Referenci rejestracji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej i otwartej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1963.13.84

Akt utracił moc
Wersja od: 20 lipca 1963 r.

INSTRUKCJA Nr 35/63
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 29 czerwca 1963 r.
w sprawie referentów rejestracji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej i otwartej

(LRS-04-15/63)

W celu odciążenia lekarzy i pielęgniarek, zatrudnionych w zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej i otwartej, od prac administracyjnych, statystycznych i gospodarczych - ustala się co następuje:

§  1.
1.
W zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej na oddziałach (klinikach), liczących co najmniej 50 łóżek, można tworzyć po jednym stanowisku referenta rejestracji medycznej.
2.
Zakres obowiązków referenta rejestracji medycznej w zakładzie opieki zdrowotnej zamkniętej określa ramowy regulamin pracy, stanowiący załącznik nr 1 do instrukcji.
§  2.
1.
W zakładach opieki zdrowotnej otwartej można tworzyć stanowiska referentów rejestracji medycznej, przyjmując za zasadę, że jeden etat takiego referenta może przypadać:
1)
na każdych dwóch lekarzy rejonowych zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin oraz
2)
na każdego lekarza, zatrudnionego w pełnym wymiarze, godzin w poradni specjalistycznej, jeżeli ze względu na rodzaj świadczeń tej poradni nie zachodzi potrzeba korzystania przez lekarza ze stałej pomocy pielęgniarki.
2.
Zakres obowiązków referenta rejestracji medycznej w zakładzie opieki zdrowotnej otwartej określa ramowy regulamin pracy, stanowiący załącznik nr 2 do instrukcji.
§  3.
1.
Referentowi rejestracji medycznej przysługuje uposażenie przewidziane dla referenta w myśl tabeli, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 sierpnia 1959 r. w sprawie ustalenia stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników administracyjnych zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych resortu zdrowia (Dz. U. Nr 50, poz. 303 i 1962 r. Nr 32, poz. 154).
2.
Na stanowiskach referentów rejestracji medycznej należy zatrudniać:
1)
w zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej - absolwentów zasadniczych szkół gospodarczych lub liceów gospodarczych oraz
2)
w zakładach opieki zdrowotnej otwartej - osoby posiadające znajomość pracy administracyjnej i wykształcenie na poziomie co najmniej 9 klas szkoły ogólnokształcącej.
§  4.
1.
Na stanowiskach referentów rejestracji medycznej należy zatrudniać pracowników w ramach etatów przewidzianych w danym zakładzie dla pielęgniarek.
2.
Pielęgniarkom, zatrudnionym dotychczas przy wykonywaniu czynności należących w myśl niniejszej instrukcji do obowiązków referentów rejestracji medycznej, należy przydzielić inne prace, przy których będą należycie wykorzystane ich kwalifikacje fachowe.
§  5.
1.
W "Regulaminie pracy pielęgniarki oddziałowej", stanowiącym załącznik do instrukcji nr 35/61 Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 9 czerwca 1961 r. w sprawie regulaminów szpitalnych (Dz. Urz. Min. ZiOS Nr 13, poz. 89 i z 1962 r. Nr 4, poz. 17) wprowadza się następującą zmianę:

po § 7 dodaje się nowy § 7-a w brzmieniu:

"§ 7-a. Postanowienia § 5 ust. 2 lit. g) i § 7 nie dotyczą pielęgniarki oddziałowej zatrudnionej na oddziale, na którym zostało utworzone stanowisko referenta rejestracji medycznej".

2.
W instrukcji nr 50/51 Ministra Zdrowia z dnia 23 czerwca 1951 r. w sprawie racjonalnego wykorzystania czasu pracy personelu lekarskiego i pomocniczo-lekarskiego w lecznictwie otwartym (Dz. Urz. Min. Zdr. Nr 13, poz. 134) wprowadza się następującą zmianę:

po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Referenci rejestracji medycznej.

W poradniach, w których zostały utworzone stanowiska referentów rejestracji medycznej, wykonywanie czynności określonych w ust. 2 pkt 1, 2, 7, 8 i 10 oraz w ust. 3 pkt. 7, 8 i 12 należy do obowiązków tych referentów".

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

RAMOWY REGULAMIN PRACY

referenta rejestracji medycznej w zakładzie opieki zdrowotnej zamkniętej
§  1.
Referent rejestracji medycznej podlega bezpośrednio pielęgniarce oddziałowej.
§  2.
1.
Referent rejestracji medycznej wykonuje pod nadzorem pielęgniarki oddziałowej prace administracyjno-gospodarcze związane z działalnością oddziału.
2.
Do obowiązków referenta rejestracji medycznej w szczególności należy:
1)
prowadzenie księgi oddziałowej chorych,
2)
prowadzenie księgi inwentarza oddziałowego i przeprowadzanie remanentu oddziałowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3)
nadzorowanie gospodarki bielizną i środkami czystościowymi na oddziale,
4)
nadzór nad oszczędnym i racjonalnym użyciem przez personel oddziału i chorych sprzętu gospodarczego urządzeń oddziałowych oraz racjonalnego używania gazu, elektryczności, opału itp.
5)
przekazywanie:
a)
komórce (sekcji) dokumentacji chorych i statystyki medycznej - sprawozdań z ruchu chorych w oddziale oraz historii chorób chorych wypisanych i zmarłych,
b)
kancelarii szpitala lub bezpośrednio do stacji pogotowia ratunkowego - wniosków wystawionych przez lekarza o przewiezienie chorych do innego zakładu służby zdrowia lub do domu,
c)
aptece - zapotrzebowań na leki i materiały opatrunkowe,
d)
pracowniom diagnostycznym szpitala - materiału do badania wraz z kartami skierowania materiału do badania,
e)
pracownikom szpitala odpowiedzialnym za leczenie krwią - wniosków dotyczących zaopatrzenia w krew i leki krwiopochodne,
f)
kuchni - relew żywnościowych sporządzonych przez pielęgniarkę oddziałową bądź dietetyczkę,
6)
załatwianie spraw związanych z wydawaniem rzeczy chorych wypisanych z oddziału lub zmarłych,
7)
odbieranie z apteki zapotrzebowanych leków i materiałów opatrunkowych oraz z magazynu - sprzętu i wszelkich artykułów gospodarczych dla oddziału,
8)
przeprowadzanie wymiany zużytego i zniszczonego sprzętu oraz materiałów,
9)
niezwłoczne powiadomienie pielęgniarki oddziałowej, ordynatora oddziału oraz kierownika administracyjno-gospodarczego o uszkodzeniach urządzeń i sprzętu na oddziale i dopilnowanie terminowego wykonania ich napraw,
10)
powiadamianie - na polecenie pielęgniarki oddziałowej - przełożonej pielęgniarek i referatu personalnego o niestawieniu się do pracy personelu średniego i salowego,
11)
pomoc pielęgniarce oddziałowej w dostarczaniu chorym rozrywek kulturalnych,
12)
pomoc pielęgniarce oddziałowej w jej pracach związanych z gospodarką lekami i materiałem opatrunkowym na oddziale,
13)
prowadzenie archiwum i księgozbioru oddziałowego,
14)
sporządzanie, pod nadzorem lekarza, rocznego sprawozdania oddziałowego i odpisów dokumentacji lekarskiej,
15)
wypełnianie w kartkach informacyjnych danych personalnych i dotyczących okresu pobytu chorego w szpitalu,
16)
wykonywanie na zlecenia ordynatora i pielęgniarki oddziałowej czynności wiążących się z zakresem jego pracy, a nieobjętych niniejszym regulaminem.
§  3.
Referat rejestracji medycznej jest obowiązany zachować w tajemnicy wszystko, o czym poweźmie wiadomość w związku z wykonywaniem swych czynności.
§  4.
W czasie pracy referent rejestracji medycznej jest obowiązany nosić odzież ochronną: niebieski fartuch zapinany z przodu.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

REGULAMIN PRACY

referenta rejestracji medycznej w zakładzie opieki zdrowotnej otwartej
§  1.
Referent rejestracji medycznej podlega służbowo kierownikowi zakładu.
§  2.
Do obowiązków referenta rejestracji medycznej należy wykonywanie prac administracyjno-statystycznych związanych z działalnością poradni, do której jest przydzielony, a w szczególności:
1)
przygotowywanie gabinetu lekarskiego do przyjęć i uporządkowanie go po zakończeniu przyjęć,
2)
zaopatrywanie gabinetu lekarskiego w potrzebne druki i materiały kancelaryjne,
3)
przygotowywanie dokumentacji chorobowej osób zgłoszonych na badanie lekarskie oraz porządkowanie tej dokumentacji po zakończeniu przyjęć przez lekarzy i umieszczenie w miejscu przeznaczonym do przechowywania dokumentacji,
4)
regulowanie przyjęć chorych według kolejności zgłaszania się do lekarza, a jeśli chodzi o chorych gorączkujących i ciężej chorych - według kolejności ustalonej w porozumieniu z lekarzem,
5)
dokonywanie wpisów w terminarzu badań lekarskich, stosowanie do dyspozycji otrzymanych od lekarza,
6)
wypisywanie skierowań na badanie dodatkowe oraz do lekarzy specjalistów,
7)
wypełnianie na drukach L-4 rubryk 1, 2 i 3 oraz prowadzenie w tym zakresie obowiązującej dokumentacji,
8)
wypełnianie kart statystycznych, z wyjątkiem rubryk zostawionych dla lekarza,
9)
codzienne dokonywanie wpisów w dzienniku pracy lekarza po zakończeniu przyjęć chorych na podstawie kart chorych osób, które w danym dniu zostały przyjęte,
10)
wykonywanie, na polecenie lekarza, zestawień statystycznych w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia analizy stanu zdrowotności ludności, pozostającej pod opieką danej poradni,
11)
wykonywanie innych czynności o charakterze administracyjnym zleconych przez lekarza poradni, w której jest zatrudniony, kierownika zakładu lub przełożonej pielęgniarek.
§  3.
Referat rejestracji medycznej jest obowiązany zachować w tajemnicy wszystko, o czym poweźmie wiadomość w związku z wykonywaniem swych czynności.
§  4.
W czasie pracy referent rejestracji medycznej jest obowiązany nosić odzież ochronną: niebieski fartuch zapinany z przodu.