Realizacja szkolenia specjalistycznego z wychowania fizycznego i sportu w resorcie obrony narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2015.140

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 maja 2015 r.

DECYZJA Nr 158 /MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 11 maja 2015 r.
w sprawie realizacji szkolenia specjalistycznego z wychowania fizycznego i sportu w resorcie obrony narodowej

Zarząd Planowania Użycia Sił Zbrojnych i Szkolenia - P3/P7

Na podstawie art. 2 pkt 1 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932), w związku z § 6 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 czerwca 2014 r. w sprawie zajęć z zakresu wychowania fizycznego i sportu realizowanych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (Dz. U. poz. 890), ustala się, co następuje:

1.
Na potrzeby komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, w ramach szkolenia specjalistycznego z wychowania fizycznego i sportu, prowadzi się:
1)
kurs szkoleniowy;
2)
kształcenie programowe.
2.
Kurs szkoleniowy obejmuje dowódców pododdziałów oraz innych żołnierzy zawodowych wyznaczonych stosownie do potrzeb przez dowódcę (dyrektora, komendanta, szefa) do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego i sportu.
3.
Kształcenie programowe obejmuje kandydatów na oficerów w trakcie ich edukacji w uczelni wojskowej i realizowane jest w ramach procesu dydaktycznego.
4.
Kurs szkoleniowy realizuje uczelnia wojskowa lub centrum szkolenia posiadające w swoich strukturach kadrę dydaktyczną zajmującą etatowe stanowiska służbowe związane z wykonywaniem zadań z zakresu wychowania fizycznego i sportu, posiadającą przygotowanie pedagogiczne oraz tytuł zawodowy magistra w zakresie wychowania fizycznego.
5.
Kursy szkoleniowe realizują również jednostki wojskowe, w których spełnienie wymagań, o których mowa w pkt 4, zapewni rozkazem Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych.
6.
Kurs szkoleniowy oraz kształcenie programowe realizuje się na podstawie "Programu szkolenia specjalistycznego z wychowania fizycznego i sportu", opracowanego w oparciu o "Podstawy programowe szkolenia specjalistycznego z wychowania fizycznego i sportu w resorcie obrony narodowej", stanowiące załącznik nr 1 do decyzji, w wymiarze co najmniej 126 godzin lekcyjnych i kończą się egzaminem.
7.
Uczelnie wojskowe, centra szkolenia oraz jednostki wojskowe wytypowane przez Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych przesyłają programy szkolenia specjalistycznego z wychowania fizycznego i sportu do zatwierdzenia szefowi komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej w sprawach wychowania fizycznego i sportu.
8.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnych wyników ze szkolenia ogólnego, kierunkowego i specjalistycznego.
9.
Egzamin końcowy kursu szkoleniowego i kształcenia programowego przeprowadza komisja w skład, której wchodzi przedstawiciel Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz dwóch przedstawicieli instytucji organizującej szkolenie, o której mowa w pkt 7, z zastrzeżeniem pkt 10.
10.
W egzaminie końcowym, o którym mowa w pkt 9, uczestniczą osoby zajmujące etatowe stanowiska w strukturze organizacyjnej wychowania fizycznego i sportu resortu obrony narodowej.
11.
Świadectwo ukończenia szkolenia specjalistycznego z wychowania fizycznego w resorcie obrony narodowej otrzymuje uczestnik, który złożył egzamin końcowy z wynikiem pozytywnym. Organizator potwierdza ukończenie szkolenia specjalistycznego wydaniem świadectwa według wzoru określonego w załączniku nr 2 do decyzji.
12.
Świadectwo uprawnia do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego i sportu w resorcie obrony narodowej pod nadzorem merytorycznym żołnierza zawodowego lub pracownika wojska zajmującego etatowe stanowisko służbowe związane z wykonywaniem zadań z zakresu wychowania fizycznego i sportu.
13.
Ewidencję świadectw prowadzi organizator kursu szkoleniowego lub kształcenia programowego w cyklu rocznym, rozpoczynając każdego roku kalendarzowego numerowanie od liczby "1". Numer świadectwa odpowiada pozycji zapisu w ewidencji, łamanej przez oznaczenie roku kalendarzowego.
14.
Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PODSTAWY PROGRAMOWE

___________________________________________________________________________

SZTAB GENERALNY WOJSKA POLSKIEGO

SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO

Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU

W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ

WARSZAWA

___________________________________________________________________________

2015

I.

 OGÓLNE CELE SZKOLENIA

Celem szkolenia specjalistycznego jest przygotowanie dowódców pododdziałów, żołnierzy zawodowych wyznaczonych przez dowódcę (dyrektora, komendanta, szefa) oraz kandydatów na oficerów do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego i sportu w resorcie obrony narodowej.

Ukończenie szkolenia specjalistycznego powinno zapewnić uczestnikom nabycie odpowiedniej wiedzy oraz właściwych umiejętności niezbędnych do realizacji zamierzeń z wychowania fizycznego i sportu w pododdziale, jednostce/komórce organizacyjnej resortu obrony narodowej.

W wyniku opanowania treści podstaw programowych uczestnik powinien uzyskać następujące kompetencje - efekty szkolenia (kształcenia) w zakresie:

1. wiedzy:

- definiuje pojęcia z zakresu nauk o kulturze fizycznej, w szczególności w zakresie wychowania fizycznego i sportu,

- opisuje budowę i funkcje organizmu człowieka,

- wyjaśnia metody oceny stanu sprawności fizycznej,

- charakteryzuje zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia,

- opisuje mechanizm działania i wpływ aktywności ruchowej na człowieka,

- rozpoznaje prawne, organizacyjne i etyczne uwarunkowania wykonywania działalności służbowej z wychowania fizycznego i sportu,

- wyjaśnia metodykę prowadzenia zajęć z walki wręcz, ćwiczeń na torach przeszkód, ćwiczeń siłowych, atletyki terenowej,

- zna obowiązujące normy sprawności fizycznej przewidziane dla żołnierzy zawodowych,

- charakteryzuje organizację i sposoby przeprowadzenia zawodów sportowych,

- wyjaśnia zasady zapobiegania urazom i wypadkom podczas zajęć z wychowania fizycznego.

2. umiejętności:

- posługiwania się techniczną, manualną i ruchową sprawnością związaną ze specyfiką służby wojskowej,

- posługiwania się podstawowym sprzętem i aparaturą stosowaną w czasie zajęć programowych i sportowych, treningów sportowych oraz zawodów sportowo- rekreacyjnych,

- komunikowania się z grupą szkoleniową w podczas realizacji zajęć z wychowania fizycznego i sportu,

- wykorzystywania technik informacyjnych w celu pozyskiwania i przechowywania danych,

- korygowania błędów i zaniedbań w praktyce szkoleniowej,

- prowadzenia dokumentacji szkoleniowej z wychowania fizycznego i sportu,

- planowania, projektowania i realizacji działania z zakresu wychowania fizycznego i sportu, z uwzględnieniem obowiązujących norm oraz dostępnych warunków,

- posługiwania się specjalistyczną sprawnością ruchową z zakresu wybranych form aktywności fizycznej w zależności od wymogów określonych na zajmowanym stanowisku służbowym,

- posługiwania się sprawnością fizyczną umożliwiającą wykonanie norm szkoleniowych z wychowania fizycznego.

- rozwiązywania najczęstszych problemów związanych z procesem dydaktycznym i treningowym,

- formułowania opinii i ocen dotyczących ćwiczących i grup szkoleniowych w kontekście związanym z wychowaniem fizycznym i sportem,

- realizowania zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i szkolonych, w tym przestrzega zasady bezpieczeństwa służby i pracy.

3. kompetencji społecznych:

- rozumie potrzebę kształcenia się przez całe życie,

- współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role,

- określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania,

- rozwiązuje najczęstsze problemy związane z procesem dydaktycznym i treningowym,

- realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa służby i pracy,

- formułuje opinie i oceny dotyczące ćwiczących i grup szkoleniowych w kontekście związanym z wychowaniem fizycznym i sportem,

- dba o sprawność fizyczną niezbędną dla wykonywania zadań właściwych dla działalności zawodowej związanej z pełnioną funkcją w środowisku wojskowym.

II.

 NORMATYWY PODSTAW PROGRAMOWYCH

1. Podział czasu kursu (nauki)
Rozliczenie dniDNI KALENDARZOWE
OGÓŁEMNIE OBJĘTE NAUCZANIEMPRZEZNACZONE NA NAUKĘ
RAZEMw tej liczbieRAZEMw tej liczbie
świątecznychdyspozycyjnychnauczaniesamokształcenieegzamin
TURNUS30642241941

2. Podział godzin na przedmioty nauczania

DZIAŁY

I PRZEDMIOTY NAUCZANIA

NAUCZANIE
RAZEMw tej liczbieFORMY KONTROLI I OCENY
zajęcia teoretycznezajęcia praktyczne
1. TREŚCI SZKOLENIA OGÓLNEGO
1.1 Wybrane zagadnienia dydaktyki1284
1.2. Metodyka wychowania fizycznego i sportu66
1.3. Wybrane elementy prawa i administracji wojskowej44
RAZEM TREŚCI SZKOLENIA OGÓLNEGO22184
2. TREŚCI SZKOLENIA KIERUNKOWEGO
2.1 Działalność organizacyjno-szkoleniowa44
2.2. Wychowanie fizyczne2020
2.3. Szkolenie ogniowe624
RAZEM TREŚCI SZKOLENIA KIERUNKOWEGO30624
3. TREŚCI SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO
3.1 Atletyka terenowa i specjalistyczne ćwiczenia na torach przeszkód1818
3.2. Gimnastyka i ćwiczenia siłowe1010
3.3. Walka wręcz4242
3.4. Organizacja współzawodnictwa sportowego w pododdziale422
RAZEM TREŚCI SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO74272
OGÓŁEM GODZIN12626100E-1

III.

 OGÓLNE WYTYCZNE ORGANIZACYJNO-METODYCZNE

A.

 USTALENIA ORGANIZACYJNE

1. Termin rozpoczęcia i zakończenia kursu szkoleniowego dla dowódców pododdziałów uprawniającego do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego i sportu innych żołnierzy zawodowych wyznaczonych przez dowódcę (dyrektora, komendanta, szefa) do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego w ramach powierzonych czynności wykraczających poza ich obowiązki służbowe określany jest w odrębnych przepisach z takim wyliczeniem, aby zawierał co najmniej 126 godzin lekcyjnych z przeznaczeniem na nauczanie.

2. Kształcenie programowe dla kandydatów na oficerów realizowane będzie w ramach procesu dydaktycznego podczas ostatnich 2 semestrów trwania ich edukacji i obejmuje treści programowe zawarte w "Programie szkolenia specjalistycznego z wychowania fizycznego i sportu w resorcie obrony narodowej".

3. Zajęcia programowe dla uczestników "kursu szkoleniowego" będą prowadzone w systemie stacjonarnym w formie: wykładów, seminariów, zajęć praktycznych, zajęć instruktorsko-metodycznych.

4. Proces szkolenia na "kursie szkoleniowym" realizowany będzie w następującym wymiarze:

a) zajęcia programowe realizowane będą przez pięć dni w tygodniu. Dzień szkoleniowy składa się z 6-8 jednostek dydaktycznych (godzin lekcyjnych), z takim wyliczeniem by w ciągu tygodnia zrealizować 35 godzin lekcyjnych;

b) dni samokształceniowe przeznacza się na samodzielną naukę własną słuchaczy oraz przygotowanie do ćwiczeń i zajęć praktycznych (w zależności od potrzeb oraz warunków realizacji procesu dydaktycznego).

5. Dwa dni dyspozycyjne przeznacza się na organizację i zakończenie kursu.

6. W godzinach popołudniowych zapewnia się czas na indywidualne zajęcia sportowe wraz z udostępnieniem szkolnych obiektów sportowych.

7. W czasie trwania kursu szkoleniowego/kształcenia programowego dokonywana będzie systematyczna ocena postępów w nauce. Rozliczenie się z nieobecności i ocen niedostatecznych z przedmiotów objętych programem szkolenia jest warunkiem dopuszczenia słuchacza do egzaminu końcowego.

8. Po zakończeniu kursu szkoleniowego/kształcenia programowego przeprowadzony zostanie egzamin końcowy.

9. Dopuszcza się modyfikację i zmianę treści kursu szkoleniowego/kształcenia programowego dla zapewnienia ich aktualności merytorycznej po akceptacji szefa komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego w sprawach wychowania fizycznego i sportu.

B.

 WSKAZÓWKI METODYCZNE

W procesie szkolenia eksponować podstawowe zadania zawarte w rozkazach, zarządzeniach i wytycznych dotyczących szkolenia wojsk, jak również najnowsze trendy w naukach o kulturze fizycznej.

1. Realizację procesu szkolenia na kursie szkoleniowym/kształceniu programowym podporządkować osiągnięciu założonych celów. Każde zajęcie i przedsięwzięcie traktować jako celowy, przemyślany i metodycznie usystematyzowany ciąg oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych umożliwiający kierowanie procesem poznawczym słuchaczy.

2. Cele dydaktyczno-wychowawcze kursu szkoleniowego/kształcenia programowego osiągnąć poprzez:

- właściwy dobór treści szkolenia oraz zapewnienie wysokiego poziomu metodycznego prowadzonych zajęć,

- zapewnienie wysokiego poziomu organizacyjnego i merytorycznego zajęć,

- kształtowanie aktywności i zaangażowania uczestników w procesie szkolenia i samokształcenia,

- właściwe przygotowanie i wykorzystanie obiektów szkoleniowych, środków i materiałów dydaktycznych,

- pełne zabezpieczenie materiałowo-techniczne procesu szkolenia.

3. W zajęciach stosować strategie szkolenia rozwijające u uczestników twórcze myślenie, pobudzające do aktywności i inicjatywy, kształtujące ich sprawność intelektualną i fizyczną.

4. Eksponować treści kształtujące właściwe postawy obywatelskie, umiejętności w zakresie poznania i rozbudzania wartości moralnych podwładnych, organizowania oraz prowadzenia działalności szkoleniowo-wychowawczej.

5. W procesie dydaktycznym odpowiednio różnicować formy i metody szkolenia, stosownie do specyficznych treści poszczególnych przedmiotów oraz możliwości bazy gabinetowej i polowej. Właściwą rangę nadać zajęciom praktycznym oraz instruktorsko- metodycznym. Każde zajęcie winno stanowić wzorzec organizacyjny wyrabiający u uczestników umiejętności metodyczne niezbędne do samodzielnej pracy szkoleniowej w pododdziale.

IV.

 PRZEDMIOTOWA CZĘŚĆ PODSTAW PROGRAMOWYCH

1.

 TREŚCI SZKOLENIA OGÓLNEGO

1.1. WYBRANE ZAGADNIENIA DYDAKTYKI

A.

 Cele szkolenia

W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu słuchacz powinien:

- opisać, objaśniać i interpretować zjawiska pedagogiczne;

- określić przedmiot i zadania dydaktyki ogólnej i wojskowej;

- przedstawić rolę, miejsce oraz zadania metodyki nauczania w procesie dydaktyczno- wychowawczym (szkoleniowo-wychowawczym) w pododdziale;

- znać zasady i metody szkolenia w wojsku;

- znać rolę, miejsce i zadania kierownika /instruktora/ zajęć, a także ich sposób przygotowania się do szkolenia.

B.

 Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia

NUMERTYTUŁY TEMATÓW

(zajęć)

LICZBA GODZINUWAGI
RAZEMZ TEGO NA ZAJĘCIA
TematuZajęćteoretycznepraktyczne
1Istota procesu nauczania i uczenia się.22
2Ogniwa procesu dydaktycznego.22
3Podstawowe zasady, metody i formy nauczania.44
4Metody i formy szkolenia stosowane w wojsku.22
5Kontrola i ocena wyników działalności szkoleniowej.22
OGÓŁEM GODZIN1284

C.

 Szczegółowe treści tematów

TEMAT 1: ISTOTA PROCESU NAUCZANIA I UCZENIA SIĘ

Wykład - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- scharakteryzować cechy nowoczesnego modelu nauczania-uczenia się,

- opisać funkcje wychowawcze procesu nauczania-uczenia się.

Zagadnienia: Geneza i rozwój nowoczesnego modelu nauczania - uczenia się. Cechy nowoczesnego modelu nauczania - uczenia się. Funkcje wychowawcze procesu nauczania - uczenia się.

TEMAT 2: OGNIWA PROCESU DYDAKTYCZNEGO

Seminarium - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- wymienić i scharakteryzować ogniwa procesu nauczania-uczenia się.

ZAGADNIENIA: Ogniwa procesu nauczania - uczenia się w podającym toku pracy dydaktycznej. Ogniwa procesu nauczania - uczenia się w poszukującym toku pracy dydaktycznej.

TEMAT 3: PODSTAWOWE ZASADY, METODY I FORMY NAUCZANIA

Wykład - 4 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- określić pojęcie i genezę zasad nauczania,

- scharakteryzować zasady nauczania (poglądowości, przystępności, systematyczności, świadomego i aktywnego udziału, trwałości wiedzy, operatywności wiedzy, wiązania teorii z praktyką),

- przedstawić rys historyczny metod nauczania oraz ich klasyfikację,

- scharakteryzować metody nauczania i formy organizacyjne zajęć.

ZAGADNIENIA: Pojęcie i charakterystyka zasad nauczania. Zasady nauczania stosowane w wojsku. Klasyfikacja metod nauczania. Charakterystyka metod nauczania. Kryteria doboru metod i form organizacyjnych zajęć.

TEMAT 4: METODY I FORMY SZKOLENIA STOSOWANE W WOJSKU

Seminarium - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- przedstawić kryteria podziału metod szkolenia,

- scharakteryzować poszczególne grupy metod,

- określić formy zajęć realizowane w wojsku.

ZAGADNIENIA: Metody podające. Metody problemowe. Metody waloryzacyjne. Metody praktyczne. Formy zajęć stosowane w wojsku.

TEMAT 5: KONTROLA I OCENA WYNIKÓW DZIAŁALNOŚCI SZKOLENIOWEJ

Wykład - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- rozpoznać podstawowe przyczyny niepowodzeń w działalności szkoleniowej,

- wybrać i zastosować właściwe środki przeciwdziałania niepowodzeniom dydaktyczno- wychowawczym.

ZAGADNIENIA: Pojęcie oraz istota kontroli i oceny. Formy i metody oraz kryteria oceny. Błędy w ocenianiu, ich wpływ na zakłócenia procesu dydaktyczno-wychowawczego. Znaczenie kontroli w procesie dydaktyczno-wychowawczym.

D.

 Wskazówki organizacyjno-metodyczne

W pierwszym etapie realizacji programu szkolenia, należy zapoznać słuchaczy z ogólnymi wymogami dotyczącymi realizacji przedmiotu oraz przedstawić obowiązkową i zalecaną literaturę. Podczas zajęć seminaryjnych zwracać uwagę na znajomość literatury i oceniać umiejętność rozwiązywania problemów. O szczegółowych zadaniach wynikających z tematu ćwiczeń lub zajęć seminaryjnych należy poinformować słuchaczy, co najmniej tydzień przed terminem ich realizacji. Na zajęcia seminaryjne kursanci przygotowują referaty na wskazany przez wykładowcę temat.

1.2. METODYKA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU

A.

 Cele szkolenia

W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu słuchacz powinien:

- określić podstawowe przedsięwzięcia wychowania fizycznego i sportu w pododdziale;

- znać formy organizacyjne zajęć z wychowania fizycznego oraz metody nauczania czynności ruchowych (chwytów, działań);

- scharakteryzować rolę i zadania dowódcy pododdziału w zakresie kierowania szkoleniem z wychowania fizycznego i sportu.

B.

 Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia

NumerTYTUŁY TEMATÓW

(zajęć)

Liczba godzinUWAGI
TematuZajęćRAZEMZ TEGO NA ZAJĘCIA
teoretycznepraktyczne
1Zasadnicze przedsięwzięcia wychowania fizycznego i sportu w pododdziale.22
2Tok lekcyjny. Formy organizacyjne zajęć i metody nauczania czynności ruchowych.22
3Bezpieczeństwo i higiena w wychowaniu fizycznym i sporcie.22
OGÓŁEM GODZIN66

C.

 Szczegółowe treści tematów

Temat 1: ZASADNICZE PRZEDSIĘWZIĘCIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU W PODODDZIALE

Wykład - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- scharakteryzować podstawowe przedsięwzięcia wychowania fizycznego i sportu prowadzone na szczeblu pododdziału;

- wykonać, w ramach przysługujących kompetencji, określone elementy koncepcji szkoleniowej oraz na tej podstawie scharakteryzować sposób przygotowania, organizacji i realizacji szkolenia z wychowania fizycznego i sportu w pododdziale;

- prawidłowo dokumentować realizowane przedsięwzięcia wychowania fizycznego i sportu w pododdziale.

ZAGADNIENIA: Program wychowania fizycznego w jednostce wojskowej. Poranny rozruch fizyczny. Wewnętrzne zawody sportowe. Zdobywanie WOSF. Dokumentacja szkoleniowa i sportowa.

TEMAT 2: TOK LEKCYJNY. FORMY ORGANIZACYJNE ZAJĘĆ I METODY NAUCZANIA CZYNNOŚCI RUCHOWYCH

Wykład - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- scharakteryzować zasadnicze składowe toku lekcyjnego;

- dobrać w działalności szkoleniowej odpowiednie formy organizacyjne zajęć i metody nauczania nowych czynności ruchowych (chwytów i działań);

- scharakteryzować i przeprowadzać instruktaż do zajęć programowych z wychowania fizycznego z pododdziałem;

- opracować plan-konspekt do zajęć z wychowania fizycznego.

ZAGADNIENIA: Tok zajęć. Formy organizacyjne zajęć i metody nauczania czynności ruchowych. Instruktaż do zajęć z wychowania fizycznego. Plan-konspekt zajęć z wychowania fizycznego.

TEMAT 3: BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA W WYCHOWANIU FIZYCZNYM I SPORCIE

Wykład - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- określić warunki bezpieczeństwa na zajęciach wychowania fizycznego i sportu;

- wymienić przyczyny powstawania urazów i kontuzji w czasie zajęć i treningów;

- bezpiecznie przeprowadzić zajęcia programowe i treningowe.

ZAGADNIENIA: Dokumenty normujące bezpieczeństwo w działalności szkoleniowej. Warunki bezpieczeństwa obowiązujące podczas szkolenia z wychowania fizycznego i sportu. Przyczyny powstawania urazów i kontuzji. Postępowanie kierownika zajęć i ćwiczącego w przypadku wystąpienia urazu i kontuzji.

D.

 Wskazówki organizacyjno-metodyczne

W realizacji procesu dydaktycznego zwrócić szczególną uwagę na wyjaśnienie podstawowych pojęć dających słuchaczom orientację w przedmiocie oraz pozwalających na dotarcie do odpowiednich przepisów prawa i literatury przedmiotu. Znajomość przepisów w praktyce służbowej winna zabezpieczyć bezpieczeństwo i higienę podczas realizacji zamierzeń z zakresu wychowania fizycznego i sportu oraz zapobiegać urazom szkolonych. W zajęciach wykorzystać dotychczasową wiedzę słuchaczy oraz doświadczenie zdobyte w ich dotychczasowej służbie.

1.3. WYBRANE ELEMENTY PRAWA I ADMINISTRACJI WOJSKOWEJ

A.

 Cele szkolenia

W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu słuchacz powinien:

- określić istotę i przedmiot postępowania administracyjnego;

- omówić formy czynności organu administracyjnego;

- określić rolę, rodzaje i skutki środków odwoławczych i nadzoru dotyczących postępowania administracyjnego;

- omówić rodzaje, zasady i przesłanki odpowiedzialności;

- znać sposoby naprawiania szkody i omówić zasady wyłączające odpowiedzialność cywilną;

- znać proces postępowania dyscyplinarnego.

B.

 Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia

NUMERTytuły tematów

(zajęć)

LICZBA GODZINUWAGI
RAZEMZ TEGO NA ZAJĘCIA
TematuZajęćteoretycznepraktyczne
1Wybrane elementy postępowania administracyjnego.22
2Odpowiedzialność karna, dyscyplinarna i majątkowa żołnierzy zawodowych.22
OGÓŁEM GODZIN44

C.

 Szczegółowe treści tematów

TEMAT 1: WYBRANE ELEMENTY POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO

Wykład - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- omówić podstawowe pojęcia postępowania administracyjnego;

- określić prawne formy działania administracji;

- znać przebieg postępowania administracyjnego;

- przedstawić rodzaje środków odwoławczych oraz znać ich skutki;

- omówić środki nadzoru nad działalnością organów administracyjnych.

ZAGADNIENIA: Pojęcie postępowania administracyjnego ogólnego. Zasady postępowania administracyjnego. Przebieg postępowania administracyjnego. Decyzja. Środki odwoławcze. Skargi i wnioski.

TEMAT 2: ODPOWIEDZIALNOŚĆ KARNA, DYSCYPLINARNA I MAJĄTKOWA ŻOŁNIERZY ZAWODOWYCH

Wykład - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- omówić rodzaje odpowiedzialności;

- przedstawić zasady i przesłanki odpowiedzialności majątkowej (cywilnej);

- znać sposoby naprawienia szkody;

- omówić ogólne zasady wyłączające odpowiedzialność cywilną.

ZAGADNIENIA: Omówić pojęcie odpowiedzialności. Odpowiedzialność karna, dyscyplinarna i majątkowa. Odpowiedzialność za szkodę. Pojęcie szkody i sposoby jej naprawienia. Siła wyższa jako czynnik uwalniający odpowiedzialność.

D.

 Wskazówki organizacyjno-metodyczne

W realizacji procesu dydaktycznego zwrócić szczególną uwagę na wyjaśnienie podstawowych pojęć dających słuchaczom orientację w przedmiocie oraz pozwalających na dotarcie do odpowiednich przepisów prawa i literatury przedmiotu. Zadbać o kształtowanie przede wszystkim umiejętności interpretacji norm prawnych, a nie pamięciowego ich opanowania. Znajomość przepisów w praktyce służbowej winna zapobiegać popełnianiu przestępstw godzących w gotowość bojową, zwartość i morale wojska. W trakcie realizacji zajęć zlecać słuchaczom przygotowywanie samodzielnych prac pisemnych dotyczących działalności dyscyplinarnej.

2. TREŚCI SZKOLENIA KIERUNKOWEGO

2.1. DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACYJNO-SZKOLENIOWA

A.

 Cele szkolenia

W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu słuchacz powinien:

- znać zasady planowania i rozliczania działalności bieżącej w pododdziale;

- prawidłowo opracować tygodniowy plan szkolenia oraz uczestniczyć w opracowaniu, przez przełożonych, diagramu szkolenia dla kompanii (baterii);

- prowadzić dokumentację sprawozdawczo-ewidencyjną w zakresie realizacji szkolenia i innych przedsięwzięć oraz zamierzeń szkoleniowo-metodycznych i wychowawczych w pododdziale;

- znać formy i metody prowadzenia działalności kontrolno-rozliczeniowej osób funkcyjnych w pododdziale.

B.

 Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia

NUMERTYTUŁY TEMATÓW

(zajęć)

LICZBA GODZINUWAGI
RAZEMZ TEGO NA ZAJĘCIA
TematuZajęćteoretycznepraktyczne
1Planowanie działalności bieżącej w pododdziale.22
2Rozliczanie działalności bieżącej w pododdziale.

Działalność kontrolna.

22
OGÓŁEM GODZIN44

C.

 Szczegółowe treści tematów

TEMAT 1: PLANOWANIE DZIAŁALNOŚCI BIEŻĄCEJ W PODODDZIALE

Wykład - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- omówić zasady planowania i rozliczania działalności bieżącej w pododdziale;

- zaplanować szkolenie oraz inne przedsięwzięcia i zadania z zakresu działalności bieżącej dla pododdziału oraz wykonać w tym zakresie stosowną dokumentację planistyczną i szkoleniowo-metodyczną.

ZAGADNIENIA: Cele, istota oraz zasady planowania działalności bieżącej w plutonie i kompanii. Rodzaje i formy opracowania dokumentacji planistycznej w pododdziale. Struktura szkolenia, założenia i ograniczenia szkoleniowe, czasowo-przestrzenne oraz gabinetowo-polowe. Planowanie tygodniowe (miesięczne). Dokumentacja planistyczna i szkoleniowo-metodyczna.

TEMAT 2. ROZLICZANIE DZIAŁALNOŚCI BIEŻĄCEJ W PODODDZIALE. DZIAŁALNOŚĆ KONTROLNA

Wykład - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- określić poziom wyszkolenia podległego pododdziału z realizacji zadań i innych przedsięwzięć oraz zamierzeń szkoleniowo-wychowawczych;

- przedstawić swoją rolę i zadania podczas opracowania koncepcji szkolenia dla kompanii (baterii);

- prowadzić dokumentację planistyczną oraz szkoleniowo-metodyczną w kompanii (baterii).

ZAGADNIENIA: Cele, istota, rodzaje i formy rozliczania działalności bieżącej w pododdziale. Zasady i formy oceny osób funkcyjnych w pododdziale z realizacji zadań oraz przedsięwzięć i zamierzeń, wynikających z kompetencyjnego zakresu obowiązków (KZO) na zajmowanym stanowisku. Działalność kontrolna w pododdziale. Wykorzystanie wniosków z kontroli i oceny realizacji działalności bieżącej do dalszej działalności szkoleniowo-wychowawczej w pododdziale.

D.

 Wskazówki organizacyjno-metodyczne

W realizacji procesu dydaktycznego zwrócić szczególną uwagę kursantom na planowanie działalności bieżącej w pododdziale oraz prowadzenie dokumentacji planistycznej i szkoleniowej. Zadbać o ukształtowanie u słuchaczy, zarówno kompetencji planistycznych, jak również kontrolnych.

W trakcie realizacji zajęć zlecać słuchaczom przygotowywanie samodzielnych prac pisemnych dotyczących działalności planistycznej i szkoleniowej.

2.2. Wychowanie Fizyczne

A.

 Cele szkolenia

W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu słuchacz powinien:

- rozwijać oraz utrzymywać niezbędne cechy somatyczne, zdolności motoryczne i umiejętności fizyczne mające wpływ na sprawność i wydolność organizmu;

- scharakteryzować rodzaje biegów i ich rolę w kształtowaniu zdolności motorycznych, zwłaszcza wytrzymałości biegowej;

- znać podstawowe gry i zabawy ruchowe wykorzystywane w procesie kształcenia;

- stosować zabawowe formy walki w szkoleniu pododdziału;

- inspirować i zachęcać żołnierzy do uprawiania sportu oraz czynnego wypoczynku dla zachowania kondycji i dobrego stanu zdrowia.

B.

 Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia

NUMERTYTUŁY TEMATÓW

(zajęć)

LICZBA GODZINUWAGI
RAZEMZ TEGO NA ZAJĘCIA
TematuZajęćteoretycznepraktyczne
1Organizacja zajęć praktycznych z wybranych obszarów wychowania fizycznego.20
1Kształtowanie wytrzymałości biegowej.2
2Cross terenowy. Gry i zabawy w urozmaiconym terenie.2
3Trening ogólnousprawniający w OSF.2
4Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie.2
5Ćwiczenia ogólnorozwojowe (kształtujące).2
6Gry i zabawy gimnastyczne.2
7Metody treningu siłowego.2
8Trening ogólnorozwojowy metodą obwodowo-stacyjną.2
9Gry i zabawy w walce wręcz. Poruszanie się w walce. Nauka uderzeń rękoma.2
10Działanie karabinkiem. Obrony przed próbą zaboru broni.2
OGÓŁEM GODZIN2020

C.

 Szczegółowe treści tematów

TEMAT 1: ORGANIZACJA ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH Z WYBRANYCH OBSZARÓW WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

20 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- stosować, w czasie szkolenia pododdziału, poznany zasób ćwiczeń z zachowaniem prawidłowej techniki wykonania oraz warunków bezpieczeństwa;

- systematycznie kształtować w procesie szkolenia zdolności motoryczne oraz cechy somatyczne, mające wpływ na budowę ciała, sprawność funkcjonalną oraz wydolność organizmu żołnierzy;

- wykonać testy i ćwiczenia objęte sprawdzianem sprawności fizycznej kadry według norm obowiązujących daną grupę wiekową, będące miernikiem stanu wyszkolenia, zapewniające sprawne operowanie własnym ciałem oraz optymalne wykorzystanie walorów taktycznych sprzętu i uzbrojenia w walce.

Zajęcia 1. Kształtowanie wytrzymałości biegowej

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Ćwiczenia rozciągające, koordynacyjne. Ćwiczenia siłowe ze współćwiczącym. Gry i zabawy wytrzymałościowe. Trucht lekkoatletyczny.

Zajęcia 2. Cross terenowy. Gry i zabawy w urozmaiconym terenie

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Ćwiczenia siłowe indywidualne i z współćwiczącym, ćwiczenia rozciągające i koordynacyjne. Cross terenowy. Gry i zabawy bieżne, szybkościowe, siłowe i koordynacyjne w urozmaiconym terenie.

Zajęcia 3. Trening ogólnousprawniający w OSF

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Ćwiczenia koordynacyjne, szybkościowe i skocznościowe w oparciu o belki, sklepienia i rów. Ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem lin, kratownic i pochylni. Zabawy bieżne i skoczne w oparciu o przeszkody w OSF.

Zajęcia 4. Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Warunki bezpieczeństwa. Nauka wyskoku ze stanowiska wyjściowego, pokonywania sklepień i rowu, nabiegu na pochylnię, przejazdu przy pomocy liny na kładkę ruchomą, pokonania płotu. Pokonywanie poznanego odcinka toru przeszkód sposobem uproszczonym.

Zajęcia 5. Ćwiczenia ogólnorozwojowe (kształtujące)

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Ćwiczenia z piłkami lekarskimi, laskami i ławeczkami gimnastycznymi. Ćwiczenia przy drabinkach. Ćwiczenia z ciężarkami 17,5 kg.

Zajęcia 6. Gry i zabawy gimnastyczne

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Zabawy gimnastyczne z wykorzystaniem drabinek, ławeczek gimnastycznych, materacy oraz innych przyrządów i przyborów gimnastycznych.

Zajęcia 7. Metody treningu siłowego

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Omówienie metod treningu siłowego. Zasady poprawiające efektywność i bezpieczeństwo treningu. Organizacja treningu na siłowni. Trening ogólnorozwojowy w oparciu o salę ćwiczeń siłowych.

Zajęcia 8. Trening ogólnorozwojowy metodą obwodowo - stacyjną

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Kształtowanie wybranych zdolności motorycznych w oparciu o salę ćwiczeń siłowych z wykorzystaniem ciężarów wolnych oraz specjalistycznych urządzeń treningowych.

Zajęcia 9. Gry i zabawy w walce wręcz. Poruszanie się w walce. Nauka uderzeń rękoma

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Gry i zabawy ruchowe. Pozycja swobodna, gotowości do walki - z bronią i bez broni. Poruszanie się w walce sposobem naturalnym. Poruszanie się krokiem dostawnym. Przyjmowanie postawy do walki w sytuacjach zagrożenia. Ciosy proste. Uderzenia rękoma typu "młot". Kombinacje ciosów rękoma. Walka w różnych dystansach - ćwiczenia z wykorzystaniem tarcz. Timing w walce.

Zajęcia 10. Działanie karabinkiem. Obrony przed próbą zaboru broni

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Pchnięcie bagnetem i lufą. Uderzenia kolbą i magazynkiem. Cięcia bagnetem. Kombinacje ataków karabinkiem. Działanie karabinkiem w walce z jednym i wieloma przeciwnikami. Poruszanie się i utrzymywanie bezpiecznego dystansu. Kopnięcia stopujące. Obrony przed próbą zaboru broni. Obrony i działanie karabinkiem.

D.

 Wskazówki organizacyjno-metodyczne

Zajęcia praktyczne z wybranych obszarów wychowania fizycznego traktować jako wprowadzenie do specjalistycznej części kursu, wyznaczając słuchaczy do prowadzenia wybranych sekwencji zajęć (część rozgrzewki, wystąpienie w roli instruktora w punkcie nauczania). W zajęciach akcentować przestrzeganie warunków bezpieczeństwa, w tym szczególnie przygotowanie i sprawdzenie miejsca ćwiczeń oraz stanu technicznego przyborów i przyrządów. Dążyć do motywacyjno-emocjonalnego zaangażowania się słuchaczy w zajęcia.

2.3. SZKOLENIE OGNIOWE

A.

 Cele szkolenia

W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu słuchacz powinien:

- znać obowiązki osób funkcyjnych na zawodach strzeleckich;

- znać zasady przygotowania i przeprowadzenia zawodów strzeleckich;

- zorganizować i przeprowadzić zawody strzeleckie;

- opracować regulamin zawodów strzeleckich oraz komunikat końcowy;

- przestrzegać przepisy bezpieczeństwa strzelectwa sportowego.

B.

 Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia

NUMERTYTUŁY TEMATÓW

(zajęć)

LICZBA GODZINUWAGI
RAZEMZ TEGO NA ZAJĘCIA
TematuZajęćteoretycznepraktyczne
1Zasady organizowania i przeprowadzenia zawodów strzeleckich.22
2Udzielenie instruktażu dla osób funkcyjnych zawodów strzeleckich.22
3Prowadzenie zawodów strzeleckich.22
OGÓŁEM GODZIN624

C.

 Szczegółowe treści tematów

TEMAT 1: ZASADY PRZYGOTOWANIA I PRZEPROWADZENIA ZAWODÓW STRZELECKICH

Wykład - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- omówić obowiązki osób funkcyjnych zawodów strzeleckich;

- omówić elementy organizacyjne zawodów strzeleckich;

- opracować regulamin zawodów strzeleckich;

- przestrzegać przepisy bezpieczeństwa w strzelectwie sportowym.

ZAGADNIENIA: Regulamin zawodów strzeleckich. Obowiązki osób funkcyjnych. Organizacja zawodów strzeleckich. Przepisy bezpieczeństwa w strzelectwie sportowym.

TEMAT 2: UDZIELENIE INSTRUKTAŻU DLA OSÓB FUNKCYJNYCH ZAWODÓW STRZELECKICH

Instruktaż - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- udzielić instruktażu do zawodów strzeleckich;

- określić zadania dla poszczególnych osób funkcyjnych;

- przygotować zabezpieczenie materiałowo-techniczne zawodów.

ZAGADNIENIA: Sprecyzowanie zadań dla osób funkcyjnych zawodów. Rola i znaczenie sędziego stanowiskowego oraz tarczowego na zawodach strzeleckich. Organizacja pracy sędziego w biurze obliczeń. Zabezpieczenie materiałowo-techniczne zawodów.

TEMAT 3: PROWADZENIE ZAWODÓW STRZELECKICH

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- zorganizować odprawę techniczną;

- przeprowadzić zawody strzeleckie;

- wystąpić w roli kierownika zawodów strzeleckich.

ZAGADNIENIA: Rozpoczęcie zawodów strzeleckich. Prowadzenie odprawy technicznej. Prowadzenie zawodów strzeleckich. Praca sędziów w komisji sędziowskiej. Sporządzenie komunikatu po zawodach strzeleckich. Sprawdzenie broni i sprzętu po zawodach strzeleckich.

D.

 Wskazówki organizacyjno-metodyczne

Realizację programu skupić na pełnej informacji dla słuchaczy o celach, zadaniach i formach kontroli wiedzy. W tym celu na pierwszych zajęciach przedstawić słuchaczom wymagania w zakresie przedmiotu oraz literaturę specjalistyczną.

W celu zapewnienia wysokiego poziomu prowadzenia zajęć oraz uzyskania wysokich efektów szkoleniowych należy:

- ukierunkować pracę samokształceniową;

- konsekwentnie rozliczać słuchaczy z zadań zleconych do opanowania w ramach samokształcenia;

- systematycznie dokonywać sprawdzenia wiedzy i umiejętności słuchaczy.

Podczas realizacji zajęć postrzegać słuchacza jako kierownika zajęć legitymującego się umiejętnościami organizowania i prowadzenia zawodów strzeleckich.

E.

 Orientacyjna kalkulacja środków i materiałów dydaktycznych niezbędnych do realizacji programu

Numer

tematu/

zajęcia

Amunicja i środki pozorowania pola walki

(szt. na jednego słuchacza)

9 mm nb. pist Glock
323
Razem23
3. TREŚCI SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO

3.1. ATLETYKA TERENOWA I SPECJALISTYCZNE ĆWICZENIA NA TORACH PRZESZKÓD

A.

 Cele szkolenia

W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu słuchacz powinien:

- pokonać naturalne przeszkody oraz wykorzystać walory przygodnego terenu w zajęciach doskonalących oraz w kształtowaniu indywidualnej sprawności fizycznej w czasie wolnym;

- pokonać indywidualnie i w działaniu zespołowym przeszkody znajdujące się w OSF;

- zastosować adekwatne do celu zajęć formy organizacyjne i metody nauczania mające zastosowanie w zajęciach z atletyki terenowej;

- zorganizować zajęcia sprawdzające poziom wyszkolenia w testach w OSF oraz w testach biegowych.

B.

 Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia

NUMERTYTUŁY TEMATÓW

(zajęć)

Liczba godzinUWAGI
RAZEMZ TEGO NA ZAJĘCIA
TematuZajęć
teoretycznepraktyczne
1Atletyka terenowa i specjalistyczne ćwiczenia na torach przeszkód.18
1Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie.2
2Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie.2
3Metodyka nauczania pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie.2
4Doskonalenie umiejętności indywidualnego pokonywania toru przeszkód w OSF.2
5Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu wytrzymałościowego.2
6Doskonalenie pokonywania przeszkód w OSF według testu wytrzymałościowego.2
7Nauka pokonania Biegowego Testu Siłowego (BTS).2
8Nauka pokonywania Biegowego Testu Zwinnościowego (BTZ).2
9Metodyka nauczania pokonywania Biegowego Testu Siłowego Zwinnościowego.2
OGÓŁEM GODZIN1818

C.

 Szczegółowe treści tematów

TEMAT 1: ATLETYKA TERENOWA I SPECJALISTYCZNE ĆWICZENIA NA TORACH PRZESZKÓD

18 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- pokonać określony odcinek biegowy w czasie ustalonym normami;

- pokonywać naturalne i sztuczne przeszkody terenowe w zajęciach doskonalących oraz w treningu zdrowotnym w czasie wolnym;

- pokonać indywidualnie tor przeszkód znajdujący się w OSF; pokonywać Biegowy Test Siłowy i Biegowy Test Zwinnościowy;

- stosować metodykę nauczania pokonywania przeszkód, zarówno w OSF, jak i przeszkód w testach biegowych.

Zajęcia 1. Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Warunki bezpieczeństwa. Gry i zabawy ruchowe realizowane w oparciu o tor przeszkód. Nauka wyskoku ze stanowiska wyjściowego, pokonywania sklepień i rowu, nabiegu na pochylnię, przejazdu przy pomocy liny na kładkę ruchomą, pokonania płotu. Pokonywanie toru przeszkód sposobem uproszczonym i dowolnym.

Zajęcia 2. Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie

Ćwiczenia - 2 godz.

Zagadnienia: Doskonalenie umiejętności pokonywania pierwszego odcinka toru przeszkód. Zabawy bieżne i skoczne w oparciu o przeszkody: krąg - grzybek - krąg, tunel, poręcze. Nauka zaawansowanego sposobu pokonywania przeszkód: krąg - grzybek - krąg, tunel, poręcze Nauka pokonywania fosy, fasady przy pomocy liny, równoważni, progów i spadni. Pokonywanie poznanego odcinka toru przeszkód sposobem uproszczonym i dowolnym.

Zajęcia 3. Metodyka nauczania pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Metodyka nauczania pierwszego odcinka toru: wyskoku ze stanowiska wyjściowego, pokonywania sklepień i rowu, nabiegu na pochylnię i przejazdu przy pomocy liny na kładkę ruchomą, pokonywania płotu. Metodyka nauczania drugiego odcinka toru przeszkód: krąg - grzybek - krąg, tunel, poręcze, fosy, fasady przy pomocy liny, równoważni, progów i spadni.

Zajęcia 4. Doskonalenie umiejętności indywidualnego pokonywania toru przeszkód w OSF

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Gry i zabawy ruchowe w doskonaleniu umiejętności pokonywania toru przeszkód. Doskonalenie techniki pokonywania poszczególnych odcinków toru przeszkód sposobem dowolnym. Pokonanie testu indywidualnego w OSF w całości.

Zajęcia 5. Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu wytrzymałościowego

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Gry i zabawy ruchowe w OSF. Nauka pokonywania sklepień, belek, ośrodka wysokościowego (zjazd kolejką), kręgów, poręczy, fosy i fasady.

Zajęcia 6. Doskonalenie pokonywania przeszkód w OSF według testu wytrzymałościowego

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Doskonalenie techniki pokonywania poszczególnych odcinków toru przeszkód. Pokonanie testu wytrzymałościowego w OSF w całości.

Zajęcia 7. Nauka pokonania Biegowego Testu Siłowego (BTS)

Ćwiczenia - 2 godz.

Zagadnienia: Metodyka nauczania BTS odcinkami. Doskonalenie wspinanie po linie. Przewroty łączone w przód i tył. Ćwiczenia siłowe z ciężarkiem 17,5 kg. BTS - pokonywanie całością.

Zajęcia 8. Nauka pokonywania Biegowego Testu Zwinnościowego (BTZ)

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Metodyka nauczania BTZ odcinkami. Doskonalenie ćwiczeń na drążku wysokim, przewrotów łączonych w przód i w tył. Ćwiczenia siłowe z ciężarkami. Doskonalenie wspinania po linie. BTZ - pokonywanie całością.

Zajęcia 9. Metodyka nauczania pokonywania Biegowego Testu Siłowego i Zwinnościowego

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Nauczanie pokonywania BTS i BTZ odcinkami. Doskonalenie ćwiczeń siłowych z ciężarkami i wspinania po linie. Pokonywanie BTS i BTZ - całością.

D.

 Wskazówki organizacyjno-metodyczne

Zajęcia praktyczne z wybranych obszarów atletyki terenowej i specjalistycznych ćwiczeń na torach przeszkód traktować jako zajęcia bezpośrednio przygotowujące do działań bojowych. W czasie ich trwania zachować dużą intensywność zajęć, przestrzegając jednocześnie zasad bezpieczeństwa, w tym szczególnie przygotowanie i sprawdzenie miejsca ćwiczeń oraz stanu technicznego przeszkód, przyborów i przyrządów. W czasie zajęć instruktorsko-metodycznych zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie i stosowanie przez słuchaczy systematyki nauczania pokonywania określonych przeszkód i wykonywania ćwiczeń.

3.2. GIMNASTYKA I ĆWICZENIA SIŁOWE

A.

 Cele szkolenia

W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu słuchacz powinien:

- wykorzystywać możliwości przyborów i przyrządów mających zastosowanie w zajęciach programowych, doskonalących oraz w kształtowaniu indywidualnych umiejętności gimnastycznych i zdolności siłowych w czasie wolnym;

- posługiwać się nazewnictwem fachowym stosowanym w gimnastyce i ćwiczeniach siłowych;

- zastosować adekwatne do celu zajęć formy i metody nauczania mające zastosowanie w zajęciach z gimnastyki i ćwiczeń siłowych.

B.

 Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia

NUMERTytuły Tematów

(zajęć)

Liczba GodzinUWAGI
RAZEMZ TEGO NA ZAJĘCIA
TematuZajęćteoretycznepraktyczne
1Gimnastyka i ćwiczenia siłowe.10
1Trening ogólnorozwojowy metodą obwodowo-stacyjną.2
2Metodyka nauczania wybranych ćwiczeń na przyrządach gimnastycznych.2
3Nauka wspinania po linie.2
4Trening ogólnorozwojowy w strumieniach gimnastycznych.2
5Trening ogólnorozwojowy w siłowni2
OGÓŁEM GODZIN1010

C.

 Szczegółowe treści tematów

TEMAT 1: GIMNASTYKA I ĆWICZENIA SIŁOWE

10 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- wykorzystywać przybory i przyrządy gimnastyczne w szkoleniu pododdziału i indywidualnym treningu zdrowotnym;

- wykonywać podstawowe ćwiczenia gimnastyczne na drążku i poręczach gimnastycznych;

- stosować metodykę nauczania ćwiczeń gimnastycznych i treningu siłowego.

Zajęcia 1. Trening ogólnorozwojowy metodą obwodowo-stacyjną

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Trening ogólnorozwojowy w oparciu o salę ćwiczeń siłowych. Zagadnienia ustala wykładowca/instruktor: ćwiczenia siłowe wybranych grup mięśniowych. Część wstępną i końcową zajęć stanowią ćwiczenia rozciągające /stretching/.

Zajęcia 2. Metodyka nauczania wybranych ćwiczeń na przyrządach gimnastycznych

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Omówienie zasad ustawienia przyrządów, ubezpieczenia w trakcie wykonywania ćwiczeń. Metodyka nauczania ćwiczeń gimnastycznych na drążku wysokim - wymyk i wspieranie siłą. Metodyka nauczania ćwiczeń na poręczach gimnastycznych - stanie na barkach i zeskok rozkroczny w tylnym zamachu. Ćwiczenia przygotowawcze do stania na rękach przy drabinkach. Ćwiczenia siłowe ramion na linie.

Zajęcia 3. Nauka wspinania po linie

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Metodyka nauczania wspinania po linie. Wspinanie po linie z pomocą nóg i bez pomocy nóg. Doskonalenie ćwiczeń na drążku wysokim. Doskonalenie ćwiczeń wolnych Doskonalenie stania na barkach na poręczach. Stanie na rękach przy drabince. Skłon napięty w tył przy drabince.

Zajęcia 4. Trening ogólnorozwojowy w strumieniach gimnastycznych

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Ćwiczenia kształtujące zdolności motoryczne w strumieniach gimnastycznych.

Zajęcia 5. Trening ogólnorozwojowy w siłowni

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Ćwiczenia kształtujące siłę oraz zasady i metody jej kształtowania.

D.

 Wskazówki organizacyjno-metodyczne

Zajęcia z gimnastyki i ćwiczeń siłowych traktować jako zajęcia, stanowiące bazę podstawowych ćwiczeń występujących w innych obszarach tematycznych wychowania fizycznego i sportu. W czasie ich trwania zachowywać dyscyplinę i warunki bezpieczeństwa, w tym szczególnie przygotowanie i sprawdzenie miejsca ćwiczeń oraz stanu technicznego przyborów i przyrządów. W czasie zajęć instruktorsko- metodycznych zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie i stosowanie przez słuchaczy systematyki nauczania wybranych ćwiczeń gimnastycznych. Podczas zajęć w siłowni zapoznać szkolonych z zasadami i metodami kształtowania siły.

3.3. WALKA WRĘCZ

A.

 Cele szkolenia

W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu słuchacz powinien:

- wykorzystać poznane elementy walki wręcz w różnych sytuacjach zagrożenia;

- łączyć elementy walki wręcz z taktyką i strzelaniem;

- wykorzystywać środki dydaktyczne w czasie szkolenia żołnierzy z walki wręcz

- wykorzystywać techniki relaksacyjne w czasie zajęć z walki wręcz.

. Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia

NUMERTYTUŁY TEMATÓW (zajęć)LICZBA GODZINUWAGI
RAZEMZ TEGO NA ZAJĘCIA
TematuZajęćteoretycznepraktyczne
1Walka wręcz.42
1Nauka kopnięć prostych i okrężnych.2
2Pad w tył i pad na bok. Pady i przewroty w przód.2
3Obrona 360 stopni przed atakami okrężnymi.2
4Obrony karabinkiem. Blok wewnętrzny i zewnętrzny.2
5Obrona przed kopnięciami i ciosami prostymi.2
6Kopnięcia i uderzenia łokciami.2
7Obrony przed duszeniami.2
8Obrona przed obchwytami.2
9Obrona przed szantażami nożem. Walka karabinkiem.2
10Obrona rękoma przed atakiem pałką, łopatką z góry.2
11Obrona przed pchnięciem nożem i karabinkiem.2
12Kopnięcia okrężne. Ciosy sierpowe i haki.2
13Legitymowanie i zatrzymywanie osoby i grupy osób.2
14Metodyka nauczania działania karabinkiem.2
15Metodyka nauczania obrony 360 stopni.2
16Metodyka nauczania ciosów prostych. Obrony przed atakami ręcznymi.2
17Metodyka nauczania kopnięć. Obrony przed kopnięciami.2
18Metodyka nauczania obrony rękoma przed atakiem nożem z góry i z dołu.2
19Metodyka nauczania obrony przed duszeniami.2
20Doskonalenie obron przed obchwytami.2
21Doskonalenie wybranych elementów walki w parterze.2
OGÓŁEM GODZIN4242

C.

 Szczegółowe treści tematów

TEMAT 1: WALKA WRĘCZ

42 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- skutecznie zastosować poznane techniki walki w różnych sytuacjach zagrożenia;

- wykorzystać zabawowe formy walki w szkoleniu pododdziału z walki wręcz;

- stosować systematykę nauczania wybranych technik walki w bliskim kontakcie.

Zajęcia 1. Nauka kopnięć prostych i okrężnych

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Kopnięcia proste. Kopnięcia okrężne. Kopnięcia w różnych dystansach - ćwiczenia z wykorzystaniem tarcz. Timing w walce. Doskonalenie walki z wieloma przeciwnikami.

Zajęcia 2. Pad w tył i pad na bok. Pady i przewroty w przód

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Pad w tył bez broni. Pad w tył z bronią. Pady na boki bez broni i z bronią. Wstawanie defensywne i ofensywne po padzie. Doskonalenie poruszania się w walce. Pad z przewrotem w przód, pad z przewrotem w przód z karabinkiem. Pad w przód. Pad w przód z bronią. Wstawanie po padzie i poruszanie się w walce z bronią. Doskonalenie postawy do walki w leżeniu tyłem.

Zajęcia 3. Obrona 360 przed atakami okrężnymi

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Obrona 360 stopni rękoma. Obrony 360 stopni przed atakami sferycznymi i kontrataki. Obrony 360 stopni karabinkiem. Obrony 360 stopni karabinkiem przed atakami okrężnymi niebezpiecznymi narzędziami.

Zajęcia 4. Obrony karabinkiem. Blok wewnętrzny i zewnętrzny

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Doskonalenie obron przed atakami okrężnymi. Obrona przed pchnięciem bagnetem w przód - blok wewnętrzny, blok zewnętrzny. Obrony karabinkiem przed różnymi atakami.

Zajęcia 5. Obrona przed kopnięciami i ciosami prostymi

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Obrona nogami przed kopnięciem prostym. Obrona rękoma przed kopnięciem prostym. Obrony wewnętrzne przedramionami przed ciosami prostymi. Ćwiczenia w parach i trójkach. Walki sytuacyjne.

Zajęcia 6. Kopnięcia i uderzenia łokciami

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Uderzenia łokciami, kolanami i głową w różnych płaszczyznach. Podstawowe kombinacje uderzeń w walce wręcz - "złota seria". Walka z wychodzeniem i wchodzeniem do zwarcia.

Zajęcia 7. Obrony przed duszeniami

Ćwiczenia - 2 godz.

Zagadnienia: Obrona przed duszeniami z różnych kierunków. Obrona przed duszeniami w zamkniętych pomieszczeniach (przy ścianie). Obrony przed duszeniami w parterze. Walki sytuacyjne.

Zajęcia 8. Obrona przed obchwytami

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Obchwyt z tyłu, ramiona skrępowane. Obchwyt z tyłu, ramiona wolne. Dźwignie na palce. Ataki na stopy. Walki zadaniowe.

Zajęcia 9. Obrona przed szantażami nożem. Walka karabinkiem

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Obrony przed szantażami nożem. Doskonalenie walki karabinkiem z nieuzbrojonym i uzbrojonym przeciwnikiem. Ćwiczenia z elementami zaskoczenia (np. obrona przed atakiem po popchnięciu).

Zajęcia 10. Obrona rękoma przed atakiem pałką, łopatką z góry

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Obrony rękoma przed atakiem łopatką i pałką trzymanym jednorączi oburącz. Walka w zmiennej sytuacji zagrożenia - obrona przed duszeniami i obchwytem oraz atakami łopatką.

Zajęcia 11. Obrona przed pchnięciem nożem i karabinkiem

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Kopnięcia stopujące. Obrona karabinkiem przed pchnięciami. Obrona wewnętrzna ramieniem. Walki zadaniowe z wykorzystaniem broni i bez broni.

Zajęcia 12. Kopnięcia okrężne. Ciosy sierpowe i haki

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Doskonalenie kopnięć prostych i stopujących. Kopnięcia okrężne niskie - low kick. Kopnięcia okrężne na żebra. Ciosy sierpowe. Ciosy po uniku - haki. Ćwiczenia z tarczami. Walki bokserskie z wykorzystaniem kopnięć.

Zajęcia 13. Legitymowanie i zatrzymywanie osoby i grupy osób

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Doskonalenie poznanych elementów walki wręcz. Legitymowanie osoby - niski, wysoki stopień zagrożenia. Legitymowanie grupy osób (osoby z grupy) - niski, wysoki stopień zagrożenia.

Zajęcia 14. Metodyka nauczania działania karabinkiem

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Pchnięcia bagnetem. Uderzenia kolbą i magazynkiem. Cięcia bagnetem.

Zajęcia 15. Metodyka nauczania obrony 360 stopni

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Nauka obrony 360 stopni rękoma. Nauka obrony 360 stopni karabinkiem.

Zajęcia 16. Metodyka nauczania ciosów prostych. Obrony przed atakami ręcznymi

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Nauka ciosów prostych. Obrony przed atakami ręcznymi. Timing w walce.

Zajęcia 17. Metodyka nauczania kopnięć. Obrony przed kopnięciami

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Nauka kopnięć prostych w przód. Doskonalenie wybranych obron przed kopnięciami.

Zajęcia 18. Metodyka nauczania obrony rękoma przed atakiem nożem z góry i z dołu

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Nauka obrony przed atakiem nożem z góry. Nauka obrony przed atakiem nożem z dołu. Obrona przed atakami nożem w różnych dystansach i sytuacjach.

Zajęcia 19. Metodyka nauczania obrony przed duszeniami

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Obrona przed duszeniem przedramieniem z tyłu, z przodu. Obrona przed duszeniem pod pachą "krawat" w staniu, w parterze. Ćwiczenia z tarczami. Walki w zmieniającej się sytuacji zagrożenia.

Zajęcia 20. Doskonalenie obron przed obchwytami

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Doskonalenie obron przed obchwytami z tyłu, ramiona wolne i skrępowane. Doskonalenie obrony przed innymi obchwytami.

Zajęcia 21. Doskonalenie wybranych elementów walki w parterze

Ćwiczenia - 2 godz.

ZAGADNIENIA: Uderzanie i kopanie w parterze. Obrona przed duszeniami. Wstawanie defensywne i ofensywne.

D.

 Wskazówki organizacyjno-metodyczne

Zajęcia praktyczne z walki wręcz traktować jako zajęcia bezpośrednio przygotowujące do działań bojowych. W każdych zajęciach praktycznych przeznaczać odpowiedni czas na doskonalenie technik walki poznanych w czasie poprzednich zajęć programowych. Podczas zajęć zachowywać dużą intensywność obciążeń, przestrzegając jednocześnie zasad bezpieczeństwa. W zajęciach w maksymalnym stopniu wykorzystywać środki dydaktyczne, a zwłaszcza kaski, rękawice, tarcze, karabinki ćwiczebne, ochraniacze na krocze i piszczele. W czasie zajęć instruktorsko-metodycznych zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie i stosowanie przez słuchaczy systematyki nauczania określonych technik walki wręcz. Podczas wszystkich zajęć z walki wręcz, niezależnie czy są to zajęcia praktyczne, czy też instruktorsko-metodyczne, wszyscy kursanci występują w umundurowaniu polowym.

3.4. ORGANIZACJA WSPÓŁZAWODNICTWA SPORTOWEGO W PODODDZIALE

A.

 Cele szkolenia

W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu słuchacz powinien:

- scharakteryzować obowiązki osób funkcyjnych organizujących zawody sportowe;

- znać zasady przygotowania i przeprowadzenia zawodów sportowych;

- zorganizować i przeprowadzić zawody sportowe;

- opracować dokumentację do zawodów sportowych.

Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia

NumerTYTUŁY TEMATÓW

(zajęć)

LICZBA GODZINUWAGI
RAZEMZ TEGO NA ZAJĘCIA
TematuZajęćteoretycznepraktyczne
1Zasady organizowania i przeprowadzenia zawodów sportowych.222
2Organizacja i przeprowadzenie zawodów sportowych.2
OGÓŁEM GODZIN422

C.

 Szczegółowe treści tematów

TEMAT 1: ZASADY ORGANIZACJI I PRZEPROWADZENIA ZAWODÓW SPORTOWYCH

Wykład - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- określić obowiązki osób funkcyjnych zawodów sportowych;

- opracować dokumentację zawodów sportowych;

- przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas zawodów sportowych.

ZAGADNIENIA: Regulamin szczegółowy zawodów. Obowiązki osób funkcyjnych. Organizacja zawodów sportowych. Sędziowanie zawodów. Zabezpieczenie materiałowo- techniczne i medyczne zawodów. Instruktaż do zawodów sportowych.

TEMAT 2: ORGANIZACJA I PRZEPROWADZENIE ZAWODÓW SPORTOWYCH

Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.

Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:

- zorganizować i przeprowadzić odprawę techniczną;

- przeprowadzić zawody sportowe;

- wystąpić w roli kierownika zawodów.

ZAGADNIENIA: Rozpoczęcie zawodów sportowych. Przeprowadzenie odprawy technicznej. Organizacja i przeprowadzenie zawodów sportowych. Sędziowanie zawodów. Opracowanie komunikatu końcowego zawodów. Rozliczenie sprzętu sportowego i materiałowego.

D.

 Wskazówki organizacyjno-metodyczne

Realizację programu z "Organizacji współzawodnictwa sportowego w pododdziale" rozpocząć od podania słuchaczom pełnej informacji o celach, zadaniach i formach kontroli wiedzy. W tym celu na pierwszych zajęciach przedstawić słuchaczom wymagania w zakresie przedmiotu oraz literaturę specjalistyczną.

Podczas realizacji zajęć instruktorsko-metodycznych postrzegać słuchacza, jako kierownika zajęć charakteryzującego się umiejętnościami organizowania i prowadzenia zawodów sportowych.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ŚWIADECTWO

UKOŃCZENIA SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO

Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU

W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ

Pan(i) «Stopień» «Imię» «Nazwisko» «Imię ojca»

.............................................................................................................................................

urodzony(a) dnia «Data» r. w m. «Miejsce urodzenia»

........................................ ......................................................................

uczestniczył(a) w okresie od .................................... do ........................................................... r.

w szkoleniu specjalistycznym z wychowania fizycznego i sportu w resorcie obrony narodowej realizowanym w ramach kursu szkoleniowego/kształcenia programowego*..............................

"Przygotowanie metodyczne do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego i sportu w resorcie obrony narodowej"

KOD ...................

zdał(a) egzamin końcowy w dniu ......................................... r.

z wynikiem ogólnym «Wynik ukończenia»

...........................................................................................

«Nr» ......................

SZEF
KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJREKTOR - KOMENDANT
MINISTERSTWA OBRONY NARODOWEJ*m.p.(KOMENDANT, DOWÓDCA JW)

MIEJSCOWOŚĆ, dnia ............................ r.

* właściwy rodzaj szkolenia.

* właściwa w sprawie wychowania fizycznego i sportu

DRUGA STRONA ŚWIADECTWA

A.

 ZESTAWIENIE PRZEDMIOTÓW OBJĘTYCH KURSEM

Lp.Nazwa przedmiotuLiczba godzin
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.