Realizacja szkolenia specjalistycznego z wychowania fizycznego i sportu w resorcie obrony narodowej.
Dz.Urz.MON.2015.140
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 158 /MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 11 maja 2015 r.
w sprawie realizacji szkolenia specjalistycznego z wychowania fizycznego i sportu w resorcie obrony narodowej
Na podstawie art. 2 pkt 1 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932), w związku z § 6 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 czerwca 2014 r. w sprawie zajęć z zakresu wychowania fizycznego i sportu realizowanych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (Dz. U. poz. 890), ustala się, co następuje:
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
PODSTAWY PROGRAMOWE
PODSTAWY PROGRAMOWE
SZTAB GENERALNY WOJSKA POLSKIEGO
SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO
Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU
W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ
WARSZAWA
___________________________________________________________________________
2015
I.
OGÓLNE CELE SZKOLENIA
OGÓLNE CELE SZKOLENIA
Ukończenie szkolenia specjalistycznego powinno zapewnić uczestnikom nabycie odpowiedniej wiedzy oraz właściwych umiejętności niezbędnych do realizacji zamierzeń z wychowania fizycznego i sportu w pododdziale, jednostce/komórce organizacyjnej resortu obrony narodowej.
W wyniku opanowania treści podstaw programowych uczestnik powinien uzyskać następujące kompetencje - efekty szkolenia (kształcenia) w zakresie:
1. wiedzy:
- definiuje pojęcia z zakresu nauk o kulturze fizycznej, w szczególności w zakresie wychowania fizycznego i sportu,
- opisuje budowę i funkcje organizmu człowieka,
- wyjaśnia metody oceny stanu sprawności fizycznej,
- charakteryzuje zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia,
- opisuje mechanizm działania i wpływ aktywności ruchowej na człowieka,
- rozpoznaje prawne, organizacyjne i etyczne uwarunkowania wykonywania działalności służbowej z wychowania fizycznego i sportu,
- wyjaśnia metodykę prowadzenia zajęć z walki wręcz, ćwiczeń na torach przeszkód, ćwiczeń siłowych, atletyki terenowej,
- zna obowiązujące normy sprawności fizycznej przewidziane dla żołnierzy zawodowych,
- charakteryzuje organizację i sposoby przeprowadzenia zawodów sportowych,
- wyjaśnia zasady zapobiegania urazom i wypadkom podczas zajęć z wychowania fizycznego.
2. umiejętności:
- posługiwania się techniczną, manualną i ruchową sprawnością związaną ze specyfiką służby wojskowej,
- posługiwania się podstawowym sprzętem i aparaturą stosowaną w czasie zajęć programowych i sportowych, treningów sportowych oraz zawodów sportowo- rekreacyjnych,
- komunikowania się z grupą szkoleniową w podczas realizacji zajęć z wychowania fizycznego i sportu,
- wykorzystywania technik informacyjnych w celu pozyskiwania i przechowywania danych,
- korygowania błędów i zaniedbań w praktyce szkoleniowej,
- prowadzenia dokumentacji szkoleniowej z wychowania fizycznego i sportu,
- planowania, projektowania i realizacji działania z zakresu wychowania fizycznego i sportu, z uwzględnieniem obowiązujących norm oraz dostępnych warunków,
- posługiwania się specjalistyczną sprawnością ruchową z zakresu wybranych form aktywności fizycznej w zależności od wymogów określonych na zajmowanym stanowisku służbowym,
- posługiwania się sprawnością fizyczną umożliwiającą wykonanie norm szkoleniowych z wychowania fizycznego.
- rozwiązywania najczęstszych problemów związanych z procesem dydaktycznym i treningowym,
- formułowania opinii i ocen dotyczących ćwiczących i grup szkoleniowych w kontekście związanym z wychowaniem fizycznym i sportem,
- realizowania zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i szkolonych, w tym przestrzega zasady bezpieczeństwa służby i pracy.
3. kompetencji społecznych:
- rozumie potrzebę kształcenia się przez całe życie,
- współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role,
- określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania,
- rozwiązuje najczęstsze problemy związane z procesem dydaktycznym i treningowym,
- realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa służby i pracy,
- formułuje opinie i oceny dotyczące ćwiczących i grup szkoleniowych w kontekście związanym z wychowaniem fizycznym i sportem,
- dba o sprawność fizyczną niezbędną dla wykonywania zadań właściwych dla działalności zawodowej związanej z pełnioną funkcją w środowisku wojskowym.
II.
NORMATYWY PODSTAW PROGRAMOWYCH
NORMATYWY PODSTAW PROGRAMOWYCH
Rozliczenie dni | DNI KALENDARZOWE | |||||||
OGÓŁEM | NIE OBJĘTE NAUCZANIEM | PRZEZNACZONE NA NAUKĘ | ||||||
RAZEM | w tej liczbie | RAZEM | w tej liczbie | |||||
świątecznych | dyspozycyjnych | nauczanie | samokształcenie | egzamin | ||||
TURNUS | 30 | 6 | 4 | 2 | 24 | 19 | 4 | 1 |
2. Podział godzin na przedmioty nauczania
DZIAŁY I PRZEDMIOTY NAUCZANIA | NAUCZANIE | |||
RAZEM | w tej liczbie | FORMY KONTROLI I OCENY | ||
zajęcia teoretyczne | zajęcia praktyczne | |||
1. TREŚCI SZKOLENIA OGÓLNEGO | ||||
1.1 Wybrane zagadnienia dydaktyki | 12 | 8 | 4 | |
1.2. Metodyka wychowania fizycznego i sportu | 6 | 6 | ||
1.3. Wybrane elementy prawa i administracji wojskowej | 4 | 4 | ||
RAZEM TREŚCI SZKOLENIA OGÓLNEGO | 22 | 18 | 4 | |
2. TREŚCI SZKOLENIA KIERUNKOWEGO | ||||
2.1 Działalność organizacyjno-szkoleniowa | 4 | 4 | ||
2.2. Wychowanie fizyczne | 20 | 20 | ||
2.3. Szkolenie ogniowe | 6 | 2 | 4 | |
RAZEM TREŚCI SZKOLENIA KIERUNKOWEGO | 30 | 6 | 24 | |
3. TREŚCI SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO | ||||
3.1 Atletyka terenowa i specjalistyczne ćwiczenia na torach przeszkód | 18 | 18 | ||
3.2. Gimnastyka i ćwiczenia siłowe | 10 | 10 | ||
3.3. Walka wręcz | 42 | 42 | ||
3.4. Organizacja współzawodnictwa sportowego w pododdziale | 4 | 2 | 2 | |
RAZEM TREŚCI SZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO | 74 | 2 | 72 | |
OGÓŁEM GODZIN | 126 | 26 | 100 | E-1 |
III.
OGÓLNE WYTYCZNE ORGANIZACYJNO-METODYCZNE
OGÓLNE WYTYCZNE ORGANIZACYJNO-METODYCZNE
A.
USTALENIA ORGANIZACYJNE
USTALENIA ORGANIZACYJNE
2. Kształcenie programowe dla kandydatów na oficerów realizowane będzie w ramach procesu dydaktycznego podczas ostatnich 2 semestrów trwania ich edukacji i obejmuje treści programowe zawarte w "Programie szkolenia specjalistycznego z wychowania fizycznego i sportu w resorcie obrony narodowej".
3. Zajęcia programowe dla uczestników "kursu szkoleniowego" będą prowadzone w systemie stacjonarnym w formie: wykładów, seminariów, zajęć praktycznych, zajęć instruktorsko-metodycznych.
4. Proces szkolenia na "kursie szkoleniowym" realizowany będzie w następującym wymiarze:
a) zajęcia programowe realizowane będą przez pięć dni w tygodniu. Dzień szkoleniowy składa się z 6-8 jednostek dydaktycznych (godzin lekcyjnych), z takim wyliczeniem by w ciągu tygodnia zrealizować 35 godzin lekcyjnych;
b) dni samokształceniowe przeznacza się na samodzielną naukę własną słuchaczy oraz przygotowanie do ćwiczeń i zajęć praktycznych (w zależności od potrzeb oraz warunków realizacji procesu dydaktycznego).
5. Dwa dni dyspozycyjne przeznacza się na organizację i zakończenie kursu.
6. W godzinach popołudniowych zapewnia się czas na indywidualne zajęcia sportowe wraz z udostępnieniem szkolnych obiektów sportowych.
7. W czasie trwania kursu szkoleniowego/kształcenia programowego dokonywana będzie systematyczna ocena postępów w nauce. Rozliczenie się z nieobecności i ocen niedostatecznych z przedmiotów objętych programem szkolenia jest warunkiem dopuszczenia słuchacza do egzaminu końcowego.
8. Po zakończeniu kursu szkoleniowego/kształcenia programowego przeprowadzony zostanie egzamin końcowy.
9. Dopuszcza się modyfikację i zmianę treści kursu szkoleniowego/kształcenia programowego dla zapewnienia ich aktualności merytorycznej po akceptacji szefa komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego w sprawach wychowania fizycznego i sportu.
B.
WSKAZÓWKI METODYCZNE
WSKAZÓWKI METODYCZNE
1. Realizację procesu szkolenia na kursie szkoleniowym/kształceniu programowym podporządkować osiągnięciu założonych celów. Każde zajęcie i przedsięwzięcie traktować jako celowy, przemyślany i metodycznie usystematyzowany ciąg oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych umożliwiający kierowanie procesem poznawczym słuchaczy.
2. Cele dydaktyczno-wychowawcze kursu szkoleniowego/kształcenia programowego osiągnąć poprzez:
- właściwy dobór treści szkolenia oraz zapewnienie wysokiego poziomu metodycznego prowadzonych zajęć,
- zapewnienie wysokiego poziomu organizacyjnego i merytorycznego zajęć,
- kształtowanie aktywności i zaangażowania uczestników w procesie szkolenia i samokształcenia,
- właściwe przygotowanie i wykorzystanie obiektów szkoleniowych, środków i materiałów dydaktycznych,
- pełne zabezpieczenie materiałowo-techniczne procesu szkolenia.
3. W zajęciach stosować strategie szkolenia rozwijające u uczestników twórcze myślenie, pobudzające do aktywności i inicjatywy, kształtujące ich sprawność intelektualną i fizyczną.
4. Eksponować treści kształtujące właściwe postawy obywatelskie, umiejętności w zakresie poznania i rozbudzania wartości moralnych podwładnych, organizowania oraz prowadzenia działalności szkoleniowo-wychowawczej.
5. W procesie dydaktycznym odpowiednio różnicować formy i metody szkolenia, stosownie do specyficznych treści poszczególnych przedmiotów oraz możliwości bazy gabinetowej i polowej. Właściwą rangę nadać zajęciom praktycznym oraz instruktorsko- metodycznym. Każde zajęcie winno stanowić wzorzec organizacyjny wyrabiający u uczestników umiejętności metodyczne niezbędne do samodzielnej pracy szkoleniowej w pododdziale.
IV.
PRZEDMIOTOWA CZĘŚĆ PODSTAW PROGRAMOWYCH
PRZEDMIOTOWA CZĘŚĆ PODSTAW PROGRAMOWYCH
1.
TREŚCI SZKOLENIA OGÓLNEGO
TREŚCI SZKOLENIA OGÓLNEGO
A.
Cele szkolenia
Cele szkolenia
- opisać, objaśniać i interpretować zjawiska pedagogiczne;
- określić przedmiot i zadania dydaktyki ogólnej i wojskowej;
- przedstawić rolę, miejsce oraz zadania metodyki nauczania w procesie dydaktyczno- wychowawczym (szkoleniowo-wychowawczym) w pododdziale;
- znać zasady i metody szkolenia w wojsku;
- znać rolę, miejsce i zadania kierownika /instruktora/ zajęć, a także ich sposób przygotowania się do szkolenia.
B.
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
NUMER | TYTUŁY TEMATÓW (zajęć) | LICZBA GODZIN | UWAGI | |||
RAZEM | Z TEGO NA ZAJĘCIA | |||||
Tematu | Zajęć | teoretyczne | praktyczne | |||
1 | Istota procesu nauczania i uczenia się. | 2 | 2 | |||
2 | Ogniwa procesu dydaktycznego. | 2 | 2 | |||
3 | Podstawowe zasady, metody i formy nauczania. | 4 | 4 | |||
4 | Metody i formy szkolenia stosowane w wojsku. | 2 | 2 | |||
5 | Kontrola i ocena wyników działalności szkoleniowej. | 2 | 2 | |||
OGÓŁEM GODZIN | 12 | 8 | 4 |
C.
Szczegółowe treści tematów
Szczegółowe treści tematów
Wykład - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- scharakteryzować cechy nowoczesnego modelu nauczania-uczenia się,
- opisać funkcje wychowawcze procesu nauczania-uczenia się.
Zagadnienia: Geneza i rozwój nowoczesnego modelu nauczania - uczenia się. Cechy nowoczesnego modelu nauczania - uczenia się. Funkcje wychowawcze procesu nauczania - uczenia się.
TEMAT 2: OGNIWA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Seminarium - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- wymienić i scharakteryzować ogniwa procesu nauczania-uczenia się.
ZAGADNIENIA: Ogniwa procesu nauczania - uczenia się w podającym toku pracy dydaktycznej. Ogniwa procesu nauczania - uczenia się w poszukującym toku pracy dydaktycznej.
TEMAT 3: PODSTAWOWE ZASADY, METODY I FORMY NAUCZANIA
Wykład - 4 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- określić pojęcie i genezę zasad nauczania,
- scharakteryzować zasady nauczania (poglądowości, przystępności, systematyczności, świadomego i aktywnego udziału, trwałości wiedzy, operatywności wiedzy, wiązania teorii z praktyką),
- przedstawić rys historyczny metod nauczania oraz ich klasyfikację,
- scharakteryzować metody nauczania i formy organizacyjne zajęć.
ZAGADNIENIA: Pojęcie i charakterystyka zasad nauczania. Zasady nauczania stosowane w wojsku. Klasyfikacja metod nauczania. Charakterystyka metod nauczania. Kryteria doboru metod i form organizacyjnych zajęć.
TEMAT 4: METODY I FORMY SZKOLENIA STOSOWANE W WOJSKU
Seminarium - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- przedstawić kryteria podziału metod szkolenia,
- scharakteryzować poszczególne grupy metod,
- określić formy zajęć realizowane w wojsku.
ZAGADNIENIA: Metody podające. Metody problemowe. Metody waloryzacyjne. Metody praktyczne. Formy zajęć stosowane w wojsku.
TEMAT 5: KONTROLA I OCENA WYNIKÓW DZIAŁALNOŚCI SZKOLENIOWEJ
Wykład - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- rozpoznać podstawowe przyczyny niepowodzeń w działalności szkoleniowej,
- wybrać i zastosować właściwe środki przeciwdziałania niepowodzeniom dydaktyczno- wychowawczym.
ZAGADNIENIA: Pojęcie oraz istota kontroli i oceny. Formy i metody oraz kryteria oceny. Błędy w ocenianiu, ich wpływ na zakłócenia procesu dydaktyczno-wychowawczego. Znaczenie kontroli w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
D.
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
1.2. METODYKA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU
A.
Cele szkolenia
Cele szkolenia
- określić podstawowe przedsięwzięcia wychowania fizycznego i sportu w pododdziale;
- znać formy organizacyjne zajęć z wychowania fizycznego oraz metody nauczania czynności ruchowych (chwytów, działań);
- scharakteryzować rolę i zadania dowódcy pododdziału w zakresie kierowania szkoleniem z wychowania fizycznego i sportu.
B.
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
Numer | TYTUŁY TEMATÓW (zajęć) | Liczba godzin | UWAGI | |||
Tematu | Zajęć | RAZEM | Z TEGO NA ZAJĘCIA | |||
teoretyczne | praktyczne | |||||
1 | Zasadnicze przedsięwzięcia wychowania fizycznego i sportu w pododdziale. | 2 | 2 | |||
2 | Tok lekcyjny. Formy organizacyjne zajęć i metody nauczania czynności ruchowych. | 2 | 2 | |||
3 | Bezpieczeństwo i higiena w wychowaniu fizycznym i sporcie. | 2 | 2 | |||
OGÓŁEM GODZIN | 6 | 6 |
C.
Szczegółowe treści tematów
Szczegółowe treści tematów
Wykład - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- scharakteryzować podstawowe przedsięwzięcia wychowania fizycznego i sportu prowadzone na szczeblu pododdziału;
- wykonać, w ramach przysługujących kompetencji, określone elementy koncepcji szkoleniowej oraz na tej podstawie scharakteryzować sposób przygotowania, organizacji i realizacji szkolenia z wychowania fizycznego i sportu w pododdziale;
- prawidłowo dokumentować realizowane przedsięwzięcia wychowania fizycznego i sportu w pododdziale.
ZAGADNIENIA: Program wychowania fizycznego w jednostce wojskowej. Poranny rozruch fizyczny. Wewnętrzne zawody sportowe. Zdobywanie WOSF. Dokumentacja szkoleniowa i sportowa.
TEMAT 2: TOK LEKCYJNY. FORMY ORGANIZACYJNE ZAJĘĆ I METODY NAUCZANIA CZYNNOŚCI RUCHOWYCH
Wykład - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- scharakteryzować zasadnicze składowe toku lekcyjnego;
- dobrać w działalności szkoleniowej odpowiednie formy organizacyjne zajęć i metody nauczania nowych czynności ruchowych (chwytów i działań);
- scharakteryzować i przeprowadzać instruktaż do zajęć programowych z wychowania fizycznego z pododdziałem;
- opracować plan-konspekt do zajęć z wychowania fizycznego.
ZAGADNIENIA: Tok zajęć. Formy organizacyjne zajęć i metody nauczania czynności ruchowych. Instruktaż do zajęć z wychowania fizycznego. Plan-konspekt zajęć z wychowania fizycznego.
TEMAT 3: BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA W WYCHOWANIU FIZYCZNYM I SPORCIE
Wykład - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- określić warunki bezpieczeństwa na zajęciach wychowania fizycznego i sportu;
- wymienić przyczyny powstawania urazów i kontuzji w czasie zajęć i treningów;
- bezpiecznie przeprowadzić zajęcia programowe i treningowe.
ZAGADNIENIA: Dokumenty normujące bezpieczeństwo w działalności szkoleniowej. Warunki bezpieczeństwa obowiązujące podczas szkolenia z wychowania fizycznego i sportu. Przyczyny powstawania urazów i kontuzji. Postępowanie kierownika zajęć i ćwiczącego w przypadku wystąpienia urazu i kontuzji.
D.
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
1.3. WYBRANE ELEMENTY PRAWA I ADMINISTRACJI WOJSKOWEJ
A.
Cele szkolenia
Cele szkolenia
- określić istotę i przedmiot postępowania administracyjnego;
- omówić formy czynności organu administracyjnego;
- określić rolę, rodzaje i skutki środków odwoławczych i nadzoru dotyczących postępowania administracyjnego;
- omówić rodzaje, zasady i przesłanki odpowiedzialności;
- znać sposoby naprawiania szkody i omówić zasady wyłączające odpowiedzialność cywilną;
- znać proces postępowania dyscyplinarnego.
B.
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
NUMER | Tytuły tematów (zajęć) | LICZBA GODZIN | UWAGI | |||
RAZEM | Z TEGO NA ZAJĘCIA | |||||
Tematu | Zajęć | teoretyczne | praktyczne | |||
1 | Wybrane elementy postępowania administracyjnego. | 2 | 2 | |||
2 | Odpowiedzialność karna, dyscyplinarna i majątkowa żołnierzy zawodowych. | 2 | 2 | |||
OGÓŁEM GODZIN | 4 | 4 |
C.
Szczegółowe treści tematów
Szczegółowe treści tematów
Wykład - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- omówić podstawowe pojęcia postępowania administracyjnego;
- określić prawne formy działania administracji;
- znać przebieg postępowania administracyjnego;
- przedstawić rodzaje środków odwoławczych oraz znać ich skutki;
- omówić środki nadzoru nad działalnością organów administracyjnych.
ZAGADNIENIA: Pojęcie postępowania administracyjnego ogólnego. Zasady postępowania administracyjnego. Przebieg postępowania administracyjnego. Decyzja. Środki odwoławcze. Skargi i wnioski.
TEMAT 2: ODPOWIEDZIALNOŚĆ KARNA, DYSCYPLINARNA I MAJĄTKOWA ŻOŁNIERZY ZAWODOWYCH
Wykład - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- omówić rodzaje odpowiedzialności;
- przedstawić zasady i przesłanki odpowiedzialności majątkowej (cywilnej);
- znać sposoby naprawienia szkody;
- omówić ogólne zasady wyłączające odpowiedzialność cywilną.
ZAGADNIENIA: Omówić pojęcie odpowiedzialności. Odpowiedzialność karna, dyscyplinarna i majątkowa. Odpowiedzialność za szkodę. Pojęcie szkody i sposoby jej naprawienia. Siła wyższa jako czynnik uwalniający odpowiedzialność.
D.
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
2. TREŚCI SZKOLENIA KIERUNKOWEGO
2.1. DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACYJNO-SZKOLENIOWA
A.
Cele szkolenia
Cele szkolenia
- znać zasady planowania i rozliczania działalności bieżącej w pododdziale;
- prawidłowo opracować tygodniowy plan szkolenia oraz uczestniczyć w opracowaniu, przez przełożonych, diagramu szkolenia dla kompanii (baterii);
- prowadzić dokumentację sprawozdawczo-ewidencyjną w zakresie realizacji szkolenia i innych przedsięwzięć oraz zamierzeń szkoleniowo-metodycznych i wychowawczych w pododdziale;
- znać formy i metody prowadzenia działalności kontrolno-rozliczeniowej osób funkcyjnych w pododdziale.
B.
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
NUMER | TYTUŁY TEMATÓW (zajęć) | LICZBA GODZIN | UWAGI | |||
RAZEM | Z TEGO NA ZAJĘCIA | |||||
Tematu | Zajęć | teoretyczne | praktyczne | |||
1 | Planowanie działalności bieżącej w pododdziale. | 2 | 2 | |||
2 | Rozliczanie działalności bieżącej w pododdziale. Działalność kontrolna. | 2 | 2 | |||
OGÓŁEM GODZIN | 4 | 4 |
C.
Szczegółowe treści tematów
Szczegółowe treści tematów
Wykład - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- omówić zasady planowania i rozliczania działalności bieżącej w pododdziale;
- zaplanować szkolenie oraz inne przedsięwzięcia i zadania z zakresu działalności bieżącej dla pododdziału oraz wykonać w tym zakresie stosowną dokumentację planistyczną i szkoleniowo-metodyczną.
ZAGADNIENIA: Cele, istota oraz zasady planowania działalności bieżącej w plutonie i kompanii. Rodzaje i formy opracowania dokumentacji planistycznej w pododdziale. Struktura szkolenia, założenia i ograniczenia szkoleniowe, czasowo-przestrzenne oraz gabinetowo-polowe. Planowanie tygodniowe (miesięczne). Dokumentacja planistyczna i szkoleniowo-metodyczna.
TEMAT 2. ROZLICZANIE DZIAŁALNOŚCI BIEŻĄCEJ W PODODDZIALE. DZIAŁALNOŚĆ KONTROLNA
Wykład - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- określić poziom wyszkolenia podległego pododdziału z realizacji zadań i innych przedsięwzięć oraz zamierzeń szkoleniowo-wychowawczych;
- przedstawić swoją rolę i zadania podczas opracowania koncepcji szkolenia dla kompanii (baterii);
- prowadzić dokumentację planistyczną oraz szkoleniowo-metodyczną w kompanii (baterii).
ZAGADNIENIA: Cele, istota, rodzaje i formy rozliczania działalności bieżącej w pododdziale. Zasady i formy oceny osób funkcyjnych w pododdziale z realizacji zadań oraz przedsięwzięć i zamierzeń, wynikających z kompetencyjnego zakresu obowiązków (KZO) na zajmowanym stanowisku. Działalność kontrolna w pododdziale. Wykorzystanie wniosków z kontroli i oceny realizacji działalności bieżącej do dalszej działalności szkoleniowo-wychowawczej w pododdziale.
D.
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
W trakcie realizacji zajęć zlecać słuchaczom przygotowywanie samodzielnych prac pisemnych dotyczących działalności planistycznej i szkoleniowej.
2.2. Wychowanie Fizyczne
A.
Cele szkolenia
Cele szkolenia
- rozwijać oraz utrzymywać niezbędne cechy somatyczne, zdolności motoryczne i umiejętności fizyczne mające wpływ na sprawność i wydolność organizmu;
- scharakteryzować rodzaje biegów i ich rolę w kształtowaniu zdolności motorycznych, zwłaszcza wytrzymałości biegowej;
- znać podstawowe gry i zabawy ruchowe wykorzystywane w procesie kształcenia;
- stosować zabawowe formy walki w szkoleniu pododdziału;
- inspirować i zachęcać żołnierzy do uprawiania sportu oraz czynnego wypoczynku dla zachowania kondycji i dobrego stanu zdrowia.
B.
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
NUMER | TYTUŁY TEMATÓW (zajęć) | LICZBA GODZIN | UWAGI | |||
RAZEM | Z TEGO NA ZAJĘCIA | |||||
Tematu | Zajęć | teoretyczne | praktyczne | |||
1 | Organizacja zajęć praktycznych z wybranych obszarów wychowania fizycznego. | 20 | ||||
1 | Kształtowanie wytrzymałości biegowej. | 2 | ||||
2 | Cross terenowy. Gry i zabawy w urozmaiconym terenie. | 2 | ||||
3 | Trening ogólnousprawniający w OSF. | 2 | ||||
4 | Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie. | 2 | ||||
5 | Ćwiczenia ogólnorozwojowe (kształtujące). | 2 | ||||
6 | Gry i zabawy gimnastyczne. | 2 | ||||
7 | Metody treningu siłowego. | 2 | ||||
8 | Trening ogólnorozwojowy metodą obwodowo-stacyjną. | 2 | ||||
9 | Gry i zabawy w walce wręcz. Poruszanie się w walce. Nauka uderzeń rękoma. | 2 | ||||
10 | Działanie karabinkiem. Obrony przed próbą zaboru broni. | 2 | ||||
OGÓŁEM GODZIN | 20 | 20 |
C.
Szczegółowe treści tematów
Szczegółowe treści tematów
20 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- stosować, w czasie szkolenia pododdziału, poznany zasób ćwiczeń z zachowaniem prawidłowej techniki wykonania oraz warunków bezpieczeństwa;
- systematycznie kształtować w procesie szkolenia zdolności motoryczne oraz cechy somatyczne, mające wpływ na budowę ciała, sprawność funkcjonalną oraz wydolność organizmu żołnierzy;
- wykonać testy i ćwiczenia objęte sprawdzianem sprawności fizycznej kadry według norm obowiązujących daną grupę wiekową, będące miernikiem stanu wyszkolenia, zapewniające sprawne operowanie własnym ciałem oraz optymalne wykorzystanie walorów taktycznych sprzętu i uzbrojenia w walce.
Zajęcia 1. Kształtowanie wytrzymałości biegowej
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Ćwiczenia rozciągające, koordynacyjne. Ćwiczenia siłowe ze współćwiczącym. Gry i zabawy wytrzymałościowe. Trucht lekkoatletyczny.
Zajęcia 2. Cross terenowy. Gry i zabawy w urozmaiconym terenie
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Ćwiczenia siłowe indywidualne i z współćwiczącym, ćwiczenia rozciągające i koordynacyjne. Cross terenowy. Gry i zabawy bieżne, szybkościowe, siłowe i koordynacyjne w urozmaiconym terenie.
Zajęcia 3. Trening ogólnousprawniający w OSF
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Ćwiczenia koordynacyjne, szybkościowe i skocznościowe w oparciu o belki, sklepienia i rów. Ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem lin, kratownic i pochylni. Zabawy bieżne i skoczne w oparciu o przeszkody w OSF.
Zajęcia 4. Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Warunki bezpieczeństwa. Nauka wyskoku ze stanowiska wyjściowego, pokonywania sklepień i rowu, nabiegu na pochylnię, przejazdu przy pomocy liny na kładkę ruchomą, pokonania płotu. Pokonywanie poznanego odcinka toru przeszkód sposobem uproszczonym.
Zajęcia 5. Ćwiczenia ogólnorozwojowe (kształtujące)
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Ćwiczenia z piłkami lekarskimi, laskami i ławeczkami gimnastycznymi. Ćwiczenia przy drabinkach. Ćwiczenia z ciężarkami 17,5 kg.
Zajęcia 6. Gry i zabawy gimnastyczne
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Zabawy gimnastyczne z wykorzystaniem drabinek, ławeczek gimnastycznych, materacy oraz innych przyrządów i przyborów gimnastycznych.
Zajęcia 7. Metody treningu siłowego
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Omówienie metod treningu siłowego. Zasady poprawiające efektywność i bezpieczeństwo treningu. Organizacja treningu na siłowni. Trening ogólnorozwojowy w oparciu o salę ćwiczeń siłowych.
Zajęcia 8. Trening ogólnorozwojowy metodą obwodowo - stacyjną
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Kształtowanie wybranych zdolności motorycznych w oparciu o salę ćwiczeń siłowych z wykorzystaniem ciężarów wolnych oraz specjalistycznych urządzeń treningowych.
Zajęcia 9. Gry i zabawy w walce wręcz. Poruszanie się w walce. Nauka uderzeń rękoma
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Gry i zabawy ruchowe. Pozycja swobodna, gotowości do walki - z bronią i bez broni. Poruszanie się w walce sposobem naturalnym. Poruszanie się krokiem dostawnym. Przyjmowanie postawy do walki w sytuacjach zagrożenia. Ciosy proste. Uderzenia rękoma typu "młot". Kombinacje ciosów rękoma. Walka w różnych dystansach - ćwiczenia z wykorzystaniem tarcz. Timing w walce.
Zajęcia 10. Działanie karabinkiem. Obrony przed próbą zaboru broni
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Pchnięcie bagnetem i lufą. Uderzenia kolbą i magazynkiem. Cięcia bagnetem. Kombinacje ataków karabinkiem. Działanie karabinkiem w walce z jednym i wieloma przeciwnikami. Poruszanie się i utrzymywanie bezpiecznego dystansu. Kopnięcia stopujące. Obrony przed próbą zaboru broni. Obrony i działanie karabinkiem.
D.
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
2.3. SZKOLENIE OGNIOWE
A.
Cele szkolenia
Cele szkolenia
- znać obowiązki osób funkcyjnych na zawodach strzeleckich;
- znać zasady przygotowania i przeprowadzenia zawodów strzeleckich;
- zorganizować i przeprowadzić zawody strzeleckie;
- opracować regulamin zawodów strzeleckich oraz komunikat końcowy;
- przestrzegać przepisy bezpieczeństwa strzelectwa sportowego.
B.
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
NUMER | TYTUŁY TEMATÓW (zajęć) | LICZBA GODZIN | UWAGI | |||
RAZEM | Z TEGO NA ZAJĘCIA | |||||
Tematu | Zajęć | teoretyczne | praktyczne | |||
1 | Zasady organizowania i przeprowadzenia zawodów strzeleckich. | 2 | 2 | |||
2 | Udzielenie instruktażu dla osób funkcyjnych zawodów strzeleckich. | 2 | 2 | |||
3 | Prowadzenie zawodów strzeleckich. | 2 | 2 | |||
OGÓŁEM GODZIN | 6 | 2 | 4 |
C.
Szczegółowe treści tematów
Szczegółowe treści tematów
Wykład - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- omówić obowiązki osób funkcyjnych zawodów strzeleckich;
- omówić elementy organizacyjne zawodów strzeleckich;
- opracować regulamin zawodów strzeleckich;
- przestrzegać przepisy bezpieczeństwa w strzelectwie sportowym.
ZAGADNIENIA: Regulamin zawodów strzeleckich. Obowiązki osób funkcyjnych. Organizacja zawodów strzeleckich. Przepisy bezpieczeństwa w strzelectwie sportowym.
TEMAT 2: UDZIELENIE INSTRUKTAŻU DLA OSÓB FUNKCYJNYCH ZAWODÓW STRZELECKICH
Instruktaż - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- udzielić instruktażu do zawodów strzeleckich;
- określić zadania dla poszczególnych osób funkcyjnych;
- przygotować zabezpieczenie materiałowo-techniczne zawodów.
ZAGADNIENIA: Sprecyzowanie zadań dla osób funkcyjnych zawodów. Rola i znaczenie sędziego stanowiskowego oraz tarczowego na zawodach strzeleckich. Organizacja pracy sędziego w biurze obliczeń. Zabezpieczenie materiałowo-techniczne zawodów.
TEMAT 3: PROWADZENIE ZAWODÓW STRZELECKICH
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- zorganizować odprawę techniczną;
- przeprowadzić zawody strzeleckie;
- wystąpić w roli kierownika zawodów strzeleckich.
ZAGADNIENIA: Rozpoczęcie zawodów strzeleckich. Prowadzenie odprawy technicznej. Prowadzenie zawodów strzeleckich. Praca sędziów w komisji sędziowskiej. Sporządzenie komunikatu po zawodach strzeleckich. Sprawdzenie broni i sprzętu po zawodach strzeleckich.
D.
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
W celu zapewnienia wysokiego poziomu prowadzenia zajęć oraz uzyskania wysokich efektów szkoleniowych należy:
- ukierunkować pracę samokształceniową;
- konsekwentnie rozliczać słuchaczy z zadań zleconych do opanowania w ramach samokształcenia;
- systematycznie dokonywać sprawdzenia wiedzy i umiejętności słuchaczy.
Podczas realizacji zajęć postrzegać słuchacza jako kierownika zajęć legitymującego się umiejętnościami organizowania i prowadzenia zawodów strzeleckich.
E.
Orientacyjna kalkulacja środków i materiałów dydaktycznych niezbędnych do realizacji programu
Orientacyjna kalkulacja środków i materiałów dydaktycznych niezbędnych do realizacji programu
Numer tematu/ zajęcia | Amunicja i środki pozorowania pola walki (szt. na jednego słuchacza) |
9 mm nb. pist Glock | |
3 | 23 |
Razem | 23 |
3.1. ATLETYKA TERENOWA I SPECJALISTYCZNE ĆWICZENIA NA TORACH PRZESZKÓD
A.
Cele szkolenia
Cele szkolenia
- pokonać naturalne przeszkody oraz wykorzystać walory przygodnego terenu w zajęciach doskonalących oraz w kształtowaniu indywidualnej sprawności fizycznej w czasie wolnym;
- pokonać indywidualnie i w działaniu zespołowym przeszkody znajdujące się w OSF;
- zastosować adekwatne do celu zajęć formy organizacyjne i metody nauczania mające zastosowanie w zajęciach z atletyki terenowej;
- zorganizować zajęcia sprawdzające poziom wyszkolenia w testach w OSF oraz w testach biegowych.
B.
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
NUMER | TYTUŁY TEMATÓW (zajęć) | Liczba godzin | UWAGI | |||
RAZEM | Z TEGO NA ZAJĘCIA | |||||
Tematu | Zajęć | |||||
teoretyczne | praktyczne | |||||
1 | Atletyka terenowa i specjalistyczne ćwiczenia na torach przeszkód. | 18 | ||||
1 | Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie. | 2 | ||||
2 | Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie. | 2 | ||||
3 | Metodyka nauczania pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie. | 2 | ||||
4 | Doskonalenie umiejętności indywidualnego pokonywania toru przeszkód w OSF. | 2 | ||||
5 | Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu wytrzymałościowego. | 2 | ||||
6 | Doskonalenie pokonywania przeszkód w OSF według testu wytrzymałościowego. | 2 | ||||
7 | Nauka pokonania Biegowego Testu Siłowego (BTS). | 2 | ||||
8 | Nauka pokonywania Biegowego Testu Zwinnościowego (BTZ). | 2 | ||||
9 | Metodyka nauczania pokonywania Biegowego Testu Siłowego Zwinnościowego. | 2 | ||||
OGÓŁEM GODZIN | 18 | 18 |
C.
Szczegółowe treści tematów
Szczegółowe treści tematów
18 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- pokonać określony odcinek biegowy w czasie ustalonym normami;
- pokonywać naturalne i sztuczne przeszkody terenowe w zajęciach doskonalących oraz w treningu zdrowotnym w czasie wolnym;
- pokonać indywidualnie tor przeszkód znajdujący się w OSF; pokonywać Biegowy Test Siłowy i Biegowy Test Zwinnościowy;
- stosować metodykę nauczania pokonywania przeszkód, zarówno w OSF, jak i przeszkód w testach biegowych.
Zajęcia 1. Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Warunki bezpieczeństwa. Gry i zabawy ruchowe realizowane w oparciu o tor przeszkód. Nauka wyskoku ze stanowiska wyjściowego, pokonywania sklepień i rowu, nabiegu na pochylnię, przejazdu przy pomocy liny na kładkę ruchomą, pokonania płotu. Pokonywanie toru przeszkód sposobem uproszczonym i dowolnym.
Zajęcia 2. Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie
Ćwiczenia - 2 godz.
Zagadnienia: Doskonalenie umiejętności pokonywania pierwszego odcinka toru przeszkód. Zabawy bieżne i skoczne w oparciu o przeszkody: krąg - grzybek - krąg, tunel, poręcze. Nauka zaawansowanego sposobu pokonywania przeszkód: krąg - grzybek - krąg, tunel, poręcze Nauka pokonywania fosy, fasady przy pomocy liny, równoważni, progów i spadni. Pokonywanie poznanego odcinka toru przeszkód sposobem uproszczonym i dowolnym.
Zajęcia 3. Metodyka nauczania pokonywania przeszkód w OSF według testu podstawowego - indywidualnie
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Metodyka nauczania pierwszego odcinka toru: wyskoku ze stanowiska wyjściowego, pokonywania sklepień i rowu, nabiegu na pochylnię i przejazdu przy pomocy liny na kładkę ruchomą, pokonywania płotu. Metodyka nauczania drugiego odcinka toru przeszkód: krąg - grzybek - krąg, tunel, poręcze, fosy, fasady przy pomocy liny, równoważni, progów i spadni.
Zajęcia 4. Doskonalenie umiejętności indywidualnego pokonywania toru przeszkód w OSF
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Gry i zabawy ruchowe w doskonaleniu umiejętności pokonywania toru przeszkód. Doskonalenie techniki pokonywania poszczególnych odcinków toru przeszkód sposobem dowolnym. Pokonanie testu indywidualnego w OSF w całości.
Zajęcia 5. Nauka pokonywania przeszkód w OSF według testu wytrzymałościowego
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Gry i zabawy ruchowe w OSF. Nauka pokonywania sklepień, belek, ośrodka wysokościowego (zjazd kolejką), kręgów, poręczy, fosy i fasady.
Zajęcia 6. Doskonalenie pokonywania przeszkód w OSF według testu wytrzymałościowego
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Doskonalenie techniki pokonywania poszczególnych odcinków toru przeszkód. Pokonanie testu wytrzymałościowego w OSF w całości.
Zajęcia 7. Nauka pokonania Biegowego Testu Siłowego (BTS)
Ćwiczenia - 2 godz.
Zagadnienia: Metodyka nauczania BTS odcinkami. Doskonalenie wspinanie po linie. Przewroty łączone w przód i tył. Ćwiczenia siłowe z ciężarkiem 17,5 kg. BTS - pokonywanie całością.
Zajęcia 8. Nauka pokonywania Biegowego Testu Zwinnościowego (BTZ)
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Metodyka nauczania BTZ odcinkami. Doskonalenie ćwiczeń na drążku wysokim, przewrotów łączonych w przód i w tył. Ćwiczenia siłowe z ciężarkami. Doskonalenie wspinania po linie. BTZ - pokonywanie całością.
Zajęcia 9. Metodyka nauczania pokonywania Biegowego Testu Siłowego i Zwinnościowego
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Nauczanie pokonywania BTS i BTZ odcinkami. Doskonalenie ćwiczeń siłowych z ciężarkami i wspinania po linie. Pokonywanie BTS i BTZ - całością.
D.
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
3.2. GIMNASTYKA I ĆWICZENIA SIŁOWE
A.
Cele szkolenia
Cele szkolenia
- wykorzystywać możliwości przyborów i przyrządów mających zastosowanie w zajęciach programowych, doskonalących oraz w kształtowaniu indywidualnych umiejętności gimnastycznych i zdolności siłowych w czasie wolnym;
- posługiwać się nazewnictwem fachowym stosowanym w gimnastyce i ćwiczeniach siłowych;
- zastosować adekwatne do celu zajęć formy i metody nauczania mające zastosowanie w zajęciach z gimnastyki i ćwiczeń siłowych.
B.
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
NUMER | Tytuły Tematów (zajęć) | Liczba Godzin | UWAGI | |||
RAZEM | Z TEGO NA ZAJĘCIA | |||||
Tematu | Zajęć | teoretyczne | praktyczne | |||
1 | Gimnastyka i ćwiczenia siłowe. | 10 | ||||
1 | Trening ogólnorozwojowy metodą obwodowo-stacyjną. | 2 | ||||
2 | Metodyka nauczania wybranych ćwiczeń na przyrządach gimnastycznych. | 2 | ||||
3 | Nauka wspinania po linie. | 2 | ||||
4 | Trening ogólnorozwojowy w strumieniach gimnastycznych. | 2 | ||||
5 | Trening ogólnorozwojowy w siłowni | 2 | ||||
OGÓŁEM GODZIN | 10 | 10 |
C.
Szczegółowe treści tematów
Szczegółowe treści tematów
10 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- wykorzystywać przybory i przyrządy gimnastyczne w szkoleniu pododdziału i indywidualnym treningu zdrowotnym;
- wykonywać podstawowe ćwiczenia gimnastyczne na drążku i poręczach gimnastycznych;
- stosować metodykę nauczania ćwiczeń gimnastycznych i treningu siłowego.
Zajęcia 1. Trening ogólnorozwojowy metodą obwodowo-stacyjną
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Trening ogólnorozwojowy w oparciu o salę ćwiczeń siłowych. Zagadnienia ustala wykładowca/instruktor: ćwiczenia siłowe wybranych grup mięśniowych. Część wstępną i końcową zajęć stanowią ćwiczenia rozciągające /stretching/.
Zajęcia 2. Metodyka nauczania wybranych ćwiczeń na przyrządach gimnastycznych
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Omówienie zasad ustawienia przyrządów, ubezpieczenia w trakcie wykonywania ćwiczeń. Metodyka nauczania ćwiczeń gimnastycznych na drążku wysokim - wymyk i wspieranie siłą. Metodyka nauczania ćwiczeń na poręczach gimnastycznych - stanie na barkach i zeskok rozkroczny w tylnym zamachu. Ćwiczenia przygotowawcze do stania na rękach przy drabinkach. Ćwiczenia siłowe ramion na linie.
Zajęcia 3. Nauka wspinania po linie
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Metodyka nauczania wspinania po linie. Wspinanie po linie z pomocą nóg i bez pomocy nóg. Doskonalenie ćwiczeń na drążku wysokim. Doskonalenie ćwiczeń wolnych Doskonalenie stania na barkach na poręczach. Stanie na rękach przy drabince. Skłon napięty w tył przy drabince.
Zajęcia 4. Trening ogólnorozwojowy w strumieniach gimnastycznych
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Ćwiczenia kształtujące zdolności motoryczne w strumieniach gimnastycznych.
Zajęcia 5. Trening ogólnorozwojowy w siłowni
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Ćwiczenia kształtujące siłę oraz zasady i metody jej kształtowania.
D.
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
3.3. WALKA WRĘCZ
A.
Cele szkolenia
Cele szkolenia
- wykorzystać poznane elementy walki wręcz w różnych sytuacjach zagrożenia;
- łączyć elementy walki wręcz z taktyką i strzelaniem;
- wykorzystywać środki dydaktyczne w czasie szkolenia żołnierzy z walki wręcz
- wykorzystywać techniki relaksacyjne w czasie zajęć z walki wręcz.
. Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
NUMER | TYTUŁY TEMATÓW (zajęć) | LICZBA GODZIN | UWAGI | |||
RAZEM | Z TEGO NA ZAJĘCIA | |||||
Tematu | Zajęć | teoretyczne | praktyczne | |||
1 | Walka wręcz. | 42 | ||||
1 | Nauka kopnięć prostych i okrężnych. | 2 | ||||
2 | Pad w tył i pad na bok. Pady i przewroty w przód. | 2 | ||||
3 | Obrona 360 stopni przed atakami okrężnymi. | 2 | ||||
4 | Obrony karabinkiem. Blok wewnętrzny i zewnętrzny. | 2 | ||||
5 | Obrona przed kopnięciami i ciosami prostymi. | 2 | ||||
6 | Kopnięcia i uderzenia łokciami. | 2 | ||||
7 | Obrony przed duszeniami. | 2 | ||||
8 | Obrona przed obchwytami. | 2 | ||||
9 | Obrona przed szantażami nożem. Walka karabinkiem. | 2 | ||||
10 | Obrona rękoma przed atakiem pałką, łopatką z góry. | 2 | ||||
11 | Obrona przed pchnięciem nożem i karabinkiem. | 2 | ||||
12 | Kopnięcia okrężne. Ciosy sierpowe i haki. | 2 | ||||
13 | Legitymowanie i zatrzymywanie osoby i grupy osób. | 2 | ||||
14 | Metodyka nauczania działania karabinkiem. | 2 | ||||
15 | Metodyka nauczania obrony 360 stopni. | 2 | ||||
16 | Metodyka nauczania ciosów prostych. Obrony przed atakami ręcznymi. | 2 | ||||
17 | Metodyka nauczania kopnięć. Obrony przed kopnięciami. | 2 | ||||
18 | Metodyka nauczania obrony rękoma przed atakiem nożem z góry i z dołu. | 2 | ||||
19 | Metodyka nauczania obrony przed duszeniami. | 2 | ||||
20 | Doskonalenie obron przed obchwytami. | 2 | ||||
21 | Doskonalenie wybranych elementów walki w parterze. | 2 | ||||
OGÓŁEM GODZIN | 42 | 42 |
C.
Szczegółowe treści tematów
Szczegółowe treści tematów
42 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- skutecznie zastosować poznane techniki walki w różnych sytuacjach zagrożenia;
- wykorzystać zabawowe formy walki w szkoleniu pododdziału z walki wręcz;
- stosować systematykę nauczania wybranych technik walki w bliskim kontakcie.
Zajęcia 1. Nauka kopnięć prostych i okrężnych
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Kopnięcia proste. Kopnięcia okrężne. Kopnięcia w różnych dystansach - ćwiczenia z wykorzystaniem tarcz. Timing w walce. Doskonalenie walki z wieloma przeciwnikami.
Zajęcia 2. Pad w tył i pad na bok. Pady i przewroty w przód
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Pad w tył bez broni. Pad w tył z bronią. Pady na boki bez broni i z bronią. Wstawanie defensywne i ofensywne po padzie. Doskonalenie poruszania się w walce. Pad z przewrotem w przód, pad z przewrotem w przód z karabinkiem. Pad w przód. Pad w przód z bronią. Wstawanie po padzie i poruszanie się w walce z bronią. Doskonalenie postawy do walki w leżeniu tyłem.
Zajęcia 3. Obrona 360 przed atakami okrężnymi
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Obrona 360 stopni rękoma. Obrony 360 stopni przed atakami sferycznymi i kontrataki. Obrony 360 stopni karabinkiem. Obrony 360 stopni karabinkiem przed atakami okrężnymi niebezpiecznymi narzędziami.
Zajęcia 4. Obrony karabinkiem. Blok wewnętrzny i zewnętrzny
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Doskonalenie obron przed atakami okrężnymi. Obrona przed pchnięciem bagnetem w przód - blok wewnętrzny, blok zewnętrzny. Obrony karabinkiem przed różnymi atakami.
Zajęcia 5. Obrona przed kopnięciami i ciosami prostymi
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Obrona nogami przed kopnięciem prostym. Obrona rękoma przed kopnięciem prostym. Obrony wewnętrzne przedramionami przed ciosami prostymi. Ćwiczenia w parach i trójkach. Walki sytuacyjne.
Zajęcia 6. Kopnięcia i uderzenia łokciami
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Uderzenia łokciami, kolanami i głową w różnych płaszczyznach. Podstawowe kombinacje uderzeń w walce wręcz - "złota seria". Walka z wychodzeniem i wchodzeniem do zwarcia.
Zajęcia 7. Obrony przed duszeniami
Ćwiczenia - 2 godz.
Zagadnienia: Obrona przed duszeniami z różnych kierunków. Obrona przed duszeniami w zamkniętych pomieszczeniach (przy ścianie). Obrony przed duszeniami w parterze. Walki sytuacyjne.
Zajęcia 8. Obrona przed obchwytami
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Obchwyt z tyłu, ramiona skrępowane. Obchwyt z tyłu, ramiona wolne. Dźwignie na palce. Ataki na stopy. Walki zadaniowe.
Zajęcia 9. Obrona przed szantażami nożem. Walka karabinkiem
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Obrony przed szantażami nożem. Doskonalenie walki karabinkiem z nieuzbrojonym i uzbrojonym przeciwnikiem. Ćwiczenia z elementami zaskoczenia (np. obrona przed atakiem po popchnięciu).
Zajęcia 10. Obrona rękoma przed atakiem pałką, łopatką z góry
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Obrony rękoma przed atakiem łopatką i pałką trzymanym jednorączi oburącz. Walka w zmiennej sytuacji zagrożenia - obrona przed duszeniami i obchwytem oraz atakami łopatką.
Zajęcia 11. Obrona przed pchnięciem nożem i karabinkiem
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Kopnięcia stopujące. Obrona karabinkiem przed pchnięciami. Obrona wewnętrzna ramieniem. Walki zadaniowe z wykorzystaniem broni i bez broni.
Zajęcia 12. Kopnięcia okrężne. Ciosy sierpowe i haki
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Doskonalenie kopnięć prostych i stopujących. Kopnięcia okrężne niskie - low kick. Kopnięcia okrężne na żebra. Ciosy sierpowe. Ciosy po uniku - haki. Ćwiczenia z tarczami. Walki bokserskie z wykorzystaniem kopnięć.
Zajęcia 13. Legitymowanie i zatrzymywanie osoby i grupy osób
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Doskonalenie poznanych elementów walki wręcz. Legitymowanie osoby - niski, wysoki stopień zagrożenia. Legitymowanie grupy osób (osoby z grupy) - niski, wysoki stopień zagrożenia.
Zajęcia 14. Metodyka nauczania działania karabinkiem
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Pchnięcia bagnetem. Uderzenia kolbą i magazynkiem. Cięcia bagnetem.
Zajęcia 15. Metodyka nauczania obrony 360 stopni
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Nauka obrony 360 stopni rękoma. Nauka obrony 360 stopni karabinkiem.
Zajęcia 16. Metodyka nauczania ciosów prostych. Obrony przed atakami ręcznymi
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Nauka ciosów prostych. Obrony przed atakami ręcznymi. Timing w walce.
Zajęcia 17. Metodyka nauczania kopnięć. Obrony przed kopnięciami
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Nauka kopnięć prostych w przód. Doskonalenie wybranych obron przed kopnięciami.
Zajęcia 18. Metodyka nauczania obrony rękoma przed atakiem nożem z góry i z dołu
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Nauka obrony przed atakiem nożem z góry. Nauka obrony przed atakiem nożem z dołu. Obrona przed atakami nożem w różnych dystansach i sytuacjach.
Zajęcia 19. Metodyka nauczania obrony przed duszeniami
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Obrona przed duszeniem przedramieniem z tyłu, z przodu. Obrona przed duszeniem pod pachą "krawat" w staniu, w parterze. Ćwiczenia z tarczami. Walki w zmieniającej się sytuacji zagrożenia.
Zajęcia 20. Doskonalenie obron przed obchwytami
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Doskonalenie obron przed obchwytami z tyłu, ramiona wolne i skrępowane. Doskonalenie obrony przed innymi obchwytami.
Zajęcia 21. Doskonalenie wybranych elementów walki w parterze
Ćwiczenia - 2 godz.
ZAGADNIENIA: Uderzanie i kopanie w parterze. Obrona przed duszeniami. Wstawanie defensywne i ofensywne.
D.
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
3.4. ORGANIZACJA WSPÓŁZAWODNICTWA SPORTOWEGO W PODODDZIALE
A.
Cele szkolenia
Cele szkolenia
- scharakteryzować obowiązki osób funkcyjnych organizujących zawody sportowe;
- znać zasady przygotowania i przeprowadzenia zawodów sportowych;
- zorganizować i przeprowadzić zawody sportowe;
- opracować dokumentację do zawodów sportowych.
Rozliczenie godzin na tematy i zajęcia
Numer | TYTUŁY TEMATÓW (zajęć) | LICZBA GODZIN | UWAGI | |||
RAZEM | Z TEGO NA ZAJĘCIA | |||||
Tematu | Zajęć | teoretyczne | praktyczne | |||
1 | Zasady organizowania i przeprowadzenia zawodów sportowych. | 2 | 2 | 2 | ||
2 | Organizacja i przeprowadzenie zawodów sportowych. | 2 | ||||
OGÓŁEM GODZIN | 4 | 2 | 2 |
C.
Szczegółowe treści tematów
Szczegółowe treści tematów
Wykład - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- określić obowiązki osób funkcyjnych zawodów sportowych;
- opracować dokumentację zawodów sportowych;
- przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas zawodów sportowych.
ZAGADNIENIA: Regulamin szczegółowy zawodów. Obowiązki osób funkcyjnych. Organizacja zawodów sportowych. Sędziowanie zawodów. Zabezpieczenie materiałowo- techniczne i medyczne zawodów. Instruktaż do zawodów sportowych.
TEMAT 2: ORGANIZACJA I PRZEPROWADZENIE ZAWODÓW SPORTOWYCH
Zajęcia instruktorsko-metodyczne - 2 godz.
Cele szkolenia: w wyniku opanowania treści tematu słuchacz potrafi:
- zorganizować i przeprowadzić odprawę techniczną;
- przeprowadzić zawody sportowe;
- wystąpić w roli kierownika zawodów.
ZAGADNIENIA: Rozpoczęcie zawodów sportowych. Przeprowadzenie odprawy technicznej. Organizacja i przeprowadzenie zawodów sportowych. Sędziowanie zawodów. Opracowanie komunikatu końcowego zawodów. Rozliczenie sprzętu sportowego i materiałowego.
D.
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
Podczas realizacji zajęć instruktorsko-metodycznych postrzegać słuchacza, jako kierownika zajęć charakteryzującego się umiejętnościami organizowania i prowadzenia zawodów sportowych.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ŚWIADECTWO
ŚWIADECTWO
Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU
W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ
Pan(i) «Stopień» «Imię» «Nazwisko» «Imię ojca»
.............................................................................................................................................
urodzony(a) dnia «Data» r. w m. «Miejsce urodzenia»
........................................ ......................................................................
uczestniczył(a) w okresie od .................................... do ........................................................... r.
w szkoleniu specjalistycznym z wychowania fizycznego i sportu w resorcie obrony narodowej realizowanym w ramach kursu szkoleniowego/kształcenia programowego*..............................
"Przygotowanie metodyczne do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego i sportu w resorcie obrony narodowej"
KOD ...................
zdał(a) egzamin końcowy w dniu ......................................... r.
z wynikiem ogólnym «Wynik ukończenia»
...........................................................................................
«Nr» ......................
SZEF | ||
KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ | REKTOR - KOMENDANT | |
MINISTERSTWA OBRONY NARODOWEJ* | m.p. | (KOMENDANT, DOWÓDCA JW) |
MIEJSCOWOŚĆ, dnia ............................ r.
* właściwy rodzaj szkolenia.
* właściwa w sprawie wychowania fizycznego i sportu
DRUGA STRONA ŚWIADECTWA
A.
ZESTAWIENIE PRZEDMIOTÓW OBJĘTYCH KURSEM
ZESTAWIENIE PRZEDMIOTÓW OBJĘTYCH KURSEM
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin |
1. | ||
2. | ||
3. | ||
4. | ||
5. | ||
6. | ||
7. | ||
8. | ||
9. | ||
10. | ||
11. | ||
12. | ||
13. | ||
14. | ||
15. | ||
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. |