Realizacja projektu rozwojowego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe pn. "Reintrodukcja dropia zwyczajnego Otis tarcia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej".
B.I.LP.2018.1.8
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 51
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 21 grudnia 2017 r.
w sprawie realizacji projektu rozwojowego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe pn. "Reintrodukcja dropia zwyczajnego Otis tarda na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej"
Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 , w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2 - w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wynikającego z jego obowiązku inicjowania, organizowania oraz koordynowania przedsięwzięć na rzecz rozwoju leśnictwa (art. 33 ust. 3 pkt 3 3 , jak również inicjowania, popierania i finansowania badań w zakresie leśnictwa, a także nadzoru nad wykorzystaniem wyników tych badań (art. 33 ust. 3 pkt 6 4 - mając przy tym na względzie, że:
postanawia się, co następuje:
przy czym każdorazowo roczny plan finansowy Projektu będzie konkretyzowany w ramach prac nad planem finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych.
Podmiot | Struktura organizacyjna podmiotu | Zakres obowiązków | |
1 | 2 | 3 | |
DGLP | Menadżer Projektu pod kierunkiem Naczelnika Wydziału Ochrony Przyrody DGLP | Konkretyzacja Projektu poprzez opracowanie dokumentu "Wniosek o realizację i dofinansowanie projektu rozwojowego: >Reintrodukcja dropia zwyczajnego Otis tarda na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej<" (zwanego dalej Wnioskiem). Uwaga: wniosek powinien zostać sporządzony zgodnie z postanowieniami Zarządzeniu nr 40 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 1 września 2016 r. w terminie do 30 stycznia 2018 roku; Wniosek podlega zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w formie decyzji zarządczej | |
Menadżer Projektu pod kierunkiem Naczelnika Wydziału Ochrony Przyrody DGLP wraz z komórką organizacyjną DGLP właściwą ds. zamówień publicznych | Doprowadzenie do ustalenia wielkomiejskiego ogrodu zoologicznego do realizacji działań promocyjnych w odniesieniu do Projektu; doprowadzenie do ustalenie organizacji pozarządowych do przeprowadzenia kampanii edukacyjnej mającej na celu ukształtowanie świadomości społeczeństwa na temat istoty (zakresu) oraz znaczenia Projektu dla dobrostanu przyrodniczego w Polsce, a także zasad i sposobu zachowania się ludzi na terenach występowania dropia w stanie wolnym. Uwaga: ustalenie wielkomiejskiego ogrodu zoologicznego oraz organizacji pozarządowej powinno nastąpić w sposób transparentny z uwzględnieniem przepisów dotyczących zamówień publicznych | ||
Menadżer Projektu pod kierunkiem Naczelnika Wydziału Ochrony Przyrody wraz z komórką organizacyjną DGLP właściwą ds. zamówień publicznych | Zaprojektowanie wieloletnich umów z: (1) Parkiem Narodowym "Ujście Warty", (2) Uniwersytetem Zielonogórskim, (3) wybranym wielkomiejskim ogrodem zoologicznym oraz (4) wybraną organizacją pozarządową. Zaprojektowanie wieloletnich porozumień między DGLP a (1) Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych w Zielonej Górze, (2) Nadleśnictwem Świebodzin, (3) Leśnym Bankiem Genów Kostrzyca oraz (4) Centrum Informacyjnym Lasów Państwowych. Uwaga: projekty umów oraz porozumień powinny być przedstawiane do podpisu Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych. Powinny one konkretyzować (uszczegóławiać) pod względem rzeczowym, harmonogramowym oraz finansowym obowiązki ciążące na poszczególnych jednostkach organizacyjnych LP oraz podmiotach zewnętrznych w realizacji Projektu | ||
Menadżer Projektu pod kierunkiem Naczelnika Wydziału Ochrony Przyrody wraz z komórką organizacyjną DGLP właściwą ds. planowania | Udział w corocznym opracowywaniu planu finansowo-gospodarczego DGLP w części dotyczącej Projektu | ||
DGLP | Menadżer Projektu pod kierunkiem Naczelnika Wydziału Ochrony Przyrody | Prowadzenie (w poszczególnych latach realizacji Projektu), mającej na celu ciągłą ocenę przebiegu jego realizacji z punktu widzenia legalności, celowości, rzetelności oraz gospodarności (w tym: /1/ analizowanie wpływów korespondencyjnych dotyczących Projektu, /2/ wykonywanie analiz kontrolingowych, /3/dokonywanie kontroli funkcjonalnych, /4/ dokonywanie kontroli post factum, w szczególności kontroli merytorycznej dowodów księgowych związanych z Projektem, /5/ udział w odbiorach prac badawczych oraz sprawozdań związanych z Projektem - łącznie z wyjazdami delegacyjnymi); z wykorzystaniem wyników ww. działalności analitycznej (monitorowej, kontrolingowej oraz kontrolnej) - projektowanie wypływów korespondencyjnych, projektowanie decyzji wewnątrzinstytucjonalnych, w tym decyzji koordynacyjnych; podejmowanie wszelkich działań mających na celu wykonanie oświadczeń woli zawartych we wypływach korespondencyjnych oraz w ww. decyzjach wewnątrzinstytucjonalnych; sporządzanie raportów cząstkowych i końcowych z realizacji Projektu. Udzielanie konsultacji i porad Nadleśnictwu Świebodzin, LBG, CILP, ZILP oraz ww. podmiotom zewnętrznym. Udział w ewentualnym dochodzeniu mienia, jeżeli ma to związek z realizacją Projektu | |
Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Zielonej Górze | Udział (pośredniczenie) w porozumieniu z menadżerem Projektu w oddziaływaniu zarządczym na Nadleśnictwo Świebodzin jako jednostkę obowiązaną do zasadniczej części działań bezpośrednich w realizacji tegoż Projektu. Udzielanie Nadleśnictwu Świebodzin wszelkiej pomocy, jaka okaże się niezbędna w wypełnianiu obowiązków tego podmiotu. Wykonywanie innych działań, wynikających odpowiednio z Wniosku, porozumienia wieloletniego zawartego z DGLP, planu finansowo-gospodarczego DGLP na dany rok, decyzji zarządczej konkretyzującej i aktualizującej działania do wykonania w danym roku gospodarczym w realizacji Projektu, a także ustaleń operacyjnych. | ||
Nadleśnictwo Świebodzin | Wykreowanie OHD w swojej strukturze organizacyjnej. Doprowadzenie do stworzenia infrastruktury technicznej OHD. Sprowadzenie osobników dropi z zagranicy (nie wykluczając importu jaj). Doprowadzenie do powstania stada zarodowego dropi i jego utrzymywanie hodowlane. Doprowadzanie przez OHD do uzyskiwania nadwyżki liczebnościowej osobników dropi kwalifikujących się do wsiedleń oraz wykorzystywanych na potrzeby odnawiania i doskonalenia ww. stada zarodowego. Prowadzenie działań mających na celu zapobieżenie kształtowaniu się zbyt wysokiej wartości współczynnika pokrewieństwa stada wolnościowego dropi na etapie rozmnażania i typowania osobników do wsiedleń oraz udział w procedurze wsiedleń dropi. Wykonywanie innych działań, wynikających odpowiednio z Wniosku, porozumienia wieloletniego zawartego z DGLP, planu finansowo-gospodarczego DGLP na dany rok, decyzji zarządczej konkretyzującej i aktualizującej działania do wykonania w danym roku gospodarczym w realizacji Projektu, a także ustaleń operacyjnych. | ||
Leśny Bank Genów Kostrzyca | Prowadzenie badań genetycznych w odniesieniu do: (1) krajowych eksponatów dropi, (2) stada zarodowego, (3) osobników poddawanych wsiedlaniu, (4) populacji dropi żyjących na wolności w następstwie wsiedleń. Założenie i utrzymywanie banku genów na potrzeby Projektu. Założenie oraz utrzymywanie księgi rodowodowej dropi, objętych Projektem. Wykonywanie innych działań, wynikających odpowiednio z Wniosku, porozumienia wieloletniego zawartego z DGLP, planu finansowo-gospodarczego DGLP na dany rok, decyzji zarządczej konkretyzującej i aktualizującej działania do wykonania w danym roku gospodarczym w realizacji Projektu, a także ustaleń operacyjnych. Uwaga: celem prac prowadzonych przez LBG powinno być m.in.: (1) ustalenie /na podstawie krajowych eksponatów dropi/ profili genetycznych charakteryzujących na terytorium Polski ten gatunek przed jego wymarciem w naszym kraju; (2) sporządzenie wytycznych postępowania zapobiegającego powstawaniu populacji wolnościowych dropia charakteryzujących się zbyt wysokim współczynnikiem pokrewieństwa /współczynnikiem inbredu/ oraz zbyt dużym odchyleniem od profili, o których mowa w pkt (1); (3) genetyczna identyfikacja osobników dropi poprzedzająca prokreację w ramach stada zarodowego; (4) genetyczna identyfikacja osobników dropi typowanych do wsiedlenia w ramach danego krajobrazu; (5) monitorowanie różnorodności genetycznej populacji wolnościowych dropi /na potrzeby sygnalizowania ewentualnego zjawiska chowu wsobnego/; (6) podaży materiału rozmnożeniowego na wypadek potrzeby podjęcia działań awaryjnych w razie niespodziewanego załamania się należytej realizacji Projektu | ||
Centrum Informacyjne Lasów Państwowych | Opracowanie we współpracy z nw. wielkomiejskim ogrodem zoologicznym oraz nw. organizacją pozarządową szczegółowych założeń kampanii promocyjno-edukacyjnej związanej z Projektem. Wykonywanie innych działań, wynikających odpowiednio z Wniosku, porozumienia wieloletniego zawartego z DGLP, planu finansowo-gospodarczego DGLP na dany rok, decyzji zarządczej konkretyzującej i aktualizującej działania do wykonania w danym roku gospodarczym w realizacji Projektu, a także ustaleń operacyjnych | ||
Zakład Informatyki Lasów Państwowych | Informatyzacja Projektu. Utrzymanie SILP w części dotyczącej Projektu. Wykonywanie innych działań, wynikających odpowiednio z Wniosku, porozumienia wieloletniego zawartego z DGLP, planu finansowo-gospodarczego DGLP na dany rok, decyzji zarządczej konkretyzującej i aktualizującej działania do wykonania w danym roku gospodarczym w realizacji Projektu, a także ustaleń operacyjnych | ||
Park Narodowy "Ujście Warty" | Wytypowanie obszarów nadających się do przekształcenia w krajobrazy, akceptowane - według najlepszej wiedzy naukowej - przez dropia w pełnym zakresie jego wymagań życiowych w stanie wolnym, nie wyłączając wymagań warunkujących zdolność do reprodukcji rozszerzonej. Przeprowadzenie prac adaptacyjnych w celu ukształtowania ww. krajobrazów. Dokonywanie systematycznego wsiedlania osobników dropi. Prowadzenie monitoringu, inwentaryzacji oraz diagnostyki populacji dropi w miejscach ich wsiedlenia oraz rozprzestrzeniania się po wsiedleniu, nie wykluczając: (1) interwencjonizmu weterynaryjnego, (2) działań mających na celu zapobieżenie kształtowaniu się zbyt wysokiej wartości współczynnika pokrewieństwa stada wolnościowego dropi. Permanentne doskonalenie biotopów w miejscach występowania dropia, nie wykluczając: (1) ograniczania liczebności naturalnych wrogów tego gatunku, (2) interwencjonizmu żywieniowego. Wykonywanie innych działań, wynikających odpowiednio z Wniosku, umowy wieloletniej zawartej z DGLP, planu finansowo-gospodarczego DGLP na dany rok, decyzji zarządczej konkretyzującej i aktualizującej działania do wykonania w danym roku gospodarczym w realizacji Projektu, a także ustaleń operacyjnych | ||
Uniwersytet Zielonogórski | Sprawowanie funkcji osłony naukowej Projektu, w tym: [A] opracowanie (w ramach prac rozwojowych): (1) podręcznika na temat behawioru dropia, jego wymagań co do siedlisk, zagrożeń od czynników biotycznych i abiotycznych, (2) wytycznych postępowania w ramach OHD, (3) studium wykonalności Projektu; [B] udzielanie wszelkich konsultacji naukowych w toku realizacji Projektu. Wykonywanie innych działań, wynikających odpowiednio z Wniosku, umowy wieloletniej zawartej z DGLP, planu finansowo-gospodarczego DGLP na dany rok, decyzji zarządczej konkretyzującej i aktualizującej działania do wykonania w danym roku gospodarczym w realizacji Projektu, a także ustaleń operacyjnych | ||
Wielkomiejski ogród zoologiczny | Promocja Projektu, obejmująca m.in. budowę i utrzymanie woliery pokazowej z dropiami na terenie zoo. Przekazywanie Nadleśnictwu Świebodzin wiedzy w zakresie hodowli dropi i badań weterynaryjnych. Wykonywanie innych działań, wynikających odpowiednio z Wniosku, umowy wieloletniej zawartej z DGLP, planu finansowo-gospodarczego DGLP na dany rok, decyzji zarządczej konkretyzującej i aktualizującej działania do wykonania w danym roku gospodarczym w realizacji Projektu, a także ustaleń operacyjnych | ||
Organizacja pozarządowa | Kształtowanie świadomości społeczeństwa na temat istoty (zakresu) oraz znaczenia Projektu dla dobrostanu przyrodniczego w Polsce, a także zasad i sposobu zachowania się ludzi na terenach występowania dropia w stanie wolnym. Wykonywanie innych działań, wynikających odpowiednio z Wniosku, umowy wieloletniej zawartej z DGLP, planu finansowo-gospodarczego DGLP na dany rok, decyzji zarządczej konkretyzującej i aktualizującej działania do wykonania w danym roku gospodarczym w realizacji Projektu, a także ustaleń operacyjnych |
__________________
6 Art. 56 ust. 1 ustawy o lasach stanowi, że w Lasach Państwowych tworzy się fundusz leśny stanowiący formę gospodarowania środkami na cele wskazane w ustawie.