Realizacja europejskiego programu zapobiegania nieuprawnionym wtargnięciom na drogi startowe.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2004.3.16

Akt utracił moc
Wersja od: 30 września 2004 r.

WYTYCZNE Nr 4
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 maja 2004 r.
w sprawie realizacji europejskiego programu zapobiegania nieuprawnionym wtargnięciom na drogi startowe *

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959 i Nr 99, poz. 1002) zarządza się, co następuje:
§  1.
W celu wykonania międzynarodowych zobowiązań z zakresu realizacji polityki bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym, dla realizacji europejskiego programu zapobiegania nieuprawnionym wtargnięciom na drogi startowe, wprowadza się następujące wytyczne.
§  2.
W zakresie dotyczącym zarządzających lotnisk kontrolowanych zapewnia się:
1)
powołanie zespołu do spraw bezpieczeństwa na drogach startowych - w terminie do dnia 1 lipca 2004 r.;
2)
wprowadzenie programów konserwacji i utrzymania urządzeń związanych z operacjami na drogach startowych, w szczególności jednoznacznych i czytelnych w każdych warunkach oznakowań, oświetlenia i znaków poziomych - w terminie do dnia 1 lipca 2004 r.;
3)
odpowiednie rozpowszechnianie informacji o pracach prowadzonych na polu wzlotów oraz jednoznaczne i czytelne w każdych warunkach oznakowanie obszarów, w których prace te są prowadzone;
4)
wprowadzenie systemu zarządzania bezpieczeństwem zgodnie z przepisami Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528 oraz z 2003 r. Nr 70, poz. 700 i 701), zwanej dalej "Konwencją" - w terminie do dnia 1 listopada 2005 r.;
5)
wprowadzenie udokumentowanych szkoleń i oceny kierowców pojazdów poruszających się po polu manewrowym lotniska, a tam gdzie takie programy wprowadzono - dokonania ich przeglądu i porównania ze wskazówkami dotyczącymi szkolenia tych kierowców - w terminie do dnia 1 lipca 2004 r.;
6)
wprowadzenie udokumentowanych szkoleń z zakresu łączności radiowej dla kierowców i personelu wykonującego czynności na lub w pobliżu drogi startowej - w terminie do dnia 1 lipca 2004 r.;
7)
przestrzeganie przepisów Konwencji dotyczących nazewnictwa dróg do kołowania - w terminie do dnia 1 lipca 2006 r.
§  3.
W zakresie dotyczącym operatorów statków powietrznych zapewnia się:
1)
odpowiednie szkolenie pilotów w zakresie sygnalizacji, oświetlenia i oznakowania lotniskowego - w terminie do dnia 1 lipca 2004 r.;
2)
wprowadzenie procedur pokładowych zobowiązujących pilotów do nie przekraczania bez zezwolenia ATC poprzeczek "stop" przy zajmowaniu lub przecinaniu drogi startowej, chyba że opublikowane procedury zastępcze pozwalają na to, w przypadkach awarii poprzeczek lub sterowania nimi - w terminie do dnia 1 lipca 2004 r.;
3)
wprowadzenie procedur pokładowych określających wymaganie otrzymania zezwolenia ATC na zajęcie drogi startowej lub jej przecięcie, co dotyczy także nieaktywnych dróg startowych - w terminie do dnia 1 lipca 2004 r.;
4)
wprowadzenie procedur pokładowych określających wymaganie przekazania przez załogę informacji o konieczności zatrzymania się na drodze startowej, po otrzymaniu zezwolenia na jej zajęcie, przez czas dłuższy niż 90 sekund ponad czas normalnego realizowania startu - w terminie do dnia 1 lipca 2004 r.
§  4.
Do zadań państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym należy:
1)
wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem zgodnym z Wymaganiami Eurocontrol w zakresie przepisów bezpieczeństwa ESARR-3 (Wykorzystanie systemów zarządzania bezpieczeństwem przez organy zarządzania ruchem lotniczym) - w terminie do dnia 1 października 2004 r.;
2)
opracowanie procedur wydawania zezwolenia trasowego ATC przed wydaniem zezwolenia na kołowanie;
3)
opracowanie procedury zakazującej wydawania zezwoleń na przekraczanie lub przecinanie poprzeczek "stop światło czerwone", z wyłączeniem sytuacji stosowania procedur zastępczych lub awarii oświetlenia poprzeczek - w terminie do dnia 1 lipca 2004 r.;
4)
wprowadzenie zasady ograniczania długości i złożoności korespondencji radiowej - w terminie do dnia 1 lipca 2004 r.;
5)
opracowanie procedury zalecającej stosowanie jednoznacznych zezwoleń na przecięcie jakiejkolwiek drogi startowej;
6)
zapewnienie, aby problematyka bezpieczeństwa na drogach startowych była zawarta w programach szkolenia personelu ATS, a także omawiana na odprawach z tym personelem;
7)
opracowanie procedury ograniczającej wydawanie zezwolenia na zajęcie drogi startowej statkowi powietrznemu, zamierzającemu pozostać na drodze startowej 90 sekund ponad czas normalnej realizacji startu.
§  5.
W celu corocznego badania poziomu bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym, Urząd Lotnictwa Cywilnego będzie gromadził dane statystyczne odnoszące się do incydentów lotniczych, mających miejsce w podmiotach prowadzących działalność lotniczą, korzystając z międzynarodowych systemów zgłaszania, w szczególności ADREP 2000 lub AST EUROCONTROL.
* Numer pozycji wytycznych zmieniony przez pkt 1 lit. a) obwieszczenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 15 września 2004 r. o sprostowaniu błędów (Dz.Urz.ULC.04.4.25).