Raport Roczny z działalności Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MI.2009.9.41

Akt utracił moc
Wersja od: 30 września 2009 r.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 18 września 2009 r.
w sprawie Raportu Rocznego z działalności Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych

Na podstawie art. 281 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.2)) ogłasza się Raport Roczny z działalności Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych za rok 2008, stanowiący załącznik do obwieszczenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817 i Nr 115, poz. 966.

ZAŁĄCZNIK 

RAPORT ROCZNY

ZA ROK 2008

Z DZIAŁALNOŚCI

PAŃSTWOWEJ KOMISJI BADANIA

WYPADKÓW KOLEJOWYCH

MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY

UL. CHAŁUBIŃSKIEGO 4/6

00-928 WARSZAWA, POLSKA

WARSZAWA, 30 MARCA 2009 R.

SPIS TREŚCI

Punkt Tytuł

1. Wstęp nt. działalności Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych

1.1. Podstawy prawne funkcjonowania Komisji

1.2. Zadania Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych w świetle obowiązujących przepisów krajowych w Polsce

1.3. Struktura organizacyjna i zakres obowiązków poszczególnych członków stałych Komisji Informacje nt. rozpoczęcia działalności przez Komisję

1.4. Podział kompetencji i wzajemne powiązania jednostek odpowiedzialnych za poszczególne obszary bezpieczeństwa transportu kolejowego w Polsce

1.5. Regulamin Komisji

1.6. Formy i sposoby prowadzenia postępowania przez Komisję

2. Zdarzenia w okresie 1 stycznia do 31 grudnia 2008 r.

2.1. Zdarzenia zgłoszone Komisji

2.2. Zdarzenia zgłoszone przez Komisję do ERA

3. Rekomendacje wydane przez Przewodniczącego Komisji

4. Pozostałe aspekty związane z funkcjonowaniem Komisji w roku 2008 i 2009

4.1. Realizacja wyzwań na rok 2008

4.2. Wyzwania na rok 2009 r.

5. Dane kontaktowe i teleadresowe Komisji

1. Wstęp nt. działalności Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych (zwanej dalej "Komisją")

1.1. Podstawy prawne funkcjonowania Komisji

Przy Ministrze Infrastruktury działa Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych ("Komisja") zgodnie z:

* ustawą z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.) zwaną dalej "ustawą",

* rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 593) w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych zwanym dalej "rozporządzeniem",

* regulaminem działania Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, który wszedł w życie z dniem 30.12.2008 r. na podstawie zarządzenia nr 59 Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie regulaminu działania Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Ministra Infrastruktury z 30 grudnia 2008 r. (Nr 15, poz. 75).

Komisja wykonuje zadania w imieniu Ministra. Ustanowienie Komisji było wynikiem implementacji do prawa krajowego Dyrektywy Nr 2004/49/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych. Zgodnie z art. 21 Dyrektywy każde Państwo Członkowskie powinno zapewnić prowadzenie dochodzenia przyczyn wypadków i incydentów przez stały podmiot niezależny funkcjonalnie, organizacyjnie i decyzyjnie od władzy bezpieczeństwa, regulatorów kolejowych, przedsiębiorstw kolejowych, zarządców infrastruktury oraz wszelkich innych stron, których interesy mogłyby być sprzeczne z funkcjonowaniem organu dochodzeniowego. Krajowym organem dochodzeniowym w znaczeniu określonym Dyrektywą w Polsce jest Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych ("Komisja"). Komisja jest w pełni niezależna pod względem organizacyjnym i prawnym od podmiotów, o których mowa w art. 21 Dyrektywy.

1.2. Zadania Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych w świetle obowiązujących przepisów krajowych w Polsce

Komisja realizuje swoje zadania w imieniu Ministra właściwego do spraw transportu. Prowadzi ona postępowanie po każdym poważnym wypadku na sieci kolejowej z wyłączeniem najechania pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory. W ramach swojej działalności Komisja prowadzi lub nadzoruje dochodzenia po zdarzeniach, których celem jest ustalenie przyczyn, okoliczności zdarzeń jak również określenie wniosków zapobiegawczych. Komisja może również prowadzić postępowanie w odniesieniu do wypadków lub incydentów, które w nieznacznie różniących się warunkach byłyby poważnymi wypadkami powodującymi zaprzestanie funkcjonowania podsystemów strukturalnych lub składników interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej. Decyzję dotyczącą podjęcia postępowania przez Komisję podejmuje jej Przewodniczący w ciągu tygodnia od dnia uzyskania informacji o poważnym wypadku, wypadku lub incydencie kolejowym.

Przewodniczący Komisji prowadzi również nadzór nad pracami komisji kolejowych badających zaistniałe zdarzenia. Komisje kolejowe mają obowiązek zakończyć postępowanie w ciągu 30 dni roboczych od zaistnienia zdarzenia. Przewodniczący Komisji ma prawo do prolongaty terminu zakończenia dochodzenia maksymalnie do 5 miesięcy od daty zaistnienia zdarzenia na pisemne wystąpienie przewodniczącego komisji kolejowej. W ramach nadzoru nad pracami komisji kolejowych, członkowie stali i doraźni Komisji mogą uczestniczyć w pracach tych komisji. Członkowie Komisji mogą również być wyznaczeni przez Przewodniczącego Komisji do przewodniczenia każdej komisji kolejowej. W spornych przypadkach, Przewodniczący Komisji ma prawo do powołania nowego składu komisji kolejowej. Po zakończeniu każdego postępowania Komisja dokonuje analizy protokołów ustaleń końcowych otrzymanych od komisji kolejowych badających wypadki lub incydenty kolejowe. Członkowie stali Komisji posiadają legitymacje uprawniające do czynności służbowych w miejscu wypadku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 21 lutego 2007 r. w sprawie wzoru legitymacji członka PKBWK (Dz. U. Nr 41, poz. 269). W przypadkach, w których Komisja przewodniczy dochodzeniu, sporządza ona raport zgodny z rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 19 lutego 2007 r. w sprawie zawartości raportu z postępowania w sprawie poważnego wypadku, wypadku lub incydentu (Dz. U. Nr 41, poz. 268).

1.3. Struktura organizacyjna i zakres obowiązków poszczególnych członków stałych Komisji. Informacje nt. rozpoczęcia działalności przez Komisję

W dniu 18 kwietnia 2007 r. Minister Transportu powołał p. Tadeusza Rysia na stanowisko Przewodniczącego Komisji. W okresie od 18 kwietnia do 8 października 2007 r. uzyskano docelowe zatrudnienie 4 członków stałych wynikające z ustawy tj. powołano Zastępcę Przewodniczącego Komisji, członka stałego Komisji oraz Sekretarza Komisji. W obecnej formule prawnej, Komisja prowadzi działalność w zakresie badania zdarzeń wyłącznie na liniach kolejowych. Przedmiotem działalności Komisji nie jest badanie zdarzenia na bocznicach kolejowych ani w innych gałęziach transportu szynowego, miejskiego lub specjalnego (metro, tramwaje, trolejbusy, kolejki linowe). Wg stanu na dzień 31.12.2008 r. Komisja liczyła 4 członków stałych oraz 1 pracownika obsługi komisji prowadzącego sekretariat Komisji. Komisja ma swoją siedzibę w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie.

Zgodnie z ustawą, obsługę kadrową, finansową, socjalną i administracyjną Komisji prowadzą odpowiednie komórki organizacyjne Ministerstwa Infrastruktury.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Stan na dzień 31.12.2008 r.

Schemat 1 - Schemat struktury organizacyjnej Komisji

1.4. Podział kompetencji i wzajemne powiązania jednostek odpowiedzialnych za poszczególne obszary bezpieczeństwa transportu kolejowego w Polsce

grafika

Schemat 2 - Schemat powiązań pomiędzy Komisją a pozostałymi urzędami i podmiotami rynku kolejowego

1.5. Regulamin Komisji

Na podstawie zarządzenia nr 59 Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie regulaminu działania Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych (Dz. Urz. MI Nr 15, poz. 75) z dniem ogłoszenia wszedł w życie Regulamin Komisji ("Regulamin").

Podstawowe zapisy Regulaminu stanowią:

1. Przewodniczący Komisji kieruje jej pracami. W razie nieobecności Przewodniczącego Komisji jej pracami kieruje Zastępca Przewodniczącego, a w razie jego nieobecności wyznaczony przez Przewodniczącego Komisji członek stały Komisji.

2. Przewodniczący Komisji koordynuje realizację zada Komisji, zapewnia właściwą organizację pracy, jej sprawne działanie oraz reprezentuje Komisję na zewnątrz.

3. Do obowiązków Przewodniczącego Komisji należy, w szczególności:

* zapewnienie organizacyjnych warunków współpracy Komisji z właściwymi podmiotami prowadzącymi postępowanie w sprawie poważnych wypadków, wypadków lub incydentów w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej w zakresie określonym w art. 28j ustawy;

* składanie Ministrowi rocznego sprawozdania z realizacji zadań Komisji, obejmującego w szczególności wykaz poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych objętych postępowaniami prowadzonymi przez Komisję oraz stan realizacji tych postępowań, a także wnioski mające na celu ich usprawnienie;

* przekazywanie zaleceń w zakresie poprawy bezpieczeństwa Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego, a w uzasadnionych przypadkach innym zainteresowanym podmiotom, w tym podmiotom innych państw członkowskich Unii Europejskiej;

* nadzór nad przestrzeganiem przez członków Komisji i pracownika obsługi przepisów o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych;

* ścisła współpraca z Sekretarzem Komisji, w szczególności przy kompletowaniu dokumentów dotyczących poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych;

* ustalanie, w porozumieniu z Biurem Dyrektora Generalnego, zakresu czynności pracownika obsługi Komisji oraz bezpośrednia kontrola realizacji przydzielonych mu zadań;

* organizacja i prowadzenie postępowań w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych należących do kompetencji Komisji oraz nadzór nad ich właściwym przebiegiem i terminowym zakończeniem;

* nadzór nad postępowaniami prowadzonymi przez komisje kolejowe;

* organizowanie sporządzania ekspertyz i opinii, w tym nadzór nad ich realizacją, zgodnie z procedurami obowiązującymi w Ministerstwie Infrastruktury, zwanym dalej "Ministerstwem";

* ustalanie, we współpracy z Sekretarzem Komisji, terminów i programów posiedzeń Komisji;

* prowadzenie posiedzeń Komisji;

* ustalanie listy ekspertów;

4. Do obowiązków Zastępcy Przewodniczącego należy, w szczególności:

* zastępowanie Przewodniczącego Komisji w czasie jego nieobecności;

* uczestniczenie w postępowaniach w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych zastrzeżonych do kompetencji Komisji;

* nadzór nad prowadzonymi postępowaniami, odpowiednio w zakresie swoich kompetencji;

* zgłaszanie Przewodniczącemu Komisji wniosków o sporządzenie ekspertyz lub opinii oraz uzasadnianie konieczności ich wykonania w przypadku, gdy z wnioskiem występuje kierujący zespołem powypadkowym;

* ścisła współpraca z Sekretarzem Komisji, w szczególności przy kompletowaniu dokumentów dotyczących poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych.

5. Do obowiązków Sekretarza Komisji należy, w szczególności:

* nadzorowanie pracownika obsługi Komisji w zakresie wykonywania zadań na jej rzecz;

* zawiadamianie o terminie posiedzeń osób mających w nich wziąć udział;

* kontrola pod względem formalnym uchwał Komisji przed podpisaniem ich przez członków Komisji;

* prowadzenie ewidencji poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych, w sprawie których Komisja prowadziła lub prowadzi postępowanie;

* prowadzenie ewidencji zawiadomień, o których mowa w § 5 ust. 3 rozporządzenia;

* prowadzenie ewidencji dokumentacji z postępowań w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych;

* prowadzenie listy Ministra, o której mowa w art. 28a ust. 4 ustawy;

* współdziałanie z Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego w zakresie obejmującym statystykę poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych;

* prowadzenie ewidencji legitymacji wydanych członkom Komisji przez Ministra;

* uczestnictwo w postępowaniach w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych zastrzeżonych do kompetencji Komisji.

6. Do obowiązków członka stałego Komisji należy:

* uczestnictwo w postępowaniach w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych prowadzonych przez Komisję;

* wnioskowanie, w uzasadnionych przypadkach, o sporządzenie ekspertyz lub opinii w postępowaniach, o których mowa w pkt 1;

* uczestnictwo w posiedzeniach Komisji;

* zapoznawanie się na bieżąco z materiałami krajowymi i zagranicznymi z zakresu postępowań w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych.

7. Do obowiązków członków doraźnych Komisji należy:

* uczestnictwo w postępowaniach w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych, do których zostali wyznaczeni;

* wnioskowanie w uzasadnionych przypadkach o sporządzenie ekspertyz lub opinii w postępowaniach, o których mowa w pkt 1;

* uczestnictwo w posiedzeniach Komisji dotyczących postępowań, do uczestniczenia w których zostali wyznaczeni.

8. Decyzja o podjęciu (lub nie podjęciu) prowadzenia postępowania przez Komisję.

Przewodniczący Komisji, po uzyskaniu informacji o poważnym wypadku, wypadku lub incydencie na linii kolejowej w trybie § 5 ust. 3 rozporządzenia, dokonuje kwalifikacji tego zdarzenia w celu ustalenia konieczności podjęcia postępowania przez Komisję. Jeżeli Przewodniczący Komisji zdecyduje o podjęciu postępowania powołuje zespół powypadkowy, w szczególności wyznacza kierującego zespołem powypadkowym spośród członków Komisji i w porozumieniu z nim ustala skład zespołu. W skład zespołu powypadkowego mogą wchodzić wyznaczani z listy Ministra przez Przewodniczącego Komisji, w porozumieniu z kierującym zespołem powypadkowym, członkowie doraźni. Jeżeli jest to uzasadnione szczególnymi okolicznościami faktycznymi, w pracach zespołu powypadkowego mogą uczestniczyć eksperci wskazani przez Przewodniczącego Komisji, na wniosek kierującego zespołem powypadkowym. W przypadku niepodjęcia lub odstąpienia przez Komisję od badania wypadku lub incydentu na linii kolejowej, Przewodniczący Komisji nadzoruje postępowanie podjęte przez komisję kolejową.

1.6. Formy i sposoby prowadzenia postępowania przez Komisję

Komisja prowadzi postępowanie w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów w następujących formach:

1. Ogólny nadzór nad zdarzeniami - w ramach tego nadzoru Komisja weryfikuje dokumentację każdego zdarzenia, począwszy od analizy zawiadomienia aż po analizę protokołu ustaleń końcowych. W indywidualnych przypadkach, jeśli komisja kolejowa miejscowa lub zakładowa nie wskazała przyczyn lub nie określiła kategorii zdarzenia, ściągany jest protokół oględzin miejsca zdarzenia lub inne dokumenty dotyczące zdarzenia.

2. Bezpośredni nadzór nad zdarzeniami - stosowany w przypadku niektórych zdarzeń, w szczególności w sytuacji, jeśli istnieje uzasadnione podejrzenie, że komisja kolejowa może mieć problemy z ustaleniem przyczyn, okoliczności czy kategorii zdarzenia. W ramach bezpośredniego nadzoru członkowie stali Komisji biorą udział w posiedzeniach komisji kolejowych przysłuchując się i obserwując prowadzone postępowanie, odbywają wizje lokalne na miejscu zdarzeń oraz zapraszają członków komisji kolejowych na posiedzenia Komisji w Warszawie. W 2008 roku odbyło się łącznie 15 spotkań z komisjami kolejowymi w Warszawie poświęconych badanym zdarzeniom. Członkowie Komisji przysłuchując się prowadzonym postępowaniom analizują szczegółowo dokumentację w sprawie zdarzeń i - jeśli to niezbędne - wnoszą uwagi do prowadzonego postępowania. W ramach tej formy aktywności Komisji, bezpośrednim nadzorem zostało objętych: 1 poważny wypadek, 15 wypadków oraz 2 incydenty.

Szczegółowe zestawienie postępowań bezpośrednio nadzorowanych przez Komisję zawiera poniższa Tabela Nr 1.

Tabela Nr 1 - Wykaz postępowań bezpośrednio nadzorowanych przez Komisję

Lp.Data zdarzeniaMiejsce zdarzeniaKategoria zdarzeniaOpis i (prawdopodobne) przyczynyData zakończenia postępowaniaLiczba osób zabitych/ rannych
1234567
12008.01.31Linia 107 szlak Zagórz - Szczawne Kulaszne km 23,897 przejazd kat. AB18Uderzenie samochodu ciężarowego w pociąg w wyniku nie dostosowania prędkości przez samochód ciężarowy do panujących warunków i nie zachowanie szczególnej ostrożności przez kierującego pojazdem drogowym, nie zadziałanie urządzeń rogatkowych2008.05.080/0
22008.03.19Linia 1 stacja PłyćwiaC44Pominięcie przez pociąg semafora wskazującego sygnał "stój" wskutek negatywnego stanu psychofizycznego drużyny trakcyjnej2008.06.050/0
32008.04.18Linia 25 stacja Skarżysko-KamiennaB10Wykolejenie lokomotywy elektrycznej ET22 w rozjeździe w wyniku przekroczenia wymiaru odsprężynowania wózka lokomotywy i zwiększonego luzu między ramą wózka a maźnicą2008.10.100/0
42008.07.29Linia 7 szlak

Dęblin Towarowy - Zarzeka km 105,400

B11Wykolejenie 3 wagonów towarowych w pociągu wskutek ukręcenia się czopa osi pierwszego zestawu kołowego pierwszego wózka wagonu węglarki2008.09.180/0
52008.05.25Stacja Warszawa WschodniaB04Wjazd manewrującego składu na kozioł oporowy wskutek niedostatecznej obserwacji drogi przebiegu przez maszynistę2008.09.090/0
62008.06.05Linia 91 stacja Tarnów km 78,129B13Starcie lokomotywy manewrowej SM42 z jadącym składem ezt EN71 wskutek przejechania obok tarczy manewrowej wskazującej sygnał "jazda manewrowa zabroniona" i braku obserwacji drogi przebiegu przez maszynistę lokomotywy manewrowej2008.11.050/0
72008.06.16Linia 1 szlak Radziwiłłów Mazowiecki - posterunek odgałęźny Miedniewice km 57,578B11Odpadnięcie maźnicy prawego koła wraz z czopem w wyniku korozji zmęczeniowej czopa co skutkowało wykolejeniem 4 wagonów węglarek2008.09.150/0
82008.07.29Linia 132 stacja Oława km 154,650C41Wyjazd pociągu pasażerskiego na zajęty tor szlakowy przez inny pociąg pasażerski przy wyświetlonym sygnale zezwalającym z pominięciem zależności - niedopełnienie wymaganych procedur przez montera przy usuwaniu usterek2008.12.220/0
92008.08.14Stacja MrzezinoB10Wykolejenie lokomotywy SU46 z pociągiem pasażerskim na rozjeździe łukowym wskutek nierównomiernych nacisków lokomotywy i trudnych warunków terenowych oraz niewielkiego promienia łuku rozjazdu2008.11.040/0
102008.09.10Stacja rozrządowa Zajączkowo TczewskieB13Wykolejenie się pierwszego wagonu w składzie manewrowym wskutek najechania na płóz hamulcowy położony pomiędzy lokomotywą a pierwszym wagonem wyłożony przez manewrowego i braku prawidłowego działania starszego ustawiacza na zgłoszenie o zabezpieczeniu toru płozą przez manewrowego2008.11.240/0
112008.10.02Linia 300

posterunek odgałęźny Bolko km 1,164

B10Wykolejenie się lokomotywy spalinowej ST43 w rozjeździe - przyczyny w trakcie ustalaniaw toku0/0
122008.10.10Linia 8 stacja Kozłów km 261,350B08Wykolejenie wózka motorowego na wykolejnicy wskutek jego zbiegnięcia spowodowanego awarią hamulca pneumatycznego2008.10.290/0
132008.10.23Linia 140 szlak Czerwionka-Dębieńsko-Leszczyny km 28,426A21Wypadek na przejeździe kolejowym kategorii D spowodowany nie zachowaniem ostrożności przez kierującego samochodem osobowym, który wjechał na przejazd przed jadącym pociągiemw toku0/5
142008.10.24Linia 3 stacja Błonie km 28,645B11Wykolejenie 2 wagonów towarowych wskutek ukręcenia czopa osi w jednym z nich co spowodowało urwanie maźnicy i utratę prowadzenia zestawu kołowego2008.12.120/0
152008.10.25Linia 226 stacja Gdańsk Port Północny km 13,703B09Wykolejenie się 4 wagonów towarowych wskutek niewłaściwego stanu technicznego infrastruktury i niezgodnego z przepisami naprawczymi wyposażenia gniazda skrętu w wózkach wagonu we wkładki samosmarne2009.02.120/0
162008.10.25Linia 65 mijanka Miączyn LHS km 36,972B13Niezastosowanie się przez dyżurnego ruchu i maszynistę do zasad prowadzenia ruchu co doprowadziło do najechania pociągu towarowego na odstawiony skład pociągu2008.12.180/0
172008.12.12Linia 3 stacja Krzewie km 139,577B08Przekroczenie dozwolonej prędkości jazdy pociągu i wykolejenie 8 wagonów pasażerskich w rozjeździew toku0/0
182008.10.17Linia 139 stacja Katowice Ligota km 6,089B02Przyjęcie pociągu PKP Intercity na tor zajęty przez pociąg PKP PR i kolizja pociągóww toku0/0

3. Bezpośredni udział członka stałego Komisji w pracach komisji kolejowej - stosowany jest przede wszystkim przy poważnych wypadkach, jeśli istnieje podejrzenie, że do powstania wypadku przyczynił się źle funkcjonujący system bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Zgodnie z § 10 ust. 3 rozporządzenia Przewodniczący Komisji może dla każdego rodzaju zdarzenia wyznaczyć na przewodniczącego komisji kolejowej miejscowej lub zakładowej członka Komisji (stałego lub doraźnego). W 2008 r. Przewodniczący Komisji skorzystał z tej możliwości w 1 przypadku, wyznaczając p. Andrzeja Gniwka - członka stałego Komisji na przewodniczącgo komisji kolejowej w sprawie poważnego wypadku kat. A18 z dnia 9.06.2008 r. o godz. 15:59 na przejeździe kolejowym kat. A na linii Nr 009 na szlaku Konopki - Mława w km 127,882. Zdarzenie to zostało zgłoszone do Europejskiej Agencji Kolejowej ("ERA") za pomocą systemu Public Database pod sygnaturą PL-575.

4. Prowadzenie postępowania przez zespół powypadkowy powołany przez Przewodniczącego Komisji - w przypadku tej formy Przewodniczący Komisji wyznacza zespół powypadkowy spośród członków stałych i doraźnych Komisji i Komisja bezpośrednio prowadzi postępowanie w sprawie zdarzenia. W tym przypadku w wyniku postępowania powstaje Raport, który jest przyjmowany przez Komisję w drodze uchwały. W 2008 r. nie było prowadzone postępowanie przez zespół wypadkowy wyznaczony przez Przewodniczącego.

2. Zdarzenia w okresie 1 stycznia do 31 grudnia 2008 r.

2.1. Zdarzenia zgłoszone Komisji

Obowiązek zgłaszania do Komisji poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych wynika z rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. (Dz. U. z dnia 21 maja 2007 r. Nr 89, poz. 593).

Ustawa i rozporządzenie wprowadziły podział na następujące rodzaje zdarzeń w transporcie kolejowym:

1)
poważny wypadek - wypadek spowodowany kolizją, wykolejeniem pociągu lub innym podobnym zdarzeniem z przynajmniej 1 ofiarą śmiertelną lub przynajmniej 5 ciężko rannymi (ciężko ranny - osoba przebywająca w szpitalu w wyniku wypadku dłużej niż 24 h) lub powodujący znaczne zniszczenie pojazdu kolejowego, infrastruktury kolejowej lub środowiska, które mogą zostać oszacowane przez komisję na min. 2 mln Euro;
2)
wypadek - niezamierzone, nagłe zdarzenie lub ciąg zdarzeń z udziałem pojazdu kolejowego powodujące negatywne konsekwencje dla zdrowia ludzkiego, mienia lub środowiska; do wypadków zalicza się w szczególności: kolizje, wykolejenia, zdarzenia na przejazdach, zdarzenia z udziałem osób spowodowane przez pojazd kolejowy w ruchu lub pożar pojazdu kolejowego;
3)
incydent - każde zdarzenie inne niż wypadek i poważny wypadek związane z ruchem pociągów mające wpływ na jego bezpieczeństwo.

W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 r. zgłoszono do Komisji ogółem 1.339 zdarzeń kolejowych wg klasyfikacji wynikającej z rozporządzenia, z czego:

- 149 poważnych wypadków,

- 771 wypadków,

- 419 incydentów.

Ilość i strukturę zdarzeń z podziałem na kategorie przedstawiają poniższe Tabele Nr 2 i 3.

Tabela Nr 2 - Zdarzenia zgłoszone Komisji

Rodzaj zdarzenia

(I - incydent, W - wypadek, PW - poważny wypadek)

Suma

2008 r.

I (kat. C) 419
PW (kat. A) 149
W (kat. B) 771
Suma końcowa1.339
Ilość zabitych łącznie305
Ilość ciężko rannych263

Tabela Nr 3 - Struktura zdarzeń z podziałem na kategorie

Kategoria zdarzenia (oznaczenie literowe)Opis kategorii zdarzeniaKategoria zdarzenia (oznaczenie cyfrowe)Suma

2008 r.

ANajechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe z rogatkami (kat. A wg metryki przejazdowej) 182
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe z samoczynną sygnalizacją i półrogatkami (kat. B) 191
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe z samoczynną sygnalizacją bez rogatek i półrogatek (kat. C) 207
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej i bez rogatek (kat. D) 2110
Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na przejeździe lub przejściu strzeżonym313
Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na pozostałych przejazdach i przejściach339
Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory poza przejazdami na stacjach i szlakach34110
Zdarzenia z osobami związane z ruchem pojazdu kolejowego (wskakiwanie, wypadnięcie z pociągu, pojazdu kolejowego, silny dojazd lub gwałtowne hamowanie pojazdu kolejowego) 357
POWAŻNE WYPADKI A Suma149
BPrzyjęcie pojazdu kolejowego na stację na tor zamknięty lub zajęty21
Wyprawienie, przyjęcie lub jazda pojazdu kolejowego po niewłaściwie ułożonej niezabezpieczonej drodze przebiegu albo niewłaściwa obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym38
Niezatrzymanie się pojazdu kolejowego przed sygnałem "Stój" lub w miejscu, w którym powinien się zatrzymać, albo uruchomienie pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia411
Przekroczenie największej dozwolonej prędkości jazdy63
Zbiegnięcie pojazdu kolejowego88
Uszkodzenie lub złe utrzymanie nawierzchni, mostu lub wiaduktu, w tym również niewłaściwe wykonywanie robót, np. wadliwy rozładunek materiałów, nawierzchni, pozostawienie materiałów i sprzętu na torze lub w skrajni pojazdu kolejowego986
Uszkodzenie lub zły stan techniczny pojazdu kolejowego z napędem, pojazdu kolejowego specjalnego przeznaczenia (w tym również najechanie na przedmiot stanowiący część konstrukcyjną pojazdu kolejowego z napędem, pojazdu kolejowego specjalnego przeznaczenia)105
Uszkodzenie lub zły stan techniczny wagonu (w tym także najechanie na część konstrukcyjną wagonu)1125
Uszkodzenie lub wadliwe działanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym124
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd kolejowy lub inną przeszkodę (np. płozę hamulcową, wózek bagażowy, pocztowy itp.)1320
Przedwczesne rozwiązanie drogi przebiegu i przełożenie zwrotnicy pod pojazdem kolejowym1513
Niewłaściwe zestawienie pociągu164
Niewłaściwe załadowanie, rozładowanie, nieprawidłowości w zabezpieczeniu ładunku lub inne nieprawidłowości w czynnościach ładunkowych177
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe z rogatkami (kat. A wg metryki przejazdowej)1813
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe z samoczynną sygnalizacją i półrogatkami (kat. B)1910
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe z samoczynną sygnalizacją bez rogatek i półrogatek (kat. C)2050
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej i bez rogatek (kat. D)21146
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie na przejeździe użytku prywatnego (kat. F)222
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie poza przejazdami na stacjach i szlakach lub na torze komunikacyjno-dojazdowym do bocznicy2310
Pożar w pociągu247
Pożar w pojeździe kolejowym, z wyjątkiem pożarów w pociągach255
Klęski żywiołowe (np. powódź, zaspy śnieżne, zatory lodowe, huragany, osunięcia się ziemi)281
Złośliwe, chuligańskie lub lekkomyślne występki (np. obrzucenie pociągu kamieniami, ułożenie przeszkody na torze, dewastacja urządzeń energetycznych, łączności, sterowania ruchem kolejowym lub nawierzchni oraz ingerencja w te urządzenia)308
Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na przejeździe lub przejściu strzeżonym317
Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na przejeździe z samoczynną sygnalizacją przejazdową (kat. B, C)325
Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na pozostałych przejazdach i przejściach339
Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory poza przejazdami na stacjach i szlakach34240
Zdarzenia z osobami związane z ruchem pojazdu kolejowego (wskakiwanie, wypadnięcie z pociągu, pojazdu kolejowego, silny dojazd lub gwałtowne hamowanie pojazdu kolejowego)3554
Rozerwanie się pociągu, które nie spowodowało zbiegnięcia wagonów373
w toku6
B Suma771
CWyprawienie pojazdu kolejowego na tor zajęty, zamknięty albo przeciwny do zasadniczego lub w kierunku niewłaściwym412
Przyjęcie pojazdu kolejowego na stację na tor zamknięty lub zajęty421
Wyprawienie, przyjęcie lub jazda pojazdu kolejowego po niewłaściwie ułożonej, niezabezpieczonej drodze przebiegu albo niewłaściwa obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym4310
Niezatrzymanie się pojazdu kolejowego przed sygnałem "Stój" lub w miejscu, w którym powinien się zatrzymać, albo uruchomienie pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia4412
Przekroczenie największej dozwolonej prędkości jazdy451
Niewłaściwe zestawienie pociągu492
Niewłaściwe załadowanie, rozładowanie, nieprawidłowości w zabezpieczeniu ładunku lub inne nieprawidłowości w czynnościach ładunkowych5015
Uszkodzenie nawierzchni, mostu lub wiaduktu, sieci trakcyjnej, również niewłaściwe wykonywanie robót, np. wadliwy rozładunek materiałów, pozostawienie materiałów i sprzętu na torze lub w skrajni pojazdu kolejowego5126
Nieprawidłowe zadziałanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym powodujące:522
-nieosłonięcie sygnałem "Stój" odstępu blokady liniowej, zajętego przez pojazd kolejowy,
-nastawienie sygnału zezwalającego na semaforze przy nieprawidłowo ułożonej drodze przebiegu, nieprawidłowej pracy urządzeń niezajętości torów lub rozjazdów, niewłaściwym działaniu urządzeń blokady stacyjnej lub liniowej
Uszkodzenie lub zły stan techniczny pojazdu kolejowego z napędem, pojazdu kolejowego specjalnego przeznaczenia powodujące konieczność wyłączenia z ruchu5312
Uszkodzenie lub zły stan techniczny wagonu powodujące konieczność jego wyłączenia z ruchu54178
Pożar w pociągu5511
Pożar w pojeździe kolejowym, z wyjątkiem pożarów w pociągach562
Pożar w obiekcie budowlanym itp. w granicach obszaru kolejowego, pożar lasu w granicach do końca pasa przeciwpożarowego, pożar zbóż, traw i torowisk powstały w granicach obszaru kolejowego571
Niekontrolowane uwolnienie się materiału niebezpiecznego z wagonu lub opakowania wymagające zastosowania środków do likwidacji zagrożenia pożarowego, chemicznego, biologicznego na stacji lub na szlaku597
Najechanie pojazdu kolejowego na przeszkodę (np. płozę hamulcową, wózek bagażowy, pocztowy itp.) bez wykolejenia i ofiar w ludziach6015
Katastrofy żywiołowe (np. powódź, zaspy śnieżne, zatory lodowe, huragany, osunięcia się ziemi) 6211
Złośliwe, chuligańskie lub lekkomyślne występki (np. obrzucenie pociągu kamieniami, ułożenie przeszkody na torze, dewastacja urządzeń energetycznych, łączności, sterowania ruchem kolejowym lub nawierzchni oraz ingerencja w te urządzenia) 6451
Zdarzenia z osobami związane z ruchem pojazdu kolejowego (wskakiwanie, wypadnięcie z pociągu, pojazdu kolejowego, silny dojazd lub gwałtowne hamowanie pojazdu kolejowego) niepowodujące ofiar w ludziach6531
Niezatrzymanie się pojazdu drogowego przed zamkniętą rogatką (półrogatką) i uszkodzenie jej lub sygnalizatorów drogowych6621
Nieprawidłowości w działaniu urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego lub pojazdów kolejowych spowodowane kradzieżą678
C Suma419

2.2. Zdarzenia zgłoszone przez Komisję do ERA

W 2008 r. zostały zgłoszone do Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA) za pośrednictwem sytemu PDB łącznie 3 zdarzenia, z czego 1 poważny wypadek oraz 2 wypadki. Zgłoszenie nastąpiło na podstawie:

* art. 19 § 2 Dyrektywy Nr 49/2004/EC w przypadku 2 zdarzeń;

* art. 19 § 1 Dyrektywy w przypadku 1 zdarzenia.

Opis zgłoszonych zdarzeń zawiera Tabela Nr 4.

Tabela Nr 4 - Zdarzenia zgłoszone przez Komisję do ERA w 2008 r.

Lp.Data zdarzenia/

godzina

Miejsce zdarzeniaKategoria zdarzeniaOpis i (prawdopodobne) przyczynyZnak wg Database ERAData zakończenia postępowaniaPodstawa zgłoszenia wg Dyrektywy 2004/49/ECLiczba osób zabitych/

rannych

12008.10.20 /21:27Linia 139 stacja Katowice Ligota km 6,089 tor 2B02przyjęcie przez dyżurnego ruchu pociągu pasażerskiego na tor zajęty przez inny pociąg pasażerski w wyniku czego nastąpiło zderzenie pociągówPL-74Postępowanie w trakcieArt. 19 § 20/2
22008.06.10 /15:59Linia 009 szlak Mława - Konopki km 127,882 przejazd kat. AA18najechanie przez pociąg na pojazd drogowy przy rogatkach nie zamkniętych przez obsługę przejazduPL-752008.07.24Art. 19 § 11/0
32008.06.17 /02:01Linia 001 szlak Radziwiłłów - Miedniewice km 57,578B11odpadnięcie od wagonu towarowego maźnicy prawego koła wraz z czopem co skutkowało wykolejeniem 4 wagonów węglarekPL-762008.07.29Art. 19 § 20/0

3. Rekomendacje wydane przez Przewodniczącego Komisji

W wyniku zakończonych postępowań po zdarzeniach kolejowych przez komisje kolejowe, na podstawie ust. 8 art. 281 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.), w związku ze stwierdzeniem podczas postępowań nieprawidłowości, stanowiących bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, Przewodniczący Komisji wydał w 2008 roku, 19 zaleceń (rekomendacji) w sprawie poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Zestawienie wydanych rekomendacji zawiera poniższa Tabela Nr 5.

Tabela Nr 5 - Zalecenia (rekomendacje) Przewodniczącego Komisji

Lp.Data wydaniaPodmiot do którego kierowana jest rekomendacjaPodmiot którego dotyczy rekomendacjaDotyczyZwiązane ze zdarzeniamiStan realizacji
1234567
119.02.2008Zarządca infrastrukturyZarządca infrastruktury1)wycofanie z eksploatacji wszystkich pojazdów kolejowych nie posiadających świadectw sprawności technicznej;Wypadek kat. B13 z dnia 13.12.2007 r. linia nr 004 szl. Włoszczowa Północ - Olszamowice km 149,500Brak informacji o realizacji
2)opracowanie systemu monitorowania i nadzoru nad terminowością cykli naprawczych pojazdów kolejowych, a dla pojazdów nie posiadających Dokumentacji Technologicznej Systemu Utrzymania zatwierdzonej przez Przesa Urzędu Transportu Kolejowego - opracowanie i zatwierdzenie w Urzędzie dokumentacji systemu utrzymania;
3)wycofanie z eksploatacji wszystkich pojazdów nie posiadających aktualnych dopuszczeń urządzeń technicznych wymaganych obowiązującymi przepisami w zakresie dozoru technicznego w szczególności zbiorników, żurawików itd. do czasu uzyskania zgodności z przepisami;
4)sprawdzenie aktualności uprawnień pracowników obsługujących urządzenia pozostające pod nadzorem dozoru technicznego;
5)wyposażenie pojazdów kolejowych, w szczególności taboru specjalnego i pojazdów pomocniczych w urządzenia radiołączności pociągowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
6)sprawdzenie brakującej dokumentacji maszyn i pojazdów kolejowych zgodnie z instrukcją wewnętrzną zarządcy na ten temat;
7)sprawdzenie zakresu pracy pojazdów kolejowych w strefie sieci trakcyjnej pod napięciem w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
220.05.2008UTKUżytkownik bocznicyPrzeprowadzenie kompeksowej kontroli zagadnień bezpieczeństwa ruchu kolejowego użytkownika bocznicy.wypadek na bocznicy z dnia 16.05.2008 r. w ŁaziskachZrealizowano
326.05.2008UTKUżytkownik bocznicyPrzeprowadzenie kompeksowej kontroli zagadnień bezpieczeństwa ruchu kolejowego użytkownika bocznicy.Wypadek kat. B08 st. z dnia 27.08.2007 r. GrzybowoZrealizowano
416.07.2008Zarządcy infrastruktury (7 podmiotów) Zarządcy infrastrukturyDziałania kontrolne w zakresie:2 wypadki w Wielkiej Brytanii w 2008 r. z dnia 1.03.2008 r. oraz zalecenie ERAZrealizowano przez 3 zarządców infrastruktury
1)sprawdzenia zgodności mocowania kontenerów na wagonach z kartą UIC 571-4 w szczególności w zakresie tolerancji miejsc połączeń w posadowieniu kontenerów na wagonach;
2)sprawdzenie sposobu załadunku kontenerów.
516.07.2008PrzewoźnikPrzewoźnikSpowodowanie przez przewoźnika podjęcia pilnych działań kontrolnych w zakresie prawidłowości załadunku towarów, sposobu zabezpieczenia ładunku oraz usunięcia zalegających ładunków na burtach wagonów.5 incydentów kat. C50 w okresie 8.06.2008-8.07.2008 r.Zrealizowane
618.07.2008Przewoźnicy (2 podmioty)PrzewoźnicyDziałania w zakresie:Wypadek pożaru wagonu z dnia 13.05.2008 r. na stacji Kraków GłównyZrealizowane
1)podjęcia pilnych działań mających na celu szczegółowy przegląd wagonów typu 111A i 112A w celu wyeliminowania nasyconych olejem wkładów filtrujących w nagrzewnicach i nadmiaru oleju w dolnej części obudowy tej nagrzewnicy wraz ze zwróceniem uwagi czy zabezpieczenie topikowe typu ZT-2NK nie posiada ubytków wypełniacza w izolatorach;
2)pouczyć drużyny konduktorskie, że w przypadku wyczucia swądu w wagonie natychmiast dokonać całkowitego odłączenia ogrzewania w tym wagonie, gdyż może to wskazywać na niezadziałanie systemów zabezpieczeń i może powstać pożar.
718.07.2008Producent taboruProducent taboruSpowodowanie przez producenta podjęcia pilnych działań mających na celu wyeliminowanie nawilżania olejem (temp. zapłonu 170°C) części metalowych filtrów nagrzewnic wagonów pasażerskich typu 112A i 111A oraz stosowanie uszczelek nie sprzyjających paleniu przy produkcji, modernizacji oraz przeprowadzaniu napraw wagonów pasażerskich.Wypadek pożaru wagonu z dnia 13.05.2008 r. na stacji Kraków GłównyBrak informacji o realizacji
89.08.2008Zarządca infrastrukturyZarządca infrastruktury1)aktualizacja metryk przejazdów kolejowych;Wypadki i poważne wypadki na przejazdach kat. A,B,C i D w 2007 i 2008 r.Zrealizowano
2)sprawdzenie realizacji zaleceń i wniosków komisji kolejowych z wcześniejszych wypadków na przejazdach;
3)sprawdzenie realizacji zaleceń wniosków wpisanych w "Książki obiektu budowlanego" i "Protokoły kontroli okresowych stanu technicznej sprawności i wartości użytkowej całego obiektu", "Protokoły utrzymania obiektu budowlanego", "Protokoły z badania diagnostycznego urządzeń sterowania ruchem kolejowym";
4)zapewnienie udziału w pracach komisji kolejowych osób o kwalifikacjach, doświadczeniu i sumienności gwarantujących prowadzenie w sposób obiektywny postępowań zgodnie z obowiązującymi przepisami;
5)podjęcie działań mających na celu wyeliminowanie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów kolejowych i drogowych i przywrócenie bezpieczeństwa zgodnie z ustaloną kategorią przejazdów na przejazdach z zawieszoną obsługą (dotyczy przejazdów kat. A,B i C).
911.08.2008Zarządca infrastrukturyZarządca infrastruktury1)na przejeździe w km 30,911 linii nr 351 dokonać zabudowy w sposób stabilny sygnalizatorów drogowych i zapewnić ich właściwą widoczność przez skierowanie w kierunku osi jezdni i odpowiednio ustawić znaki drogowe. Dokonać analizy zasadności lokalizacji punktów włączania samoczynnej i rozpoznania prędkości pociągów w rejonie stacji Szamotuły dla włączania urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej;Zdarzenia na przejazdachZrealizowano
2)na przejeździe w km 37,611 linii 351 w możliwie najkrótszym czasie komisyjnie ustalić kategorię B i wydać decyzję umożliwiającą zabudowę urządzeń do tej kategorii.
104.09.2008Dostawca usług telekomunikacyjnychDostawca usług telekomunikacyjnychSpowodowanie przez przedsiębiorcę w trybie pilnym działań mających na celu:Wypadek kat. B21 z dnia 14.07.2008 r. linia 219 szl. Szczytno - Pisz km 59,677Brak informacji o realizacji
1)poprawę jakości sygnału i słyszalności na szlaku Szczytno - Pisz linii nr 219 w ramach radiołączności pociągowej zapewnianej przez Spółkę;
2)przywrócenie poprawnego działania telefonu nr 12 zainstalowanego w pomieszczeniu dyżurnego ruchu na stacji Pisz przyłączonego do centrali w Rucianym Nidzie.
1115.09.2008PrzewoźnikPrzewoźnikSpowodowanie przez przedsiębiorcę wdrożenia w trybie pilnym we wszystkich jednostkach organizacyjnych PKP Cargo S.A. zaleceń doraźnych komisji kolejowej miejscowej określonych w piśmie znak CZPE-732-14/2008 z dnia 12.09.2008 r. w związku z prowadzonym postępowaniem w sprawie incydentu zaistniałego w dniu 9.09.2008 r. na linii 6 szl. Tłuszcz - Lochów km 50,500.7 incydentów kat. C50 w okresie 27.07-9.09.2008 r.Zrealizowano
1230.09.2008Zarządca infrastrukturyZarządca infrastruktury1)aktualizacja metryk przejazdów kolejowych;Wypadki i poważne wypadki na przejazdach kat. A, B, C i D w 2007 i 2008 r.Zrealizowano
2)sprawdzenie realizacji zaleceń i wniosków komisji kolejowych z wcześniejszych wypadków na przejazdach;
3)sprawdzenie realizacji zaleceń wniosków wpisanych w "Książki obiektu budowlanego" i "Protokoły kontroli okresowych stanu technicznej sprawności i wartości użytkowej całego obiektu", "Protokoły utrzymania obiektu budowlanego", "Protokoły z badania diagnostycznego urządzeń sterowania ruchem kolejowym";
4)podjęcie działań mających na celu wyeliminowanie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów kolejowych i drogowych i przywrócenie bezpieczeństwa zgodnie z ustaloną kategorią przejazdów na przejazdach z zawieszoną obsługą (dotyczy przejazdów kat. A,B i C).
131.10.2008PrzewoźnikPrzewoźnikSpowodowanie przez przedsiębiorcę w trybie pilnym we wszystkich jednostkach organizacyjnych Spółki:wypadek kat. B11 z dnia 27.04.2008 r. linia 7 szl. Wisła - Dęblin km 105,590 wypadek kat. B11 z dnia 16.06.2008 r. z dnia 16.06.2008 linia 1 szl. Radziwiłłów Maz. - podg. Miedniewice km 57,578 Incydent kat. C54 z dnia 29.08.2008 linia 91 stacja Bochnia km 37,200Brak informacji o realizacji
1)zaniechania eksploatacji pojazdów kolejowych z przekroczonym cyklem naprawy okresowej określonym w Dokumentacji Technologicznej Systemu Utrzymania zatwierdzonej przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego;
2)podjąć działania zmierzające do zaniechania włączania w skład pociągów przewoźnika pojazdów kolejowych własności innych podmiotów z przekroczonym cyklem naprawy okresowej, określonym w Dokumentacji Technologicznej Systemu Utrzymania;
3)doprowadzić do ścisłego przestrzegania postanowień Dokumentacji Technologicznej Systemu Utrzymania wszystkich pojazdów kolejowych będących własnością lub w użytkowaniu Spółki;
4)podjąć działania mające na celu sukcesywne wycofanie z eksploatacji osi zestawów kołowych o średnicy 120 mm z zabezpieczeniem łożyska nakrętką na czopie typu B wg normy PN-K-91049:1970 eksploatowanych powyżej 20 lat;
5)pojazdy kolejowe, które po 28 marca 2005 r. posiadają potwierdzenie stanu technicznego świadectwem sprawności technicznej nie posiadającym pełnych danych co do przebiegu w [km] i daty ważności, nie eksploatować na liniach kolejowych.
1421.10.2008Właściciel wagonówWłaściciel wagonówSpowodowanie przez przesiębiorcę w trybie pilnym, aby pojazdy kolejowe eksploatowane i będące własnością lub w dyspozycji Spółki, które po 28 marca 2005 r. posiadają potwierdzenie stanu technicznego wystawionym świadectwem sprawności technicznej nie posiadającym pełnych danych co do przebiegu w [km] i daty ważności, nie eksploatować na liniach kolejowych.Wypadek kat. B11 z dnia 25.01.2008 r. na stacji Mysłowice Incydent kat. C60 z dnia 10.04.2008 r. na stacji KramskBrak informacji o realizacji
1521.10.2008Właściciel wagonówWłaściciel wagonówSpowodowanie przez przesiębiorcę w trybie pilnym, aby pojazdy kolejowe eksploatowane i będące własnością lub w dyspozycji Spółki, które po 28 marca 2005 r. posiadają potwierdzenie stanu technicznego wystawionym świadectwem sprawności technicznej nie posiadającym pełnych danych co do przebiegu w [km] i daty ważności, nie eksploatować na liniach kolejowych.Wypadek kat. B15 z dnia 11.08.2008 r. linia 118 km 3,505W trakcie realizacji
1621.10.2008Właściciel wagonówWłaściciel wagonówSpowodowanie przez przesiębiorcę w trybie pilnym, aby pojazdy kolejowe eksploatowane i będące własnością lub w dyspozycji Spółki, które po 28 marca 2005 r. posiadają potwierdzenie stanu technicznego wystawionym świadectwem sprawności technicznej nie posiadającym pełnych danych co do przebiegu w [km] i daty ważności, nie eksploatować na liniach kolejowych.Wypadek kat. B11 z dnia 28.06.2008 r. linia 353 szl. Kobylnica - Biskupice km 12,050W trakcie realizacji
175.11.2008Przewoźnik, właściciel wagonówPrzewoźnik, właściciel wagonówSpowodowanie przez przedsiębiorcę, aby pojazdy kolejowe eksploatowane i będące własnością lub w dyspozycji Spółki, które po 28 marca 2005 r. posiadają potwierdzenie stanu technicznego wystawionym świadectwem sprawności technicznej nie posiadającym pełnych danych co do przebiegu w [km] i daty ważności, sukcesywnie zaprzestać eksploatacji na liniach kolejowych.Wypadek kat. B11 z dnia 9.09.2008 r. linia 140 stacja Rybnik TowarowyW trakcie realizacji
1817.12.2008Dostawca usług energetycznychDostawca usług energetycznychSpowodowanie przez przedsiębiorcę podjęcia pilnych działań mających na celu wyposażenie pojazdów pomocniczych w urządzenia radiołączności pociągowej zgodnie z wymogami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18.07.2005 r. w sprawie ogólnych zasad prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. Nr 172, poz. 1444, z późn. zm.).Wypadek kat. B04 z dnia 26.09.2008 r. linia 401 szl. Szczecin Załom - Szczecin Dąbie km. 4,620W trakcie realizacji
1930.12.2008UTKPrzewoźnik, właściciel wagonówPrzeprowadzenie kontroli w ramach swoich kompetencji zagadnień systemu utrzymania pojazdów kolejowych oraz bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Spółce.Wypadek kat. B11 z dnia 25.01.2008 r. na stacji Mysłowice oraz C60 z dnia 10.04.2008 na stacji KramskBrak informacji o realizacji

4. Pozostałe aspekty związane z funkcjonowaniem Komisji w roku 2008 i 2009

4.1. Realizacja wyzwań na rok 2008

Zrealizowano znaczną część wyzwań na 2008 rok określonych przez Komisję w Raporcie Rocznym za 2007 r. w szczególności:

* zapewniono znaczną część sprzętu ochrony osobistej dla członków stałych i doraźnych Komisji niezbędnego do wykonywania zadań;

* zapewniono znaczną część wyposażenia pomiarowego, urządzenia fotograficzne, audiowizualne oraz środek transportu do dyspozycji Komisji;

* wszedł w życie Regulamin Komisji, określający zakres zadań oraz sposób funkcjonowania Komisji.

4.2. Wyzwania na rok 2009

W ramach bieżącej działalności Komisji w 2009 r. niezbędna będzie realizacja m.in. następujących działań:

* prowadzenie i nadzorowanie dochodzeń powypadkowych;

* aktualizacja i prowadzenie bazy danych zdarzeń kolejowych;

* uzupełnienie brakującego wyposażenia Komisji;

* rekomendacja zmian do ustawy i rozporządzenia oraz innych przepisów krajowych;

* efektywna współpraca z urzędami krajowymi i międzynarodowymi, w tym w zespołach roboczych ERA;

* szkolenia członków stałych w zakresie wiedzy niezbędnej do realizacji zadań Komisji;

* bieżąca aktualizacja Listy Ministra - członków doraźnych Komisji;

* nadzór nad przestrzeganiem założeń budżetu Komisji na 2009 r.

Podsumowanie (resume)

Działania Komisji w roku bieżącym są skierowane m.in. na analizę wszystkich aspektów możliwych do zastosowania, które mogą zapobiec powstaniu zdarzeń na przejazdach kolejowych wynikłych w większości z roztargnienia kierowców pojazdów drogowych.

Zjawiskiem nagminnym są kolizje pojazdów drogowych z pojazdami kolejowymi - szynobusami.

Bieżącym działaniem Komisji jest rekomendowanie sukcesywnego wprowadzania ewidencjonowania przebiegu pojazdów kolejowych w celu wyeliminowania zjawisk ukręcenia czopa osi.

5. Dane kontaktowe i teleadresowe Komisji

Siedziba Komisji:

Ministerstwo Infrastruktury

ul. Chałubińskiego 4/6

00-928 Warszawa

Pok. 249 - Sekretariat, Przewodniczący,

Z-ca Przewodniczącego

Pok. 247 - Sekretarz, Członek stały

Członkowie stali:

Tadeusz Ryś

Przewodniczący PKBWK

telefon (22) 630-14-33, 630-14-32,

fax (22) 630-14-39,

e-mail: trys@mi.gov.pl

Jan Andrzej Młynarczyk

Zastępca Przewodniczącego PKBWK

telefon (22) 630-14-33, 630-14-34,

fax (22) 630-14-39,

e-mail: jmlynarczyk@mi.gov.pl

Rafał Leśniowski

Sekretarz, Członek stały PKBWK

telefon (22) 630-14-35,

fax (22) 630-14-39,

e-mail: rlesniowski@mi.gov.pl

Andrzej Gniwek

Członek stały PKBWK, telefon (22) 630-14-36,

fax (22) 630-14-39,

e-mail: agniwek@mi.gov.pl