Ramowy regulamin studiów w akademiach medycznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1986.3.8

Akt utracił moc
Wersja od: 11 stycznia 1986 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 11 stycznia 1986 r.
w sprawie ramowego regulaminu studiów w akademiach medycznych.

Na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1985. Nr 42, poz. 201) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W akademiach medycznych wprowadza się ramowy regulamin studiów stanowiący załącznik do zarządzenia.
2.
Zasady zawarte w ramowym regulaminie studiów stanowią podstawę do ustalenia przez senat akademii medycznej regulaminu studiów odbywanych systemem studiów dziennych i studiów dla pracujących.
§  2.
1.
Do studentów odbywających studia systemem studiów dla pracujących nie mają zastosowania przepisy zawarte w § 19 i § 20 ust. 1 ramowego regulaminu studiów.
2.
Uprawnienia studentów, o których mowa w ust. 1 w zakresie nagród za dobre postępy w nauce, określają odrębne przepisy.
§  3.
Na kierunkach studiów, na których obowiązuje wymóg złożenia pracy magisterskiej, studenci kończący studia w roku akademickim 1985/86 obowiązani są złożyć pracę magisterską nie później niż do dnia:

15 marca, na studiach kończących się w semestrze zimowym,

15 sierpnia, na studiach kończących się w semestrze letnim,

a egzamin magisterski w terminie nie przekraczającym 4 tygodni od daty złożenia pracy magisterskiej.

§  4.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 19 listopada 1983 r. w sprawie ramowego regulaminu studiów w akademiach medycznych (Dz. Urz. MZiOS Nr 1, poz. 3, Nr 5, poz. 32 i Nr 11, poz. 59 z 1984 r.).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWY REGULAMIN STUDIÓW W AKADEMIACH MEDYCZNYCH

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Przyjęcie w poczet studentów akademii medycznej, zwanej dalej "akademią", następuje z chwilą immatrykulacji i złożenia ślubowania. Po immatrykulacji student otrzymuje legitymację studencką oraz indeks. Indeks jest dokumentem przedstawiającym przebieg i wyniki studiów.
2.
Reprezentantem ogółu studentów są organy samorządu studenckiego w danej szkole.

II.

Organizacja studiów.

§  2.
Rok akademicki rozpoczyna się nie później niż 1 października i trwa nie dłużej niż do 30 września następnego roku kalendarzowego.
§  3.
Studia odbywane są według planów i programów nauczania ustalonych przez akademie w trybie określonym w ustawie o szkolnictwie wyższym.
§  4.
Szczegółowy plan i rozkład zajęć opracowany po zasięgnięciu opinii organów samorządu studenckiego, podawany jest do wiadomości przed rozpoczęciem semestru.
§  5.
1.
W akademii mogą być powołani spośród doświadczonych nauczycieli akademickich opiekunowie lat studiów oraz opiekunowie grup studenckich, jak również rady pedagogiczne.
2.
Tryb powoływania opiekunów i rad pedagogicznych oraz ich zadania określa regulamin studiów danej akademii.
§  6.
1.
Zasady i tryb zaliczania praktyk wynikających z planów studiów określają odrębne przepisy wydane zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym.
2.
Organizację, przebieg oraz zasady zaliczania przez studentów zajęć wojskowych i szkolenia obronnego określają odrębne przepisy.
§  7.
1.
Liczebność grup studenckich na zajęciach dydaktycznych ustala się w sposób następujący:
1)
wykłady należy prowadzić łącznie dla wszystkich studentów danego roku i kierunku studiów, z tym że na roku liczącym ponad 150 studentów, a także wówczas gdy jest to podyktowane warunkami lokalowymi, można prowadzić zajęcia w dwóch grupach wykładowych,
2)
seminaria należy prowadzić w grupach 10-20 studentów,
3)
ćwiczenia kliniczne na wydziale lekarskim i pielęgniarskim oraz ćwiczenia z pielęgniarstwa środowiskowego na wydziale pielęgniarskim - należy prowadzić w grupach 3-6 studentów,
4)
ćwiczenia w przychodniach zakładów społecznych służby zdrowia należy prowadzić w grupach 3-5 studentów,
5)
ćwiczenia analityczne i chemiczne - należy prowadzić w grupach 5-15 studentów,
6)
ćwiczenia inne niż wymienione w pkt 3 i 4 - należy prowadzić w grupach 10-20 studentów,
7)
lektoraty języków obcych - należy prowadzić w grupach 10-20 studentów,
8)
zajęcia wychowania fizycznego - należy prowadzić w grupach 15-30 studentów.
2.
Przy prowadzeniu ćwiczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 5, rektor może zmniejszyć liczebność grup, jeśli potrzeba taka wynika z konieczności zapewnienia szczegółowego nadzoru i kontroli ze strony nauczyciela akademickiego lub ze szczególnych warunków lokalowych, z tym że grupa nie może liczyć mniej niż 5 studentów.
3.
Przy prowadzeniu zajęć według indywidualnych planów studiów liczebność grup określa rektor.
§  8.
1.
W odniesieniu do studentów:
1)
będących członkami sportowej kadry narodowej, rezerwy kadry narodowej lub kadru uniwersjadowej, bez względu na ich przynależność klubową,
2)
samodzielnie, osobiście wychowujących dzieci,
3)
inwalidów,
4)
w innych przypadkach decyzją dziekana - dopuszcza się możliwość zastosowania indywidualnej organizacji studiów, co nie powinno wpłynąć na przedłużenie studiów.
2.
Szczegółowe warunki odbywania studiów w przypadkach, o których mowa w ust. 1, określa regulamin studiów danej akademii.

III.

Prawa i obowiązki studenta.

§  9.
Student ma prawo do:
1)
rozwijania własnych zainteresowań naukowych oraz korzystania w tym celu z pomieszczeń dydaktycznych, urządzeń i środków akademii oraz z pomocy ze strony nauczycieli akademickich i organów akademii,
2)
zrzeszania się w kołach naukowych oraz uczestnictwa w pracach naukowych, rozwojowych i wdrożeniowych realizowanych w akademii,
3)
uzyskiwania nagród i wyróżnień,
4)
studiowania według indywidualnego planu i programu studiów na zasadach ustalonych przez radę wydziału,
5)
zrzeszania się w organizacjach politycznych i społecznych na zasadach określonych w ustawie o szkolnictwie wyższym,
6)
otrzymywania pomocy materialnej, na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
7)
ochrony zdrowia i bezpłatnej opieki lekarskiej,
8)
rozwijania zainteresowań kulturalnych, turystycznych i sportowych, korzystania w tym celu z urządzeń i środków akademii oraz pomocy ze strony nauczycieli akademickich i organów akademii,
9)
uczestniczenia w zajęciach otwartych innych kierunków studiów,
10)
podejmowania pracy zarobkowej, praca ta nie może jednak zwalniać studenta od prawidłowego realizowania obowiązków wobec akademii.
§  10.
Do obowiązków studenta należy pełne wykorzystanie możliwości kształcenia się jakie stwarza mu akademia oraz postępowania zgodnie z treścią ślubowania i regulaminu studiów. W szczególności student obowiązany jest do:
1)
zdobywania wiedzy i umiejętności w celu przygotowania się do pracy dla dobra socjalistycznej Ojczyzny,
2)
przestrzegania przepisów obowiązujących w akademii,
3)
okazywania szacunku pracownikom akademii i przestrzegania zasad współżycia koleżeńskiego,
4)
dbania o godność studenta i dobre imię akademii,
5)
przestrzegania zasad etyki i deontologii lekarskiej.
§  11.
Za naruszenie przepisów prawa lub obowiązków określonych w § 10 ramowego regulaminu student ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§  12.
1.
Student może przenieść się do innej akademii za zgodą dziekana wydziału akademii przyjmującej, o ile wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z przepisów porządkowych akademii, w której studiował.
2.
Student może za zgodą właściwych dziekanów zmienić kierunek studiów lub studiować poza swoim kierunkiem podstawowym inne kierunki albo dowolne przedmioty, także w innych szkołach, o ile wypełnia wszystkie obowiązki związane z tokiem studiów na podstawowym kierunku. Studia na drugim kierunku mogą być podejmowane w takim terminie, który umożliwiłby ich ukończenie nie później niż dwa lata po terminie ukończenia studiów na kierunku podstawowym.
3.
Dziekan może cofnąć zgodę na studiowanie na innym kierunku w razie nie wypełniania przez studenta obowiązków związanych z tokiem studiów na kierunku podstawowym.
4.
Student w uzasadnionych przypadkach może przenieść się ze studiów dziennych na studia dla pracujących, a także odwrotnie. Warunki i tryb przeniesienia określa regulamin studiów danej akademii.
5.
Student wymieniony w ust. 2, nie jest zwolniony od obowiązku złożenia egzaminów wstępnych w trybie art. 84 ust 2 i 3 ustawy o szkolnictwie wyższym.

IV.

Zaliczenie roku.

§  13.
1.
Okresem zaliczeniowym jest rok akademicki lub semestr.
2.
Szczegółowe zasady i tryb zaliczania roku lub semestru określa regulamin studiów danej akademii.
§  14.
1.
Przy zaliczeniach i egzaminach stosuje się następujące oceny:

- bardzo dobry - 5,0

- ponad dobry - 4,5

- dobry - 4,0

- dość dobry - 3,5

- dostateczny - 3,0

- niedostateczny - 2,0

2.
Dla podkreślenia szczególnie głębokiej wiedzy studenta nauczyciel zaliczając przedmiot może wpisać do indeksu i karty egzaminacyjnej ocenę słowną "celujący" (5).
3.
Ocena z każdego egzaminu oraz z zaliczenia przedmiotu nie kończącego się egzaminem wpisywana jest do indeksu i karty egzaminacyjnej.
4.
Do obliczenia średniej arytmetycznej oceny rocznej uwzględnia się wszystkie oceny uzyskane z egzaminów i zaliczeń zakończonych oceną, o których mowa w § 14 ust. 1.
5.
Warunki, jakie winien spełniać student przed przystąpieniem do egzaminu, określa regulamin studiów akademii.
§  15.
W przypadku uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej, studentowi przysługuje prawo do jednego egzaminu poprawkowego z każdego niezdanego przedmiotu.
§  16.
1.
Na wniosek studenta, złożony w ciągu 7 dni od daty egzaminu poprawkowego, dziekan zarządza - w uzasadnionych przypadkach - egzamin komisyjny, który powinien odbyć się w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku.
2.
Tryb wyznaczania i skład komisji egzaminacyjnej oraz sposób przeprowadzania i konsekwencje egzaminu komisyjnego określa regulamin studiów akademii, jednakże komisji egzaminacyjnej nie może przewodniczyć osoba uprzednio egzaminująca studenta.
3.
Dziekan może zarządzić egzamin komisyjny z własnej inicjatywy.
4.
Regulamin studiów akademii określa maksymalną liczbę egzaminów komisyjnych, do których może być dopuszczony student w jednej sesji.
5.
Na wniosek studenta w skład komisji egzaminacyjnej może wejść przedstawiciel organów samorządu studenckiego lub organizacji studenckiej.
§  17.
1.
W stosunku do studenta, który nie zaliczył roku studiów lub semestru dziekan wydaje decyzję:
1)
o zezwoleniu na powtarzanie roku studiów z wyjątkiem studentów pierwszego roku studiów, chyba że przyczyną niezaliczenia roku była długotrwała choroba,
2)
o warunkowym zezwoleniu na podjęcie studiów w następnym roku akademickim lub semestrze - w sytuacjach szczególnych, określonych przez regulamin danej akademii,
3)
o skreśleniu z listy studentów.
2.
Student może uzyskać zezwolenie na powtarzanie roku lub semestru nie więcej jednak niż raz w okresie studiów, chyba że przyczyną powtórnego niezaliczenia była długotrwała choroba lub inne ważne przyczyny odpowiednio uzasadnione
§  18.
1.
Ponowne przyjęcie na studia osoby, która je przerwała lub została skreślona z listy studentów na pierwszym roku studiów, następuje na ogólnych zasadach rekrutacyjnych na studia w akademiach medycznych.
2.
Student, który po zaliczeniu pierwszego roku przerwał studia lub został skreślony z listy studentów z powodu niedostatecznych postępów w nauce ma prawo ubiegać się o ich wznowienie po:
a)
co najmniej 9-miesięcznej pracy w placówkach służby zdrowia lub odbyciu służby wojskowej,
b)
spełnieniu innych warunków zawartych w regulaminie akademii.
3.
Student, który został skreślony z listy studentów z powodu niedostatecznych wyników w nauce, może uzyskać zezwolenie na ponowne podjęcie studiów tylko jeden raz.

V.

Nagrody i wyróżnienia.

§  19.
1.
Studentom wyróżniającym się szczególnymi wynikami w nauce, wzorowym wypełnianiem swoich obowiązków, zdyscyplinowaniem, aktywną postawą społeczną oraz nienaganną postawą obywatelską mogą być przyznane:
1)
stypendia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej,
2)
nagrody ufundowane przez instytucje państwowe, towarzystwa naukowe, organizacje społeczne - zgodnie z regulaminami dla tych nagród,
3)
nagrody i wyróżnienia rektora akademii.
2.
Stypendium Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej jest najwyższą nagrodą, przyznaną szczególnie wyróżniającym się studentom.
3.
Stypendium, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, przyznawane jest corocznie i wypłacane miesięcznie w wysokości wynagrodzenia asystenta-stażysty, przez 10 miesięcy w roku.
4.
Student pobierający stypendium, o którym mowa w ust. 1 nie może otrzymywać równocześnie innych nagród pieniężnych za wyniki w nauce.
5.
Szczegółowe zasady i tryb przyznawania stypendium, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, określa odrębny regulamin stanowiący załącznik do ramowego regulaminu w akademiach medycznych.
6.
Nagroda, o której mowa w ust. 1 pkt 3, może być przyznana studentowi, który spełnia warunki określone w ust. 1, zaliczył rok (semestr) w terminie określonym w regulaminie studiów oraz osiągnął średnią ocenę nie niższą niż 4,0.
7.
Nagroda, o której mowa w ust. 1 pkt 3, może być wypłacana raz lub 2 razy w roku, jednak wysokość nagrody nie może przekroczyć - w skali rocznej - wysokości miesięcznego wynagrodzenia asystenta-stażysty.
8.
Nagrody, o których mowa w ust. 1 pkt 3, wypłacane są ze środków na działalność naukowo-dydaktyczną i wychowawczą, będących w dyspozycji akademii.
9.
Szczegółowe zasady i tryb przyznawania nagród, o których mowa w ust. 1 pkt 3, ustala rektor akademii.
10.
Inne formy wyróżniania studentów określa regulamin studiów danej akademii.
§  20.
1.
Absolwentom, którzy uzyskali dyplom z wyróżnieniem, przysługuje jednorazowa nagroda pieniężna w wysokości 200% najniższego wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w uspołecznionych zakładach pracy.
2.
Dyplom z wyróżnieniem otrzymują absolwenci, którzy:
1)
ukończyli studia w terminie określonym planem studiów,
2)
uzyskali z egzaminów i zaliczeń z przedmiotów nie kończących się egzaminem średnią ocenę nie niższą niż 4,5,
3)
uzyskali z pracy magisterskiej i egzaminu magisterskiego oceny bardzo dobre,
4)
wykazali się nienaganną postawą moralną i obywatelską.
3.
Dyplom z wyróżnieniem przyznaje rada wydziału.
4.
Dyplom z wyróżnieniem jest wydawany na drukach dyplomowych z napisem "z wyróżnieniem".

VI.

Urlopy.

§  21.
1.
Student może uzyskać urlop:
1)
w przypadku długotrwałej choroby, potwierdzonej odpowiednim zaświadczeniem akademickiej służby zdrowia,
2)
z powodu ważnych okoliczności losowych,
3)
w związku z delegowaniem na zagraniczne studia specjalistyczne lub praktykę,
4)
w wypadku urodzenia dziecka lub opieki nad nim,
5)
w związku z grupowymi wyjazdami krajowymi lub zagranicznymi, organizowanymi przez akademię lub organizacje studenckie i młodzieżowe.
2.
Studentowi może być udzielony urlop:
1)
krótkoterminowy,
2)
na okres jednego semestru,
3)
na okres jednego roku.
3.
Na czas odbywania czynnej służby wojskowej student otrzymuje urlop specjalny.
4.
Udzielenie urlopu dziekan potwierdza wpisem do indeksu.
5.
W całym okresie studiów student może otrzymać roczny urlop tylko dwa razy, chyba że przyczyną urlopu jest długotrwała lub powtarzająca się choroba albo wyjątkowo ważne okoliczności losowe.
6.
W okresie korzystania z urlopu student zachowuje uprawnienia studenckie z wyjątkiem prawa do korzystania z pomocy materialnej, określonego odrębnymi przepisami. W uzasadnionych przypadkach dziekan, w porozumieniu z organami samorządu studenckiego może wyrazić zgodę na korzystanie z tego prawa.
7.
W trakcie urlopu student może za zgodą dziekana brać udział w niektórych zajęciach oraz przystąpić do zaliczeń i egzaminów.
8.
Szczegółowy tryb udzielania urlopu określa regulamin studiów danej akademii.

VII.

Ukończenie studiów.

§  22.
Warunkiem uzyskania dyplomu ukończenia studiów oraz odpowiedniego tytułu lekarza lub lekarza dentysty jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i praktyk, a także złożenie egzaminów przewidzianych w planie studiów.
§  23.
1.
Na kierunkach studiów dziennych, na których obowiązuje wymóg złożenia pracy magisterskiej, student obowiązany jest złożyć pracę magisterską nie później niż do dnia:
1)
15 stycznia, na studiach kończących się w semestrze zimowym,
2)
30 czerwca, na studiach kończących się w semestrze letnim.
2.
Student studiów dla pracujących obowiązany jest złożyć pracę magisterską nie później niż w ciągu trzech miesięcy od daty zakończenia ostatniego semestru studiów.
3.
Dziekan, na wniosek kierującego pracą lub na wniosek studenta, może przesunąć termin złożenia pracy magisterskiej w przypadku:
1)
długotrwałej choroby studenta, potwierdzonej odpowiednim zaświadczeniem akademickiej służby zdrowia,
2)
niemożności wykonania pracy magisterskiej w obowiązującym terminie z uzasadnionych przyczyn niezależnych od studenta (np. awaria lub brak odpowiedniej aparatury badawczej niezbędnej do wykonania pracy, brak dostępu do niezbędnych materiałów źródłowych)

Termin złożenia pracy w tych wypadkach może być przesunięty nie więcej niż trzy miesiące od terminów określonych w ust. 1.

4.
W razie dłuższej nieobecności kierującego pracą magisterską, która mogłaby wpłynąć na opóźnienie terminu złożenia pracy przez studenta, dziekan obowiązany jest do wyznaczenia osoby, która przejmie obowiązek kierowania pracą. Zmiana kierującego pracą w okresie ostatnich 6 miesięcy przed terminem ukończenia studiów może stanowić podstawę do przedłużenia terminu złożenia pracy magisterskiej na zasadach określonych w ust. 3.
§  24.
1.
Pracę magisterską student wykonuje pod kierunkiem uprawnionego do tego nauczyciela akademickiego: profesora, docenta lub dr habilitowanego. Dziekan po zasięgnięciu opinii rady wydziału może upoważnić do kierowania pracą magisterską, adiunkta, starszego wykładowcę lub specjalistę spoza akademii, co najmniej ze stopniem naukowym doktora.
2.
Temat pracy magisterskiej powinien być ustalony nie później niż na dwa lata przed ukończeniem studiów.
3.
Przy ustalaniu tematu pracy magisterskiej powinny być brane pod uwagę zainteresowania naukowe studenta, a także potrzeby gospodarki narodowej, a w przypadku, gdy student otrzymuje stypendium fundowane, zawarł umowę przedwstępną lub jest pracownikiem zakładu pracy należy uwzględnić, również potrzeby danego zakładu pracy.
4.
Za pracę magisterską może być uznana praca powstała w ramach studenckiego ruchu naukowego.
5.
Temat pracy magisterskiej zatwierdza rada wydziału.
6.
Oceny pracy magisterskiej dokonuje opiekun pracy oraz jeden recenzent. W przypadku rozbieżności w ocenie pracy, o dopuszczeniu do egzaminu końcowego decyduje dziekan, który może zasięgnąć opinii drugiego recenzenta. Do recenzentów stosuje się odpowiednio przepis ust. 1.
§  25.
1.
Student, który nie złożył pracy magisterskiej w terminach określonych w § 23 zostaje skreślony z listy studentów.
2.
Wznowienie studiów w przypadku skreślenia studenta może nastąpić nie wcześniej, niż po przepracowaniu przez niego jednego roku w placówkach służby zdrowia i uzyskaniu pozytywnej opinii tego zakładu lub po odbyciu zasadniczej służby wojskowej lub jej form zastępczych.
3.
Szczegółowe warunki wznowienia studiów określa regulamin studiów danej akademii.
§  26.
1.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu magisterskiego jest:
1)
uzyskanie zaliczenia wszystkich przedmiotów i praktyk przewidzianych w planie studiów,
2)
uzyskanie oceny - co najmniej - dostatecznej z pracy magisterskiej.
2.
Egzamin magisterski odbywa się przed komisją powołaną przez dziekana.
3.
Egzamin magisterski winien odbyć się w terminie nie przekraczającym trzech miesięcy od daty złożenia pracy magisterskiej.
4.
W przypadku przedłużenia terminu złożenia pracy magisterskiej, o którym mowa w § 23 pkt 2, egzamin magisterski powinien odbywać się w terminie nie przekraczającym jednego miesiąca od daty złożenia pracy magisterskiej.
5.
Dziekan może ustalić indywidualny termin egzaminu magisterskiego dla studenta, który złożył pracę magisterską przed upływem terminów określonych w § 23.
§  27.
1.
Egzamin magisterski jest egzaminem ustnym.
2.
Przy ocenie wyników egzaminu stosuje się oceny określone w § 14 ust. 1.
§  28.
1.
W przypadku uzyskania z egzaminu magisterskiego oceny niedostatecznej lub nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do tego egzaminu w ustalonym terminie, dziekan wyznacza drugi termin egzaminu jako ostateczny.

Powtórny egzamin nie może obyć się wcześniej, niż przed upływem jednego miesiąca i nie później niż po upływie 3 miesięcy od daty pierwszego egzaminu.

2.
W przypadku niezdania egzaminu magisterskiego w drugim terminie dziekan wydaje decyzję o:
1)
zezwoleniu - na powtarzanie ostatniego roku studiów lub
2)
skreśleniu z listy studentów.
3.
Osobie, o której mowa w ust. 1, nie przysługują uprawnienia przysługujące studentom.
§  29.
1.
Absolwent otrzymuje dyplom ukończenia studiów według wzoru określonego w odrębnych przepisach.
2.
Podstawą obliczania ostatecznego wyniku studiów są:

A) średnia arytmetyczna wszystkich ocen z egzaminów i zaliczeń, o których mowa w § 14 ust. 3, uzyskanych w ciągu całego okresu studiów, obliczona zgodnie z § 14 ust. 1, 2 i 4,

B) ocena pracy magisterskiej,

C) ocena egzaminu magisterskiego.

Wyniki studiów oblicza się według wzoru:

3.
W dyplomie ukończenia studiów wpisuje się ostateczny wynik studiów otrzymany przez wyrównanie średniej arytmetycznej ocen wymienionych w ust. 2 do pełnej oceny zgodnie z zasadą:

- do 3,50 dostateczny (3),

- 3,51-4,50 dobry (4),

- powyżej 4,51 bardzo dobry (5).

4.
Wyrównanie do pełnej oceny dotyczy tylko wpisu do dyplomu, natomiast we wszystkich innych zaświadczeniach określa się rzeczywisty wynik studiów obliczony jak w ust. 2 według zasady określonej w § 14 ust. 5.
5.
Komisja egzaminacyjna może podwyższyć ocenę, o której mowa w ust. 3 o jeden stopień, jeżeli student z pracy magisterskiej oraz egzaminu magisterskiego otrzymał oceny bardzo dobre oraz w ciągu ostatnich dwóch lat studiów uzyskał zaliczenia wszystkich przedmiotów z ocenami bardzo dobrymi i dobrymi.
6.
Absolwent ma prawo do zachowania indeksu.

VIII.

Zakres i sposób prowadzenia dokumentacji przebiegu studiów w akademiach medycznych.

§  30.
Przebieg studiów powinien być dokumentowany w:
1)
protokole egzaminu,
2)
indeksie,
3)
karcie egzaminacyjnej, zawierającej wpis wszystkich egzaminów z przedmiotów przewidzianych w planie studiów danego semestru oraz obowiązujących zaliczeń z zajęć,
4)
dzienniku studiów,
§  31.
Zakończenie studiów dokumentuje się w:
1)
indeksie,
2)
protokole komisji egzaminacyjnej,
3)
dzienniku studiów,
4)
albumie studentów,
5)
księdze dyplomów,
6)
dyplomie ukończenia studiów.

IX.

Przepisy końcowe.

§  32.
Sprawozdanie dotyczące organizacji i trybu odbywania studiów nie obejmuje przepisami ramowego regulaminu określa regulamin studiów danej akademii medycznej.
§  33.
Instancją odwoławczą we wszystkich sprawach objętych regulaminem jest rektor.

Załącznik 

REGULAMIN

stypendium Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej dla wyróżniających się studentów akademii medycznych.
1.
Stypendium Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, o którym mowa w § 19 ust. 1 pkt 1 ramowego regulaminu studiów akademii medycznych, może być przyznane studentowi, który:
1)
zaliczył w terminie, określonym w regulaminie studiów, co najmniej drugi rok studiów,
2)
uzyskał w okresie zaliczanych lat studiów średnią ocen nie niższą niż 4,5,
3)
posiada konkretne osiągnięcia w działalności naukowej (np. publikacje naukowe, wynalazki, patenty, prace wykonane w ramach studenckiego ruchu naukowego itp.),
4)
wyróżnia się zdyscyplinowaniem i wzorowym wypełnianiem obowiązków studenta,
5)
wyróżnia się nienaganną postawą obywatelską oraz aktywną postawą społeczną.
2.
Stypendium nie może być przyznane:

- studentowi drugiego kierunku studiów,

- studentowi - cudzoziemcowi.

3.
Stypendium przyznawane jest corocznie na okres 10 miesięcy w roku (poczynając od 1 października) i wypłacane miesięcznie w wysokości wynagrodzenia asystenta stażysty.
4.
Stypendium może być ponownie przyznane studentowi, który już je pobierał, jeżeli nadal spełnia warunki określone w ust. 1.
5.
Stypendium przyznaje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek rektora akademii.
6.
Z wnioskami o przyznanie stypendium studentom spełniającym warunki określone w ust. 1, mogą również występować przewodniczący naczelnych organów organizacji studenckich i młodzieżowych o zasięgu ogólnokrajowym, z tym, że dane zawarte we wniosku odnoszące się do średniej ocen i terminowości studiów wymagają potwierdzenia przez dziekana właściwego wydziału akademii. O złożeniu wniosku właściwa organizacja informuje rektora danej akademii.
7.
Wnioski o przyznanie stypendium należy składać w terminie do dnia 15 sierpnia danego roku do Departamentu Szkolnictwa i Nauki.
8.
Średnia ocen, podana we wniosku, powinna być wyliczona łącznie z wszystkich zaliczeń lat studiów. W przypadku studenta ponownie zgłaszanego do stypendium, we wniosku powinna być również podana średnia ocen uzyskanych przez studenta w okresie pobierania stypendium. Przy obliczaniu średniej ocen powinny być stosowane zasady jej obliczania określone w ramowym regulaminie studiów.
9.
Uzasadnienie wniosku powinno zawierać szczegółowe informacje o konkretnych osiągnięciach studenta w działalności naukowej, działalności w organizacjach politycznych, społecznych, naukowych lub innych formach pracy społecznej studenta oraz informacje o terminowości studiów i postawie obywatelskiej studenta.
10.
Do wniosku powinny być załączone opinie: organizacji, do których student należy, opiekuna naukowego studenta studiującego wg indywidualnego planu i programu studiów, opiekuna koła naukowego, w którym student działa, opiekuna grupy studenckiej lub roku studiów.
11.
Każdy wniosek powinien być podpisany:

- przez rektora akademii - lub z upoważnienia rektora - przez prorektora akademii, w odniesieniu do wniosków składanych przez akademię,

- przez przewodniczącego naczelnego organu organizacji studenckiej lub młodzieżowej lub - z upoważnienia przewodniczącego - przez wiceprzewodniczącego, w odniesieniu do wniosków składanych przez organizację.

12.
Student pobierający stypendium Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej nie może otrzymywać równocześnie innych nagród pieniężnych za wyniki w nauce (w tym również części stypendium uzależnionego od wyników w nauce), zachowuje natomiast uprawnienie do innych świadczeń pomocy materialnej.
13.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej może pozbawić studenta, któremu stypendium zostało przyznane, prawa do pobierania stypendium - z własnej inicjatywy lub na wniosek rektora akademii albo przewodniczącego naczelnego organu organizacji studenckiej lub młodzieżowej, stwierdzający, że student nie osiąga właściwych wyników w nauce, bądź przestał spełniać inne warunki określone w pkt 1 regulaminu.
14.
Wypłaty stypendium dokonują akademie ze środków przekazywanych na ten cel przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej.
15.
Wnioski o przyznanie stypendium, o których mowa w ust. 5, powinny być sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1, a wnioski wymienione w ust. 6 - według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do niniejszego regulaminu.

Załącznik  Nr 1

(nazwa akademii medycznej)

............. dnia ...... 19.. r.

WNIOSEK

o przyznanie stypendium Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.

Zgłaszam wniosek o przyznanie stypendium Ministra Zdrowia i

Opieki Społecznej:

1. Imię i nazwisko studenta ..................................

..............................................................

2. Kierunek studiów, rok studiów, nazwa Wydziału (Oddziału) ..

..............................................................

3. Średnia ocen uzyskanych przez studenta w okresie

zaliczonych lat studiów ...................................

..............................................................

4. Średnia ocen uzyskanych przez studenta, ponownie

zgłaszanego do stypendium, w okresie pobierania

stypendium ................................................

5. Przynależność i działalność w organizacjach politycznych,

społecznych, naukowych ....................................

..............................................................

6. Szczegółowe uzasadnienie wniosku (zawierające m. in.

informację o osiągnięciach w działalności naukowej,

dotychczasowym przebiegu studiów, postawie obywatelskiej

itp.) .....................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

Załączniki (opinie itp.)

1. ..................... REKTOR

2. .....................

3. .....................

Załącznik  Nr 2

(nazwa akademii medycznej)

............. dnia ...... 19.. r.

WNIOSEK

o przyznanie stypendium Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.

Zgłaszam wniosek o przyznanie stypendium Ministra Zdrowia i

Opieki Społecznej:

1. Imię i nazwisko studenta ..................................

..............................................................

2. Kierunek studiów, rok studiów, nazwa Wydziału (Oddziału) ..

..............................................................

3. Średnia ocen uzyskanych przez studenta w okresie

zaliczonych lat studiów ...................................

4. Średnia ocen uzyskanych przez studenta, ponownie

zgłaszanego do stypendium, w okresie pobierania

stypendium ................................................

5. Przynależność i działalność w organizacjach politycznych,

społecznych, naukowych ....................................

..............................................................

6. Szczegółowe uzasadnienie wniosku (zawierające m. in.

informację o osiągnięciach w działalności naukowej,

dotychczasowym przebiegu studiów, postawie obywatelskiej

itp.) .....................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

Załączniki (opinia itp.) PRZEWODNICZĄCY

1. ..................... ORGANIZACJI

2. .....................

3. .....................