Rada Projektów Cyfrowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEiN.2022.9

Akt obowiązujący
Wersja od: 31 stycznia 2022 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI
z dnia 31 stycznia 2022 r.
w sprawie Rady Projektów Cyfrowych

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Tworzy się Radę Projektów Cyfrowych, zwaną dalej "Radą".
§  2. 
1. 
W skład Rady wchodzą:
1)
przewodniczący - Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw transformacji cyfrowej;
2)
wiceprzewodniczący;
3)
członkowie:
a)
dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Edukacji i Nauki, zwanego dalej "Ministerstwem", albo wyznaczeni przez nich zastępcy dyrektora,
b)
Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw strategii edukacyjnej,
c)
dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej,
d)
dyrektor Informatycznego Centrum Edukacji i Nauki,
e)
dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych,
f)
dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego,
g)
dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie,
h)
dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą;
4)
sekretarze.
2. 
Wiceprzewodniczących i sekretarzy powołuje Minister.
3. 
Przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady, może zapraszać do udziału w pracach Rady, z głosem doradczym, inne osoby, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w pracach Rady.
§  3. 
1. 
Do zadań Rady należy w szczególności:
1)
koordynowanie przygotowywania i realizacji projektów;
2)
wspieranie jednostek systemu oświaty oraz podmiotów tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki w przygotowywaniu i realizacji projektów;
3)
opiniowanie projektów;
4)
ustalanie priorytetów dla projektów;
5)
zapewnienie zgodności przygotowywanych projektów z dokumentami strategicznymi z obszarów oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
6)
rekomendowanie Ministrowi Edukacji i Nauki, zwanemu dalej "Ministrem", właścicieli projektów i składu komitetów sterujących projektów, jeżeli będą powoływane;
7)
monitorowanie realizacji projektów;
8)
wydawanie rekomendacji podmiotom odpowiedzialnym za realizację projektów;
9)
rekomendowanie Ministrowi zakończenia projektów.
2. 
Rada może opracować metodykę prowadzenia projektów w Ministerstwie, którą przewodniczący przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi.
§  4. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o projekcie należy przez to rozumieć inicjatywę z obszarów oświaty i wychowania lub szkolnictwa wyższego i nauki, finansowaną lub współfinansowaną ze środków, których dysponentem jest Minister, w zakresie cyfryzacji, innowacyjności, nowych technologii cyfrowych, rozwoju społeczeństwa informacyjnego lub rozwoju kompetencji przyszłości.
§  5. 
1. 
Rozpoczęcie realizacji projektu wymaga pozytywnej opinii Rady.
2. 
Rada opiniuje projekt na podstawie wizji projektu, o której mowa w § 6 ust. 1.
3. 
Przewodniczący może zdecydować o odstąpieniu od opiniowania przez Radę projektu, w szczególności z uwagi na specjalistyczną tematykę lub ograniczony zakres jego oddziaływania. Odstępując od opiniowania projektu przewodniczący może wskazać sposób monitorowania realizacji projektu.
4. 
Minister może polecić realizację projektu bez zasięgania opinii Rady.
5. 
Rada, wydając pozytywną opinię:
1)
wskazuje, w szczególności:
a)
właściciela projektu,
b)
rekomendowany skład komitetu sterującego projektu, jeżeli będzie powoływany,
c)
sposób monitorowania realizacji projektu;
2)
może zalecić wprowadzenie zmian w projekcie;
3)
może wydać wytyczne co do sposobu realizacji projektu.
6. 
W przypadku negatywnej opinii Rada, na polecenie Ministra, sporządza uzasadnienie.
§  6. 
1. 
Wizja projektu zawiera w szczególności główne założenia merytoryczne projektu, informacje o sposobie i ramowym harmonogramie realizacji, wartości projektu oraz źródłach jego finansowania. Przewodniczący może wezwać do przedstawienia dodatkowych informacji o projekcie.
2. 
Wizja projektu jest konsultowana z Centrum Transformacji Cyfrowej, a w przypadku:
1)
programu lub przedsięwzięcia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, o których mowa w art. 90w ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915),
2)
programu lub przedsięwzięcia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, o których mowa w art. 376 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. -Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, 619, 1630, 2141 i 2232),
3)
zadania zleconego przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania odpowiednio na podstawie art. 404 i art. 464 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

- również z Departamentem Programów Naukowych i Inwestycji.

3. 
Dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej rekomenduje wprowadzenie projektu do porządku obrad Rady.
§  7. 
1. 
Przewodniczący kieruje pracami Rady, w szczególności zwołuje posiedzenia Rady i im przewodniczy.
2. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania, o których mowa w ust. 1, wykonuje wskazany przez niego wiceprzewodniczący.
3. 
W przypadku gdy w posiedzeniu Rady uczestniczy Minister, przewodniczy on posiedzeniu, chyba że powierzy prowadzenie posiedzenia przewodniczącemu albo wiceprzewodniczącemu.
§  8. 
1. 
Sekretarze, przy pomocy Centrum Transformacji Cyfrowej, zapewniają obsługę posiedzeń Rady.
2. 
Do zadań sekretarza należy w szczególności:
1)
opracowanie porządku obrad;
2)
informowanie o terminie posiedzenia Rady i przekazanie materiałów podlegających rozpatrzeniu na posiedzeniu;
3)
sporządzenie protokołu posiedzenia Rady i przekazanie go do zatwierdzenia przewodniczącemu;
4)
prowadzenie repozytorium ustaleń Rady.
§  9. 
1. 
Rada działa na posiedzeniach.
2. 
Posiedzenia Rady mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą uczestnikom posiedzenia wypowiadanie się w jego toku.
3. 
W uzasadnionym przypadku posiedzenie Rady może odbyć się z udziałem przewodniczącego lub co najmniej jednego wiceprzewodniczącego i członków Rady, w których właściwości pozostają sprawy będące przedmiotem posiedzenia.
4. 
Członek Kierownictwa Ministerstwa może uczestniczyć w posiedzeniu Rady na prawach członka Rady.
5. 
Przewodniczący może podjąć decyzję o rozpatrzeniu sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Przyjęte w tym trybie ustalenia przewodniczący przedstawia na najbliższym posiedzeniu Rady.
§  10. 
1. 
Ustalenia Rady są podejmowane w drodze uzgodnienia stanowisk.
2. 
W przypadku gdy uzgodnienie stanowiska nie jest możliwe, przewodniczący zarządza głosowanie. Ustalenia podejmowane w drodze głosowania zapadają zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu członków Rady. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego albo wiceprzewodniczącego, o którym mowa w § 7 ust. 2.
3. 
Projekt protokołu jest udostępniany członkom Rady z możliwością wnoszenia uwag co do treści.
§  11. 
Przewodniczący, wiceprzewodniczący, członkowie i sekretarze Rady są obowiązani do zachowania bezstronności i poufności w związku z realizacją zadań Rady.
§  12. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.