Przyjęcie Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2020-2021.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MFiPR.2019.2

Akt utracił moc
Wersja od: 28 listopada 2019 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 28 listopada 2019 r.
w sprawie przyjęcia Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2020-2021

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej przyjmuje się program współpracy Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na lata 2020 - 2021, pod nazwą: "Program współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2020-2021", stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 25 czerwca 2018 r. w sprawie przyjęcia Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju na lata 2018-2019 (Dz. Urz. Min. Inw. i Roz. poz. 23).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

MINISTERSTWO FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ

Program współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2020-2021

Spis treści

1. Główne cele realizowane w Ministerstwie

2. Strategie i programy priorytetowe realizowane w Ministerstwie

3. Założenia Programu

4. Ogólne zasady współpracy

1.1 Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

1.2 Standard AA1000

5. Formy współpracy oraz sposób realizacji Programu

5.1 Współpraca finansowa

5.2 Współpraca niefinansowa

5.2.1 Konsultacje publiczne

5.2.2 Wzajemne informowanie o kierunkach działań

5.2.3 Udzielenie patronatu honorowego Ministerstwa

5.2.4 Spotkanie przedstawicieli Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi

5.2.5 Prowadzenie działań informacyjno - edukacyjnych

5.2.6 Wspólna organizacja działań o charakterze lokalnym

5.2.7 Współpraca z interesariuszami w ramach prac Komitetów Monitorujących programy operacyjne oraz zespołów opiniodawczo-doradczych

5.3 Zgłoszenie chęci współpracy

6. Kluczowe zadania realizowane przez poszczególne komórki organizacyjne Ministerstwa, w ramach których możliwe jest współpraca z organizacjami pozarządowymi

6.1 Biuro Ministra (BM)

6.2 Biuro Rzecznika Funduszy Europejskich (BRF)

6.3 Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi (BZL)

6.4 Departament Europejskiego Funduszu Społecznego (DZF)

6.5 Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej (DKF)

6.6 Departament Promocji Funduszy Europejskich (DIP)

6.7 Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju (DIR)

6.8 Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (DPA)

6.9 Departament Programów Infrastrukturalnych (DPI)

6.10 Departament Programów Pomocowych (DPT)

6.11 Departament Programów Ponadregionalnych (DPP)

6.12 Departament Rozwoju Cyfrowego (DRC)

6.13 Departament Strategii

6.14 Departament Współpracy Terytorialnej (DWT)

7. Potencjalni Interesariusze programu

8. Okres realizacji Programu

9. Środki finansowe przeznaczone na realizację programu

10. Koordynacja i monitorowanie realizacji Programu

11. Przygotowanie Programu i przeprowadzone konsultacje społeczne Wykaz pojęć i skrótów użytych w Programie

BM - Biuro Ministra

BRF - Biuro Rzecznika Funduszy Europejskich

BZL - Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi

DIP - Departament Promocji Funduszy Europejskich

DIR - Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju

DKF - Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej

DPA - Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

DPI - Departament Programów Infrastrukturalnych

DPP - Departament Programów Ponadregionalnych

DPT - Departament Programów Pomocowych

DRC - Departament Rozwoju Cyfrowego

DWT - Departament Współpracy Terytorialnej

DZF - Departament Europejskiego Funduszu Społecznego

FE - Fundusze Europejskie

IZ - Instytucja Zarządzająca

KM - Komitet Monitorujący

POIiŚ - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko

POIR - Program Operacyjny Inteligentny Rozwój

POPC - Program Operacyjny Polska Cyfrowa

POPW - Program Operacyjny Polska Wschodnia

POWER - Program Edukacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

POPT - Program Operacyjny Pomoc Techniczna

SOR - Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju

Minister - Minister Funduszy i Polityki Regionalnej

Ministerstwo - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

Interesariusze - podmioty współpracujące z Ministerstwem, w tym organizacje pozarządowe w rozumieniu Ustawy oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 Ustawy

Organizacje pozarządowe - organizacje pozarządowe w rozumieniu Ustawy oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 Ustawy

Program - Program współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2020-2021

Ustawa - ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020) 1. Główne cele realizowane w Ministerstwie

Ministerstwo powstało na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 2293). Ministerstwo obsługuje Ministra kierującego działem administracji rządowej - rozwój regionalny.

Rozwój regionalny obejmuje m.in. programowanie i koordynację polityki rozwoju oraz zarządzanie programami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, w tym sektorowymi programami operacyjnymi, z wyjątkiem programów zarządzanych przez zarządy województw, ministra właściwego do spraw rozwoju wsi oraz ministra właściwego do spraw rybołówstwa. Współpraca Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi wpływa na zaangażowanie społeczeństwa w realizację zadań publicznych oraz na otwartość Ministerstwa na potrzeby obywateli i ich opinie.

2. Strategie i programy priorytetowe realizowane w Ministerstwie

Ministerstwo realizuje szereg programów mających na celu wsparcie rozwoju regionalnego kraju. Do priorytetowych strategii i programów realizowanych przez resort należą: SOR oraz Program Dostępność Plus.

Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju określa podstawowe uwarunkowania, kierunki i cele rozwoju kraju w wymiarze gospodarczym, regionalnym, przestrzennym i społecznym do roku 2020 (z perspektywą do 2030). SOR prezentuje nowy model rozwoju, który jest odpowiedzialny oraz społecznie i terytorialnie zrównoważony. Zakłada on odejście od dotychczasowego wspierania wszystkich sektorów bądź branż na rzecz wspierania tych sektorów, które są kluczowe i mogą stać się motorami polskiej gospodarki. SOR dąży do zwiększenia odpowiedzialności instytucji państwa za kształtowanie procesów gospodarczych, terytorialnych i społecznych. Przewidywanym efektem jej realizacji jest zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym przy jednoczesnym wzroście zamożności Polaków.

Program Dostępność Plus po raz pierwszy kompleksowo ujmuje tematykę dostępności w Polsce. Jego celem jest zapewnienie nieograniczonego dostępu do dóbr i usług, jak również możliwość udziału w życiu społecznym i publicznym osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, kobiet w ciąży, czy rodziców z dziećmi. Realizacja programu skupia się na obszarach takich jak: architektura, transport, edukacja, służba zdrowia czy cyfryzacja, aby były one dostępne dla wszystkich obywateli.

3. Założenia Programu

Program realizuje obwiązek wynikający z przepisów Ustawy. Postanowienia Programu mogą być także wykorzystywane, jeżeli jest to możliwe, do współpracy z interesariuszami nie mającymi statusu organizacji pozarządowej, określonymi w pkt. 7.

Głównym założeniem programu jest jak najlepsze wykorzystanie potencjału Ministerstwa i organizacji pozarządowych w celu realizacji działań skupiających się wokół zakresu działalności Ministerstwa.

Do celów szczegółowych Programu należą:

1) uspołecznienie administracji rządowej poprzez jej otwartość na opinie i potrzeby obywateli;

2) identyfikacja organizacji pozarządowych, które chciałyby nawiązać współpracę z Ministerstwem;

3) ułatwienie organizacjom pozarządowym kontaktu z Ministerstwem;

4) zaangażowanie organizacji pozarządowych w realizację zadań publicznych pozostających we właściwości Ministra,

5) wypracowanie efektywnego modelu współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi;

6) budowanie społecznej odpowiedzialności Ministerstwa.

4. Ogólne zasady współpracy

1.1 Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Współpraca Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi opiera się na zasadach współpracy określonych w art. 5 ust. 3 Ustawy. Są to:

1) zasada pomocniczości - opiera się na założeniu, że podmioty administracji publicznej nie powinny ingerować w sprawy organizacji pozarządowych w zakresie, w którym organizacje są w stanie działać z własnej inicjatywy;

2) zasada suwerenności stron - strony mają prawo do obustronnej niezależności w sposobie wykonywanych przez nie zadań i rozwiązywania problemów społecznych. Istotna jest tutaj symetryczność praw i obowiązków stron współpracy;

3) zasada partnerstwa - polega na ścisłej i przejrzystej współpracy pomiędzy administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi. Podmioty te dążą do wypracowania jak najlepszego rezultatu, działając na rzecz społeczeństwa obywatelskiego;

4) zasada efektywności - zakłada, że wspólne działania są prowadzone sprawnie, z wykorzystaniem najskuteczniejszych narzędzi oraz z uwzględnieniem obowiązku racjonalnego dysponowania środkami publicznymi;

5) zasada uczciwej konkurencji - opiera się na założeniu, że organizacje pozarządowe mają prawo równego dostępu do realizacji zlecanych przez administrację rządową zadań publicznych;

6) zasada jawności - zakłada wzajemne i rzetelne informowanie stron o planowanych kierunkach działań, budując tym samym obustronne zaufanie i przyczyniając się do tworzenia partnerskich relacji.

1.2 Standard AA1000

Współpraca Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi odbywa się pomocniczo w oparciu o zasady określone w normie AA1000 Zasada odpowiedzialności - międzynarodowym standardzie pozwalającym na zaangażowanie interesariuszy w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Standard ten zawiera się w trzech zasadach:

1) zasada włączania - interesariusze powinni być angażowani we wspólne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju;

2) zasada istotności - dotyczy konieczności identyfikacji oraz określenia kwestii istotnych przy współpracy z interesariuszami;

3) zasada odpowiadania - odpowiadanie na kwestie podnoszone przez interesariuszy powinno odbywać się w sposób wyczerpujący i wyważony, bez zbędnej zwłoki wykorzystując kompetencje, potencjał i procesy pozwalające na realizację odpowiedzi.

5. Formy współpracy oraz sposób realizacji Programu

Współpraca organizacji pozarządowych z Ministerstwem może być prowadzona w pełnym zakresie zadań, które pozostają w gestii ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. Realizowana jest zgodnie w szczególności z SOR oraz z politykami i programami rozwoju wdrażanymi przez resort.

5.1 Współpraca finansowa

1. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Minister może zlecać organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub wspierania wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

Powierzenie wykonywania zadań publicznych albo powierzenie wspierania wykonywania zadań publicznych organizacjom pozarządowym następuje w drodze:

1) otwartego konkursu ofert;

2) zlecenia z pominięciem otwartego konkursu ofert w przypadku zadań związanych z zapobieżeniem wystąpienia skutków klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej.

Organizacja pozarządowa może z własnej inicjatywy złożyć wniosek do Ministerstwa o realizację zadania publicznego. Charakter zadania publicznego musi wpisywać się w zakres działań Ministerstwa oraz w zakres działalności statutowej danej organizacji pozarządowej.

W przypadku gdy Minister uzna celowość wniosku o realizację zadania publicznego, ogłasza otwarty konkurs ofert, o czym informuje organizację pozarządową.

Wymogi formalne dotyczące wniosku o realizację zadania określone zostały w art. 12 ust. 1 Ustawy.

2. Współpraca finansowa na podstawie aktów normatywnych innych, niż Ustawa:

1) ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 i 1544 oraz z 2019 r. poz. 60, 730, 1572 i 2020):

a) możliwość zawierania przez organizacje pozarządowe porozumień albo umów o partnerstwie na podstawie art. 33 ust. 1 tej ustawy,

b) możliwość udziału organizacji pozarządowych w konkursach w celu wyboru projektów do dofinansowania na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 1 tej ustawy;

2) ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295 i 2020) - możliwość zawierania porozumień albo umów partnerskich na podst. art. 28a ust. 1;

3) ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) - możliwość realizacji zamówienia publicznego z uwzględnieniem tzw. "klauzul społecznych";

4) ustawa z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1205 oraz z 2019 r. poz. 2020) - możliwość ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego tylko przez spółdzielnie socjalne, stosownie art. 15a ust. 1 tej ustawy.

W sytuacji, gdy Ministerstwo zamierza zlecić realizację zadań publicznych organizacjom pozarządowym ogłasza otwarty konkurs ofert. Po złożeniu ofert przez organizacje pozarządowe Minister powołuje komisję konkursową, w celu zaopiniowania złożonych ofert. Skład komisji i sposób jej działania reguluje szczegółowo Ustawa.

5.2 Współpraca niefinansowa

Współpraca o charakterze niefinansowym Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi opiera się na: konsultacjach publicznych, wzajemnym informowaniu o kierunkach działań, udzielaniu patronatów honorowych Ministra, spotkaniach przedstawicieli Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi, przeprowadzeniu działań informacyjnoedukacyjnych (np. organizacja konferencji, seminariów, kampanii), udziale przedstawicieli Ministerstwa w wydarzeniach organizowanych przez organizacje pozarządowe oraz udzielanie wsparcia merytorycznego, wspólnej organizacji działań o charakterze lokalnym, współpracy w ramach komitetów monitorujących.

5.2.1 Konsultacje publiczne

Konsultacje publiczne opracowanych w Ministerstwie dokumentów, w szczególności aktów normatywnych, dokumentów programowych lub strategicznych oraz ich założeń, mają na celu zapewnienie możliwości aktywnej partycypacji przez szeroko rozumiane społeczeństwo obywatelskie w procesie stanowienia prawa. Prowadzone są w oparciu o zasady wyznaczone w Wytycznych do przeprowadzania oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego (dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 5 maja 2015 r., dostępny na stronie: www.rcl.gov.pl/book/wytyczne).

Konsultacje publiczne prowadzone są w sposób powszechny i otwarty, z jednoczesnym zapewnieniem obywatelom możliwości zgłaszania opinii, propozycji i uwag do konsultowanych dokumentów oraz otrzymania miarodajnej odpowiedzi na zgłoszone uwagi. Istotne jest umożliwienie zgłaszania uwag kilkoma kanałami alternatywnymi - np. email, korespondencja tradycyjna, notatka głosowa, nagranie video. Każda instytucja, jak również indywidualny obywatel ma możliwość przedstawienia opinii w zakresie konsultowanego projektu. Konsultacje publiczne powinny zostać uzupełnione o działania mające na celu wspólne wypracowywanie projektów aktywów prawnych lub innych dokumentów o charakterze programowym lub strategicznym.

Organizator konsultacji publicznych zachęca, aby główne zagadnienia konsultowanego projektu były napisane prostym i zrozumiałym językiem. Odpowiedzi na zgłoszone uwagi powinny być udzielone w sposób rzetelny, merytoryczny, w trybie indywidualnym lub zbiorczym. Dodatkowo w razie konieczności przewidywane są w ramach procesu konsultacji organizacje konferencji uzgodnieniowych w celu rozstrzygnięcia potencjalnych niezgodności.

5.2.2 Wzajemne informowanie o kierunkach działań

Fundamentalną zasadą tej współpracy jest opracowanie efektywnych i trwałych kanałów komunikacji pomiędzy Ministerstwem a organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu możliwe będzie wzajemne informowanie o kierunkach działań poszczególnych podmiotów.

Informowanie odbywa się poprzez przekazywanie informacji na przykład poprzez stronę internetową Ministerstwa (z uwzględnieniem zasad dostępności publikowanych treści dla osób z niepełnoprawnościami), oficjalne strony profilowe Ministerstwa na portalach społecznościowych lub drogą mailową za pośrednictwem skrzynki elektronicznej miir.ngo@miir.gov.pl albo publikowania na stronie internetowej Ministerstwa w dedykowanej zakładce. Ministerstwo może także informować o kierunku podejmowanych działań w wydawanych okresowo publikacjach lub newsletterach.

5.2.3 Udzielenie patronatu honorowego Ministerstwa

Patronat honorowy Ministerstwa stanowi szczególne wyróżnienie. Podkreśla wyjątkowy charakter organizowanego przedsięwzięcia. Wydarzenie, które ma zostać objęte patronatem honorowym, musi być bezpośrednio związane z zadaniami i działaniami realizowanymi przez Ministerstwo. Ponadto wydarzenie powinno mieć charakter niekomercyjny. Szczegółowe warunki przyznawania patronatu honorowego zostały udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa - https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/uzyskaj-patronat-ministra

5.2.4 Spotkanie przedstawicieli Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi

Jedną z form współpracy jest możliwość odbywania spotkań przedstawicieli Ministerstwa z przedstawicielami organizacji pozarządowych w formule:

1) spotkań indywidualnych w ramach wizyt przedstawicieli Ministerstwa w siedzibach organizacji pozarządowych lub w siedzibie Ministerstwa - spotkania służą lepszemu poznaniu sposobu funkcjonowania danego podmiotu oraz realizowanych przez niego zadań;

2) spotkań cyklicznych organizowanych w siedzibie Ministerstwa - spotkania służą zaprezentowaniu obszarów tematycznych, które są przedmiotem prac Ministerstwa i które potencjalnie mogą stanowić przestrzeń do ewentualnej współpracy. Spotkania stanowią platformę wymiany informacji, dają możliwość omówienia dotychczasowej współpracy z Ministerstwem lub ewentualnego podjęcia takiej współpracy.

5.2.5 Prowadzenie działań informacyjno - edukacyjnych

Logistyczna lub merytoryczna współpraca przy organizacji konferencji, szkoleń i warsztatów eksperckich czy seminariów. Współpraca przewiduje aktywny udział przedstawicieli obu stron w wydarzeniu.

5.2.6 Wspólna organizacja działań o charakterze lokalnym

Działania, w których Ministerstwo współpracuje z organizacjami w zakresie m.in. wsparcia merytorycznego przy okazji organizacji wydarzeń mających wpływ na rozwój lokalny i regionalny.

5.2.7 Współpraca z interesariuszami w ramach prac Komitetów Monitorujących programy operacyjne oraz zespołów opiniodawczodoradczych

Minister pełni funkcję IZ poszczególnymi Programami Operacyjnymi. W ramach działań IZ powołane zostały KM. Członkami tych KM są różne grupy interesariuszy m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych.

Ponadto przy Ministrze funkcjonują zespoły opiniodawczo-doradcze, których członkami są przedstawiciele partnerów społeczno-gospodarczych, w tym m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych.

Posiedzenia KM są platformą umożliwiającą przegląd wdrażania Programu Operacyjnego i analizę wszelkich kwestii, które mają wpływ na ich realizację. Dokumenty przedkładane pod obrady KM są uprzednio konsultowane z członkami Komitetu, w tym z przedstawicielami organizacji pozarządowych wchodzącymi w jego skład. Członkowie Komitetów będący przedstawicielami strony pozarządowej mają możliwość aktywnego uczestnictwa w posiedzeniach Komitetów.

5.3 Zgłoszenie chęci współpracy

Organizacje pozarządowe mogą nawiązać bezpośrednio współpracę z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w celu przeprowadzenia wspólnych projektów, konsultacji społecznych, opiniowania aktów normatywnych, wymiany wiedzy i doświadczeń. W tym celu powstała skrzynka poczty elektronicznej: miir.ngo@miir.gov.pl, na którą organizacje pozarządowe, zainteresowane współpracą, mogę wysyłać swoje zgłoszenia.

Zgłoszenie można wysyłać też poprzez formularz znajdujący się na stronie internetowej Ministerstwa, w dedykowanej zakładce dotyczącej współpracy z organizacjami pozarządowymi. Tym samym można dołączyć do bazy organizacji pozarządowych Ministerstwa oraz zaproponować działanie, które może zostać podjęte w ramach współpracy z Ministerstwem.

6. Kluczowe zadania realizowane przez poszczególne komórki organizacyjne Ministerstwa, w ramach których możliwe jest współpraca z organizacjami pozarządowymi

6.1 Biuro Ministra (BM)

Zadania BM istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

1. Koordynacja współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi:

1) BM koordynuje współpracę Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi. Pełni rolę pośrednika w zakresie współpracy między organizacjami pozarządowymi i komórkami organizacyjnymi Ministerstwa. Inicjuje działania mogące zapoczątkować wzajemną realizację zadań. BM obsługuje też skrzynkę poczty elektronicznej przeznaczonej do wymiany informacji między Ministerstwem i organizacjami pozarządowymi: miir.ngo@miir.gov.pl;

2) tworzenie bazy organizacji pozarządowych współpracujących z Ministerstwem.

2. Działania promujące społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw (corporate social responsibility, CSR). Obecnie coraz więcej organizacji pozarządowych zainteresowanych jest wspieraniem małych i średnich przedsiębiorców w obszarze CSR. Ministerstwo współpracując z Interesariuszami w zakresie CSR może organizować wspólne szkolenia, konferencje, czy też prowadzić konsultacje np. w zakresie Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych, wytycznych GRI G4 dotyczących raportowania niefinansowego lub innych kwestii związanych z wdrażaniem zasad CSR. Działania te prowadzone są m.in. przez Zespół do spraw Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw (organ pomocniczy Ministra) oraz jego Grupy robocze.

3. Prowadzenie Krajowego Punktu Kontaktowego OECD. Głównym zadaniem Krajowego Punktu Kontaktowego OECD jest upowszechnianie Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych oraz rozpatrywanie zawiadomień dotyczących przedsiębiorstw wielonarodowych naruszających Wytyczne.

4. Koordynacja współpracy z Sejmem i Senatem w zakresie udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, oświadczenia senatorów oraz wystąpienia posłów Parlamentu Europejskiego.

5. Udzielanie odpowiedzi, we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi, na wnioski przesłane do Ministerstwa na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).

6. Koordynacja udziału przedstawicieli Ministra w zespołach międzyresortowych oraz komisjach, komitetach, radach powoływanych przez podmioty zewnętrzne, a także koordynacja spraw zespołów, rad, komisji, grup roboczych powoływanych przez Ministra.

6.2 Biuro Rzecznika Funduszy Europejskich (BRF)

1. Zadania BRF istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi - przyjmowanie i analizowanie zgłoszeń dotyczących utrudnień i propozycji usprawnień w zakresie realizacji: POIiS, POWER, POIR, POPC, POPW i POPT przez właściwą instytucję oraz udzielanie wyjaśnień w zakresie otrzymanych zgłoszeń.

2. Zakres współpracy BRF z organizacjami pozarządowymi:

1) promowanie funkcji Rzecznika Funduszy Europejskich - wskazanie jego zadań i roli w systemie wdrażania funduszy (np. poprzez rozsyłanie newsletterów czy udział w spotkaniach);

2) konsultowanie lub wspólne opracowanie propozycji usprawnień dla określonych obszarów realizacji programów operacyjnych współfinansowanych ze środków UE, np. udzielanie zamówień w ramach projektów.

6.3 Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi (BZL)

Zakres współpracy BZL z organizacjami pozarządowymi:

1) pozyskiwanie kandydatów z niepełnoprawnościami na stażystów/wolontariuszy oraz praktykantów. Wówczas organizacje pozarządowe, z którymi współpracuje Ministerstwo pełnią rolę pośrednika/rekrutera;

2) zawieranie umów na organizację szkolenia z wybranego zakresu dla pracowników Ministerstwa, zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji oraz uwzględniając obowiązujące przepisy prawne, w tym wewnętrzne akty prawne obowiązujące w Ministerstwie;

3) współpraca przy organizacji różnego rodzaju wydarzeń w Ministerstwa (np. Dzień dla zdrowia).

6.4 Departament Europejskiego Funduszu Społecznego (DZF)

1. Zadania DZF istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

1) koordynacja wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego;

2) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji IZ POWER;

3) zarządzanie Europejskim Funduszem Dostosowania do Globalizacji.

4) realizacja rządowego Programu Dostępność Plus.

2. Zakres współpracy DZF z organizacjami pozarządowymi:

1) przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych i innych dokumentów o charakterze programowym;

2) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości wyrażenia opinii i zatwierdzania kryteriów wyboru projektów w POWER;

3) bieżąca współpraca z beneficjentami IV osi priorytetowej POWER Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa oraz organizacja konkursów i wybór wniosków o dofinansowanie w ramach IV osi priorytetowej POWER i Działania 2.19 POWER;

4) konsultowanie zapisów wytycznych Ministra;

5) zaangażowanie organizacji pozarządowych w identyfikację barier i wskazanie uproszczeń dla systemu realizacji projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego;

6) wymiana informacji o zasadach, możliwościach i potrzebach wsparcia organizacji pozarządowych z Europejskiego Funduszu Społecznego;

7) realizowanie działań o charakterze informacyjnym i promocyjnym dotyczących działalności organizacji pozarządowych

8) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach KM POWER.

6.5 Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej (DKF)

1. Zadania DKF istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi - wykonywanie zadań w zakresie koordynacji wdrażania funduszy polityki spójności w Polsce.

2. Zakres współpracy DKF z organizacjami pozarządowymi:

1) monitorowanie stanu wykorzystania funduszy Polityki Spójności UE przez m.in. organizacje pozarządowe;

2) przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych.

6.6 Departament Promocji Funduszy Europejskich (DIP)

1. Zadania DIP istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

zapewnienie funkcjonowania Systemu Informacji na temat Funduszy Europejskich (portale internetowe, Sieć Punktów Informacyjnych FE (PIFE) dla ogółu społeczeństwa, potencjalnych beneficjentów i beneficjentów FE.

2. Zakres współpracy DIP z organizacjami pozarządowymi:

współorganizacja wydarzeń informacyjnych na temat Funduszy Europejskich realizowanych przez partnerów społeczno-gospodarczych (tzw. małe granty).

Celem przedmiotowych działań jest zidentyfikowanie najlepszych inicjatyw dotyczących FE i włączenie się w ich organizację. Pozwala to na upowszechnianie wiedzy w zakresie Funduszy Europejskich w Polsce, wśród beneficjentów i potencjalnych beneficjentów tych środków.

Partnerzy mogą zgłaszać przedsięwzięcia informacyjnopromocyjne, których tematyka i zakres są bezpośrednio powiązane z kwestiami FE, w szczególności w formie:

* konferencji,

* seminariów lub warsztatów,

* szkoleń,

* konkursów,

* paneli dyskusyjnych lub debat,

* spotkań branżowych,

* akcji edukacyjnych.

6.7 Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju (DIR)

1. Zadania DIR istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi - realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji IZ POIR.

2. Zakres współpracy DIR z organizacjami pozarządowymi:

1) przeprowadzanie konsultacji publicznych aktów normatywnych, w tym rozporządzeń wydawanych przez Ministra, regulujących udzielanie przedsiębiorcom wsparcia ze środków POIR;

2) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach KM POIR.

6.8 Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (DPA)

1. Zadania DPA istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

1) prowadzenie Platformy Partnerstwa Publiczno-Prywatnego oraz koordynacja prac Zespołu do spraw Partnerstwa Publiczno-Prywatnego;

2) stworzenie i aktualizacja kompleksowej bazy danych;

3) monitorowanie wszystkich działań w obszarze partnerstwa publiczno-prywatnego realizowanych na terenie kraju.

2. Zakres współpracy DPA z organizacjami pozarządowymi:

1) przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych;

2) prowadzenie działań upowszechniających wśród członków organizacji wiedzę z zakresu partnerstwa publiczno-prywatnego poprzez na przykład organizację konferencji, publikacje.

6.9 Departament Programów Infrastrukturalnych (DPI)

1. Zadania DPI istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi - realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji IZ POIiŚ.

2. Zakres współpracy DPI z organizacjami pozarządowymi:

1) przeprowadzanie konsultacji publicznych przygotowywanych w ramach prac departamentu dokumentów programowych i wytycznych, związanych z realizacją programów operacyjnych;

2) współpraca z organizacjami pozarządowymi przy opracowaniu i modyfikacji kryteriów wyboru projektów w sektorze środowiska w ramach POIiŚ, w odniesieniu do następujących typów projektów:

a) realizacja zadań służących osiągnięciu prawidłowego stanu wód,

b) wsparcie ponadregionalnych systemów małej retencji,

c) budowa, przebudowa lub remont urządzeń wodnych przyczyniających się do zmniejszenia skutków powodzi i suszy,

d) zabezpieczenie brzegów morskich zagrożonych erozją,

e) systemy gospodarowania wodami opadowymi na terenach miejskich;

3) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach KM POIiŚ.

6.10 Departament Programów Pomocowych (DPT)

1. Zadania DPT istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

1) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Krajowego Punktu Kontaktowego oraz Operatora Programu dla Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021;

2) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji IZ POPT.

2. Zakres współpracy DPT z organizacjami pozarządowymi - zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach KM POPT.

6.11 Departament Programów Ponadregionalnych (DPP)

1. Zadania DPP istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi - realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji IZ POPW.

2. Zakres współpracy DPP z organizacjami pozarządowymi:

1) przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych;

2) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach KM POPW.

Przedstawiciele organizacji pozarządowych jako członkowie KM POPW oraz działających przy nim Grupach roboczych monitorują postępy w realizacji Programu opiniując m.in.: kryteria wyboru projektów, sprawozdania roczne z realizacji POPW, zmiany zapisów POPW, Plan Ewaluacji.

6.12 Departament Rozwoju Cyfrowego (DRC)

1. Zadania DRC istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

1) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji IZ POPC;

2) prowadzenie spraw związanych z udziałem przedstawicieli Ministerstwa w zespołach zajmujących się kwestiami cyfryzacji i e-administracji.

2. Zakres współpracy DRC z organizacjami pozarządowymi:

1) przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych;

2) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach KM POPC;

3) konsultacje zakresu i zasad interwencji z obszaru tematycznego programu operacyjnego, w ramach powołanych grup roboczych/ciał doradczych.

Członkowie KM POPC rozpatrują i zatwierdzają:

1) metodykę i kryteria wyboru projektów;

2) roczne i końcowe sprawozdania z wdrażania POPC;

3) plan ewaluacji POPC i wszelkie zmiany planu;

4) propozycje IZ POPC dot. jego zmian;

5) strategię komunikacji POPC wraz z jej zmianami.

6.13 Departament Strategii

1. Zadania Departament Strategii istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

1) prowadzenie krajowej polityki regionalnej i miejskiej;

2) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa ds. strategicznych.

2. Zakres współpracy Departament Strategii z organizacjami pozarządowymi:

1) horyzontalne monitorowanie realizacji zasady partnerstwa;

2) współpraca z organizacjami pozarządowymi w ramach Komitetu ds. Umowy Partnerstwa i działających w jej ramach Podkomitetów;

3) współpraca z partnerami gospodarczymi, społecznymi i naukowymi w zakresie polityki miejskiej i rewitalizacji;

4) przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych.

6.14 Departament Współpracy Terytorialnej (DWT)

1. Zadania DWT istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

1) Instytucji Zarządzającej oraz Koordynatora Krajowego dla programu Europejskiej Współpracy Terytorialnej 2014-2020 (EWT 2014-2020);

2) Krajowego Punktu Kontaktowego dla programów transnarodowych i programów współpracy międzyregionalnej EWT 2014-2020;

3) Instytucji Zarządzającej dla programu Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa 20142020 (EIS 2014-2020).

2. Zakres współpracy DWT z organizacjami pozarządowymi:

1) przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych;

2) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w spotkaniach i warsztatach, na których można uzyskać informację o możliwościach otrzymania wsparcia ze środków programowych oraz wskazówki dotyczące wypełniania wniosku o dofinansowanie;

3) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach Komitetów Monitorujących w programach, EWT 2014-2020, oraz EIS 2014-2020:

a) Członkowie Komitetów wspólnie decydują o sposobie wdrażania danego programu, m.in. zatwierdzają dokumenty programowe, wybierają projekty do dofinansowania, rozpatrują ewentualne skargi wnioskodawców. Decyzje podejmowane są podczas posiedzeń oraz w ramach procedury obiegowej, za pośrednictwem poczty elektronicznej,

b) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach Komitetu Krajowego do spraw Projektów Transnarodowych i Międzyregionalnych.

Komitet opracowuje polskie stanowisko wyjściowe w zakresie rekomendowania projektów do dofinansowania. Wypracowane stanowisko jest prezentowane na posiedzeniach Komitetów Monitorujących programów Region Morza Bałtyckiego, Europa Środkowa oraz Interreg Europa, które zatwierdzają projekty do dofinansowania.

7. Potencjalni Interesariusze programu

Do podmiotów współpracujących z Ministerstwem należą:

1) organizacje pozarządowe - w szczególności fundacje, stowarzyszenia;

2) partnerzy społeczni - w szczególności związki zawodowe, organizacje pracodawców;

3) organizacje gospodarcze - w szczególności izby gospodarcze, izby handlowe;

4) organizacje strażnicze (watchdogi) - w szczególności organizacje monitorujące proces legislacyjny;

5) środowisko akademickie - w szczególności zrzeszenia studenckie, koła naukowe;

6) inne - w szczególności federacje i związki organizacji pozarządowych, spółdzielnie socjalne, podmioty ekonomii społecznej.

8. Okres realizacji Programu

Zgodnie z art. 5b Ustawy organy administracji rządowej mają możliwość przyjęcia rocznego lub wieloletniego (do 5 lat) programu współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Założeniem Programu jest wypracowanie długofalowej, trwałej i efektywnej współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi, dokument zostanie przyjęty na okres 2 lat i obowiązywać będzie od dnia 1 stycznia 2020 roku do dnia 31 grudnia 2021 roku.

9. Środki finansowe przeznaczone na realizację programu

Realizacja Programu na lata 2020-2021 nie wiąże się z potrzebą zabezpieczenia dodatkowych środków z budżetu państwa przekraczających założenia planu rzeczowofinansowego. Działania na rzecz realizacji kierunków współpracy określonych w Programie będą podejmowane w ramach zadań własnych komórek organizacyjnych Ministerstwa i zapewnionych na nie środków.

10. Koordynacja i monitorowanie realizacji Programu

Ocena realizacji Programu odbywać się będzie na podstawie okresowych sprawozdań sporządzanych przez BM. Sprawozdania będą zawierały informacje na temat stanu współpracy poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi z danego okresu. W szczególności będą to informacje dotyczące:

1) skonsultowanych z organizacjami pozarządowymi aktów normatywnych i dokumentów strategicznych;

2) przyznanych patronatów honorowych Ministerstwa na organizowane wydarzenia;

3) współorganizacji wydarzeń, takich jak konferencje, szkolenia, seminaria;

4) współpracy w ramach prac KM, zespołów i grup roboczych;

5) projektów realizowanych we współpracy z organizacjami pozarządowymi lub zawartych porozumień przez dane komórki organizacyjne z organizacjami pozarządowymi i w zakresie współpracy;

6) współpracy finansowej poszczególnych komórek organizacyjnych z organizacjami pozarządowymi w ramach Ustawy.

Sprawozdania z realizacji Programu zostaną zamieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa dwukrotnie:

1) do dnia 30 kwietnia 2021r. - realizacja Programu za 2020 rok;

2) do dnia 30 kwietnia 2022r. - realizacja Programu za 2021 rok.

Organizacje pozarządowe mogą nawiązać współpracę z Ministerstwem poprzez bezpośredni kontakt z daną komórką organizacyjną Ministerstwa lub poprzez kontakt z BM, który odpowiada za koordynację współpracy Ministerstwa organizacjami pozarządowymi.

Chcąc zapewnić skuteczną realizację Programu i tym samym podejmować wspólne działania z organizacjami pozarządowymi, w komórkach organizacyjnych Ministerstwa zostali wyznaczeni koordynatorzy departamentalni - osoby odpowiedzialne za rozwijanie współpracy komórki organizacyjnej z partnerami zewnętrznymi. Osoby te są również odpowiedzialne za komunikację z BM w zakresie przesyłania, przygotowywanych przez BM, okresowych sprawozdań na temat stanu współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi.

Ponadto BM będzie cyklicznie pozyskiwać informacje od zainteresowanych komórek organizacyjnych w resorcie co do realizowanej współpracy. Informacje te będę przesyłane do redakcji portalu ngo.pl oraz publikowane na stronie internetowej Ministerstwa w zakładce poświęconej Programowi.

11. Przygotowanie Programu i przeprowadzone konsultacje społeczne

Projekt Programu podlegał konsultacjom wewnątrzresortowym oraz społecznym. Do konsultacji społecznych wykorzystywane są następujące kanały komunikacji:

1) Biuletyn Informacji Publicznej Ministerstwa;

2) portal www.ngo.pl;

3) strona internetowa Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej - https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony .

Program został zaakceptowany przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej.

1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 2263).