Przyjęcie programu współpracy Ministra Rozwoju z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami na lata 2020-2022.
Dz.Urz.MR.2020.32
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 26
MINISTRA ROZWOJU 1
z dnia 1 października 2020 r.
w sprawie przyjęcia programu współpracy Ministra Rozwoju z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami na lata 2020-2022
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Program współpracy Ministra Rozwoju z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami na lata 2020-2022
Program współpracy Ministra Rozwoju z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami na lata 2020-2022
Wstęp
Uwarunkowania formalno-prawne
Działalność pożytku publicznego a zadania realizowane przez MR
Najważniejsze programy i projekty realizowane przez MR
Identyfikacja kluczowych grup interesariuszy w obszarze zadań MR
1. Cel główny i cele szczegółowe
1.1. Cel główny
1.2. Cele szczegółowe
2. Zasady współpracy
3. Zakres przedmiotowy współpracy
4. Formy współpracy
4.1. Współpraca o charakterze niefinansowym
4.1.1. Konsultacje publiczne
4.1.2. Wzajemne informowanie o kierunkach działań
4.1.3. Patronat honorowy Ministerstwa Rozwoju
4.1.4. Bezpośrednie spotkania pracowników Ministerstwa Rozwoju z interesariuszami
4.1.5. Organizacja cyklicznych spotkań przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju z interesariuszami
4.1.6. Wspólna organizacja działań o charakterze lokalnym
4.1.7. Wspólna organizacja wydarzeń (np. szkoleń, konferencji, seminariów)
4.1.8. Wzajemne promowanie współpracy administracji publicznej z interesariuszami
4.1.9. Współpraca z interesariuszami w ramach prac zespołów opiniodawczo-doradczych
4.2. Współpraca finansowa
4.3. Wymiar finansowy przedsięwzięć objętych Programem
5. Okres realizacji Programu
6. Obszary możliwej współpracy z interesariuszami wraz z wyodrębnionymi zadaniami
Ministerstwa i realizującymi je komórkami organizacyjnymi
7. Sposób oceny realizacji Programu
8. Formy kontaktu z komórkami organizacyjnymi MR i sposób nawiązania współpracy
9. Sposób tworzenia Programu i przeprowadzania konsultacji
Wykaz skrótów i pojęć występujących w Programie
BIP | Biuletyn Informacji Publicznej |
Minister | Minister Rozwoju |
Ministerstwo / MR | Ministerstwo Rozwoju |
Ustawa | Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2020 r. poz. 1057), zwana dalej "ustawą" |
Interesariusze | Podmioty współpracujące z Ministerstwem Rozwoju, w tym organizacje pozarządowe w rozumieniu Ustawy oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy |
Organizacje pozarządowe | Organizacje pozarządowe w rozumieniu Ustawy oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy |
Program | Program współpracy Ministra Rozwoju z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami na lata 2020-2022 |
Symbole i nazwy komórek organizacyjnych Ministerstwa Rozwoju wymienionych w Programie
DAB - Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji
DAG - Departament Analiz Gospodarczych
DDR - Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych
DGN - Departament Gospodarki Niskoemisyjnej
DHM - Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej
DIN - Departament Innowacji
DK - Departament Komunikacji
DM - Departament Mieszkalnictwa
DMP - Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw
DN - Departament Gospodarki Nieruchomościami
DNP - Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych
DOT - Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego
DRI - Departament Rozwoju Inwestycji
DSE - Departament Spraw Europejskich
DT - Departament Turystyki
WSTĘP
Uwarunkowania formalno-prawne.
Uwarunkowania formalno-prawne.
W związku z powyższym w MR opracowano niniejszy Program, który po przeprowadzeniu wymaganych konsultacji został przyjęty w formie zarządzenia Ministra Rozwoju. Jest to program trzyletni i obejmuje lata 2020 - 2022.
Działalność pożytku publicznego a zadania realizowane przez MR.
Działalność pożytku publicznego została ustawowo zdefiniowana jako działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, wśród których są m.in. zadania w zakresie:
Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, organy administracji publicznej prowadzą działalność w sferze zadań publicznych we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy, prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom tych organów.
Minister Rozwoju kieruje trzema działami administracji rządowej 4 :
Obsługę Ministra zapewnia Ministerstwo Rozwoju (MR) utworzone w dniu 19 listopada 2019 r. 5
Głównymi celami strategicznymi określonymi w planie działalności Ministra Rozwoju 6 są:
Celem priorytetowym działalności Ministra Rozwoju, wynikającym z układu zadaniowego budżetu państwa jest natomiast wzrost wydajności i konkurencyjności gospodarki, wzmacnianie konkurencyjności polskiej turystyki oraz zwiększenie dostępności mieszkań.
Do innych celów przyjętych przez Ministra Rozwoju do realizacji w 2020 roku należą także ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery i poprawa stanu jakości powietrza w Polsce; wzrost konkurencyjności polskiej oferty turystycznej; zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa; zapewnienie sprawności i jakości realizacji zadań administracyjnych.
Prace Ministerstwa koncentrują się na zmianach otoczenia prawnego prowadzenia biznesu w Polsce, poprzez realne ułatwienia dla przedsiębiorców, zdejmujące z nich wiele biurokratycznych obciążeń.
Zmienia się też relacja na linii przedsiębiorca - administracja. Przedsiębiorcy są partnerami Ministerstwa, a nie klientami. Wspólnie z nimi Ministerstwo pracuje nad jak najkorzystniejszymi rozwiązaniami, które sprawiają, że prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce staje się łatwiejsze.
Szczególnie ważne dla Ministerstwa są przedsięwzięcia zaawansowane technologicznie. Nie mniej istotne zadania realizowane przez MR dotyczą tworzenia warunków dla wzrostu eksportu polskich produktów i usług na globalne rynki oraz upowszechniania elektronicznych form płatności. Ministerstwo realizuje także programy w obszarze rozwoju innowacji oraz wspiera działania na rzecz poprawy jakości powietrza w Polsce, np. programy dotyczące bezemisyjnego, nowoczesnego transportu miejskiego, czy też wdrażanie przez polskie firmy technologii paliw bezdymnych.
Najważniejsze programy i projekty realizowane przez Ministerstwo.
Największy program dla start-upów w Europie Środkowo-Wschodniej, który wspiera młode, innowacyjne firmy, lokalizujące swój biznes w Polsce, na każdym etapie ich rozwoju, począwszy od fazy inkubacji i akceleracji, przez rozwój, jak i ekspansję międzynarodową. Program ten budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo
skupia najważniejsze instrumentarium wsparcia startupów w Polsce. Łączny budżet programu w perspektywie do 2030 r. wynosi blisko 3 mld zł. Oczekiwanym efektem programu jest powstanie 1,5 tys. firm tworzących wysokiej jakości innowacyjne technologie zdolne konkurować na rynkach zagranicznych.
Celem programu jest zaprojektowanie i wdrożenie systemu informatycznego wspierającego zarządzanie rozwojem polskiego eksportu i stosunków gospodarczych z innymi krajami. W ramach projektu powstanie platforma analityczna zarządzana przez jeden podmiot i na bieżąco aktualizowana:
Celem projektu jest popularyzacja stosowania konsorcjów eksportowych przez przedsiębiorców w działalności eksportowej.
W jego ramach będą wykonane:
Celem Programu jest:
usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest;
Realizacja zadań określonych w Programie będzie prowadzona poprzez:
Głównym celem projektu jest:
W 2021 r. planowane jest powołanie przez Ministra Zespołu ds. transformacji branży producentów urządzeń grzewczych. Zadaniem Ministerstwa Rozwoju będzie przeprowadzenie szkoleń dla pracowników Inspekcji Handlowej i Nadzoru Budowlanego na obszarze wszystkich województw oraz przeprowadzenie szkoleń dla instalatorów i uczniów szkół technicznych.
Głównym celem programu jest wsparcie beneficjentów programu w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych osób w najtrudniejszej sytuacji życiowej, w tym udzielanie z Funduszu Dopłat finansowego wsparcia na tworzenie:
Program adresowany jest do gmin, jednoosobowych spółek gminnych, związków międzygminnych, powiatów i organizacji pożytku publicznego. Nabór wniosków prowadzony w trybie ciągłym, z 30 - dniowym terminem rozpatrzenia.
Głównym celem programu jest poprawa stanu technicznego istniejących zasobów mieszkaniowych, z jednoczesnym zmniejszeniem zapotrzebowania na energię cieplną.
Adresatami programu są:
Szczegółowe informacje na temat funkcjonowania Funduszu Termomodernizacji i Remontów oraz możliwości uzyskania wsparcia ze środków Funduszu można znaleźć pod adresami:
https://www.qov.pl/web/rozwoi/wspieranie-termomodernizacii-i-remontow
https://www.bqk.pl/osobv-fizvczne/fundusz-termomodernizacii-i-remontow/
Projekt ustawy o rozliczaniu ceny lokali w cenie nieruchomości zbywanych z gminnego zasobu nieruchomości został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UD91. Projekt jest w trakcie procesu legislacyjnego. Planowany termin wejścia w życie ustawy to początek 2021 r.
Celem głównym projektu jest zwiększenie podaży mieszkań, w tym mieszkań dostępnych cenowo.
Projekt adresowany jest do gmin, Krajowego Zasobu Nieruchomości, inwestorów (deweloperów, towarzystw budownictwa społecznego, spółdzielni mieszkaniowych, innych).
Oczekiwanym efektem wejścia w życie przedmiotowej ustawy będą:
pozytywny wpływ na zatrudnienie w sektorze budownictwa (w firmach realizujących nowe inwestycje mieszkaniowe oraz inwestycje infrastrukturalne).
Projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz niektórych innych ustaw został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UD90. Planowany termin wejścia w życie ustawy to początek 2021 r.
Celem głównym projektu jest stworzenie podstaw prawnych dla działalności społecznych agencji najmu (SAN). SAN-y będą pełnić rolę pośrednika łączącego rynek mieszkań komercyjnych i najemców/podnajemców o dochodach uniemożliwiających wynajem mieszkania na takim rynku. Specjalizują się one w wynajmowaniu mieszkań na rynku, głównie od osób fizycznych. Wskutek zawierania wieloletnich umów z właścicielami mieszkań zwiększa się bezpieczeństwo i stabilność najmu, rozszerza się tym samym oferta mieszkaniowa dla osób o niskich i średnich dochodach, dzięki obniżonym stawkom czynszu.
Oczekiwanym efektem wejścia w życie przedmiotowej ustawy będzie:
Projekt ustawy o kooperatywach mieszkaniowych wpisany został do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UD41. Projekt jest w trakcie procesu legislacyjnego. Planowany termin wejścia w życie ustawy to 30 dni od dnia jej ogłoszenia.
Głównym celem projektu jest prawne uregulowanie koncepcji kooperatyw mieszkaniowych. Działania na rzecz prawnego uregulowania kooperatyw mieszkaniowych są wyrazem szerszego otwarcia polityki mieszkaniowej na nowo powstające podmioty chcące działać w zakresie budownictwa mieszkaniowego. Rozwój tego typu inicjatyw będzie stanowić uzupełnienie działań mających na celu zwiększenie dostępności mieszkań oraz umożliwi samodzielne zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych przez osoby, które są zainteresowane osobistym angażowaniem się w budowę własnego mieszkania, a także stworzy alternatywę dla zakupu mieszkania na rynku deweloperskim. Uregulowanie statusu kooperatyw ułatwi realizację inwestycji mieszkaniowych w tej formule m.in. przy uzyskiwaniu finansowania z banku, czy przy współpracy z samorządami gminnymi w ramach ubiegania się o nabycie gruntów należących do zasobu gminy.
Adresatem projektu są osoby fizyczne chcące samodzielnie zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe poprzez realizację inwestycji mieszkaniowej.
Oczekiwanym efektem wejścia w życie przedmiotowej ustawy będzie:
upowszechnienie realizacji inwestycji mieszkaniowych w formie kooperatyw;
Głównym celem projektu jest rozwój turystyki w różnych regionach Polski oraz wzrost jakości świadczonych usług turystycznych.
Cele szczegółowe dofinansowania w danym roku są zależne od ogłoszonych priorytetów na ten okres. W 2020 r. został ogłoszony konkurs ofert na dofinansowanie działań z zakresu renowacji i wytyczania szlaków turystycznych, zwiększenia dostępności turystyki dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych, poprawy bezpieczeństwa turystów, a także działań na rzecz tworzenia i rozwoju terytorialnych marek turystycznych. W otwartym konkursie ofert udział mogły wziąć zarejestrowane w Polsce organizacje pozarządowe oraz jednostki w rozumieniu art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, których działalność w obszarze turystyki lub krajoznawstwa jest jednym z celów lub zadań statutowych, działające dłużej niż 2 lata; zadania wybrane w konkursie realizowane są przez poszczególnych wykonawców w okresie od 1 marca do 31 grudnia 2020 r.
Celem głównym projektu jest stymulowanie współpracy w zakresie rozwoju turystyki na poziomie lokalnym i subregionalnym, czego pożądanym efektem jest ukonstytuowanie tzw.
markowych regionów turystycznych - jednostek kompleksowo zarządzających rozwojem i promocją turystyki na wyznaczonym obszarze, powiązanym ze sobą funkcjonalnie.
Cel szczegółowy projektu to wzrost rozpoznawalności lokalnych i regionalnych ofert turystycznych w Polsce, co powinno przełożyć się na wzrost ruchu turystycznego oraz wydłużenie pobytów turystów.
Do udziału w projekcie mogą zgłaszać się osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej prowadzące działalność na terenie Polski w zakresie promocji turystyki. Rekomendowanymi podmiotami są: fundacje, stowarzyszenia, jednostki samorządów terytorialnych, lokalne organizacje turystyczne, regionalne organizacje turystyczne, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarcza, związki międzygminne i inne podmioty zajmujące się turystyką.
Wsparcie dla uczestników projektu ma odbywać się corocznie, a nabór do projektu co 2 lata.
Identyfikacja kluczowych grup interesariuszy w obszarze zadań MR.
MR wdrażając i realizując szereg programów oraz projektów, a także podejmując prace nad kolejnymi rozwiązaniami, zainteresowane jest współpracą z jak najszerszym kręgiem potencjalnych interesariuszy, którzy mogą być zaangażowani w proces kreowania oraz opiniowania nowych instrumentów i mechanizmów wsparcia dla szeroko pojętego rozwoju gospodarki, budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego, mieszkalnictwa oraz turystyki lub też być zainteresowani poszczególnymi projektami oraz efektami ich wdrażania i funkcjonowania. Relacje MR z interesariuszami mają charakter obustronny, wpływając też na proces decyzyjny.
Wśród różnych grup interesariuszy ważne miejsce mają też organizacje pozarządowe. Ich przedstawiciele uczestniczą m.in. w pracach zespołów doradczych funkcjonujących w Ministerstwie. Ta grupa interesariuszy dysponuje szczególnie dużą wiedzą o problemach występujących w sferze zadań publicznych oraz bogatym doświadczeniem w ich rozwiązywaniu.
Jest ona ważnym partnerem administracji publicznej w kreowaniu i realizowaniu polityki zaspokajania potrzeb na rzecz różnych grup społecznych.
Dokonując analizy otoczenia zewnętrznego MR pod kątem identyfikacji kluczowych grup interesariuszy, należy uwzględnić interesariuszy, na których wpływ może wywierać działalność prowadzona przez MR oraz interesariuszy, którzy wywierają wpływ na działalność MR, np. poprzez różne formy współpracy, ale również i poprzez konstruktywną krytykę. W efekcie można stworzyć następującą "mapę" interesariuszy w obszarze zadań realizowanych przez MR:
Rys. Mapa interesariuszy
grafika
1.
Cel główny i cele szczegółowe Programu.
Cel główny i cele szczegółowe Programu.
Tworzenie warunków dla partnerskiej, aktywnej i efektywnej współpracy Ministerstwa z jak najszerszym kręgiem interesariuszy, na rzecz rozwoju polskiej gospodarki i przedsiębiorczości, budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, a także turystyki.
2.
Zasady współpracy.
Zasady współpracy.
Ponadto współpraca Ministerstwa z interesariuszami może odbywać się pomocniczo w oparciu o zasady określone w normie AA1000 - Zasada odpowiedzialności w międzynarodowym standardzie CSR pozwalającym na zaangażowanie interesariuszy w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Standard ten zawiera trzy zasady:
3.
Zakres przedmiotowy współpracy
Zakres przedmiotowy współpracy
Współpraca prowadzona jest z uwzględnieniem Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) oraz Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 (Agenda 2030).
Głównym celem SOR jest tworzenie warunków dla wzrostu dochodów mieszkańców Polski przy jednoczesnym wzroście spójności w wymiarze społecznym, ekonomicznym 7 , środowiskowym i terytorialnym. Celami szczegółowymi są natomiast:
Agenda 2030 stanowi z kolei wizję rozwoju świata, kierunek oraz deklarację działań na rzecz tworzenia warunków dla zrównoważonego rozwoju w ujęciu globalnym, regionalnym i lokalnym 8 . Ma ona na celu:
4.
Formy współpracy
Formy współpracy
Konsultacje przygotowanych w Ministerstwie projektów, w tym aktów prawnych lub ich założeń, służą poznaniu opinii interesariuszy w procesie stanowienia prawa. Prowadzone są zgodnie z zasadami wyznaczonymi w Wytycznych do przeprowadzania oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego 9 .
Konsultacje publiczne prowadzone są w sposób otwarty i powszechny, przy jednoczesnym zapewnieniu obywatelom możliwości wypowiedzenia się oraz otrzymania rzetelnej odpowiedzi na zgłoszone uwagi. Interesariusze mają możliwość przedstawienia opinii w zakresie konsultowanego projektu. Konsultacje publiczne powinny być uzupełnione o działania promujące wspólne wypracowywanie projektów aktów prawnych.
Organizator konsultacji zwraca szczególną uwagę, aby główne zagadnienia konsultowanego projektu były napisane zrozumiałym językiem. Odpowiedzi na zgłoszone uwagi powinny być udzielone w sposób merytoryczny, rzetelny, w trybie indywidualnym lub zbiorczym.
Wszystkie konsultacje publiczne przeprowadzane w Ministerstwie opierają się o następujące zasady:
Ministerstwo prowadzi wykaz interesariuszy przeznaczony do wykorzystania przez administrację rządową w procesie konsultacji publicznych projektów aktów prawnych. Wykaz w sposób szczególny uwzględnienia organizacje reprezentujące przedsiębiorców. W wykazie znajduje się obecnie ponad 400 podmiotów. Wykaz zorganizowany jest w podziale tematycznym (np. finanse, branża kosmetyczna, farmaceutyczna, medyczna, branża spożywcza, usługi itp). Wszystkie podmioty, w tym organizacje pozarządowe, chcące brać udział w procesie konsultacji publicznych, mogą udostępnić dane kontaktowe w wykazie. Wykaz dostępny jest pod adresem:
https://www.qov. pl/web/rozwoi/wez-udzial-w-konsultaciach-publicznvch-w-ramach-rzadoweqo- procesu-leqislacvineqo
Konsultacje projektów aktów legislacyjnych Unii Europejskiej z interesariuszami odbywają się zgodnie z mechanizmem konsultacji i prowadzenia prac legislacyjnych nad projektami aktów legislacyjnych UE: "Jak stosować mechanizm konsultacji i prowadzenia prac nad projektami aktów legislacyjnych UE ?" 10 .
Informowanie o kierunkach działań odbywa się poprzez zamieszczanie informacji na stronie internetowej Ministerstwa, oficjalnych stronach profilowych Ministerstwa na portalach społecznościowych lub drogą mailową. Ministerstwo może także informować o kierunkach podejmowanych działań w wydawanych okresowo publikacjach lub newsletterach.
Patronat honorowy Ministerstwa stanowi szczególne wyróżnienie i jednocześnie podkreśla wyjątkowy charakter organizowanego przedsięwzięcia. Wydarzenie, które ma zostać objęte patronatem honorowym, musi być bezpośrednio związane z zadaniami i działaniami realizowanymi przez Ministerstwo. Ponadto wydarzenie nie może mieć charakteru komercyjnego. Szczegółowe warunki przyznawania patronatu honorowego zostały udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa pod adresem:
https://www.qov.pl/web/rozwoi/uzvskai-patronatv-ministerstwa
Jedną z form współpracy Ministerstwa z interesariuszami jest możliwość bezpośrednich spotkań pracowników Ministerstwa lub wizyty pracowników w siedzibach poszczególnych interesariuszy. Spotkania służą lepszemu poznaniu sposobu funkcjonowania danej organizacji oraz realizowanych przez nią zadań. Spotkania te stanowią ponadto platformę wymiany informacji, dają możliwość omówienia dotychczasowej współpracy z Ministerstwem albo ewentualnego podjęcia takiej współpracy.
Spotkania dotyczą konkretnego obszaru tematycznego, w ramach którego uzasadniona jest współpraca Ministerstwa z interesariuszami. Celem tych spotkań jest wymiana doświadczeń w określonym obszarze oraz informowanie o wzajemnych kierunkach działań.
Współpraca Ministerstwa z interesariuszami w zakresie m.in. wsparcia merytorycznego przy organizacji wydarzeń mających wpływ na rozwój regionalny i lokalny.
Merytoryczna lub logistyczna współpraca przy organizacji wspólnych szkoleń, konferencji, seminariów. W ramach takiej współpracy przewiduje się również udział przedstawicieli jednej strony w wydarzeniu organizowanym przez drugą stronę, np. szkolenie organizowane przez Ministerstwo dla interesariuszy.
Działania promujące współpracę administracji publicznej z interesariuszami polegające m.in. na rozpowszechnianiu przez Ministerstwo informacji o wydarzeniach realizowanych przez interesariuszy, które wpisują się w obszar działalności Ministerstwa.
Merytoryczna współpraca MR z sektorem pozarządowym odbywa się również poprzez kontakty z funkcjonującymi w Ministerstwie zespołami opiniodawczo-doradczymi, których członkami są różne grupy interesariuszy, w tym m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych i przedsiębiorców.
Organy pomocnicze i doradcze działające w MR, w pracach których uczestniczą lub mogą uczestniczyć przedstawiciele organizacji pozarządowych 11 :
Częstotliwość zwoływania posiedzeń Zespołu uzależniona jest od harmonogramu
Semestru Europejskiego. Zazwyczaj odbywają się 3-4 posiedzenia w cyklu Semestru
(od października/listopada do lipca).
Do zadań organu należy:
Związek Pracodawców, Polski Przemysł Spirytusowy, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kupców i Drobnej Wytwórczości. Posiedzenia Rady odbywają się w zależności od potrzeb.
Do zadań organu należy:
Do zadań organu należy:
Do zadań organu należy:
Przedmiotem prac Zespołu są w szczególności zagadnienia związane z rynkiem pracy w sektorze budownictwa i nieruchomości, w tym problemy z gospodarką przestrzenną i komunalną oraz materiałami i wyrobami budowlanymi, jak również problematyką edukacji zawodowej w branży budowlanej.
Zadaniem organu jest wypracowanie wspólnego stanowiska w sprawach ważnych z punktu widzenia polityki państwa oraz interesów pracobiorców i pracodawców, w sprawach związanych z realizacją celów Zespołu.
Do zadań organu należy:
Do zadań organu będzie należało:
Do zadań organu należy:
Do zadań organu należy przedstawianie:
w skład Zespołu wchodzą przedstawiciele i eksperci reprezentujący instytucje państwowe, samorządowe, rzemieślnicze, edukacyjne i związkowe. Posiedzenia Zespołu odbywają się w zależności od zaistniałych potrzeb.
Do zadań organu należy
W oparciu o przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Ministerstwo może zlecać organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub zlecać wspieranie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji. Powierzenie wykonywania zadań publicznych albo powierzenie wspierania wykonywania zadań publicznych następuje w drodze:
Organizacja pozarządowa może z własnej inicjatywy złożyć wniosek do Ministerstwa o realizację zadania publicznego. Charakter zadania publicznego musi wpisywać się w zakres działań MR oraz w zakres działalności statutowej danej organizacji pozarządowej. W przypadku, gdy Minister uzna celowość wniosku o realizację zadania publicznego, ogłasza otwarty konkurs ofert, o czym informuje organizację pozarządową. Wymogi formalne dotyczące wniosku o realizację zadania określone zostały w art. 12 ust. 1 ustawy. Ministerstwo ogłasza otwarty konkurs ofert również w sytuacji, gdy z własnej inicjatywy zamierza zlecić realizację zadań publicznych organizacjom pozarządowym. Po złożeniu ofert przez interesariuszy Minister powołuje komisję konkursową w celu zaopiniowania złożonych ofert. Skład komisji i sposób jej działania reguluje szczegółowo ustawa.
Objęte Programem działania będą podejmowane głównie w ramach zadań własnych poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa Rozwoju oraz środków przeznaczonych na ich realizację. Ponadto MR w latach 2020-2022 zamierza sfinansować w całości bądź współfinansować m.in. następujące przedsięwzięcia uwzględnione w Programie:
Konsorcjum eksportowe jako element polityki rozwoju gospodarczego i konkurencyjności (o akronimie KOEXPOL) - wartość projektu w latach 2020-2023 to 7,899 mln zł;
Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 - wartość programu w latach 2020-2022 to 6 mln zł;
Projekt zintegrowany LIFE EKOMALOPOLSKA "Wdrażanie Regionalnego Planu Działań dla Klimatu i Energii" - realizacja od roku 2021 - wartość projektu w latach 2020-2022 to ponad 1 min zł;
Program bezzwrotnego finansowego wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego (jeden z instrumentów pakietu "Mieszkanie+") - wartość programu w latach 2020-2022 to ponad 2,19 mld zł;
Polskie Marki Turystyczne - wartość projektu w latach 2020-2022 to 300 tys. zł;
a także:
współorganizacja przez MR VII Europejskiego Kongresu Mobilności Pracy (wstępnie planowany termin to maj 2021 r.) - udział we współfinansowaniu -120 tys. zł;
5.
Okres realizacji Programu.
Okres realizacji Programu.
6.
Obszary możliwej współpracy z interesariuszami wraz z wyodrębnionymi zadaniami Ministerstwa i realizującymi je komórkami organizacyjnymi:
Obszary możliwej współpracy z interesariuszami wraz z wyodrębnionymi zadaniami Ministerstwa i realizującymi je komórkami organizacyjnymi:
7.
Sposób oceny realizacji Programu
Sposób oceny realizacji Programu
Sprawozdania zostaną zamieszczone w BIP na stronie Ministerstwa Rozwoju trzy razy tj.:
8.
Formy kontaktu z komórkami organizacyjnymi MR i sposób nawiązania współpracy
Formy kontaktu z komórkami organizacyjnymi MR i sposób nawiązania współpracy
W zależności od obszaru swoich zainteresowań, organizacje pozarządowe i inni interesariusze, korzystając z przedstawionej w Programie szczegółowej charakterystyki zadań realizowanych przez poszczególne komórki organizacyjne MR, mogą nawiązywać współpracę z konkretnymi departamentami/biurami MR w zakresie spraw będących w ich właściwości. Dokonać mogą tego poprzez bezpośredni kontakt (telefonicznie lub e-mailowo) z konkretną komórką organizacyjną, w celu zainicjowania lub realizacji wspólnych projektów, wymiany doświadczeń lub pomocy w poszukiwaniu źródeł finansowania.
9.
Sposób tworzenia Programu i przeprowadzenia konsultacji
Sposób tworzenia Programu i przeprowadzenia konsultacji
W kolejnym etapie dokument ten został skierowany do uzgodnień wewnętrznych w ramach MR. W ich trakcie komórki organizacyjne MR miały możliwość zgłoszenia ewentualnych uwag o charakterze merytorycznym.
Po przeprowadzeniu uzgodnień wewnętrznych, projekt Programu został skierowany do konsultacji publicznych, które trwały 21 dni.
W tym czasie dokument został zamieszczony na:
portalu gov.pl - https://www.gov.pl/web/rozwoj
Po zakończeniu konsultacji oraz rozpatrzeniu przez MR zgłoszonych w ich trakcie uwag i sugestii, ostateczna wersja Programu została przyjęta zarządzeniem Ministra Rozwoju.