Przyjęcie programu współpracy Ministra Rozwoju z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami na lata 2020-2022.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MR.2020.32

Akt utracił moc
Wersja od: 2 października 2020 r.

ZARZĄDZENIE Nr 26
MINISTRA ROZWOJU 1
z dnia 1 października 2020 r.
w sprawie przyjęcia programu współpracy Ministra Rozwoju z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami na lata 2020-2022

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W Ministerstwie Rozwoju przyjmuje się program współpracy Ministra Rozwoju z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami na lata 2020 - 2022, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Program współpracy Ministra Rozwoju z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami na lata 2020-2022

Spis treści

Wstęp

Uwarunkowania formalno-prawne

Działalność pożytku publicznego a zadania realizowane przez MR

Najważniejsze programy i projekty realizowane przez MR

Identyfikacja kluczowych grup interesariuszy w obszarze zadań MR

1. Cel główny i cele szczegółowe

1.1. Cel główny

1.2. Cele szczegółowe

2. Zasady współpracy

3. Zakres przedmiotowy współpracy

4. Formy współpracy

4.1. Współpraca o charakterze niefinansowym

4.1.1. Konsultacje publiczne

4.1.2. Wzajemne informowanie o kierunkach działań

4.1.3. Patronat honorowy Ministerstwa Rozwoju

4.1.4. Bezpośrednie spotkania pracowników Ministerstwa Rozwoju z interesariuszami

4.1.5. Organizacja cyklicznych spotkań przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju z interesariuszami

4.1.6. Wspólna organizacja działań o charakterze lokalnym

4.1.7. Wspólna organizacja wydarzeń (np. szkoleń, konferencji, seminariów)

4.1.8. Wzajemne promowanie współpracy administracji publicznej z interesariuszami

4.1.9. Współpraca z interesariuszami w ramach prac zespołów opiniodawczo-doradczych

4.2. Współpraca finansowa

4.3. Wymiar finansowy przedsięwzięć objętych Programem

5. Okres realizacji Programu

6. Obszary możliwej współpracy z interesariuszami wraz z wyodrębnionymi zadaniami

Ministerstwa i realizującymi je komórkami organizacyjnymi

7. Sposób oceny realizacji Programu

8. Formy kontaktu z komórkami organizacyjnymi MR i sposób nawiązania współpracy

9. Sposób tworzenia Programu i przeprowadzania konsultacji

Wykaz skrótów i pojęć występujących w Programie

BIPBiuletyn Informacji Publicznej
MinisterMinister Rozwoju
Ministerstwo / MRMinisterstwo Rozwoju
UstawaUstawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2020 r. poz. 1057), zwana dalej "ustawą"
InteresariuszePodmioty współpracujące z Ministerstwem Rozwoju, w tym organizacje pozarządowe w rozumieniu Ustawy oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy
Organizacje pozarządoweOrganizacje pozarządowe w rozumieniu Ustawy oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy
ProgramProgram współpracy Ministra Rozwoju z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami na lata 2020-2022

Symbole i nazwy komórek organizacyjnych Ministerstwa Rozwoju wymienionych w Programie

DAB - Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji

DAG - Departament Analiz Gospodarczych

DDR - Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych

DGN - Departament Gospodarki Niskoemisyjnej

DHM - Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej

DIN - Departament Innowacji

DK - Departament Komunikacji

DM - Departament Mieszkalnictwa

DMP - Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw

DN - Departament Gospodarki Nieruchomościami

DNP - Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych

DOT - Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego

DRI - Departament Rozwoju Inwestycji

DSE - Departament Spraw Europejskich

DT - Departament Turystyki

WSTĘP

Uwarunkowania formalno-prawne.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie 2  nałożyła na ministrów obowiązek przyjmowania, w drodze zarządzenia, po przeprowadzeniu stosownych konsultacji, rocznych lub wieloletnich programów współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 tej ustawy 3 .

W związku z powyższym w MR opracowano niniejszy Program, który po przeprowadzeniu wymaganych konsultacji został przyjęty w formie zarządzenia Ministra Rozwoju. Jest to program trzyletni i obejmuje lata 2020 - 2022.

Działalność pożytku publicznego a zadania realizowane przez MR.

Działalność pożytku publicznego została ustawowo zdefiniowana jako działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, wśród których są m.in. zadania w zakresie:

-
działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
-
działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
-
turystyki i krajoznawstwa;
-
rewitalizacji.

Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, organy administracji publicznej prowadzą działalność w sferze zadań publicznych we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy, prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom tych organów.

Minister Rozwoju kieruje trzema działami administracji rządowej 4 :

-
"gospodarka", obejmującym sprawy gospodarki, w tym konkurencyjności gospodarki, współpracy gospodarczej z zagranicą, oceny zgodności, miar i probiernictwa, własności przemysłowej, innowacyjności, działalności gospodarczej, w tym przedsiębiorczości i przemysłu, polityki zakupowej państwa, promocji gospodarki polskiej w kraju i za granicą oraz współpracy z organizacjami samorządu gospodarczego;
-
"turystyka", obejmującym sprawy zagospodarowania turystycznego kraju oraz mechanizmów regulacji rynku turystycznego;
-
"budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo", obejmującym sprawy architektury, budownictwa, w tym z zakresu efektywności energetycznej budynków, nadzoru architektoniczno-budowlanego, planowania i zagospodarowania przestrzennego, geodezji i kartografii, rewitalizacji, z zastrzeżeniem kompetencji ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w tym zakresie, wspierania mieszkalnictwa, gospodarki nieruchomościami, w tym nieruchomościami Skarbu Państwa, z uwzględnieniem przepisów odrębnych, infrastruktury komunalnej, z wyjątkiem określenia zasad i warunków zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz zbiorowego odprowadzania ścieków, rodzinnych ogrodów działkowych, infrastruktury informacji przestrzennej, zarządzania i koordynacji programami w zakresie upowszechniania, rozwoju i promocji wykorzystywania technologii niskoemisyjnych i zeroemisyjnych.

Obsługę Ministra zapewnia Ministerstwo Rozwoju (MR) utworzone w dniu 19 listopada 2019 r. 5

Głównymi celami strategicznymi określonymi w planie działalności Ministra Rozwoju 6  są:

-
poprawa otoczenia regulacyjnego dla przedsiębiorców;
-
tworzenie lepszych warunków dla zwiększenia innowacyjności gospodarki;
-
wsparcie działań na rzecz umiędzynarodowienia polskiej gospodarki;
-
kształtowanie lepszych warunków dla efektywności inwestycji;
-
zapewnienie jakości zarządzania procesami rozwojowymi.

Celem priorytetowym działalności Ministra Rozwoju, wynikającym z układu zadaniowego budżetu państwa jest natomiast wzrost wydajności i konkurencyjności gospodarki, wzmacnianie konkurencyjności polskiej turystyki oraz zwiększenie dostępności mieszkań.

Do innych celów przyjętych przez Ministra Rozwoju do realizacji w 2020 roku należą także ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery i poprawa stanu jakości powietrza w Polsce; wzrost konkurencyjności polskiej oferty turystycznej; zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa; zapewnienie sprawności i jakości realizacji zadań administracyjnych.

Prace Ministerstwa koncentrują się na zmianach otoczenia prawnego prowadzenia biznesu w Polsce, poprzez realne ułatwienia dla przedsiębiorców, zdejmujące z nich wiele biurokratycznych obciążeń.

Zmienia się też relacja na linii przedsiębiorca - administracja. Przedsiębiorcy są partnerami Ministerstwa, a nie klientami. Wspólnie z nimi Ministerstwo pracuje nad jak najkorzystniejszymi rozwiązaniami, które sprawiają, że prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce staje się łatwiejsze.

Szczególnie ważne dla Ministerstwa są przedsięwzięcia zaawansowane technologicznie. Nie mniej istotne zadania realizowane przez MR dotyczą tworzenia warunków dla wzrostu eksportu polskich produktów i usług na globalne rynki oraz upowszechniania elektronicznych form płatności. Ministerstwo realizuje także programy w obszarze rozwoju innowacji oraz wspiera działania na rzecz poprawy jakości powietrza w Polsce, np. programy dotyczące bezemisyjnego, nowoczesnego transportu miejskiego, czy też wdrażanie przez polskie firmy technologii paliw bezdymnych.

Najważniejsze programy i projekty realizowane przez Ministerstwo.

*
Start in Poland

Największy program dla start-upów w Europie Środkowo-Wschodniej, który wspiera młode, innowacyjne firmy, lokalizujące swój biznes w Polsce, na każdym etapie ich rozwoju, począwszy od fazy inkubacji i akceleracji, przez rozwój, jak i ekspansję międzynarodową. Program ten budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo

skupia najważniejsze instrumentarium wsparcia startupów w Polsce. Łączny budżet programu w perspektywie do 2030 r. wynosi blisko 3 mld zł. Oczekiwanym efektem programu jest powstanie 1,5 tys. firm tworzących wysokiej jakości innowacyjne technologie zdolne konkurować na rynkach zagranicznych.

*
Export Intelligence

Celem programu jest zaprojektowanie i wdrożenie systemu informatycznego wspierającego zarządzanie rozwojem polskiego eksportu i stosunków gospodarczych z innymi krajami. W ramach projektu powstanie platforma analityczna zarządzana przez jeden podmiot i na bieżąco aktualizowana:

*
integrująca wiele źródeł danych krajowych i zagranicznych;
*
usprawniająca bieżące przygotowywanie analiz i raportowanie;
*
umożliwiająca prognozowanie trendów i zmian w handlu światowym oraz perspektyw dla polskiego eksportu, zapewniająca dostęp dla wszystkich wskazanych interesariuszy, a także dla przedsiębiorców i innych zainteresowanych podmiot&ów.
*
Konsorcjum eksportowe jako element polityki rozwoju gospodarczego i konkurencyjności (o akronimie KOEXPOL).

Celem projektu jest popularyzacja stosowania konsorcjów eksportowych przez przedsiębiorców w działalności eksportowej.

W jego ramach będą wykonane:

-
diagnoza barier upowszechniania konsorcjów eksportowych w Polsce;
-
opracowanie i przygotowanie wdrożenia strategii rozwoju konsorcjów eksportowych w Polsce oraz propozycji polityki wsparcia dla konsorcjów eksportowych;
-
wdrożenie proponowanych w rezultatach badań rozwiązań w tym:
*
cykl szkoleń dla przedsiębiorców
*
kampania medialna.
*
Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032

Celem Programu jest:

usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest;

-
minimalizacja negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych obecnością azbestu na terytorium kraju;
-
likwidacja szkodliwego oddziaływania azbestu na środowisko.

Realizacja zadań określonych w Programie będzie prowadzona poprzez:

-
utrzymanie i rozwój technologiczny systemu Baza Azbestowa;
-
prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych na terenie całego kraju;
-
wsparcie finansowe dla jednostek samorządu terytorialnego w procesie inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest;
-
koordynacja realizacji Programu na szczeblu centralnym, wojewódzkim i lokalnym (powiatowym i gminnym);
-
monitorowanie stanu realizacji zadań określonych w Programie.
*
Projekt zintegrowany LIFE EKOMALOPOLSKA "Wdrażanie Regionalnego Planu Działań dla Klimatu i Energii"- realizacja od roku 2021

Głównym celem projektu jest:

-
osiągnięcie unijnych celów polityki klimatycznej w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych poprzez wzrost wykorzystania odnawialnych źródeł energii i poprawę efektywności energetycznej;
-
realizacja działań określonych w Regionalnym Planie Działań dla Klimatu i Energii.

W 2021 r. planowane jest powołanie przez Ministra Zespołu ds. transformacji branży producentów urządzeń grzewczych. Zadaniem Ministerstwa Rozwoju będzie przeprowadzenie szkoleń dla pracowników Inspekcji Handlowej i Nadzoru Budowlanego na obszarze wszystkich województw oraz przeprowadzenie szkoleń dla instalatorów i uczniów szkół technicznych.

*
Program bezzwrotnego finansowego wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego (jeden z instrumentów pakietu "Mieszkanie+")

Głównym celem programu jest wsparcie beneficjentów programu w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych osób w najtrudniejszej sytuacji życiowej, w tym udzielanie z Funduszu Dopłat finansowego wsparcia na tworzenie:

-
lokali mieszkalnych na wynajem o ograniczonym czynszu, w tym mieszkaniowego zasobu gminy;
-
mieszkań chronionych;
-
noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń.

Program adresowany jest do gmin, jednoosobowych spółek gminnych, związków międzygminnych, powiatów i organizacji pożytku publicznego. Nabór wniosków prowadzony w trybie ciągłym, z 30 - dniowym terminem rozpatrzenia.

*
Fundusz Termomodernizacii i Remontów

Głównym celem programu jest poprawa stanu technicznego istniejących zasobów mieszkaniowych, z jednoczesnym zmniejszeniem zapotrzebowania na energię cieplną.

Adresatami programu są:

*
w przypadku premii termomodernizacyjnej właściciele lub zarządcy budynku mieszkalnego, budynku zbiorowego zamieszkania, budynku służącego do wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych, lokalnej sieci ciepłowniczej lub lokalnego źródła ciepła, z wyłączeniem jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (w szczególności: gminy, spółdzielnie mieszkaniowe, towarzystwa budownictwa społecznego, wspólnoty mieszkaniowe i właściciele domów jednorodzinnych);
*
w przypadku premii remontowej właściciele lub zarządcy budynków, z wyłączeniem jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe, towarzystwa budownictwa społecznego i jednostki samorządu terytorialnego);
*
w przypadku premii kompensacyjnej osoby fizycznej, które są właścicielami budynków mieszkalnych z co najmniej jednym lokalem kwaterunkowym albo właścicielem części budynku mieszkalnego z takim lokalem.

Szczegółowe informacje na temat funkcjonowania Funduszu Termomodernizacji i Remontów oraz możliwości uzyskania wsparcia ze środków Funduszu można znaleźć pod adresami:

https://www.qov.pl/web/rozwoi/wspieranie-termomodernizacii-i-remontow

https://www.bqk.pl/osobv-fizvczne/fundusz-termomodernizacii-i-remontow/

*
Grunt za mieszkanie

Projekt ustawy o rozliczaniu ceny lokali w cenie nieruchomości zbywanych z gminnego zasobu nieruchomości został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UD91. Projekt jest w trakcie procesu legislacyjnego. Planowany termin wejścia w życie ustawy to początek 2021 r.

Celem głównym projektu jest zwiększenie podaży mieszkań, w tym mieszkań dostępnych cenowo.

Projekt adresowany jest do gmin, Krajowego Zasobu Nieruchomości, inwestorów (deweloperów, towarzystw budownictwa społecznego, spółdzielni mieszkaniowych, innych).

Oczekiwanym efektem wejścia w życie przedmiotowej ustawy będą:

-
nowe inwestycje mieszkaniowe na nieruchomościach udostępnianych na zasadach opisanych w projekcie ustawy;
-
zwiększenie zasobu mieszkań na wynajem;
-
zwiększenie przez gminy możliwości zaspokajania potrzeb mieszkaniowych społeczności lokalnych;
-
zwiększenie możliwości realizacji inwestycji społecznych i technicznych towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu;
-
efektywne wykorzystanie gruntów należących do Skarbu Państwa (w zasobach Krajowego Zasobu Nieruchomości) na cele mieszkaniowe;

pozytywny wpływ na zatrudnienie w sektorze budownictwa (w firmach realizujących nowe inwestycje mieszkaniowe oraz inwestycje infrastrukturalne).

*
Społeczne agencie najmu

Projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz niektórych innych ustaw został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UD90. Planowany termin wejścia w życie ustawy to początek 2021 r.

Celem głównym projektu jest stworzenie podstaw prawnych dla działalności społecznych agencji najmu (SAN). SAN-y będą pełnić rolę pośrednika łączącego rynek mieszkań komercyjnych i najemców/podnajemców o dochodach uniemożliwiających wynajem mieszkania na takim rynku. Specjalizują się one w wynajmowaniu mieszkań na rynku, głównie od osób fizycznych. Wskutek zawierania wieloletnich umów z właścicielami mieszkań zwiększa się bezpieczeństwo i stabilność najmu, rozszerza się tym samym oferta mieszkaniowa dla osób o niskich i średnich dochodach, dzięki obniżonym stawkom czynszu.

Oczekiwanym efektem wejścia w życie przedmiotowej ustawy będzie:

-
powstanie społecznych agencji najmu (SAN);
-
rozszerzenie instrumentów realizacji lokalnej polityki;
-
mieszkaniowej o współpracę z SAN-ami;
-
zwiększenie zasobu mieszkań na wynajem o czynszach poniżej stawek rynkowych.
*
Kooperatywy mieszkaniowe

Projekt ustawy o kooperatywach mieszkaniowych wpisany został do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UD41. Projekt jest w trakcie procesu legislacyjnego. Planowany termin wejścia w życie ustawy to 30 dni od dnia jej ogłoszenia.

Głównym celem projektu jest prawne uregulowanie koncepcji kooperatyw mieszkaniowych. Działania na rzecz prawnego uregulowania kooperatyw mieszkaniowych są wyrazem szerszego otwarcia polityki mieszkaniowej na nowo powstające podmioty chcące działać w zakresie budownictwa mieszkaniowego. Rozwój tego typu inicjatyw będzie stanowić uzupełnienie działań mających na celu zwiększenie dostępności mieszkań oraz umożliwi samodzielne zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych przez osoby, które są zainteresowane osobistym angażowaniem się w budowę własnego mieszkania, a także stworzy alternatywę dla zakupu mieszkania na rynku deweloperskim. Uregulowanie statusu kooperatyw ułatwi realizację inwestycji mieszkaniowych w tej formule m.in. przy uzyskiwaniu finansowania z banku, czy przy współpracy z samorządami gminnymi w ramach ubiegania się o nabycie gruntów należących do zasobu gminy.

Adresatem projektu są osoby fizyczne chcące samodzielnie zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe poprzez realizację inwestycji mieszkaniowej.

Oczekiwanym efektem wejścia w życie przedmiotowej ustawy będzie:

upowszechnienie realizacji inwestycji mieszkaniowych w formie kooperatyw;

-
zwiększenie możliwości samodzielnego zaspokajania potrzeb mieszkaniowych;
-
zwiększenie konkurencji na rynku mieszkaniowym;
-
poprawa jakości przestrzeni miejskich (inwestowanie na działkach nieatrakcyjnych dla masowych przedsięwzięć deweloperskich, indywidualny projekt architektoniczny);
-
budowa kapitału społecznego (nawiązywanie silnych więzi sąsiedzkich).
*
Konkurs ofert na dofinansowanie realizacji zadań publicznych z zakresu części 40 budżetu państwa - turystyka w latach 2020-2022

Głównym celem projektu jest rozwój turystyki w różnych regionach Polski oraz wzrost jakości świadczonych usług turystycznych.

Cele szczegółowe dofinansowania w danym roku są zależne od ogłoszonych priorytetów na ten okres. W 2020 r. został ogłoszony konkurs ofert na dofinansowanie działań z zakresu renowacji i wytyczania szlaków turystycznych, zwiększenia dostępności turystyki dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych, poprawy bezpieczeństwa turystów, a także działań na rzecz tworzenia i rozwoju terytorialnych marek turystycznych. W otwartym konkursie ofert udział mogły wziąć zarejestrowane w Polsce organizacje pozarządowe oraz jednostki w rozumieniu art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, których działalność w obszarze turystyki lub krajoznawstwa jest jednym z celów lub zadań statutowych, działające dłużej niż 2 lata; zadania wybrane w konkursie realizowane są przez poszczególnych wykonawców w okresie od 1 marca do 31 grudnia 2020 r.

*
Polskie Marki Turystyczne

Celem głównym projektu jest stymulowanie współpracy w zakresie rozwoju turystyki na poziomie lokalnym i subregionalnym, czego pożądanym efektem jest ukonstytuowanie tzw.

markowych regionów turystycznych - jednostek kompleksowo zarządzających rozwojem i promocją turystyki na wyznaczonym obszarze, powiązanym ze sobą funkcjonalnie.

Cel szczegółowy projektu to wzrost rozpoznawalności lokalnych i regionalnych ofert turystycznych w Polsce, co powinno przełożyć się na wzrost ruchu turystycznego oraz wydłużenie pobytów turystów.

Do udziału w projekcie mogą zgłaszać się osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej prowadzące działalność na terenie Polski w zakresie promocji turystyki. Rekomendowanymi podmiotami są: fundacje, stowarzyszenia, jednostki samorządów terytorialnych, lokalne organizacje turystyczne, regionalne organizacje turystyczne, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarcza, związki międzygminne i inne podmioty zajmujące się turystyką.

Wsparcie dla uczestników projektu ma odbywać się corocznie, a nabór do projektu co 2 lata.

Identyfikacja kluczowych grup interesariuszy w obszarze zadań MR.

MR wdrażając i realizując szereg programów oraz projektów, a także podejmując prace nad kolejnymi rozwiązaniami, zainteresowane jest współpracą z jak najszerszym kręgiem potencjalnych interesariuszy, którzy mogą być zaangażowani w proces kreowania oraz opiniowania nowych instrumentów i mechanizmów wsparcia dla szeroko pojętego rozwoju gospodarki, budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego, mieszkalnictwa oraz turystyki lub też być zainteresowani poszczególnymi projektami oraz efektami ich wdrażania i funkcjonowania. Relacje MR z interesariuszami mają charakter obustronny, wpływając też na proces decyzyjny.

Wśród różnych grup interesariuszy ważne miejsce mają też organizacje pozarządowe. Ich przedstawiciele uczestniczą m.in. w pracach zespołów doradczych funkcjonujących w Ministerstwie. Ta grupa interesariuszy dysponuje szczególnie dużą wiedzą o problemach występujących w sferze zadań publicznych oraz bogatym doświadczeniem w ich rozwiązywaniu.

Jest ona ważnym partnerem administracji publicznej w kreowaniu i realizowaniu polityki zaspokajania potrzeb na rzecz różnych grup społecznych.

Dokonując analizy otoczenia zewnętrznego MR pod kątem identyfikacji kluczowych grup interesariuszy, należy uwzględnić interesariuszy, na których wpływ może wywierać działalność prowadzona przez MR oraz interesariuszy, którzy wywierają wpływ na działalność MR, np. poprzez różne formy współpracy, ale również i poprzez konstruktywną krytykę. W efekcie można stworzyć następującą "mapę" interesariuszy w obszarze zadań realizowanych przez MR:

Rys. Mapa interesariuszy

grafika

1. 

Cel główny i cele szczegółowe Programu.

1.1.
Cel główny.

Tworzenie warunków dla partnerskiej, aktywnej i efektywnej współpracy Ministerstwa z jak najszerszym kręgiem interesariuszy, na rzecz rozwoju polskiej gospodarki i przedsiębiorczości, budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, a także turystyki.

1.2.
Cele szczegółowe:
-
zaangażowanie interesariuszy w realizację zadań na rzecz zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju polskiej gospodarki,
-
otwartość administracji publicznej na opinie i potrzeby obywateli,
-
tworzenie efektywnego modelu współpracy Ministerstwa z interesariuszami,
-
budowanie społeczeństwa obywatelskiego,
-
budowanie wizerunku społecznie odpowiedzialnej administracji publicznej.

2. 

Zasady współpracy.

Objęta Programem współpraca Ministerstwa z interesariuszami jest realizowana z zachowaniem następujących zasad:
-
pomocniczości - opiera się na założeniu, że podmioty administracji publicznej nie powinny ingerować w sprawy interesariuszy w zakresie, w którym są oni w stanie działać z własnej inicjatywy;
-
suwerenności stron - strony mają prawo do obustronnej niezależności w sposobie wykonywanych przez nie zadań i rozwiązywania problemów społecznych. Istotna jest tutaj symetryczność praw i obowiązków stron współpracy;
-
partnerstwa - polega na ścisłej i przejrzystej współpracy pomiędzy Ministerstwem, a interesariuszami. Podmioty te dążą do wypracowania jak najlepszego rezultatu, działając na rzecz społeczeństwa obywatelskiego;
-
efektywności - zakłada, że wspólne działania są prowadzone sprawnie, z wykorzystaniem najskuteczniejszych narzędzi oraz z uwzględnieniem obowiązku racjonalnego dysponowania środkami publicznymi;
-
uczciwej konkurencji - opiera się na założeniu, że interesariusze mają prawo równego dostępu do realizacji zlecanych przez administrację rządową zadań publicznych;
-
jawności - zakłada wzajemne i rzetelne informowanie stron o planowanych kierunkach działań, budując tym samym obustronne zaufanie i przyczyniając się do tworzenia partnerskich relacji.

Ponadto współpraca Ministerstwa z interesariuszami może odbywać się pomocniczo w oparciu o zasady określone w normie AA1000 - Zasada odpowiedzialności w międzynarodowym standardzie CSR pozwalającym na zaangażowanie interesariuszy w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Standard ten zawiera trzy zasady:

-
włączania - interesariusze powinni być angażowani we wspólne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju;
-
istotności - dotyczy konieczności identyfikacji oraz określenia kwestii istotnych przy współpracy z interesariuszami;
-
odpowiadania - udzielanie odpowiedzi w kwestiach podnoszonych przez interesariuszy powinno odbywać się w sposób wyczerpujący i wyważony, bez zbędnej zwłoki przy wykorzystaniu kompetencji, potencjału i procesów pozwalających na realizację odpowiedzi.

3. 

Zakres przedmiotowy współpracy

Współpraca dotyczy spraw będących w gestii Ministra Rozwoju, a mianowicie:
-
kształtowania warunków podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej;
-
podejmowania działań sprzyjających wzrostowi konkurencyjności oraz innowacyjności gospodarki polskiej, w tym poprzez odpowiednie kształtowanie systemu ochrony własności przemysłowej;
-
formułowania założeń współpracy gospodarczej z zagranicą;
-
współpracy z organizacjami międzynarodowymi o charakterze gospodarczym oraz prowadzenia działań w zakresie kształtowania i realizacji zasad wymiany handlowej Unii Europejskiej z krajami trzecimi, w tym w szczególności w ramach wspólnej polityki handlowej Unii Europejskiej;
-
promocji gospodarki, w tym wspierania rozwoju eksportu i inwestycji polskich za granicą oraz wspierania napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych;
-
kontroli obrotu z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa w związku z porozumieniami i zobowiązaniami międzynarodowymi;
-
wprowadzania środków administrowania obrotem z zagranicą towarami i usługami, a także przywozu i wywozu technologii;
-
udziału w kształtowaniu polityki Unii Europejskiej w zakresie polityki gospodarczej;
-
architektury;
-
budownictwa;
-
wspierania mieszkalnictwa;
-
gospodarki nieruchomościami;
-
zagospodarowania turystycznego kraju oraz mechanizmów regulacji rynku turystycznego.

Współpraca prowadzona jest z uwzględnieniem Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) oraz Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 (Agenda 2030).

Głównym celem SOR jest tworzenie warunków dla wzrostu dochodów mieszkańców Polski przy jednoczesnym wzroście spójności w wymiarze społecznym, ekonomicznym 7 , środowiskowym i terytorialnym. Celami szczegółowymi są natomiast:

-
trwały wzrost gospodarczy oparty c oraz silniej o wiedzę, dane i doskonałość organizacyjną;
-
rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony;
-
skuteczne państwo i instytucje służące wzrostowi oraz włączeniu społecznemu i gospodarczemu.

Agenda 2030 stanowi z kolei wizję rozwoju świata, kierunek oraz deklarację działań na rzecz tworzenia warunków dla zrównoważonego rozwoju w ujęciu globalnym, regionalnym i lokalnym 8 . Ma ona na celu:

-
wyeliminowanie ubóstwa i głodu we wszystkich postaciach i wymiarach;
-
ochronę planety przed degradacją oraz podejmowanie pilnych działań w zakresie zmian klimatu, tak aby mogła ona służyć potrzebom obecnych i przyszłych pokoleń;
-
zapewnienie wszystkim ludziom możliwości korzystania z dobrodziejstw dostatniego i satysfakcjonującego życia przy jednoczesnym przebiegu zgodnie z naturą postępu gospodarczego, społecznego i technologicznego,;
-
wspieranie pokojowego, sprawiedliwego i inkluzywnego społeczeństwa, wolnego od lęku i przemocy;
-
mobilizowanie środków do wdrożenia Agendy 2030 przy udziale wszystkich krajów, interesariuszy i obywateli.

4. 

Formy współpracy

4.1.
Współpraca o charakterze niefinansowym
4.1.1.
Konsultacje publiczne

Konsultacje przygotowanych w Ministerstwie projektów, w tym aktów prawnych lub ich założeń, służą poznaniu opinii interesariuszy w procesie stanowienia prawa. Prowadzone są zgodnie z zasadami wyznaczonymi w Wytycznych do przeprowadzania oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego 9 .

Konsultacje publiczne prowadzone są w sposób otwarty i powszechny, przy jednoczesnym zapewnieniu obywatelom możliwości wypowiedzenia się oraz otrzymania rzetelnej odpowiedzi na zgłoszone uwagi. Interesariusze mają możliwość przedstawienia opinii w zakresie konsultowanego projektu. Konsultacje publiczne powinny być uzupełnione o działania promujące wspólne wypracowywanie projektów aktów prawnych.

Organizator konsultacji zwraca szczególną uwagę, aby główne zagadnienia konsultowanego projektu były napisane zrozumiałym językiem. Odpowiedzi na zgłoszone uwagi powinny być udzielone w sposób merytoryczny, rzetelny, w trybie indywidualnym lub zbiorczym.

Wszystkie konsultacje publiczne przeprowadzane w Ministerstwie opierają się o następujące zasady:

-
dobra wiara - organizatorzy konsultacji są otwarci na odmienne zdanie uczestników konsultacji, również w zakresie zgłaszanych przez zainteresowane strony uwag, opinii oraz propozycji zmian w założeniach konsultowanych projektów. Ważna jest tutaj obustronna współpraca oraz zrozumienie odmiennych racji;
-
powszechność - konsultowane projekty są dostępne publicznie (BIP Rządowego Centrum Legislacji, strony MR w serwisie polskiego rządu na portalu gov.pl https://www.qov.pl/web/rozwoh w taki sposób, aby każdy obywatel mógł się z nimi szczegółowo zapoznać oraz wyrazić swój pogląd;
-
przejrzystość - informacje o celu, przebiegu oraz wyniku konsultacji są powszechnie dostępne. Organizator dba o to, aby wszystkie zgłoszone uwagi oraz odpowiedzi organizatora były jawne, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429 ze zm);
-
responsvwność - każdemu interesariuszowi zgłaszającemu swoją opinię/uwagę do założeń konsultowanego projektu należy się rzetelna i merytoryczna odpowiedź udzielana bez zbędnej zwłoki, nie wykluczając przy tym możliwości udzielania odpowiedzi zbiorczych;
-
koordynacja - aby konsultacje mogły zostać przeprowadzone w sposób prawidłowy, powinny one być koordynowane przez tzw. gospodarza konsultacji. Jest on odpowiedzialny za kwestie merytoryczne oraz organizacyjne w procesie przeprowadzania konsultacji. W MR za przebieg procesu konsultacji konkretnego projektu odpowiedzialna jest w każdym przypadku komórka organizacyjna, która zgodnie z obowiązującym w MR podziałem kompetencji przygotowuje dany projekt w wymiarze merytorycznym;
-
przewidywalność - zasady przeprowadzania konsultacji powinny być określone w sposób przejrzysty i zrozumiały dla każdego obywatela, z uwzględnieniem okresu na dokonanie analizy nadesłanych uwag. Konsultacje powinny trwać, co do zasady, nie krócej niż 21 dni;
-
poszanowanie interesu ogólnego - ostateczne założenia konsultowanego projektu, niezależnie od liczby odmiennych opinii, powinny uwzględniać przede wszystkim dobro ogólne oraz interes publiczny.

Ministerstwo prowadzi wykaz interesariuszy przeznaczony do wykorzystania przez administrację rządową w procesie konsultacji publicznych projektów aktów prawnych. Wykaz w sposób szczególny uwzględnienia organizacje reprezentujące przedsiębiorców. W wykazie znajduje się obecnie ponad 400 podmiotów. Wykaz zorganizowany jest w podziale tematycznym (np. finanse, branża kosmetyczna, farmaceutyczna, medyczna, branża spożywcza, usługi itp). Wszystkie podmioty, w tym organizacje pozarządowe, chcące brać udział w procesie konsultacji publicznych, mogą udostępnić dane kontaktowe w wykazie. Wykaz dostępny jest pod adresem:

https://www.qov. pl/web/rozwoi/wez-udzial-w-konsultaciach-publicznvch-w-ramach-rzadoweqo- procesu-leqislacvineqo

Konsultacje projektów aktów legislacyjnych Unii Europejskiej z interesariuszami odbywają się zgodnie z mechanizmem konsultacji i prowadzenia prac legislacyjnych nad projektami aktów legislacyjnych UE: "Jak stosować mechanizm konsultacji i prowadzenia prac nad projektami aktów legislacyjnych UE ?" 10 .

4.1.2.
Wzajemne informowanie o kierunkach działań

Informowanie o kierunkach działań odbywa się poprzez zamieszczanie informacji na stronie internetowej Ministerstwa, oficjalnych stronach profilowych Ministerstwa na portalach społecznościowych lub drogą mailową. Ministerstwo może także informować o kierunkach podejmowanych działań w wydawanych okresowo publikacjach lub newsletterach.

4.1.3.
Patronat honorowy Ministerstwa Rozwoju

Patronat honorowy Ministerstwa stanowi szczególne wyróżnienie i jednocześnie podkreśla wyjątkowy charakter organizowanego przedsięwzięcia. Wydarzenie, które ma zostać objęte patronatem honorowym, musi być bezpośrednio związane z zadaniami i działaniami realizowanymi przez Ministerstwo. Ponadto wydarzenie nie może mieć charakteru komercyjnego. Szczegółowe warunki przyznawania patronatu honorowego zostały udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa pod adresem:

https://www.qov.pl/web/rozwoi/uzvskai-patronatv-ministerstwa

4.1.4.
Bezpośrednie spotkania pracowników Ministerstwa z interesariuszami

Jedną z form współpracy Ministerstwa z interesariuszami jest możliwość bezpośrednich spotkań pracowników Ministerstwa lub wizyty pracowników w siedzibach poszczególnych interesariuszy. Spotkania służą lepszemu poznaniu sposobu funkcjonowania danej organizacji oraz realizowanych przez nią zadań. Spotkania te stanowią ponadto platformę wymiany informacji, dają możliwość omówienia dotychczasowej współpracy z Ministerstwem albo ewentualnego podjęcia takiej współpracy.

4.1.5.
Organizacja cyklicznych spotkań przedstawicieli Ministerstwa z interesariuszami

Spotkania dotyczą konkretnego obszaru tematycznego, w ramach którego uzasadniona jest współpraca Ministerstwa z interesariuszami. Celem tych spotkań jest wymiana doświadczeń w określonym obszarze oraz informowanie o wzajemnych kierunkach działań.

4.1.6.
Wspólna organizacja działań o charakterze lokalnym

Współpraca Ministerstwa z interesariuszami w zakresie m.in. wsparcia merytorycznego przy organizacji wydarzeń mających wpływ na rozwój regionalny i lokalny.

4.1.7.
Wspólna organizacja wydarzeń (np. szkoleń, konferencji, seminariów)

Merytoryczna lub logistyczna współpraca przy organizacji wspólnych szkoleń, konferencji, seminariów. W ramach takiej współpracy przewiduje się również udział przedstawicieli jednej strony w wydarzeniu organizowanym przez drugą stronę, np. szkolenie organizowane przez Ministerstwo dla interesariuszy.

4.1.8.
Wzajemne promowanie współpracy administracji publicznej z interesariuszami

Działania promujące współpracę administracji publicznej z interesariuszami polegające m.in. na rozpowszechnianiu przez Ministerstwo informacji o wydarzeniach realizowanych przez interesariuszy, które wpisują się w obszar działalności Ministerstwa.

4.1.9.
Współpraca z interesariuszami w ramach prac zespołów opiniodawczo-doradczych

Merytoryczna współpraca MR z sektorem pozarządowym odbywa się również poprzez kontakty z funkcjonującymi w Ministerstwie zespołami opiniodawczo-doradczymi, których członkami są różne grupy interesariuszy, w tym m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych i przedsiębiorców.

Organy pomocnicze i doradcze działające w MR, w pracach których uczestniczą lub mogą uczestniczyć przedstawiciele organizacji pozarządowych 11 :

1)
Międzyresortowy Zespół ds. Strategii "Europa 2020" - w skład Zespołu wchodzi m.in. 7 organizacji pozarządowych wskazanych przez Radę Działalności Pożytku Publicznego.

Częstotliwość zwoływania posiedzeń Zespołu uzależniona jest od harmonogramu

Semestru Europejskiego. Zazwyczaj odbywają się 3-4 posiedzenia w cyklu Semestru

(od października/listopada do lipca).

Do zadań organu należy:

-
opiniowanie projektów Krajowych Programów Reform (KPR) oraz innych dokumentów przygotowywanych w związku z realizacją i monitorowaniem realizacji strategii "Europa 2020";
-
opiniowanie projektów dokumentów strategicznych, opracowywanych przez organy administracji rządowej pod kątem ich zgodności z KPR, w celu zapewnienia komplementarności działań wdrażających na poziomie krajowym strategię "Europa 2020";
-
udział w monitorowaniu i ewaluacji wdrażania reform strukturalnych, o których mowa w KPR oraz przygotowywanie rekomendacji dotyczących zwiększenia efektywności realizacji strategii "Europa 2020";
-
wzmacnianie współpracy i współodpowiedzialności za realizację strategii "Europa 2020" na szczeblu krajowym poprzez jej promocję oraz zapewnienie efektywnej komunikacji z partnerami społeczno-gospodarczymi.
2)
Rada Konsultacyjna ds. Handlu i Usług - w skład Rady wchodzą m.in. osoby zaproszone przez Ministra reprezentujące środowiska naukowe i środowiska przedsiębiorców, tj. m.in. Polski Instytut Ekonomiczny, Polską Organizację Handlu i Dystrybucji, Kongregację Przemysłowo-Handlową, Naczelną Radę Zrzeszeń Handlu i Usług, Polską Izbę Handlu, Polską Federację Producentów Żywności, Związek Rzemiosła Polskiego, Stowarzyszenie Polska Wódka, Polską Izbę Paliw Płynnych, Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego,

Związek Pracodawców, Polski Przemysł Spirytusowy, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kupców i Drobnej Wytwórczości. Posiedzenia Rady odbywają się w zależności od potrzeb.

Do zadań organu należy:

-
wydawanie rekomendacji w zakresie poprawy warunków podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium RP w sektorze handlu wewnętrznego i usług, w szczególności dotyczących:
a)
kierunku rozwoju tego sektora,
b)
znoszenia barier i zjawisk działających dysfunkcjonalnie w tym sektorze,
c)
współpracy z podmiotami działającymi w tym sektorze;
-
opracowywanie propozycji rozwiązań legislacyjnych w celu stworzenia lepszych regulacji prawnych oraz rozwiązań systemowych służących rozwojowi sektora handlu wewnętrznego i usług;
-
wspieranie przedsiębiorczości, innowacyjności i konkurencyjności w sektorze handlu wewnętrznego i usług.
3)
Rada Programowa Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 (forum wymiany informacji oraz wypracowania wspólnego stanowiska w zakresie problematyki azbestowej przez przedstawicieli urzędów marszałkowskich, resortów, ośrodków naukowych, organów kontroli i organizacji pozarządowych) - w 2020 r. w skład Rady wchodzi m.in. 2 przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz eksperci posiadający dorobek naukowy powołani przez Ministra Rozwoju. Posiedzenia Rady zwoływane są 2 razy do roku.

Do zadań organu należy:

-
ocena realizacji zadań i wyznaczanie nowych kierunków działań,
-
opracowanie propozycji inicjatyw legislacyjnych związanych z problematyką azbestową,
-
opiniowanie wykorzystania środków finansowych będących w dyspozycji ministra właściwego ds. gospodarki w ramach Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009 - 2032.
4)
Rada Infrastruktury Informacji Przestrzennei - w skład Rady wchodzą m.in. czterej przedstawiciele instytucji naukowych lub organizacji pozarządowych powołani przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa. Posiedzenia Rady zwoływane są średnio raz w miesiącu.

Do zadań organu należy:

-
opiniowanie, na wniosek ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, projektów aktów prawnych, standardów, przedsięwzięć organizacyjnych, naukowych i edukacyjnych, planów i sprawozdań dotyczących infrastruktury, w tym dotyczących koordynacji i współdziałania oraz kontaktów z Komisją Europejską,
-
występowanie z inicjatywami dotyczącymi usprawnienia infrastruktury pod względem organizacyjnym i technicznym oraz rozszerzenia jej zakresu tematycznego.
5)
Zespół Trójstronny do Spraw Budownictwa i Gospodarki Komunalnej - w skład Zespołu wchodzą przedstawiciele strony rządowej, strony pracobiorców oraz strony pracodawców. Do udziału w pracach Zespołu, na prawach członka, są upoważnieni również członkowie organizacji reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, pod warunkiem, że organizacje te mają swoją reprezentację w branży budowlanej. Posiedzenia Zespołu odbywają się w zależności od potrzeb.

Przedmiotem prac Zespołu są w szczególności zagadnienia związane z rynkiem pracy w sektorze budownictwa i nieruchomości, w tym problemy z gospodarką przestrzenną i komunalną oraz materiałami i wyrobami budowlanymi, jak również problematyką edukacji zawodowej w branży budowlanej.

Zadaniem organu jest wypracowanie wspólnego stanowiska w sprawach ważnych z punktu widzenia polityki państwa oraz interesów pracobiorców i pracodawców, w sprawach związanych z realizacją celów Zespołu.

6)
Zespół do spraw rozwoju bioqospodarki - został powołany zarządzeniem Nr 18 Ministra Rozwoju z dnia 18 września 2020 r. (poz. 23). Posiedzenia Zespołu będą się odbywać w zależności od potrzeb, nie rzadziej, niż raz na pół roku..

Do zadań organu należy:

-
wypracowanie rozwiązań zapewniających stabilność funkcjonowania przedsiębiorców działających w sektorze biogospodarki, w szczególności przetwarzających drewno;
-
dokonywanie analiz przepisów prawa dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie biogospodarki oraz rekomendowanie założeń rozwiązań legislacyjnych, mających na celu stworzenie bardziej korzystnych warunków prowadzenia tej działalności;
-
wypracowywanie rozwiązań systemowych mających na celu promocję i upowszechnianie informacji oraz edukację w zakresie biogospodarki;
-
tworzenie warunków dla dialogu oraz wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy administracją, biznesem, partnerami społecznymi oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie działalności gospodarczej związanej z biogospodarką;
-
rekomendowanie inicjatyw, priorytetów rozwojowych oraz instrumentów dla wzrostu konkurencyjności biogospodarki w procesie rozwoju polityki gospodarczej kraju, w szczególności w działaniach realizowanych przez organy administracji publicznej;
-
analiza i rekomendowanie kierunków zmian w przepisach powszechnie obowiązującego prawa oraz dokumentach programowych w celu realizacji działań wskazanych w komunikacie z dnia 11 grudnia 2019 r. Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady Komitetu Ekonomiczno - Społecznego i Komitetu Regionów "Europejski Zielony Ład" (COM/2019/640 final);
-
identyfikacja barier systemowych związanych z rozwojem biogospodarki; współpraca przy wypracowywaniu stanowisk rządu Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących rozwoju gospodarczego w zakresie biogospodarki w negocjacjach z Komisją Europejską;
-
współpraca dotycząca rozwoju technologicznego w zakresie biogospodarki, wspierającego konkurencyjność w zakresie neutralności klimatycznej.
7)
Zespół do spraw przemysłowo - energetycznych - zespół został powołany zarządzeniem Nr 17 Ministra Rozwoju z dnia 18 września 2020 r. (poz. 22). Posiedzenia Zespołu będą się odbywać w zależności od potrzeb, nie rzadziej, niż raz na pół roku.

Do zadań organu będzie należało:

-
identyfikacja barier systemowych związanych z efektywnością i skutecznością funkcjonowania przepisów prawa w obszarze sektora przemysłowo-energetycznego,
-
analiza i rekomendowanie kierunków zmian przepisów prawa oraz dokumentów programowych w celu realizacji działań wskazanych w komunikacie z dnia 11 grudnia 2019 r. Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Europejski Zielony Ład" (COM/2019/640 final); rekomendowanie priorytetów rozwojowych w celu poprawy innowacyjności i konkurencyjności przemysłów energochłonnych, w tym przemysłu chemicznego, papierniczego, szklarskiego, cementowego, hutnictwa;
-
współpraca przy wypracowywaniu stanowisk rządu Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących rozwoju gospodarczego w zakresie przemysłów energochłonnych w negocjacjach z Komisją Europejską;
-
współpraca w zakresie wspierania realizacji Ważnych Projektów Stanowiących Przedmiot Wspólnego Europejskiego Zainteresowania (IPCEI);
-
współpraca dotyczącą rozwoju technologicznego wspierającego konkurencyjność w zakresie neutralności klimatycznej.
8)
Międzyresortowy Zespół ds. Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) - uczestnictwo przedstawicieli organizacji pozarządowych w pracach Zespołu odbywa się na zasadzie okazjonalnego zaproszenia przez Przewodniczącego Zespołu. Posiedzenia zespołu odbywają się w zależności od zaistniałych potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz do roku.

Do zadań organu należy:

-
wypracowywanie stanowiska rządu RP w kwestiach realizacji zadań wynikających z członkostwa Polski w OECD;
-
zapewnianie spójności stanowiska rządu RP prezentowanego na forum OECD ze stanowiskami zajmowanymi na innych forach międzynarodowych;
-
opracowywanie stanowiska rządu RP na posiedzenia Ministerialnej Rady OECD itp.
9)
Zespół ds. Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju Przemysłowego (UNIDO) - uczestnictwo przedstawicieli organizacji pozarządowych w pracach Zespołu odbywa się na zasadzie okazjonalnego zaproszenia przez Przewodniczącego Zespołu. Posiedzenia Zespołu odbywają się w zależności od zaistniałych potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz do roku.

Do zadań organu należy przedstawianie:

-
opinii dot. działań RP na forum UNIDO,
-
propozycji kierunków zaangażowania Polski w projekty pomocy technicznej administrowane przez UNIDO, z uwzględnieniem obowiązującej strategii w zakresie polskiej współpracy rozwojowej itp.,
-
propozycji wniosków dotyczących działań związanych z udziałem Rzeczypospolitej Polskiej w pracach UNIDO.
10)
Zespół roboczy do prac nad projektem ustawy o rzemiośle i kształceniu dualnym -

w skład Zespołu wchodzą przedstawiciele i eksperci reprezentujący instytucje państwowe, samorządowe, rzemieślnicze, edukacyjne i związkowe. Posiedzenia Zespołu odbywają się w zależności od zaistniałych potrzeb.

Do zadań organu należy

-
przygotowywanie rekomendacji w zakresie opracowania zmian systemowych dotyczących nauki zawodu w systemie dualnym w rzemiośle;
-
przedstawienie nadzorującemu członkowi kierownictwa Ministerstwa uwag i wniosków prac Zespołu zgłoszonych do projektu ustawy podczas konsultacji merytorycznych oraz procesu legislacyjnego.
4.2.
Współpraca finansowa z organizacjami pozarządowymi.

W oparciu o przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Ministerstwo może zlecać organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub zlecać wspieranie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji. Powierzenie wykonywania zadań publicznych albo powierzenie wspierania wykonywania zadań publicznych następuje w drodze:

-
otwartego konkursu ofert;
-
zlecenia z pominięciem otwartego konkursu ofert w przypadku zadań związanych z zapobieżeniem wystąpienia skutków klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej.

Organizacja pozarządowa może z własnej inicjatywy złożyć wniosek do Ministerstwa o realizację zadania publicznego. Charakter zadania publicznego musi wpisywać się w zakres działań MR oraz w zakres działalności statutowej danej organizacji pozarządowej. W przypadku, gdy Minister uzna celowość wniosku o realizację zadania publicznego, ogłasza otwarty konkurs ofert, o czym informuje organizację pozarządową. Wymogi formalne dotyczące wniosku o realizację zadania określone zostały w art. 12 ust. 1 ustawy. Ministerstwo ogłasza otwarty konkurs ofert również w sytuacji, gdy z własnej inicjatywy zamierza zlecić realizację zadań publicznych organizacjom pozarządowym. Po złożeniu ofert przez interesariuszy Minister powołuje komisję konkursową w celu zaopiniowania złożonych ofert. Skład komisji i sposób jej działania reguluje szczegółowo ustawa.

4.3.
Wymiar finansowy przedsięwzięć objętych Programem.

Objęte Programem działania będą podejmowane głównie w ramach zadań własnych poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa Rozwoju oraz środków przeznaczonych na ich realizację. Ponadto MR w latach 2020-2022 zamierza sfinansować w całości bądź współfinansować m.in. następujące przedsięwzięcia uwzględnione w Programie:

1)
Start in Poland - łączny budżet tego programu do 2030 r. to blisko 3 mld zł;
1)
Export Intelligence - wartość tego programu w latach 2020-2021 to 8,357 mln zł;

Konsorcjum eksportowe jako element polityki rozwoju gospodarczego i konkurencyjności (o akronimie KOEXPOL) - wartość projektu w latach 2020-2023 to 7,899 mln zł;

Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 - wartość programu w latach 2020-2022 to 6 mln zł;

Projekt zintegrowany LIFE EKOMALOPOLSKA "Wdrażanie Regionalnego Planu Działań dla Klimatu i Energii" - realizacja od roku 2021 - wartość projektu w latach 2020-2022 to ponad 1 min zł;

Program bezzwrotnego finansowego wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego (jeden z instrumentów pakietu "Mieszkanie+") - wartość programu w latach 2020-2022 to ponad 2,19 mld zł;

1)
Konkurs ofert na dofinansowanie realizacji zadań publicznych z zakresu części 40 budżetu państwa - turystyka w latach 2020-2022 - wartość programu to 7,8 min zł;

Polskie Marki Turystyczne - wartość projektu w latach 2020-2022 to 300 tys. zł;

a także:

współorganizacja przez MR VII Europejskiego Kongresu Mobilności Pracy (wstępnie planowany termin to maj 2021 r.) - udział we współfinansowaniu -120 tys. zł;

2)
udzielanie pomocy publicznej de minimis podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą i spełniającym inne warunki określone w rozporządzeniach Rady Ministrów, przeznaczonej na realizację przedsięwzięć w zakresie promocji i wspierania eksportu - branżowych projektów promocyjnych, publikacji, konferencji, seminariów - planowana wartość pomocy w latach 2020-2022 to 8,1 min zł, (2,7 min zł rocznie).

5. 

Okres realizacji Programu.

Program współpracy Ministra Rozwoju z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami jest programem trzyletnim i obejmuje lata 2020 - 2022.

6. 

Obszary możliwej współpracy z interesariuszami wraz z wyodrębnionymi zadaniami Ministerstwa i realizującymi je komórkami organizacyjnymi:

grafika

7. 

Sposób oceny realizacji Programu

Ocena realizacji założeń Programu odbędzie się na podstawie okresowych sprawozdań sporządzanych przez MR. Sprawozdania będą zawierały informacje na temat stanu współpracy Ministerstwa z interesariuszami z danego okresu. W szczególności będą to informacje dotyczące:
-
skonsultowanych z interesariuszami dokumentów;
-
przyznanych patronatów honorowych Ministerstwa na organizowane wydarzenia;
-
wspólnie realizowanych wydarzeń, takich jak konferencje, szkolenia, seminaria, itp.

Sprawozdania zostaną zamieszczone w BIP na stronie Ministerstwa Rozwoju trzy razy tj.:

-
do 30 kwietnia 2021 r. - realizacja Programu w 2020 r.;
-
do 30 kwietnia 2022 r. - realizacja Programu w 2021 r.;
-
do 30 kwietnia 2023 r. - realizacja Programu w 2022 r.

8. 

Formy kontaktu z komórkami organizacyjnymi MR i sposób nawiązania współpracy

Współpraca MR z organizacjami pozarządowymi pozwala na wykorzystanie potencjału zaangażowania społeczeństwa w realizację zadań publicznych przy jednoczesnej otwartości Ministerstwa na potrzeby i opinie obywateli.

W zależności od obszaru swoich zainteresowań, organizacje pozarządowe i inni interesariusze, korzystając z przedstawionej w Programie szczegółowej charakterystyki zadań realizowanych przez poszczególne komórki organizacyjne MR, mogą nawiązywać współpracę z konkretnymi departamentami/biurami MR w zakresie spraw będących w ich właściwości. Dokonać mogą tego poprzez bezpośredni kontakt (telefonicznie lub e-mailowo) z konkretną komórką organizacyjną, w celu zainicjowania lub realizacji wspólnych projektów, wymiany doświadczeń lub pomocy w poszukiwaniu źródeł finansowania.

9. 

Sposób tworzenia Programu i przeprowadzenia konsultacji

Projekt Programu został przygotowany przy uwzględnieniu merytorycznego wkładu własnego poszczególnych komórek organizacyjnych objętych Programem.

W kolejnym etapie dokument ten został skierowany do uzgodnień wewnętrznych w ramach MR. W ich trakcie komórki organizacyjne MR miały możliwość zgłoszenia ewentualnych uwag o charakterze merytorycznym.

Po przeprowadzeniu uzgodnień wewnętrznych, projekt Programu został skierowany do konsultacji publicznych, które trwały 21 dni.

W tym czasie dokument został zamieszczony na:

portalu gov.pl - https://www.gov.pl/web/rozwoj

Po zakończeniu konsultacji oraz rozpatrzeniu przez MR zgłoszonych w ich trakcie uwag i sugestii, ostateczna wersja Programu została przyjęta zarządzeniem Ministra Rozwoju.

1 Minister Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka oraz turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 2261).
2 Dz.U. z 2020 r. poz. 1057
3 m.in. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, spółdzielnie socjalne
4 Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz.U. z 2019 r. poz. 2261).
5 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Rozwoju (Dz. U poz. 2291)
6 Plan działalności Ministra Rozwoju na rok 2020 dla działów administracji rządowej: gospodarka, turystyka,
7 Wymiar ekonomiczny zrównoważonego rozwoju opiera się na założeniu, że pozostałe jego wymiary nie będą hamować postępu, stanowiąc jego stymulatory, wymuszające postęp technologiczny, podnoszenie poziomu wykształcenia społeczeństwa, jego zwiększony udział w podejmowaniu decyzji i w odpowiedzialności za te decyzje, tworzenie nowych miejsc pracy, rozwój aktywności i przedsiębiorczości, a także wzrost efektywności wykorzystania surowców, materiałów i pracy ludzkiej.
8 Obejmuje ona 17 celów zrównoważonego rozwoju ONZ (sustainable development goals, SDGs) oraz powiązanych z nimi 169 zadań, które oddają trzy wymiary zrównoważonego rozwoju - gospodarczy, społeczny i środowiskowy. Kluczowym dokumentem, poprzez który w Polsce następuje wdrażanie SDGs jest Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
9 Dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 5 maja 2015 r., dostępny na stronie: https://www. rcl.αov.pl/book/wvtvczne.
10 https://www. rcl.qov.pl/sites/zalaczniki/proiektv legislacyjne UE.pdf - dokument ten został sporządzony celem ujednolicenia systemu i sposobu komunikowania się oraz konsultowania zapisów projektów aktów legislacyjnych UE z interesariuszami. Charakter obowiązującego w UE procesu decyzyjnego wymaga prowadzenia bieżących konsultacji i dialogu z interesariuszami w trakcie całego okresu negocjacji aktu prawnego. W związku z powyższym konsultacje nie powinny ograniczać się do jednorazowego kontaktu przy opracowywaniu stanowiska RP do projektu danego aktu, czy potencjalnego zagrożenia dla interesu RP.
11 Wykaz Zespołów oraz zakres ich działalności może ulec zmianie w okresie realizacji Programu. Powyższe zmiany nie będą powodowały konieczności aktualizacji Programu.