Przygotowanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do realizacji zadań zarządzania kryzysowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GDDKiA.2019.10

Akt obowiązujący
Wersja od: 16 marca 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 10
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 16 marca 2019 r.
w sprawie przygotowania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do realizacji zadań zarządzania kryzysowego

Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1 załącznika do zarządzenia Nr 36 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 4 grudnia 2018 roku w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa:
1)
kategorie utrudnień, zdarzeń ekstremalnych i zagrożeń mogących spowodować sytuacje kryzysowe na zarządzanej sieci dróg krajowych lub innej infrastrukturze Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwanej dalej "GDDKiA";
2)
podział zadań i odpowiedzialności, w ramach GDDKiA, w zakresie realizacji zadań zarządzania kryzysowego;
3)
struktury kierowania zarządzaniem kryzysowym w GDDKiA;
4)
komórki organizacyjne GDDKiA uczestniczące w zarządzaniu kryzysowym;
5)
obieg informacji na potrzeby realizacji zadań zarządzania kryzysowego;
6)
dokumenty obowiązujące w systemie monitorowania sytuacji i reagowania na zaistniałe utrudnienie lub zagrożenie na zarządzanej sieci dróg krajowych lub innej infrastrukturze GDDKiA.
§  2. 
1. 
Na potrzeby realizacji zadań zarządzania kryzysowego w GDDKiA określa się cztery kategorie zagrożeń, mogących spowodować sytuacje kryzysowe w rozumieniu przepisów o zarządzaniu kryzysowym 1 :
1)
I kategoria - obejmująca utrudnienia spowodowane zagrożeniami określonymi w Planie Zarządzania Kryzysowego, zwanego dalej "PZK", akceptowanym przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, zwanego dalej "Generalnym Dyrektorem" lub Dyrektora Oddziału GDDKiA, zwanego dalej "Dyrektorem Oddziału", w stosunku do których reagowanie mieści się całkowicie w ich kompetencjach i możliwościach.

W I kategorii zawierają się utrudnienia awaryjne - przez które należy rozumieć warunki, okoliczności zdarzenia powstałe na sieci dróg krajowych lub innej infrastrukturze zarządzanej przez GDDKiA, powodujące utrudnienia w ruchu lub funkcjonowaniu urzędu, trwające powyżej 3 godzin;

2)
II kategoria - obejmująca zdarzenia ekstremalne spowodowane zagrożeniami ujętymi w PZK, w stosunku do których samodzielne działania Oddziału GDDKiA lub Centrali GDDKiA nie będą wystarczające i wymagają wsparcia (współpracy) z innymi komórkami organizacyjnymi GDDKiA i podmiotami zewnętrznymi. Akceptujący PZK jest wówczas podmiotem wiodącym, natomiast inne komórki organizacyjne i podmioty zewnętrzne pełnią funkcję współpracujących.

W II kategorii zawierają się zdarzenia ekstremalne - przez które należy rozumieć zdarzenia powodujące utratę kontroli nad przebiegiem zdarzenia lub jego eskalację, wywołujące znaczne ograniczenia w zarządzaniu infrastrukturą, wymagające dłuższego czasu na przywrócenie jej pierwotnego charakteru, poniesienia nieplanowanych nakładów finansowych oraz użycia stanów osobowych i sprzętowych przekraczających aktualne możliwości Oddziału GDDKiA lub Centrali GDDKiA;

3)
III kategoria - obejmująca zagrożenia powodujące sytuacje kryzysowe, wobec których podmiotem wiodącym jest minister właściwy do spraw transportu, inny minister, kierownik urzędu centralnego lub wojewoda.

W III kategorii zawierają się w szczególności zagrożenia i sytuacje kryzysowe wprowadzone przez właściwy podmiot wiodący ujęty w Krajowym Planie Zarządzania Kryzysowego oraz w PZK;

4)
IV kategoria - obejmująca zagrożenia wymagające wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, stanu wyjątkowego lub stanu wojennego, wobec których podmiotem wiodącym jest właściwy minister, Prezes Rady Ministrów lub Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
Kategorie zagrożeń i podział zadań realizowanych w ramach zarządzania kryzysowego GDDKiA, określa załącznik Nr 1 do zarządzenia.
3. 
Decyzję o zakwalifikowaniu zagrożeń do kategorii, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 podejmuje:
1)
Dyrektor Oddziału na którego terenie, wystąpiło zagrożenie i informuje Generalnego Dyrektora poprzez Głównego Koordynatora, o którym mowa w § 3 ust. 1;
2)
Dyrektor Generalny GDDKiA dla Centrali GDDKiA i informuje Generalnego Dyrektora, poprzez Głównego Koordynatora;
3)
Generalny Dyrektor dla GDDKiA na wniosek Głównego Koordynatora, który informuje ministra właściwego do spraw transportu.
4. 
Decyzję o zakwalifikowaniu zagrożeń i sytuacji do kategorii, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4 podejmuje właściwy organ uprawniony do ich wprowadzenia.
§  3. 
1. 
Celem zapewnienia sprawnego koordynowania zadań i przepływu informacji wyznacza się Zastępcę Generalnego Dyrektora, kierującego zagadnieniami związanymi z realizacją przedsięwzięć z zakresu zarządzania kryzysowego w GDDKiA do pełnienia funkcji Głównego Koordynatora GDDKiA do spraw zarządzania kryzysowego, zwanego dalej "Głównym Koordynatorem".
2. 
Celem zapewnienia sprawnego koordynowania zadań i przepływu informacji z zakresu zarządzania kryzysowego w Oddziale GDDKiA Dyrektorzy Oddziałów wyznaczą Zastępców Dyrektorów Oddziałów ds. Zarządzania Drogami i Mostami na Koordynatorów Oddziałów do spraw zarządzania kryzysowego, zwanych dalej "Koordynatorami Oddziału".
3. 
Z zastrzeżeniem ust. 4, decyzje w zakresie działań mających na celu realizację zadań zarządzania kryzysowego odnoszących się do kategorii zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2, podejmują:
1)
Kierownik Rejonu na obszarze działania Rejonu;
2)
Koordynator Oddziału, na obszarze działania Oddziału Generalnej Dyrekcji;
3)
Główny Koordynator na obszarze więcej niż jednego Oddziału GDDKiA lub w Centrali GDDKiA.
4. 
Do czasu otrzymania wytycznych, od koordynatorów wymienionych w ust. 1 i 2, obowiązek podjęcia bieżących działań w zakresie przeciwdziałania występującym utrudnieniom, zdarzeniom i zagrożeniom określonym w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 spoczywa na pracowniku GDDKiA lub pracowniku przedsiębiorcy2), z którym zawarto umowę na utrzymanie drogi lub innej infrastruktury i który pierwszy stwierdził lub otrzymał informację o wystąpieniu zdarzenia. Pracownicy ci informują o zaistniałym zdarzeniu innych pracowników, przedstawiając jednocześnie swoją ocenę sytuacji oraz informację o zamierzonych działaniach.
5. 
Obieg informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego oraz sprawozdawczości o powstałych utrudnieniach, zdarzeniach i zagrożeniach odbywa się poprzez Punkty Informacji Drogowej Centrali GDDKiA i Oddziałów GDDKiA.
6. 
Na potrzeby zarządzania kryzysowego sporządza się meldunki sytuacyjne, których wzór stanowi:
1)
załącznik Nr 2 do zarządzenia - dla Centrali GDDKiA;
2)
załącznik Nr 3 do zarządzenia - dla Oddziału GDDKiA.
§  4. 
1. 
W celu realizacji zadań, o których mowa w art. 12 ust. 2c ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1401, z późn. 2) Przedsiębiorca, z którym zawarto umowę na utrzymanie drogi lub innej infrastruktury GDDKiA. zm.) w GDDKiA tworzy się Zespół Zarządzania Kryzysowego GDDKiA, zwany dalej "Zespołem".
2. 
Zespół jest organem opiniodawczo-doradczym, właściwym w sprawach inicjowania i koordynowania działań podejmowanych w zakresie zarządzania kryzysowego w GDDKiA.
3. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
Przewodniczący Zespołu - Generalny Dyrektor;
2)
Zastępca Przewodniczącego Zespołu - Główny Koordynator lub inny członek Zespołu wyznaczony przez Generalnego Dyrektora;
3)
Członkowie Zespołu - Zastępcy Generalnego Dyrektora, Dyrektor Generalny GDDKiA, kierownicy komórek organizacyjnych GDDKiA, o których mowa w § 4 ust. 2 załącznika do zarządzenia Nr 36 Generalnego Dyrektora z dnia 4 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad;
4)
Kierownik Grupy Monitorowania Zagrożeń, o którym mowa w § 5 ust. 3;
5)
Rzecznik GDDKiA.
4. 
W skład Zespołu mogą wchodzić inne osoby, niż określone w ust. 3, wskazane lub zaproszone przez Przewodniczącego Zespołu lub Zastępcę Przewodniczącego Zespołu.
5. 
Pracami Zespołu kieruje Przewodniczący Zespołu lub w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego Zespołu.
6. 
Pracami Zespołu może kierować inny członek Zespołu wyznaczony przez Przewodniczącego Zespołu lub Zastępcę Przewodniczącego Zespołu.
7. 
Posiedzenie Zespołu zwołuje Przewodniczący Zespołu lub Zastępca Przewodniczącego Zespołu.
8. 
Zespół może pracować w niepełnym składzie. O pracy w niepełnym składzie Zespołu decyduje Przewodniczący Zespołu lub Zastępca Przewodniczącego Zespołu.
9. 
Członkowie Zespołu uczestniczą w jego pracach osobiście. W uzasadnionych przypadkach członek Zespołu może upoważnić inną osobę do reprezentowania go w posiedzeniu Zespołu.
10. 
Zespół obraduje na posiedzeniach, które odbywają się w siedzibie Centrali GDDKiA lub w innym miejscu wskazanym przez Przewodniczącego Zespołu lub Zastępcę Przewodniczącego Zespołu.
11. 
Posiedzenia Zespołu są protokołowane przez wyznaczonego pracownika z Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa. Wzór protokołu określa załącznik Nr 4 do zarządzenia.
§  5. 
1. 
Powołuje się Grupę Monitorowania Zagrożeń w Centrali GDDKiA na potrzeby zabezpieczenia realizacji zadań zarządzania kryzysowego.
2. 
W skład Grupy Monitorowania Zagrożeń wchodzą:
1)
osoba pełniąca dyżur w Punkcie Informacji Drogowej Centrali GDDKiA, zwanego dalej "PID Centrali";
2)
pracownicy wyznaczeni przez kierowników następujących komórek organizacyjnych Centrali GDDKiA:
a)
Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa (DZB),
b)
Departamentu Zarządzania Siecią Dróg (DZS),
c)
innych komórek organizacyjnych Centrali GDDKiA, w razie uzasadnionej potrzeby wyznaczonych przez kierowników pozostałych komórek organizacyjnych Centrali GDDKiA;
3)
pracownicy wyznaczeni do składu Stałego Dyżuru Centrali GDDKiA, na wniosek Dyrektora Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa, zwanego dalej "Dyrektorem DZB", w celu wzmocnienia całodobowej pracy Grupy Monitorowania Zagrożeń.
3. 
Kierownikiem Grupy Monitorowania Zagrożeń w Centrali GDDKiA jest Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego w Departamencie Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa lub osoba go zastępująca, zwany dalej "Kierownikiem Grupy Monitorowania Zagrożeń".
4. 
Kierownikiem zmiany Grupy Monitorowania Zagrożeń w Centrali GDDKiA jest osoba pełniąca dyżur w PID Centrali, zwana dalej "Kierownikiem zmiany Grupy Monitorowania Zagrożeń".
5. 
Grupa Monitorowania Zagrożeń może pracować w niepełnym składzie. O pracy w niepełnym składzie Grupy Monitorowania Zagrożeń decyduje Główny Koordynator.
6. 
Grupa Monitorowania Zagrożeń rozpoczyna pracę od momentu wystąpienia zdarzeń, zagrożeń lub sytuacji kryzysowej, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2-4 i funkcjonuje do odwołania.
7. 
Grupa Monitorowania Zagrożeń pracuje w pomieszczeniu PID Centrali lub w innym miejscu wskazanym przez Kierownika Grupy Monitorowania Zagrożeń.
8. 
W uzasadnionych przypadkach Grupa Monitorowania Zagrożeń może zostać uruchomiona bez wystąpienia sytuacji, o których mowa w ust. 6, na polecenie Głównego Koordynatora lub Dyrektora DZB.
9. 
Grupa Monitorowania Zagrożeń pracuje zgodnie harmonogramem zatwierdzonym przez Głównego Koordynatora.
10. 
Na czas pełnienia dyżuru pracownicy Centrali GDDKiA, o których mowa w ust. 1 pkt 2-3, zwolnieni są z wykonywania obowiązków w opisach stanowisk pracy.
11. 
Nadzór nad funkcjonowaniem Grupy Monitorowania Zagrożeń sprawuje Dyrektor DZB.
§  6. 
1. 
Do zadań Zespołu należy realizacja przedsięwzięć z zakresu zarządzania kryzysowego w GDDKiA, w szczególności:
1)
prowadzenie analizy i oceny możliwości wystąpienia zagrożeń lub ich rozwoju;
2)
wypracowanie wniosków i propozycji dotyczących zapobiegania i przeciwdziałania zagrożeniom na zarządzanej sieci dróg krajowych lub innej infrastrukturze GDDKiA;
3)
przedstawianie szczegółowych sposobów i środków reagowania na zagrożenia oraz ograniczania ich skutków;
4)
opiniowanie projektu PZK;
5)
wykonywanie zadań i procedur zarządzania kryzysowego ujętych w PZK oraz innych dokumentach normatywnych GDDKiA w przypadku ich uruchomienia;
6)
opiniowanie wykazu obiektów, instalacji i urządzeń wchodzących w skład infrastruktury krytycznej, znajdujących się we właściwości GDDKiA;
7)
przedstawianie szczegółowych sposobów działań zespołów realizujących zarządzanie kryzysowe w oddziałach GDDKiA, dotyczących ograniczania lub likwidacji skutków zdarzeń lub sytuacji kryzysowych na sieci dróg krajowych lub innej infrastrukturze zarządzanej przez GDDKiA oraz koordynowanie tych działań;
8)
prowadzenie analizy sił i środków przewidywanych do działania w sytuacjach kryzysowych oraz tworzenie warunków do optymalnego wykorzystania zgromadzonego potencjału;
9)
dokonywanie okresowej oceny zagrożeń, na potrzeby opracowania Raportu cząstkowego GDDKiA;
10)
przedstawianie Generalnemu Dyrektorowi wniosków i propozycji w zakresie realizacji przedsięwzięć zapewniających utrzymanie zdolności GDDKiA do działania w sytuacji kryzysowej;
11)
utrzymywanie gotowości do podejmowania działań w przypadku wystąpienia zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1;
12)
współdziałanie z organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami wykonującymi zadania z zakresu zarządzania kryzysowego.
2. 
Do zadań Przewodniczącego Zespołu należy kierowanie działaniami GDDKiA w ramach zarządzania kryzysowego, w szczególności:
1)
zarządzanie posiedzeniami Zespołu w składzie dostosowanym do zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1;
2)
wprowadzanie całodobowej pracy Zespołu lub jego części, w razie uzasadnionej potrzeby;
3)
zarządzanie posiedzeń Zespołu na czas trwania ćwiczeń lub treningów w wymiarze koniecznym dla charakteru realizowanego przedsięwzięcia;
4)
akceptowanie wniosków i propozycji w zakresie realizacji przedsięwzięć zapewniających utrzymanie zdolności GDDKiA do zarządzania kryzysowego;
5)
współdziałanie z organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami wykonującymi zadania z zakresu zarządzania kryzysowego.
3. 
Do zadań Zastępcy Przewodniczącego Zespołu należy:
1)
zastępowanie Przewodniczącego Zespołu, w razie jego nieobecności;
2)
realizowanie zadań przewidzianych dla Przewodniczącego Zespołu.
4. 
Do zadań członków Zespołu należy realizacja przedsięwzięć z zakresu zarządzania kryzysowego w GDDKiA, w szczególności:
1)
realizacja zadań, o których mowa w ust. 1, w zakresie swoich właściwości;
2)
uczestniczenie w pracach Zespołu w zakresie określonym przez Przewodniczącego Zespołu lub Zastępcy Przewodniczącego Zespołu;
3)
zapewnienie właściwej organizacji i sprawnego funkcjonowania podległych sobie komórek organizacyjnych w przypadku wystąpienia zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1;
4)
udzielanie merytorycznej pomocy w opracowywaniu planów zarządzania kryzysowego i planów ochrony infrastruktury krytycznej oraz innych dokumentów GDDKiA z zakresu zarządzania kryzysowego.
5. 
Do zadań Głównego Koordynatora należy nadzór nad realizacją zadań GDDKiA w zakresie przedsięwzięć związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności:
1)
nadzorowanie realizacji przedsięwzięć i procedur ujętych w PZK;
2)
uruchamianie i nadzór nad pracą Grupy Monitorowania Zagrożeń;
3)
uruchamianie Zespołu i kierowanie jego pracą;
4)
przedstawianie Przewodniczącemu Zespołu wniosków i propozycji ewentualnych działań wynikających z zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1;
5)
akceptowanie propozycji działań przedstawianych przez kierowników komórek organizacyjnych, wchodzących w skład Zespołu;
6)
koordynowanie działań GDDKiA w przypadku wystąpienia zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1;
7)
podejmowanie decyzji o uruchomieniu w GDDKiA procedur zarządzania kryzysowego w przypadku wystąpienia zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1;
8)
weryfikowanie informacji w przypadku wystąpienia zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1, udostępnianych w ramach komunikacji zewnętrznej opinii publicznej i mediom, od czasu ich wystąpienia aż do zakończenia działań;
9)
współdziałanie z organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami wykonującymi zadania z zakresu zarządzania kryzysowego.
6. 
Do zadań Dyrektora DZB należy koordynowanie współdziałania komórek organizacyjnych GDDKiA uczestniczących w zarządzaniu kryzysowym oraz zapewnienie całodobowej obsługi teleinformatycznej GDDKiA na potrzeby zarządzania kryzysowego, w szczególności:
1)
opracowanie oraz aktualizacja PZK;
2)
opracowanie i aktualizacja dokumentacji dotyczącej organizacji, trybu pracy i zadań Zespołu oraz Grupy Monitorowania Zagrożeń;
3)
realizacja przedsięwzięć zarządzania kryzysowego w przypadku wystąpienia zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1, w zakresie kompetencji komórki organizacyjnej;
4)
przedstawianie Przewodniczącemu Zespołu lub Głównemu Koordynatorowi wniosków i propozycji ewentualnych działań wynikających z zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1;
5)
nadzorowanie opracowywanych przez Grupę Monitorowania Zagrożeń meldunków sytuacyjnych z monitorowania zagrożeń na sieci dróg lub innej infrastrukturze będącej w zarządzie GDDKiA w przypadku zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2-4;
6)
współdziałanie z organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami wykonującymi zadania z za przedstawianie wniosków i propozycji zmian do aktualizacji PZK;
7)
zapewnienie sprawności działania infrastruktury teleinformatycznej w GDDKiA na potrzeby realizacji zadań zarządzania kryzysowego.
7. 
Do zadań Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych zapewniających ochronę informacji niejawnych w GDDKiA na potrzeby realizacji zadań zarządzania kryzysowego należy, w szczególności:
1)
zapewnienie zgodnego z obowiązującymi przepisami obiegu dokumentów niejawnych;
2)
zapewnienie ochrony pomieszczeń i materiałów niejawnych w czasie trwania całodobowej pracy Zespołu i Grupy Monitorowania Zagrożeń;
3)
zapewnienie obsługi całodobowej pracy Zespołu i Grupy Monitorowania Zagrożeń przez kancelarię tajną;
4)
zabezpieczenie funkcjonowania Systemu Niejawnej Poczty Internetowej OPAL, na potrzeby Zespołu i Grupy Monitorowania Zagrożeń;
5)
składanie wniosków i propozycji zmian do aktualizacji PZK.
8. 
Do zadań Inspektora Ochrony Danych należy dokonywanie uzgodnień w zakresie udostępniania danych osobowych na potrzeby realizacji zadań zarządzania kryzysowego.
9. 
Do zadań Dyrektora Departamentu Zarządzania Siecią Dróg (DZS) należy koordynowanie działań mających na celu zapewnienie przejezdności na zarządzanej sieci dróg oraz prowadzenie spraw organizacyjnych i technicznych związanych z zarządzaniem ruchem na sieci dróg krajowych, na potrzeby zarządzania kryzysowego w GDDKiA w przypadku zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1, w szczególności:
1)
przedstawianie wniosków i propozycji zmian do aktualizacji PZK;
2)
realizacja przedsięwzięć zarządzania kryzysowego w przypadku wystąpienia zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, w zakresie kompetencji Departamentu;
3)
zintensyfikowanie monitorowania ograniczeń w ruchu oraz koordynowanie działań mających na celu zapewnienie dostępności i płynności ruchu, w tym organizowanie objazdów dróg krajowych w przypadku wystąpienia zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1;
4)
nadzorowanie opracowywania przez Grupę Monitorowania Zagrożeń, meldunków sytuacyjnych z monitorowania zagrożeń na zarządzanej sieci dróg lub innej infrastrukturze GDDKiA w przypadku zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4 w zakresie kompetencji Departamentu;
5)
nadzorowanie zbierania, gromadzenia i przekazywania informacji o przejezdności i warunkach ruchu na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA;
6)
analizowanie opracowywanych przez PID Centrali, meldunków oraz przedstawianie Głównemu Koordynatorowi wniosków i propozycji ewentualnych działań;
7)
udostępnianie pomieszczeń PID Centrali na potrzeby pracy Zespołu i Grupy Monitorowania Zagrożeń;
8)
wzmocnienie obsady PID Centrali w przypadku:
a)
polecenia Przewodniczącego Zespołu lub Głównego Koordynatora,
b)
wniosku Kierownika Grupy Monitorowania Zagrożeń,
c)
wystąpienia zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1;
9)
współdziałanie z organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami wykonującymi zadania z zakresu zarządzania kryzysowego.
10. 
Do zadań Dyrektora Departamentu Przygotowania i Realizacji Inwestycji (DPR) należy koordynowanie wprowadzanych ograniczeń prac prowadzonych na aktualnie realizowanych, przez GDDKiA, kontraktach inwestycyjnych będących w kompetencjach Departamentu na potrzeby zarządzania kryzysowego, w szczególności:
1)
przedstawianie wniosków i propozycji zmian do aktualizacji PZK;
2)
monitorowanie, analiza i merytoryczna ocena zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1, na terenie realizowanych przez GDDKiA inwestycji, mogących mieć wpływ na ich wstrzymanie lub przerwanie, albo spowodować duże szkody materialne;
3)
współdziałanie z kierownikami projektów w zakresie podejmowania działań na potrzeby zarządzania kryzysowego.
11. 
Do zadań Dyrektora Departamentu Budżetu i Projektów UE (DBP) należy realizacja zadań, w szczególności:
1)
przedstawianie wniosków i propozycji zmian do aktualizacji PZK;
2)
współpraca z koncesjonariuszami autostrad płatnych na potrzeby realizacji zadań zarządzania kryzysowego.
12. 
Do zadań Dyrektora Biura Generalnego Dyrektora (BGD) należy ogół działań w zakresie zapewnienia informowania opinii publicznej i mediów o działaniach GDDKiA związanych z reagowaniem na zagrożenia, o których mowa w § 2 ust. 1, w szczególności:
1)
przedstawianie wniosków i propozycji zmian do aktualizacji PZK;
2)
koordynowanie pracy specjalistów do spraw komunikacji oddziałów GDDKiA w zakresie komunikacji zewnętrznej;
3)
przygotowanie (wraz z rozwojem sytuacji) oświadczeń i informacji prasowych dla opinii publicznej i mediów oraz ich uzgadnianie z Głównym Koordynatorem;
4)
utrzymanie stałego kontaktu z PID Centrali, Głównym Koordynatorem oraz Rzecznikiem Prasowym ministra właściwego do spraw transportu.
13. 
Do zadań Dyrektora Biura Organizacyjno-Administracyjnego (BOA) należy zabezpieczenie logistyczne na potrzeby realizacji zadań zarządzania kryzysowego GDDKiA, w szczególności:
1)
przedstawianie wniosków i propozycji zmian do aktualizacji PZK;
2)
wyposażenie pomieszczenia dla całodobowej pracy Zespołu i Grupy Monitorowania Zagrożeń, zgodnie z ustaleniami Dyrektora DZB w niezbędny sprzęt teleinformatyczny, w szczególności sprzęt łączności oraz materiały biurowe, zapasowe źródło energii elektrycznej, a także w miarę potrzeby inny sprzęt, konieczny do całodobowej pracy Zespołu i Grupy Monitorowania Zagrożeń;
3)
zapewnienie, w razie potrzeby, zakwaterowania i wyżywienia całodobowej pracy Zespołu i Grupy Monitorowania Zagrożeń;
4)
zapewnienie całodobowej dostępności samochodów służbowych dla potrzeb Zespołu i Grupy Monitorowania Zagrożeń.
14. 
Do zadań Grupy Monitorowania Zagrożeń należy monitorowanie i zapewnienie bieżącej wymiany informacji w ramach zarządzania kryzysowego, w szczególności:
1)
bieżące monitorowanie sytuacji na zarządzanej sieci dróg krajowych lub innej infrastrukturze GDDKiA;
2)
analizowanie i ocena zebranych informacji pod kątem możliwości eskalacji zaistniałych zagrożeń;
3)
przedstawianie propozycji działań w zaistniałej sytuacji Głównemu Koordynatorowi poprzez Dyrektora DZB;
4)
wspieranie realizacji zadań Stałego Dyżuru w ramach gotowości obronnej państwa;
5)
współpraca z innymi podmiotami wykonującymi zadania z zakresu zarządzania kryzysowego.
15. 
Do zadań Kierownika Grupy Monitorowania Zagrożeń należy organizacja i kierowanie pracą Grupy Monitorowania Zagrożeń na potrzeby zabezpieczenia realizacji zadań zarządzania kryzysowego GDDKiA, w szczególności:
1)
realizacja przedsięwzięć i procedur ujętych w PZK;
2)
bieżące monitorowanie sytuacji na zarządzanej sieci dróg krajowych lub innej infrastrukturze GDDKiA;
3)
analizowanie i ocena zebranych informacji pod kątem możliwości wystąpienia zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1;
4)
nadzór nad prawidłowym wykonywaniem meldunku sytuacyjnego z monitorowania zagrożeń na zarządzanej sieci dróg lub innej infrastrukturze będącej w zarządzie GDDKiA oraz ich przesyłania drogą elektroniczną do wskazanych we wzorze adresatów;
5)
wnioskowanie do Głównego Koordynatora poprzez Dyrektora DZB o wzmocnienie Grupy Monitorowania Zagrożeń w przypadku wystąpienia zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1, w razie potrzeby;
6)
informowanie Głównego Koordynatora i Dyrektora DZB o eskalacji zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1;
7)
przedstawianie Głównemu Koordynatorowi i Dyrektorowi DZB wniosków i propozycji działań w przypadku wystąpienia zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1.
16. 
Do zadań Kierownika zmiany Grupy Monitorowania Zagrożeń, o którym mowa w § 5 ust. 4, należy kierowanie pracą zmiany, w szczególności:
1)
realizacja przedsięwzięć i procedur ujętych w PZK;
2)
wnioskowanie do Dyrektora DZS o wzmocnienie obsady PID Centrali w przypadku wystąpienia zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1, w razie potrzeby;
3)
sporządzanie meldunku sytuacyjnego z monitorowania zagrożeń na zarządzanej sieci dróg lub innej infrastrukturze GDDKiA oraz przesyłanie drogą elektroniczną do wskazanych we wzorze adresatów;
4)
informowanie Kierownika Grupy Monitorowania Zagrożeń i Dyrektora DZB o przypadkach powstania okoliczności mogących spowodować zagrożenia, o których mowa w § 2 ust. 1;
5)
uzgadnianie sporządzanego meldunku sytuacyjnego z Kierownikiem Grupy Monitorowania Zagrożeń o wystąpieniu zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1 w pkt 2-4;
6)
zbieranie i archiwizacja informacji o wystąpieniu zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1.
§  7. 
1. 
Do zadań Dyrektora Oddziału GDDKiA należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Oddziału GDDKiA w zakresie zarządzania kryzysowego, w szczególności:
1)
wyznaczenie Koordynatora Oddziału i kontrolowanie jego pracy;
2)
informowanie Wojewody o sytuacji na zarządzanej sieci dróg lub innej infrastruktury Oddziału GDDKiA na potrzeby zarządzania kryzysowego, w tym występowanie z propozycjami do podjęcia działań mających na celu odpowiednie reagowanie na zagrożenie;
3)
współpraca z innymi zarządcami dróg w zakresie przejezdności w przypadku utrudnień i zdarzeń mających wpływ na przejezdność dróg krajowych zarządzanych przez Oddział;
4)
współdziałanie z organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami wykonującymi zadania z zakresu zarządzania kryzysowego.
2. 
Do zadań Koordynatora Oddziału należy koordynowanie i kierowanie działaniami Oddziału GDDKiA w zakresie przedsięwzięć związanych z zarządzaniem kryzysowym wynikających z zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1, w szczególności:
1)
nadzorowanie realizacji przedsięwzięć i procedur ujętych w PZK;
2)
nadzór nad monitorowaniem sytuacji na zarządzanej sieci dróg lub innej infrastrukturze Oddziału GDDKiA, analizowanie zebranych informacji, wypracowanie wniosków oraz przedstawianie dyrektorowi Oddziału GDDKiA propozycji dalszych działań;
3)
informowanie Dyrektora Oddziału o bieżącej sytuacji i realizowanych działaniach;
4)
informowanie Głównego Koordynatora o sytuacji i podjętych działaniach;
5)
uruchamianie i nadzór nad pracą Grupy Monitorowania Zagrożeń Oddziału GDDKiA;
6)
uruchamianie Zespołu Zarządzania Kryzysowego Oddziału GDDKiA i kierowanie jego pracą;
7)
weryfikowanie informacji w przypadku wystąpienia zagrożeń, udostępnianych w ramach komunikacji zewnętrznej opinii publicznej i mediom, od czasu ich wystąpienia aż do zakończenia działań;
8)
zapewnienie wymiany informacji o sytuacji na sieci dróg zarządzanej przez Oddział GDDKiA z właściwymi organami administracji publicznej realizującymi zadania zarządzania kryzysowego;
9)
koordynowanie i nadzór nad pracą Kierowników Rejonów w zakresie realizacji zadań związanych z zapewnieniem płynności i bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz sprawnym funkcjonowaniem zarządzanej infrastruktury;
10)
wnioskowanie do Dyrektora Oddziału o użycie dodatkowych sił i środków w przypadku wystąpieniu zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1;
11)
podejmowanie decyzji o uruchomieniu w Oddziale GDDKiA dodatkowych działań wynikających z potrzeb zarządzania kryzysowego realizowanych przez wojewodę i informowanie o tym Dyrektora Oddziału i Głównego Koordynatora;
12)
współdziałanie z organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami wykonującymi zadania z zakresu zarządzania kryzysowego;
13)
współpraca z innymi zarządcami dróg w przypadku utrudnień i zdarzeń mających wpływ na przejezdność dróg krajowych.
3. 
Do zadań Kierownika Rejonu Oddziału GDDKiA należy koordynowanie i kierowanie działaniami Rejonu w zakresie przedsięwzięć związanych z zarządzaniem kryzysowym wynikających z zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1, w szczególności:
1)
koordynowanie działań służb liniowych wykonujących zadania w ramach patroli drogowych;
2)
analizowanie danych o sytuacji na utrzymywanej sieci dróg krajowych oraz innej infrastrukturze, będącej w zarządzie Rejonu;
3)
kierowanie procesem zbierania danych o ruchu i infrastrukturze drogowej;
4)
nadzorowanie przekazywania informacji o sytuacji w obszarze odpowiedzialności do PID Oddziału i Koordynatora Oddziału;
5)
zabezpieczenie sprzętu do prawidłowego wykonania zadań w zakresie utrzymania przejezdności;
6)
kierowanie działaniami służb liniowych i podmiotów zewnętrznych;
7)
zapewnienie właściwego oznakowania wprowadzonych objazdów dróg krajowych;
8)
współpraca z innymi zarządcami dróg w zakresie utrzymania przejezdności;
9)
współdziałanie z organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami wykonującymi zadania z zakresu zarządzania kryzysowego.
4. 
Do zadań służby liniowej (służby patrolowej) Rejonu Oddziału GDDKiA należy patrolowanie wyznaczonego obszaru zarządzanej sieci dróg krajowych w zakresie przedsięwzięć związanych z zarządzaniem kryzysowym wynikających z zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1, w szczególności:
1)
patrolowanie w ramach patroli drogowych celem zbierania informacji o sytuacji na zarządzanej sieci dróg;
2)
przekazywanie informacji o wystąpieniu zagrożeń do PID Oddziału oraz Rejonu;
3)
udział w zabezpieczeniu miejsc wystąpienia zagrożeń;
4)
w uzgodnieniu z właściwymi służbami, oznakowanie miejsc wystąpienia zagrożeń;
5)
monitorowanie sytuacji do czasu ustania zagrożeń.
5. 
Do zadań Specjalisty do Spraw Komunikacji Oddziału GDDKiA należy informowanie opinii publicznej i mediów o działaniach Oddziału związanych z wystąpieniem zagrożeń, o których mowa w § 2 ust. 1, w szczególności:
1)
realizowanie wytycznych Dyrektora Biura Generalnego Dyrektora w zakresie informowania o działaniach Oddziału GDDKiA związanych z zarządzaniem kryzysowym;
2)
utrzymanie stałego kontaktu z PID Oddziału, Koordynatorem Oddziału oraz Dyrektorem Biura Generalnego Dyrektora w zakresie bieżącej informacji;
3)
na podstawie informacji otrzymywanych z PID Oddziału oraz po uzgodnieniu z Koordynatorem Oddziału, sporządzenie komunikatów oraz oświadczeń i informacji prasowych dla mediów.
§  8. 
Kierownicy komórek organizacyjnych Centrali GDDKiA zobowiązani są do realizacji zadań zarządzania kryzysowego stawianych przez Przewodniczącego Zespołu lub Zastępcę Przewodniczącego Zespołu oraz wynikających z PZK.
§  9. 
Dyrektorzy oddziałów GDDKiA powołają w drodze zarządzeń adekwatne Zespoły Zarządzania Kryzysowego i Grupy Monitorowania Zagrożeń w oddziałach GDDKiA oraz określą zadania dla poszczególnych osób funkcyjnych, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  10. 
Upoważniam Dyrektora DZB do opracowywania i wdrażania, w razie zaistnienia potrzeby, dodatkowych dokumentów mających na celu doskonalenie organizacji wykonywania zadań zarządzania kryzysowego w GDDKiA.
§  11. 
Traci moc zarządzenie Nr 10 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 18 lutego 2014 r. w sprawie przygotowania GDDKiA do realizacji zadań zarządzania kryzysowego.
§  12. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Kategorie zagrożeń i podział zadań realizowanych w ramach zarządzania kryzysowego w GDDKIA

ZAŁĄCZNIK Nr  2

MELDUNEK SYTUACYJNY

ZAŁĄCZNIK Nr  3

MELDUNEK SYTUACYJNY

ZAŁĄCZNIK Nr  4

PROTOKÓŁ

1 Art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1401, z późn. zm.). Sytuacja kryzysowa - należy przez to rozumieć sytuację wpływającą negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołująca znaczne ograniczenia w działaniach organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków.