Przeprowadzanie kontroli przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MPS.2006.1.2

Akt utracił moc
Wersja od: 17 października 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 19
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 17 października 2006 r.
w sprawie przeprowadzania kontroli przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Zarządzenie określa tryb przeprowadzania kontroli w organach i jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem".
§  2.
Przeprowadzenie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie realizacji zadań określonych przepisami prawa, pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności, jego udokumentowanie, ocenę prawidłowości wykonywanych zadań, wskazanie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz sformułowanie zaleceń pokontrolnych.

Rozdział  2

Plany i programy kontroli

§  3.
1.
Komórki organizacyjne Ministerstwa w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok objęty planem kontroli zgłaszają do Biura Kontroli propozycje do tego planu zawierające:
1)
temat kontroli;
2)
zakres przedmiotowy kontroli;
3)
zakres podmiotowy kontroli;
4)
podstawę prawną ingerencji kontrolnej.
2.
Na podstawie zgłoszonych tematów Biuro Kontroli sporządza projekt planu, o którym mowa w ust. 1, do którego dołącza propozycje tematów zgłoszone przez Ministra, Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu, dyrektora generalnego oraz własne propozycje wynikające z analizy materiałów z przeprowadzonych wcześniej kontroli, listów, skarg i wniosków.
3.
Biuro Kontroli przekazuje Ministrowi projekt planu w terminie do końca roku poprzedzającego rok, którego projekt dotyczy.
4.
Projekt planu podlega zatwierdzeniu przez Ministra.
§  4.
1.
Plan kontroli określa w szczególności:
1)
numer kontroli;
2)
temat kontroli;
3)
zakres przedmiotowy kontroli;
4)
zakres podmiotowy kontroli;
5)
wykaz aktów prawnych dotyczących tematyki kontroli;
6)
podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
7)
termin przeprowadzenia kontroli w ujęciu kwartalnym;
8)
osobę koordynatora kontroli wyznaczoną spośród pracowników Biura.
2.
Minister może dokonywać zmian w planie kontroli w trakcie jego realizacji.
§  5.
1.
Na podstawie planów kontroli koordynatorzy kontroli, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 8, sporządzają programy kontroli.
2.
Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane do udostępniania koordynatorom kontroli wszelkich informacji i dokumentów niezbędnych do opracowania programów kontroli.
3.
Program kontroli zawiera w szczególności:
1)
tytuł kontroli;
2)
cel kontroli;
3)
podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
4)
okres objęty kontrolą;
5)
wykaz aktów prawnych dotyczących tematyki kontroli;
6)
analizę przedkontrolną i wskazówki metodyczne;
7)
zakres podmiotowy kontroli;
8)
zakres przedmiotowy kontroli.
4.
Program kontroli podlega zatwierdzeniu przez Ministra.
§  6.
1.
Koordynatorzy kontroli, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 8, sporządzają informacje zbiorcze z wyników przeprowadzonych kontroli, z wyjątkiem przypadku, gdy kontrola obejmuje jeden organ lub jednostkę organizacyjną.
2.
Dyrektor Biura Kontroli może wyznaczyć innego koordynatora w trakcie realizacji zadania kontrolnego bez konieczności dokonywania zmian w planie kontroli i w programie kontroli.
§  7.
Biuro Kontroli przedkłada Ministrowi sprawozdanie z realizacji rocznego planu kontroli w terminie do końca lutego roku następującego po tym, którego plan dotyczył.

Rozdział  3

Rozpoczęcie kontroli

§  8.
1.
Kontrolę zarządza Minister albo z jego upoważnienia Sekretarz lub Podsekretarz Stanu.
2.
Kontrole wykonują pracownicy Biura Kontroli lub inni pracownicy Ministerstwa, w razie potrzeby również przy pomocy biegłych i rzeczoznawców, na podstawie rocznych planów kontroli oraz programów kontroli.
3.
Na polecenie Ministra przeprowadza się kontrole doraźne, poza planem, o którym mowa w ust. 2.
4.
Kontrolę przeprowadza się na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wydanego przez dyrektora Biura Kontroli z upoważnienia Ministra, oraz legitymacji służbowej, a w przypadku osób nie będących pracownikami Biura Kontroli - dokumentu potwierdzającego tożsamość.
5.
Do kontroli spraw, przy których zachodzi konieczność zapoznania się z informacjami niejawnymi, kontrolujący powinien posiadać poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych, uzyskane na podstawie przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych.
6.
Wzór upoważnienia, o którym mowa w ust. 4, stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
7.
Rejestr wydanych upoważnień do przeprowadzenia kontroli prowadzi Biuro Kontroli.
§  9.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu z kontroli, na wniosek kontrolowanego, własny lub z urzędu, w razie zaistnienia przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność jego postępowania.
2.
Kontrolujący podlega również wyłączeniu od udziału w postępowaniu kontrolnym, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego roszczeń, praw lub obowiązków albo roszczeń, praw lub obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia kontrolującego trwają mimo ustania małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli.
3.
O wyłączeniu decyduje dyrektor Biura Kontroli.
§  10.
1.
Kontrolę przeprowadza się w siedzibie jednostki kontrolowanej.
2.
Poszczególne czynności kontrolne mogą być, w miarę potrzeby, przeprowadzane w siedzibie Biura Kontroli.

Rozdział  4

Kontrolujący i kontrolowany

§  11.
Obowiązkiem kontrolującego jest:
1)
prowadzenie kontroli zgodnie z programem;
2)
obiektywne ustalenie oraz rzetelne udokumentowanie ustaleń kontroli w protokóle kontroli;
3)
sporządzenie projektu wystąpienia pokontrolnego;
4)
prowadzenie postępowania w sprawie zastrzeżeń zgłoszonych do ustaleń zawartych w protokóle kontroli;
5)
wykonywanie innych czynności w zakresie postępowania kontrolnego zleconych przez dyrektora komórki do spraw kontroli lub zarządzającego kontrolę.
§  12.
1.
Kontrolujący zobowiązany jest przestrzegać przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi oraz innych przepisów obowiązujących w kontrolowanej jednostce.
2.
W ramach udzielonego upoważnienia kontrolujący ma prawo do:
1)
swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki;
2)
wglądu do wszelkich dokumentów i innych materiałów związanych z działalnością kontrolowanej jednostki, z zastrzeżeniem § 8 ust. 5;
3)
przeprowadzenia oględzin majątku należącego do kontrolowanej jednostki organizacyjnej;
4)
żądania od kierownika i pracowników kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej ustnych i pisemnych wyjaśnień;
5)
zabezpieczania dowodów;
6)
zasięgania informacji w innych jednostkach organizacyjnych administracji rządowej nieobjętych kontrolą;
7)
wnioskowania o zwoływanie przez kierownika jednostki kontrolowanej narad w czasie trwania kontroli lub po jej zakończeniu z udziałem osób odpowiedzialnych za obszar objęty kontrolą, w celu omówienia ustaleń kontroli i stwierdzonych nieprawidłowości.
3.
Kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest do zapewnienia:
1)
niezwłocznego przedstawienia na żądanie kontrolującego wszelkich dokumentów i materiałów związanych z tematem kontroli, terminowego udzielania wyjaśnień i zapewnienia terminowego udzielania wyjaśnień przez pracowników;
2)
warunków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli, w szczególności oddzielnego pomieszczenia oraz niezbędnych urządzeń biurowych;
3)
zwoływania na wniosek kontrolującego narad, o których mowa w ust. 2 pkt 7, przewodniczenia tym naradom i zapewnienia ich protokołowania.

Rozdział  5

Dowody

§  13.
1.
Kontrolujący ustala stan faktyczny na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2.
Dowodami są w szczególności: dokumenty, rzeczy, protokół z oględzin, opinie specjalistów oraz wyjaśnienia i oświadczenia.
3.
Kontrolujący może żądać od kierownika kontrolowanej jednostki sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisów, kserokopii lub wyciągów z dokumentów oraz zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.
4.
Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika komórki organizacyjnej, odpowiedzialnego za przedmiot lub czynności poddane oględzinom, a w razie jego nieobecności - pracownika wyznaczonego przez kierownika jednostki kontrolowanej.
5.
Z oględzin sporządza się protokół, który podpisuje kontrolujący i osoba wymieniona w ust. 4.
6.
Wzór protokółu z oględzin stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
7.
Kontrolujący dokumentuje przebieg i wyniki czynności kontrolnych w założonych w tym celu aktach kontroli, które zawierają: wykaz ich zawartości, z wymienieniem nazw dokumentów i wskazaniem odpowiednich stron, upoważnienie do kontroli, o którym mowa w § 8 ust. 4, dowody, o których mowa w ust. 2, poświadczenie odbioru protokołu kontroli, o którym mowa w § 14 ust. 5 oraz protokół kontroli; do akt kontroli dołącza się również protokoły z narad, o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 7, wystąpienia pokontrolne i inne dokumenty.
8.
Akta kontroli prowadzi się:
1)
zgodnie z tokiem dokonywanych czynności, numerując kolejno strony akt;
2)
w jednym egzemplarzu i przechowuje w Biurze Kontroli.
9.
Zebrane w toku postępowania kontrolnego dowody kontrolujący zabezpiecza w miarę potrzeby, poprzez:
1)
oddanie na przechowanie za pokwitowaniem kierownikowi lub upoważnionemu pracownikowi jednostki kontrolowanej;
2)
przechowanie w kontrolowanej jednostce w oddzielnym zamkniętym pomieszczeniu lub zabranie z kontrolowanej jednostki, za pokwitowaniem, po sporządzeniu ich kopii.

Rozdział  6

Protokół kontroli i wystąpienie pokontrolne

§  14.
1.
Ustalenia z postępowania kontrolnego kontrolujący opisuje w protokóle kontroli lub sprawozdaniu, o którym mowa w § 19 ust. 4, w sposób zwięzły, przejrzysty i uporządkowany.
2.
Protokół kontroli powinien zawierać:
1)
oznaczenie kontrolowanej jednostki, jej siedzibę i adres, imię i nazwisko kierownika, z uwzględnieniem zmian zaistniałych w okresie objętym kontrolą, a w miarę potrzeby - imiona i nazwiska kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych oraz daty objęcia przez nich stanowisk służbowych;
2)
imię i nazwisko, stanowisko służbowe kontrolującego oraz numer i datę upoważnienia do kontroli;
3)
datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych w kontrolowanej jednostce, z wymienieniem dni przerw w kontroli;
4)
określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego programem kontroli;
5)
opis stwierdzonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, w tym ujawnionych nieprawidłowości oraz ich zakresu i skutków;
6)
wskazanie podstaw dokonanych ustaleń, z powołaniem odpowiednich stron akt kontroli;
7)
pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokóle kontroli oraz o prawie do odmowy podpisania protokółu;
8)
wzmiankę o zgłoszeniu zastrzeżeń oraz o stanowisku zajętym wobec nich przez kontrolującego;
9)
omówienie dokonanych w protokóle kontroli poprawek, skreśleń i uzupełnień;
10)
wzmiankę o doręczeniu protokółu kontroli kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej;
11)
adnotację o wpisie do rejestru kontroli w kontrolowanej jednostce;
12)
parafy kontrolującego i kierownika kontrolowanej jednostki na każdej stronie protokółu;
13)
podpisy kontrolującego i kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz miejsce i datę podpisania protokółu kontroli, z zastrzeżeniem § 15;
14)
w razie odmowy podpisania protokółu kontroli - wzmiankę o tym fakcie.
3.
Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kierownik kontrolowanej jednostki lub osoba przez niego upoważniona, z zastrzeżeniem § 15.
4.
Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
5.
Jeden egzemplarz protokółu przekazuje się za poświadczeniem odbioru kierownikowi kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej.
6.
Protokółowi zawierającemu informacje niejawne nadaje się odpowiednią klauzulę tajności.
§  15.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba posiadająca jego pisemne upoważnienie może, przed podpisaniem protokółu kontroli, zgłosić dyrektorowi Biura Kontroli umotywowane zastrzeżenia w sprawie ustaleń zawartych w protokóle kontroli.
2.
Zastrzeżenia powinny być złożone na piśmie w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania protokółu kontroli.
3.
Kontrolujący przeprowadza dodatkowe czynności kontrolne, jeżeli z dokonanej przez niego analizy zastrzeżeń wynika potrzeba ich podjęcia.
4.
Zmian w protokóle kontroli dokonuje się dołączając do niego stosowny tekst w brzmieniu:
1)
"Ustalenia na str. ...... skreśla się.";
2)
"Protokół kontroli na str. ...... uzupełnia się przez dopisanie ..........";
3)
"Treść ustaleń na str. ...... otrzymuje brzmienie: ..........".
5.
Protokół kontroli zmieniony w wyniku czynności, o których mowa w ust. 3, przekazuje się ponownie kierownikowi jednostki kontrolowanej w celu podpisania.
6.
W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, w całości lub w części, kontrolujący sporządza stanowisko na piśmie i przekazuje je do akceptacji dyrektorowi Biura Kontroli.
7.
W razie nieuwzględnienia zgłoszonych zastrzeżeń, dyrektor Biura Kontroli przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej stanowisko na piśmie.
§  16.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba posiadająca jego pisemne upoważnienie, może odmówić podpisania protokółu kontroli i złożyć dyrektorowi Biura Kontroli pisemne wyjaśnienie przyczyn tej odmowy, w terminie 7 dni roboczych od dnia jego otrzymania.
2.
Odmowa podpisania protokółu kontroli przez osobę, o której mowa w ust. 1, nie wstrzymuje działań pokontrolnych.
3.
W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do protokółu kontroli, o których mowa w § 15 ust. 1, termin odmowy podpisania protokółu wraz z podaniem jej przyczyn biegnie od dnia doręczenia kierownikowi jednostki kontrolowanej stanowiska dyrektora Biura Kontroli wobec zastrzeżeń.
§  17.
1.
Po zakończeniu postępowania kontrolnego, kontrolujący sporządza projekt wystąpienia pokontrolnego, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w § 16 ust. 1.
2.
Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę działalności kontrolowanej jednostki wynikającą z ustaleń zawartych w protokóle kontroli, opis przyczyn powstania, zakres i skutki stwierdzonych nieprawidłowości, osoby odpowiedzialne za ich powstanie oraz uwagi, wnioski i zalecenia w sprawie ich usunięcia.
3.
Dyrektor Biura Kontroli przekazuje zarządzającemu kontrolę projekt wystąpienia pokontrolnego do akceptacji.
4.
Zarządzający kontrolę kieruje wystąpienie pokontrolne do kierownika kontrolowanej jednostki.
§  18.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej, w ciągu 7 dni roboczych od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może odwołać się do zarządzającego kontrolę od zawartych w wystąpieniu pokontrolnym ocen i zaleceń pokontrolnych.
2.
Zarządzający kontrolę rozpatruje odwołanie i zajmuje stanowisko w ciągu 30 dni od daty jego otrzymania.
3.
Stanowisko zarządzającego kontrolę jest ostateczne i wraz z uzasadnieniem jest doręczane na piśmie kierownikowi jednostki kontrolowanej.

Rozdział  7

Kontrola w trybie uproszczonym

§  19.
1.
Biuro Kontroli może przeprowadzać kontrolę realizacji zadań wskazanych przez zarządzającego kontrolę również przy zastosowaniu trybu uproszczonego.
2.
Do kontroli, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy zarządzenia, z wyjątkiem § 14-18.
3.
Tryb uproszczony może być stosowany w szczególności w razie potrzeby:
1)
sporządzenia odpowiedniej informacji dla zarządzającego kontrolę;
2)
zbadania określonych spraw wynikających ze skarg i wniosków oraz listów obywateli;
3)
dokonania analizy dokumentów i innych materiałów otrzymanych od podmiotów podlegających kontroli.
4.
Z kontroli, o której mowa w ust. 1, sporządza się sprawozdanie, które podpisuje kontrolujący.
5.
W razie ujawnienia w toku kontroli, o której mowa w ust. 1, okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa lub wykroczenia albo przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, albo też naruszenia dyscypliny finansów publicznych lub okoliczności uzasadniających odpowiedzialność dyscyplinarną lub porządkową, sporządza się protokół kontroli z zastosowaniem § 14-18.

Rozdział  8

Przepisy końcowe

§  20.
Traci moc Decyzja Nr 10 Ministra Polityki Społecznej z dnia 10 czerwca 2005 r. w sprawie przeprowadzania kontroli działalności organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Polityki Społecznej.
§  21.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Warszawa, dnia .....................

MINISTER PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

grafika

UPOWAŻNIENIE Nr ...................

Na podstawie: ...............................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

upoważniam:

Pana/Panią ....................................................................................................................................

imię i nazwisko

.......................................................................................................................................................

stanowisko służbowe

do przeprowadzenia kontroli w: ...................................................................................................

nazwa i adres jednostki kontrolowanej

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Temat kontroli: ..........................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Termin kontroli: ...........................................................................................................................

Upoważnienie jest ważne wraz z legitymacją służbową.

..........................................................................

pieczęć i podpis zarządzającego kontrolę

Termin kontroli przedłuża się do .................................................................................................

..........................................................................

pieczęć i podpis zarządzającego kontrolę

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej

Protokół oględzin

.......................................................................................................................................................

(imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolera)

działając w obecności ...................................................................................................................

(imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby uczestniczącej w oględzinach)

dokonał w dniu .............................................................................................................................

oględzin ........................................................................................................................................

(określenie obiektu, składników majątkowych,

przebiegu czynności poddanych oględzinom)

w wyniku których ustalono, co następuje:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

W toku oględzin dokonano utrwalenia stanu ...............................................................................

za pomocą ....................................................................................................................................

które stanowią załącznik do protokołu.

............................. dnia ........................

(miejscowość)

..............................................................

(podpisy)

Uzasadnienie

Zarządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie przeprowadzania kontroli przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej jest wydawane na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 z późn. zm.). Zgodnie z art. 34 ust. 1 ww. ustawy - minister kieruje, nadzoruje i kontroluje działalność podporządkowanych organów, urzędów i jednostek, w tym - zgodnie z ust. 1 pkt 3 tego art. organizuje kontrolę sprawności działania, efektywności gospodarowania oraz przestrzegania prawa przez jednostki organizacyjne.

Dotychczas obowiązującym aktem prawnym w zakresie kontroli jest decyzja Nr 10 Ministra Polityki Społecznej z dnia 10 czerwca 2005 r. w sprawie przeprowadzania kontroli działalności organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Polityki Społecznej.

Za wycofaniem tej decyzji z obiegu prawnego przemawia fakt, iż nie reguluje ona w sposób dostateczne wyraźny kwestii realizacji wyników kontroli.

Przykładowo - w § 23 ww. decyzji, gdzie mowa jest o wystąpieniu pokontrolnym zawierającym ocenę i wnioski z kontroli na podstawie protokołu stwierdza się, że "wystąpienie pokontrolne przekazuje się zarządzającemu kontrolę, w celu zatwierdzenia". Można się jedynie domyślać, że chodzie o projekt wystąpienia, który sporządza kontrolujący i po zaakceptowaniu przez dyrektora przekazuje do podpisu "zarządzającemu kontrolę", tj. Ministrowi.

Na wzór innych regulacji dotyczących trybu kontroli (w tym NIK i KPRM), projekt zarządzenia przewiduje prowadzenie przez kontrolującego akt kontroli oraz ich spisu, co ma na celu pełną dokumentację ustaleń kontrolnych. Kontrolujący nie ma możliwości zapisania w protokole jakiegokolwiek ustalenia bez odniesienia się do dowodu znajdującego się w aktach.

Zarządzenie reguluje również sposób postępowania i obowiązki pracowników MPiPS biorących udział przy tworzeniu rocznych planów kontroli a także zasady odnoszące się do konstruowania programów kontroli sporządzanych na ich podstawie. Określa również elementy, które zawierać powinny te dokumenty.

Ocena skutków regulacji (OSR):

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny:

- organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

2. Konsultacje społeczne:

Projekt nie podlegał konsultacjom społecznym - z uwagi na jego wewnętrzny charakter.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych:

Brak wpływu.

4. Wpływ aktu na rynek pracy:

Brak wpływu.

5. Wpływ akt na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw:

Brak wpływu

6. Wpływ aktu na sytuację i rozwój regionalny:

Brak wpływu.

Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej:

Regulacje zawarte w projekcie zarządzenia nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.