Przeprowadzanie kontroli przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Dz.Urz.MPS.2006.1.2
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 19
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 17 października 2006 r.
w sprawie przeprowadzania kontroli przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Rozdział 2
Plany i programy kontroli
Plany i programy kontroli
Rozdział 3
Rozpoczęcie kontroli
Rozpoczęcie kontroli
Rozdział 4
Kontrolujący i kontrolowany
Kontrolujący i kontrolowany
Rozdział 5
Dowody
Dowody
Rozdział 6
Protokół kontroli i wystąpienie pokontrolne
Protokół kontroli i wystąpienie pokontrolne
Rozdział 7
Kontrola w trybie uproszczonym
Kontrola w trybie uproszczonym
Rozdział 8
Przepisy końcowe
Przepisy końcowe
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
MINISTER PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
UPOWAŻNIENIE Nr ...................
Na podstawie: ...............................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
upoważniam:
Pana/Panią ....................................................................................................................................
imię i nazwisko
.......................................................................................................................................................
stanowisko służbowe
do przeprowadzenia kontroli w: ...................................................................................................
nazwa i adres jednostki kontrolowanej
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Temat kontroli: ..........................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Termin kontroli: ...........................................................................................................................
Upoważnienie jest ważne wraz z legitymacją służbową.
..........................................................................
pieczęć i podpis zarządzającego kontrolę
Termin kontroli przedłuża się do .................................................................................................
..........................................................................
pieczęć i podpis zarządzającego kontrolę
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Protokół oględzin
.......................................................................................................................................................
(imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolera)
działając w obecności ...................................................................................................................
(imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby uczestniczącej w oględzinach)
dokonał w dniu .............................................................................................................................
oględzin ........................................................................................................................................
(określenie obiektu, składników majątkowych,
przebiegu czynności poddanych oględzinom)
w wyniku których ustalono, co następuje:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
W toku oględzin dokonano utrwalenia stanu ...............................................................................
za pomocą ....................................................................................................................................
które stanowią załącznik do protokołu.
............................. dnia ........................
(miejscowość)
..............................................................
(podpisy)
Uzasadnienie
Zarządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie przeprowadzania kontroli przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej jest wydawane na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 z późn. zm.). Zgodnie z art. 34 ust. 1 ww. ustawy - minister kieruje, nadzoruje i kontroluje działalność podporządkowanych organów, urzędów i jednostek, w tym - zgodnie z ust. 1 pkt 3 tego art. organizuje kontrolę sprawności działania, efektywności gospodarowania oraz przestrzegania prawa przez jednostki organizacyjne.
Dotychczas obowiązującym aktem prawnym w zakresie kontroli jest decyzja Nr 10 Ministra Polityki Społecznej z dnia 10 czerwca 2005 r. w sprawie przeprowadzania kontroli działalności organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Polityki Społecznej.
Za wycofaniem tej decyzji z obiegu prawnego przemawia fakt, iż nie reguluje ona w sposób dostateczne wyraźny kwestii realizacji wyników kontroli.
Przykładowo - w § 23 ww. decyzji, gdzie mowa jest o wystąpieniu pokontrolnym zawierającym ocenę i wnioski z kontroli na podstawie protokołu stwierdza się, że "wystąpienie pokontrolne przekazuje się zarządzającemu kontrolę, w celu zatwierdzenia". Można się jedynie domyślać, że chodzie o projekt wystąpienia, który sporządza kontrolujący i po zaakceptowaniu przez dyrektora przekazuje do podpisu "zarządzającemu kontrolę", tj. Ministrowi.
Na wzór innych regulacji dotyczących trybu kontroli (w tym NIK i KPRM), projekt zarządzenia przewiduje prowadzenie przez kontrolującego akt kontroli oraz ich spisu, co ma na celu pełną dokumentację ustaleń kontrolnych. Kontrolujący nie ma możliwości zapisania w protokole jakiegokolwiek ustalenia bez odniesienia się do dowodu znajdującego się w aktach.
Zarządzenie reguluje również sposób postępowania i obowiązki pracowników MPiPS biorących udział przy tworzeniu rocznych planów kontroli a także zasady odnoszące się do konstruowania programów kontroli sporządzanych na ich podstawie. Określa również elementy, które zawierać powinny te dokumenty.
Ocena skutków regulacji (OSR):
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny:
- organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
2. Konsultacje społeczne:
Projekt nie podlegał konsultacjom społecznym - z uwagi na jego wewnętrzny charakter.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych:
Brak wpływu.
4. Wpływ aktu na rynek pracy:
Brak wpływu.
5. Wpływ akt na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Brak wpływu
6. Wpływ aktu na sytuację i rozwój regionalny:
Brak wpływu.
Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej:
Regulacje zawarte w projekcie zarządzenia nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.