Prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego i wyrównywania dochodów rad narodowych w związku z niektórymi ulgami w podatku gruntowym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1973.4.11

Akt utracił moc
Wersja od: 15 marca 1973 r.

INSTRUKCJA Nr 9/PO
MINISTERSTWA FINANSÓW
z dnia 14 marca 1973 r.
w sprawie prowadzenia rejestrów przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego i wyrównywania dochodów rad narodowych w związku z niektórymi ulgami w podatku gruntowym.

I.

Prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego od rolników.

1.
Dla ewidencji dokonanych wymiarów (przypisów) należności od rolników wchodzących w skład zobowiązania pieniężnego w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 listopada 1965 r. o rozszerzeniu uprawnień gromadzkich rad narodowych w zakresie podatkowym oraz o usprawnieniu w gromadach wymiaru i poboru podatków i innych należności pieniężnych (Dz. U. Nr 46, poz. 288) i zmniejszeń tych wymiarów (odpisów) referent w urzędzie gminy wykonujący czynności w zakresie wymiaru podatków i opłat od rolników prowadzi rejestr przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego na formularzu Min. Fin. Nr 3186.
2.
Rejestr przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego prowadzi się według następujących czterech grup podatników:
1)
rolniczych spółdzielni produkcyjnych (symbol S) zakładając osobne konta dla każdej rolniczej spółdzielni produkcyjnej,
2)
jednostek państwowych i innych jednostek gospodarki uspołecznionej łącznie z podatnikami oznaczonymi symbolem K 2 (wspólny symbol K 2),
3)
gospodarstw indywidualnych (symbol R) zakładając osobne konta dla każdej miejscowości (wsi) oraz konto całej gminy, na które przenosi się miesięczne sumy przypisów i odpisów z kont poszczególnych wsi,
4)
podatników indywidualnych, płacących zobowiązanie pieniężne bez podatku gruntowego jako części składowej zobowiązania pieniężnego (symbol K1); w grupie tej konta prowadzi się w sposób określony w pkt 3.

W zależności od liczby podatników w poszczególnych miejscowościach i grup podatników, rejestry przypisów i odpisów prowadzi się w odrębnych rejestrach lub wydziela się odpowiednie części w jednym rejestrze.

3.
Odrębny rejestr przypisów i odpisów prowadzi się w urzędzie gminy dla podatku gruntowego wymierzanego rolnikom od przychodów nie włączonych do podstawy opodatkowania z przychodowości szacunkowej, to jest:
1)
dla podatku gruntowego od przychodów z czynności furmaństwa wykonywanego na rzecz jednostek gospodarki nieuspołecznionej (osób prywatnych),
2)
dla podatku gruntowego od przychodów z hodowli, chowu i wylęgu drobiu.

Odrębne rejestry zakłada się na kilka lat, na formularzach Min. Fin. Nr 3007.

4.
Podstawą do zapisów w rejestrach przypisów i odpisów są rejestry wymiarowe i decyzje w sprawie wysokości zobowiązania oraz decyzje w sprawie odpisów zarówno z wymiarów bieżących jak i zaległości.
5.
W celu ustalenia stosunku procentowego dla podziału wpływów z zobowiązania pieniężnego między wierzycieli, rejestr przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego prowadzi się na formularzu Min. Fin. Nr 3186 w następujący sposób:
1)
przypisy odnoszące się do wymiaru poszczególnych należności za dany rok podatkowy wpisuje się w ogólnych kwotach w odpowiednich rubrykach rejestru przypisów i odpisów w zależności od rodzaju należności, na podstawie rejestru wymiarowego; kwotę przypisu podatku gruntowego od przychodowości szacunkowej zmniejsza się o kwoty ulg inwestycyjnych i zbożowych udzielonych przy wymiarze,
2)
przypisy dokonane w ciągu roku podatkowego, odnoszące się do wymiarów dokonanych za dany rok podatkowy, jak i za lata ubiegłe, przypisy z tytułu zrównoważenia wpłaconych przedterminowo należności Państwowego Funduszu Ziemi (PFZ) za nabyte gospodarstwo, opłaty melioracyjnej i opłaty za urządzenia wodne wpisuje się w osobnych rubrykach w zależności od rodzaju należności,
3)
odpisy odnoszące się do wymiarów dokonanych w bieżącym roku oraz z tytułu przedterminowego spłacenia należności PFZ, opłaty melioracyjnej i opłaty za urządzenia wodne (bonifikat) wpisuje się w osobnych rubrykach w zależności od rodzaju należności. Za odpisy związane z wymiarem bieżącym uważa się w szczególności: sprostowania błędów rachunkowych popełnionych przy wymiarze, zmniejszenie wymiaru w wyniku uwzględnienia odwołań od wymiaru oraz ulgi (z wyjątkiem ulg inwestycyjnych) i umorzenia np. z tytułu klęsk żywiołowych i wypadków losowych, wiążące się z konkretną należnością; w powyższy sposób wpisuje się również kwoty odpisów z wyżej podanych przyczyn w przypadkach, gdy odpis dotyczy wprawdzie wymiarów za lata ubiegłe, ale te wymiary zostały przypisane w rejestrze przypisów i odpisów w bieżącym roku podatkowym,
4)
kwoty wszelkich odpisów z zaległości za lata poprzedzające bieżący rok podatkowy (nie wyłączając korekt wymiarów za lata ubiegłe, nie przypisanych w rejestrze za rok bieżący, lecz w rejestrze z lat ubiegłych) wpisuje się w rubryce 34 "ogółem odpisy z zaległości",
5)
odpisy z tytułu ulg inwestycyjnych udzielonych po wymiarze zobowiązania pieniężnego, realizowanych z wymiaru bieżącego, wpisuje się w rubryce 25, natomiast w części zrealizowanej w zaległości zobowiązania pieniężnego wpisuje się w rubryce 34 "ogółem odpisy z zaległości"; w nagłówku rubryki 25 należy wpisać wyrazy: "Ulga inwestycyjna",
6)
kwoty odpisów z tytułu umorzeń części łącznego zobowiązania z wymiaru za rok podatkowy bieżący - wpisuje się w rubrykach "odpisy" podatku gruntowego od przychodowości (rubryka 7) podatku gruntowego wymierzonego według stawek kwotowych (rubryka 23) i funduszu gminnego (rubryka 29); kwoty umorzeń do odpisania z każdej z wymienionych należności ustala się w stosunku procentowym, na podstawie udziału każdej z tych należności do łącznej ich sumy.
6.
Przy opracowaniu decyzji w sprawie udzielenia ulgi lub umorzenia zaległości z tytułu nieściągalności, główny księgowy obowiązany jest ustalić na podstawie konta podatnika aktualny stan zaległości i zamieścić ten stan w aktach sprawy, potwierdzając tę czynność datą i podpisem.
7.
W rejestrze przypisów i odpisów dla odrębnych wymiarów podatku gruntowego (ust. 3) wpisuje się kwoty przypisów i odpisów w sposób ciągły, bez wyodrębnienia odpisów za rok bieżący i za lata ubiegłe.
8.
Każdą decyzję w sprawie przypisu lub odpisu wpisuje się w rejestrze przypisów i odpisów w osobnej pozycji. Przypisy wymiarów rocznych lub odpisy dotyczące więcej niż jednej pozycji przeprowadza się w rejestrze przypisów i odpisów sumami globalnymi z powołaniem pozycji (od - do) rejestru wymiarowego lub wykazu zbiorczego dołączonego do decyzji w sprawie przypisu lub odpisu.
9.
Decyzje w sprawie przypisów lub odpisów rachunkowych (np. korekta stanu konta zobowiązanego wobec ujawnionych błędów w księgowaniu obrotów w ubiegłych latach) powinny zawierać szczegółowy opis stanu sprawy z podaniem przyczyny dokonania przypisu lub odpisu. Decyzje te przygotowuje i parafuje główny księgowy, a następnie podpisuje naczelnik gminy lub z jego upoważnienia sekretarz biura i przekazuje referentowi celem wpisania do rejestru przypisów i odpisów.
10.
Jeżeli w rejestrze przypisów i odpisów zlecono do przypisu względnie odpisu więcej niż jedną pozycję, kwoty przekazane do przypisu lub odpisu powinny być podsumowane i wyprowadzone sumy ogólne. Każdorazowe zlecenie dokonania przypisu lub odpisu w rejestrze powinno być potwierdzone datą i podpisem naczelnika gminy lub z jego upoważnienia sekretarza biura.
11.
W rejestrach przypisów i odpisów w rubrykach kwotowych wyprowadza się sumy miesięczne i od początku roku. W rejestrze przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego (formularz Min. Fin. Nr 3186) wyniki każdego sumowania powinny bilansować się następująco: kwota w rubryce 32 "ogółem przypisy" powinna równać się sumie przypisów z wszystkich pozostałych rubryk dotyczących poszczególnych należności, zaś kwota w rubryce 33 "ogółem odpisy z wym. bież." - sumie odpisów z wszystkich pozostałych rubryk z wyjątkiem rubryki 34 "ogółem odpisy z zaległości". Podstawą uzgodnienia z dziennikami obrotów w zakresie przypisów jest kwota z rubryki 32, a w zakresie odpisów - suma rubryk 33 i 34. Kwoty przypisów i odpisów uzgadnia się po upływie każdego miesiąca z dziennikami obrotów w trybie i w terminach określonych w § 24 instrukcji Nr 31/KS z dnia 5 grudnia 1972 r. w sprawie rachunkowości podatków i opłat oraz dochodów państwa w urzędach gmin i w prezydiach rad narodowych miast nie stanowiących powiatów.

II.

Wyrównywanie dochodów w budżetach rad narodowych w związku z niektórymi ulgami w podatku gruntowym.

12.
Podstawą wyrównania dochodów w budżetach rad narodowych zgodnie z § 2 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 1972 r. w sprawie wyrównywania dochodów rad narodowych w związku z niektórymi ulgami w podatku gruntowym (Monitor Polski z 1973 r. Nr 2, poz. 14) jest rozliczenie sporządzone przez wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej ustalające kwotę zrealizowanych ulg i podział tej kwoty pomiędzy budżety poszczególnych rad narodowych. Rozliczenie sporządza się na podstawie wniosków naczelników gmin.
13.
Wnioski o wyrównanie dochodów z tytułu zrealizowanych ulg inwestycyjnych i pozostałości ulg zbożowych opracowuje się na podstawie:
1)
danych o wysokości ulg zrealizowanych przy wymiarze (z rubryk 22 i 36 rejestru wymiarowego) i danych o wysokości ulg inwestycyjnych zrealizowanych po wymiarze zobowiązania pieniężnego (rubryka 25 rejestru przypisów i odpisów) w odniesieniu do gospodarstw indywidualnych, kółek rolniczych i ich ośrodków rolnych oraz prowadzących gospodarstwa rolne spółdzielni i ich związków zrzeszonych w Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" i Centrali Spółdzielni Ogrodniczych,
2)
danych o wysokości ulg inwestycyjnych zrealizowanych po wymiarze zobowiązania pieniężnego z rubryki 25 rejestru przypisów i odpisów w odniesieniu do rolniczych spółdzielni produkcyjnych.
14.
Naczelnik gminy składa wnioski, o których mowa w ust. 13 za I, II i III kwartał oraz za październik, listopad i grudzień w ciągu 10 dni, po upływie okresu rozliczeniowego. Wniosek za grudzień naczelnik gminy składa razem ze sprawozdaniem o ulgach inwestycyjnych oraz ulgach z tytułu kontraktacji zbóż dla gospodarstw rolnych - wzór 12P.
15.
Wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej na podstawie wniosków naczelników gmin sporządza zestawienie (ust. 12) i wystawia polecenie przelewu, które przesyła do właściwego oddziału Narodowego Banku Polskiego w terminie:
1)
za I, II i III kwartał oraz za październik i listopad - do dnia 15 następnego miesiąca po upływie okresu rozliczeniowego,
2)
za grudzień w okresie przejściowym do dnia 20 stycznia roku następnego.
16.
Wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej przy sporządzeniu zestawienia kwot zrealizowanych ulg podlegających wyrównaniu i wystawianiu polecenia przelewu za grudzień sprawdza, czy łączna kwota środków wyrównawczych dla budżetu każdej gminy za dany rok jest zgodna z danymi o wysokości ulg inwestycyjnych zrealizowanych z wymiaru bieżącego i pozostałości ulg zbożowych wynikającymi ze sprawozdania, o którym mowa w ust. 14. Jeżeli kwota środków wyrównawczych jest wyższa, wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej odpowiednio koryguje zbiorcze zestawienie.

III.

Wydawanie zaświadczeń o spłacie należności Państwowego Funduszu Ziemi.

17.
Stosownie do obowiązujących przepisów, jeżeli w skład zobowiązania pieniężnego wchodzi należność PFZ z tytułu nadania gospodarstwa (działki), przy wydawaniu zaświadczeń o całkowitej spłacie tej należności (kwitów mazalnych) zaległość w spłacie zobowiązania pieniężnego w granicach wymagalnych rat PFZ uważa się za zaległość funduszu. Zgodnie z tą zasadą, naczelnik gminy wydaje zaświadczenie tylko wówczas, gdy cała należność PFZ została już przypisana w formie zapadłych rat, a rolnik nie ma zaległości z tytułu zobowiązania pieniężnego za dany rok podatkowy i z lat ubiegłych lub gdy należność PFZ została przedterminowo spłacona.

IV.

Przepisy wspólne i końcowe.

18.
Przepisy dotyczące:
1)
naczelnika gminy oraz urzędu gminy stosuje się odpowiednio do naczelnika miasta i gminy oraz urzędu miasta i gminy w przypadku powołania wspólnej rady narodowej dla miasta i gminy, a także do organów administracji finansowej prezydiów rad narodowych w miastach i dzielnicach jako organów I instancji właściwych w sprawach podatku gruntowego,
2)
wydziału finansowego prezydium powiatowej rady narodowej stosuje się odpowiednio do wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty i dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw.
19.
Instrukcję stosuje się od dnia ogłoszenia.