Prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego i składek na fundusz emerytalny rolników.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1979.11.23

Akt utracił moc
Wersja od: 15 września 1979 r.

INSTRUKCJA Nr 10/PO
MINISTERSTWA FINANSÓW
z dnia 30 sierpnia 1979 r.
w sprawie prowadzenia rejestrów przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego i składek na fundusz emerytalny rolników.

I.

Przepisy wstępne.

§  1.
Ilekroć w instrukcji jest mowa bez bliższego określenia o:
1)
zobowiązaniu pieniężnym - należy przez to rozumieć zobowiązanie pieniężne określone w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 listopada 1965 r. o rozszerzeniu uprawnień gromadzkich rad narodowych w zakresie podatkowym oraz o usprawnieniu w gromadach wymiaru i poboru podatków i innych należności pieniężnych (Dz. U. Nr 46, poz. 288) i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 sierpnia 1976 r. w sprawie niektórych podatków i innych należności pieniężnych pobieranych w formie łącznego zobowiązania pieniężnego (Dz. U. z 1976 r. Nr 29, poz. 173 i z 1978 r. Nr 9, poz. 39), obejmujące: podatek gruntowy wymierzany od przychodowości przy zastosowaniu stawek procentowych, opłatę leśną, opłatę melioracyjną, opłatę elektryfikacyjną i opłatę za urządzenia wodne, podatek od nieruchomości (lokali), należności Państwowego Funduszu Ziemi, podatek gruntowy wymierzany według stawek kwotowych, należności funduszu gminnego i składki na rzecz Państwowego Zakładu Ubezpieczeń za obowiązkowe ubezpieczenia rolne,
2)
wierzycielach zobowiązania pieniężnego - należy przez to rozumieć budżet gminy, budżet jednostkowy województwa, fundusz rozwoju rolnictwa, fundusz gminny i Państwowy Zakład Ubezpieczeń, których dochodami są wpływy z należności wchodzących w skład tego zobowiązania,
3)
składkach na fundusz emerytalny rolników - należy przez to rozumieć składki wymierzone na ten fundusz wprowadzony ustawą z dnia 27 października 1977 r. o zaopatrzeniu emerytalnym oraz innych świadczeniach dla rolników i ich rodzin (Dz. U. Nr 32, poz. 140),
4)
urzędzie gminy - należy przez to rozumieć również urząd miasta i gminy oraz urząd miasta i urząd dzielnicy,
5)
naczelniku gminy - należy przez to rozumieć również naczelnika miasta i gminy, prezydenta lub naczelnika miasta oraz naczelnika dzielnicy, jako terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego właściwych w sprawach wymiaru należności, o których mowa w instrukcji,
6)
urzędzie wojewódzkim - należy przez to rozumieć również urząd miasta stopnia wojewódzkiego,
7)
budżecie jednostkowym województwa - należy przez to rozumieć również budżet jednostkowy miasta stopnia wojewódzkiego,
8)
budżecie gminy - należy przez to rozumieć również budżet miasta i gminy, budżet miasta oraz budżet dzielnicy,
9)
referencie - należy przez to rozumieć pracownika urzędu terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego wykonującego czynności w zakresie wymiaru podatków i opłat,
10)
głównym księgowym - należy przez to rozumieć głównego księgowego budżetu gminy,
11)
wzorze Min. Fin. z numerem - należy przez to rozumieć numer katalogowy formularza Ministerstwa Finansów.
§  2.
1.
Instrukcja ustala zasady prowadzenia w urzędach gmin rejestrów przypisów (wymiaru, zwiększenia wymiaru) i odpisów (zmniejszenia wymiaru) należności wchodzących w skład zobowiązania pieniężnego dla ustalenia wymiaru netto poszczególnych należności, w celu rozliczenia wpływów zobowiązania pieniężnego przypadających na rzecz poszczególnych wierzycieli, a także rejestrów przypisów i odpisów składek na fundusz emerytalny rolników oraz podatku gruntowego od niektórych przychodów, wymierzanego i pobieranego poza zobowiązaniem pieniężnym.
2.
Instrukcja ustala także zasady sporządzania zestawień i tryb postępowania przy wyrównywaniu dochodów budżetów gmin w związku z udzielaniem niektórych ulg w podatku gruntowym i innych należnościach wchodzących w skład zobowiązania pieniężnego.

II.

Zasady prowadzenia rejestrów przypisów i odpisów.

§  3.
Referent prowadzi następujące rejestry przypisów i odpisów:
1)
zobowiązania pieniężnego i składek na fundusz emerytalny rolników (wzór Min. Fin. Nr 3186),
2)
podatku gruntowego wymierzanego od przychodów nie włączonych do podstawy opodatkowania od przychodowości szacunkowej, tj. od wykonywanych czynności furmaństwa na rzecz jednostek gospodarki nie uspołecznionej oraz z hodowli, chowu i wylęgu drobiu (wzór Min. Fin. Nr 3007).
§  4.
1.
Rejestry przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego i składek na fundusz emerytalny rolników prowadzi się według następujących trzech grup podatników:
1)
rolników prowadzących indywidualne gospodarstwa rolne, zespołów rolników indywidualnych oraz innych osób fizycznych opłacających zobowiązanie pieniężne bez podatku gruntowego jako części składowej zobowiązania pieniężnego; dla tej grupy zobowiązanych prowadzi się odrębne rejestry według poszczególnych wsi (miejscowości) oraz rejestr dla całej gminy, do którego przenosi się miesięczne sumy przypisów i odpisów z rejestrów prowadzonych dla poszczególnych wsi (miejscowości); rejestry te oznacza się symbolem R,
2)
rolniczych spółdzielni produkcyjnych - odrębnie dla każdej spółdzielni położonej na terenie gminy; rejestr oznacza się symbolem S,
3)
spółdzielni kółek rolniczych, wspólnot gruntowych, stowarzyszeń, organizacji oraz innych jednostek gospodarki uspołecznionej, zobowiązanych zarówno do opłacania podatku gruntowego jak i innych należności (bez podatku gruntowego); rejestr oznacza się symbolem K2.
2.
W zależności od liczby podatników w poszczególnych grupach i miejscowościach zakłada się odrębne rejestry dla każdej grupy i miejscowości lub wydziela się odpowiednie części w jednym lub kilku rejestrach.
§  5.
Rejestry przypisów i odpisów podatku gruntowego od niektórych przychodów wymierzanego i pobieranego poza zobowiązaniem pieniężnym, prowadzi się bez podziału na grupy, przez kilka lat, aż do ich zapisania.
§  6.
Podstawę do zapisów w rejestrach przypisów i odpisów stanowią:
1)
rejestry wymiarowe zobowiązania pieniężnego i składek na fundusz emerytalny rolników (wzór Min. Fin. Nr 3185) oraz rejestr wymiarowy podatku gruntowego od niektórych przychodów, wymierzanego i pobieranego poza zobowiązaniem pieniężnym (wzór Min. Fin. Nr 3141),
2)
decyzje w sprawie przypisów należności ustalonych po wymiarze, zarówno za bieżący rok podatkowy jak i za lata ubiegłe,
3)
decyzje w sprawie odpisów należności, zarówno z wymiaru za bieżący rok podatkowy jak i za lata ubiegłe.
§  7.
1.
W celu ustalenia procentowego udziału przypisów netto poszczególnych należności objętych zobowiązaniem pieniężnym w ogólnej sumie wymiaru netto tego zobowiązania dla rozliczenia wpływów pomiędzy poszczególnych wierzycieli, rejestr przypisów i odpisów (wzór Min. Fin. Nr 3186) w części dotyczącej tych należności (rubryki 6-32) prowadzi się w następujący sposób:
1)
przypisy poszczególnych należności za bieżący rok podatkowy wpisuje się w odpowiednich rubrykach przeznaczonych na poszczególne rodzaje należności w wysokości wynikającej z rejestru wymiarowego zobowiązania pieniężnego i składek na fundusz emerytalny rolników (wzór Min. Fin. Nr 3185), a w rubryce 30 - ogólną kwotę przypisu,
2)
wymiar podatku gruntowego wymierzanego od przychodowości szacunkowej przy zastosowaniu stawek procentowych z rubryki 15 rejestru wymiarowego (wzór Min. Fin. Nr 3185) zmniejsza się o wysokość ulg i umorzeń z tytułu inwestycji, nabycia gruntów oraz powiększenia stada krów w części zrealizowanej w tym podatku oraz opłatach (z rubryki 31 rejestru wymiarowego) i wpisuje się do rubryki 6 rejestru przypisów i odpisów (wzór Min. Fin. Nr 3186),
3)
wymiar podatku gruntowego wymierzanego według stawek kwotowych z rubryki 21 i 22 rejestru wymiarowego (wzór Min. Fin. 3185) zmniejsza się o wysokość ulg i umorzeń z tytułu nabycia gruntów i powiększenia stada krów w części zrealizowanej z tego podatku z rubryki 32 rejestru wymiarowego (wzór Min. Fin. 3185) i wpisuje się do rubryki 24 rejestru przypisów i odpisów (wzór Min. Fin. Nr 3186),
4)
wymiar należności Państwowego Funduszu Ziemi z rubryki 23 rejestru wymiarowego (wzór Min. Fin. Nr 3185) zmniejsza się o wysokość ulg i umorzeń z tytułu nabycia gruntów i powiększenia stada krów w części zrealizowanej z tych należności z rubryki 33 rejestru wymiarowego i wpisuje się do rubryki 22 rejestru przypisów i odpisów (wzór Min. Fin. Nr 3186),
5)
przypisy dokonane w ciągu roku podatkowego, zarówno odnoszące się do wymiarów za bieżący rok podatkowy, jak i za lata ubiegłe, a także z tytułu błędów rachunkowych wpisuje się na podstawie decyzji w rubrykach dotyczących poszczególnych należności oraz w rubryce 30 dotyczącej ogólnej kwoty przypisów,
6)
w przypadku dokonania przedterminowych spłat należności o charakterze wieloletnim (należności Państwowego Funduszu Ziemi za nabyte grunty, opłata melioracyjna i opłata za urządzenia wodne), w rubryce dotyczącej przypisu poszczególnych należności wpisuje się na podstawie stosownej decyzji kwotę równoważącą dokonane przedterminowo wpłaty, a w rubryce 30 - ogólną sumę przypisów,
7)
odpisy odnoszące się do poszczególnych należności za bieżący rok podatkowy wpisuje się w rubrykach dotyczących odpisów poszczególnych należności, na podstawie wydanych decyzji, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w pkt 10-15. Za odpisy uważa się w szczególności: zmniejszenie wymiaru na skutek uwzględnienia odwołań od wymiaru, zastosowania ulg i umorzeń należności, np. z tytułu klęsk żywiołowych i wypadków losowych, ulgi (bonifikaty) przysługujące z tytułu przedterminowej spłaty opłaty melioracyjnej i opłaty za urządzenia wodne oraz sprostowanie błędów rachunkowych popełnionych przy wymiarze,
8)
odpisy odnoszące się do poszczególnych należności wymierzonych za lata ubiegłe, jeżeli wymierzone i przypisane zostały w rejestrze przypisów i odpisów (wzór Min. Fin. Nr 3186) za bieżący rok podatkowy (pkt 5) wpisuje się na podstawie decyzji w rubrykach przeznaczonych na poszczególne należności oraz w ogólnej kwocie w rubryce 31,
9)
kwoty wszelkich odpisów z należności (zaległości) za lata ubiegłe, nie przypisanych w rejestrze za bieżący rok podatkowy, lecz w rejestrach za lata ubiegłe, wpisuje się wyłącznie w rubryce 32 "ogółem odpisy z zaległości" w jednej łącznej kwocie,
10)
odpisy z tytułu ulg inwestycyjnych udzielonych w trybie przepisów obowiązujących do 1975 r. włącznie, dokonane po wymiarze, na przykład gdy odpisanie ulgi uzależnione jest od spłaty kredytu inwestycyjnego - wpisuje się w rubryce 18 rejestru przypisów i odpisów,
11)
odpisy ulg z tytułu powiększenia stada krów mlecznych dokonane po wymiarze, w części przypadającej z podatku gruntowego wymierzanego od przychodowości przy zastosowaniu stawek procentowych oraz opłaty melioracyjnej, opłaty elektryfikacyjnej, opłaty za urządzenia wodne i należności Państwowego Funduszu Ziemi wpisuje się w rubryce 19 rejestru przypisów i odpisów; odpisy w części przypadającej z podatku gruntowego wymierzanego według stawek kwotowych - wpisuje się w rubryce 25 rejestru; kwoty odpisów z podatku gruntowego wymierzanego według stawek kwotowych należy oznaczyć (na przykład zakreślić kółkiem) dla ułatwienia sporządzania sprawozdania o zastosowanych ulgach i umorzeniach,
12)
kwoty umorzeń z tytułu inwestycji rolnych przysługujące członkom zespołów rolników, posiadaczom specjalistycznych gospodarstw rolnych i innym indywidualnym gospodarstwom rolnym w części przypadającej z podatku gruntowego wymierzanego od przychodowości przy zastosowaniu stawek procentowych oraz opłaty melioracyjnej, opłaty elektryfikacyjnej i opłaty za urządzenia wodne, wpisuje się w rubryce 20 rejestru przypisów i odpisów, natomiast kwoty umorzeń w części przypadającej z podatku gruntowego wymierzanego według stawek kwotowych w rubryce 25 tego rejestru; kwoty odpisów z podatku gruntowego wymierzanego według stawek kwotowych należy oznaczyć (na przykład zakreślić kółkiem), dla ułatwienia sporządzania sprawozdania o zastosowanych ulgach i umorzeniach,
13)
kwoty umorzeń opłaty melioracyjnej, opłaty elektryfikacyjnej i opłaty za urządzenia wodne przysługujące z tytułu inwestycji rolnych rolniczym spółdzielniom produkcyjnym oraz kółkom rolniczym i spółdzielniom kółek rolniczych wpisuje się w rubryce 20 rejestrów przypisów i odpisów prowadzonych dla grup podatników określonych w § 4 ust. 1 pkt 2 i 3,
14)
kwoty umorzeń przysługujące indywidualnym rolnikom z tytułu nabycia gruntów w części przypadającej z podatku gruntowego wymierzanego od przychodowości przy zastosowaniu stawek procentowych oraz opłaty melioracyjnej, opłaty elektryfikacyjnej, opłaty za urządzenia wodne i należności Państwowego Funduszu Ziemi wpisuje się w rubryce 21 rejestru przypisów i odpisów; kwoty umorzeń w części przypadającej z podatku gruntowego wymierzanego według stawek kwotowych wpisuje się w rubryce 25 rejestru; kwoty odpisów z podatku gruntowego wymierzanego według stawek kwotowych należy oznaczyć (na przykład zakreślić kółkiem) dla ułatwienia sporządzania sprawozdania o zastosowanych ulgach i umorzeniach,
15)
kwoty odpisów z tytułu umorzenia z powodu nieściągalności części łącznego zobowiązania pieniężnego za bieżący rok podatkowy wpisuje się w rubrykach "odpisy" podatku gruntowego wymierzanego od przychodowości przy zastosowaniu stawek procentowych (rubryka 7) lub podatku od nieruchomości (rubryka 11), podatku gruntowego wymierzanego według stawek kwotowych (rubryka 25) i funduszu gminnego (rubryka 29) oraz w kwocie ogólnej (rubryka 31); kwoty umorzeń do odpisania z każdej z wymienionych należności ustala się w stosunku procentowym na podstawie udziału każdej z tych należności w ogólnej ich sumie.
2.
Przypisy (wymiar, zwiększenie wymiaru) i odpisy (zmniejszenie wymiaru) z tytułu składek na fundusz emerytalny rolników dotyczące zarówno wymiaru za bieżący rok podatkowy, jak i zaległości, wpisuje się w sposób ciągły w rubrykach 33 (przypisy) i 34 (odpisy) rejestrów przypisów i odpisów (wzór Min. Fin. Nr 3186).
§  8.
W rejestrze przypisów i odpisów dla odrębnych wymiarów podatku gruntowego (§ 5) wpisuje się kwoty przypisów i odpisów w sposób ciągły, bez wyodrębnienia odpisów za rok bieżący i za lata ubiegłe.
§  9.
Przy opracowywaniu decyzji w sprawie udzielenia ulgi lub umorzenia zaległości z tytułu nieściągalności należności, główny księgowy obowiązany jest ustalić na podstawie konta podatnika aktualny stan zaległości i zamieścić ten stan w aktach sprawy, potwierdzając datą i podpisem.
§  10.
Przypisy wymiarów rocznych wynikające z rejestru wymiarowego lub przypisy i odpisy dotyczące więcej niż jednej pozycji objęte wykazem zbiorczym, wpisuje się w rejestrze przypisów i odpisów sumami globalnymi z powołaniem pozycji (od - do) rejestru wymiarowego lub wykazu zbiorczego dołączonego do decyzji w sprawie przypisu lub odpisu. W pozostałych przypadkach każdą decyzję w sprawie przypisu lub odpisu wpisuje się w rejestrach przypisów i odpisów w osobnej pozycji.
§  11.
Decyzje w sprawie przypisów lub odpisów z tytułu błędów ujawnionych w księgowaniu obrotów w ubiegłych latach, powinny zawierać szczegółowy opis stanu sprawy z podaniem przyczyny dokonania przypisu lub odpisu. Decyzje te przygotowuje i parafuje główny księgowy, a następnie podpisuje naczelnik gminy, po czym wpisuje się je do rejestru przypisów i odpisów.
§  12.
Jeżeli zlecono do przypisu lub odpisu w rejestrze przypisów i odpisów więcej niż jedną pozycję w danym dniu, kwoty przekazane do przypisu lub odpisu powinny być podsumowane i wyprowadzone sumy ogólne. Każdorazowe zlecenie dokonania przypisu lub odpisu w rejestrze powinno być potwierdzone datą i podpisem naczelnika gminy.
§  13.
1.
W rejestrach przypisów i odpisów w rubrykach kwotowych wyprowadza się sumy miesięczne i od początku roku.
2.
W rejestrze przypisów i odpisów (wzór Min. Fin. Nr 3186) w części dotyczącej należności objętych zobowiązaniem pieniężnym, wyniki każdego sumowania (ust. 1) powinny się bilansować następująco: kwota w rubryce 30 "Ogółem przypisy" powinna się równać sumie przypisów z rubryk dotyczących poszczególnych należności, zaś kwota w rubryce 31 "Ogółem odpisy z wymiaru bieżącego" - sumie odpisów z rubryk dotyczących poszczególnych należności, z wyjątkiem rubryki 32 "Ogółem odpisy z zaległości".
3.
Kwoty przypisów i odpisów uzgadnia się po upływie każdego miesiąca z dziennikami obrotów w trybie i w terminach określonych w § 37 instrukcji Nr 19/KS Ministerstwa Finansów z dnia 5 grudnia 1977 r. w sprawie rachunkowości podatków i opłat oraz dochodów państwa w urzędach terenowych organów administracji państwowej (broszura).

III.

Wyrównywanie dochodów budżetów terenowych w związku z niektórymi ulgami w podatku gruntowym i niektórych innych należnościach.

§  14.
Zgodnie z zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 września 1975 r. w sprawie wyrównywania dochodów rad narodowych w związku z niektórymi ulgami w podatku gruntowym (Monitor Polski Nr 30, poz. 187) i zarządzeniem Ministra Finansów w sprawie niektórych zasad wykonywania budżetów terenowych podstawą wyrównania dochodów w budżetach gmin jest zestawienie, w którym podaje się wysokość ulg i umorzeń z tytułu inwestycji rolnych, powiększenia stada krów i nabycia gruntów zastosowanych w należnościach, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 10-14, z wyjątkiem ulg i umorzeń zrealizowanych w podatku gruntowym wymierzanym według stawek kwotowych.
§  15.
Zestawienie, o którym mowa w § 14 sporządza się:
1)
w odniesieniu do indywidualnych gospodarstw rolnych i zespołów rolników indywidualnych - na podstawie danych o wysokości ulg i umorzeń zrealizowanych przy wymiarze (z rubryk 31 i 33 - licznik i mianownik rejestru wymiarowego zobowiązania pieniężnego i składek na fundusz emerytalny rolników) oraz ulg i umorzeń zastosowanych po wymiarze (z rubryk od 18 do 21 rejestru przypisów i odpisów),
2)
w odniesieniu do rolniczych spółdzielni produkcyjnych, kółek rolniczych i spółdzielni kółek rolniczych - na podstawie danych o umorzeniach opłat wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 13 zastosowanych przy wymiarze (z rubryki 31 rejestru wymiarowego wzór Min. Fin. Nr 3185) i po wymiarze (z rubryki 20 rejestru przypisów i odpisów wzór Min. Fin. Nr 3186).
§  16.
Zestawienie (§ 14) przesyła się do urzędu wojewódzkiego za I, II i III kwartał oraz za październik, listopad i grudzień w ciągu 10 dni, po upływie okresu rozliczeniowego. Zestawienie za grudzień przesyła się razem ze sprawozdaniem symbol 7P o ulgach i umorzeniach w podatku gruntowym oraz opłatach.
§  17.
Urząd wojewódzki sprawdza prawidłowość sporządzonych przez urzędy gmin zestawień, dokonuje podziału kwoty podlegającej wyrównaniu między budżet jednostkowy województwa i budżety gmin i sporządza polecenia przelewu, które przesyła do właściwego oddziału Narodowego Banku Polskiego w terminie:
1)
za I, II i III kwartał oraz październik i listopad - do dnia 15 następnego miesiąca po upływie okresu rozliczeniowego,
2)
za grudzień - do dnia 20 stycznia roku następnego.
§  18.
Urząd wojewódzki przy sporządzaniu zestawienia zbiorczego kwot zrealizowanych ulg i umorzeń podlegających wyrównaniu za grudzień sprawdza, czy łączna kwota środków wyrównawczych dla budżetów gmin za dany rok jest zgodna z danymi o wysokości ulg i umorzeń z tytułu inwestycji rolnych, powiększenia stada krów i nabycia gruntów wynikającymi ze sprawozdania wzór 7P (§ 16). Jeżeli kwoty środków wyrównawczych wynikające z zestawień (§ 17) są wyższe od kwot wynikających ze sprawozdań, urząd wojewódzki odpowiednio koryguje zbiorcze zestawienie, będące podstawą sporządzania poleceń przelewu.

IV.

Wydawanie zaświadczeń o spłacie należności Państwowego Funduszu Ziemi.

§  19.
Stosownie do § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 sierpnia 1976 r. w sprawie niektórych podatków i innych należności pieniężnych pobieranych w formie łącznego zobowiązania pieniężnego (Dz. U. z 1976 r. Nr 29, poz. 173 i z 1978 r. Nr 9, poz. 39), jeżeli w skład zobowiązania pieniężnego wchodzi należność Państwowego Funduszu Ziemi z tytułu nadania gospodarstwa rolnego (działki), przy wydawaniu zaświadczeń o całkowitej spłacie tej należności (kwitów mazalnych), zaległość w spłacie zobowiązania pieniężnego w granicach wymagalnych i (przypisanych) rat należności Państwowego Funduszu Ziemi uważa się za zaległość tej należności, jeżeli dotyczą lat, w których należność tę przypisano. Zgodnie z tą zasadą zaświadczenie wydaje się tylko wówczas, gdy cała należność Państwowego Funduszu Ziemi z tytułu rat rocznych (raty zapadłe), została już przypisana, a rolnik nie ma zaległości z tytułu zobowiązania pieniężnego z lat, w których raty te były przypisane.

V.

Przepisy końcowe.

§  20.
W 1979 r. przypisy i odpisy z tytułu składek na fundusz emerytalny rolników prowadzi się w odrębnych rejestrach przypisów i odpisów założonych na formularzach wzór Min. Fin. Nr 3007 lub 3186, po dostosowaniu tych rejestrów do wyodrębnienia przypisów i odpisów tych składek według poszczególnych sołectw. Przypisu składki na fundusz emerytalny rolników przypadającej do uiszczenia w 1979 r. dokonuje się na podstawie rejestru wymiarowego zobowiązania pieniężnego i składki na fundusz emerytalny rolników (wzór Min. Fin. Nr 3185) w jednej łącznej kwocie obejmującej wymiar za 1979 r. i 1/3 składki za II półrocze 1977 r.
§  21.
Rejestry przypisów i odpisów należności wchodzących w skład zobowiązania pieniężnego (wzór Min. Fin. Nr 3186) założone na 1979 r. należy odpowiednio dostosować do przepisów instrukcji.
§  22.
Uchyla się instrukcję Nr 9/PO Ministerstwa Finansów z dnia 14 marca 1973 r. w sprawie prowadzenia rejestrów przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego i wyrównywania dochodów rad narodowych w związku z niektórymi ulgami w podatku gruntowym (Dz. Urz. Min. Fin. z 1973 r. Nr 4, poz. 11 i Nr 17, poz. 51 oraz z 1975 r. Nr 14, poz. 36).
§  23.
Instrukcję stosuje się od dnia ogłoszenia.