Prowadzenie i finansowanie prac podejmowanych w ramach polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-badawczej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1971.17.43

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1971 r.

ZARZĄDZENIE Nr 123
MINISTRA FINANSÓW I PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU NAUKI I TECHNIKI
z dnia 27 listopada 1971 r.
w sprawie prowadzenia i finansowania prac podejmowanych w ramach polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-badawczej.

Na podstawie § 40 ust. 2 i § 41 uchwały Nr 53 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek badawczych (Mon. Pol. Nr 15, poz. 124) - zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa zasady prowadzenia i finansowania prac naukowo-badawczych i rozwojowych wykonywanych przez jednostki badawcze i inne państwowe jednostki organizacyjne z tytułu polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-badawczej i rozliczanych z funduszem złotowym, utworzonym w wyniku amerykańskich dostaw nadwyżek rolnych.
§  2.
1.
Prace, o których mowa w § 1, prowadzi się na podstawie porozumień zawieranych ze stroną amerykańską przez ministerstwa, urzędy centralne i Polską Akademię Nauk, zwane dalej instytucjami zawierającymi porozumienie. Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki może upoważnić również inne instytucje do zawierania porozumień.
2.
Porozumienia powinny zawierać:
1)
zasady i warunki prowadzenia współpracy,
2)
zakres współpracy, a w szczególności dziedziny współpracy i kierunki badawcze,
3)
zasady zawierania umów przez jednostki wykonujące prace z instytucjami amerykańskimi o wykonanie poszczególnych tematów prac,
4)
zasady przekazywania przez instytucje amerykańskie środków na wykonanie tematów prac i wykorzystywania tych środków oraz zasady sporządzania przez jednostki wykonujące prace sprawozdań rzeczowych i finansowych oraz przekazywania ich instytucjom amerykańskim,
5)
zasady wykorzystywania i publikowania wyników prac przez strony zawierające umowę.
3.
Komitet Nauki i Techniki w porozumieniu z zainteresowanymi ministerstwami określa, jakie kierunki działalności naukowo-badawczej i rozwojowej mogą być przedmiotem współpracy polsko-amerykańskiej oraz prowadzi ewidencję porozumień.
§  3.
1.
Instytucja zawierająca porozumienie koordynuje współpracę i nadzoruje realizację umów, na podstawie których są wykonywane poszczególne prace, a w razie potrzeby uczestniczy w negocjacjach poprzedzających zawarcie poszczególnych umów, wyznacza komórki organizacyjne zajmujące się koordynacją współpracy i nadzorem realizacji umów oraz określa szczegółowy zakres czynności tych komórek; instytucja może wyznaczać pełnomocników koordynujących tę współpracę, z tym że jeden pełnomocnik może działać w imieniu kilku jednostek wykonujących prace bez względu na podporządkowanie tych jednostek.
2.
Określone tematy prac wynikające z porozumienia są wykonywane przez jednostki badawcze lub inne jednostki organizacyjne, zwane dalej jednostkami wykonującymi prace. Podejmują one prace na podstawie zawartej z instytucją amerykańską umowy, która powinna określać w szczególności:
1)
temat pracy,
2)
kierownika i członków zespołu wykonującego pracę,
3)
udział instytucji amerykańskiej w pokryciu kosztów pracy lub w zapłacie ceny pracy w złotych, udział w innych nakładach, jak np. w dostawie aparatury i urządzeń badawczych, udział w kosztach dewizowych podróży zagranicznych itp.,
4)
zasady odbioru pracy, rozliczeń oraz wykorzystywania wyników pracy.
3.
Kierownik jednostki wykonującej pracę odpowiada za organizację pracy i prawidłowe rozliczenie kosztów, a w szczególności określa, w jakiej części praca ma być wykonywana w ramach obowiązującego wymiaru czasu pracy. Prace realizowane poza obowiązującym wymiarem czasu pracy są podejmowane i rozliczane na podstawie umów o dzieło lub umów zlecenia zawieranych z poszczególnymi pracownikami przez kierownika jednostki wykonującej pracę.
§  4.
1.
Jednostka wykonująca pracę, której kosztu (ceny) nie pokrywa w całości instytucja amerykańska, zawiera umowę przy współudziale upełnomocnionego przedstawiciela jednostki organizacyjnej, która zobowiązuje się do udziału w pokryciu kosztów lub w zapłacie ceny - zwanej dalej jednostką finansującą, a jeżeli przedstawiciel taki nie uczestniczy przy zawieraniu umowy, treść umowy przed jej zawarciem powinna być uzgodniona z tą jednostką. Jednostką finansującą jest jednostka organizacyjna, w której planie figuruje temat pracy lub która pełni funkcję jednostki koordynującej rozwiązanie określonego problemu badawczego, obejmującego tę pracę; w przypadku braku takiej jednostki, jednostką finansującą jest jednostka nadrzędna nad jednostką badawczą wykonującą pracę.
2.
Jednostka finansująca, akceptując treść umowy, określa z jakich źródeł będzie pokrywała udział w kosztach i w zapłacie ceny.
§  5.
1.
Prace naukowo-badawcze i rozwojowe finansowane są według zasad ustalonych dla finansowania prac badawczych i zasad gospodarki finansowej obowiązujących jednostkę wykonującą pracę, z tym że:
1)
źródłem zapłaty za wykonaną pracę są fundusze złotowe przekazywane przez instytucję amerykańską zgodnie z zawartą umową o wykonanie pracy i w wysokości wynikającej z tej umowy oraz fundusze przewidziane na finansowanie prac badawczych przekazywane przez jednostkę finansującą (§ 4);
2)
jednostki wykonujące rozliczają się z tytułu wykonanej pracy zarówno w części pokrywanej przez instytucję amerykańską, jak i przez jednostkę finansującą, na podstawie przejściowych faktur okresowych, sporządzanych w terminach półrocznych oraz na podstawie faktur końcowych rozliczających całość pracy;
3)
do kosztów pokrywanych przez instytucję amerykańską dolicza się dodatek z tytułu spożycia zbiorowego w wysokości co najmniej 30% kosztów osobowych, przypadających do pokrycia przez instytucję amerykańską.
2.
Jednostka wykonująca prace zapewnia w planie rzeczowym i finansowym każdego roku odpowiednią moc przerobu potrzebną do wykonania pracy w roboczodniach, w funduszu płac i w materiałach oraz uwzględnia w planach koszty realizacji tych prac i dochody uzyskiwane z tego tytułu. Jeżeli określona praca nie została objęta planem, koszty jej realizacji powinny znaleźć pokrycie w ponadplanowych dochodach uzyskiwanych w formie zapłaty za wykonanie tej pracy.
3.
W przypadkach gdy do wykonania prac niezbędne jest zwiększenie rozmiarów zatrudnienia i osobowego funduszu płac oraz dokonanie dodatkowych wypłat z bezosobowego funduszu płac lub funduszów honorariów i wydatków na podróże służbowe - limity tych wydatków i limity zatrudnienia ulegają odpowiedniemu zwiększeniu. Nie obowiązują ponadto ograniczenia zakupów detalicznych materiałów i innych artykułów przemysłowych potrzebnych do realizacji tych prac. Dotyczy to również jednostek współpracujących z jednostką wykonującą prace.
4.
W przypadku gdy pracę wykonuje jednostka budżetowa nie posiadająca gospodarstwa pomocniczego może ona dla realizacji tych prac otworzyć w banku rachunek środków specjalnych typu 33 "Prace badawcze wynikające ze współpracy z zagranicą", a jeśli pokrywa koszty wykonania pracy z budżetu, stanowi to podstawę do zwiększenia kredytów budżetowych w trybie przepisów prawa budżetowego.
5.
Szczegółowy tryb finansowania i rozliczania prac określa instrukcja, stanowiąca załącznik do zarządzenia.
§  6.
1.
Kwoty uzyskane od instytucji amerykańskich z dodatku z tytułu spożycia zbiorowego (§ 5 ust. 1 pkt 3), przeznacza się:
1)
w 75% na nagrody dla wykonawców prac,
2)
w pozostałej części na wpłatę do budżetu.
2.
W ramach kwoty o której mowa w ust. 1 pkt 1 jednostka wykonująca prace może wypłacać nagrody własnym pracownikom i innym wykonawcom prac.
§  7.
Instytucja zawierająca porozumienie, składa w terminie do 31 marca Komitetowi Nauki i Techniki oraz Ministerstwu Finansów sprawozdanie z przebiegu współpracy w roku ubiegłym wraz z rozliczeniem funduszów przekazywanych na ten cel przez instytucje amerykańskie.
§  8.
1.
Prace rozpoczęte przed dniem wejścia w życie zarządzenia mogą być do czasu ich zakończenia finansowane i rozliczane z instytucjami amerykańskimi zgodnie z instrukcją Ministerstwa Finansów z dnia 31 grudnia 1964 r. Nr ZG. 200/239/65; jeżeli przewiduje się zakończenie tych prac po 1972 r., należy dążyć do zawarcia z instytucją amerykańską odpowiedniego dodatkowego porozumienia dostosowującego zasady finansowania i rozliczeń do zasad określonych w zarządzeniu;
2.
Przy rozliczeniach za prace kontynuowane nie stosuje się dodatku, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 3; dodatku nie stosuje się również w rozliczeniach za prace rozpoczęte po dniu wejścia w życie zarządzenia, jeżeli wcześniej uzgodnione z instytucją amerykańską zasady rozliczeń nie przewidują stosowania takiego dodatku.
3.
Prace rozpoczęte przed dniem wejścia w życie zarządzenia powinny być od dnia 1 stycznia 1972 r. wprowadzone do planów rzeczowych oraz do planów dochodów i kosztów jednostek wykonujących prace.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1972 r.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA

w sprawie szczegółowego trybu finansowania i rozliczania prac podejmowanych z tytułu polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-badawczej.
1.
Jednostki badawcze lub inne jednostki organizacyjne podejmujące się wykonania pracy z tytułu polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-badawczej lub wyznaczone do wykonania takiej pracy, występują do instytucji, która zawarła porozumienie ze stroną amerykańską, z odpowiednim wnioskiem zawierającym:
1)
nazwę tematu pracy i szczegółowy jej opis,
2)
uzasadnienie celowości prowadzenia pracy i przydatności spodziewanych jej wyników,
3)
wyszczególnienie korzyści wynikających ze współpracy przy wykonywaniu tematu,
4)
nazwisko głównego wykonawcy i skład zespołu, który ma wykonywać pracę,
5)
plan realizacji pracy,
6)
kalkulację wstępną określającą planowaną cenę pracy ze wskazaniem, które z planowanych kosztów pracy i jaką ich część ma pokryć instytucja amerykańska,
7)
odrębną kalkulację kosztów pracy, które pokryć ma instytucja amerykańska, sporządzoną według wymogów tej instytucji.
2.
Planowaną cenę pracy (ust. 1 pkt 6) określa się dla całej pracy, bez względu na udział instytucji amerykańskiej w jej pokryciu, na podstawie kalkulacji wstępnej planowanych kosztów z doliczeniem zysku. Jednostki badawcze stosują zasady sporządzania kalkulacji wstępnej określone przez Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki w przepisach w sprawie zasad sporządzania kalkulacji wstępnej prac badawczych wykonywanych na podstawie umów, a zasady doliczania planowanego zysku i zasady korygowania ceny planowej po wykonaniu pracy - określone w przepisach regulujących zasady gospodarki finansowej jednostek badawczych oraz wytycznych o stosowaniu tych przepisów. Szkoły wyższe i inne jednostki organizacyjne stosują zasady sporządzania kalkulacji i cen obowiązujące każdą z tych jednostek (np. szkoły wyższe zasady przewidziane uchwałą Nr 108 Rady Ministrów z 16.III.1963 r. - Mon. Pol. z 1967 r. Nr 52, poz. 262, biura projektów zasady obowiązujące dla prac projektowych, przedsiębiorstwa państwowe zasady obowiązujące przy wykonywaniu robót i usług nietypowych itd.).
3.
Planowaną cenę pracy stosuje się w rozliczeniach z jednostką finansującą prace. Przy określaniu udziału instytucji amerykańskiej w zapłacie ceny pracy oraz przy sporządzeniu dla instytucji amerykańskiej odrębnej kalkulacji kosztów (ust. 1 pkt 6 i 7) powinno się uwzględniać zainteresowanie obydwu stron w rozwiązaniu określonego w umowie tematu prac oraz przewidywany zakres i możliwości wykorzystania wyników tej pracy.
4.
Rozliczenia z instytucją amerykańską są dokonywane na zasadach ustalonych w porozumieniach i umowach. Dla prowadzenia tych rozliczeń właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego na wniosek instytucji, która zawarła porozumienie o współpracy naukowo-badawczej, otworzy dla tej instytucji odrębny rachunek sum na zlecenie, na którym będą gromadzone fundusze złotowe wpłacane prze stronę amerykańską za pośrednictwem Ambasady USA w Warszawie z jej rachunku w Banku Handlowym w Warszawie S.A. Środki pieniężne zgromadzone na rachunku sum na zlecenie przeznacza się na:
1)
sfinansowanie prac wykonywanych na podstawie porozumień,
2)
pokrycie kosztów związanych z koordynacją, ponoszonych przez instytucję zawierającą porozumienie (§ 3 ust. 1 zarządzenia) - jeżeli przewiduje to porozumienie lub umowa,
3)
wypłaty związane z podziałem dodatku z tytułu spożycia zbiorowego (§ 6 zarządzenia).
5.
Wypłaty z rachunków sum na zlecenie są dokonywane do wysokości zgromadzonych na nim funduszów. Instytucje posiadające rachunek sum na zlecenie prowadzą ewidencję wpłat i wypłat z tego rachunku oddzielnie dla każdej realizowanej pracy (tematu). Kwoty niewykorzystanych funduszów zgromadzonych na rachunkach sum na zlecenie, zwracane są instytucji amerykańskiej za pośrednictwem Ambasady USA na jej rachunek w Banku Handlowym.
6.
Jednostki wykonujące prace na podstawie umowy z instytucją amerykańską są obowiązane rozliczać koszty poszczególnych prac i gromadzić oddzielnie dokumentację dotyczącą tych rozliczeń. Jednostki wykonujące rozliczają się z instytucją, która zawarła porozumienie i z jednostką finansującą na podstawie faktury, w której ogólna suma przypadająca do zapłaty dzielona jest na część przypadającą do zapłaty przez instytucję amerykańską i rozliczaną z instytucją, która zawarła porozumienie oraz część przypadającą do zapłaty przez jednostkę finansującą i z nią rozliczaną. W kalkulacji wynikowej od sum do zapłaty odlicza się sumy zrealizowanych faktur okresowych. Faktury okresowe sporządza się w ciągu 25 dni po zakończeniu półrocza, a faktury końcowe - w ciągu 50 dni od zakończenia pracy.
7.
Do faktur rozliczanych z instytucją amerykańską i składanych instytucji, która zawarła porozumienie, dolicza się dodatek z tytułu spożycia zbiorowego, a jeśli przewiduje to porozumienie lub umowa - również narzut na koszty z tytułu koordynacji (ust. 4 pkt 2) oraz załącza:
1)
sprawozdanie z realizacji prac sporządzone dla instytucji amerykańskiej według wymogów przewidzianych w umowie;
2)
zestawienie kosztów (okresowych lub całkowitych) pracy w układzie kalkulacji, stanowiącej podstawę rozliczeń z instytucją amerykańską.
8.
Do faktur składanych jednostce finansującej jednostka wykonująca pracę załącza kalkulację poniesionych kosztów w minionym półroczu (do faktury okresowej) lub kalkulację wynikową kosztów pracy (do faktury końcowej); do faktur okresowych dolicza się każdorazowo zysk według stawki ustalonej w cenie umownej. Jeżeli jednostka finansująca uzna za potrzebne, do faktury załącza się również sprawozdanie i zestawienie kosztów, o których mowa w ust. 7.
9.
Zapłaty za fakturę dokonują w ciągu 10 dni od jej otrzymania:
1)
instytucja, która zawarła porozumienie - w części należnej od instytucji amerykańskiej, bez dodatku z tytułu spożycia zbiorowego (§ 5 ust. 1 pkt 3 zarządzenia) i bez narzutu z tytułu koordynacji (ust. 4 pkt 2), w formie przelewu zatwierdzonej sumy z rachunku sum na zlecenie, o którym mowa w ust. 4 instrukcji, na dochody jednostki wykonującej, gdy jest ona jednostką działającą według zasad rozrachunku gospodarczego lub jednostką będącą zakładem budżetowym, a w przypadku, gdy jednostka badawcza jest jednostką budżetową wykonującą określoną w umowie pracę przez gospodarstwo pomocnicze lub ze środków specjalnych - na rachunek dochodów gospodarstwa lub środków specjalnych; w przypadku, gdy jednostka budżetowa nie posiada gospodarstwa pomocniczego lub środków specjalnych i w związku z tym pokryła całość wydatków z budżetu - na dochód budżetu Państwa;
2)
jednostka finansująca w części na nią przypadającej z właściwych funduszów na finansowanie prac badawczych (fundusz prac badawczych lub fundusz postępu techniczno-ekonomicznego) w formie przelewu na dochody jednostki badawczej w tych przypadkach, gdy jednostka działa według zasad rozrachunku gospodarczego, jest zakładem budżetowym lub jednostką budżetową wykonującą określoną w umowie pracę przez gospodarstwo pomocnicze lub ze środków specjalnych; krajowa jednostka finansująca nie realizuje faktur jednostek badawczych będących jednostkami budżetowymi nie posiadającymi gospodarstw pomocniczych ani środków specjalnych.
10.
Równocześnie z realizacją faktur (ust. 9) instytucja, która zawarła porozumienie dokonuje podziału kwoty stanowiącej opłacony przez instytucję amerykańską dodatek z tytułu spożycia zbiorowego na:
1)
część przypadającą na nagrody dla wykonawców prac (75% kwoty), którą przelewa z rachunku sum na zlecenie na właściwy rachunek jednostki wykonującej prace,
2)
na część podlegającą wpłacie do budżetu, którą przelewa na dochody budżetowe z zarachowaniem jako wpływy z usług różnych.

W przypadku, gdy jednostką wykonującą pracę jest jednostka budżetowa nie posiadająca gospodarstwa pomocniczego lub rachunku środków specjalnych, instytucja, która zawarła porozumienie dokonuje wypłaty nagród, określonych wyżej w pkt 1, bezpośrednio ze swojego rachunku według listy sporządzonej przez jednostkę wykonującą pracę.

11.
Podziału środków przypadających na nagrody (ust. 10 pkt 1) dokonuje kierownik jednostki wykonującej pracę.
12.
Z kwot narzutów z tytułu koordynacji (ust. 4 pkt 2 i ust. 7), instytucja, która zawarła porozumienie, pokrywa poniesione poprzednio wydatki na obsługę administracyjną i finansową (prowadzenie rachunkowości, rozliczeń itp.) związane z koordynacją; do wypłat z tego tytułu, dokonywanych przez instytucję z bezosobowego funduszu płac, stosuje się odpowiednio § 3 ust. 3 i § 5 ust. 3 zarządzenia.