Prowadzenie i finansowanie polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-technicznej z Funduszu im. Marii Skłodowskiej-Curie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1975.9.25

Akt utracił moc
Wersja od: 31 lipca 1975 r.

ZARZĄDZENIE Nr 78
MINISTRÓW FINANSÓW ORAZ NAUKI, SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I TECHNIKI
z dnia 6 czerwca 1975 r.
w sprawie prowadzenia i finansowania polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-technicznej z Funduszu im. Marii Skłodowskiej-Curie.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 22, poz. 188 z późniejszymi zmianami) oraz § 2 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 czerwca 1972 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki (Dz. U. Nr 31, poz. 213) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa:
1)
zasady podejmowania i prowadzenia przez jednostki badawcze, szkoły wyższe i inne jednostki gospodarki uspołecznionej prac naukowo-badawczych oraz innych form polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-technicznej, które zostaną zakwalifikowane do finansowania z polsko-amerykańskiego Funduszu im. Marii Skłodowskiej-Curie, zwanego dalej "Funduszem", utworzonego na podstawie Porozumienia między Rządem PRL a Rządem USA z dnia 8 października 1974 r. w sprawie finansowania współpracy naukowo-technicznej, zwanego dalej "Porozumieniem",
2)
zasady nadzoru i koordynacji tej współpracy,
3)
zasady finansowania, kalkulowania i rozliczania kosztów prac naukowo-badawczych oraz przedsięwzięć z zakresu innych form polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-technicznej, przez które należy rozumieć konferencje, sympozja, wymianę naukowców, specjalistów i badaczy, wymianę informacji, dokumentacji itp.
§  2.
1.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, sprawując nadzór merytoryczny nad realizacją Porozumienia wyznacza ministerstwa, które w PRL sprawują nadzór nad realizacją programu polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-technicznej w określonej dziedzinie i są odpowiedzialne za zgodne z tym programem podejmowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych lub innych form współpracy, jak również za wykorzystanie środków Funduszu.
2.
Ministerstwa obowiązane są uzgadniać z Ministerstwem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki tematykę prac naukowo-badawczych i innych form współpracy, jakie mają być oferowane do współpracy polsko-amerykańskiej i finansowane z Funduszu. Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki określa tryb uzgadniania tematyki prac oraz sposób ewidencjonowania zawartych umów.
3.
Przy wyborze tematyki prac naukowo-badawczych oferowanych do współpracy polsko-amerykańskiej należy uwzględniać przede wszystkim tematykę prac wchodzącą w skład rządowych programów badawczo-rozwojowych i problemów węzłowych.
§  3.
1.
Do zadań ministerstw, o których mowa w § 2 ust. 1, należy w szczególności:
1)
wyznaczanie jednostek organizacyjnych, które mają koordynować lub bezpośrednio wykonywać określoną pracę naukowo-badawczą lub przedsięwzięcie z zakresu innych form współpracy naukowo-technicznej oraz zawrzeć w tym celu umowę z instytucją amerykańską,
2)
prowadzenie wstępnych negocjacji z odpowiednią agencją rządową USA lub jej agendą, zwaną dalej instytucją amerykańską, poprzedzających zawarcie umowy o wykonanie pracy naukowo-badawczej lub realizację określonych przedsięwzięć dotyczących innych form polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-technicznej; do prowadzenia wstępnych negocjacji ministerstwa powinny włączać przedstawicieli jednostek, które będą koordynowały i wykonywały prace lub inne przedsięwzięcia,
3)
sprawowanie kontroli nad realizacją umów, na podstawie których są wykonywane poszczególne tematy prac naukowo-badawczych i inne przedsięwzięcia naukowo-techniczne,
4)
przejmowanie środków Funduszu oraz przekazywanie tych środków na pokrycie kosztów wykonanych prac (§ 8 ust. 2 pkt 1 i ust. 4) i rozliczanie się z wykorzystania środków tego Funduszu,
5)
przyjmowanie sprawozdań i rozliczeń za wykonane prace naukowo-badawcze (etapy prac) lub przedsięwzięcia z zakresu innych form współpracy naukowo-technicznej.
2.
Ministrowie wyznaczają komórki organizacyjne zajmujące się realizacją zadań, o których mowa w ust. 1 i określają szczegółowy zakres czynności tych komórek; dla wykonywania tych zadań minister może powołać pełnomocnika albo odpowiedni zespół.
§  4.
1.
Umowy o wykonanie prac naukowo-badawczych na określone tematy, zawierają ministerstwa lub wyznaczone przez nie jednostki badawcze, szkoły wyższe, a w wyjątkowych przypadkach inne jednostki gospodarki uspołecznionej.
2.
Prace naukowo-badawcze są podejmowane po zawarciu umowy z odpowiednią instytucją amerykańską i po otrzymaniu od Skarbnika Funduszu zawiadomienia o zabezpieczeniu środków Funduszu na sfinansowanie pracy. Prace te wykonują w całości lub w części jednostki, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, albo inne jednostki badawcze, z którymi jednostki koordynujące zawrą w tym celu odpowiednie umowy - zwane dalej jednostkami wykonującymi.
3.
Kierownik jednostki wykonującej pracę odpowiada za organizację pracy i prawidłowe rozliczenie kosztów, a w szczególności:
1)
zapewnia w planie rzeczowym i finansowym każdego roku odpowiednią moc przerobu potrzebną do wykonania pracy,
2)
uwzględnia w planach koszty realizacji tych prac i dochody uzyskiwane w tego tytułu.
4.
Jeżeli określona praca naukowo-badawcza jest podejmowana w ciągu roku i nie jest objęta planem na dany rok, a do jej wykonania jest niezbędne zwiększenie zatrudnienia i osobowego funduszu płac oraz dokonanie dodatkowych nieplanowanych wypłat z bezosobowego funduszu płac lub funduszu honorariów, kierownik jednostki wykonującej prace może za zgodą jednostki nadrzędnej dokonać w tym roku odpowiedniego zwiększenia limitu zatrudnienia i limitów tych wydatków. Przepis ten nie dotyczy jednostek, które na podstawie odrębnych przepisów stosują kompleksowe zasady ekonomiczno-finansowe (jednostki inicjujące).
5.
Jeżeli wykonanie pracy naukowo-badawczej wymaga zaangażowania pracowników jednostki wykonującej pracę poza obowiązującym ich wymiarem czasu pracy, angażowanie takich pracowników do określonej pracy następuje na podstawie umów o dzieło lub umów zlecenia zawieranych przez kierownika tej jednostki, z zachowaniem przepisów obowiązujących w zakresie gospodarowania bezosobowym funduszem płac. Ponadto wypłaty wynagrodzeń dla poszczególnych pracowników z tego tytułu nie mogą przekraczać 25% ich łącznego wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę, pobieranego w okresie wykonywania określonego tematu pracy naukowo-badawczej; przekroczenie tego wskaźnika jest możliwe w przypadkach wyjątkowych, jeżeli przewiduje to umowa o wykonanie pracy naukowo-badawczej, zawarta z instytucją amerykańską.
6.
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do innych form polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-technicznej.
§  5.
1.
Jednostki koordynujące i jednostki wykonujące prace są obowiązane do stosowania warunków podejmowania prac, ustalanych przez Radę Nadzorczą Funduszu.
2.
W sprawach nie uregulowanych warunkami, o których mowa w ust. 1, jednostki koordynujące i jednostki wykonujące prace naukowo-badawcze stosują ogólne warunki umów o prace naukowo-badawcze, ustalone przez Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki na podstawie uchwały Nr 193 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1973 r. w sprawie upoważnienia naczelnych organów administracji państwowej do ustalania ogólnych warunków i wzorów umów (Monitor Polski Nr 36, poz. 219).
3.
W sprawach dotyczących podejmowania i wykonywania prac naukowo-badawczych lub innych form współpracy naukowo-technicznej, finansowanych z Funduszu, ministerstwa oraz jednostki koordynujące i jednostki wykonujące prace są obowiązane do utrzymywania kontaktów ze Skarbnikiem Funduszu; Skarbnik przekazuje tym jednostkom niezbędne materiały i informacje dotyczące ustaleń wynikających z Porozumienia, a w szczególności ustaleń Rady Nadzorczej Funduszu dotyczących administrowania Funduszem i finansowania zadań.
§  6.
1.
Prace naukowo-badawcze podejmowane i wykonywane na podstawie Porozumienia są finansowane według zasad ustalonych dla finansowania prac badawczych i zasad gospodarki finansowej obowiązujących jednostkę wykonującą pracę, z tym że:
1)
źródłem zapłaty za wykonaną pracę naukowo-badawczą jest wyłącznie Fundusz,
2)
planowaną cenę pracy naukowo-badawczej określa się w umowie na podstawie kalkulacji wstępnej planowanych kosztów, sporządzonej według jednolitych zasad kalkulowania i rozliczania kosztów, ustalonych przez Radę Nadzorczą Funduszu,
3)
zapłata za pracę następuje na podstawie faktur przejściowych, sporządzanych zależnie od przyjętych w umowie zasad - albo okresowo za okresy półroczne lub kwartalne (faktury okresowe), albo za przewidziany w umowie etap pracy oraz na podstawie faktur końcowych, rozliczających całość pracy; do faktury przejściowej i końcowej dołącza się wynikową kalkulację kosztów, sporządzoną w układzie, w jakim została sporządzona kalkulacja wstępna (pkt 2); w fakturze od sum do zapłaty odlicza się sumy zrealizowanych faktur przejściowych; faktury przejściowe sporządza się w ciągu 25 dni po dniu zakończenia okresu lub wykonania etapu pracy, a faktury końcowe - w ciągu 50 dni od dnia zakończenia pracy,
4)
przy określaniu planowanej ceny pracy i wystawianiu faktur rozliczających jej koszty z Funduszem:
a)
dolicza się dodatek z tytułu spożycia zbiorowego w wysokości 35% kosztów wykazywanych w kalkulacji pod pozycją "Płace i dodatki do płac" oraz dodatek z tytułu koordynacji do wysokości 1% kosztów całkowitych,
b)
nie ujmuje się odpisów amortyzacyjnych od wartości środków trwałych,
c)
nie dolicza się stawki z tytułu zysku,
5)
w kalkulacji wstępnej i wynikowej nie stosuje się narzutów z tytułu kosztów ogólnych; koszty objęte tym narzutem, z wyjątkiem kosztów z tytułu amortyzacji (pkt 4 lit. b), rozlicza się w poszczególnych pozycjach kalkulacji, sporządzonej zgodnie z pkt 2, a w szczególności:
a)
wynagrodzenia wykazywane w pozycji "Płace i dodatki do płac", oblicza się łącznie z narzutami na płace, obliczanymi jako pochodne od płac,
b)
wynagrodzenia pośrednie wykazuje się w pozycji "Koszty administracyjne",
6)
nie zużyte w toku wykonania i pozostające po zakończeniu pracy naukowo-badawczej przedmioty majątkowe, zarówno o charakterze środków trwałych jak i obrotowych, przejęte nieodpłatnie lub nabyte do wykonania pracy albo wytworzone w toku wykonania, pozostają nieodpłatnie w jednostce wykonującej prace; wartość tych przedmiotów wynikająca z ich wyceny zwiększa wynik finansowy jednostki badawczej; szacunkowo ustaloną wartość tych przedmiotów ujmuje się jako dochody oraz ewidencjonuje na kontach środków rzeczowych.
2.
Zasady określone w ust. 1 stosują zarówno jednostki koordynujące, jak i jednostki wykonujące prace (§ 4 ust. 1 i 2), z tym że jednostki koordynujące sporządzają ponadto zbiorcze kalkulacje wstępne kosztów planowanych i zbiorcze kalkulacje wynikowe kosztów prac.
3.
Jednostki koordynujące i jednostki wykonujące prace, równocześnie z kalkulacją wstępną planowanych kosztów, o której mowa w ust. 1 pkt 2, sporządzają dla porównania kalkulacje wstępne planowanych kosztów w układzie i według zasad obowiązujących przy pracach wykonywanych wyłącznie dla potrzeb krajowych.
4.
Zbiorcza kalkulacja wstępna i zbiorcza kalkulacja wynikowa kosztów pracy (ust. 2) wymaga akceptacji przez jednostkę nadrzędną nad jednostką koordynującą. Akceptacja zbiorczej kalkulacji wstępnej następuje po porównaniu jej ze zbiorczą kalkulacją sporządzoną według zasad stosowanych dla potrzeb krajowych (ust. 3), a zbiorczej kalkulacji wynikowej po porównaniu jej z informacją jednostek wykonujących pracę o wynikających z zapisów księgowych kosztach własnych pracy, ustalonych według zasad stosowanych dla potrzeb krajowych.
5.
Jednostki wykonujące pracę prowadzą ewidencję kosztów pracy naukowo-badawczej, finansowanej z Funduszu, według obowiązujących zasad rachunkowości i odpowiadają za dokumentację rozliczeń kosztów z Funduszem. Do kosztu własnego pracy naukowo-badawczej nie wlicza się dodatków z tytułu spożycia zbiorowego i z tytułu koordynacji, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a; do kosztu własnego pracy nie wlicza się również wartości aparatury, urządzeń i materiałów, przekazanych jednostce wykonującej prace nieodpłatnie przez instytucję amerykańską.
6.
Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio do innych form polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-technicznej, z tym że układ kalkulacji kosztów innych form współpracy będzie określany każdorazowo w umowie między jednostką podejmującą tę współpracę, a instytucją amerykańską.
§  7.
1.
Jednostki budżetowe nie posiadające gospodarstwa pomocniczego typu D "Działalność badawczo-rozwojowa" realizacją prace naukowo-badawcze lub przedsięwzięcia z zakresu innych form współpracy naukowo-technicznej w ramach środków specjalnych typu 10 "Prace badawcze wynikające ze współpracy z zagranicą", o których mowa w przepisach dotyczących środków specjalnych jednostek budżetowych.
2.
Jednostki budżetowe obciążają koszty prac rozliczanych w ramach środków specjalnych typu 10 wszystkimi kosztami, nie wyłączając kosztów wynagrodzeń i innych kosztów sfinansowanych z kredytów budżetowych. Równowartość kosztów sfinansowanych z kredytów budżetowych podlega zapłacie z rachunku środków specjalnych typu 10 w części dotyczącej zużycia materiałów na wznowienie kredytów budżetowych, a w pozostałej części na dochody budżetowe z zarachowaniem jako wpływy z usług różnych.
§  8.
1.
Jednostka koordynująca rozlicza się za prace naukowo-badawcze i inne przedsięwzięcia z właściwym ministerstwem przejściowo po zakończeniu okresu lub etapu przewidzianego w umowie zawartej z instytucją amerykańską oraz ostatecznie po zakończeniu pracy. Dla prowadzenia tych rozliczeń, właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego otwiera dla ministerstw odrębny rachunek środków specjalnych typu 10 "Prace badawcze wynikające ze współpracy z zagranicą", na którym będą gromadzone środki złotowe Funduszu, wpłacane przez Skarbnika Funduszu. Dochody tych środków specjalnych stanowią środki rozliczone z Funduszem.
2.
Środki pieniężne zgromadzone na rachunku środków specjalnych ministerstwa przeznacza się na:
1)
zapłatę za faktury, złożone przez jednostki koordynujące; koszty te wykazuje się jako koszty rozliczone z wykonawcami prac,
2)
pokrycie kosztów związanych z koordynacją, ponoszonych przez ministerstwo,
3)
dotacje dla jednostek wykonujących prace, które nie osiągną dodatniego wyniku finansowego z tytułu wykonania prac (ust. 5), umożliwiającego im wypłatę nagród przewidzianych w § 9; na dotacje te przeznacza się 20% kwoty dodatku z tytułu spożycia zbiorowego rozliczanego w fakturach,
4)
wpłatę do budżetu nierozdysponowanej części dodatku z tytułu spożycia zbiorowego, o której mowa w pkt 3.
3.
Wypłaty z rachunku środków specjalnych, o którym mowa w ust. 1, są dokonywane do wysokości zgromadzonych na nim funduszów. Ministerstwa prowadzą ewidencję wpłat i wypłat z tego rachunku oddzielnie dla każdej realizowanej pracy (tematu) lub przedsięwzięcia z zakresu innych form współpracy naukowo-technicznej. Kwoty środków pieniężnych wpłacone na rachunek środków specjalnych właściwego ministerstwa i niewykorzystane dla sfinansowania poszczególnych prac lub przedsięwzięć, są zwracane na rachunek Funduszu.
4.
Ministerstwa dokonują zapłaty za faktury jednostek koordynujących w ciągu 20 dni od otrzymania faktury, dokonując przelewu z rachunku środków specjalnych, o którym mowa w ust. 1, na rachunek jednostki koordynującej, kwoty zatwierdzonej do rozliczenia z Funduszem, zmniejszonej o wynikającą z rozliczenia kwotę dodatku z tytułu koordynacji oraz o 20% wynikającej z rozliczenia kwoty dodatku z tytułu spożycia zbiorowego. Jednostki koordynujące po otrzymaniu zapłaty, rozliczają się z jednostkami wykonującymi prace.
5.
Jednostka, która wykonała pracę, zalicza na swoje dochody kwotę zatwierdzoną do zapłaty przez ministerstwo lub przez jednostkę koordynującą, tj. kwotę fakturowaną pomniejszoną o kwoty potrącone przez ministerstwo. Ponadto zalicza ona na swoje dochody dotacje, o których mowa w ust. 2 pkt 3 oraz wartość środków rzeczowych, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 6. Różnica między sumą tych dochodów uzyskanych z tytułu określonej pracy a kosztem własnym pracy (§ 6 ust. 4), stanowi wynik finansowy tej pracy.
6.
Właściwe ministerstwo przekazuje dotacje, o których mowa w ust. 2 pkt 3, na umotywowany wniosek jednostki koordynującej. Ministerstwa są obowiązane informować bieżąco Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki o nierozdysponowanej części dodatku z tytułu spożycia zbiorowego, zatrzymanej na dotacje oraz o niezrealizowanych wnioskach jednostek wykonujących prace na te dotacje. Na podstawie tych informacji Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki może wydawać dyspozycje w sprawie redystrybucji między ministerstwami nierozdysponowanej przez nie części dodatku z tytułu spożycia zbiorowego, o której mowa w ust. 2 pkt 3.
7.
Z kwot dodatku z tytułu koordynacji, potrąconych z faktur, właściwe ministerstwo pokrywa wydatki na obsługę administracyjną i finansową (prowadzenie rachunkowości, rozliczeń itp.); w zakresie gospodarowania kwotami tego dodatku, stosuje się § 4 ust. 3 i 4, z tym że w sprawach wymagających zgody jednostki nadrzędnej decyzję podejmuje minister.
8.
Ministerstwa informują Skarbnika Funduszu o dokonaniu rozliczeń z jednostkami wykonującymi prace lub przedsięwzięcia z zakresu innych form współpracy naukowo-technicznej w terminach i formie podanej przez Skarbnika.
§  9.
1.
Jednostka wykonująca pracę lub przedsięwzięcie z zakresu innych form współpracy naukowo-technicznej może w granicach wyniku finansowego rozliczonego z tytułu pracy lub przedsięwzięcia (§ 8 ust. 5) przeznaczyć na nagrody dla wykonawców prac kwotę nie przekraczającą 15% kosztów przyjętych w kalkulacjach pod pozycją "Płace i dodatki do płac". W jednostkach budżetowych, jako podstawę do ustalania wysokości kwoty przeznaczonej na nagrody, przyjmuje się wynik finansowy środków specjalnych typu 10, pomniejszony o szacunkowo wyliczoną amortyzację środków trwałych.
2.
W jednostkach wykonujących prace, nie będących jednostkami budżetowymi, wypłaty nagród (ust. 1) obciążają wynik finansowy tych jednostek, a w jednostkach budżetowych - wynik finansowy środków specjalnych typu 10.
3.
Nagrody (ust. 1) przyznaje kierownik jednostki wykonującej pracę. Z kwot przeznaczonych na nagrody jednostka wykonująca prace może wypłacać nagrody własnym pracownikom i innym wykonawcom prac biorącym bezpośredni udział w realizacji tych prac.
§  10.
Ministerstwa w terminie do końca lutego składają Radzie Nadzorczej Funduszu za pośrednictwem Skarbnika Funduszu, a ponadto Ministerstwu Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz Ministerstwu Finansów, sprawozdanie z przebiegu koordynowanej przez nią polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-technicznej w roku ubiegłym wraz z rozliczeniem środków otrzymanych z Funduszu.
§  11.
Fundusz gromadzony jest na odrębnym specjalnym rachunku w Narodowym Banku Polskim z wpłat dokonywanych przez instytucje amerykańskie za pośrednictwem Ambasady USA w Warszawie, z jej rachunku w Banku Handlowym w Warszawie S.A. oraz wpłat dokonywanych z budżetu przez Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki. Zasady dokonywania wpłat na Fundusz oraz gromadzenia i wydatkowania środków tego Funduszu, zgodnie z Porozumieniem, ustala Rada Nadzorcza Funduszu.
§  12.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o ministrach i ministerstwach należy przez to rozumieć również kierowników urzędów centralnych i urzędy centralne.
§  13.
1.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i stosuje się do prac naukowo-badawczych i innych form współpracy polsko-amerykańskiej, które zostały podjęte i na które umowy z instytucjami amerykańskimi zostały zawarte po dniu 7 października 1974 roku.
2.
Prace naukowo-badawcze i inne formy polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-badawczej, podjęte przed dniem 8 października 1974 roku, są prowadzone i finansowane na zasadach określonych w zarządzeniu Nr 123 Ministra Finansów i Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki z dnia 27 listopada 1971 r. w sprawie prowadzenia i finansowania prac podejmowanych w ramach polsko-amerykańskiej współpracy naukowo-badawczej (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 17, poz. 43).