Program współpracy Ministra Edukacji i Nauki, w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie, z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2021-2023.
Dz.Urz.MEiN.2021.11
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI
z dnia 28 stycznia 2021 r.
w sprawie Programu współpracy Ministra Edukacji i Nauki, w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie, z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2021-2023
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA EDUKACJI I NAUKI, W ZAKRESIE DZIAŁU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ OŚWIATA I WYCHOWANIE, Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE NA LATA 2021-2023
PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA EDUKACJI I NAUKI, W ZAKRESIE DZIAŁU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ OŚWIATA I WYCHOWANIE, Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE NA LATA 2021-2023
1. Wstęp
2. Cel główny i cele szczegółowe Programu
3. Zasady współpracy
4. Zakres przedmiotowy
5. Formy współpracy
6. Okres realizacji Programu
7. Zadania realizowane w ramach Programu
8. Sposób realizacji Programu
9. Wysokość środków planowanych na realizację Programu
10. Sposób oceny realizacji Programu
1.
WSTĘP
WSTĘP
Minister zgodnie ze swoimi kompetencjami reguluje przede wszystkim sprawy dotyczące: wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego i zawodowego, kształcenia specjalnego, kształcenia ustawicznego, podręczników, systemu oceniania, klasyfikowania i promowania, postępowania rekrutacyjnego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek, organizacji pracy jednostek systemu oświaty i zarządzania nimi, nadzoru pedagogicznego, kształcenia i doskonalenia nauczycieli, kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a w szczególności nauki języka oraz własnej historii i kultury, a także organizacji zajęć dodatkowych, opieki, krajoznawstwa i turystyki, wypoczynku dzieci i młodzieży, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych i pomocy materialnej. Wykonywanie tych zadań wymaga współpracy z wieloma instytucjami i podmiotami, w tym także z organizacjami pozarządowymi.
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2012 r. poz. 4), system oświaty może być wspierany przez organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania.
W art. 86 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe wskazano, że w szkole, przedszkolu i placówce mogą działać stowarzyszenia i inne organizacje, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej w szkole lub placówce. Podjęcie działalności w szkole lub placówce przez stowarzyszenie lub inną organizację wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły lub placówki, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły lub placówki i rady rodziców. Inicjatywy i przedsięwzięcia podejmowane przez organizacje pozarządowe mają znaczący wpływ na uczniów i nauczycieli, przyczyniając się do wyzwalania społecznej aktywności oraz nabywania wielu cenionych kompetencji, takich jak umiejętność komunikowania się, czy współdziałania - sprzyjając zaspokajaniu poczucia afiliacji w grupie.
Metody i formy pracy proponowane przez organizacje pozarządowe sprzyjają nawiązywaniu koleżeńskich relacji, budowaniu poczucia sukcesu i sprawczości, a w konsekwencji podnoszeniu poczucia własnej wartości. Udział uczniów w projektach realizowanych przez organizacje pozarządowe stanowi również istotną informację zwrotną dla wychowawców, nauczycieli i pedagogów szkolnych, na temat rozwoju emocjonalnego uczniów oraz progresji wychowawczej.
Minister dostrzega w organizacjach pozarządowych ważnego społecznego partnera wspierającego edukacyjną, wychowawczą i profilaktyczną działalność szkół i placówek systemu oświaty, uznając także, że większość założeń dotychczasowego Programu współpracy Ministra Edukacji Narodowej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2018-2020 powinna być kontynuowana w latach 2021 - 2023.
2.
CEL GŁÓWNY I CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
CEL GŁÓWNY I CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
Celami szczegółowymi Programu są:
3.
ZASADY WSPÓŁPRACY
ZASADY WSPÓŁPRACY
Zasada suwerenności - odnosi się do respektowania niezależności i odrębności podmiotów współdziałających na rzecz identyfikowania i rozwiązywania określonych problemów. Takie podejście pomaga w dostosowaniu działań do miejscowych potrzeb i priorytetów.
Zasada partnerstwa - dotyczy dobrej współpracy między administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi na wszystkich etapach realizacji projektu w celu wspólnego działania na rzecz osiągnięcia założonych rezultatów.
Zasada efektywności - polega na osiąganiu założonych celów w sposób gwarantujący racjonalne, tj. celowe i oszczędne, dysponowanie powierzonymi zasobami.
Zasada uczciwej konkurencji - stanowi, że zlecający wykonanie danego zadania, zobowiązany jest, bez uszczerbku dla zdefiniowanych przez siebie potrzeb, zapewnić dostęp do ubiegania się o wykonanie tego zadania wszystkim podmiotom, które są zdolne poprawnie je zrealizować.
Zasada jawności - działania organu administracji publicznej są jawne, a wszelkie możliwości współpracy z organizacjami pozarządowymi powinny być powszechnie znane, dostępne, jasne i zrozumiałe pod względem procedur, kryteriów podejmowania decyzji, celów, wysokości środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań publicznych, kontroli i oceny realizacji zadań.
4.
ZAKRES PRZEDMIOTOWY
ZAKRES PRZEDMIOTOWY
Podmiotami współpracującymi z organizacjami pozarządowymi są również jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.
5.
FORMY WSPÓŁPRACY
FORMY WSPÓŁPRACY
Współpraca finansowa będzie realizowana w formie powierzania wykonania zadań publicznych wraz z udzielaniem dotacji na ich finansowanie, lub wspierania wykonania takich zadań wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
Współpraca niefinansowa będzie realizowana w formie:
6.
OKRES REALIZACJI PROGRAMU
OKRES REALIZACJI PROGRAMU
7.
ZADANIA REALIZOWANE W RAMACH PROGRAMU
ZADANIA REALIZOWANE W RAMACH PROGRAMU
8.
SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
9.
WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PLANOWANYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PLANOWANYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
10.
SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU
SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU