Program nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu operacyjnej analizy kryminalnej.
Dz.Urz.KGP.2014.58
Akt utracił mocDECYZJA Nr 312
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 31 sierpnia 2014 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu operacyjnej analizy kryminalnej
ZAŁĄCZNIK 1
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM Z ZAKRESU OPERACYJNEJ ANALIZY KRYMINALNEJ
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM Z ZAKRESU OPERACYJNEJ ANALIZY KRYMINALNEJ
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
4. System prowadzenia kursu oraz czas trwania kursu
5. Liczebność grupy szkoleniowej
6. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
7. Zakres tematyczny oraz system oceniania
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
Kurs specjalistyczny dla policjantów z zakresu operacyjnej analizy kryminalnej.
Kurs przygotowuje policjanta do wykonywania czynności służbowych w służbie kryminalnej w zakresie przeprowadzania operacyjnej analizy kryminalnej.
Na kurs kierowany jest policjant, spełniający następujące kryteria:
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym lub w systemie elektronicznego kształcenia na odległość. Realizacja treści kształcenia, zawartych w programie kursu specjalistycznego, wymaga przeprowadzenia 147 godzin lekcyjnych. Na całkowity wymiar czasu kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych |
Rozpoczęcie, zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu | 1 |
Zajęcia programowe | 142 |
Zaliczenie końcowe | 3 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 147 |
Zajęcia dydaktyczne realizowane są od poniedziałku do piątku. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie (w ostatnim dniu tygodnia realizuje się 5 godz. lekcyjnych). Czas trwania kursu specjalistycznego wynosi 20 dni.
W uzasadnionych przypadkach, kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących rozkładu czasu służby, wprowadzić inny tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych oraz realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.
Specyfika realizowanych zagadnień wymaga elastycznego podejścia w zakresie planowania godzin lekcyjnych na poszczególne dni. Czas rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych jednostek lekcyjnych reguluje prowadzący zajęcia w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów z uwzględnieniem wewnętrznego układu realizacji treści programowych.
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 12 osób.
Zajęcia powinny być prowadzone przez dwóch nauczycieli policyjnych z komórki dydaktycznej odpowiedzialnej za realizację kursu z zakresu operacyjnej analizy kryminalnej. Nauczyciele policyjni mogą być wspomagani w prowadzeniu zajęć przez funkcjonariuszy Policji z właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji lub z innych jednostek organizacyjnych Policji.
W trakcie kursu słuchacze mają obowiązek wykonywać ćwiczenia w zespołach w ramach pracy własnej (trzy ćwiczenia po 4 godziny lekcyjne razem 12 godz., które nie są wliczane do ośmiogodzinnego czasu realizacji zajęć lekcyjnych).
Zmiana aktów prawnych lub przepisów, których unormowania mają odzwierciedlenie w realizowanych jednostkach szkolnych, kluczowych punktach nauczania, powoduje ich odpowiednią aktualizację przez kadrę realizującą proces doskonalenia zawodowego.
Policjanci uczestniczą w zajęciach dydaktycznych w ubraniach cywilnych.
Wyposażenie niezbędne do realizacji kursu:
Nazwa wyposażenia | Liczba na grupę |
a) sala dydaktyczna - pracownia analizy kryminalnej | 1 |
b) komputer | 13 |
c) drukarka do stanowiska analizy kryminalnej | 1 |
d) specjalistyczne oprogramowanie analityczne (licencje dostarcza komórka właściwa w sprawach analizy kryminalnej, garnizonu, we właściwości którego pozostaje uczestnik kursu) | zgodnie z liczbą uczestników |
e) tablica sucho ścieralna | 1 |
f) tablica demonstracyjna | 2 |
g) rzutnik obrazu | 1 |
h) projektor multimedialny | 1 |
i) prezentacja multimedialna | zestaw |
j) przepisy prawne | zestaw |
k) założenia do ćwiczeń | zestaw |
l) papier formatu A3 | 1 ryza |
m) papier formatu A4 | 2 ryzy |
n) papier kancelaryjny | 1 ryza |
o) tablica papierowa | 2 |
p) pisaki, flamastry, zakreślacze tekstu, ołówki, gumki, kartki samoprzylepne | 12 kompletów |
q) tusze do drukarek | 2 komplety |
r) pisaki do tablic sucho ścieralnych | 1 komplet |
s) temperówka | 1 |
t) nożyce biurowe | 4 |
u) taśma samoprzylepna | 6 |
v) klej | 6 |
w) linijka - wzornik | 12 szt. |
Nazwa tematu | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | |
Temat nr 1. Podstawy analizy kryminalnej | 15 | |
Temat nr 2. Techniki analityczne | 58 | |
Temat nr 3. Wykorzystanie i obsługa oprogramowania analitycznego | 69 | |
Razem | 142 |
W trakcie kursu stosuje się ocenianie bieżące z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). Każda ocena negatywna musi być poprawiona na ocenę pozytywną.
Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie zaliczenia, do którego dopuszcza się po uzyskaniu wszystkich pozytywnych ocen bieżących.
Zaliczenie realizowane jest w formie zadania praktycznego polegającego na samodzielnym przeprowadzeniu analizy kryminalnej.
Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia kursu, w którym w miejscu ogólnego wyniku nauki stosuje się wpis - "pozytywnym".
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. | Pojęcie, rodzaje i formy analizy kryminalnej. Proces analizy. | 5 | wykład, dyskusja | Omów pojęcie analizy kryminalnej, jej rodzaje i formy. Omów kategorie źródeł informacji, ocenę wiarygodności informacji (w zależności od potrzeb przeprowadź ćwiczenie praktyczne). Przedyskutuj z uczestnikami zasady systemu oceny wiarygodności informacji. Omów elementy procesu analizy. Przedstaw kierunki zastosowania i wykorzystania analizy strategicznej oraz wybrane techniki stosowane podczas analiz strategicznych. Rozważ możliwość przeprowadzenia na forum grupy dyskusji podsumowującej. |
2. | Możliwości wykorzystania analizy kryminalnej w procesie wykrywczym. | 2 | wykład, pokaz, dyskusja | Zaprezentuj na przykładzie spraw sposób przeprowadzenia i zakres analiz kryminalnych i ich wykorzystania przez zleceniodawców. Poprowadź dyskusję w kierunku doświadczeń w tym zakresie uczestników kursu. |
3. | Rola wywiadu kryminalnego w Policji. | 1 | wykład | Wyjaśnij pojęcie wywiad kryminalny. Omów jego istotę, genezę na świecie i w Polsce. Omów poszczególne elementy wywiadu kryminalnego na przykładzie przyjętych w polskiej Policji struktur, przedstaw rolę i zakres zadań. |
4. | Zasady tworzenia przesłanek i formułowania wniosków. | 5 | wykład, pokaz, dyskusja, ćwiczenia | Omów zasady tworzenia przesłanek, rodzaje wnioskowania. Przedstaw logiczny wzór wnioskowania. Przedstaw konstrukcję wniosku w odniesieniu do siedmiu złotych pytań kryminalistyki. Na podstawie założeń poleć opracowanie przesłanek i sformułowanie wniosku. Dokonaj oceny zadania, wskaż mocne i słabe strony jego realizacji. Następnie zaprezentuj na wybranym przykładzie prawidłowo sformułowane przesłanki i wniosek. |
5. | Dokumentowanie i przekazywanie wyników analizy. | 2 | wykład, pokaz, dyskusja | Omów formy zlecania analizy kryminalnej zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przedstaw elementy zlecenia analizy kryminalnej. Zwróć szczególną uwagę na konieczność weryfikacji materiałów pod kątem kompletności i spójności z celami analizy. Podkreśl rolę współpracy analityka ze zleceniodawcą. Zaprezentuj wybrane zlecenia, wskaż prawidłowe i nieprawidłowe elementy. Omów zasady tworzenia dokumentacji z przeprowadzonej analizy. Omów sposoby przekazywania wyników analizy kryminalnej, zwróć uwagę na sposoby i zasady prezentacji werbalnej i pozawerbalnej. Omów różnice. |
TEMAT NR 2: Techniki analityczne
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. | Diagramy powiązań. | 8 | wykład, pokaz, ćwiczenia, dyskusja | Omów istotę i cele zastosowania diagramów powiązań, zaprezentuj symbole stosowane w wizualizacji informacji. Przedstaw etapy tworzenia diagramów powiązań. Podkreśl konieczność przestrzegania standardów tworzenia diagramów powiązań. Zaprezentuj i omów elementy diagramu powiązań. Poleć słuchaczom, aby indywidualnie wykonali diagramy na podstawie wcześniej przygotowanych jednorodnych założeń, wykorzystując matrycę powiązań. Po zaprezentowaniu opracowań przeprowadź dyskusję podsumowującą i przedstaw przykładowe rozwiązanie. Następnie zaprezentuj odmiany diagramów i stosowanych atrybutów, komentarzy. W ramach ćwiczenia podsumowującego podziel grupę na 3-4-osobowe zespoły, przydziel materiały i poleć wyznaczenie celu analizy, a następnie w ramach pracy własnej dokonanie analizy dostarczonych materiałów (opracowanie raportu, utworzenie diagramu powiązań, prezentacja werbalna). Zakomunikuj, że na następnych zajęciach odbędzie się prezentacja wyników pracy poszczególnych zespołów. |
2. | Prezentacja wyników analizy. | 4 | ćwiczenia, pokaz, dyskusja | Zapoznaj się z wynikami zleconego zadania. Wyznacz osobę do przeprowadzenia prezentacji. Przedstaw kolejność prezentacji wyników ćwiczenia poszczególnych zespołów zadaniowych. Po zakończeniu prezentacji wyników ćwiczenia przeprowadź podsumowanie prac poszczególnych zespołów. |
3. | Diagramy przepływów. | 9 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów istotę i cele zastosowania diagramów przepływów, zaprezentuj symbole stosowane w wizualizacji informacji. Przedstaw etapy tworzenia diagramów przepływów. Podkreśl konieczność przestrzegania standardów tworzenia diagramów przepływów. Zaprezentuj i omów elementy diagramu przepływów. Poleć słuchaczom, aby indywidualnie wykonali diagramy na podstawie wcześniej przygotowanych jednorodnych założeń. Po zaprezentowaniu opracowań przeprowadź dyskusję podsumowującą i przedstaw przykładowe rozwiązanie. Następnie zaprezentuj odmiany diagramów przepływów i ich tworzenie na podstawie diagramów powiązań. |
4. | Diagramy wydarzeń. | 4 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów istotę i cele zastosowania diagramów wydarzeń, zaprezentuj symbole stosowane w wizualizacji informacji. Przedstaw etapy tworzenia diagramów wydarzeń. Podkreśl konieczność przestrzegania standardów tworzenia diagramów wydarzeń. Zaprezentuj i omów elementy diagramu wydarzeń. Poleć słuchaczom, aby indywidualnie wykonali diagramy na podstawie wcześniej przygotowanych jednorodnych założeń. Po zaprezentowaniu opracowań przeprowadź dyskusję podsumowującą i przedstaw przykładowe rozwiązanie. Przeprowadź na forum grupy dyskusję podsumowującą. |
5. | Diagramy działalności. | 4 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów istotę i cele zastosowania diagramów działalności, zaprezentuj symbole stosowane w wizualizacji informacji. Przedstaw etapy tworzenia diagramów działalności. Podkreśl konieczność przestrzegania standardów tworzenia diagramów działalności. Zaprezentuj i omów elementy diagramu działalności. Poleć słuchaczom, aby indywidualnie wykonali takie diagramy na podstawie wcześniej przygotowanych jednorodnych założeń. Po zaprezentowaniu opracowań przeprowadź dyskusję podsumowującą i przedstaw przykładowe rozwiązanie. W ramach ćwiczenia podsumowującego (diagramy przepływów, wydarzeń, działalności) podziel grupę na 3-4-osobowe zespoły, przydziel materiały i poleć wyznaczenie celu analizy, a następnie w ramach pracy własnej dokonanie analizy dostarczonych materiałów (opracowanie raportu, utworzenie diagramu, prezentacja werbalna). Zakomunikuj, że na następnych zajęciach odbędzie się prezentacja wyników pracy poszczególnych zespołów. |
6. | Prezentacja wyników analizy. | 4 | ćwiczenia, pokaz, dyskusja | Zapoznaj się z wynikami zleconego zadania. Wyznacz osobę do przeprowadzenia prezentacji. Przedstaw kolejność prezentacji wyników ćwiczenia poszczególnych zespołów zadaniowych. Przeprowadź podsumowanie prac zespołów. Przeprowadź na forum grupy dyskusję podsumowującą. |
7. | Analiza chronologii zdarzeń. | 12 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów istotę i cele zastosowania analizy chronologii zdarzeń, zaprezentuj sposób wizualizacji informacji w przedmiotowej analizie zdarzeń. Przedstaw etapy tworzenia tego typu diagramów. Omów elementy i podkreśl konieczność przestrzegania standardów tworzenia diagramów. Poleć słuchaczom aby indywidualnie wykonali diagramy na podstawie wcześniej przygotowanych jednorodnych założeń. Po zaprezentowaniu opracowań przeprowadź dyskusję podsumowującą i przedstaw przykładowe rozwiązanie. W ramach ćwiczenia podsumowującego podziel grupę na 3-4-osobowe zespoły, przydziel materiały i poleć aby dokonały analizy dostarczonych materiałów (utworzenie diagramu, prezentacja werbalna), która odbędzie się w oddzielnych pomieszczeniach i podlegać będzie ograniczeniu czasowemu (ok. 5 jednostek lekcyjnych). Zakomunikuj, że na ostatnich dwóch godzinach zajęć odbędzie się prezentacja wyników pracy poszczególnych zespołów. Przeprowadź podsumowanie prac zespołów. Przeprowadź na forum grupy dyskusję podsumowującą. |
8. | Analiza porównawcza przestępstw. | 8 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów istotę i cele zastosowania analizy porównawczej przestępstw. Przedstaw zasady doboru kryteriów wstępnych, omów tworzenie pomocniczej tabeli porównawczej. Zaprezentuj sposoby wyszukiwania zgodności (szczegółowych i ogólnych) oraz dokonaj interpretacji wyników. Poleć słuchaczom, aby indywidualnie wyszukali zgodności ogólne i szczegółowe w przygotowanej tabeli porównawczej. Po zaprezentowaniu wyników pracy przeprowadź dyskusję podsumowującą i przedstaw przykładowe rozwiązanie. Poleć słuchaczom, aby indywidualnie wykonali analizę porównawczą przestępstw na podstawie wcześniej przygotowanych jednorodnych założeń, przedstawiając opracowane przesłanki oraz wniosek. Po zaprezentowaniu opracowań przeprowadź dyskusję podsumowującą i przedstaw przykładowe rozwiązanie. W ramach ćwiczenia podsumowującego dotychczasowy zakres tematyczny kursu podziel grupę na 3-4-osobowe zespoły, przydziel materiały, które pozwolą zastosować różne techniki analityczne. Poleć słuchaczom, aby wyznaczyli cele analizy, a następnie w ramach pracy własnej korzystając z poznanych technik analitycznych, dokonali analizy dostarczonych materiałów (opracowanie raportu, utworzenie diagramu powiązań, prezentacja werbalna). Zakomunikuj, że na następnych zajęciach odbędzie się prezentacja wyników pracy poszczególnych zespołów. |
9. | Prezentacja wyników analizy. Podsumowanie technik analitycznych - kompleksowe ujęcie. | 5 | ćwiczenia, pokaz, dyskusja | Zapoznaj się z wynikami zleconego zadania. Wyznacz osobę do przeprowadzenia prezentacji. Przedstaw kolejność prezentacji wyników ćwiczenia poszczególnych zespołów zadaniowych. Przeprowadź podsumowanie prac zespołów. Przeprowadź na forum grupy dyskusję podsumowującą kompleksowe zastosowanie technik analitycznych. |
TEMAT NR 3: Wykorzystanie i obsługa oprogramowania analitycznego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. | Wprowadzenie do obsługi oprogramowania analitycznego. | 1 | wykład, pokaz | Omów wykorzystywane w Policji oprogramowania analityczne (m.in. Analyst's Notebook, iBase) i oprogramowania wspomagające. Zaprezentuj standardowy interfejs programu (tworzenie własnego interfejsu programu). Omów podstawowe polecenia menu, pasków narzędzi, pasków palet. Następnie przejdź do omówienia sposobów tworzenia obiektów i połączeń oraz układów diagramów. |
2. | Funkcje oprogramowania analitycznego. | 15 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Omów podstawowe funkcje oprogramowania analitycznego związane z tworzeniem i przekształcaniem diagramów, obiektów i połączeń oraz atrybutów. Omów elementy diagramu analitycznego w kontekście poznanych technik. Po omówieniu każdej funkcji programu zleć słuchaczom indywidualne wykonanie ćwiczeń. Na bieżąco dokonuj kontroli poprawności wykonywania zleconych czynności. |
3. | Przygotowanie i przetwarzanie danych cyfrowych. | 2 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Zaprezentuj konieczność znajomości funkcjonalności innych programów wspomagających proces analizy w celu przygotowania danych do importowania danych do oprogramowania analitycznego, a następnie przedstaw wybrane funkcjonalności pakietu Microsoft Office wykorzystywane do przygotowania danych. |
4. | Szablony importu danych do oprogramowania analitycznego. | 6 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Zaprezentuj i omów proces importu danych (przygotowanie danych, tworzenie szablonów). Zleć słuchaczom wykonanie indywidualnie importu przygotowanych danych przy wykorzystaniu zapisanych szablonów. Na bieżąco dokonuj kontroli poprawności wykonywania zleconych czynności. |
5. | Praca z oprogramowaniem analitycznym - funkcje analityczne. | 19 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Przedstaw narzędzia analityczne w oprogramowaniu służące do złożonych czynności analitycznych. Zaprezentuj w szczególności sposoby zaawansowanego wyszukiwania (tekstowego oraz wyszukiwania rekordów podobnych), wyszukiwania graficznego (dla złożonych parametrów wyszukiwania np. ram czasowych, wyszukiwania w zależności od użytego atrybutu, wartości identyfikatora i etykiety). |
6. | Wizualizacja geoprzestrzenna i raportowanie danych. | 2 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Przedstaw możliwości zastosowania narzędzi do analiz geoprzestrzennych oraz możliwości wykorzystania dostępnych narzędzi mapowych. Przedstaw na przykładach możliwości wizualizacji geoprzestrzennej. Omów sposoby raportowania z wykorzystaniem oprogramowania analitycznego oraz pobranie informacji niezbędnych do raportu z wykonanej analizy z oprogramowania analitycznego. |
7. | Kompleksowe zastosowanie narzędzi i technik analitycznych. | 22 | pokaz, ćwiczenia | Przypomnij proces pracy z materiałem źródłowym (transformacja materiału do postaci elektronicznej, standaryzacja danych). Na podstawie dostarczonych założeń słuchacze przygotują materiał źródłowy i poprzez import dokonają wizualizacji informacji (wyszukiwanie wskazanych obiektów i połączeń według określonych kryteriów, uporządkowanie diagramu). Pokaż i zleć transformację układów diagramów. Na bieżąco dokonuj kontroli poprawności wykonywania zleconych czynności. W ramach ćwiczenia podsumowującego podziel grupę na 3-4-osobowe zespoły, przydziel materiały i poleć, aby w ramach pracy własnej dokonały analizy dostarczonych materiałów (opracowanie raportu, utworzenie diagramów, prezentacja werbalna i multimedialna). Zakomunikuj, że po zakończeniu ćwiczenia odbędzie się prezentacja wyników pracy poszczególnych zespołów. Przeprowadź podsumowanie prac zespołów. Przeprowadź na forum grupy dyskusję podsumowującą. |
8. | Współczesne rozwiązania analityczne - możliwości. | 2 | wykład, pokaz | Przedstaw możliwości zastosowania dostępnych oprogramowań analitycznych możliwych do wykorzystania w analizie kryminalnej. Omów możliwości integracji alternatywnych rozwiązań informatycznych. |
- zmieniony przez § 1 decyzji nr 162 z dnia 6 lipca 2021 r. (Dz.Urz.KGP.2021.50) zmieniającej nin. decyzję z dniem 6 lipca 2021 r.
- zmieniony przez § 1 decyzji nr 307 z dnia 4 października 2021 r. (Dz.Urz.KGP.2021.108) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 października 2021 r.
- zmieniony przez § 1 decyzji nr 197 z dnia 24 maja 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.197) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 maja 2022 r.