Program nauczania na kursie specjalistycznym z języka angielskiego na poziomie B2.
Dz.Urz.KGP.2023.36
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 135
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 27 kwietnia 2023 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym z języka angielskiego na poziomie B2
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO NA POZIOMIE B2
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO NA POZIOMIE B2
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs oraz opis postępowania kwalifikacyjnego
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny i system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny z języka angielskiego na poziomie B2, zwany dalej "kursem".
2. Cel kursu
Celem kursu jest doskonalenie umiejętności językowych policjantów pozwalających na wykonywanie obowiązków służbowych w kraju i za granicą.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs oraz opis postępowania kwalifikacyjnego
Przed skierowaniem na kurs kandydaci biorą udział w postępowaniu kwalifikacyjnym przeprowadzanym przez komórkę właściwą w sprawach nauczania języków obcych w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, której powierzono kurs.
Postępowanie kwalifikacyjne obejmuje egzamin pisemny i ustny z języka angielskiego. Opis wymagań dla kandydatów kierowanych na kurs zostanie przedstawiony w zawiadomieniu o postępowaniu kwalifikacyjnym przesłanym do poszczególnych jednostek organizacyjnych Policji.
O pozytywnym wyniku postępowania decydują punkty uzyskane z dwóch oddzielnie ocenianych części, tj. pisemnej i ustnej. Kandydat musi uzyskać z części pisemnej co najmniej 75 % poprawnych odpowiedzi i z części ustnej 75% punktów. Kandydat, który uzyskał z części pisemnej powyżej 90 % poprawnych odpowiedzi oraz z części ustnej powyżej 90% punktów posiada umiejętności językowe na poziomie C1 i nie kwalifikuje się do udziału w kursie na poziomie B2.
Na kurs są kierowani policjanci, którzy ukończyli postępowanie kwalifikacyjne z wynikiem uprawniającym do uczestnictwa w kursie specjalistycznym języka angielskiego na poziomie B2.
4. System prowadzenia kursu
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym. Kurs może być również prowadzony w systemie elektronicznego kształcenia na odległość.
5. Czas trwania kursu
Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu wymaga przeprowadzenia 180 godzin lekcyjnych. Na całkowity wymiar czasu realizacji programu kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Rozpoczęcie kursu | 2 |
Zajęcia programowe | 176 |
Zakończenie kursu | 2 |
Ogółem | 180 (30 dni szkoleniowych) |
Czas trwania kursu wynosi 30 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach realizowanych od poniedziałku do piątku, nie powinna przekraczać 6 godzin dziennie. Zajęcia mogą się odbywać w 90-minutowych blokach lekcyjnych.
W uzasadnionych przypadkach, kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących czasu służby, wprowadzić inny dzienny/tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych oraz realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, powinna wynosić nie mniej niż 10 i nie więcej niż 14 osób.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Warunkiem realizacji celów szczegółowych i osiągnięcia efektów jest aktywne uczestnictwo, obecność na zajęciach programowych oraz zaliczenie materiału określonego w programie. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności uczestnicy kursu są zobowiązani do zaliczenia materiału na zasadach określonych przez nauczyciela prowadzącego zajęcia.
W trakcie realizacji kursu słuchaczy obowiązuje umundurowanie ćwiczebne.
Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka i równego traktowania, zakazu dyskryminacji, obowiązku zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym zasad komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami oraz tematyki przeciwdziałania korupcji, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.
Zajęcia dydaktyczne są prowadzone na kursie w formie ćwiczeń, w trakcie których są realizowane różne techniki aktywizacji uczestników kursu. Za zgodą kierownika merytorycznej komórki organizacyjnej właściwej w sprawach nauczania języków obcych dopuszczalne jest regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów.
Ze względu na specyfikę kursów językowych, należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji pomiędzy czasem przeznaczonym na wprowadzenie nowego materiału a jego utrwalaniem. W trakcie zajęć należy wykorzystywać różnorodne materiały i pomoce dydaktyczne stymulujące uczestników kursu do aktywnego udziału w zajęciach. Udział w kursie obliguje uczestników do pracy własnej, związanej z wykonywaniem prac zadanych przez nauczyciela policyjnego i utrwalaniem wprowadzonego materiału.
8. Zakres tematyczny i system oceniania
Podczas kursu będą doskonalone wszystkie sprawności językowe, tj. czytanie ze zrozumieniem, pisanie, rozumienie ze słuchu i mówienie. Realizowany materiał obejmuje leksykę specjalistyczną z elementami leksyki ogólnej oraz zagadnienia gramatyczne na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (CEFR).
Lp. | Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | System oceniania |
1. | Stosowanie struktur gramatycznych | 78 | Nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej ocenie według obowiązującej skali ocen: 1-6. W ciągu całego kursu uczestnik otrzymuje oceny bieżące za: 1) wypowiedzi pisemne (np. testy, sprawdziany) - przynajmniej 2 w ciągu całego kursu; 2) wypowiedzi ustne - przynajmniej 2 w ciągu całego kursu; 3) aktywność - przynajmniej 1 ocena wystawiona pod koniec kursu na podstawie obserwacji prowadzonej przez nauczycieli policyjnych w trakcie trwania zajęć. Każda negatywna ocena bieżąca uzyskana w trakcie kursu musi zostać poprawiona na ocenę pozytywną. |
2. | Stosowanie słownictwa zawodowego z elementami słownictwa ogólnego | 78 | |
3. | Repetytorium | 20 |
Do obliczenia ocen bieżących przyjmuje się następującą skalę:
0% - 49% możliwych do uzyskania punktów - ocena niedostateczna (1), 50% - 59% możliwych do uzyskania punktów - ocena dopuszczająca (2),
60% - 69% możliwych do uzyskania punktów - ocena poprawna (3),
70% - 79% możliwych do uzyskania punktów - ocena dobra (4),
80% - 89% możliwych do uzyskania punktów - ocena bardzo dobra (5),
90 % - 100% możliwych do uzyskania punktów - ocena wyróżniająca (6).
9. Forma zakończenia kursu
Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wpisanym ogólnym wynikiem nauki, który jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen bieżących.
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Cel: po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił w poprawny sposób stosować struktury gramatyczne objęte programem nauczania, czyli będzie formułował poprawne pod względem gramatycznym wypowiedzi ustne i pisemne.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Czasowniki modalne w teraźniejszości i przeszłości. 2. Okresy warunkowe: 2, 3 i mieszany. 3. Strona bierna we wszystkich czasach. 4. Konstrukcja causative have. 5. Mowa zależna. 6. Następstwo czasów. 7. Pytania typu question tags. 8. Konstrukcje: would rather, had better. 9. Czasownik wish. 10. Przedimki. | 78 | Ćwiczenia ustne i pisemne | Omów i ćwicz stosowanie: 1) form czasowników modalnych w teraźniejszości i przeszłości; 2) form zdań warunkowych; 3) form strony biernej we wszystkich czasach; 4) konstrukcji causative have; 5) form mowy zależnej; 6) form następstwa czasów; 7) form pytań typu question tags; 8) form konstrukcji would rather i had better; 9) form czasownika wish; 10) przedimków określonych i nieokreślonych. |
Temat 2. Stosowanie słownictwa zawodowego z elementami słownictwa ogólnego
Cel: po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił komunikować się w języku angielskim w celu wymiany informacji w różnych sytuacjach wymagających użycia specjalistycznego słownictwa policyjnego.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Zakłócenie porządku publicznego. 2. Struktura i funkcjonowanie jednostek organizacyjnych Policji. 3. Miejsce przestępstwa i przestępcy. 4. Wymiar sprawiedliwości. 5. Przestępczość zorganizowana. 6. Międzynarodowa współpraca Policji. | 78 | Ćwiczenia pisemne i ustne, konwersacja, dyskusja, rozumienie ze słuchu | Wprowadź i ćwicz materiał leksykalny w zakresie następujących zagadnień: 1) formy zakłócania porządku publicznego, oddziały prewencji i ich wyposażenie; 2) akcje protestacyjne, sprzęt i działania oddziałów zwartych; 3) obezwładnianie i aresztowanie, wydawanie poleceń; 4) zabezpieczanie imprez masowych, zakazy stadionowe i inne kary za zakłócanie porządku publicznego; 5) komisariat Policji, pomieszczenia i obsada komisariatu; 6) pomieszczenia dla osób zatrzymanych, prawa osoby zatrzymanej do wyjaśnienia, procedura przyjęcia do PDOZ; 7) procedury identyfikacyjne, 1j. daktyloskopowanie i okazanie; 8) techniki przesłuchań śledczych, przesłuchanie świadka i podejrzanego, metoda przesłuchań śledczych PACE, odróżnianie prawdy od kłamstw w przesłuchaniach; 9) oględziny miejsca przestępstwa, rodzaje śladów kryminalistycznych i sprzęt do ich pobierania; 10) ustalanie tożsamości osób, testy DNA, sporządzanie rysopisu osoby; 11) działy kryminalistyki, techniki analizy DNA, studia przypadków; 12) osoby poszukiwane, profilowanie psychologiczne, współczesny profil psychologiczny seryjnego zabójcy; 13) przestępstwa i rodzaje kar; 14) systemy prawne na świecie, wymiar sprawiedliwości w Anglii i Walii; 15) sąd i postępowania sądowe; 16) ekstradycja, INTERPOL; 17) przestępczość zorganizowana, zorganizowane grupy przestępcze; 18) handel ludźmi, postępowanie z ofiarami handlu ludźmi, charakterystyka ofiar; 19) nadzór transgraniczny i przepisy prawne, obserwacja elektroniczna i statyczna; 20) mafia rosyjska, włoska i japońska, psychologiczne aspekty działania sprawców; 21) przestępczość transgraniczna, współpraca organów ścigania; 22) przestępstwa związane z dobrami kultury, przestępstwa przeciwko środowisku i dzikiej przyrodzie; 23) misje pokojowe, kompetencje międzykulturowe; 24) wymiana korespondencji służbowej, telefonowanie. |
Temat 3. Repetytorium
Cel: po zrealizowaniu tematu słuchacz utrwali zdobytą wiedzę i umiejętności.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
Ćwiczenia utrwalające | 20 | Ćwiczenia pisemne i ustne, konwersacja, dyskusja, rozumienie ze słuchu | W trakcie realizacji zajęć należy doskonalić i rozwijać umiejętności: 1) swobodnego wypowiadania się na tematy związane z życiem zawodowym z wykorzystaniem słownictwa specjalistycznego i w sposób poprawny gramatycznie; 2) praktycznego wykorzystania słownictwa wprowadzonego podczas zajęć; 3) praktycznego wykorzystania zasad gramatyki omawianej podczas zajęć; 4) rozumienia ze słuchu; 5) czytania tekstów specjalistycznych ze zrozumieniem; 6) sporządzania notatek i korespondencji służbowej. |