Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie organizowania i prowadzenia oględzin miejsc katastrof komunikacyjnych i budowlanych.
Dz.Urz.KGP.2014.3
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 9
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 13 stycznia 2014 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie organizowania i prowadzenia oględzin miejsc katastrof komunikacyjnych i budowlanych
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA
KURSIE SPECJALISTYCZNYM
W ZAKRESIE ORGANIZOWANIA I PROWADZENIA
OGLĘDZIN MIEJSC KATASTROF
KOMUNIKACYJNYCH I BUDOWLANYCH
PROGRAM NAUCZANIA NA
KURSIE SPECJALISTYCZNYM
W ZAKRESIE ORGANIZOWANIA I PROWADZENIA
OGLĘDZIN MIEJSC KATASTROF
KOMUNIKACYJNYCH I BUDOWLANYCH
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Wnioskodawca
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
4. Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować
5. System prowadzenia kursu
6. Czas trwania kursu
7. Liczebność grupy szkoleniowej
8. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
9. Forma zakończenia kursu
10. Zakres tematyczny oraz system oceniania
11. Lista wyposażenia dydaktycznego
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie organizowania i prowadzenia oględzin miejsc katastrof komunikacyjnych i budowlanych.
2. Wnioskodawca
Dyrektor Biura Służby Kryminalnej Komendy Głównej Policji.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
Na kurs kieruje się policjantów służby kryminalnej, w szczególności policjantów o specjalności dochodzeniowo-śledczej i techniczno-kryminalistycznej, wyspecjalizowanych lub mających się specjalizować w prowadzeniu czynności na miejscach katastrof. Struktura organizacyjna kursu przewiduje udział minimum 5 techników kryminalistyki w każdej edycji kursu.
4. Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować
Absolwent kursu będzie przygotowany do wykonywania zadań służbowych, polegających na organizowaniu i prowadzeniu oględzin miejsc katastrof komunikacyjnych i budowlanych według zasad wynikających z Metodyki oględzin miejsc przestępstw o charakterze terrorystycznym i katastrof oraz identyfikacji ciał przyjętej przez Międzyresortowy Zespół do Spraw Zagrożeń Terrorystycznych.
Kurs będzie służyć uzupełnieniu wiedzy i wyposażeniu policjantów w specyficzne umiejętności zawodowe w zakresie prowadzenia oględzin miejsc katastrof. Uczestnicy kursu, wykorzystując dotychczas zdobytą wiedzę i umiejętności, opierając się na zdobytym doświadczeniu i kwalifikacjach zawodowych, nabędą umiejętności niezbędne do wykonywania czynności związanych z prowadzeniem oględzin miejsca katastrofy i postępowań w sprawach o katastrofy.
Uczestnicy kursu będą zdobywali wiedzę i doskonalili umiejętności w zakresie:
1) rodzajów katastrof;
2) zasad organizacji dowodzenia i współdziałania służb oraz innych podmiotów podczas oględzin miejsca katastrofy;
3) organizowania i kierowania oględzinami miejsca katastrofy;
4) współpracy prokuratora i Policji z komisjami badania katastrof: Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL), Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (KBWLLP), Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych (PKBWK), Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (PKBWM), Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego (GUNB);
5) postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi oraz przedmiotami i dowodami rzeczowymi na miejscu katastrofy;
6) specyfiki czynności procesowych i techniczno-kryminalistycznych na miejscach katastrof.
5. System prowadzenia kursu
Kurs jest realizowany w systemie stacjonarnym. Słuchacze na okres kursu są kwaterowani w jednostce szkoleniowej Policji.
6. Czas trwania kursu
Kurs trwa 5 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych liczonych w 45-minutowych jednostkach nie powinna przekraczać 10 godz. dziennie. W przypadku realizacji zajęć w blokach dziesięciogodzinnych dopuszcza się możliwość odejścia od obowiązującego w jednostce szkoleniowej Policji systemu zajęć (układ przerw).
Na całkowity wymiar czasu kursu i pobytu słuchaczy w jednostce szkoleniowej Policji składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Rozpoczęcie kursu | 1 godz. |
Realizacja treści kształcenia | 38 godz. |
Zakończenie kursu | 1 godz. |
Ogółem | 40 godz. |
7. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych nie powinna przekraczać 20 osób.
8. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Zajęcia prowadzone są w każdej grupie przez nauczycieli w liczbie gwarantującej prawidłową realizację zastosowanej metody kształcenia, a tym samym zapewniającej osiągnięcie zamierzonego celu dydaktycznego.
Zajęcia powinny być prowadzone przez nauczycieli, którzy w ramach pełnionej służby specjalizują się w tematyce objętej programem kursu. W przypadku zajęć dotyczących "Współpracy organów ścigania z komisjami badania wypadków i katastrof" powinny być realizowane przy współudziale przedstawicieli innych jednostek organizacyjnych Policji oraz instytucji pozapolicyjnych, w szczególności:
- Prokuratury,
- Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych,
- Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego,
- Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych,
- Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego,
- Państwowej Straży Pożarnej i Państwowego Ratownictwa Medycznego,
- Państwowej Komisja Badań Wypadków Morskich.
Kadrę dydaktyczną określa kierownik jednostki szkoleniowej Policji w porozumieniu z dyrektorami Biura Służby Kryminalnej Komendy Głównej Policji i Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji.
Wskazane w programie metody dydaktyczne wydają się najbardziej optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, gwarantującą osiągnięcie celów kształcenia. Układ godzinowy i dzienny oraz regulacja przerw powinny być dostosowane do progresji treści kształcenia, dynamiki zajęć oraz efektów pracy grupy.
Prowadzący i słuchacze uczestniczą w zajęciach w ubiorze cywilnym.
9. Forma zakończenia kursu
Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie wykonywanej przez słuchaczy pracy podczas oględzin oraz sporządzonej dokumentacji pooględzinowej.
Uzyskana ocena ze sporządzonej dokumentacji przyjmuje postać końcowego zapisu uogólnionego: zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal).
Słuchacze po zakończeniu kursu otrzymują zaświadczenia o jego ukończeniu.
10. Zakres tematyczny oraz system oceniania
Tematyka zajęć | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | System oceniania |
Temat nr 1: Rodzaje katastrof - definicje, charakterystyka, aspekt karno-materialny. | 1 | Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie wykonywanej przez słuchaczy pracy podczas oględzin oraz sporządzonej dokumentacji pooględzinowej. Uzyskana ocena ze sporządzonej dokumentacji przyjmuje postać końcowego zapisu uogólnionego: zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal). |
Temat nr 2: Zasady organizacji dowodzenia i współdziałania służb i innych podmiotów podczas oględzin miejsca katastrofy: - zadania Państwowej Straży Pożarnej, - zadania Państwowego Ratownictwa Medycznego. | 2 | |
Temat nr 3: Organizowanie i kierowanie oględzinami miejsca katastrofy oraz zadania poszczególnych podmiotów uczestniczących w czynnościach na miejscu zdarzenia. | 4 | |
Temat nr 4: Współpraca organów ścigania (prokuratora i Policji) z komisjami badania wypadków i katastrof. | 13 | |
Temat nr 5: Postępowanie ze zwłokami i szczątkami ludzkimi oraz przedmiotami i dowodami rzeczowymi na miejscu katastrofy. | 3 | |
Temat nr 6: Oględziny miejsca katastrofy komunikacyjnej -dokumentowanie wyników oględzin, ocena (omówienie) dokumentacji. | 15 | |
Razem: | 38 |
11. Lista wyposażenia dydaktycznego
Lp. | Kategoria/nazwa wyposażenia | Liczba |
1. | Sala dydaktyczna | 1 |
2. | Rekwizyt pozwalający na przeprowadzenie symulowanych oględzin w postaci uszkodzonego statku powietrznego lub pojazdu kolejowego. | 1 |
3. | Walizka kryminalistyczna z kompletnym wyposażeniem | 5 |
4. | Rekwizyty do symulacji miejsc zdarzeń (wg scenariuszy) | (wg scenariuszy) |
5. | Aparat fotograficzny | 5 |
6. | Obiektyw do zdjęć makro | 5 |
7. | Lampa błyskowa | 5 |
8. | Kamera | 1 |
9. | Rzutnik multimedialny | 1 |
10. | Wykrywacz metalu | 1 |
11. | Wózek mierniczy | 5 |
12. | Laserowy miernik odległości | 5 |
13. | Manekin | 6 |
14. | Taśma do odgrodzenia miejsca zdarzenia | 10 |
15. | Obwoluta do akt | 6 |
16. | Protokół oględzin | 10 |
17. | Karta przedłużacza treści protokołu | 50 |
18. | Protokół oględzin zwłok | 2 |
19. | Przegląd akt | 6 |
20. | Papier milimetrowy A4 | 25 |
21. | Papier milimetrowy A3 | 25 |
22. | Papier czysty A4 | 50 |
23. | Przybory kreślarskie | 5 kompletów |
24. | Podkładki do pisania | 20 |
25. | Worki na zwłoki | 10 |
26. | System oznakowania zwłok i szczątków ludzkich | 5 kompletów |
27. | Środki bhp i ochrony osobistej (ochraniacze na obuwie, okulary, rękawice, kaski, kombinezony itp.) | 25 kompletów dla słuchaczy i prowadzących |
28. | Namiot oględzinowy | 3 |
29. | Zestawy opakowań kryminalistycznych | 5 kompletów |
30. | Zestaw narzędzi, np. łopaty, saperki, piły, sita itp. | 5 kompletów |
31. | Pojemniki i worki na odpady | 5 |
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CEL: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił scharakteryzować poszczególne rodzaje katastrof.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
Rodzaje katastrof ze szczególnym uwzględnieniem katastrofy: - w ruchu lądowym, - w ruchu wodnym, - w ruchu powietrznym, - budowlanej. | 1 | wykład | Omów wybrane rodzaje katastrof na podstawie obowiązujących aktów prawnych krajowych i międzynarodowych. Przedstaw ustawowe znamiona przestępstwa sprowadzenia katastrofy w ruchu lądowym, wodnym i powietrznym oraz katastrofy budowlanej. |
TEMAT NR 2: Zasady organizacji dowodzenia i współdziałania służb i innych podmiotów podczas działań na miejscu katastrofy.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił określić zakres uprawnień i zadań:
- Państwowego Ratownictwa Medycznego na miejscu katastrofy,
- Państwowej Straży Pożarnej na miejscu katastrofy,
- Policji w fazie czynności ratowniczych na miejscu katastrofy.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
Zadania Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz Państwowej Straży Pożarnej i innych podmiotów na miejscu katastrofy | 2 | wykład | Przedstaw rolę i zadania Państwowego Ratownictwa Medycznego i Państwowej Straży Pożarnej na miejscu katastrofy. Opisz uprawnienia i zadania Policji w fazie czynności ratowniczych na miejscu katastrofy. |
TEMAT NR 3: Organizowanie i kierowanie oględzinami miejsca katastrofy oraz zadania poszczególnych podmiotów uczestniczących w czynnościach na miejscu zdarzenia.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił określić:
- zakres uprawnień i zadań kierującego oględzinami miejsca katastrofy,
- zasady wyboru metody oględzin,
- zasady prowadzenia oględzin metodą sektorową.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Rola prokuratora na miejscu katastrofy. 2. Proces decyzyjny kierującego oględzinami. 3. Planowanie i organizowanie pracy zespołów oględzinowych na miejscu zdarzenia. 4. Wybór metody oględzin i sposobu dokumentowania oględzin. | 4 | wykład, analiza przepisów, dyskusja | Scharakteryzuj rolę prokuratora, wskazując zakres jego kompetencji. Przedstaw elementy procesu decyzyjnego na podstawie Metodyki oględzin miejsc przestępstw o charakterze terrorystycznym i katastrof oraz identyfikacji ciał przyjętej przez Międzyresortowy Zespół do Spraw Zagrożeń Terrorystycznych. Określ zasady wyboru metody prowadzenia oględzin ze szczególnym uwzględnieniem metody sektorowej. |
TEMAT NR 4: Współpraca organów ścigania (prokuratora i Policji) z komisjami badania wypadków i katastrof.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- określić zakres uprawnień i zadań państwowych komisji badania poszczególnych rodzajów wypadków i katastrof,
- określić dowodowe znaczenie w procesie karnym dokumentów, w tym protokołów sporządzanych przez państwowe komisje badania poszczególnych rodzajów wypadków i katastrof,
- wskazywać i charakteryzować ślady specyficzne dla poszczególnych rodzajów katastrof.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Rola i zadania Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. 2. Rola i zadania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. | 4 | wykład, analiza przepisów, dyskusja | Przedstaw rolę i zadania: - Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, - Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, - Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, - Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich, - Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. Scharakteryzuj specyfikę oględzin miejsca katastrofy: - lotniczej, - kolejowej, - morskiej, - budowlanej oraz praktyczne aspekty współpracy członków komisji z organami ścigania. |
3. Rola i zadania Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. | 4 | ||
4. Rola i zadania Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich. | 2 | ||
5. Rola i zadania Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. | 3 |
TEMAT NR 5: Postępowanie ze zwłokami i szczątkami ludzkimi oraz przedmiotami i dowodami rzeczowymi na miejscu katastrofy i poza tym miejscem.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- organizować i przeprowadzać przeszukiwanie miejsca katastrofy w celu znalezienia zwłok, szczątków ludzkich i przedmiotów,
- określić sposób postępowania z zabezpieczonymi zwłokami, szczątkami ludzkimi i przedmiotami.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Zasady przeszukiwania miejsca katastrofy. 2. Postępowanie ze zwłokami i szczątkami ludzkimi na miejscu katastrofy. 3. Postępowanie z przedmiotami i dowodami rzeczowymi na miejscu katastrofy. | 3 | wykład, dyskusja | Omów zasady przeszukiwania miejsca katastrofy z uwzględnieniem podziału na sektory. Omów problematykę związaną z: - odnajdywaniem zwłok i szczątków ludzkich, - przenoszeniem zwłok i szczątków ludzkich do punktu przechowywania zwłok, - funkcjonowaniem punktu przechowywania zwłok, - przewożeniem zwłok i szczątków ludzkich do prosektorium lub innego miejsca. Omów problematykę związaną z: - odnajdywaniem przedmiotów i dowodów rzeczowych, - przenoszeniem przedmiotów i dowodów rzeczowych do punktu przechowywania, - funkcjonowaniem punktu przechowywania przedmiotów i dowodów rzeczowych, - przewożeniem przedmiotów i dowodów rzeczowych z miejsca katastrofy. |
TEMAT NR 6: Oględziny miejsca katastrofy komunikacyjnej - dokumentowanie wyników oględzin.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- przeprowadzić oględziny miejsca katastrofy,
- zapewnić prawidłowe funkcjonowanie punktu przechowywania zwłok i szczątków ludzkich,
- zapewnić prawidłowe funkcjonowanie punktu przechowywania przedmiotów i dowodów rzeczowych,
- udokumentować oględziny miejsca katastrofy,
- współpracować w czasie oględzin z pozostałymi uczestnikami działań na miejscu katastrofy.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Przeprowadzenie oględzin symulowanego miejsca katastrofy komunikacyjnej. | 9 | ćwiczenia, dyskusja | Na podstawie przygotowanych założeń poleć słuchaczom przeprowadzenie oględzin symulowanego miejsca katastrofy komunikacyjnej z uwzględnieniem jego podziału na sektory. Zleć wykonanie niezbędnej dokumentacji procesowej. Wskaż konieczność zorganizowania punktu przechowywania zwłok i szczątków ludzkich oraz punktu przechowywania przedmiotów i dowodów rzeczowych. Po sprawdzeniu wykonanych przez słuchaczy prac omów błędy i niedociągnięcia w dokumentacji oględzinowej. |
2. Omówienie czynności realizowanych na symulowanym miejscu katastrofy komunikacyjnej oraz zgodności wykonanej dokumentacji z wymogami procesowo-kryminalistycznymi. | 6 |