Program nauczania na kursie specjalistycznym języka angielskiego dla policjantów pododdziałów antyterrorystycznych Policji.
Dz.Urz.KGP.2018.60
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 142
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 27 kwietnia 2018 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym języka angielskiego dla policjantów pododdziałów antyterrorystycznych Policji
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA POLICJANTÓW PODODDZIAŁÓW ANTYTERRORYSTYCZNYCH POLICJI
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA POLICJANTÓW PODODDZIAŁÓW ANTYTERRORYSTYCZNYCH POLICJI
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny i system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny języka angielskiego dla policjantów pododdziałów antyterrorystycznych Policji, zwany dalej "kursem".
2. Cel kursu
Celem kursu jest doskonalenie umiejętności sprawnego komunikowania się w języku angielskim z wykorzystaniem specjalistycznego słownictwa policyjnego, w tym słownictwa obowiązującego w jednostkach interwencyjnych państw członkowskich Unii Europejskiej, a w szczególności nabycie:
- umiejętności sprawnego posługiwania się słownictwem wykorzystywanym podczas planowania, przygotowania i realizacji działań kontrterrorystycznych,
- umiejętności w zakresie dokumentowania działań kontrterrorystycznych,
- umiejętności językowych policjantów współdziałających z innymi podmiotami z wykorzystaniem specjalistycznego słownictwa w języku angielskim.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kierowani są funkcjonariusze pododdziałów antyterrorystycznych Policji, którzy realizują zadania w ramach współpracy z innymi podmiotami międzynarodowymi w zakresie działań kontrterrorystycznych, posiadający znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie na poziomie biegłości językowej A2/B1 z elementami słownictwa policyjnego oraz ważny pozytywny wynik postępowania kwalifikacyjnego.
Zasady kwalifikacji kandydatów na kurs:
Postępowanie kwalifikacyjne odbywa się w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, która podaje termin oraz liczbę kandydatów mogących wziąć udział w postępowaniu. Informacje te przesyła do jednostek organizacyjnych Policji nie później niż miesiąc przed zaplanowanym postępowaniem.
Postępowanie kwalifikacyjne obejmuje część pisemną i ustną z języka angielskiego. Skrócony opis wymagań dla kandydatów kierowanych na kurs przesyła się wraz z informacją o terminie przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego.
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadzają nauczyciele policyjni (lektorzy) Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie przy udziale przedstawiciela lub przedstawicieli delegowanych przez komórkę właściwą w sprawach działań antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji.
Wynik postępowania stanowi sumę punktów uzyskanych z dwóch odrębnie ocenianych części, tj. pisemnej i ustnej. Zaliczenie danej części postępowania następuje po uzyskaniu z niej co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Niezaliczenie części pisemnej lub ustnej skutkuje niezaliczeniem postępowania kwalifikacyjnego.
Wynik pozytywny uzyskany w postępowaniu kwalifikacyjnym ważny jest przez okres 12 miesięcy.
Pakiety egzaminacyjne przygotowane zostaną przez nauczycieli policyjnych (lektorów) Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie.
4. System prowadzenia kursu
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.
5. Czas trwania kursu
Kurs trwa 40 dni szkoleniowych. Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu wymaga przeprowadzenia 240 godzin lekcyjnych.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Rozpoczęcie kursu | 1 |
Zajęcia programowe | 230 |
Egzamin końcowy | 8 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 240 (40 dni szkoleniowych) |
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, powinna wynosić nie mniej niż 10 osób i nie więcej niż 14 osób.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Zajęcia odbywają się 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, w wymiarze 6 jednostek lekcyjnych (45 minut każda) dziennie.
Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni (lektorzy) Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie oraz, w razie potrzeby, funkcjonariusze z komórki właściwej w sprawach działań antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji, posiadający znajomość języka angielskiego, w tym specjalistycznego słownictwa policyjnego oraz doświadczenie w zakresie realizacji działań bojowych.
Zajęcia dydaktyczne prowadzone są w formie ćwiczeń, w trakcie których realizowane są różne techniki aktywizacji uczestników kursu. Ze względu na specyfikę intensywnych kursów językowych, należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji pomiędzy czasem przeznaczonym na wprowadzenie nowego materiału a jego utrwalaniem. W trakcie zajęć należy wykorzystywać różnorodne materiały i pomoce dydaktyczne stymulujące uczestników do aktywnego udziału w zajęciach. Udział w kursie obliguje uczestników do pracy własnej, związanej z wykonywaniem prac zadanych przez nauczyciela i utrwalaniem wprowadzonego materiału.
8. Zakres tematyczny i system oceniania
Lp. | Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | System oceniania |
1. | Stosowanie struktur gramatycznych | 40 | Nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej ocenie według obowiązującej skali ocen 6-1. W ciągu całego kursu uczestnik otrzymuje oceny za: 1) wypowiedzi pisemne (np. testy, sprawdziany) - przynajmniej 2 w ciągu całego kursu; 2) wypowiedzi ustne - przynajmniej 2 w ciągu całego kursu; 3) aktywność - przynajmniej 1 ocena wystawiona pod koniec kursu na podstawie obserwacji prowadzonej przez lektorów w trakcie trwania zajęć. Każda negatywna ocena uzyskana w trakcie kursu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
2. | Stosowanie słownictwa ogólnego i zawodowego | 160 | |
3. | Repetytorium | 30 |
Słuchacz ma obowiązek uczestniczyć we wszystkich zajęciach. W przypadku nieobecności zobowiązany jest do zaliczenia danej partii materiału w trybie określonym przez nauczyciela prowadzącego kurs.
9. Forma zakończenia kursu
Kurs kończy się egzaminem końcowym. Warunkiem przystąpienia słuchacza do egzaminu końcowego jest uzyskanie wszystkich pozytywnych ocen bieżących.
Egzamin końcowy składa się z dwóch odrębnie ocenianych części: pisemnej i ustnej, sprawdzających opanowanie poszczególnych umiejętności językowych, tj. rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu czytanego, wypowiedź pisemną i wypowiedź ustną.
Do oceny części pisemnej i ustnej egzaminu końcowego przyjmuje się następującą skalę:
0% - 49% możliwych do uzyskania punktów - ocena niedostateczna (1),
50% - 59% możliwych do uzyskania punktów - ocena dopuszczająca (2),
60% - 73% możliwych do uzyskania punktów - ocena poprawna (3),
74% - 85% możliwych do uzyskania punktów - ocena dobra (4),
86% - 97% możliwych do uzyskania punktów - ocena bardzo dobra (5),
98 % - 100% możliwych do uzyskania punktów - ocena wyróżniająca (6).
W przypadku uzyskania oceny negatywnej z części pisemnej lub ustnej egzaminu końcowego, egzamin przerywa się, co skutkuje wystawieniem negatywnej oceny końcowej.
Ocenę z egzaminu końcowego stanowi ocena ustalona na podstawie średniej arytmetycznej z ocen pozytywnych uzyskanych z części pisemnej i ustnej.
Egzamin końcowy przeprowadza co najmniej dwuosobowa komisja, którą powołuje Komendant-rektor Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. Egzamin przygotowywany jest przez nauczycieli prowadzących kurs w oparciu o materiał przewidziany do realizacji programem kursu.
Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wpisanym ogólnym wynikiem nauki (średnia arytmetyczna wszystkich ocen bieżących) oraz wpisaną oceną z egzaminu końcowego, która jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z dwóch jego części: pisemnej i ustnej.
II.
TREŚCI NAUCZANIA
TREŚCI NAUCZANIA
Cele: po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił w poprawny sposób stosować struktury gramatyczne, czyli będzie formułował poprawne pod względem gramatycznym wypowiedzi ustne i pisemne.
Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
Stosowanie struktur gramatycznych | 40 | ćwiczenia | Omów następujące zagadnienia: - stosowanie form czasowych wyrażających przeszłość, - stosowanie form czasowych wyrażających teraźniejszość, - stosowanie form czasowych wyrażających przyszłość, - stosowanie form czasowników modalnych, - stosowanie form zdań warunkowych, - stosowanie form strony biernej. |
Temat 2. Stosowanie słownictwa ogólnego i zawodowego
Cele: po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- komunikować się w języku angielskim w celu wymiany informacji w różnych sytuacjach wymagających użycia specjalistycznego słownictwa policyjnego,
- posługiwać się słownictwem wykorzystywanym podczas planowania, przygotowania i realizacji zadań kontrterrorystycznych.
Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
Stosowanie słownictwa ogólnego i zawodowego | 160 | ćwiczenia | Omów następujące zagadnienia: - dane personalne, miejsce pracy, stanowisko, codzienne obowiązki, - autoprezentacja/przebieg kariery zawodowej, - opis zewnętrzny osób poszukiwanych/zaginionych, - przestępczość zorganizowana, - terroryzm, ataki terrorystyczne, - techniczne środki komunikacji. Język korespondencji radiowej, komendy. Alfabet NATO, ATLAS Code Word, - środki transportu: pojazdy, autobusy, samoloty, pociągi, statki, - części broni i sprzęt wykorzystywany do działań antyterrorystycznych, - czytanie map. Ukształtowanie terenu. Pogoda - warunki pogodowe, - zdrowie, części ciała, objawy chorobowe, urazy, pierwsza pomoc, - misje i prowadzenie działań w ramach współpracy międzynarodowej, - planowanie, przygotowanie i realizacja działań kontrterrorystycznych. |
Temat 3. Repetytorium
Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
Repetytorium | 30 | ćwiczenia | W trakcie realizacji zajęć należy doskonalić i rozwijać umiejętności: - wypowiadania się, - rozumienia ze słuchu, - czytania ze zrozumieniem, - sporządzania notatek służbowych i dokumentowania działań kontrterrorystycznych, - zbierania informacji przekazywanych podczas odpraw służbowych prowadzonych w języku angielskim, w celu przekazania ich podwładnym. |