Program nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów tropiących osoby według założeń mantrailingu - poziom II.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2022.3

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 grudnia 2021 r.

DECYZJA Nr 445
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 23 grudnia 2021 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów tropiących osoby według założeń mantrailingu - poziom II

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów tropiących osoby według założeń mantrailingu - poziom II, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Centrum Szkolenia Policji w Legionowie.
§  3. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW TROPIĄCYCH OSOBY WEDŁUG ZAŁOŻEŃ MANTRAILINGU

(POZIOM II)

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Forma zakończenia kursu

10. Lista wyposażenia dydaktycznego

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1.
Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla przewodników psów tropiących osoby według założeń mantrailingu poziom II, zwany dalej "kursem".

2.
Cel kursu

Celem kursu jest przygotowanie zespołu (przewodnik wraz z psem) do realizacji zadania związanego z kontynuacją szkolenia psa tropiącego wg założeń mantrailingu, w zakresie: przyzwyczajania psa do zmiennego otoczenia, nauki podążania psa za indywidualnym zapachem człowieka, nauki koncentracji psa podczas pracy na ścieżce zapachowej, treningu tzw. więzi z ofiarą, wytworzenia silnej relacji osoba poszukiwana - pies, neutralności psa służbowego na transport statkami lotniczymi Policji, wytrwałości psa do pracy na ścieżce śladu. Nauka nawęszania psa z różnych przedmiotów. Kształtowanie umiejętności posługiwania się urządzeniami nawigacyjnymi GPS oraz udokumentowania ścieżki śladu zapachowego przy pomocy urządzeń nawigacyjnych GPS.

Po zakończeniu 1-miesięcznego kursu specjalistycznego, zespoły (przewodnik wraz z psem) będą przygotowane do dalszego doskonalenia według założeń mantrailingu.

3.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kierowany jest policjant, który ukończył kurs specjalistyczny dla przewodników psów tropiących osoby według założeń mantrailingu poziom I.

W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się:

-
skierowanie na kurs policjanta, który ukończył kurs specjalistyczny dla przewodników psów służbowych, - wymianę policjanta na każdym etapie kursu,
-
uczestnictwo w szkoleniu policjanta z dwoma psami jednocześnie.
4.
System prowadzenia kursu

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.

5.
Czas trwania kursu

Kurs trwa 25 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 7 godzin dziennie, tj. 35 godzin tygodniowo. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację zajęć w wymiarze większym niż 7 godzin w ciągu dnia.

Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji w godz. lekcyjnych
Rozpoczęcie kursu7
Realizacja treści kształcenia169
Ogółem:176

(25 dni szkoleniowych)

W celu zapewnienia 40-godzinnego tygodnia służby pozostały czas pracy policjanta przeznaczony jest na czynności związane z obsługą psa.

6.
Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie może przekraczać 5 osób na jednego instruktora.

7.
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Nauczyciel policyjny podczas prowadzenia symulacji bądź ćwiczeń może regulować czasem zajęć w systemie tygodniowym lub dziennym w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów. Kolejność realizacji treści kształcenia może być zmieniana przez prowadzącego zajęcia, w szczególności ze względu na warunki atmosferyczne.

Ze względu na specyfikę służby z psem tropiącym wg założeń mantrailingu, zajęcia należy realizować o różnych porach doby. Aby przygotować psa do pracy w zmiennych warunkach, należy organizować zajęcia wyjazdowe poza teren jednostki szkoleniowej.

Etap ten przewiduje szkolenia z niżej wymienionymi podmiotami:

-
Zarządem Lotnictwa Policji KGP,
-
Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych KGP.
8.
Zakres tematyczny oraz system oceniania
Temat i charakterystyka bloku zagadnieniowegoCzas realizacji w godz. lekcyjnychSystem oceniania
Nr I. Tresura praktyczna

W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat, ukierunkowany na rozwijanie umiejętności przewodnika i psa tropiącego wg założeń mantrailingu.

W ramach kursu wprowadza się:

- wydłużenie wieku śladu zapachowego,

- wydłużenie długości ścieżki śladu zapachowego (maks. 1 km),

- modyfikację nośników zapachowych,

- zintensyfikowanie trudności na ścieżce śladu (przeszkody terenowe, ślepe ślady zapachowe itp.),

- elementy tzw. wykluczenia osoby.

120Opiekun dydaktyczny grupy szkoleniowej prowadzi ciągłą obserwację słuchacza i psa.

W ostatnim tygodniu kursu opiekun dydaktyczny grupy szkoleniowej sporządza pisemną ocenę umiejętności słuchacza i ocenę psa.

Komisja powołana przez kierownika jednostki szkoleniowej kwalifikuje słuchacza i psa do tresury w dalszym jej poziomie.

Nr II. Szkolenie z zakresu obsługi i wykorzystania sprzętu specjalistycznego oraz zasad korzystania z transportu statkami lotniczymi Policji49Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia, po zakończeniu realizacji bloku zagadnieniowego. Zaliczenie następuje na

podstawie obserwacji, testu nabytych umiejętności korzystania z urządzenia nawigacyjnego GPS.

Etap ten przewiduje udział, funkcjonariuszy Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych KGP.

Zapoznanie zespołów (przewodnik wraz z psem) ze statkami powietrznymi Policji.

Obowiązuje skala ocen zal.-nzal.

Razem169
9.
Forma zakończenia kursu

W ostatnim tygodniu kursu, opiekun grupy szkoleniowej sporządza pisemną ocenę umiejętności słuchacza i ocenę psa. Komisja powołana przez kierownika jednostki szkoleniowej, kwalifikuje słuchacza i psa do dalszego poziomu tresury. Warunkiem ukończenia kursu poziom II, jest uzyskanie pozytywnej oceny z każdego bloku tematycznego. Absolwent kursu otrzymuje Świadectwo ukończenia kursu, gdzie w miejsce wyniku stosuje się wpis - "pozytywnym". Ukończenie kursu jest równoznaczne z możliwością kontynuowania szkolenia psa w kolejnym jego poziomie.

10.
Lista wyposażenia dydaktycznego
Kategoria/nazwa wyposażenia
1. Wyposażenie indywidualne:Liczba na osobę
Urządzenia GPS (w postaci zegarków z GPS)*1
Przenośny kennel dla psa*1
Legowisko dla psa z kodury*1
Obroża dla psa*1
Szelki do tropienia*1
Smycz dla psa*1
Linka dla psa typu 10nża*1
2. Środki dydaktyczne:Liczba na grupę
Pasty w tubie do nagradzania psów*100 szt.
Worki strunowe do zabezpieczenia zapachów*100 szt.
Chusteczki higieniczne bezzapachowe do pobierania zapachów*50 szt.
Woreczki na psie odchody*150 szt.
Wyposażenie medyczne (indywidualne)*1 szt./na zespół

* Wyposażenie dydaktyczne zapewnia jednostka szkoleniowa.

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

BLOK NR I: TRESURA PRAKTYCZNA

TEMAT NR 1: TRESURA PSA

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
rozwinąć u psa wymagane umiejętności w zakresie pracy węchowej,
-
utrzymać sprawność użytkową psa w zakresie pracy węchowej,
-
udokumentować ścieżkę śladu zapachowego, przy pomocy urządzeń nawigacyjnych GPS,
-
uczestniczyć z psem służbowym w sposób bezpieczny w transporcie statkami lotniczymi Policji.
ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Przyzwyczajanie psa do zmiennego otoczenia.

2. Nauka podążania psa za indywidualnym zapachem człowieka.

3. Nauka koncentracji psa podczas pracy na ścieżce zapachowej.

4. Trening tzw. więzi z ofiarą, wytworzenie silnej relacji osoba poszukiwana - pies.

5. Neutralność psa służbowego na transport statkami lotniczymi Policji.

6. Wytrwałość psa do pracy na ścieżce śladu.

7. Nauka nawęszania psa z różnych przedmiotów.

8. Zaliczenie.

120ćwiczenia, obserwacjaPoleć słuchaczom ćwiczenie pracy w zespole (przewodnik wraz z psem) w środowisku zewnętrznym, w aspekcie samodzielnego skarmiania psa i zapoznawanie psa z osobami obcymi (pozorującymi).

Opiekun dydaktyczny grupy szkoleniowej prowadzi ciągłą obserwację słuchacza i psa. W ostatnim tygodniu kursu opiekun dydaktyczny grupy szkoleniowej sporządza pisemną ocenę umiejętności słuchacza i ocenę psa. Komisja powołana przez kierownika jednostki szkoleniowej kwalifikuje słuchacza i psa do tresury w dalszym jej poziomie.

BLOK NR II: SZKOLENIE Z ZAKRESU OBSŁUGI I WYKORZYSTANIA SPRZĘTU SPECJALISTYCZNEGO ORAZ ZASAD KORZYSTANIA Z TRANSPORTU STATKAMI LOTNICZYMI POLICJI

TEMAT NR 1: OBSŁUGA URZĄDZEŃ NAWIGACYJNYCH GPS ORAZ TRANSPORT STATKAMI LOTNICZYMI POLICJI

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
obsługiwać urządzenia nawigacyjne GPS,
-
udokumentować ścieżkę śladu zapachowego, przy pomocy urządzeń nawigacyjnych GPS,
-
uczestniczyć z psem służbowym w sposób bezpieczny w transporcie statkami lotniczymi Policji.
ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Kształtowanie umiejętności posługiwania się urządzeniami nawigacyjnymi GPS oraz udokumentowania ścieżki śladu zapachowego przy pomocy urządzeń nawigacyjnych GPS.

2. Transport statkami lotniczymi Policji.

47wykłady, ćwiczeniaDo zajęć należy przygotować:

- urządzenia nawigacyjne GPS,

- pojazdy służbowe,

- urządzenia mobilne (typu laptop),

- statki powietrzne.

Omów praktyczne wykorzystanie urządzeń nawigacyjnych GPS. Zajęcia będą realizowane w formie teoretycznej i praktycznej.

Zapoznaj z zasadami transportu statkami lotniczymi Policji. Zajęcia będą realizowane w formie teoretycznej i praktycznej.

3. Zaliczenie.2test umiejętnościPrzeprowadzić w ramach zajęć ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem urządzeń nawigacyjnych GPS oraz dotyczące zasad bezpiecznego korzystania z transportu statkami lotniczymi Policji.

Data ............................................

OCENA UMIEJĘTNOŚCI SŁUCHACZA:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

OCENA PSA:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

podpis słuchaczapodpis instruktora