Program nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów tropiących osoby według założeń mantrailingu - poziom II.
Dz.Urz.KGP.2022.3
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 445
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 23 grudnia 2021 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów tropiących osoby według założeń mantrailingu - poziom II
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW TROPIĄCYCH OSOBY WEDŁUG ZAŁOŻEŃ MANTRAILINGU
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW TROPIĄCYCH OSOBY WEDŁUG ZAŁOŻEŃ MANTRAILINGU
SPIS TREŚCI
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
10. Lista wyposażenia dydaktycznego
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny dla przewodników psów tropiących osoby według założeń mantrailingu poziom II, zwany dalej "kursem".
Celem kursu jest przygotowanie zespołu (przewodnik wraz z psem) do realizacji zadania związanego z kontynuacją szkolenia psa tropiącego wg założeń mantrailingu, w zakresie: przyzwyczajania psa do zmiennego otoczenia, nauki podążania psa za indywidualnym zapachem człowieka, nauki koncentracji psa podczas pracy na ścieżce zapachowej, treningu tzw. więzi z ofiarą, wytworzenia silnej relacji osoba poszukiwana - pies, neutralności psa służbowego na transport statkami lotniczymi Policji, wytrwałości psa do pracy na ścieżce śladu. Nauka nawęszania psa z różnych przedmiotów. Kształtowanie umiejętności posługiwania się urządzeniami nawigacyjnymi GPS oraz udokumentowania ścieżki śladu zapachowego przy pomocy urządzeń nawigacyjnych GPS.
Po zakończeniu 1-miesięcznego kursu specjalistycznego, zespoły (przewodnik wraz z psem) będą przygotowane do dalszego doskonalenia według założeń mantrailingu.
Na kurs kierowany jest policjant, który ukończył kurs specjalistyczny dla przewodników psów tropiących osoby według założeń mantrailingu poziom I.
W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się:
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.
Kurs trwa 25 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 7 godzin dziennie, tj. 35 godzin tygodniowo. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację zajęć w wymiarze większym niż 7 godzin w ciągu dnia.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych |
Rozpoczęcie kursu | 7 |
Realizacja treści kształcenia | 169 |
Ogółem: | 176 (25 dni szkoleniowych) |
W celu zapewnienia 40-godzinnego tygodnia służby pozostały czas pracy policjanta przeznaczony jest na czynności związane z obsługą psa.
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie może przekraczać 5 osób na jednego instruktora.
Nauczyciel policyjny podczas prowadzenia symulacji bądź ćwiczeń może regulować czasem zajęć w systemie tygodniowym lub dziennym w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów. Kolejność realizacji treści kształcenia może być zmieniana przez prowadzącego zajęcia, w szczególności ze względu na warunki atmosferyczne.
Ze względu na specyfikę służby z psem tropiącym wg założeń mantrailingu, zajęcia należy realizować o różnych porach doby. Aby przygotować psa do pracy w zmiennych warunkach, należy organizować zajęcia wyjazdowe poza teren jednostki szkoleniowej.
Etap ten przewiduje szkolenia z niżej wymienionymi podmiotami:
Temat i charakterystyka bloku zagadnieniowego | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | System oceniania |
Nr I. Tresura praktyczna W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat, ukierunkowany na rozwijanie umiejętności przewodnika i psa tropiącego wg założeń mantrailingu. W ramach kursu wprowadza się: - wydłużenie wieku śladu zapachowego, - wydłużenie długości ścieżki śladu zapachowego (maks. 1 km), - modyfikację nośników zapachowych, - zintensyfikowanie trudności na ścieżce śladu (przeszkody terenowe, ślepe ślady zapachowe itp.), - elementy tzw. wykluczenia osoby. | 120 | Opiekun dydaktyczny grupy szkoleniowej prowadzi ciągłą obserwację słuchacza i psa. W ostatnim tygodniu kursu opiekun dydaktyczny grupy szkoleniowej sporządza pisemną ocenę umiejętności słuchacza i ocenę psa. Komisja powołana przez kierownika jednostki szkoleniowej kwalifikuje słuchacza i psa do tresury w dalszym jej poziomie. |
Nr II. Szkolenie z zakresu obsługi i wykorzystania sprzętu specjalistycznego oraz zasad korzystania z transportu statkami lotniczymi Policji | 49 | Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia, po zakończeniu realizacji bloku zagadnieniowego. Zaliczenie następuje na podstawie obserwacji, testu nabytych umiejętności korzystania z urządzenia nawigacyjnego GPS. Etap ten przewiduje udział, funkcjonariuszy Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych KGP. Zapoznanie zespołów (przewodnik wraz z psem) ze statkami powietrznymi Policji. Obowiązuje skala ocen zal.-nzal. |
Razem | 169 |
W ostatnim tygodniu kursu, opiekun grupy szkoleniowej sporządza pisemną ocenę umiejętności słuchacza i ocenę psa. Komisja powołana przez kierownika jednostki szkoleniowej, kwalifikuje słuchacza i psa do dalszego poziomu tresury. Warunkiem ukończenia kursu poziom II, jest uzyskanie pozytywnej oceny z każdego bloku tematycznego. Absolwent kursu otrzymuje Świadectwo ukończenia kursu, gdzie w miejsce wyniku stosuje się wpis - "pozytywnym". Ukończenie kursu jest równoznaczne z możliwością kontynuowania szkolenia psa w kolejnym jego poziomie.
Kategoria/nazwa wyposażenia | |
1. Wyposażenie indywidualne: | Liczba na osobę |
Urządzenia GPS (w postaci zegarków z GPS)* | 1 |
Przenośny kennel dla psa* | 1 |
Legowisko dla psa z kodury* | 1 |
Obroża dla psa* | 1 |
Szelki do tropienia* | 1 |
Smycz dla psa* | 1 |
Linka dla psa typu 10nża* | 1 |
2. Środki dydaktyczne: | Liczba na grupę |
Pasty w tubie do nagradzania psów* | 100 szt. |
Worki strunowe do zabezpieczenia zapachów* | 100 szt. |
Chusteczki higieniczne bezzapachowe do pobierania zapachów* | 50 szt. |
Woreczki na psie odchody* | 150 szt. |
Wyposażenie medyczne (indywidualne)* | 1 szt./na zespół |
* Wyposażenie dydaktyczne zapewnia jednostka szkoleniowa.
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TEMAT NR 1: TRESURA PSA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Przyzwyczajanie psa do zmiennego otoczenia. 2. Nauka podążania psa za indywidualnym zapachem człowieka. 3. Nauka koncentracji psa podczas pracy na ścieżce zapachowej. 4. Trening tzw. więzi z ofiarą, wytworzenie silnej relacji osoba poszukiwana - pies. 5. Neutralność psa służbowego na transport statkami lotniczymi Policji. 6. Wytrwałość psa do pracy na ścieżce śladu. 7. Nauka nawęszania psa z różnych przedmiotów. 8. Zaliczenie. | 120 | ćwiczenia, obserwacja | Poleć słuchaczom ćwiczenie pracy w zespole (przewodnik wraz z psem) w środowisku zewnętrznym, w aspekcie samodzielnego skarmiania psa i zapoznawanie psa z osobami obcymi (pozorującymi). Opiekun dydaktyczny grupy szkoleniowej prowadzi ciągłą obserwację słuchacza i psa. W ostatnim tygodniu kursu opiekun dydaktyczny grupy szkoleniowej sporządza pisemną ocenę umiejętności słuchacza i ocenę psa. Komisja powołana przez kierownika jednostki szkoleniowej kwalifikuje słuchacza i psa do tresury w dalszym jej poziomie. |
BLOK NR II: SZKOLENIE Z ZAKRESU OBSŁUGI I WYKORZYSTANIA SPRZĘTU SPECJALISTYCZNEGO ORAZ ZASAD KORZYSTANIA Z TRANSPORTU STATKAMI LOTNICZYMI POLICJI
TEMAT NR 1: OBSŁUGA URZĄDZEŃ NAWIGACYJNYCH GPS ORAZ TRANSPORT STATKAMI LOTNICZYMI POLICJI
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Kształtowanie umiejętności posługiwania się urządzeniami nawigacyjnymi GPS oraz udokumentowania ścieżki śladu zapachowego przy pomocy urządzeń nawigacyjnych GPS. 2. Transport statkami lotniczymi Policji. | 47 | wykłady, ćwiczenia | Do zajęć należy przygotować: - urządzenia nawigacyjne GPS, - pojazdy służbowe, - urządzenia mobilne (typu laptop), - statki powietrzne. Omów praktyczne wykorzystanie urządzeń nawigacyjnych GPS. Zajęcia będą realizowane w formie teoretycznej i praktycznej. Zapoznaj z zasadami transportu statkami lotniczymi Policji. Zajęcia będą realizowane w formie teoretycznej i praktycznej. |
3. Zaliczenie. | 2 | test umiejętności | Przeprowadzić w ramach zajęć ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem urządzeń nawigacyjnych GPS oraz dotyczące zasad bezpiecznego korzystania z transportu statkami lotniczymi Policji. |
Data ............................................
OCENA UMIEJĘTNOŚCI SŁUCHACZA:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
OCENA PSA:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
podpis słuchacza | podpis instruktora |