Program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów służby kryminalnej w zakresie działań werbunkowych.
Dz.Urz.KGP.2014.134
Akt utracił mocDECYZJA Nr 440
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 października 2014 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów służby kryminalnej w zakresie działań werbunkowych
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW SŁUŻBY KRYMINALNEJ W ZAKRESIE DZIAŁAŃ WERBUNKOWYCH
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW SŁUŻBY KRYMINALNEJ W ZAKRESIE DZIAŁAŃ WERBUNKOWYCH
I. Założenia organizacyjno-programowe kursu
1. Nazwa kursu
2. Wnioskodawca
3. Cel kursu
4. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
5. Postępowanie rekrutacyjne
6. System prowadzenia kursu
7. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
8. Liczebność grupy szkoleniowej
9. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
10. Wykładowcy
11. Zakończenie kursu
II. Wzory arkuszy i zaświadczenia
1. Wzór zaświadczenia potwierdzającego staż służby w komórkach realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze
2. Wzór arkusza rozmowy rekrutacyjnej
3. Wzór arkusza oceny predyspozycji psychologicznych słuchacza
III. Treści kształcenia
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1.
Nazwa kursu
Nazwa kursu
2.
Wnioskodawca
Wnioskodawca
3.
Cel kursu
Cel kursu
a) przedsięwzięć werbunkowych,
b) wywiadów operacyjnych,
c) kombinacji operacyjnych,
d) wykorzystania osobowych i rzeczowych środków pracy operacyjnej.
4.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
a) ukończyli przeszkolenie specjalistyczne w zakresie pracy operacyjnej,
b) posiadają minimum 3-letni staż służby w komórkach organizacyjnych realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze,
c) posiadają poświadczenie bezpieczeństwa dopuszczające do informacji niejawnych o klauzuli minimum "poufne",
d) przystąpili do badania psychologicznego testem Multiselect i uzyskali dopasowanie do profilu wymagań we wszystkich badanych obszarach,
e) ukończyli, z wynikiem pozytywnym, postępowanie rekrutacyjne dla policjantów - kandydatów na kurs.
5.
Postępowanie rekrutacyjne
Postępowanie rekrutacyjne
Zgłaszając się na komisję rekrutacyjną, policjant przedkłada:
a) zaświadczenie potwierdzające staż służby w komórkach realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze,
b) potwierdzoną za zgodność kserokopię ukończenia szkolenia specjalistycznego,
c) potwierdzoną za zgodność kserokopię poświadczenia bezpieczeństwa.
Ponadto kierownik jednostki, kierujący policjanta na postępowanie rekrutacyjne, przesyła jednostce szkoleniowej, realizującej postępowanie, wynik badania testem Multiselect.
Postępowanie rekrutacyjne składa się z trzech etapów:
1) testu wiedzy z zakresu znajomości przepisów regulujących pracę operacyjną oraz zasad gospodarowania funduszem operacyjnym w Policji. Test składa się z 60 pytań, na których rozwiązanie przeznaczone jest 60 minut. Zaliczenie testu wymaga uzyskania minimum 70% prawidłowych odpowiedzi. Policjant ma prawo przystąpić do kolejnego etapu postępowania rekrutacyjnego tylko po pozytywnym zaliczeniu testu wiedzy;
2) zadania praktycznego, rozwiązywanego na podstawie przygotowanych założeń, obejmujących swoim zakresem współpracę z osobowymi źródłami informacji, zwanymi dalej "OZI". Policjant ma prawo przystąpić do trzeciego etapu postępowania kwalifikacyjnego tylko po pozytywnym zaliczeniu zadania praktycznego;
3) rozmowy rekrutacyjnej. Wykaz obszarów podlegających ocenie podczas rozmowy rekrutacyjnej jest określony w arkuszu rozmowy rekrutacyjnej.
W ramach jednego postępowania rekrutacyjnego istnieje możliwość jednokrotnego przystąpienia do jego poszczególnych etapów.
Komisja rekrutacyjna sporządza protokół zawierający informacje o wynikach uzyskanych przez kandydata. Załącznikami do protokołu są dokumenty przedłożone przez kandydatów oraz przesłane przez kierowników jednostek kierujących kandydatów na rekrutację.
Protokół wraz z załącznikami przekazywany jest do komórki jednostki szkoleniowej właściwej w sprawach organizacji kursu.
6.
System prowadzenia kursu
System prowadzenia kursu
7.
Czas trwania kursu i organizacja zajęć
Czas trwania kursu i organizacja zajęć
Prowadzący symulacje lub ćwiczenia może regulować czas trwania zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie celów kształcenia. Przerwy między zajęciami, z uwagi na specyfikę tych zajęć, określa prowadzący zajęcia dydaktyczne.
Na całkowity czas kursu składają się:
Przedsięwzięcie | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Zapoznanie z regulaminami i organizacją | 1 |
Zajęcia programowe | 100 |
Zakończenie szkolenia | 1 |
Ogółem | 102 (10 dni szkoleniowych) |
8.
Liczebność grupy szkoleniowej
Liczebność grupy szkoleniowej
Za zgodą dyrektora Biura Służby Kryminalnej KGP, Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji lub komendanta szkoły Policji, istnieje możliwość uczestnictwa w kursie przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych, nie więcej jednak niż dwóch podczas jednej jego edycji, na podstawie zawartych porozumień.
9.
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Wskazane w programie metody realizacji zajęć są, według autorów, najbardziej optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kursu. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, gwarantującą osiągnięcie tych celów.
Rozkład zajęć dydaktycznych powinien uwzględniać uwagi co do kolejności zajęć wskazanych w programie kursu. Układ godzinowy i dzienny oraz regulacja przerw powinny być dostosowane do progresji treści kształcenia, dynamiki zajęć oraz efektów pracy grupy.
10.
Wykładowcy
Wykładowcy
11.
Zakończenie kursu
Zakończenie kursu
a) zadania indywidualnego, polegającego na przeprowadzeniu rozmowy z OZI, przyjęciu informacji oraz jej opracowaniu i udokumentowaniu, realizowanego na podstawie bloku 3 temat 2. Za prawidłową realizację zadania można uzyskać maksymalnie 10 punktów. Zaliczenie następuje po uzyskaniu minimum 60% punktów;
b) zadania grupowego, polegającego na przygotowaniu, przeprowadzeniu i udokumentowaniu przedsięwzięcia werbunkowego, realizowanego na podstawie bloku 1 temat 1. Za prawidłową realizację zadania można uzyskać maksymalnie 20 punktów. Zaliczenie następuje po uzyskaniu minimum 60% punktów;
c) predyspozycji psychologicznych określonych w arkuszu oceny predyspozycji psychologicznych słuchacza. W każdym z ocenianych obszarów można uzyskać od jednego wykładowcy od 1 do 4 punktów. Z punktów przyznanych przez wykładowców wyliczana jest średnia arytmetyczna. Zaliczenie następuje po uzyskaniu minimum 60% punktów w każdym z czterech ocenianych obszarów. Ocenianie następuje w trakcie zajęć symulacyjnych. Z uwagi na charakter czynności realizowanych przez komórki werbunkowe wymagane jest posiadanie przez policjanta określonych predyspozycji psychologicznych, których ocena nie podlega zaliczeniu poprawkowemu.
Policjant, który uzyskał wymagane zaliczenia, otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wpisanym ogólnym "wynikiem pozytywnym".
II.
WZORY ARKUSZY I ZAŚWIADCZENIA
WZORY ARKUSZY I ZAŚWIADCZENIA
"WZÓR"
...................................................................
(jednostka/komórka organizacyjna Policji)
.................................
(miejscowość i data)
ZAŚWIADCZENIE POTWIERDZAJĄCE STAŻ SŁUŻBY W KOMÓRKACH REALIZUJĄCYCH CZYNNOŚCI OPERACYJNO-ROZPOZNAWCZE
1. Stopień, imię i nazwisko ..........................................................................................
2. Identyfikator służbowy ............................................................................................
3. Aktualnie zajmowane stanowisko służbowe (komórka i jednostka organizacyjna Policji)
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
4. Wiek ...........................................................................................................................
5. Staż służby .................................................................................................................
6. Staż w komórkach operacyjno-rozpoznawczych ......................................................
7. Przebieg służby ..........................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
........................................................................................
(podpis pracownika komórki właściwej ds. kadrowych)
...............................
(pieczęć i podpis)1
1 Uprawniony do podpisania zaświadczenia jest kierownik jednostki organizacyjnej Policji KPP, KMP. KRP, KWP/KSP, CBŚP lub dyrektor BSK KGP.
2. Wzór arkusza rozmowy rekrutacyjnej
"WZÓR"
ARKUSZ ROZMOWY REKRUTACYJNEJ
1. Stopień, imię i nazwisko kandydata .........................................................................
2. Jednostka organizacyjna ...........................................................................................
PUNKTACJA | |||||
Nieadekwatna, niepożądana motywacja. | 1 | 2 | 3 | 4 | Adekwatna, pożądana motywacja. |
Nieprzygotowany merytorycznie do rozmowy. | 1 | 2 | 3 | 4 | Przygotowany merytorycznie do rozmowy. |
Niezaangażowany w przebieg rozmowy. | 1 | 2 | 3 | 4 | Zaangażowany w przebieg rozmowy. |
Ubiór i wygląd zewnętrzny niedostosowany do sytuacji. | 1 | 2 | 3 | 4 | Ubiór i wygląd zewnętrzny dostosowany do sytuacji. |
Przekazuje informacje w sposób niezrozumiały, niejasny, ma ubogi zasób słownictwa. | 1 | 2 | 3 | 4 | Przekazuje informacje w sposób zrozumiały, jasny, ma bogaty zasób słownictwa. |
Nie kontroluje emocji w trakcie rozmowy. | 1 | 2 | 3 | 4 | Kontroluje emocje w trakcie rozmowy. |
Ogólne wrażenie | 1 | 2 | 3 | 4 |
Informacje dodatkowe ...........................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Ocena rozmowy kwalifikacyjnej:
ZAKWALIFIKOWANY NIEZAKWALIFIKOWANY
Uzasadnienie decyzji komisji: ..............................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
........................ .....................................................
(data rozmowy) (podpis przewodniczącego komisji)
3. Wzór arkusza oceny predyspozycji psychologicznych słuchacza
"WZÓR"
ARKUSZ OCENY PREDYSPOZYCJI PSYCHOLOGICZNYCH SŁUCHACZA
................................. (miejscowość i data) | ||||||||
stopień, imię i nazwisko ............................................................................................................ | ||||||||
OCENA | W 1 | W 2 | W 3 | W 4 | W 5 | W 6 | W 7 | Średnia arytmetyczna ocen |
PREDYSPOZYCJA | ||||||||
Budowanie kontaktów społecznych | ||||||||
Wykorzystywanie inteligencji praktycznej | ||||||||
Radzenie sobie ze stresem | ||||||||
Realizowanie zadań |
Komisja kwalifikacyjna na kursie specjalistycznym w zakresie działań werbunkowych zaopiniowała
pozytywnie / negatywnie słuchacza.1
UZASADNIENIE
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
..............................
........................................................
(podpis przewodniczącego komisji)
______________________
1 Niepotrzebne skreślić
III.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematu uczestnik kursu będzie potrafił:
- przygotować, zaplanować i przeprowadzić przedsięwzięcie werbunkowe, w szczególności z wykorzystaniem kombinacji operacyjnej oraz udokumentować jego efekty,
- wykorzystać analizę kryminalną na potrzeby współpracy z osobowymi źródłami informacji,
- korzystać z zasobów policyjnych i pozapolicyjnych baz danych oraz pozyskiwać informacje z Internetu,
- zaplanować i przeprowadzić kombinację operacyjną oraz sporządzić sprawozdanie z kombinacji z wykorzystaniem agenta,
- scharakteryzować operację specjalną jako metodę pracy operacyjnej,
- przygotować i przeprowadzić wywiad operacyjny z wykorzystaniem funduszu operacyjnego, a następnie udokumentować jego wyniki.
Temat | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metoda | Wskazówki metodyczne do realizacji |
1. Aspekty formalno-prawne i praktyczne w zakresie realizacji przedsięwzięcia werbunkowego. | 21 | wykład, ćwiczenia, symulacja | Omówić wszczęcie, planowanie i wykonanie przedsięwzięcia werbunkowego. Wykorzystując studium przypadku, omówić praktyczne aspekty prowadzenia przedsięwzięcia werbunkowego z wykorzystaniem kombinacji operacyjnej w celu wytworzenia korzystnej sytuacji do nawiązania kontaktu z figurantem, a następnie przeprowadzenia z nim rozmowy werbunkowej. Na podstawie przygotowanego wcześniej założenia zlecić słuchaczom przygotowanie, zaplanowanie i przeprowadzenie przedsięwzięcia werbunkowego oraz sporządzenie stosownej dokumentacji, a także przeprowadzenie rozmowy werbunkowej. |
2. Analiza kryminalna. | 2 | wykład interaktywny | Przedstawić możliwości wykorzystania analizy kryminalnej. Omówić zasady zlecania wykonania analizy kryminalnej oraz interpretacji i możliwości wykorzystania jej wyników przez policjanta współpracującego z OZI na podstawie przygotowanego wniosku. |
3. Policyjne i pozapolicyjne bazy danych. Poszukiwanie informacji w Internecie. | 6 | wykład interaktywny, dyskusja | Omówić dostępne policyjne i pozapolicyjne bazy danych (m.in.: KSIP, NeoNet, SIO, OBOZI). Omówić sposoby przeszukiwania Internetu w celu zdobywania informacji na potrzeby pozyskiwania i współpracy z OZI. |
4. Aspekty formalno-prawne i praktyczne w zakresie realizacji kombinacji operacyjnej z wykorzystaniem agenta na potrzeby operacji specjalnych. | 18 | wykład, ćwiczenia, symulacja | Omówić kombinację operacyjną jako metodę pracy operacyjnej, w szczególności z wykorzystaniem agenta. Na podstawie przygotowanego założenia zlecić słuchaczom sporządzenie planu kombinacji operacyjnej oraz wniosku o wykorzystanie agenta. Na podstawie przygotowanego planu słuchacze przeprowadzą realizację kombinacji operacyjnej z wykorzystaniem agenta. |
5. Aspekty formalno-prawne i praktyczne w zakresie realizacji operacji specjalnej. | 2 | wykład | Omówić operację specjalną jako metodę pracy operacyjnej. Omówić procedurę zlecenia i obieg dokumentów przy wnioskowaniu o przeprowadzenie operacji specjalnej. |
6. Aspekty formalno-prawne i praktyczne w zakresie realizacji wywiadu operacyjnego. | 10 | wykład, ćwiczenia | Omówić wywiad operacyjny jako metodę pracy operacyjnej. Na podstawie przygotowanych założeń polecić słuchaczom przeprowadzenie wywiadów operacyjnych. Po wykonaniu czynności słuchacze sporządzą stosowną dokumentację. |
BLOK NR 2: RZECZOWE ŚRODKI PRACY OPERACYJNEJ
CELE: Po zrealizowaniu tematu uczestnik szkolenia będzie potrafił:
- wykorzystać środki funduszu operacyjnego oraz sporządzić dokumentację i rozliczyć wydatkowanie tych środków,
- scharakteryzować istotę dokumentów legalizacyjnych, omówić zasady wnioskowania o wydanie dokumentów oraz ich wykorzystania,
- rozróżniać rzeczowe środki pracy operacyjnej w prowadzonych czynnościach służbowych.
Temat | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metoda | Wskazówki metodyczne do realizacji |
1. Fundusz operacyjny. | 6 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Omówić zasady korzystania z funduszu operacyjnego i sporządzania dokumentacji. Na podstawie założeń polecić słuchaczom sporządzenie dokumentacji dotyczącej wydatkowania środków z funduszu operacyjnego. |
2. Dokumenty legalizacyjne. | 2 | wykład | Omówić procedury wnioskowania o wydanie dokumentów legalizacyjnych, ich wykorzystania oraz ewidencjonowania i przechowywania. W szczególności zwrócić uwagę na ograniczenia prawne w zakresie wykorzystania dokumentów legalizacyjnych. |
3. Pozostałe rzeczowe środki pracy operacyjnej. | 4 | wykład, prezentacja sprzętu | Omówić pozostałe rzeczowe środki pracy operacyjnej, w szczególności mieszkanie operacyjne, lokal operacyjny, operacyjny środek transportu i środki łączności. Omówić sposoby ich pozyskiwania, wykorzystania i finansowania. |
BLOK NR 3: TAKTYKA WSPÓŁPRACY Z OSOBOWYMI ŹRÓDŁAMI INFORMACJI
CELE: Po zrealizowaniu tematu uczestnik szkolenia będzie potrafił:
- określić zasady typowania osobowych źródeł informacji oraz sposoby ich opracowywania do ewentualnego pozyskania,
- planować, nawiązywać i kontynuować współpracę z OZI z zachowaniem zasad konspiracji i bezpieczeństwa,
- uzyskiwać, gromadzić, dokumentować i wykorzystywać informacje uzyskiwane od OZI.
Temat | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metoda | Wskazówki metodyczne do realizacji |
1. Praktyczne aspekty pozyskiwania i prowadzenia współpracy z osobowymi źródłami informacji. 2. Praktyczne aspekty przyjmowania i opracowania informacji od OZI. 3. Zagrożenia związane ze współpracą z OZI. | 12 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Omówić praktyczne elementy typowania, opracowywania i pozyskiwania OZI. Omówić zasady prowadzenia współpracy z OZI oraz sposoby jej dokumentowania. Omówić zagrożenia związane ze współpracą z OZI. Na podstawie założeń słuchacze przeprowadzą spotkanie z OZI i sporządzą wymaganą dokumentację. |
BLOK NR 4: PSYCHOLOGIA POLICYJNA STOSOWANA
CELE: Po zrealizowaniu tematu uczestnik szkolenia będzie potrafił:
- świadomie korzystać z komunikacji werbalnej i pozawerbalnej,
- rozpoznawać potrzeby rozmówcy i wybierać strategię rozmowy, w tym właściwą ofertę,
- budować fragmenty odgrywania ról i scenariuszy w trakcie planowania i realizowania kombinacji operacyjnej.
Temat | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metoda | Wskazówki metodyczne do realizacji |
1. Komunikacja pozawerbalna. | 3 | ćwiczenia | Przećwiczyć sposoby czerpania informacji o osobach z komunikatów pozawerbalnych. Zaprezentować ekspresje mimiczne i komunikaty ciała związane z zagrożeniami bezpieczeństwa policjanta. Omówić i przećwiczyć sposoby korzystania z komunikacji pozawerbalnej w budowaniu scenariusza kombinacji operacyjnej i autoprezentacji podczas prowadzenia wywiadu policyjnego (jawnego, niejawnego). |
2. Komunikacja werbalna. | 3 | ćwiczenia | Omówić powszechne błędy w prowadzeniu wywiadu policyjnego i sposoby ich unikania. Omówić metody gromadzenia informacji w zależności od celu rozmowy. Przećwiczyć zadawanie pytań otwartych, zamkniętych i pytań tematów. |
3. Wskaźniki nieszczerości. | 3 | ćwiczenia | Przećwiczyć rozpoznawanie wskaźników nieszczerości u rozmówcy. Omówić techniki budowania wiarygodności policjanta w trakcie pozyskiwania i współpracy z OZI. Przećwiczyć sposoby maskowania nieszczerości w trakcie odgrywania przez policjanta roli. |
4. Wpływ społeczny. | 4 | ćwiczenia | Omówić reguły i techniki wpływu społecznego. Przećwiczyć stosowanie reguł i technik wpływu we współpracy z OZI. |
5. Potrzeby psychologiczne i strategia rozmowy. | 4 | ćwiczenia | Omówić teorię potrzeb wg Masłowa i Murraya. Przećwiczyć rozpoznawanie potrzeb jawnych i ukrytych. Wyjaśnić znaczenie kluczowych potrzeb psychologicznych wynikających z osobowości OZI, omówić ich znaczenie w trakcie pozyskiwania i współpracy z OZI. Przećwiczyć parafrazę. |