Program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów służby kryminalnej w zakresie działań werbunkowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2014.134

Akt utracił moc
Wersja od: 30 października 2014 r.

DECYZJA Nr 440
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 października 2014 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów służby kryminalnej w zakresie działań werbunkowych

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1.
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów służby kryminalnej w zakresie działań werbunkowych, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2.
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Szkole Policji w Pile.
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW SŁUŻBY KRYMINALNEJ W ZAKRESIE DZIAŁAŃ WERBUNKOWYCH

SPIS TREŚCI

I. Założenia organizacyjno-programowe kursu

1. Nazwa kursu

2. Wnioskodawca

3. Cel kursu

4. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

5. Postępowanie rekrutacyjne

6. System prowadzenia kursu

7. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

8. Liczebność grupy szkoleniowej

9. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

10. Wykładowcy

11. Zakończenie kursu

II. Wzory arkuszy i zaświadczenia

1. Wzór zaświadczenia potwierdzającego staż służby w komórkach realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze

2. Wzór arkusza rozmowy rekrutacyjnej

3. Wzór arkusza oceny predyspozycji psychologicznych słuchacza

III. Treści kształcenia

I.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.

 Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla policjantów służby kryminalnej i śledczej w zakresie działań werbunkowych, zwany dalej "kursem".

2.

 Wnioskodawca

Biuro Służby Kryminalnej Komendy Głównej Policji.

3.

 Cel kursu

Przygotowanie policjantów do służby w komórkach werbunkowych, a w szczególności do prowadzenia:

a) przedsięwzięć werbunkowych,

b) wywiadów operacyjnych,

c) kombinacji operacyjnych,

d) wykorzystania osobowych i rzeczowych środków pracy operacyjnej.

4.

 Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

Na kurs kieruje się funkcjonariuszy Policji, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

a) ukończyli przeszkolenie specjalistyczne w zakresie pracy operacyjnej,

b) posiadają minimum 3-letni staż służby w komórkach organizacyjnych realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze,

c) posiadają poświadczenie bezpieczeństwa dopuszczające do informacji niejawnych o klauzuli minimum "poufne",

d) przystąpili do badania psychologicznego testem Multiselect i uzyskali dopasowanie do profilu wymagań we wszystkich badanych obszarach,

e) ukończyli, z wynikiem pozytywnym, postępowanie rekrutacyjne dla policjantów - kandydatów na kurs.

5.

 Postępowanie rekrutacyjne

Postępowanie rekrutacyjne przeprowadzane jest przez komisję powoływaną przez kierownika jednostki szkoleniowej realizującej kurs. W skład komisji powołuje się po jednym z przedstawicieli: jednostki szkoleniowej, komórek werbunkowych Biura Służby Kryminalnej Komendy Głównej Policji, Centralnego Biura Śledczego Policji i komend wojewódzkich Policji/Komendy Stołecznej Policji, psychologa specjalizacji Psychologia Policyjna Stosowana z Gabinetu Komendanta Głównego Policji, komendy wojewódzkiej Policji/Komendy Stołecznej Policji lub szkół policyjnych. Komisja realizuje swoje zadania w składzie 5-osobowym.

Zgłaszając się na komisję rekrutacyjną, policjant przedkłada:

a) zaświadczenie potwierdzające staż służby w komórkach realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze,

b) potwierdzoną za zgodność kserokopię ukończenia szkolenia specjalistycznego,

c) potwierdzoną za zgodność kserokopię poświadczenia bezpieczeństwa.

Ponadto kierownik jednostki, kierujący policjanta na postępowanie rekrutacyjne, przesyła jednostce szkoleniowej, realizującej postępowanie, wynik badania testem Multiselect.

Postępowanie rekrutacyjne składa się z trzech etapów:

1) testu wiedzy z zakresu znajomości przepisów regulujących pracę operacyjną oraz zasad gospodarowania funduszem operacyjnym w Policji. Test składa się z 60 pytań, na których rozwiązanie przeznaczone jest 60 minut. Zaliczenie testu wymaga uzyskania minimum 70% prawidłowych odpowiedzi. Policjant ma prawo przystąpić do kolejnego etapu postępowania rekrutacyjnego tylko po pozytywnym zaliczeniu testu wiedzy;

2) zadania praktycznego, rozwiązywanego na podstawie przygotowanych założeń, obejmujących swoim zakresem współpracę z osobowymi źródłami informacji, zwanymi dalej "OZI". Policjant ma prawo przystąpić do trzeciego etapu postępowania kwalifikacyjnego tylko po pozytywnym zaliczeniu zadania praktycznego;

3) rozmowy rekrutacyjnej. Wykaz obszarów podlegających ocenie podczas rozmowy rekrutacyjnej jest określony w arkuszu rozmowy rekrutacyjnej.

W ramach jednego postępowania rekrutacyjnego istnieje możliwość jednokrotnego przystąpienia do jego poszczególnych etapów.

Komisja rekrutacyjna sporządza protokół zawierający informacje o wynikach uzyskanych przez kandydata. Załącznikami do protokołu są dokumenty przedłożone przez kandydatów oraz przesłane przez kierowników jednostek kierujących kandydatów na rekrutację.

Protokół wraz z załącznikami przekazywany jest do komórki jednostki szkoleniowej właściwej w sprawach organizacji kursu.

6.

 System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. W czasie jego trwania policjanci są kwaterowani w jednostce szkoleniowej Policji. Prowadzący zajęcia oraz słuchacze uczestniczą w zajęciach w ubraniu cywilnym, bez środków przymusu bezpośredniego oraz broni palnej.

7.

 Czas trwania kursu i organizacja zajęć

Realizacja treści kształcenia zawartych w programie wymaga przeprowadzenia 102 godzin lekcyjnych (10 dni). Mając na względzie specyfikę prowadzonych czynności służbowych w komórkach werbunkowych, liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 10 godzin dziennie, z wyłączeniem zajęć symulacyjnych, trwających do czasu ukończenia realizacji zadania przydzielonego grupie.

Prowadzący symulacje lub ćwiczenia może regulować czas trwania zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie celów kształcenia. Przerwy między zajęciami, z uwagi na specyfikę tych zajęć, określa prowadzący zajęcia dydaktyczne.

Na całkowity czas kursu składają się:

PrzedsięwzięcieCzas realizacji

(w godz. lekcyjnych)

Zapoznanie z regulaminami i organizacją1
Zajęcia programowe100
Zakończenie szkolenia1
Ogółem102 (10 dni szkoleniowych)

8.

 Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 16 osób.

Za zgodą dyrektora Biura Służby Kryminalnej KGP, Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji lub komendanta szkoły Policji, istnieje możliwość uczestnictwa w kursie przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych, nie więcej jednak niż dwóch podczas jednej jego edycji, na podstawie zawartych porozumień.

9.

 Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Z uwagi na charakter prowadzonych zajęć niezbędne jest, aby odbywały się one w salach dydaktycznych przystosowanych do prowadzenia zajęć warsztatowych i symulacyjnych z właściwym do nich wyposażeniem.

Wskazane w programie metody realizacji zajęć są, według autorów, najbardziej optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kursu. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, gwarantującą osiągnięcie tych celów.

Rozkład zajęć dydaktycznych powinien uwzględniać uwagi co do kolejności zajęć wskazanych w programie kursu. Układ godzinowy i dzienny oraz regulacja przerw powinny być dostosowane do progresji treści kształcenia, dynamiki zajęć oraz efektów pracy grupy.

10.

 Wykładowcy

Zajęcia powinny być prowadzone przez minimum pięciu wykładowców, w tym wykładowców stowarzyszonych. Niezbędny do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia jest udział w prowadzeniu zajęć psychologów ze specjalizacją psychologii policyjnej stosowanej z KGP, KWP/KSP lub szkół policyjnych oraz policjantów komórek werbunkowych BSK KGP, CBŚP i KWP/KSP, posiadających doświadczenie wynikające z wykonywanych przedsięwzięć werbunkowych i kombinacji operacyjnych, współpracy z OZI oraz innych czynności operacyjno-rozpoznawczych. Jeżeli jest to konieczne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia, w zajęciach mogą brać udział policjanci innych jednostek organizacyjnych Policji.

11.

 Zakończenie kursu

Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie zaliczeń w ramach:

a) zadania indywidualnego, polegającego na przeprowadzeniu rozmowy z OZI, przyjęciu informacji oraz jej opracowaniu i udokumentowaniu, realizowanego na podstawie bloku 3 temat 2. Za prawidłową realizację zadania można uzyskać maksymalnie 10 punktów. Zaliczenie następuje po uzyskaniu minimum 60% punktów;

b) zadania grupowego, polegającego na przygotowaniu, przeprowadzeniu i udokumentowaniu przedsięwzięcia werbunkowego, realizowanego na podstawie bloku 1 temat 1. Za prawidłową realizację zadania można uzyskać maksymalnie 20 punktów. Zaliczenie następuje po uzyskaniu minimum 60% punktów;

c) predyspozycji psychologicznych określonych w arkuszu oceny predyspozycji psychologicznych słuchacza. W każdym z ocenianych obszarów można uzyskać od jednego wykładowcy od 1 do 4 punktów. Z punktów przyznanych przez wykładowców wyliczana jest średnia arytmetyczna. Zaliczenie następuje po uzyskaniu minimum 60% punktów w każdym z czterech ocenianych obszarów. Ocenianie następuje w trakcie zajęć symulacyjnych. Z uwagi na charakter czynności realizowanych przez komórki werbunkowe wymagane jest posiadanie przez policjanta określonych predyspozycji psychologicznych, których ocena nie podlega zaliczeniu poprawkowemu.

Policjant, który uzyskał wymagane zaliczenia, otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wpisanym ogólnym "wynikiem pozytywnym".

II.

 WZORY ARKUSZY I ZAŚWIADCZENIA

1. Wzór zaświadczenia potwierdzającego staż służby w komórkach realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze

"WZÓR"

...................................................................

(jednostka/komórka organizacyjna Policji)

.................................

(miejscowość i data)

ZAŚWIADCZENIE POTWIERDZAJĄCE STAŻ SŁUŻBY W KOMÓRKACH REALIZUJĄCYCH CZYNNOŚCI OPERACYJNO-ROZPOZNAWCZE

1. Stopień, imię i nazwisko ..........................................................................................

2. Identyfikator służbowy ............................................................................................

3. Aktualnie zajmowane stanowisko służbowe (komórka i jednostka organizacyjna Policji)

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

4. Wiek ...........................................................................................................................

5. Staż służby .................................................................................................................

6. Staż w komórkach operacyjno-rozpoznawczych ......................................................

7. Przebieg służby ..........................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

........................................................................................

(podpis pracownika komórki właściwej ds. kadrowych)

...............................

(pieczęć i podpis)1

1 Uprawniony do podpisania zaświadczenia jest kierownik jednostki organizacyjnej Policji KPP, KMP. KRP, KWP/KSP, CBŚP lub dyrektor BSK KGP.

2. Wzór arkusza rozmowy rekrutacyjnej

"WZÓR"

ARKUSZ ROZMOWY REKRUTACYJNEJ

1. Stopień, imię i nazwisko kandydata .........................................................................

2. Jednostka organizacyjna ...........................................................................................

PUNKTACJA
Nieadekwatna, niepożądana motywacja.1234Adekwatna, pożądana motywacja.
Nieprzygotowany merytorycznie do rozmowy.1234Przygotowany merytorycznie do rozmowy.
Niezaangażowany w przebieg rozmowy.1234Zaangażowany w przebieg rozmowy.
Ubiór i wygląd zewnętrzny niedostosowany do sytuacji.1234Ubiór i wygląd zewnętrzny dostosowany do sytuacji.
Przekazuje informacje w sposób niezrozumiały, niejasny, ma ubogi zasób słownictwa.1234Przekazuje informacje w sposób zrozumiały, jasny, ma bogaty zasób słownictwa.
Nie kontroluje emocji w trakcie rozmowy.1234Kontroluje emocje w trakcie rozmowy.
Ogólne wrażenie1234

Informacje dodatkowe ...........................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

Ocena rozmowy kwalifikacyjnej:

ZAKWALIFIKOWANY NIEZAKWALIFIKOWANY

Uzasadnienie decyzji komisji: ..............................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

........................ .....................................................

(data rozmowy) (podpis przewodniczącego komisji)

3. Wzór arkusza oceny predyspozycji psychologicznych słuchacza

"WZÓR"

ARKUSZ OCENY PREDYSPOZYCJI PSYCHOLOGICZNYCH SŁUCHACZA

.................................

(miejscowość i data)

stopień, imię i nazwisko ............................................................................................................
OCENAW 1W 2W 3W 4W 5W 6W 7Średnia arytmetyczna ocen
PREDYSPOZYCJA
Budowanie kontaktów społecznych
Wykorzystywanie inteligencji praktycznej
Radzenie sobie ze stresem
Realizowanie zadań

Komisja kwalifikacyjna na kursie specjalistycznym w zakresie działań werbunkowych zaopiniowała

pozytywnie / negatywnie słuchacza.1

UZASADNIENIE

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

..............................

........................................................

(podpis przewodniczącego komisji)

______________________

1 Niepotrzebne skreślić

III.

 TREŚCI KSZTAŁCENIA

BLOK NR 1: WYBRANE METODY PRACY OPERACYJNEJ

CELE: Po zrealizowaniu tematu uczestnik kursu będzie potrafił:

- przygotować, zaplanować i przeprowadzić przedsięwzięcie werbunkowe, w szczególności z wykorzystaniem kombinacji operacyjnej oraz udokumentować jego efekty,

- wykorzystać analizę kryminalną na potrzeby współpracy z osobowymi źródłami informacji,

- korzystać z zasobów policyjnych i pozapolicyjnych baz danych oraz pozyskiwać informacje z Internetu,

- zaplanować i przeprowadzić kombinację operacyjną oraz sporządzić sprawozdanie z kombinacji z wykorzystaniem agenta,

- scharakteryzować operację specjalną jako metodę pracy operacyjnej,

- przygotować i przeprowadzić wywiad operacyjny z wykorzystaniem funduszu operacyjnego, a następnie udokumentować jego wyniki.

TematCzas realizacji

(w godz. lekcyjnych)

MetodaWskazówki metodyczne do realizacji
1. Aspekty formalno-prawne i praktyczne w zakresie realizacji przedsięwzięcia werbunkowego.21wykład, ćwiczenia, symulacjaOmówić wszczęcie, planowanie i wykonanie przedsięwzięcia werbunkowego.

Wykorzystując studium przypadku, omówić praktyczne aspekty prowadzenia przedsięwzięcia werbunkowego z wykorzystaniem kombinacji operacyjnej w celu wytworzenia korzystnej sytuacji do nawiązania kontaktu z figurantem, a następnie przeprowadzenia z nim rozmowy werbunkowej.

Na podstawie przygotowanego wcześniej założenia zlecić słuchaczom przygotowanie, zaplanowanie i przeprowadzenie przedsięwzięcia werbunkowego oraz sporządzenie stosownej dokumentacji, a także przeprowadzenie rozmowy werbunkowej.

2. Analiza kryminalna.2wykład interaktywnyPrzedstawić możliwości wykorzystania analizy kryminalnej. Omówić zasady zlecania wykonania analizy kryminalnej oraz interpretacji i możliwości wykorzystania jej wyników przez policjanta współpracującego z OZI na podstawie przygotowanego wniosku.
3. Policyjne i pozapolicyjne bazy danych. Poszukiwanie informacji w Internecie.6wykład interaktywny, dyskusjaOmówić dostępne policyjne i pozapolicyjne bazy danych (m.in.: KSIP, NeoNet, SIO, OBOZI).

Omówić sposoby przeszukiwania Internetu w celu zdobywania informacji na potrzeby pozyskiwania i współpracy z OZI.

4. Aspekty formalno-prawne i praktyczne w zakresie realizacji kombinacji operacyjnej z wykorzystaniem agenta na potrzeby operacji specjalnych.18wykład, ćwiczenia, symulacjaOmówić kombinację operacyjną jako metodę pracy operacyjnej, w szczególności z wykorzystaniem agenta.

Na podstawie przygotowanego założenia zlecić słuchaczom sporządzenie planu kombinacji operacyjnej oraz wniosku o wykorzystanie agenta.

Na podstawie przygotowanego planu słuchacze przeprowadzą realizację kombinacji operacyjnej z wykorzystaniem agenta.

5. Aspekty formalno-prawne i praktyczne w zakresie realizacji operacji specjalnej.2wykładOmówić operację specjalną jako metodę pracy operacyjnej. Omówić procedurę zlecenia i obieg dokumentów przy wnioskowaniu o przeprowadzenie operacji specjalnej.
6. Aspekty formalno-prawne i praktyczne w zakresie realizacji wywiadu operacyjnego.10wykład, ćwiczeniaOmówić wywiad operacyjny jako metodę pracy operacyjnej. Na podstawie przygotowanych założeń polecić słuchaczom przeprowadzenie wywiadów operacyjnych.

Po wykonaniu czynności słuchacze sporządzą stosowną dokumentację.

BLOK NR 2: RZECZOWE ŚRODKI PRACY OPERACYJNEJ

CELE: Po zrealizowaniu tematu uczestnik szkolenia będzie potrafił:

- wykorzystać środki funduszu operacyjnego oraz sporządzić dokumentację i rozliczyć wydatkowanie tych środków,

- scharakteryzować istotę dokumentów legalizacyjnych, omówić zasady wnioskowania o wydanie dokumentów oraz ich wykorzystania,

- rozróżniać rzeczowe środki pracy operacyjnej w prowadzonych czynnościach służbowych.

TematCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)MetodaWskazówki metodyczne do realizacji
1. Fundusz operacyjny.6wykład, dyskusja, ćwiczeniaOmówić zasady korzystania z funduszu operacyjnego i sporządzania dokumentacji.

Na podstawie założeń polecić słuchaczom sporządzenie dokumentacji dotyczącej wydatkowania środków z funduszu operacyjnego.

2. Dokumenty legalizacyjne.2wykładOmówić procedury wnioskowania o wydanie dokumentów legalizacyjnych, ich wykorzystania oraz ewidencjonowania i przechowywania. W szczególności zwrócić uwagę na ograniczenia prawne w zakresie wykorzystania dokumentów legalizacyjnych.
3. Pozostałe rzeczowe środki pracy operacyjnej.4wykład, prezentacja sprzętuOmówić pozostałe rzeczowe środki pracy operacyjnej, w szczególności mieszkanie operacyjne, lokal operacyjny, operacyjny środek transportu i środki łączności.

Omówić sposoby ich pozyskiwania, wykorzystania i finansowania.

BLOK NR 3: TAKTYKA WSPÓŁPRACY Z OSOBOWYMI ŹRÓDŁAMI INFORMACJI

CELE: Po zrealizowaniu tematu uczestnik szkolenia będzie potrafił:

- określić zasady typowania osobowych źródeł informacji oraz sposoby ich opracowywania do ewentualnego pozyskania,

- planować, nawiązywać i kontynuować współpracę z OZI z zachowaniem zasad konspiracji i bezpieczeństwa,

- uzyskiwać, gromadzić, dokumentować i wykorzystywać informacje uzyskiwane od OZI.

TematCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)MetodaWskazówki metodyczne do realizacji
1. Praktyczne aspekty pozyskiwania i prowadzenia współpracy z osobowymi źródłami informacji.

2. Praktyczne aspekty przyjmowania i opracowania informacji od OZI.

3. Zagrożenia związane ze współpracą z OZI.

12wykład, dyskusja, ćwiczeniaOmówić praktyczne elementy typowania, opracowywania i pozyskiwania OZI.

Omówić zasady prowadzenia współpracy z OZI oraz sposoby jej dokumentowania.

Omówić zagrożenia związane ze współpracą z OZI.

Na podstawie założeń słuchacze przeprowadzą spotkanie z OZI i sporządzą wymaganą dokumentację.

BLOK NR 4: PSYCHOLOGIA POLICYJNA STOSOWANA

CELE: Po zrealizowaniu tematu uczestnik szkolenia będzie potrafił:

- świadomie korzystać z komunikacji werbalnej i pozawerbalnej,

- rozpoznawać potrzeby rozmówcy i wybierać strategię rozmowy, w tym właściwą ofertę,

- budować fragmenty odgrywania ról i scenariuszy w trakcie planowania i realizowania kombinacji operacyjnej.

TematCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)MetodaWskazówki metodyczne do realizacji
1. Komunikacja pozawerbalna.3ćwiczeniaPrzećwiczyć sposoby czerpania informacji o osobach z komunikatów pozawerbalnych.

Zaprezentować ekspresje mimiczne i komunikaty ciała związane z zagrożeniami bezpieczeństwa policjanta.

Omówić i przećwiczyć sposoby korzystania z komunikacji pozawerbalnej w budowaniu scenariusza kombinacji operacyjnej i autoprezentacji podczas prowadzenia wywiadu policyjnego (jawnego, niejawnego).

2. Komunikacja werbalna.3ćwiczeniaOmówić powszechne błędy w prowadzeniu wywiadu policyjnego i sposoby ich unikania. Omówić metody gromadzenia informacji w zależności od celu rozmowy.

Przećwiczyć zadawanie pytań otwartych, zamkniętych i pytań tematów.

3. Wskaźniki nieszczerości.3ćwiczeniaPrzećwiczyć rozpoznawanie wskaźników nieszczerości u rozmówcy. Omówić techniki budowania wiarygodności policjanta w trakcie pozyskiwania i współpracy z OZI. Przećwiczyć sposoby maskowania nieszczerości w trakcie odgrywania przez policjanta roli.
4. Wpływ społeczny.4ćwiczeniaOmówić reguły i techniki wpływu społecznego. Przećwiczyć stosowanie reguł i technik wpływu we współpracy z OZI.
5. Potrzeby psychologiczne i strategia rozmowy.4ćwiczeniaOmówić teorię potrzeb wg Masłowa i Murraya.

Przećwiczyć rozpoznawanie potrzeb jawnych i ukrytych. Wyjaśnić znaczenie kluczowych potrzeb psychologicznych wynikających z osobowości OZI, omówić ich znaczenie w trakcie pozyskiwania i współpracy z OZI.

Przećwiczyć parafrazę.