Program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów komórek organizacyjnych Policji właściwych w sprawach sztabowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2017.34

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 września 2022 r.

DECYZJA Nr 106
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 10 maja 2017 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów komórek organizacyjnych Policji właściwych w sprawach sztabowych

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów komórek organizacyjnych Policji właściwych w sprawach sztabowych, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie.
§  3. 
Kursy specjalistyczne dla policjantów komórek organizacyjnych Policji właściwych w sprawach sztabowych rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji prowadzi się na podstawie programu kursu specjalistycznego dla policjantów komórek organizacyjnych Policji właściwych w sprawach sztabowych, określonego w załączniku do decyzji, o której mowa w § 4.
§  4. 
Traci moc decyzja nr 399 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 czerwca 2008 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego dla policjantów komórek organizacyjnych Policji właściwych w sprawach sztabowych (Dz. Urz. KGP poz. 79).
§  5. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 1  

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH POLICJI WŁAŚCIWYCH W SPRAWACH SZTABOWYCH

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Forma zakończenia kursu

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1.
Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla policjantów komórek organizacyjnych Policji właściwych w sprawach sztabowych, zwany dalej "kursem".

2.
Cel kursu

Kurs przygotowuje policjanta z zakresu planowania, realizacji i analizy działań sztabowych, ze szczególnym uwzględnieniem akcji/operacji policyjnych.

3.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kieruje się policjantów w służbie stałej realizujących zadania sztabowe, nie krócej niż 1 rok.

4.
System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.

5.
Czas trwania kursu

Kurs trwa 10 dni szkoleniowych. Realizacja treści kształcenia zawartych w programie wymaga przeprowadzenia 77 godzin lekcyjnych.

Zajęcia dydaktyczne realizowane są od poniedziałku do piątku. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.

W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących rozkładu czasu służby, wprowadzić inny tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych oraz realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.

Na całkowity wymiar czasu trwania kursu w jednostce szkoleniowej składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu1
Test kompetencji1
Zajęcia programowe70
Egzamin końcowy i zakończenie kursu5
Ogółem77
6.
Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie powinna przekraczać 20 osób.

7.
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Przed rozpoczęciem kursu słuchacze poddawani są testowi kompetencji, składającemu się z 30 zadań testowych zamkniętych. Każde zadanie testowe ma cztery odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawdziwa. Wynik testu kompetencji stanowi diagnozę umiejętności początkowych. Liczba uzyskanych punktów jest informacją dla prowadzących zajęcia. Merytorycznie treści testu muszą odzwierciedlać zakres zadań realizowanych w komórkach właściwych do zadań sztabowych jednostek Policji. Test kompetencji opracowuje jednostka szkoleniowa realizująca kurs.

Jednostka kierująca policjanta na kurs w miarę możliwości wyposaża go w komputer przenośny (notebook).

Podczas realizacji treści programowych, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie pożądanych postaw i zachowań w zakresie poszanowania prawa, zasad etyki zawodowej, praw człowieka, działań antykorupcyjnych oraz polityki antydyskryminacyjnej.

Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni komórek dydaktycznych jednostki szkoleniowej, której powierzono kurs do realizacji, wspomagani przez doświadczonych funkcjonariuszy Policji KGP/KWP/KSP, wspierani także w razie potrzeby przez przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych.

Realizacja tematu nr 2 - Przygotowanie i planowanie działań sztabowych - zagadnienie nr 2 "Miejsce Policji w systemie zarządzania kryzysowego." zajęcia prowadzi przedstawiciel Głównego Sztabu Policji KGP realizujący zagadnienia z zakresu zarządzania kryzysowego (6 godz. lekcyjnych).

Realizacja tematu nr 2 - Przygotowanie i planowanie działań sztabowych - zagadnienie nr 3 "Specyfika funkcjonowania jednostek Policji w sytuacji wystąpienia zdarzeń szczególnych." z zakresu tematyki administracyjno-prawnej zajęcia prowadzi nauczyciel realizujący zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego i cywilnego (2 godz. lekcyjne).

Realizacja tematu nr 2 - Przygotowanie i planowanie działań sztabowych - zagadnienie nr 8 "Terenoznawstwo" część praktyczna powinna być prowadzona w terenie przez co najmniej dwóch nauczycieli policyjnych przy wykorzystaniu urządzeń tradycyjnych i elektronicznych.

Nauczyciele policyjni zobligowani są do zapoznania się z całym programem. Podczas realizacji kolejnych tematów wskazane jest odwoływanie się do wcześniej zrealizowanych treści.

Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej realizującej dane zagadnienie, dopuszczalne jest regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów.

Wskazywane w programie metody realizacji zajęć są proponowane jako optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia mogą wybrać inną metodę, jeżeli zagwarantuje ona ich osiągnięcie.

Prowadzący zajęcia mają obowiązek prowadzić kurs zgodnie z aktualnymi uregulowaniami formalnoprawnymi.

8.
Zakres tematyczny oraz system oceniania
Lp.TematCzas realizacji w godz. lekcyjnychSystem oceniania
1.Wykorzystywanie psychologicznych aspektów w działaniach sztabowych4Każdy temat podlega zaliczeniu w formie zapisu uogólnionego- zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).
2.Przygotowanie i planowanie działań sztabowych48
3.Realizacja działań sztabowych10
4.Analiza i ocena działań sztabowych8
Razem:70
9.
Forma zakończenia kursu

Kurs kończy się egzaminem końcowym. Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest uzyskanie zaliczeń ze wszystkich tematów przewidzianych w programie.

Egzamin końcowy przeprowadza się według poniższych zasad:

1.
Komisja egzaminacyjna powoływana jest przez kierownika jednostki szkoleniowej, której powierzono do realizacji kurs.
2.
W skład komisji wchodzą przedstawiciele jednostki szkoleniowej, w której realizowany jest kurs.
3.
Egzamin końcowy prowadzony jest w formie pisemnego testu wiedzy oraz sprawdzianu ustnego.
4.
Egzamin końcowy opracowuje jednostka szkoleniowa realizująca kurs.
5.
Pisemny test wiedzy składa się z 30 zadań testowych, ocenianych w skali od 0 do 1 punktu za każdą odpowiedź i trwa 30 minut.
6.
Każde z zadań testowych zawiera 4 odpowiedzi, wśród których tylko jedna jest prawdziwa. Za każdą poprawną odpowiedź słuchacz kursu otrzymuje 1 punkt.
7.
Warunkiem przystąpienia do sprawdzianu ustnego jest uzyskanie przez policjanta, co najmniej 21 punktów. Stanowi to 70 % wszystkich punktów możliwych do uzyskania w pisemnym teście wiedzy. Kryteria oceny pisemnego testu wiedzy:
ocena 1niedostatecznaod 0 do 20 poprawnych odpowiedzi
ocena 2dopuszczającaod 21 do 22 poprawnych odpowiedzi
ocena 3poprawnaod 23 do 24 poprawnych odpowiedzi
ocena 4dobraod 25 do 26 poprawnych odpowiedzi
ocena 5bardzo dobraod 27 do 28 poprawnych odpowiedzi
ocena 6wyróżniającaod 29 do 30 poprawnych odpowiedzi
8.
Sprawdzian ustny składa się z dwóch pytań z zakresu merytorycznego kursu.
9.
Komisja ocenia odpowiedź egzaminowanego w skali od 0 do 20 punktów.
10.
Zaliczenie tego etapu egzaminu końcowego następuje po uzyskaniu co najmniej 14 punktów (70%) z 20 możliwych do uzyskania.

Kryteria oceny sprawdzianu ustnego:

ocena 1niedostatecznaod 0 do 13 punktów
ocena 2dopuszczającaod 14 do 15 punktów
ocena 3poprawnaod 16 do 17 punktów
ocena 4dobra18 punktów
ocena 5bardzo dobra19 punktów
ocena 6wyróżniająca20 punktów
11.
Pozytywny wynik sprawdzianu ustnego warunkuje zaliczenie całego egzaminu końcowego.
12.
Ocena z egzaminu końcowego jest średnią arytmetyczną ocen z pisemnego testu wiedzy oraz sprawdzianu ustnego.

Absolwent kursu otrzymuje Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego, gdzie w miejsce ogólnego wyniku nauki stosuje się wpis "pozytywnym" i z oceną z egzaminu końcowego.

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

TEMAT NR 1: Wykorzystanie psychologicznych aspektów w działaniach sztabowych

Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił opisać czynniki psychologiczne mające wpływ na skuteczne podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Psychologiczne aspekty podejmowania decyzji w sytuacjach kryzysowych.4ćwiczeniaOmów:

- wpływ warunków podejmowania decyzji w występowaniu błędów decyzyjnych,

- składowe procesu decyzyjnego,

- racjonalny model podejmowania decyzji,

- warunki optymalizacji decyzji,

- czynniki zakłócające podejmowanie decyzji,

- wybrane cechy osobowościowe wpływające na procesy decyzyjne.

TEMAT NR 2: Przygotowanie i planowanie działań sztabowych

Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wskazać miejsce Policji w systemie zarządzania kryzysowego,

- zdefiniować sytuacje kryzysowe i zdarzenia szczególne,

- wskazać właściwości funkcjonowania jednostek Policji w sytuacjach kryzysowych i zdarzeniach szczególnych,

- scharakteryzować system dowodzenia w Policji,

- scharakteryzować dokumenty sztabowe,

- scharakteryzować gromadzenie i przetwarzanie informacji o działaniach sztabowych,

- przeprowadzić analizę zagrożeń,

- określić zadania i organizację sztabu dowódcy akcji/operacji policyjnej,

- określić warianty działań,

- dokonać kalkulacji sił i środków niezbędnych do realizacji działań,

- przygotować plan działania dowódcy akcji/operacji policyjnej i inne niezbędne dokumenty,

- posługiwać się mapą w terenie oraz urządzeniami nawigacyjnymi.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Kierowanie w Policji i jego formy.2wykładWskaż różnice jakie występują między formami kierowania w Policji.
2. Miejsce Policji w systemie zarządzania kryzysowego.6wykład, dyskusjaPrzedstaw umiejscowienie Policji w systemie zarządzania kryzysowego. Zdefiniuj pojęcie sytuacji kryzysowej i przedstaw katalog tych sytuacji w ujęciu policyjnym. Po wskazaniu katalogu, krótko scharakteryzuj każdą z nich i przedstaw:

- podmioty wiodące w zakresie zagrożenia,

- czynności do wykonania przez Policję w ramach etapu wstępnego i etapu realizacji.

Omów podstawy prawne niezbędne do wydania polecenia wykonania lotu dla załogi statku powietrznego Lotnictwa Policji/Bezzałogowego Statku Powietrznego Policji w trakcie sytuacji kryzysowych.

3. Specyfika funkcjonowania jednostek Policji w sytuacji wystąpienia zdarzeń szczególnych.4wykład, dyskusjaWykorzystując wiedzę i doświadczenie zawodowe słuchaczy poprowadź dyskusję, której celem będzie opracowanie katalogu wydarzeń w związku z którymi prowadzi się działania policyjne w formie akcji/operacji policyjnej. Po zweryfikowaniu opracowanego katalogu z aktualnie obowiązującymi przepisami krótko zdefiniuj każde wydarzenie.

Korzystając z doświadczeń słuchaczy omów uwarunkowania realizacji zadań w jednostkach wszystkich szczebli.

Przedstaw aspekty funkcjonowania jednostek Policji w sytuacji wystąpienia zdarzeń szczególnych z uwzględnieniem sytuacji administracyjno-prawnej charakterystycznej dla każdej z nich.

4. Gromadzenie i przetwarzanie informacji.4wykład, ćwiczeniaOmów podstawę prawną (PRIM, RDP), zakres informacyjny oraz podział zadań i możliwości uzyskania danych - nadzór i uprawnienia dostępu do PRIM.

Zapoznaj z możliwością rejestracji oraz wyszukiwania imprez masowych z wykorzystaniem kalendarza i terminarza imprez w zakładce Impreza i Zapowiedź.

Omów wyszukiwanie z zastosowaniem, zakładki Osoba - Rejestr Osób, Osoba z zakazami. Przedstaw możliwości wykorzystania funkcjonalności Zapytania/Odpowiedzi.

W ramach ćwiczeń:

- zarejestruj nową imprezę w PRIM,

- zmodyfikuj istniejącą rejestrację,

- uzupełnij planowane działania Policji,

- uzupełnij imprezę o realizację zabezpieczenia, działania policyjne, wydarzenia i przemieszczanie,

- zaprezentuj czynności związane z zakończeniem imprezy,

- zaprezentuj sposób rejestracji informacji w systemie KSIP w module wydarzenia,

- wskaż na możliwość powiązania rejestracji z modułem PRIM,

- wskaż na możliwość powiązania legitymowania z imprezą zarejestrowaną w PRIM,

- omów możliwości wykorzystania Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji w gromadzeniu i przetwarzaniu informacji w prowadzonych działaniach sztabowych.

5. Dokumenty sztabowe.6wykładZdefiniuj pojęcie dokumentów sztabowych. Podziel dokumenty sztabowe ze względu na treść i przeznaczenie, wskaż przykładowy katalog dokumentów sztabowych. Omów poszczególne dokumenty. Na podstawie obowiązujących przepisów i przykładowego katalogu wskaż znaczenie poszczególnych dokumentów odnosząc się do ich wartości: normatywnych, informacyjnych, funkcjonalnych, porządkujących działania
6. Rozpoznanie i analiza zagrożenia.8wykład(organizacyjnych). Przedstaw zasady tworzenia dokumentów graficznych, w tym nanoszenia sytuacji taktycznej na mapę lub plan.

Omów organizację i tryb wykonywania przez Policję zadań w zakresie rozpoznania, zapobiegania oraz zwalczania zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego. Szczególną uwagę zwróć na rolę analizy zagrożeń.

7. Sporządzanie dokumentów sztabowych.8wykład, ćwiczeniaPrzedstaw słuchaczom założenia do ćwiczeń oraz podaj podstawowe informacje niezbędne do przeprowadzenia analizy zagrożeń. Poleć sporządzenie podstawowej dokumentacji sztabowej (analiza zagrożeń, decyzja, wniosek o siły wsparcia, plan działania, raport końcowy). W trakcie zadania prowadź konsultacje, sprawdzaj wyniki, wskazuj mocne i słabe strony przyjętego toku myślenia. Poleć słuchaczom sporządzenie planu działania dowódcy akcji/operacji policyjnej. Na bieżąco konsultuj ze słuchaczami postępy w tworzeniu planów. Omów proponowane przez słuchaczy rozwiązania wskazując ich mocne i słabe strony, ze względu na możliwość wykorzystania w planie działania dowódcy akcji/operacji policyjnej. Omów przygotowane dokumenty sztabowe.
8. Terenoznawstwo.10wykład, ćwiczeniaPrzedstaw słuchaczom podstawowe rodzaje map topograficznych, omów pojęcie kierunkowania mapy, umowne znaki topograficzne oraz umówione znaki Policji, zasady przygotowania mapy do pracy, orientowania się w terenie z mapą i bez mapy, zasady korzystania z urządzeń nawigacyjnych (tradycyjnych oraz elektronicznych).

Do ćwiczeń realizowanych w terenie podziel słuchaczy na kilkuosobowe grupy. Każdej z grup przydziel różne scenariusze dotyczące: posługiwania się mapą w terenie, radzenia sobie bez mapy oraz posługiwania się urządzeniami nawigacyjnymi tradycyjnymi i elektronicznymi.

W miarę możliwości nawiąż współpracę z wydziałem właściwym do spraw poszukiwania i identyfikacji osób w zakresie użycia Bezzałogowych Statków Powietrznych Policji do działań w terenie zurbanizowanym i zalesionym.

TEMAT NR 3: Realizacja działań sztabowych

Cele: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił:

- właściwie realizować zadania sztabowe,

- sformułować zadania dla służb wspomagających,

- określić zakres współdziałania z podmiotami spoza Policji.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Proces decyzyjny, współdziałanie z podmiotami spoza Policji oraz obieg informacji.10ćwiczenia, dyskusjaNa podstawie przygotowanych planów działania przeprowadź ćwiczenia praktyczne, w których zadaniem słuchaczy będzie realizacja akcji/operacji policyjnej z uwzględnieniem współdziałania z podmiotami spoza Policji. Wyznacz grupy słuchaczy ćwiczących oraz podgrywających. Poleć słuchaczom określenie zadań dla służb wspomagających i podmiotów spoza Policji.

Notuj spostrzeżenia związane z realizacją ćwiczeń. Omów działania słuchaczy po zakończeniu wszystkich ćwiczeń praktycznych.

TEMAT NR 4: Analiza i ocena działań sztabowych

Cele: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił:

- przeprowadzić analizę przebiegu akcji/operacji policyjnej,

- sformułować wnioski końcowe.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Analiza przebiegu akcji/operacji policyjnej.4ćwiczeniaNa podstawie dokumentacji z rzeczywistej akcji/operacji policyjnej poleć słuchaczom przeprowadzenie jej analizy, ze szczególnym uwzględnieniem słabych stron i wskazaniem sposobów ich eliminowania.
2. Raport końcowy.4ćwiczeniaNa podstawie wyników powyższej analizy poleć słuchaczom sporządzenie raportu końcowego oraz zaprezentowanie wyników pracy wraz z uzasadnieniem przyjętego stanowiska. Omów raporty.
1 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 decyzji nr 65 z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.80) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 stycznia 2022 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez § 1 decyzji nr 304 z dnia 21 września 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.224) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 września 2022 r.