Program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów komórek organizacyjnych Policji właściwych w sprawach sztabowych.
Dz.Urz.KGP.2017.34
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 106
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 10 maja 2017 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów komórek organizacyjnych Policji właściwych w sprawach sztabowych
ZAŁĄCZNIK 1
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH POLICJI WŁAŚCIWYCH W SPRAWACH SZTABOWYCH
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH POLICJI WŁAŚCIWYCH W SPRAWACH SZTABOWYCH
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny dla policjantów komórek organizacyjnych Policji właściwych w sprawach sztabowych, zwany dalej "kursem".
Kurs przygotowuje policjanta z zakresu planowania, realizacji i analizy działań sztabowych, ze szczególnym uwzględnieniem akcji/operacji policyjnych.
Na kurs kieruje się policjantów w służbie stałej realizujących zadania sztabowe, nie krócej niż 1 rok.
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.
Kurs trwa 10 dni szkoleniowych. Realizacja treści kształcenia zawartych w programie wymaga przeprowadzenia 77 godzin lekcyjnych.
Zajęcia dydaktyczne realizowane są od poniedziałku do piątku. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących rozkładu czasu służby, wprowadzić inny tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych oraz realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu w jednostce szkoleniowej składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu | 1 |
Test kompetencji | 1 |
Zajęcia programowe | 70 |
Egzamin końcowy i zakończenie kursu | 5 |
Ogółem | 77 |
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie powinna przekraczać 20 osób.
Przed rozpoczęciem kursu słuchacze poddawani są testowi kompetencji, składającemu się z 30 zadań testowych zamkniętych. Każde zadanie testowe ma cztery odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawdziwa. Wynik testu kompetencji stanowi diagnozę umiejętności początkowych. Liczba uzyskanych punktów jest informacją dla prowadzących zajęcia. Merytorycznie treści testu muszą odzwierciedlać zakres zadań realizowanych w komórkach właściwych do zadań sztabowych jednostek Policji. Test kompetencji opracowuje jednostka szkoleniowa realizująca kurs.
Jednostka kierująca policjanta na kurs w miarę możliwości wyposaża go w komputer przenośny (notebook).
Podczas realizacji treści programowych, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie pożądanych postaw i zachowań w zakresie poszanowania prawa, zasad etyki zawodowej, praw człowieka, działań antykorupcyjnych oraz polityki antydyskryminacyjnej.
Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni komórek dydaktycznych jednostki szkoleniowej, której powierzono kurs do realizacji, wspomagani przez doświadczonych funkcjonariuszy Policji KGP/KWP/KSP, wspierani także w razie potrzeby przez przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych.
Realizacja tematu nr 2 - Przygotowanie i planowanie działań sztabowych - zagadnienie nr 2 "Miejsce Policji w systemie zarządzania kryzysowego." zajęcia prowadzi przedstawiciel Głównego Sztabu Policji KGP realizujący zagadnienia z zakresu zarządzania kryzysowego (6 godz. lekcyjnych).
Realizacja tematu nr 2 - Przygotowanie i planowanie działań sztabowych - zagadnienie nr 3 "Specyfika funkcjonowania jednostek Policji w sytuacji wystąpienia zdarzeń szczególnych." z zakresu tematyki administracyjno-prawnej zajęcia prowadzi nauczyciel realizujący zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego i cywilnego (2 godz. lekcyjne).
Realizacja tematu nr 2 - Przygotowanie i planowanie działań sztabowych - zagadnienie nr 8 "Terenoznawstwo" część praktyczna powinna być prowadzona w terenie przez co najmniej dwóch nauczycieli policyjnych przy wykorzystaniu urządzeń tradycyjnych i elektronicznych.
Nauczyciele policyjni zobligowani są do zapoznania się z całym programem. Podczas realizacji kolejnych tematów wskazane jest odwoływanie się do wcześniej zrealizowanych treści.
Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej realizującej dane zagadnienie, dopuszczalne jest regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów.
Wskazywane w programie metody realizacji zajęć są proponowane jako optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia mogą wybrać inną metodę, jeżeli zagwarantuje ona ich osiągnięcie.
Prowadzący zajęcia mają obowiązek prowadzić kurs zgodnie z aktualnymi uregulowaniami formalnoprawnymi.
Lp. | Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | System oceniania |
1. | Wykorzystywanie psychologicznych aspektów w działaniach sztabowych | 4 | Każdy temat podlega zaliczeniu w formie zapisu uogólnionego- zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). |
2. | Przygotowanie i planowanie działań sztabowych | 48 | |
3. | Realizacja działań sztabowych | 10 | |
4. | Analiza i ocena działań sztabowych | 8 | |
Razem: | 70 |
Kurs kończy się egzaminem końcowym. Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest uzyskanie zaliczeń ze wszystkich tematów przewidzianych w programie.
Egzamin końcowy przeprowadza się według poniższych zasad:
ocena 1 | niedostateczna | od 0 do 20 poprawnych odpowiedzi |
ocena 2 | dopuszczająca | od 21 do 22 poprawnych odpowiedzi |
ocena 3 | poprawna | od 23 do 24 poprawnych odpowiedzi |
ocena 4 | dobra | od 25 do 26 poprawnych odpowiedzi |
ocena 5 | bardzo dobra | od 27 do 28 poprawnych odpowiedzi |
ocena 6 | wyróżniająca | od 29 do 30 poprawnych odpowiedzi |
Kryteria oceny sprawdzianu ustnego:
ocena 1 | niedostateczna | od 0 do 13 punktów |
ocena 2 | dopuszczająca | od 14 do 15 punktów |
ocena 3 | poprawna | od 16 do 17 punktów |
ocena 4 | dobra | 18 punktów |
ocena 5 | bardzo dobra | 19 punktów |
ocena 6 | wyróżniająca | 20 punktów |
Absolwent kursu otrzymuje Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego, gdzie w miejsce ogólnego wyniku nauki stosuje się wpis "pozytywnym" i z oceną z egzaminu końcowego.
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił opisać czynniki psychologiczne mające wpływ na skuteczne podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Psychologiczne aspekty podejmowania decyzji w sytuacjach kryzysowych. | 4 | ćwiczenia | Omów: - wpływ warunków podejmowania decyzji w występowaniu błędów decyzyjnych, - składowe procesu decyzyjnego, - racjonalny model podejmowania decyzji, - warunki optymalizacji decyzji, - czynniki zakłócające podejmowanie decyzji, - wybrane cechy osobowościowe wpływające na procesy decyzyjne. |
TEMAT NR 2: Przygotowanie i planowanie działań sztabowych
Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać miejsce Policji w systemie zarządzania kryzysowego,
- zdefiniować sytuacje kryzysowe i zdarzenia szczególne,
- wskazać właściwości funkcjonowania jednostek Policji w sytuacjach kryzysowych i zdarzeniach szczególnych,
- scharakteryzować system dowodzenia w Policji,
- scharakteryzować dokumenty sztabowe,
- scharakteryzować gromadzenie i przetwarzanie informacji o działaniach sztabowych,
- przeprowadzić analizę zagrożeń,
- określić zadania i organizację sztabu dowódcy akcji/operacji policyjnej,
- określić warianty działań,
- dokonać kalkulacji sił i środków niezbędnych do realizacji działań,
- przygotować plan działania dowódcy akcji/operacji policyjnej i inne niezbędne dokumenty,
- posługiwać się mapą w terenie oraz urządzeniami nawigacyjnymi.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Kierowanie w Policji i jego formy. | 2 | wykład | Wskaż różnice jakie występują między formami kierowania w Policji. |
2. Miejsce Policji w systemie zarządzania kryzysowego. | 6 | wykład, dyskusja | Przedstaw umiejscowienie Policji w systemie zarządzania kryzysowego. Zdefiniuj pojęcie sytuacji kryzysowej i przedstaw katalog tych sytuacji w ujęciu policyjnym. Po wskazaniu katalogu, krótko scharakteryzuj każdą z nich i przedstaw: - podmioty wiodące w zakresie zagrożenia, - czynności do wykonania przez Policję w ramach etapu wstępnego i etapu realizacji. Omów podstawy prawne niezbędne do wydania polecenia wykonania lotu dla załogi statku powietrznego Lotnictwa Policji/Bezzałogowego Statku Powietrznego Policji w trakcie sytuacji kryzysowych. |
3. Specyfika funkcjonowania jednostek Policji w sytuacji wystąpienia zdarzeń szczególnych. | 4 | wykład, dyskusja | Wykorzystując wiedzę i doświadczenie zawodowe słuchaczy poprowadź dyskusję, której celem będzie opracowanie katalogu wydarzeń w związku z którymi prowadzi się działania policyjne w formie akcji/operacji policyjnej. Po zweryfikowaniu opracowanego katalogu z aktualnie obowiązującymi przepisami krótko zdefiniuj każde wydarzenie. Korzystając z doświadczeń słuchaczy omów uwarunkowania realizacji zadań w jednostkach wszystkich szczebli. Przedstaw aspekty funkcjonowania jednostek Policji w sytuacji wystąpienia zdarzeń szczególnych z uwzględnieniem sytuacji administracyjno-prawnej charakterystycznej dla każdej z nich. |
4. Gromadzenie i przetwarzanie informacji. | 4 | wykład, ćwiczenia | Omów podstawę prawną (PRIM, RDP), zakres informacyjny oraz podział zadań i możliwości uzyskania danych - nadzór i uprawnienia dostępu do PRIM. Zapoznaj z możliwością rejestracji oraz wyszukiwania imprez masowych z wykorzystaniem kalendarza i terminarza imprez w zakładce Impreza i Zapowiedź. Omów wyszukiwanie z zastosowaniem, zakładki Osoba - Rejestr Osób, Osoba z zakazami. Przedstaw możliwości wykorzystania funkcjonalności Zapytania/Odpowiedzi. W ramach ćwiczeń: - zarejestruj nową imprezę w PRIM, - zmodyfikuj istniejącą rejestrację, - uzupełnij planowane działania Policji, - uzupełnij imprezę o realizację zabezpieczenia, działania policyjne, wydarzenia i przemieszczanie, - zaprezentuj czynności związane z zakończeniem imprezy, - zaprezentuj sposób rejestracji informacji w systemie KSIP w module wydarzenia, - wskaż na możliwość powiązania rejestracji z modułem PRIM, - wskaż na możliwość powiązania legitymowania z imprezą zarejestrowaną w PRIM, - omów możliwości wykorzystania Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji w gromadzeniu i przetwarzaniu informacji w prowadzonych działaniach sztabowych. |
5. Dokumenty sztabowe. | 6 | wykład | Zdefiniuj pojęcie dokumentów sztabowych. Podziel dokumenty sztabowe ze względu na treść i przeznaczenie, wskaż przykładowy katalog dokumentów sztabowych. Omów poszczególne dokumenty. Na podstawie obowiązujących przepisów i przykładowego katalogu wskaż znaczenie poszczególnych dokumentów odnosząc się do ich wartości: normatywnych, informacyjnych, funkcjonalnych, porządkujących działania |
6. Rozpoznanie i analiza zagrożenia. | 8 | wykład | (organizacyjnych). Przedstaw zasady tworzenia dokumentów graficznych, w tym nanoszenia sytuacji taktycznej na mapę lub plan. Omów organizację i tryb wykonywania przez Policję zadań w zakresie rozpoznania, zapobiegania oraz zwalczania zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego. Szczególną uwagę zwróć na rolę analizy zagrożeń. |
7. Sporządzanie dokumentów sztabowych. | 8 | wykład, ćwiczenia | Przedstaw słuchaczom założenia do ćwiczeń oraz podaj podstawowe informacje niezbędne do przeprowadzenia analizy zagrożeń. Poleć sporządzenie podstawowej dokumentacji sztabowej (analiza zagrożeń, decyzja, wniosek o siły wsparcia, plan działania, raport końcowy). W trakcie zadania prowadź konsultacje, sprawdzaj wyniki, wskazuj mocne i słabe strony przyjętego toku myślenia. Poleć słuchaczom sporządzenie planu działania dowódcy akcji/operacji policyjnej. Na bieżąco konsultuj ze słuchaczami postępy w tworzeniu planów. Omów proponowane przez słuchaczy rozwiązania wskazując ich mocne i słabe strony, ze względu na możliwość wykorzystania w planie działania dowódcy akcji/operacji policyjnej. Omów przygotowane dokumenty sztabowe. |
8. Terenoznawstwo. | 10 | wykład, ćwiczenia | Przedstaw słuchaczom podstawowe rodzaje map topograficznych, omów pojęcie kierunkowania mapy, umowne znaki topograficzne oraz umówione znaki Policji, zasady przygotowania mapy do pracy, orientowania się w terenie z mapą i bez mapy, zasady korzystania z urządzeń nawigacyjnych (tradycyjnych oraz elektronicznych). Do ćwiczeń realizowanych w terenie podziel słuchaczy na kilkuosobowe grupy. Każdej z grup przydziel różne scenariusze dotyczące: posługiwania się mapą w terenie, radzenia sobie bez mapy oraz posługiwania się urządzeniami nawigacyjnymi tradycyjnymi i elektronicznymi. W miarę możliwości nawiąż współpracę z wydziałem właściwym do spraw poszukiwania i identyfikacji osób w zakresie użycia Bezzałogowych Statków Powietrznych Policji do działań w terenie zurbanizowanym i zalesionym. |
TEMAT NR 3: Realizacja działań sztabowych
Cele: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił:
- właściwie realizować zadania sztabowe,
- sformułować zadania dla służb wspomagających,
- określić zakres współdziałania z podmiotami spoza Policji.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Proces decyzyjny, współdziałanie z podmiotami spoza Policji oraz obieg informacji. | 10 | ćwiczenia, dyskusja | Na podstawie przygotowanych planów działania przeprowadź ćwiczenia praktyczne, w których zadaniem słuchaczy będzie realizacja akcji/operacji policyjnej z uwzględnieniem współdziałania z podmiotami spoza Policji. Wyznacz grupy słuchaczy ćwiczących oraz podgrywających. Poleć słuchaczom określenie zadań dla służb wspomagających i podmiotów spoza Policji. Notuj spostrzeżenia związane z realizacją ćwiczeń. Omów działania słuchaczy po zakończeniu wszystkich ćwiczeń praktycznych. |
TEMAT NR 4: Analiza i ocena działań sztabowych
Cele: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił:
- przeprowadzić analizę przebiegu akcji/operacji policyjnej,
- sformułować wnioski końcowe.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Analiza przebiegu akcji/operacji policyjnej. | 4 | ćwiczenia | Na podstawie dokumentacji z rzeczywistej akcji/operacji policyjnej poleć słuchaczom przeprowadzenie jej analizy, ze szczególnym uwzględnieniem słabych stron i wskazaniem sposobów ich eliminowania. |
2. Raport końcowy. | 4 | ćwiczenia | Na podstawie wyników powyższej analizy poleć słuchaczom sporządzenie raportu końcowego oraz zaprezentowanie wyników pracy wraz z uzasadnieniem przyjętego stanowiska. Omów raporty. |
- zmieniony przez § 1 decyzji nr 65 z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.80) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 stycznia 2022 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez § 1 decyzji nr 304 z dnia 21 września 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.224) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 września 2022 r.