Program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów prowadzących łodzie służbowe w trudnych warunkach atmosferycznych.
Dz.Urz.KGP.2023.53
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 251
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 31 lipca 2023 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów prowadzących łodzie służbowe w trudnych warunkach atmosferycznych
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW PROWADZĄCYCH ŁODZIE SŁUŻBOWE W TRUDNYCH WARUNKACH ATMOSFERYCZNYCH
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW PROWADZĄCYCH ŁODZIE SŁUŻBOWE W TRUDNYCH WARUNKACH ATMOSFERYCZNYCH
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu i forma przeprowadzenia egzaminu
10. Lista wyposażenia dydaktycznego
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny dla policjantów prowadzących łodzie służbowe w trudnych warunkach atmosferycznych, zwany dalej "kursem".
Celem kursu jest przygotowanie policjantów do wykonywania zadań na wodach podczas trwania złych warunków pogodowych i hydrologicznych.
Kurs przygotowuje policjantów do wykonywania następujących zadań:
- podejmowania działań ratowniczych podczas trudnych i ekstremalnych warunków atmosferycznych, a także w czasie powodzi,
- obsługi specjalistycznego sprzętu nawigacyjnego (np. radar, echosonda, urządzenia GPS, zintegrowane urządzenia nawigacyjne, noktowizor, kamera termowizyjna) w trudnych warunkach atmosferycznych, - manewrowania łodzią w warunkach trudnych, ekstremalnych i zbliżonych do powodziowych.
Na kurs kierowani są policjanci, którzy pełnią lub są przewidywani do pełnienia służby w stałych jednostkach/komórkach wodnych Policji, a także wyznaczeni z innych jednostek i komórek organizacyjnych Policji, którzy posiadają kwalifikacje niezbędne do prowadzenia łodzi służbowych.
Kurs realizowany jest w systemie stacjonarnym.
Kurs trwa 12 dni szkoleniowych i wymaga przeprowadzenia 92 godzin lekcyjnych.
Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, realizowanych od poniedziałku do piątku, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki szkoleniowej może przy zachowaniu przepisów dotyczących czasu służby, wprowadzić inny dzienny oraz tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych oraz realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu | 2 |
Zajęcia programowe | 84 |
Egzamin i zakończenie kursu | 6 |
Ogółem | 92 |
Treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod i technik dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć nie może przekraczać 16 osób.
Miejscem realizacji kursu jest obiekt szkoleniowy znajdujący się na wodach otwartych z własnym portem i dostępem do akwenu umożliwiającego realizowanie zajęć praktycznych w trudnych i ekstremalnych warunkach atmosferycznych położony na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.
Do prowadzenia zajęć dydaktycznych wykorzystywane są łodzie służbowe wyposażone w sprzęt nawigacyjny i echosondy, pontony i pojazdy będące na wyposażeniu jednostki szkoleniowej, której powierzono realizację kursu, wraz z materiałami pędnymi i smarnymi w ilości niezbędnej do realizacji programu. Ponadto dla każdego słuchacza należy przygotować mapy akwenów, na których prowadzone będą zajęcia oraz busole lub inny sprzęt niezbędny do realizacji zajęć z zakresu terenoznawstwa oraz nawigacji (np. urządzenia GPS).
Zajęcia dydaktyczne realizowane są na wodach otwartych bez względu na warunki pogodowe i porę dnia. Prowadzący zajęcia mają możliwość gospodarowania czasem na realizację poszczególnych zajęć w sposób gwarantujący osiągnięcie zakładanych programem celów. Przez pierwsze dwa dni kursu, zajęcia należy realizować w porze dziennej. W pozostałe dni zajęcia realizowane są w takiej porze dnia, w której występują trudne lub ekstremalne warunki atmosferyczne. Z uwagi na wysoki stopień trudności realizowanych zadań jak również z uwagi na bezpieczeństwo, zajęcia na kursie powinny być prowadzone przez min. 3 wykładowców.
Policjanci skierowani na kurs obowiązani są posiadać wyposażenie i dokumenty w postaci:
1. Ubioru ćwiczebnego służbowego adekwatnego do pory roku umożliwiającego realizację zadań w złych warunkach pogodowych.
2. Skafandrów neoprenowych.
3. Latarki z zapasem baterii.
4. Aktualnych badań profilaktycznych.
5. Kwalifikacji niezbędnych do prowadzenia łodzi służbowych.
6. Upoważnienia do prowadzenia sprzętu transportowego Policji.
Ponadto z uwagi na charakter kursu odbywającego się w trudnych warunkach, policjanci skierowani na kurs zobowiązani są posiadać dokument poświadczający ubezpieczenie od odpowiedzialności majątkowej (lub cywilnej).
Specyfika kursu umożliwia zastosowanie śmigłowca policyjnego do realizacji zajęć praktycznych. Jednostka szkoleniowa realizująca kurs może, na podstawie odrębnego porozumienia z komórką organizacyjną Komendy Głównej Policji właściwą w sprawach lotnictwa Policji, określić możliwość wykorzystania w zajęciach praktycznych śmigłowca. Komórka ta zabezpieczy ww. sprzęt na czas realizacji zajęć.
W trakcie realizacji kursu istnieje możliwość udziału podmiotów uprawnionych do wykonywania ratownictwa wodnego, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 714) na podstawie odrębnych umów lub porozumień.
Podczas prowadzenia kursu jednostka szkoleniowa zapewnia bezpieczeństwo i higienę pracy w postaci:
1. Spełnienia wymagań BHP wyznaczonych przez projekty technologiczne jednostek pływających, na których odbywają się zajęcia.
2. Warunków bezpieczeństwa podczas zajęć, które określa instrukcja BHP użytkowania policyjnego sprzętu transportowego.
3. Realizacji zajęć przez wyszkoloną kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje niezbędne do prowadzenia łodzi służbowych lub uprawnienia instruktora motorowodnego.
4. Zapewnienia przez jednostkę szkoleniową podczas zajęć pływackich w wodzie, co najmniej:
- łodzi motorowej lub wiosłowej,
- obecności dwóch ratowników wodnych.
Blok tematyczny | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | System oceniania |
NR I Taktyka pełnienia służby na wodach | 54 | Nabywane przez słuchaczy wiedza i umiejętności podlegają bieżącej ocenie według dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
NR II Systemy nawigacyjne w służbie patrolowej | 8 | Każda negatywna ocena uzyskana w trakcie bloku tematycznego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
NR III Ratownictwo wodne | 22 | Poprawienie wszystkich negatywnych ocen bieżących na oceny pozytywne jest warunkiem przystąpienia do egzaminu. |
Razem | 84 |
Kurs kończy się egzaminem, który obejmuje zadanie praktyczne mające na celu potwierdzenie i weryfikację poziomu nabytych wiedzy i umiejętności.
Egzamin przeprowadza się według poniższych zasad:
1. Komisja egzaminacyjna powoływana jest przez kierownika jednostki szkoleniowej, której powierzono kurs do realizacji.
2. W skład komisji wchodzą przedstawiciele jednostki szkoleniowej, w której realizowany jest kurs.
3. Egzamin prowadzony jest w formie zadania praktycznego.
4. Jednostka szkoleniowa realizująca kurs opracowuje zadanie praktyczne, składające się z trzech obszarów z których każdy podlega ocenie:
- organizacja działań; możliwość uzyskania od 0 do 14 punktów,
- bezpieczeństwo działań; możliwość uzyskania od 0 do 14 punktów,
- efektywność realizacji powierzonych zadań; możliwość uzyskania od 0 do 12 punktów.
5. Łączna liczba punktów z trzech ocenianych obszarów wynosi 40.
6. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie przez policjanta co najmniej 28 punktów. Stanowi to 70% wszystkich punktów możliwych do uzyskania.
Kryteria oceny zadania praktycznego:
ocena 1 | niedostateczna | od 0 do 27 poprawnych odpowiedzi |
ocena 2 | dopuszczająca | od 28 do 30 poprawnych odpowiedzi |
ocena 3 | poprawna | od 31 do 33 poprawnych odpowiedzi |
ocena 4 | dobra | od 34 do 36 poprawnych odpowiedzi |
ocena 5 | bardzo dobra | od 37 do 38 poprawnych odpowiedzi |
ocena 6 | wyróżniająca | od 39 do 40 poprawnych odpowiedzi |
7. Obszar trzeci zadania praktycznego "zlokalizowanie i dopłynięcie do poszkodowanych" jest punktem krytycznym. Niewykonanie tej czynności jest równoznaczne z niezaliczeniem egzaminu pomimo uzyskania 28 punktów z pozostałych dwóch obszarów.
8. Absolwent kursu otrzymuje "Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego", zawierające ogólny wynik nauki oraz ocenę z egzaminu.
9. Z przeprowadzonego egzaminu komisja egzaminacyjna sporządza protokół.
W celu osiągnięcia celów kształcenia niezbędne jest zapewnienie niżej wymienionego wyposażenia:
Nazwa wyposażenia | Ilość na grupę |
boje z obciążeniem | 14 szt. |
pojazd terenowy przystosowany do wodowania łodzi w trudnych warunkach terenowych | 1szt. |
komputer przenośny | 1szt. |
noktowizor hełmowy - taktyczny | 2 szt. |
lornetka noktowizyjna | 2 szt. |
luneta noktowizyjna | 1 szt. |
statyw do lunety noktowizyjnej | 1 szt. |
zimne źródła światła (różnokolorowe) | 100 szt. |
manekiny osób | 3 szt. |
niezatapialna łódź szkoleniowa | 1 szt. |
kamera cyfrowa | 1 szt. |
deska ortopedyczna | 1 szt. |
apteczka R-1 | 1 szt. |
stacjonarne i przenośne środki łączności | 12 szt. (6 + 6) |
telefony komórkowe | 1 szt. |
flary sygnalizacyjne | 20 szt. |
świece dymne, środki pozoracji pola walki | 20 szt. |
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TEMAT NR 1: Bezpieczeństwo na statkach
Cele: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił:
- omówić postępowanie podczas sytuacji zagrażających życiu, zdrowiu imieniu,
- przedstawić zasady pływania podczas złych warunków pogodowych,
- wymienić i scharakteryzować wyposażenie łodzi służbowej,
- omówić asekurację podczas pływania w zespołach.
Zagadnienia | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Postępowanie podczas sytuacji zagrażających życiu, zdrowiu imieniu. 2. Zasady pływania podczas złych warunków pogodowych. 3. Wyposażenie łodzi służbowej. 4. Asekuracja podczas pływania w zespołach. | 2 | wykład, pogadanka, pokaz, instruktaż | Scharakteryzuj trudne warunki żeglugowe (falowanie wody, ograniczona widoczność, przeszkody podwodne, niska temperatura, intensywne opady atmosferyczne, warunki hydrologiczne zbliżone do powodziowych, silny wiatr). Omów podstawowe zagrożenia występujące podczas pływania w trudnych warunkach oraz zasady i sposoby postępowania podczas ich wystąpienia (pożar na statku, rozszczelnienie poszycia kadłuba, wypadek członka załogi, utrata członka załogi lub sprzętu, wywrócenie statku). Przedstaw zasady pływania w trudnych warunkach. Szczególną uwagę zwróć na: bezpieczeństwo własne oraz członków załogi, oświetlenie statku, a także dostosowanie prędkości i kierunku płynięcia do panujących okoliczności (w tym ruch innych statków) i warunków. Przedstaw wyposażenie łodzi służbowej (wyposażenie techniczne, sprzęt asekuracyjny osobisty i ratunkowy) i przeprowadź instruktaż dotyczący bieżącej eksploatacji łodzi służbowej oraz awaryjnego sposobu uruchamiania silnika. Omów zasady pływania w zespołach zwracając szczególną uwagę na dystans pomiędzy statkami, utrzymywanie łączności radiowej oraz podział obowiązków członków załogi statku pod kątem asekuracji. |
TEMAT NR 2: Terenoznawstwo
Cele: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił:
- wymienić rodzaje map topograficznych oraz przedstawić zasady posługiwania się mapą,
- odczytać ze zrozumieniem zawarte na mapie informacje,
- nanieść na mapę określoną sytuację taktyczną,
- orientować mapę w terenie.
Zagadnienia | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Omówienie rodzaj ów i treści map topograficznych oraz przedstawienie zasad posługiwania się mapą topograficzną. 2. Nanoszenie na mapę topograficzną określonych sytuacji taktycznych według założeń. 3. Orientowanie mapy w terenie. | 16 (5+5 +6) | pogadanka, pokaz, ćwiczenia | Zaprezentuj rodzaje map topograficznych w zależności od ich skali. Przedstaw rodzaje znaków i symboli stosowanych w legendzie map. Omów skale i siatki występujące w mapach. Przedstaw sposoby zabezpieczenia mapy przed przystąpieniem do posługiwania się nią. Zaprezentuj sposoby nanoszenia na mapę sytuacji taktycznej zależnie od przydzielonych zadań, następnie przećwicz nanoszenie sytuacji taktycznej na mapę. Omów sposoby orientowania się w terenie przy pomocy mapy. Następnie omów i zaprezentuj orientowanie map na podstawie ukształtowania terenu. Realizując zajęcia, podziel słuchaczy na dwuosobowe zespoły. W oparciu o treść przydzielonych założeń, rozwieź słuchaczy samochodem, tak by trasa zaplanowanego marszu wynosiła nie więcej niż cztery kilometry, licząc wyznaczony azymut między punktem wyjścia i punktem dojścia. Poleć słuchaczom dotarcie do punktu zbiorczego w czasie określonym w założeniach. Po dotarciu słuchaczy do wyznaczonego punktu docelowego sprawdź naniesione na mapy trasy marszu. Dokonaj oceny i podsumuj zajęcia. Następnie przemieść się ze słuchaczami pojazdami, spowoduj, by każdy słuchacz zatrzymał pojazd w podanym miejscu charakterystycznym np.: transformator, wiadukt, przystanek PKS, zbiornik wodny. |
TEMAT NR 3: Manewrowanie łodzią służbową w złych warunkach pogodowych i przy ograniczonej widoczności
Cele: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił:
- prowadzić statki w warunkach zagrożenia powodziowego,
- prowadzić statki na orientację z wykorzystaniem map i przyrządów nawigacyjnych,
- prowadzić działania poszukiwawcze i rozpoznawcze,
- zatrzymywać statek do kontroli w trudnych warunkach żeglugowych.
Zagadnienia | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Manewrowanie łodzią w warunkach zagrożenia powodziowego. 2. Pływanie na orientację. 3. Działania poszukiwawcze i rozpoznawcze. 4. Zatrzymywanie statku do kontroli w trudnych warunkach żeglugowych. | 36 (5+12* +13+6) | pogadanka, pokaz, ćwiczenia | W zależności od panujących warunków pogodowych, podziel słuchaczy na grupy, które następnie będą zapoznawać się z akwenem poprzez opływanie. Pływając, w czasie zajęć wykorzystaj zdobyte wcześniej przez słuchaczy umiejętności, tak by każda z załóg łodzi prowadziła kolumnę na określonej wcześniej, wytyczonej trasie. W czasie prowadzenia jednostek przez słuchaczy udzielaj bieżącego instruktażu - koryguj kurs płynącej kolumny. Po zapoznaniu słuchaczy z terenem działań, zorganizuj działania poszukiwawcze. W tym celu podaj słuchaczom określone współrzędne, które następnie zostaną naniesione na mapy. Słuchacze wyznaczają rejon działania, uwzględniając warunki atmosferyczne. Działania poszukiwawcze zorganizuj tak, by połączyć je z penetracją wyznaczonego obszaru brzegu lub wyspy. Ćwiczenia zatrzymania jednostki połącz z symulowanymi działaniami przeciwkłusowniczymi. Zatrzymanie jednostki przeprowadź w warunkach nocnych lub ograniczonej widoczności przy zwiększonym falowaniu wody. Po zrealizowaniu zajęć z zakresu posługiwania się urządzeniami nawigacyjnymi, przeprowadź rejs kolumny statków z portu macierzystego do miejsca wskazanego przez prowadzących zajęcia i z powrotem. Planując zajęcia precyzyjnie zaplanuj trasę kolumny statków podejmując niezbędne czynności zabezpieczające prawidłowy przebieg zajęć. Podczas rejsu każdy ze słuchaczy na zmianę ma prowadzić kolumnę statków na określonym dystansie wykorzystując urządzenia nawigacyjne znajdujące się na wyposażeniu. Oceń czynności wykonywane przez słuchaczy prowadzących konwój. Następnie podejmij decyzję o możliwości przeprowadzenia ćwiczeń z zakresu |
ratownictwa w trudnych warunkach atmosferycznych przy ewentualnym udziale podmiotów uprawnionych do wykonywania ratownictwa wodnego, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych. |
* 12 godzin zajęć pływania na orientacje realizować w trakcie płynięcia na trasie Kal - miejsce wyznaczone.
BLOK TEMATYCZNY NR II: SYSTEMY NAWIGACYJNE W SŁUŻBIE PATROLOWEJ
TEMAT NR 1: Urządzenia nawigacyjne
Cele: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił:
- obsługiwać wybrane urządzenia GPS,
- obsługiwać radar pokładowy,
- obsługiwać zintegrowane urządzenia nawigacyjne,
- posługiwać się kompasem, trójkątem i cyrklem nawigacyjnym,
- obsługiwać echosondę,
- obsługiwać noktowizory i kamery termowizyjne,
- planować trasy rejsowe.
Zagadnienia | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Urządzenia GPS. 2. Radar pokładowy. 3. Zintegrowane urządzenia nawigacyjne. 4. Podstawowy sprzęt nawigacyjny: kompas, trójkąt, cyrkiel nawigacyjny. 5. Echosondy. 6. Noktowizory i kamera termowizyjna, 7. Trasy wybrane przez prowadzących zajęcia. | 8 (2+2+ 1+1+ 1+1) | pogadanka, pokaz, ćwiczenia | Zaprezentuj i omów wykorzystanie przyrządów nawigacyjnych stosowanych podczas pływania statkami. Zajęcia rozpocznij od przypomnienia podstawowych pojęć używanych w nawigacji (mila morska, węzeł, kurs, namiar, długość i szerokość geograficzna, deklinacja i dewiacja kompasowa). Wykorzystując urządzenia GPS zamontowane na łodziach oraz urządzenia GPS przenośne, przeprowadź pokaz z instruktażem, omawiając i prezentując niezbędne funkcje urządzenia. Następnie podziel słuchaczy na grupy tak, by wszyscy mogli wpisać: współrzędne geograficzne, oznaczyć je nazwą lub symbolem, zbudować trasę z dwóch punktów, zapisać ją i wczytać jako aktywną. Następnie przeprowadź zajęcia dotyczące wykorzystania i obsługi radaru. Zaprezentuj na monitorze radaru wygląd echa radarowego i jego zasięg, w zależności od wielkości obiektu. Zaprezentuj i wyjaśnij poszczególne funkcje menu radaru. Przeprowadź ćwiczenia z posługiwania się kompasem jako podstawowym sprzętem nawigacyjnym. Zaprezentuj cyrkiel i trójkąt nawigacyjny jako przybory ułatwiające wykreślne planowane trasy na mapie. Zapoznaj słuchaczy z echosondą oraz możliwością wykorzystania echosondy jako przyrządu nawigacyjnego. |
BLOK TEMATYCZNY NR III: Ratownictwo wodne
TEMAT NR 1: Proces wychładzania organizmu
Cele: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił:
- wyjaśnić pojęcie hipotermii oraz wskazać sposoby jej minimalizacji, - udzielić pomocy osobie w stanie hipotermii.
Zagadnienia | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Reakcja organizmu na wychłodzenie - hipotermia. 2. Szanse przeżycia oraz czynniki opóźniające proces wychładzania. 3. Ograniczenie ruchów w wodzie. 4. Postępowanie z osobą poszkodowaną po ewakuacji z wody. | 6 (1+5) | pogadanka, ćwiczenia | Wyjaśnij pojęcie hipotermii, omów sposoby jej zapobiegania w wodzie i na lądzie. Następnie słuchacze ubrani w sprzęt ABC oraz skafandry neoprenowe wchodzą do wody i stopniowo przechodzą proces aklimatyzacji termicznej. Na brzegu zaprezentuj słuchaczom sposoby ułożenia ciała ograniczające wychłodzenie organizmu. Po wejściu do wody zaprezentuj ułożenie ciała w wodzie. Słuchacze ćwiczą z prowadzącym sposoby ułożenia ciała w wodzie. Ćwiczenia przeprowadź na głębokiej i płytkiej wodzie. Następnie stosując zasady bezpieczeństwa, wykonaj ze słuchaczami pływanie wpław na określonym dystansie i określonym kierunku. Pływanie wykonuj w sposób ograniczający ruchy pływackie. Przeprowadź ćwiczenia z postępowania z osobą poszkodowaną po ewakuacji z wody. Podczas ćwiczeń wykorzystaj łodzie służące do asekuracji osób płynących. |
TEMAT NR 2: Wykorzystanie specjalistycznego sprzętu ratowniczego
Cele: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił:
- wymienić rodzaje i scharakteryzować możliwości wykorzystania specjalistycznego sprzętu ratowniczego,
- czynnie uczestniczyć w akcji ratowniczej prowadzonej w trudnych warunkach z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu ratowniczego.
Zagadnienia | Czas realizacji w godzinach lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Specj alistyczne j ednostki pływające. 2. Udzielanie pomocy jednostkom pływającym. 3. Wykorzystanie sprzętu technicznego służb ratowniczych do ewakuacji z terenów zagrożonych powodzią. | 16 | pogadanka, pokaz, ćwiczenia | Zajęcia możesz realizować z podmiotami uprawnionymi do wykonywania ratownictwa wodnego, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, w miejscu zapewniającym ich bezpieczne przeprowadzenie. Zapoznaj słuchaczy z terenem działania, na którym prowadzone będą ćwiczenia. W przypadku wspólnych ćwiczeń z ww. podmiotami pamiętaj, aby zapoznać słuchaczy ze specjalistycznym sprzętem ratowniczym wykorzystywanym przez ratowników podmiotów uprawnionych do wykonywania ratownictwa wodnego i czasie udzielania pomocy załogom jednostek pływających oraz ratowania mienia w trudnych warunkach atmosferycznych. Następnie w porze wieczorowo-nocnej przeprowadź ćwiczenia polegające na udzielaniu pomocy załogom jednostek pływających. Podczas ćwiczeń pozoruj zaginięcie członków załogi statku. W przypadku wspólnych ćwiczeń z ratownikami podmiotów uprawnionych do wykonywania ratownictwa wodnego przeprowadź pozorowane zajęcia poświęcone wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu służb ratowniczych do ewakuacji ludności z miejsc zagrożonych powodzią oraz niwelowania skutków zdarzeń na wodach i terenach przywodnych. Wybór miejsca i realizacji ćwiczenia oraz decyzja o ewentualnym włączeniu ratowników podmiotów uprawnionych do wykonywania ratownictwa wodnego do ćwiczeń należy do prowadzącego zajęcia. |