Program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów spotersów.
Dz.Urz.KGP.2022.230
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 337
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 7 listopada 2022 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów spotersów
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW SPOTERSÓW
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW SPOTERSÓW
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nawa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
10. Lista wyposażenia dydaktycznego
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny dla policjantów spotersów, zwany dalej "kursem".
Celem kursu jest uzyskanie wiedzy i umiejętności przygotowujących policjanta do wykonywania zadań służbowych, a w szczególności do:
- realizacji działań na rzecz bezpieczeństwa uczestników imprez sportowych,
- identyfikacji zagrożeń związanych z imprezami sportowymi,
- współpracy z podmiotami zewnętrznymi odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo imprez sportowych,
- współpracy z policjantami innych komórek organizacyjnych,
- inicjowania programów profilaktycznych związanych z bezpieczeństwem stadionowym.
Na kurs może zostać skierowany policjant, który będzie realizować zadania policjanta spotersa.
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu w jednostce szkoleniowej składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu (rozpoczęcie i organizacja kursu) | 1 |
Zajęcia programowe | 78 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 80 |
Kurs trwa 10 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących rozkładu czasu służby, wprowadzić inny dzienny oraz tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych, a także realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych nie powinna przekraczać 20 osób.
Zaleca się, aby zajęcia w grupie szkoleniowej, kształtujące umiejętności, prowadzone były przez nauczyciela policyjnego przy współudziale przedstawiciela Komendy Głównej Policji lub komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji, którzy w ramach pełnionej służby, specjalizują się w tematyce objętej programem kursu. Zajęcia mogą też prowadzić pracownicy instytucji pozapolicyjnych. Z uwagi na praktyczny charakter zajęć zaleca się, aby prowadziło je dwóch nauczycieli policyjnych.
Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej realizującej dane zagadnienie, dopuszczalne jest regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów.
Słuchacze mogą uczestniczyć w zajęciach w ubraniu cywilnym.
Wskazane w programie metody realizacji zajęć są wg autorów optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, gwarantującą osiągnięcie celów kształcenia.
Lp. | Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych |
1. | Wprowadzenie do zadań spotersa | 4 |
2. | Uwarunkowania prawne i praktyczne pracy spotersa | 11 |
3. | Praca spotersa | 32 |
4. | Umiejętności społeczne | 10 |
5. | Podmioty zewnętrzne a realizacja zadań spotersa | 3 |
6. | Metody prewencji kryminalnej w pracy spotersa | 7 |
7- | Zastosowanie policyjnych systemów informacyjnych w realizacji zadań spotersa | 3 |
8. | Pierwsza pomoc | 8 |
Ogółem: | 78 |
Nabywane przez słuchaczy wiedza i umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). Każda negatywna ocena bieżąca musi być przez słuchacza poprawiona na ocenę pozytywną.
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego, gdzie w miejsce uzyskanego wyniku nauki stosuje się wpis - "pozytywnym".
Lp. | Kategoria / nazwa wyposażenia | Ilość na grupę |
1. | Laptop | 1 |
2. | Rzutnik multimedialny | 1 |
3. | Tablica interaktywna (multimedialna) | 1 |
4. | Stanowisko PSTD | 20 |
5. | Ryza papieru | 3 |
6. | Ryza papieru do Flipcharta | 1 |
7. | Karteczki samoprzylepne "sticky notes" | 2 |
8. | Flamastry | 10 |
9. | Długopisy | 10 |
10. | Wyroby pirotechniczne widowiskowe (race, świece dymne, petardy) | 20 |
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- przedstawić genezę chuligaństwa stadionowego oraz historię jego zwalczania na świecie i w Polsce,
- określić wpływ chuligaństwa stadionowego na organizację i bezpieczeństwo imprez sportowych,
- wytypować i ocenić obecnie istniejące zagrożenia w związku z imprezami sportowymi,
- omówić specyfikę środowiska kibiców i panujących w nim uwarunkowań,
- zidentyfikować podziały i antagonizmy panujące w środowisku kibiców,
- zidentyfikować kibiców stwarzających zagrożenie dla bezpiecznego przebiegu masowych imprez sportowych, - uzasadnić potrzebę powołania spotersa w Policji polskiej i własnej jednostce.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Geneza chuligaństwa stadionowego. | 1 | wykład, analiza przypadku, dyskusja | Przedstaw przyczyny zaistnienia ekscesów i przestępczości stadionowej, ich rozwój oraz stan obecny. Zaprezentuj materiał multimedialny dotyczący ekscesów i przestępczości stadionowej. W ramach dyskusji omów przyczyny tego zjawiska. |
2. | Zwalczanie zjawiska chuligaństwa stadionowego w krajach Unii Europejskiej. Geneza powstania funkcji spotersa. | 1 | wykład, dyskusja | Opierając się o posiadaną wiedzę przedstaw rozwiązania w zakresie zwalczania przestępczości i chuligaństwa stadionowego na przykładzie Wielkiej Brytanii. Omów wprowadzenie i ukształtowanie się zadań spotersa w wybranych państwach Europy i w Polsce. |
3. | Współczesna Polska scena kibiców. | 2 | wykład, dyskusja | Przedstaw obecną sytuację związaną z zagrożeniami chuligaństwem oraz przestępczością stadionową, obecne podziały i antagonizmy wśród kibiców. W miarę możliwości wykorzystaj materiały filmowe dotyczące tej tematyki. |
TEMAT NR 2: Uwarunkowania prawne i praktyczne pracy spotersa.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- omówić obowiązujące regulacje prawne w Polsce i Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa masowych imprez sportowych,
- omówić taktykę i organizację zabezpieczenia masowych imprez sportowych, w tym meczów piłki nożnej,
- omówić unormowania organizacji i związków sportowych w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa imprez sportowych,
- wskazać rolę i zadania Policji w zakresie zabezpieczenia imprez sportowych, w tym meczów piłki nożnej,
- interpretować i stosować przepisy prawa polskiego dotyczące zabezpieczania imprez sportowych,
- analizować przedstawione akty prawne i konfrontować ich zapisy z prowadzonymi postępowaniami,
- omówić zasady prowadzenia postępowań karnych związanych z aktami przemocy i zakłóceniami porządku podczas masowych imprez sportowych.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Podstawowe regulacje prawne w zakresie bezpieczeństwa imprez sportowych. | 3 | wykład, dyskusja | Przedstaw zapisy ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych w zakresie bezpieczeństwa imprez sportowych. Zaakcentuj rolę i zadania Policji oraz innych podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo imprez sportowych. Omów przepisy wykonawcze do ustawy w zakresie działalności podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo imprez sportowych. |
2. | Przepisy Unii Europejskiej w zakresie imprez sportowych. | 1 | wykład, dyskusja | Omów realizację i zadania związane z postanowieniami Rezolucji Rady Unii Europejskiej w sprawie zaktualizowanego podręcznika z zaleceniami w zakresie międzynarodowej współpracy policyjnej oraz w zakresie działań prewencyjnych i kontrolnych związanych z aktami przemocy i zakłóceniami porządku podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej, które dotyczą co najmniej jednego państwa członkowskiego. Wskaż na relacje tych przepisów w stosunku do przepisów krajowych w zakresie bezpieczeństwa imprez sportowych. |
3. | Przepisy policyjne w zakresie przeciwdziałania ekscesom pseudokibiców. | 2 | wykład, dyskusja | Przedstaw organizację zabezpieczeń masowych imprez sportowych ze strony Policji, a w szczególności: - organizację dowodzenia i współdziałania w zakresie zabezpieczenia meczów piłki nożnej, - przewidywane warianty działań - określenie sposobów postępowania zmierzających do uzyskania zakładanego celu działania. Wykorzystaj regulacje prawne zarządzeń Komendanta Głównego Policji wraz z materiałami pomocniczymi mającymi zastosowanie do zabezpieczenia imprez sportowych. Zapoznaj słuchaczy z planem zabezpieczenia, na przykładzie meczu piłki nożnej podwyższonego ryzyka i wskaż role spotersa w sporządzeniu powyższego planu. |
4. | Regulacje prawne związane z wykonywaniem zadań spotersa. | 2 | wykład, dyskusja | Przedstaw uwarunkowania oraz podstawy prawne obowiązku reagowania lub interweniowania w sytuacji ujawnienia zachowań naruszających obowiązujące przepisy prawne (kk, kw, i inne). Podkreśl sytuacje uprawniające do niepodejmowania lub odstąpienia od interweniowania. Omów pojęcie i zasady prowadzenia mediacji w sytuacjach spornych, wykorzystując regulacje prawne zarządzeń Komendanta Głównego Policji wraz z materiałami pomocniczymi mającymi zastosowanie do zabezpieczenia imprez sportowych. |
5. | Realizacja postępowań i jej efekty w sprawach dotyczących naruszenia prawa w związku z organizacją, przebiegiem i zabezpieczeniem meczów piłki nożnej. | 3 | wykład, analiza przypadku, dyskusja | Dokonaj analizy wybranych rzeczywistych postępowań w sprawach o ekscesy na stadionach z zaakcentowaniem roli i zadań poszczególnych pionów służbowych Policji. Zwróć uwagę na potrzebę współpracy spotersa w takich sytuacjach z innymi policjantami. Wskaż istotne aspekty w gromadzeniu materiału dowodowego podczas pracy spotersa. |
TEMAT NR 3: Praca spotersa.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- efektywnie organizować pracę,
- określić zadania wykonywane podczas imprezy sportowej oraz taktykę i metody ich realizacji,
- określić możliwości współpracy spotersa z podmiotami organizującymi imprezy sportowe oraz z funkcjonariuszami Policji polskiej i zagranicznej,
- wykorzystać doświadczenie zdobyte przez Policje innych krajów,
- rozpoznać i zweryfikować zachowania, znaki, symbole oraz treści uznane za niedopuszczalne na polskich stadionach,
- zidentyfikować zagrożenia związane z realizacją zadań spotersa,
- omówić psychologiczne reguły rządzące zachowaniem tłumu,
- stosować profilaktykę wśród dzieci i młodzieży,
- bezpiecznie realizować czynności spotersa.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Przygotowanie do realizacji zadań. | 3 | wykład, ćwiczenia, dyskusja | Omów czynności, jakie powinien wykonać spoters w związku z przygotowaniem się do realizacji zadań oraz opracowaniem tygodniowego planu pracy. Zleć słuchaczom indywidualne opracowanie tygodniowego planu pracy. Nadzoruj pracę słuchaczy, a po jej zakończeniu oceń i omów przedłożone prace. |
2. | Współpraca spotersa z podmiotami związanymi z realizacją imprez sportowych. | 3 | wykład, dyskusja | Przedstaw możliwości współpracy spotersa z podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo imprez sportowych. Omów sposoby nawiązania i prowadzenia stałego kontaktu ze stowarzyszeniami kibiców, władzami klubów sportowych, przewoźnikami oraz organizatorami imprez sportowych. Podkreśl znaczenie współpracy spotersa z kierownikiem do spraw bezpieczeństwa oraz pracownikami służby porządkowej i informacyjnej organizatora imprezy sportowej w czasie jej realizacji. |
3. | Współpraca spotersa z innymi policjantami. | 2 | wykład, dyskusja | Przedstaw możliwości współpracy spotersa z policjantami innych komórek organizacyjnych, w tym prewencji kryminalnej i pionu kryminalnego. Zaakcentuj znaczenie ciągłego wsparcia czynności spotersa w czasie zabezpieczenia imprezy sportowej przez policjantów z zespołów monitorujących. |
4. | Wizyta studyjna. | 16 | ćwiczenia, dyskusja, wyjazd studyjny | Przedstaw i omów podstawowe czynności spotersa związane z zapewnieniem bezpieczeństwa imprezy sportowej, w szczególności czynności: przygotowania się do udziału w zabezpieczeniu imprezy sportowej (w tym odprawy z delegatem meczowym przeprowadzanej przez organizatora imprezy sportowej), udziału w zabezpieczeniu imprezy sportowej. W ramach wyjazdu studyjnego słuchacze zostaną zapoznani przez kierownika ds. bezpieczeństwa oraz pracowników obsługujących monitoring z procesem przygotowania i realizacji zabezpieczenia masowych imprez sportowych oraz współpracy organizatora imprezy sportowej ze spotersem. W kolejnym wyjeździe studyjnym słuchacze poznają uwarunkowania pracy kierownika ds. bezpieczeństwa imprez masowych oraz podległych mu służb porządkowych i informacyjnych w czasie rozgrywania meczu rangi międzynarodowej lub ligi zawodowej. Nadzór nad słuchaczami w trakcie wyjazdu powinien być sprawowany przez co najmniej dwóch prowadzących zajęcia. |
5. | Podsumowanie wizyt studyjnych. | 1 | dyskusja | Omów przebieg wyjazdów studyjnych pod kątem środków technicznych zastosowanych na obiekcie. Zwróć uwagę na infrastrukturę oraz system monitoringu. Omów funkcjonowanie służb porządkowych i informacyjnych oraz współdziałanie tych służb z Policją. Podkreśl zadania spotersa w kontekście policyjnego zabezpieczenia imprezy sportowej. |
6. | "Bank dobrych praktyk". | 2 | dyskusja | Przedstaw wybrane przykłady sytuacji związanych z działaniami spotersów, jakie zaistniały podczas zabezpieczeń międzynarodowych imprez sportowych w kraju i za granicą (MŚ i ME). Pokieruj dyskusją słuchaczy związaną z oceną przedstawionych przykładów. |
7. | Bezpieczeństwo czynności spotersa. | 1 | wykład, dyskusja | Przypomnij znaczenie bezpieczeństwa osobistego policjanta (bezpieczeństwo prawne i fizyczne). Wskaż taktykę realizacji czynności spotersa i zasady bezpieczeństwa podczas ich wykonywania. |
8. | Psychologiczne uwarunkowania zachowań uczestników imprez sportowych. | 2 | wykład, dyskusja | Przedstaw rodzaje zbiorowości i charakterystyki zachowań zbiorowych. Omów cechy audytorium sportowego i elementów opisujących funkcjonowanie kibica w trakcie widowiska sportowego. Wyjaśnij mechanizm tworzenia się tłumu. Wskaż wpływ tłumu na funkcjonowanie i zachowania jednostkowe. Przedstaw przyczyny zachowań agresywnych u widzów imprez sportowych. Wskaż dynamikę powstawania sytuacji ekstremalnej, tj. reakcje na osi "gniew - strach". Omów skuteczne sposoby oddziaływania na tłum. |
9. | Symbolika i zachowania rasistowskie, neofaszystowskie oraz nacjonalistyczne na stadionach. | 2 | wykład, dyskusja | Zidentyfikuj i rozróżnij pojęcia: rasizm, neofaszyzm, nacjonalizm, a także dyskryminacja, uprzedzenie, przestępstwa z nienawiści, mowa nienawiści i inne. Omów symbolikę i zachowania rasistowskie, neofaszystowskie oraz nacjonalistyczne na stadionach. |
TEMAT NR 4: Umiejętności społeczne.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wymienić źródła stresu w pracy spotersa,
- zastosować metodę radzenia sobie z silnymi emocjami w sytuacjach społecznych,
- określić zasady rządzące skuteczną komunikacją werbalną i niewerbalną,
- wymienić podstawowe zasady zachowania bezpieczeństwa spotersa w zagrażającej sytuacji społecznej,
- rozwiązywać sytuacje konfliktowe.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Wybrane metody radzenia sobie ze stresem i silnymi emocjami. | 2 | dyskusja, pogadanka, ćwiczenia | Wspólnie ze słuchaczami wypracuj i omów źródła stresu w pracy spotersa - fizyczne, psychologiczne i społeczne. Omów wpływ silnych emocji na skuteczność policjanta w sytuacjach trudnych. Zaprezentuj 6 kroków radzenia sobie z silnymi emocjami: - rozpoznanie przyczyn wystąpienia emocji, - uświadomienie sobie sygnałów z ciała świadczących o przeżywaniu emocji, - stosowanie prostych technik obniżających napięcie, - zmiana sposobu myślenia o sytuacji, - poszukanie sposobów rozwiązania problemu przez zastosowanie trenowanych wcześniej umiejętności, - nagrodzenie siebie za pozytywne zachowanie i wyciągnięcie wniosków. |
2. | Komunikacja werbalna i niewerbalna w indywidualnych i grupowych kontaktach spotersów. | 3 | dyskusja, pogadanka | Wskaż znaczenie skutecznej komunikacji interpersonalnej w realizacji zadań spotersa. Podkreśl, że każdy człowiek prezentuje właściwy dla siebie styl komunikowania się. Ważne jest zatem zarówno poznanie własnego stylu, jak też dostosowanie się do stylu komunikacyjnego rozmówcy. Omów techniki aktywnego słuchania (w tym zadawanie pytań) oraz sposoby udzielania informacji zwrotnej. Wskaż i omów podstawowe zasady dotyczące odczytywania znaczenia komunikatów pozawerbalnych. Omów podstawowe problemy komunikacyjne i sposoby radzenia sobie z nimi poprzez świadome stosowanie sposobów zwiększających efektywność komunikacji. Przedstaw skuteczne zasady prowadzenia wystąpień publicznych. Wskaż sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas wystąpień publicznych w tym szczególnie z tremą oraz zachowaniami uczestników. |
3. | Wywieranie wpływu i motywowanie do współpracy. | 2 | dyskusja, pogadanka | Wskaż rolę skutecznego wywierania wpływu i motywowania ludzi do współpracy w działalności spotersa. Przedstaw sposoby wywierania wpływu i omów możliwości wykorzystania w działalności spotersa. |
4. | Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w sposób zapewniający bezpieczeństwo spotersowi. | 3 | dyskusja, pogadanka, ćwiczenia | Omów pojęcie "konflikt". Wskaż typowe zniekształcenia w spostrzeganiu sytuacji konfliktowej. Opisz interpersonalne przyczyny konfliktów (m.in. osobowość, pełnione role, potrzeby) i ich wpływ na zachowanie w sytuacjach konfliktowych. Wskaż sposób oceny poziomu ryzyka i rozpoznania rodzajów zagrożeń. Zapoznaj słuchaczy z tematyką konstruktywnego rozwiązywania konfliktów. Wskaż różne style rozwiązywania konfliktów. Omów etapy powstawania konfliktów wraz ze skutecznymi i adekwatnymi strategiami działania na poszczególnych etapach rozwoju sytuacji konfliktowej, ze szczególnym uwzględnieniem strategii obniżających agresję. |
Omów podstawy mediacji jako sposobu rozwiązania sytuacji konfliktowej między dwiema stronami, w tym podaj cel, zastosowanie i korzyści z mediacji oraz przedstaw wybrany model rozwiązywania konfliktu przez mediację (np. model E. Raidera i S. Coleman). Treści dotyczące mediacji prezentuj w odniesieniu do wcześniejszych zajęć dot. komunikacji, wpływu emocji na zachowanie człowieka i konfliktu. |
TEMAT NR 5: Podmioty zewnętrzne a realizacja zadań spotersa.
CEL: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił wykonywać obowiązki spotersa w zakresie współpracy z klubami sportowymi, organami administracji samorządowej, organizacjami społecznymi.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Zakres współpracy spotersa z klubami sportowymi. | 2 | wykład, dyskusja | Wspólnie z przedstawicielami klubów sportowych przedstaw zakres współpracy ze spotersem. Wykorzystaj obowiązujące w tym zakresie regulacje prawne. Pokieruj dyskusją słuchaczy dotyczącą treści wystąpień zaproszonych przedstawicieli ww. organizacji. |
2. | Obowiązki w zakresie współpracy z innymi podmiotami związanymi z realizacją imprez sportowych (np. organy administracji samorządowej, organizacje społeczne). | 1 | wykład, dyskusja | W oparciu o rozwiązania prawne przedstaw zakres współpracy z innymi podmiotami związanymi z realizacją imprez sportowych (np. organy administracji samorządowej, organizacje społeczne). Podkreśl znaczenie takiej współpracy w czasie realizacji imprezy sportowej. Nadzoruj dyskusję słuchaczy w tej kwestii, szczególnie w odniesieniu do stanu faktycznego w tym zakresie. |
TEMAT NR 6: Metody prewencji kryminalnej i profilaktyka w pracy spotersa.
CELE: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił:
- zapobiegać zjawiskom kryminalnym,
- budować programy profilaktyczne z uwzględnieniem roli Policji,
- przygotować program profilaktyczny skierowany do dzieci i młodzieży, - wskazać sposoby realizacji programów profilaktycznych.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Sposoby zapobiegania zjawiskom kryminalnym. | 1 | dyskusja | Wskaż zjawiska kryminalne najczęściej występujące podczas imprez sportowych, omów sposoby zapobiegania tym zjawiskom. |
2. | Rola i znaczenie programów profilaktycznych w pracy Policji. | 1 | wykład, dyskusja | Przedstaw rolę i znaczenie programów profilaktycznych w pracy Policji. Omów uwarunkowania realizacji programów profilaktycznych o zasięgu krajowym i lokalnym. |
3. | Zasady budowy programów profilaktycznych. | 3 | wykład, praca w grupach, ćwiczenia | Na bazie wybranego programu prewencji kryminalnej o zasięgu krajowym przedstaw strukturę i omów zasady opracowywania programów profilaktycznych w Policji. Podziel słuchaczy na grupy i zleć im opracowanie lokalnego programu prewencji kryminalnej skierowanego do wybranej grupy kibiców. Nadzoruj pracę grup. Przedstawiciele poszczególnych grup zreferują efekty pracy. Dokonaj ich analizy i oceny. |
4. | Pirotechnika jako największe zagrożenie współczesnych imprez sportowych. | 2 | pokaz, dyskusja | Wskaż zagrożenia wynikające z używania środków pirotechnicznych podczas imprez sportowych. Omów rodzaje środków pirotechnicznych i sposób ich działania. Wskaż sposoby zapobiegania używaniu środków pirotechnicznych na obiektach sportowych. |
TEMAT NR 7: Zastosowanie policyjnych systemów informacyjnych w realizacji zadań spotersa.
Cele: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił: - określić zakres informacji zawierający się w Policyjnym Rejestrze Imprez Masowych (PRIM), - uzyskać informacje o imprezach sportowych,
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Zakres informacyjny i podział zadań, budowa, zasady funkcjonowania PRIM. | 2 | wykład | Omów podstawy prawne PRIM, zakres informacyjny oraz podział zadań, budowę i ich zasady funkcjonowania. |
2. | Wyszukiwanie informacji umieszczonych w PRIM. | 1 | pokaz, ćwiczenia | Zaprezentuj proces wyszukiwania informacji i osób w systemie PRIM. Na podstawie przygotowanych założeń zleć słuchaczom indywidualną pracę polegającą na wyszukiwaniu informacji i osób związanych z imprezami sportowymi. |
TEMAT NR 8 - Pierwsza pomoc.
Cele: Po zakończeniu zajęć słuchacz będzie potrafił:
- dokonać wstępnej oceny stanu poszkodowanego,
- wykonać czynności z zakresu czynności resuscytacji krążeniowo-oddechowej,
- wykonać czynności w zakresie zabezpieczania urazów,
- udzielać pomocy w przypadkach nietypowych.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Pierwsza pomoc. | 8 | wykład, pokaz, ćwiczenia, pogadanka | Przedstaw obowiązki policjanta w zakresie udzielania pierwszej pomocy wynikające z przepisów prawa oraz etyki zawodowej. Omów postępowanie na miejscu zdarzenia w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia poszkodowanego. Przypomnij pozycje ułożenia osoby poszkodowanej. Omów zagadnienia z zakresu czynności resuscytacji krążeniowo- oddechowej z użyciem AED, opatrywania ran, zabezpieczenie urazów kostno-stawowych, tamowania krwotoków i podejmowanie działań przeciwwstrząsowych, zastosowanie opaski uciskowej. Omów objawy i postępowanie w sytuacjach nietypowych (epilepsja, zawał, udar, porażenie prądem, oparzenie, zadławienie). Nadzór nad słuchaczami w trakcie zajęć powinien być prowadzony w miarę możliwości przez dwóch nauczycieli policyjnych. |