Program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów wykonujących czynności na miejscu zdarzenia drogowego.
Dz.Urz.KGP.2018.98
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 295
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 25 września 2018 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów wykonujących czynności na miejscu zdarzenia drogowego
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW WYKONUJĄCYCH CZYNNOŚCI NA MIEJSCU ZDARZENIA DROGOWEGO
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW WYKONUJĄCYCH CZYNNOŚCI NA MIEJSCU ZDARZENIA DROGOWEGO
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny dla policjantów wykonujących czynności na miejscu zdarzenia drogowego, zwany dalej "kursem".
Celem kursu jest uzyskanie wiedzy i umiejętności przygotowujących policjanta do:
Na kurs kierowani są policjanci z komórek organizacyjnych Policji właściwych w sprawach ruchu drogowego posiadający przeszkolenie specjalistyczne z zakresu ruchu drogowego.
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.
Kurs trwa 23 dni szkoleniowe. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godzinach lekcyjnych) |
Rozpoczęcie kursu | 1 |
Przyjęcie w użytkowanie sprzętu i materiałów techniki kryminalistycznej | 2 |
Zajęcia programowe | 176 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 180 (23 dni szkoleniowe) |
Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie, tj. 40 godzin tygodniowo. Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej, realizującej określone zagadnienia, dopuszczalne jest podczas prowadzenia ćwiczeń, regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnego tematu w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.
Treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie powinna przekraczać 16 osób.
Zajęcia praktyczne są realizowane przez dwóch nauczycieli policyjnych. W wybranych zajęciach dydaktycznych powinni uczestniczyć biegli z zakresu medycyny sądowej, biegli Laboratoriów Kryminalistycznych Policji.
Lp. | Lista wyposażenia dydaktycznego | Liczba na grupę |
1. | Sala dydaktyczna | 1 |
2. | Walizka kryminalistyczna | 4 |
3. | Numerki kryminalistyczne (komplet) | 16 |
4. | Skalówka 50 cm (magnetyczna) | 16 |
5. | Skalówka kątowa (traseologiczna) | 16 |
6. | Cyfrowy aparat fotograficzny, filtr polaryzacyjny, lampa błyskowa i statyw | 16 |
7. | Wózek mierniczy | 4 |
8. | Taśmy miernicze 20 m | 4 |
9. | Poziomice o długości co najmniej 1,5 m | 4 |
10. | Dalmierz | 4 |
11. | Manekin | 8 |
12. | Komputer | 5 stanowisk |
13. | Drukarka | 1 |
14. | Rzutnik multimedialny | 1 |
15. | Program do rysowania szkicu miejsca zdarzenia drogowego (licencja na 5 stanowisk) | 1 |
16. | Program do rekonstrukcji miejsca zdarzenia drogowego (licencja na 5 stanowisk) | 1 |
17. | Obwoluta do akt | 20 |
18. | Protokół oględzin miejsca wypadku drogowego | 30 |
19. | Protokół oględzin pojazdu jednośladowego | 30 |
20. | Protokół oględzin pojazdu wielośladowego | 30 |
21. | Przegląd akt | 20 |
22. | Karta przedłużacza treści protokołu | 30 |
23. | Protokół oględzin zwłok | 16 |
24. | Metryczka śladu / śladu osmologicznego | 100/32 |
25. | Papier milimetrowy A4 | 80 |
26. | Papier milimetrowy A3 | 80 |
27. | Papier do drukarki A4 | 1 ryza |
28. | Przybory kreślarskie | 4 komplety |
29. | Klej biurowy | 20 |
30. | Pistolet do silikonu | 4 |
31. | Laska kleju silikonowego | 8 |
32. | Dziurkacz | 1 |
33. | Zszywacz | 1 |
34. | Opakowanie dedykowane do śladów | 100 |
35. | Płyta CD | 20 |
36. | Tablica materiału poglądowego Mek-3 lub Mek-15 | 300 |
37. | Papier fotograficzny- rolka | 3 |
38. | Program SHD-256 do zliczania sum kontrolnych | 1 |
39. | Kalkulator | 5 |
40. | Opóźnieniomierz elektroniczny | 1 |
41. | Latarka | 5 |
42. | Pojazd jednośladowy | 4 |
43. | Pojazd wielośladowy | 4 |
44. | Żarówki pojazdów | 20 |
45. | Program do tworzenia prezentacji multimedialnych | 5 stanowisk |
46. | Urządzenie do obróbki fotochemicznej zdjęć | 1 |
Nr i nazwa tematu | System oceniania |
Temat nr 1: Ślady kryminalistyczne związane ze zdarzeniem drogowym | Zaliczenie tematu następuje na podstawie testu wiedzy, którego wynik stanowi ocenę okresową. |
Temat nr 2: Fotografia kryminalistyczna miejsca zdarzenia drogowego | Zaliczeniem tematów jest średnia arytmetyczna wszystkich ocen bieżących stanowiąca jedną ocenę okresową. |
Temat nr 3: Rekonstrukcja zdarzenia drogowego | |
Temat nr 4: Oględziny miejsca zdarzenia drogowego | |
Temat nr 5: Zagadnienia prawne | Zaliczenie tematu następuje na podstawie testu wiedzy, którego wynik stanowi ocenę okresową. |
Każda negatywna ocena uzyskana w trakcie kursu musi być poprawiona na ocenę pozytywną.
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego, z wpisanym ogólnym wynikiem nauki stanowiącym ocenę wynikającą ze średniej arytmetycznej wszystkich uzyskanych ocen okresowych określonych w programie kursu.
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Ślady kryminalistyczne | 2 | wykład | Podając przykłady omów istotę śladu w znaczeniu kryminalistycznym. Dokonaj podziału śladów kryminalistycznych występujących na miejscu zdarzenia drogowego wg kryteriów: - mechanizmu powstania, - wielkości, - rodzaju podłoża, - możliwość identyfikacji. |
2. Ślady traseologiczne | 1 3 | wykład ćwiczenia | Wymień i omów ślady traseologiczne charakterystyczne dla miejsca zdarzenia drogowego, przedstaw mechanizm ich powstawania. Zaakcentuj specyfikę śladów związanych ze zdarzeniami z udziałem pieszych i pojazdów jednośladowych. Opisz zasady ujawniania, zabezpieczania i dokumentowania śladów traseologicznych. Opisz możliwości wnioskowania na podstawie śladów traseologicznych. |
3. Ślady mechanoskopijne | 1 | wykład | Wymień i omów ślady mechanoskopijne charakterystyczne dla miejsca zdarzenia drogowego. Opisz zasady ujawniania, zabezpieczania i dokumentowania śladów mechanoskopijnych. Opisz możliwości wnioskowania na podstawie śladów mechanoskopijnych. |
4. Ślady fizyko-chemiczne | 1 3 | wykład ćwiczenia | Wymień i omów ślady fizyko-chemiczne charakterystyczne dla miejsca zdarzenia drogowego. Opisz zasady ujawniania, zabezpieczania i dokumentowania śladów fizyko-chemicznych. Opisz możliwości wnioskowania na podstawie śladów fizyko-chemicznych. Przedstawiając budowę żarówki omów możliwości wnioskowania na podstawie jej uszkodzeń. W ramach ćwiczeń słuchacze dokonują ujawnienia i zabezpieczenia wybranych rodzajów śladów. |
5. Ślady daktyloskopijne | 2 | wykład pokaz | Wymień i omów ślady daktyloskopijne charakterystyczne dla miejsca zdarzenia drogowego. Opisz zasady ujawniania, zabezpieczania i dokumentowania śladów daktyloskopijnych na różnych powierzchniach i w różnych warunkach oraz sposoby zabezpieczania technicznego i procesowego. Opisz możliwości wnioskowania na podstawie śladów daktyloskopijnych. |
6. Ślady osmologiczne | 2 | wykład pokaz | Omów pojęcie zapachu jako śladu kryminalistycznego. Opisz zasady ujawniania, zabezpieczania i dokumentowania śladów osmologicznych. Opisz możliwości wnioskowania na podstawie śladów osmologicznych. Wskaż prawdopodobne miejsca występowania śladów zapachowych podczas oględzin miejsca zdarzenia drogowego. |
7. Ślady biologiczne | 1 2 | wykład pokaz ćwiczenia | Wymień i omów ślady biologiczne charakterystyczne dla miejsca zdarzenia drogowego. Opisz zasady ujawniania, zabezpieczania i dokumentowania śladów biologicznych. Opisz możliwości wnioskowania na podstawie śladów biologicznych. |
8. Inne ślady mogące wystąpić na miejscu zdarzenia drogowego | 3 | wykład | Na podstawie własnego doświadczenia wskaż inne ślady i przedmioty mogące wystąpić na miejscu zdarzenia drogowego mogące mieć wpływ na rekonstrukcję zdarzenia drogowego. Zwróć uwagę na czynności związane z ujawnieniem broni palnej lub śladów jej użycia. Omów sposoby postępowania podczas zabezpieczania tychże śladów. |
9. Zaliczenie | 1 | test | Test wiedzy |
TEMAT nr 2: Fotografia kryminalistyczna miejsca zdarzenia drogowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Ogólne wiadomości z zakresu fotografii kryminalistycznej | 4 12 | wykład ćwiczenia | Wskaż różnice między fotografią, a fotografią kryminalistyczną. Omów zadania fotografii kryminalistycznej z uwzględnieniem jej zalet i ograniczeń. Przedstaw podział fotografii kryminalistycznej oraz określ jej zadania. Przedstaw rodzaje aparatów fotograficznych. Omów części składowe aparatu fotograficznego oraz jego osprzęt. Wyjaśnij zagadnienie głębi ostrości i zaprezentuj czynniki wpływające na nią oraz czynniki decydujące o poprawnej ekspozycji. Na podstawie założeń do ćwiczeń słuchacze wykonają fotografie w różnych warunkach oświetleniowych oraz sporządzą stosowną dokumentację. Ćwiczenia podziel na dwa etapy: I etap - słuchacze pod nadzorem prowadzącego sporządzają materiał poglądowy na podstawie wykonanych fotografii, II etap - słuchacze wykonują fotografie pod nadzorem prowadzącego a następnie sporządzają materiał poglądowy w ramach pracy własnej. Ćwiczenia praktyczne obejmują proponowane dwa typy ćwiczeń: - wykonanie zdjęć przy wskazanych warunkach ekspozycji, - wykonanie zdjęć przedstawiających zależności uzyskanego obrazu od przysłony, ogniskowej i płaszczyzny nastawienia ostrości. Oceń pracę słuchaczy. |
2. Techniki fotografowania | 2 10 | wykład ćwiczenia | Omów zasady kompozycji obrazu. Zaprezentuj techniki panoramiczne. Wyjaśnij, czym jest i jak stosować filtr polaryzacyjny. Na podstawie założeń do ćwiczeń słuchacze wykonają fotografie oraz sporządzą stosowną dokumentację. Ćwiczenia polegają na: - wykonaniu zdjęć techniką panoramy obrotowej, - wykonaniu zdjęć techniką panoramy liniowej, - wykonaniu zdjęć obiektu z zastosowaniem filtra polaryzacyjnego. Oceń pracę słuchaczy. |
3. Zdjęcia w warunkach nocnych | 2 10 | wykład ćwiczenia | Omów sposoby wykonywania fotografii w warunkach nocnych wykorzystując światło naturalne oraz światło błyskowe. Zwróć szczególną uwagę na odzwierciedlenie warunków zastanych na miejscu zdarzenia drogowego. Poleć wykonanie fotografii wybranych miejsc zdarzeń drogowych, obiektów i pojazdów w trudnych warunkach oświetleniowych oraz wykonanie stosownej dokumentacji. Ćwiczenia podziel na dwa etapy: I etap - słuchacze pod nadzorem prowadzącego wykonują fotografie i sporządzają materiał poglądowy, II etap - słuchacze wykonują fotografie pod nadzorem prowadzącego a następnie sporządzają materiał poglądowy w ramach pracy własnej. Oceń pracę słuchaczy. |
4. Fotograficzne dokumentowanie miejsca zdarzenia drogowego | 2 6 | wykład ćwiczenia | Omów rodzaje i specyfikę fotografii wykonywanej podczas oględzin miejsca zdarzenia drogowego (fotografie orientacyjne, sytuacyjne i szczegółowe). Przedstaw regulacje prawne dotyczące środków technicznych służących rejestracji obrazu. Poleć wykonanie fotografii na miejscu symulowanego wypadku drogowego. Słuchacze sporządzą nośnik wtórny na płycie CD, metrykę nośnika, wyliczą sumy kontrolne oraz w ramach pracy własnej wykonają materiał poglądowy. Oceń pracę słuchaczy. |
TEMAT nr 3: Rekonstrukcja zdarzenia drogowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Analiza zdarzenia drogowego | 12 | wykład | Scharakteryzuj rodzaje zdarzeń drogowych: zderzenie pojazdów, potrącenie pieszego, wypadki z udziałem pojazdów jednośladowych, wypadki w warunkach ograniczonej widoczności. Omów zasady dokonywania analizy czasowo-przestrzennej. Przedstaw metody ustalania okoliczności i przebiegu zdarzenia drogowego, w tym przy wykorzystaniu programów komputerowych. Zajęcia powinny być realizowane wspólnie z biegłym Laboratorium Kryminalistycznego Policji. |
2. Analiza przebiegu jazdy na podstawie zapisów tachografów | 6 | wykład ćwiczenia | Przedstaw rodzaje tachografów stosowanych w pojazdach oraz sposoby uzyskiwania danych z tych urządzeń. Zwróć uwagę na podstawowe informacje związane z czasem pracy kierowców, które mogą mieć wpływ na ocenę przebiegu zdarzenia drogowego. Korzystając z doświadczenia własnego i słuchaczy przedstaw sposoby ingerencji w pracę tachografów. W oparciu o zapis na tarczy tachografu i zapis tachografu cyfrowego przedstaw sposoby zabezpieczania oraz interpretacji danych mających związek ze zdarzeniem drogowym. |
3. Stan techniczny pojazdu | 3 | wykład | Wskaż podstawowe elementy i układy pojazdów mogące mieć wpływ na przebieg zdarzenia drogowego. Zwróć uwagę na niesprawności pojazdów oraz uszkodzenia związane ze zdarzeniem drogowym. Zajęcia powinny być realizowane wspólnie z biegłym Laboratorium Kryminalistycznego Policji. |
4. Wyłudzenia odszkodowań komunikacyjnych | 2 | studium przypadku | Omów przypadki pozorowania zdarzeń drogowych w oparciu o dokumentację autentycznych zdarzeń. Zwróć uwagę na ustawowe znamiona przestępstwa z art. 298 kk. |
TEMAT nr 4: Oględziny miejsc zdarzenia drogowego
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Wprowadzenie do oględzin | 8 6 | wykład ćwiczenia | Bazując na doświadczeniu zawodowym słuchaczy przypomnij podstawy prawne, zasady wykonywania oględzin, zasady sporządzania protokołu, wzory formularzy protokołów oględzin, zasady sporządzania szkiców (szkic odręczny, plan) i wymiarowania, prawidłowego doboru baz wymiarowych (SPO, SLO1 i SLO2), zasady doboru kierunku patrzenia (odniesienia), prawidłowego doboru przyrządu pomiarowego z uwagi na dokładność pomiaru (wózek, taśma, dalmierz, kątomierz). Opisz zasady prawidłowego wykonywania pomiaru wózkiem mierniczym. Zaprezentuj program komputerowy służący do sporządzania szkiców miejsc zdarzeń, przy użyciu którego słuchacze wykonają szkice kryminalistyczne. Oceń pracę słuchaczy. |
2. Dokumentowanie warunków drogowych | 8 | ćwiczenia | Słuchacze dokumentują warunki drogowe (np. łuk drogi, skrzyżowanie, pochylenie terenu). Z wykonanych czynności sporządzają protokół oględzin miejsca, szkic odręczny i plan oraz dokumentację fotograficzną. Oceń pracę słuchaczy. |
3. Oględziny pojazdu | 8 | ćwiczenia | Poleć słuchaczom dokonanie oględzin pojazdu jednośladowego i wielośladowego. Zaprezentuj użycie opóźnieniomierza podczas jazdy próbnej pojazdem. Z wykonanych czynności słuchacze sporządzają protokoły oględzin pojazdu oraz dokumentację fotograficzną. Oceń pracę słuchaczy. |
4. Oględziny zwłok | 4 | wykład | Omów zasady przeprowadzania oględzin zwłok. Wskaż ślady na odzieży oraz obrażenia ciała istotne z punktu widzenia rekonstrukcji wypadku drogowego. Zajęcia powinny być realizowane wspólnie z biegłym z zakresu medycyny sądowej. |
5. Kompleksowe oględziny miejsca zdarzenia drogowego | 24 | ćwiczenia | Poleć słuchaczom dokonanie oględzin miejsca zdarzenia drogowego i sporządzenie stosownej dokumentacji. Oceń pracę słuchaczy. |
6. Kompleksowe oględziny miejsca zdarzenia drogowego w warunkach nocnych | 16 | ćwiczenia dyskusja | Poleć słuchaczom dokonanie oględzin miejsca i sporządzenie stosownej dokumentacji ze zdarzenia drogowego w warunkach nocnych. Oceń pracę słuchaczy. |
TEMAT nr 5: Zagadnienia prawne
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Kwalifikacja prawna zdarzenia drogowego | 2 | wykład studium przypadku | Korzystając z orzecznictwa przypomnij ustawowe znamiona przestępstw i wykroczeń drogowych. Przeprowadź ćwiczenia, w trakcie których słuchacze dokonają kwalifikacji prawnej różnych zdarzeń. Posługuj się założeniami, które opisywać będą skomplikowane stany faktyczne (np. zbieg przepisów, zbieg przestępstw, formy stadialne i zjawiskowe). |
2. Eksperyment procesowy | 2 | wykład dyskusja | Omów przesłanki eksperymentu procesowego. Przedstaw cel eksperymentu, czynności przygotowawcze oraz sposób dokumentowania jego przebiegu. |
3. Przesłuchanie | 4 | dyskusja | Przed planowaną realizacją zagadnienia poleć słuchaczom przypomnienie pojęć: świadek, podejrzany, obwiniony oraz ich praw i obowiązków, zasad przygotowania do przesłuchania, etapów i dokumentowania przesłuchań, szczególne formy przesłuchania. Na początku zajęć poleć słuchaczom dokonanie analizy protokołów przesłuchania, okazania, konfrontacji pochodzących z postępowań przygotowawczych i czynności sprawdzających. Następnie przeprowadź dyskusję w trakcie, której słuchacze wskażą ewentualne błędy i niedociągnięcia w analizowanych czynnościach ich moc dowodową. |
4. Zaliczenie | 1 | test | Test wiedzy |