Program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów wykonujących zadania obronne.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2016.34

Akt utracił moc
Wersja od: 30 czerwca 2016 r.

DECYZJA Nr 228
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 czerwca 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów wykonujących zadania obronne

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów wykonujących zadania obronne, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Szkole Policji w Katowicach oraz Szkole Policji w Słupsku.
§  3. 
Traci moc decyzja nr 757 Komendanta Głównego Policji z dnia 18 października 2007 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego dla policjantów wykonujących zadania obronne (Dz. Urz. KGP poz. 144, z 2008 r. poz. 27 i 31 oraz z 2015 r. poz. 23).
§  4. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA

NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM

DLA POLICJANTÓW WYKONUJĄCYCH ZADANIA OBRONNE

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Forma zakończenia kursu

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla policjantów wykonujących zadania obronne, zwany dalej "kursem".

2. Cel kursu

Celem kursu jest przygotowanie policjantów do wykonywania zadań obronnych realizowanych w jednostkach organizacyjnych Policji przewidzianych do militaryzacji.

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kierowani są policjanci, którzy:

- posiadają co najmniej 5-letni staż służby w Policji,

- wykonują zadania obronne określone w karcie opisu stanowiska pracy,

- posiadają poświadczenie bezpieczeństwa uprawniające do dostępu do informacji oznaczonych klauzulą co najmniej "tajne".

4. System prowadzenia kursu

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.

5. Czas trwania kursu

Kurs trwa 9 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie, tj. 40 godzin tygodniowo.

Na całkowity wymiar kursu składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu2
Zajęcia programowe64
Zakończenie kursu2
Ogółem68

6. Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 16 osób.

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Zajęcia dydaktyczne prowadzone są przez nauczycieli policyjnych oraz policjantów zajmujących się problematyką przygotowań obronnych w jednostce szkoleniowej. W prowadzeniu zajęć mogą brać udział policjanci - nauczyciele stowarzyszeni z innych jednostek organizacyjnych Policji zajmujący się problematyką przygotowań obronnych. W prowadzeniu zajęć mogą również uczestniczyć przedstawiciele terenowych organów administracji wojskowej lub organów administracji publicznej.

Prowadzący zajęcia może wybrać inną niż wskazana w programie metodę (technikę) dydaktyczną pozwalającą na osiągnięcie zakładanych celów praktycznego kształcenia oraz regulować czas trwania zajęć w obrębie poszczególnych tematów.

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

TematCzas realizacji

(w godz. lekcyjnych)

System oceniania
1. Regulacje prawne z zakresu przygotowań obronnych.12Nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu według skali ocen: 1-6.

Słuchacz obowiązany jest do poprawienia wszystkich ocen niedostatecznych.

Przy zaliczeniu tematów stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).

Warunkiem zaliczenia tematu jest uzyskanie pozytywnych ocen podczas jego realizacji.

2. Procedury Policji dotyczące gotowości do działań i alarmowania, podwyższania gotowości obronnej oraz zadania w zakresie militaryzacji jednostek organizacyjnych Policji.17
3. Zadania operacyjne realizowane na rzecz Sił Zbrojnych RP i wsparcie działań Obrony Cywilnej.9
4. Szczególna ochrona obiektów administrowanych przez podmioty systemu obronnego państwa oraz przygotowanie stanowisk kierowania w Policji.14
5. Organizacja i prowadzenie procesu szkolenia obronnego w zakresie wykonywania zadań obronnych nałożonych na Policję.12
Razem:64

9. Forma zakończenia kursu

Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie zaliczeń wszystkich tematów przewidzianych w programie. Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wynikiem pozytywnym.

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

Temat nr 1: Regulacje prawne z zakresu przygotowań obronnych

Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- interpretować i stosować akty prawne i akty wewnętrznego kierowania z zakresu przygotowań obronnych w Policji,

- określić zadania Policji z zakresu przygotowań obronnych,

- przeprowadzić selekcję zadań obronnych i wyspecyfikować zadania przewidziane do realizacji we własnej jednostce,

- scharakteryzować zadania podmiotów systemu obronnego szczebla wojewódzkiego, powiatowego i gminnego,

- określić zadania Policji wykonywane na rzecz podmiotów zewnętrznych,

- omówić zakres współpracy z Wojewódzkim Sztabem Wojskowym, Wojskową Komendą Uzupełnień, Żandarmerią Wojskową, jednostkami wojskowymi, Państwową Strażą Pożarną oraz Strażą Graniczną,

- zdefiniować pojęcia: mobilizacja, militaryzacja,

- wskazać i zdefiniować stany nadzwyczajne w państwie,

- omówić ograniczenia praw człowieka i obywatela wynikające z ustaw o stanach nadzwyczajnych oraz zadania Policji z nimi związane,

- wskazać rozdziały budżetu przeznaczone do finansowania przygotowań obronnych w Policji.

Lp.Zagadnienia do realizacjiCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metoda realizacjiWskazówki do realizacji
1Podstawowe akty prawne z zakresu przygotowań obronnych w Policji2wykład, dyskusjaWspólnie z grupą przeanalizuj środowisko prawne (akty prawne i akty wewnętrznego kierowania), z których wynikają zadania w zakresie obronności. Przeprowadź analizę Rozdziału XI Konstytucji RP - Stany nadzwyczajne oraz omów obecnie obowiązującą Strategię Bezpieczeństwa Narodowego RP.

Na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. poz. 827, z późn. zm.) omów podstawowe zadania organów administracji publicznej w zakresie przygotowań obronnych państwa.

Na podstawie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej scharakteryzuj istotę i zadania Policji w systemie obronnym państwa, zasady pełnienia służby w jednostkach zmilitaryzowanych (świadczenia na rzecz obrony). Następnie omów rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1599, z późn. zm.).

Na podstawie ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 1191, z późn. zm.) i ustawy z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2016 r. poz. 851) omów zasady funkcjonowania państwa w stanach nadzwyczajnych. Omów warunki i tryb planowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych Policji, warunki i tryb finansowania zadań obronnych oraz właściwości organów w tych sprawach.

2Zadania z zakresu przygotowań obronnych w jednostce organizacyjnej Policji8wykład, dyskusjaOmów akty normatywne oraz akty wewnętrznego kierowania Komendanta Głównego Policji regulujące problematykę przygotowań obronnych w Policji. Wspólnie z grupą przeanalizuj spoczywające na Policji zadania z zakresu przygotowań obronnych, zwracając jednocześnie uwagę, że zadania poszczególnych jednostek Policji mogą być różne ze względu na ich specyfikę i właściwość miejscową.
3Współpraca z podmiotami systemu obronnego państwa2wykład, dyskusjaOmów współpracę z Siłami Zbrojnymi RP (w szczególności z Wojewódzkimi Sztabami Wojskowymi, Wojskowymi Komendami Uzupełnień, Żandarmerią Wojskową oraz jednostkami wojskowymi). Wskaż zakres współpracy z Państwową Strażą Pożarną, Strażą Graniczną oraz organami administracji publicznej.

Oceń pracę słuchaczy - Na zakończenie tematu nr 1 zastosuj wobec każdego ze słuchaczy dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).

Temat nr 2: Procedury Policji dotyczące gotowości do działań i alarmowania, podwyższania gotowości obronnej oraz zadania w zakresie militaryzacji jednostek organizacyjnych Policji

Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wskazać i scharakteryzować poszczególne rodzaje alarmów, stany gotowości obronnej państwa, stopnie alarmowe w Policji do przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym i sabotażowym,

- postępować zgodnie z procedurami alarmowymi oraz zdefiniować grupy adresatów poszczególnych rodzajów alarmów w ramach obowiązującego w Policji systemu alarmowania,

- stosować zasady wprowadzania, odwoływania i zmiany stanów gotowości do działań i alarmowania w jednostkach organizacyjnych Policji oraz stanów gotowości obronnej państwa,

- przygotować dokumentację zawierającą procedury z zakresu wprowadzania stanów gotowości do działań i alarmowania oraz podwyższania gotowości obronnej Policji na potrzeby poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych,

- scharakteryzować tabelę zadań operacyjnych, rozkodować zadania z tabel realizacji zadań operacyjnych, omówić kartę realizacji zadania operacyjnego, opracować karty realizacji zadań operacyjnych na podstawie tabeli realizacji zadań operacyjnych, uruchomić realizację zadań operacyjnych w jednostce organizacyjnej Policji,

- scharakteryzować zasady wprowadzania i funkcjonowania systemu stałych dyżurów w Policji oraz zadania wykonywane w ramach stałego dyżuru,

- w przypadku podwyższania gotowości obronnej w Policji, uruchomić system stałego dyżuru w jednostce organizacyjnej Policji,

- stosować zasady przygotowania i przeprowadzenia procesu militaryzacji jednostki organizacyjnej Policji przewidzianej do militaryzacji, opracować przykładową koncepcję przygotowania jednostki organizacyjnej Policji do objęcia militaryzacją,

- scharakteryzować poszczególne części planu działania kierownika jednostki organizacyjnej Policji w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

- wykonać projekt planu działania kierownika jednostki organizacyjnej Policji w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny na podstawie obowiązujących przepisów.

Lp.Zagadnienia do realizacjiCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metoda realizacjiWskazówki do realizacji
1Osiąganie wyższych stanów gotowości obronnej państwa oraz zasady alarmowania w Policji2wykład, dyskusjaOmów stany gotowości obronnej państwa, rodzaje alarmów oraz procedury i zadania kierowników jednostek organizacyjnych Policji, w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa, a także zasady alarmowania w jednostkach organizacyjnych Policji.
2Organizacja systemu stałych dyżurów w Policji2wykład, dyskusjaOmów zasady organizacji i funkcjonowania systemu stałych dyżurów w jednostkach organizacyjnych Policji w stanie stałej gotowości obronnej państwa oraz w podwyższonych stanach gotowości obronnej państwa - uruchomienie stałego dyżuru w Policji.
3Podwyższanie gotowości obronnej Policji2wykład, dyskusjaOmów istotę podwyższania gotowości obronnej Policji. Omów dokumentację z zakresu gotowości obronnej z ukierunkowaniem na tabele realizacji zadań operacyjnych. Omów zasady uruchamiania i odwoływania realizacji zadań operacyjnych dotyczących podwyższania gotowości obronnej w Policji.
4Udział Policji w realizacji zadań operacyjnych4wykład, ćwiczeniaOmów źródła zadań operacyjnych wynikające z przepisów dotyczących planowania operacyjnego oraz zasady opracowania kart realizacji zadań operacyjnych. Zapoznaj słuchaczy z budową i sposobem korzystania z tabel realizacji zadań operacyjnych. Omów szczegółowy sposób tworzenia karty zadania operacyjnego.
5Zasady militaryzacji jednostki Policji. Osiąganie gotowości do działania w strukturach jednostki zmilitaryzowanej Policji7wykład, analiza dokumentów, ćwiczenia, praca w grupachOmów koncepcję przygotowania do objęcia militaryzacją jednostki Policji. Omów zasady rozwinięcia jednostki Policji po objęciu militaryzacją. Opisz regulamin organizacyjny, etat, dokumentację planistyczną dotyczącą obsady stanowisk w jednostce zmilitaryzowanej Policji oraz tabele należności materiałowo-technicznych. Zwróć uwagę na zasady reklamowania policjantów i pracowników Policji od obowiązku pełnienia służby wojskowej oraz nadawania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych. Zleć grupie sporządzenie dokumentacji dotyczącej reklamowania policjantów i pracowników Policji. Przedstaw ogólne zasady rozwinięcia jednostki w strukturę jednostki zmilitaryzowanej, w tym tryb kierowania militaryzacją (funkcjonowanie zespołu ds. militaryzacji) powołanego na czas militaryzacji i osiągnięcia gotowości do działania w tym organizację punktów: Kontrolno-Informacyjnego, Wydawania Wyposażenia, Rozdziału Transportu. Podziel słuchaczy na grupy, zleć słuchaczom przedstawienie wykazu przedsięwzięć realizowanych w czasie przejścia jednostki organizacyjnej Policji w struktury jednostki zmilitaryzowanej Policji. Omów przygotowanie planu działania kierownika jednostki organizacyjnej Policji w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

Oceń pracę słuchaczy - Na zakończenie tematu nr 2 zastosuj wobec każdego ze słuchaczy dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).

Temat nr 3: Zadania operacyjne realizowane na rzecz Sił Zbrojnych RP i wsparcie działań Obrony Cywilnej

Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować zadania realizowane w ramach współpracy cywilno-wojskowej (Civil-Military Co-operation - CIMIC) oraz stosować zasady wspierania i współpracy z siłami zbrojnymi własnymi i sojuszniczymi,

- zdefiniować i omówić zadania wynikające z roli państwa - gospodarza (Host Nation Support - HNS),

- omówić udział Policji w działaniach przeciwdywersyjnych oraz antyterrorystycznych,

- omówić udział Policji w zabezpieczeniu akcji kurierskiej, realizowanej na rzecz Sił Zbrojnych RP,

- stosować zasady wspierania i współpracy z formacjami Obrony Cywilnej, wskazać zadania realizowane przez Policję na rzecz Obrony Cywilnej.

Lp.Zagadnienia do realizacjiCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metoda realizacjiWskazówki do realizacji
1Wspieranie i współpraca z Siłami Zbrojnymi RP oraz siłami sojuszniczymi6wykład,

dyskusja

Wyjaśnij pojęcie mobilizacyjne rozwinięcie Sił Zbrojnych. Scharakteryzuj zadania Policji realizowane w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na trasach przemieszczania się wojsk oraz w miejscach ich ześrodkowania i stacjonowania. Zwróć uwagę na udział Policji we wsparciu Sił Zbrojnych w działaniach przeciwdywersyjnych oraz antyterrorystycznych. Omów udział Policji w zabezpieczeniu akcji kurierskiej, realizowanej na rzecz Sił Zbrojnych RP.

Omów pojęcia związane ze wsparciem państwa-gospodarza (HNS) oraz zadania realizowane w tym zakresie przez Policję. Wskaż szczególną rolę punktów kontaktowych HNS i służby dyżurnej. Omów współpracę w tym zakresie z organami administracji wojskowej (Wojewódzkie Sztaby Wojskowe, Wojskowe Komendy Uzupełnień i Żandarmeria Wojskowa) oraz organami administracji rządowej i samorządowej (punkty kontaktowe HNS). Przypomnij zasady interwencji Policji wobec żołnierzy.

2Wspieranie i współpraca z formacjami obrony cywilnej3wykład,

dyskusja

Zdefiniuj pojęcie Obrony Cywilnej, określ poziomy zarządzania Obroną Cywilną, omów współpracę Policji z Obroną Cywilną po objęciu Policji militaryzacją i zasady realizacji zadań jednostek Policji na rzecz Obrony Cywilnej.

Oceń pracę słuchaczy - Na zakończenie tematu nr 3 zastosuj wobec każdego ze słuchaczy dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).

Temat nr 4: Szczególna ochrona obiektów administrowanych przez podmioty systemu obronnego państwa oraz przygotowanie stanowisk kierowania w Policji

Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- zdefiniować i omówić pojęcia: szczególnej ochrony obiektów kat. I i II,

- omówić zadania w zakresie rozwinięcia i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów policyjnych kategorii II oraz udzielanie doraźnej pomocy innym organom i jednostkom w ochronie obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa,

- przygotować dokumenty planistyczne w zakresie udziału Policji w przygotowaniu i prowadzeniu szczególnej ochrony obiektów własnych i administrowanych przez podmioty systemu obronnego państwa,

- zdefiniować i omówić pojęcia stanowiska kierowania w swojej stałej siedzibie (SSS), zapasowym miejscu pracy (ZMP) i zapasowego stanowiska kierowania KGP (ZSK), omówić zadania realizowane na stanowiskach kierowania,

- przygotować planistycznie rozwinięcie i przemieszczenie się kierownika jednostki ze swojej stałej siedziby na zapasowe miejsce pracy,

- sporządzić plan i schemat przemieszczenia kierownika jednostki Policji ze swojej stałej siedziby na zapasowe miejsce pracy.

Lp.Zagadnienia do realizacjiCzas realizacji

(w godz. lekcyjnych)

Metoda realizacjiWskazówki do realizacji
1Udział Policji w przygotowaniu i prowadzeniu szczególnej ochrony obiektów własnych i administrowanych przez podmioty systemu obronnego państwa8wykład, ćwiczenia,

praca w grupach

Omów istotę obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony. Przedstaw zasady kwalifikacji obiektów do kategorii I oraz kategorii II objętych szczególną ochroną. Omów zakres udziału Policji w przygotowaniu i prowadzeniu szczególnej ochrony obiektów. Przedstaw zasady uzgadniania w jednostce Policji planów szczególnej ochrony obiektów kategorii II znajdujących się we właściwości podmiotów pozapolicyjnych. Omów różnice pomiędzy zadaniami Policji w zakresie ochrony obiektów kategorii I i II. Przedstaw wzór planu szczególnej ochrony obiektów kategorii II oraz wzór arkusza uzgodnień z Policją planu szczególnej ochrony obiektów znajdujących się we właściwości podmiotów pozapolicyjnych. Na podstawie przygotowanych założeń, w ramach pracy w grupach poleć słuchaczom sporządzenie oceny zagrożenia obiektu podlegającego szczególnej ochronie kategorii II.
2Rozwinięcie własnych stanowisk kierowania oraz stanowisk kierowania szczebla wojewódzkiego lub powiatowego6wykład, ćwiczenia,

praca w grupach

Omów pojęcia: stanowisko kierowania kierownika jednostki Policji w swojej stałej siedzibie (SSS) oraz zapasowym miejscu pracy (ZMP). Omów zadania Policji związane z rozwinięciem stanowisk kierowania kierownika jednostki Policji oraz zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego w ich rejonie. Omów zadania Policji dotyczące zapewnienia ochrony osobistej wojewodzie jako organowi szczebla rządowego oraz komendantowi wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji. Omów elementy planu przemieszczania kierownika jednostki Policji ze swojej stałej siedziby (SSS) na zapasowe miejsce pracy (ZMP).

Oceń pracę słuchaczy - Na zakończenie tematu nr 4 zastosuj wobec każdego ze słuchaczy dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).

Temat nr 5: Organizacja i prowadzenie procesu szkolenia obronnego w zakresie wykonywania zadań obronnych nałożonych na Policję

Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- sporządzić dokumentację niezbędną do zorganizowania w jednostce Policji procesu szkolenia obronnego.

- przygotować i przeprowadzić w jednostce Policji szkolenie z zakresu wykonywania zadań obronnych,

- przygotować dokumentację do szkolenia obronnego, w tym w szczególności roczny plan szkolenia obronnego,

- omówić sposoby prowadzenia szkoleń obronnych, przygotować plan i konspekt do szkolenia obronnego.

Lp.Zagadnienia do realizacjiCzas realizacji

(w godz. lekcyjnych)

Metoda realizacjiWskazówki do realizacji
1Organizacja procesu szkolenia obronnego, opracowanie i realizacja rocznych planów szkolenia obronnego w jednostce Policji oraz udział w przedsięwzięciach szkoleniowych organizowanych przez inne podmioty systemu obronnego państwa3wykład, pokazOmów zasady organizacji procesu szkolenia obronnego w Policji z uwzględnieniem rocznego planu szkolenia obronnego opracowywanego na szczeblu KGP, KWP/KSP, KPP (KMP/KRP). Omów sposób dokumentowania przeprowadzonych szkoleń. Zwróć uwagę na potrzebę udziału przedstawicieli Policji w szkoleniach i ćwiczeniach organizowanych przez inne podmioty systemu obronnego państwa szczebla wojewódzkiego, miejskiego, powiatowego i gminnego.
2Metody organizacji i prowadzenia szkoleń1wykład, pokazWskaż i omów metody stosowane podczas realizacji szkoleń obronnych. Wskaż wady i zalety poszczególnych metod.
3Dobór metody do przekazywanych treści2wykład,

dyskusja

Wspólnie z grupą wypracuj najbardziej optymalne metody przydatne do realizacji przedsięwzięć szkoleniowych z zakresu przygotowań obronnych w jednostce Policji. Wykorzystując pokaz multimedialny wskaż możliwości jego wykorzystania do przekazu treści będących przedmiotem szkolenia obronnego.
4Sporządzenie dokumentacji do przeprowadzenia szkolenia obronnego6ćwiczenia,

praca w grupach, pokaz

Zaprezentuj przykładowe plany i konspekty do realizacji szkolenia obronnego. Zwróć uwagę na kluczowe punkty takiego dokumentu. Wskaż znaczenie takiego dokumentu. Na podstawie przygotowanych potrzeb szkoleniowych poleć słuchaczom, w ramach pracy w grupach, sporządzenie planu lub konspektu do przeprowadzenia szkolenia obronnego.

Oceń pracę słuchaczy - Na zakończenie tematu nr 5 zastosuj wobec każdego ze słuchaczy dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).