Program nauczania na kursie specjalistycznym dla organizatorów lokalnego doskonalenia zawodowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2022.204

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 czerwca 2022 r.

DECYZJA Nr 219
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 17 czerwca 2022 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla organizatorów lokalnego doskonalenia zawodowego

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym dla organizatorów lokalnego doskonalenia zawodowego, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Szkole Policji w Katowicach, Szkole Policji w Pile oraz Szkole Policji w Słupsku.
§  3. 
Traci moc decyzja nr 440 Komendanta Głównego Policji z dnia 20 listopada 2009 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego w zakresie metodyki nauczania dla osób prowadzących lokalne doskonalenie zawodowe (Dz. Urz. KGP poz. 79 oraz z 2011 r. poz. 60).
§  4. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA ORGANIZATORÓW LOKALNEGO DOSKONALENIA ZAWODOWEGO

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.1. Nazwa kursu.

1.2. Cel kursu.

1.3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs.

1.4. System prowadzenia kursu.

1.5. Czas trwania kursu.

1.6. Liczebność grupy szkoleniowej.

1.7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia.

1.8. Zakres tematyczny oraz system oceniania.

1.9. Forma zakończenia kursu.

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla organizatorów lokalnego doskonalenia zawodowego, zwany dalej "kursem".

1.2. Cel kursu

Celem kursu jest pogłębienie wiedzy i nabycie umiejętności z zakresu identyfikacji potrzeb szkoleniowych, planowania i organizacji oraz dokumentowania i oceny lokalnego doskonalenia zawodowego.

1.3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs mogą zostać skierowani policjanci z jednostek organizacyjnych Policji realizujący zadania zawiązane z organizacją lokalnego doskonalenia zawodowego.

1.4. System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym lub w systemie elektronicznego kształcenia na odległość.

1.5. Czas trwania kursu

Kurs trwa 3 dni szkoleniowe. Realizacja treści kształcenia określona w programie kursu wymaga przeprowadzenia 22 godzin lekcyjnych. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składa się:

PrzedsięwzięciaCzas (okres) realizacji
Zajęcia programowe21 godz.
Zakończenie kursu1 godz.
Ogółem22 godz. (3 dni szkoleniowe)

Zajęcia dydaktyczne realizowane są od poniedziałku do piątku. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie. W uzasadnionych przypadkach, kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących rozkładu czasu służby, wprowadzić inny dzienny oraz tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych, a także realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.

1.6. Liczebność grupy szkoleniowej

Z uwagi na cele kształcenia zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, liczebność w grupach szkoleniowych, nie powinna przekraczać 20 osób.

1.7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej, realizującej określone zagadnienia, dopuszczalne jest podczas prowadzenia ćwiczeń regulowanie czasu zajęć w sposób zapewnianiający optymalne osiągnięcia zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnego tematu w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych. Określone w programie sposoby realizacji zajęć są sugerowane. O wyborze metody decyduje osoba prowadząca.

Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka, polityki antydyskryminacyjnej, jak również działań antykorupcyjnych, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.

1.8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

TematCzas realizacji (w godzinach lekcyjnych)System oceniania
1. Uwarunkowania prawne i organizacyjne lokalnego doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników Policji.3Zaliczenie kursu następuje na podstawie samodzielnie opracowanej dokumentacji wskazanej w programie.
2. Rozpoznawanie i analiza potrzeb szkoleniowych.4
3. Organizacja środowiska szkolenia.8
4. Dokumentowanie i ocena przedsięwzięć lokalnego doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników Policji.6
Łączna ilość godzin21 godzin

1.9. Forma zakończenia kursu

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego, gdzie w miejsce uzyskanego wyniku nauki stosuje się wpis - "pozytywny".

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

TEMAT 1: Uwarunkowania prawne i organizacyjne lokalnego doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników Policji.

Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wskazać przepisy regulujące proces doskonalenia zawodowego w Policji,

- scharakteryzować rodzaje przedsięwzięć w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników Policji oraz jego znaczenie w systemie kształcenia,

- wskazać możliwości współpracy organizatorów doskonalenia zawodowego jednostek organizacyjnych Policji z jednostkami szkoleniowymi Policji i podmiotami pozapolicyjnymi.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacjiWskazówki do realizacji zajęć
1. Przedsięwzięcia podejmowane w ramach doskonalenia lokalnego policjantów

i pracowników Policji.

3runda, dyskusja, praca z dokumentem1. Przedstawić zasady pracy w grupie.

2. Scharakteryzować przepisy regulujące proces lokalnego doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników Policji.

3. Omówić rodzaje przedsięwzięć w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników Policji oraz scharakteryzować jego znaczenie w systemie kształcenia.

4. Omówić możliwości współpracy organizatorów doskonalenia zawodowego jednostek organizacyjnych Policji z jednostkami szkoleniowymi Policji

i podmiotami pozapolicyjnymi.

TEMAT 2: Rozpoznawanie i analiza potrzeb szkoleniowych.

Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować cele i zadania identyfikacji potrzeb szkoleniowych,

- wskazać źródła uzyskiwania informacji o potrzebach szkoleniowych policjantów i pracowników Policji, - przygotować narzędzia badawcze służące rozpoznawaniu potrzeb szkoleniowych.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacjiWskazówki do realizacji zajęć
1. Określanie potrzeb szkoleniowych jako podstawa planowania lokalnego doskonalenia zawodowego.

2. Metody i narzędzia diagnozy potrzeb szkoleniowych.

4dyskusja, praca w grupach1. Omówić istotę identyfikacji potrzeb szkoleniowych.

2. Wskazać źródła rozpoznawania potrzeb szkoleniowych (rodzaje informacji pomocnych w procesie rozpoznawania potrzeb szkoleniowych).

3. Wskazać przykładowe metody i narzędzia rozpoznawania potrzeb szkoleniowych.

4. Opracować przykładowe narzędzie badawcze do rozpoznawania potrzeb szkoleniowych.

TEMAT 3: Organizacja środowiska szkolenia.

Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować formy doskonalenia zawodowego,

- sporządzić plan i program lokalnego doskonalenia zawodowego,

- przygotować miejsca realizacji lokalnego doskonalenia zawodowego.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacjiWskazówki do realizacji zajęć
1. Organizacja przedsięwzięć z zakresu lokalnego doskonalenia zawodowego.8dyskusja, ćwiczenia, praca w grupach1. Wskazać formy doskonalenia zawodowego.

2. Omówić zasady planowania przedsięwzięć z zakresu lokalnego doskonalenia zawodowego.

3. Omówić dobór uczestników lokalnego doskonalenia zawodowego.

4. Omówić znaczenie przygotowania miejsca realizacji lokalnego doskonalenia zawodowego.

5. Omówić zasady doboru i przygotowanie osób realizujących zajęcia dydaktyczne w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego.

6. Omówić zasady oraz wybrane metody dydaktyczne stosowane podczas realizacji lokalnego doskonalenia zawodowego.

7. Omówić pojęcia, klasyfikację i funkcje środków dydaktycznych.

8. Wypracować przykładowy plan i program lokalnego doskonalenia zawodowego.

TEMAT 4: Dokumentowanie i ocena przedsięwzięć lokalnego doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników Policji.

Cele: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- przygotować dokumentację dotyczącą realizowanego lokalnego doskonalenia zawodowego,

- opracować narzędzia oceny realizowanych przedsięwzięć.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacjiWskazówki do realizacji zajęć
1. Dokumentacja lokalnego doskonalenia zawodowego.4dyskusja, praca z dokumentem, praca w grupach1. Omówić podstawy prawne dokumentowania doskonalenia zawodowego.

2. Omówić rodzaje dokumentacji występującej w lokalnym doskonaleniu zawodowym (roczny plan doskonalenia zawodowego, plany zajęć dydaktycznych, programy zajęć dydaktycznych, lista obecności, konspekt zajęć dydaktycznych, sprawozdanie).

3. W oparciu o przygotowaną dokumentację (plan

i program) sporządzić informację sprawozdawczą zgodną z wymogami formalnymi.

2. Cele i narzędzia oceny przedsięwzięć lokalnego doskonalenia zawodowego.2dyskusja, praca w grupach1. Wskazać cel i zadania oceny.

2. Omówić przykładowe narzędzia oceny realizowanych przedsięwzięć.

3. Skonstruować wybrane narzędzia oceny.