Program doskonalenia zawodowego centralnego prowadzonego w formie kursu specjalistycznego w zakresie korzystania z zasobów Systemu Informacyjnego Schengen, Wizowego Systemu Informacyjnego oraz VISMail.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2024.30

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 kwietnia 2024 r.

DECYZJA Nr 121
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 10 kwietnia 2024 r.
w sprawie programu doskonalenia zawodowego centralnego prowadzonego w formie kursu specjalistycznego w zakresie korzystania z zasobów Systemu Informacyjnego Schengen, Wizowego Systemu Informacyjnego oraz VISMail

Na podstawie art. 34h ust. 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2024 r. poz. 145) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program doskonalenia zawodowego centralnego prowadzonego w formie kursu specjalistycznego w zakresie korzystania z zasobów Systemu Informacyjnego Schengen, Wizowego Systemu Informacyjnego oraz VISMail, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Akademii Policji w Szczytnie.
§  3. 
Kursy specjalistyczne w zakresie korzystania z zasobów Systemu Informacyjnego Schengen, Wizowego Systemu Informacyjnego oraz VISMail, rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji, kontynuuje się na podstawie programu obowiązującego w dniu ich rozpoczęcia.
§  4. 
Traci moc decyzja nr 254 Komendanta Głównego Policji z dnia 3 września 2010 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie korzystania z zasobów Systemu Informacyjnego Schengen, Wizowego Systemu Informacyjnego oraz VISMail (Dz. Urz. KGP poz. 62, z 2012 r. poz. 61, z 2014 r. poz. 27 oraz z 2015 r. poz. 48).
§  5. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM DOSKONALENIA ZAWODOWEGO CENTRALNEGO PROWADZONEGO W FORMIE KURSU SPECJALISTYCZNEGO W ZAKRESIE KORZYSTANIA Z ZASOBÓW SYSTEMU INFORMACYJNEGO SCHENGEN, WIZOWEGO SYSTEMU INFORMACYJNEGO ORAZ VISMail

SPIS TREŚCI

1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.1. Nazwa kursu

1.2. Cel kursu

1.3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

1.4. System prowadzenia kursu

1.5. Czas trwania kursu

1.6. Liczebność grupy szkoleniowej

1.7. Warunki niezbędne do realizacji zajęć oraz osiągnięcia celów kształcenia, w tym lista wyposażenia dydaktycznego

1.8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

1.9. Forma zakończenia kursu

2. TREŚCI KSZTAŁCENIA

1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny w zakresie korzystania z zasobów Systemu Informacyjnego Schengen, Wizowego Systemu Informacyjnego oraz VISMail, zwany dalej kursem.

1.2. Cel kursu

Kurs przygotowuje policjantów do prowadzenia zajęć z zakresu korzystania z zasobów Systemu Informacyjnego Schengen, zwanego dalej SIS, Wizowego Systemu Informacyjnego, zwanego dalej VIS, zasad funkcjonowania i obsługi SIS i VIS oraz podstaw prawnych funkcjonowania VISMail w Polsce.

1.3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kierowana jest grupa przedstawicieli z Komendy Głównej Policji, Centralnego Biura Śledczego Policji, Centralnego Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, komend wojewódzkich (Stołecznej) Policji, komend miejskich Policji, komend powiatowych Policji oraz komend rejonowych Policji w skład, której wchodzą policjanci:

- służby prewencyjnej, w szczególności realizujący zadania w komórkach właściwych w sprawach: dyżurnych, sztabowych oraz postępowań administracyjnych,

- służby kryminalnej, w szczególności realizujący zadania w komórce właściwej w sprawach międzynarodowej współpracy (w tym oficerowie kontaktowi), zajmujący się tematyką SIS, VIS, VISMail i SIRENE,

- służby zwalczania cyberprzestępczości,

- służby śledczej.

1.4. System prowadzenia kursu

Kurs jest realizowany w systemie stacjonarnym.

1.5. Czas trwania kursu

Kurs trwa 3 dni szkoleniowe. Realizacja treści kształcenia zawartych w programie wymaga przeprowadzenia 24 godzin lekcyjnych.

Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:

PrzedsięwzięcieCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
Rozpoczęcie kursu, zapoznanie z regulaminem1
Zajęcia programowe22
Zakończenie kursu1
Ogółem24

(3 dni szkoleniowe)

Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach realizowanych od poniedziałku do piątku, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie. W uzasadnionych przypadkach, kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących czasu służby, wprowadzić inny dzienny wymiar godzin lekcyjnych oraz realizować zajęcia w soboty. Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej właściwej do realizacji kursu, dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń, regulowanie przez prowadzących czasu zajęć zapewniając optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.

1.6. Liczebność grupy szkoleniowej

Ze względu na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, liczebność grupy szkoleniowej nie powinna przekraczać 20 osób.

1.7. Warunki niezbędne do realizacji zajęć oraz osiągnięcia celów kształcenia, w tym lista wyposażenia dydaktycznego

Kurs jest realizowany przy współudziale komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji pełniącej zadania polskiego Biura SIRENE oraz przy ewentualnym współudziale Biura Wywiadu i Informacji Kryminalnych Komendy Głównej Policji.

Ze względu na treści kształcenia oraz wskazówki metodyczne określone w programie, w temacie 2:,,Praktyczne aspekty pracy z SIS", zajęcia będą realizowane w salach komputerowych z dostępem do Policyjnej Sieci Transmisji Danych, zwanej dalej PSTD.

Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka i równego traktowania, zakazu dyskryminacji, obowiązku zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym zasad komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami oraz tematyki przeciwdziałania korupcji, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań. W trakcie realizacji kursu, słuchaczy obowiązuje ubiór ćwiczebny.

1.8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

TematCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
1. Funkcjonowanie strefy Schengen, SIS i Biur SIRENE4
2. Praktyczne aspekty pracy z SIS13
3. Regulacje dotyczące VIS oraz VISMail3
4. Metodyka nauczania z zakresu korzystania z zasobów SIS, VIS oraz funkcjonowania VISMail.2
Razem22

Ocenianie bieżące oraz zaliczenie kursu następuje na podstawie oceny z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). Każda negatywna ocena musi być poprawiona na ocenę pozytywną.

1.9. Forma zakończenia kursu

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia doskonalenia zawodowego centralnego. W miejscu ogólnego wyniku nauki stosuje się wpis - "pozytywnym".

2. TREŚCI KSZTAŁCENIA

TEMAT NR 1: Funkcjonowanie strefy Schengen, SIS i Biur SIRENE

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- przedstawić idee utworzenia strefy Schengen i SIS,

- omówić podstawowe pojęcia związane z funkcjonowaniem strefy Schengen i SIS,

- wskazać nowe funkcjonalności SIS,

- omówić akty prawne regulujące funkcjonowanie SIS,

- wymienić organy uprawnione w Polsce do dostępu do danych SIS, w tym tryb dostępu oraz zakres ich uprawnień,

- omówić mechanizm przeprowadzania ewaluacji wdrożenia i stosowania dorobku prawnego Schengen, zadania punktu kontaktowego odpowiedzialnego za koordynację organizacji niezapowiedzianych kontroli stosowania dorobku prawnego Schengen na granicach wewnętrznych i zewnętrznych,

- przedstawić zadania i zasady funkcjonowania Biur SIRENE.

ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)MetodaWskazówki do realizacji
1. Strefa Schengen - geneza utworzenia i podstawowe pojęcia, praktyczne aspekty ewaluacji Schengen w obszarze wielkoskalowych systemów IT

wspierających dorobek Schengen i współpracy policyjnej w zakresie zagadnień SIS i SIRENE.

2. Podstawy prawne, cele, zakres informacyjny, struktura oraz zasady funkcjonowania SIS.

3. Udział Polski w SIS, ze szczególnym uwzględnieniem udziału Policji.

4. Biura SIRENE - istota działania, polskie Biuro SIRENE (zadania i struktura).

4wykład, dyskusjaNa podstawie:

- Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen z dnia 14 czerwca 1985 r. między Rządami Państw Unii Gospodarczej Beneluksu, Republiki Federalnej Niemiec oraz Republiki Francuskiej w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach (Dz. Urz. WE L 239 z 22.09.2000, str. 19, z późn. zm. - Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 19, t. 2, str. 9, z późn. zm.), zwanej dalej Konwencją Wykonawczą do Układu z Schengen,

- ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. 2023 r. poz. 1355), zwanej dalej ustawą o SIS i VIS,

- ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 388),

- ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2023 r. poz. 519, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o cudzoziemcach,

- rozporządzenia Rady (UE) 2022/922 z dnia 9 czerwca 2022 r. w sprawie ustanowienia i funkcjonowania mechanizmu oceny i monitorowania w celu weryfikacji stosowania dorobku Schengen oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1053/2013 (Dz. Urz. UE L 160 z 15.06.2022, str. 1),

- decyzji nr 310 Komendanta Głównego Policji z dnia 26 września 2023 r. w sprawie wyznaczenia punktu kontaktowego odpowiedzialnego za koordynację wymiany informacji

o niezapowiedzianych ocenach stosowania dorobku Schengen na granicach wewnętrznych, o których mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia Rady (UE) 2022/922 (Dz. Urz. KGP poz. 88), omów:

- genezę utworzenia strefy Schengen,

- podstawowe pojęcia: granice wewnętrzne, granice zewnętrzne, państwo trzecie, obywatel państwa trzeciego, mechanizm ewaluacji Schengen w obszarze wielkoskalowych systemów IT wspierających dorobek Schengen i współpracy policyjnej, w zakresie zagadnień SIS i SIRENE, kontrole zapowiedziane i niezapowiedziane, punkt kontaktowy do spraw niezapowiedzianych ocen stosowania dorobku Schengen.

Na podstawie niżej wymienionych aktów prawnych:

- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1860 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen do celów powrotu nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich (Dz. Urz. UE L 312 z 7.12.2018, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem 2018/1860,

- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1861 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie odpraw granicznych, zmiany konwencji wykonawczej do układu z Schengen oraz zmiany i uchylenia rozporządzenia (WE)

nr 1987/2006 (Dz. Urz. UE L 312 z 7.12.2018, str. 14, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem 2018/1861,

- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, zmiany i uchylenia decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1986/2006 i decyzji Komisji 2010/261/UE (Dz. Urz. UE L 312 z 7.12.2018, str. 56, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem 2018/1862,

- decyzji wykonawczej Komisji z dnia 15 stycznia 2021 r. ustanawiającej przepisy techniczne niezbędne do wprowadzania, aktualizowania, usuwania i wyszukiwania danych w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS) oraz inne środki wykonawcze w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych [C (2021) 92] (niepublikowana) (wyciąg),

- decyzji wykonawczej Komisji z dnia 18 listopada 2021 r. określającej szczegółowe zasady dotyczące zadań biur SIRENE oraz zasady wymiany informacji uzupełniających dotyczących wpisów w Systemie Informacyjnym Schengen w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych ("Podręcznik SIRENE - Policja") oraz decyzji wykonawczej Komisji z dnia 18 listopada 2021 r. określającej szczegółowe zasady dotyczące zadań biur SIRENE oraz zasady wymiany informacji uzupełniających dotyczących wpisów w Systemie Informacyjnym Schengen w dziedzinie odpraw granicznych i powrotów ("Podręcznik SIRENE - Granice i powrót") (niepublikowane) (wyciąg),

- zalecenia Komisji z dnia 31 marca 2023 r. ustanawiającego Praktyczny podręcznik przeznaczony do stosowania przez właściwe organy i biura SIRENE państw członkowskich przy wykonywaniu zadań związanych z Systemem Informacyjnym Shengen ("Podręcznik SIS") (niepublikowany) (wyciąg),

- praktyczny podręcznik przeznaczony do stosowania przez właściwe organy i biura SIRENE państw członkowskich przy wykonywaniu zadań związanych z Systemem Informacyjnym Schengen ("Podręcznik SIS") (niepublikowany) (wyciąg),

omów:

- cele SIS,

- kategorie danych wprowadzanych do SIS,

- strukturę SIS (komponenty: CS-SIS, N. SIS, SIRENE),

- podstawowe założenia SIS,

- nowe funkcjonalności SIS, m.in. w zakresie kategorii danych wprowadzanych do SIS, możliwości dołączania załączników: zdjęć przedmiotów/osób, odbitek linii papilarnych, DNA, europejskiego nakazu aresztowania, tworzenia odsyłaczy pomiędzy wpisami (linkowanie), przedmioty służące do lokalizacji osoby, rodzaje ostrzeżeń, dodawanie informacji o dokumentach, którym posługuje się osoba, jak również możliwość dodawania kopii dokumentu,

- zasady transkrypcji i transliteracji,

- hierarchię ważności i zasady zgodności wpisów,

- ostrzeżenia w SIS.

Na podstawie ustawy o SIS i VIS,, wyjaśnij oraz scharakteryzuj poniżej wymienione terminy:

- Krajowy System Informatyczny, zwany dalej KSI,

- centralny organ techniczny KSI,

- dostęp pośredni i bezpośredni,

- organy uprawnione do wpisu, w szczególności Policja,

- organy uprawnione do wglądu (sprawdzeń),

- dostęp osób do danych, które ich dotyczą (informacje na temat udostępniania danych osobowych w SIS zamieszcza się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Komendanta Głównego Policji www.bip.kgp.policja.gov.pl - w zakładce centralny organ techniczny KSI oraz w języku angielskim na stronie internetowej Policji o domenie: www.policja.pl/portal/pol/90/4889/Polish_National_Police.html, pod linkiem: "The right of data subjects to information (the Schengen Information System)",

- sposób wyznaczania użytkowników końcowych i osób upoważnionych, na podstawie przepisów wewnętrznych Komendanta Głównego Policji regulujących funkcjonowanie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji, zwanego dalej KSIP.

Na podstawie niżej wymienionych aktów prawnych:

- decyzji wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 18 listopada 2021 r. określającej szczegółowe zasady dotyczące zadań biur SIRENE oraz zasady wymiany informacji uzupełniających dotyczących wpisów w Systemie Informacyjnym Schengen w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych ("Podręcznik SIRENE - Policja") (niepublikowany akt C (2021) 7901),

- decyzji wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 18 listopada 2021 r. określającej szczegółowe zasady dotyczące zadań biur SIRENE oraz zasady wymiany informacji uzupełniających dotyczących wpisów w Systemie Informacyjnym Schengen w dziedzinie odpraw granicznych i powrotów ("Podręcznik SIRENE - Granice i powrót") (niepublikowany akt C (2021) 7900),

- ustawy o SIS i VIS, ustawy o cudzoziemach oraz ustawy z dnia 13 czerwca 2003 roku o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rezeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1504) - wyciąg w zakresie organów prowadzących konsultacje oraz przekazywania danych z rejestrów i ewidencji krajowych dotyczących cudzoziemców do SIS,

- rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 marca 2023 r. w sprawie warunków technicznych dokonywania wpisów danych SIS oraz aktualizowania, usuwania i wyszukiwania danych SIS poprzez Krajowy System Informatyczny (KSI) (Dz.U. z 2023 r. poz. 428) - w szczególności § 6-8,

- rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Adminsitracji z dnia 3 marca 2023 r. w sprawie trybu przekazywania Policji osób lub przedmiotów odnalezionych na skutek wglądu do danych SIS, procedury postępowania w przypadkach ujawnienia tożsamości przywłaszczonej oraz sposobu i trybu współpracy organów z biurem SIRENE (Dz.U. z 2023 r. poz. 427),

- zarządzenia nr 70 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz. Urz. KGP poz. 114, z późn. zm.),

- decyzji nr 67 Komendanta Głównego Policji z dnia 4 marca 2024 r. w sprawie

sposobu realizacji zadań przez Policję w przypadku odnalezienia osoby lub przedmiotu na skutek wglądu do danych SIS lub ujawnienia tożsamości przywłaszczonej oraz sposobu i trybu współpracy Policji z biurem SIRENE (niepublikowana),

- zarządzenia nr 15 Komedanta Głównego Policji z dnia 27 marca 2024 r. w sprawie metod realizacji zadań przez Policję w zakresie dokonywania wpisów danych SIS dotyczących osoby zagrożonej do Systemu Informacyjnego Shengen (Dz. Urz. KGP poz. 27),

omów:

- istotę funkcjonowania Biur SIRENE,

- cele i zadania realizowane przez Biura SIRENE (na podstawie polskiego Biura SIRENE),

- zagadnienia dotyczące wymiany informacji uzupełniających w ramach SIS - współpraca polskiego Biura SIRENE z innymi krajowymi użytkownikami SIS, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej Policji, w tym zagadnienia użycia formularzy trafień, tożsamości przywłaszczonej oraz krajowych formularzy rejestracji osób

i przedmiotów w SIS,

- wskaż słuchaczom Centrum Dystrybucji Oprogramowania, zwanego dalej CDO, jako miejsce do samodzielnego wyszukiwania informacji dotyczących SIS/Biura SIRENE, procedur współpracy z Biurem SIRENE.

TEMAT NR 2: Praktyczne aspekty pracy z SIS

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- dokonywać sprawdzeń osób oraz przedmiotów figurujących w SIS,

- posługiwać się wszystkimi dostępnymi kryteriami wyszukiwania danych SIS, w tym danymi daktyloskopijnymi,

- podejmować stosowne działania w przypadku pozytywnego sprawdzenia osoby lub przedmiotu w SIS, w tym wypełniać stosowne formularze odnalezienia osoby lub przedmiotu, tzw. formularze trafień nadawane do Biura SIRENE albo krajowych właścicieli wpisów lub stosować procedury awaryjne,

- wprowadzać do SIS wpisy z art. 32, 36, 38, 40 rozporządzenia 2018/1862, w tym wypełniać obowiązkowe formularze do komunikacji z Biurem SIRENE na etapie rejestracji danych SIS w systemie policyjnym lub za pomocą procedur pośrednich albo awaryjnych,

- omówić procedurę tożsamości przywłaszczonej,

- korzystać z funkcji SIS dotyczących weryfikacji i identyfikacji osób oraz podejmować odpowiednie procedury weryfikacji identyfikacji osób.

ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)MetodaWskazówki do realizacji
1. Praktyczne aspekty pracy z SIS - procedury postępowania w związku z dokonywaniem sprawdzeń osób i przedmiotów w SIS.8wykład, dyskusja, ćwiczenia praktyczneOmów obowiązek dokonywania kontroli osób i przedmiotów w oparciu o sprawdzenia dokonane w SIS, zasady transliteracji i transkrypcji obowiązujące podczas dokonywania sprawdzeń, procedury dotyczące dopasowań i identyfikacji.

Posługując się procedurami postępowania w związku z dokonywaniem sprawdzeń osób i przedmiotów w SIS, omów:

- procedurę postępowania w przypadku figurowania w SIS osoby poszukiwanej w celu jej aresztowania i wydania na podstawie europejskiego nakazu aresztowania lub poszukiwanej w celu aresztowania jej i ekstradycji - art. 26 rozporządzenia 2018/1862, w tym postępowania w przypadku zastrzeżonych (oflagowanych) wpisów zgodnie z art. 24 rozporządzenia 2018/1862, lub tymczasowego uniemożliwienia dostępu do wpisu na terytorium jednego lub więcej państw (do 48 h, zgoda właściciela wpisu, cele operacji, o której mowa w art. 26 ust. 4 rozporządzenia 2018/1862),

- procedurę postępowania w przypadku figurowania w SIS cudzoziemca objętego decyzją o zobowiązaniu do powrotu - art. 3 rozporządzenia 2018/1860 oraz cudzoziemca, w odniesieniu do którego dokonany został wpis, w celu odmowy pozwolenia na wjazd lub pobyt na terytorium państw strefy Schengen - art. 24 i 25 rozporządzenia 2018/1861. W szczególności należy podkreślić, że w przypadku wskazanych wpisów, zwanych migracyjnymi, kontakt z Biurem SIRENE realizowany jest bezpośrednio z funkcjonariuszami Straży Granicznej, którzy na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy o SIS i VIS pełnią służbę w Biurze SIRENE,

- rozwiązania ustawy o cudzoziemcach dotyczące dokumentów oraz prezentacji wzorów polskich dokumentów wydawanych cudzoziemcom na podstawie przepisów obowiązujących od dnia 1 maja 2014 r., które pomimo wpisu w SIS mogą upoważniać do legalnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

umiejętność identyfikowania dokumentów, wydanych przez polskie organy i organy państw członkowskich strefy Schengen, o których informacje należy wprowadzić do formularza odnalezienia osoby z art. 3 rozporządzenia 2018/1860 albo art. 24 i 25 rozporządzenia 2018/1861, i które mogą figurować w SIS zgodnie z art. 38 rozporządzenia 2018/1862,

- procedurę postępowania w przypadku figurowania w SIS osoby poszukiwanej jako zaginionej na podstawie art. 32 ust. 1 lit. a i b rozporządzenia 2018/1862 albo osoby poszukiwanej jako osoba narażona na niebezpieczeństwo zgodnie z art. 32 ust. 1 lit. c, d, e rozporządzenia 2018/1862,

- procedurę postępowania w przypadku figurowania w SIS osoby poszukiwanej, której obecność jest wymagana do celów postępowania prowadzonego przez organy wymiaru sprawiedliwości (ustalenie miejsca pobytu) - art. 34 rozporządzenia 2018/1862,

- procedurę postępowania w przypadku figurowania w SIS osoby/przedmiotu wprowadzonych do SIS do celów kontroli niejawnej, kontroli szczególnej, rozpytania kontrolnego,

niezwłocznego działania - art. 36 rozporządzenia 2018/1862, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji SIS dotyczących osób powiązanych z działalnościa terrorystyczną (zagranicznych bojowników) lub poważną przestępczością oraz dodatkowych informacji poszukiwanych przez inne państwo zgodnie z art. 36 ust. 2, rozporządzenia 2018/1862,

- procedurę postępowania w przypadku figurowania w SIS przedmiotu poszukiwanego w celu jego zajęcia lub wykorzystania jako dowód w postępowaniu karnym - art. 38 rozporządzenia 2018/1862, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki klonów pojazdów, nowych kategorii przedmiotów, nowym zakresem poszukiwanych dokumentów, blankietów i banknotów fałszywych lub podejrzanych o sfałszowanie, a także dokumentów unieważnionych na potrzeby przerwania podróży - wprowadzonych do SIS w związku z działalnością związaną z terroryzmem (zagranicznych bojowników) lub poważna przestępczością,

- procedurę postępowania w przypadku odnalezienia w SIS danych przedmiotów do celów lokalizowania osób figurujacych we wpisach lub dokumentów tożsamości, odnalezionych bez tych osób,

- procedurę postępowania w przypadku figurowania w SIS danych daktyloskopijnych należących do nieznanego sprawcy pochodzących z miejsca popełnienia przestępstwa - art. 40 rozporządzenia 2018/1862,

- procedurę postępowania w przypadku uzyskania dopasowań na podstawie danych daktyloskopijnych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administacji z dnia 3 marca 2023 r. w sprawie przetwarzania danych biometrycznych Systemu Informacyjnego Schengen (Dz. U. poz. 423).

W trakcie wykładu omów:

- kategorie tożsamości (potwierdzona, niepotwierdzona, alias,

tożsamość przywłaszczona),

- procedurę tożsamości przywłaszczonej.

Poleć uczestnikom kursu wypełnienie:

- formularza tożsamości przywłaszczonej,

- formularza odnalezienia osoby, której dane znajdują się

w SIS (formularz SIS - osoba) dla poszczególnych podstaw dokonania wpisu do SIS,

- formularza odnalezienia przedmiotu, którego dane znajdują się w SIS (formularz SIS - przedmiot) dla poszczególnych podstaw dokonania wpisu do SIS.

Poleć uczestnikom kursu w czasie zajęć:

- dokonanie sprawdzeń do wpisów z poszczególnych podstaw,

- zastososowanie transliteracji i transkrypcji.

Uczestnicy kursu dokonają sprawdzeń osób i obiektów (w bazie szkoleniowej KSIP/SWD/terminalu mobilnym). Ćwiczenie zostanie wykonane na podstawie danych podanych przez prowadzącego.

Omów sposoby postępowania w przypadku otrzymania dopasowania i konieczności porównania materiałów identyfikacyjnych.

Uczestnik kursu wykonana ćwiczenie praktyczne na zaliczenie.

2. Wprowadzanie przez Policję wpisów do SIS na podstawie art. 32, 36, 38, 40 rozporządzenia 2018/1862.5wykład, dyskusja, ćwiczenia praktyczneOmów zasady transliteracji i transkrypcji oraz jakości danych obowiązujące na etapie wprowadzania przez Policję danych, które zostaną ujawnione w SIS.

Na podstawie rozporządzenia 2018/1862 oraz zarządzenia nr 70 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji, regulujacych zagadnienia wprowadzania danych do SIS, a także wybranych fragmentów instrukcji użytkownika KSIP (dostępnej CDO) omów:

- kontrolę niejawną, kontrolę szczególną, rozpytanie kontrolne,

- przesłanki dokonywania rejestracji w SIS (katalog przestępstw, osoby i przedmioty, które można rejestrować, minimalne warunki wpisu danych w SIS),

- sposób dokonania rejestracji przedmiotu, osoby w formie notowania kryminalnego,

- sposób usunięcia lub modyfikacji wpisu.

Przypomnij sposób postępowania Policji w przypadku osób zaginionych, w tym dokonywanie rejestracji danych oraz postępowania

w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości lub znalezienia nieznanych zwłok oraz szczątków ludzkich. Należy zwróć uwagę na: - konieczność wprowadzania informacji o poziomach, do której należy osoba zaginiona,

- dokonywanie wpisów osób zagnionych, wskazanych w art. 32 ust. 1 lit. a -b rozporzadzenia 2018/1862,

- potrzebę wprowadzania jak największej liczby dostępnych informacji na temat osoby zaginionej, zaś w przypadku uprowadzeń rodzicielskich potrzebę informowania o orzeczeniach sądu (jeśli zostało wydane),

- wprowadzenie wpisów dotyczących przedmiotów w celu zlokalizowania osoby,

- prawidłowy sposób dokonywania rejestracji w KSIP, ze szczególnym uwzględnieniem modyfikacji wpisu,

- obowiązek przesłania informacji uzupełniających do Biura SIRENE na etapie wprowadzania wpisów - użycie formularza do komunikacji z Biurem SIRENE C.A.

Omów przepisy i procedury dotyczące wprowadzania do SIS danych dotyczących osób zagrożonych. Scharakteryzuj cele, przesłanki i tryb wprowadzania takich danych. Wskaż na analogie dotyczące przetwarzania danych podobnie jak w przypadku osób zaginionych - obowiązek przesłania informacji uzupełniających do Biura SIRENE na etapie wprowadzania wpisów - użycie formularza do komunikacji z Biurem SIRENE C.B.

W odniesieniu do procedury wprowadzania wpisów przez Policję, zarówno dotyczących osób, jak i przedmiotów przypomnij, że przy dokonywaniu wpisów do KSIP, obowiązują zasady określone w przepisach wewnętrznych Komendanta Głównego Policji regulujących funkconowanie KSIP w tym m. in.:

- rodzaje obiektów odnośnie, których przetwarzane są dane,

- zakres informacji, które należy wprowadzić przy dokonywaniu rejestracji.

W trakcie zajęć należy podkreślić, iż:

- dane, które dotyczą osób i przedmiotów wprowadzane przez funkcjonariuszy Policji do KSIP są automatycznie replikowane do SIS, a określone dane mogą wymagać innych procedur w zależności od rozwoju systemów policyjnych i obowiazujących w tym zakresie wewnętrznych aktów prawnych,

- Policja jest odpowiedzialna za wprowadzanie do SIS wpisów dotyczących przedmiotów podlegających zajęciu w celu wykorzystania jako dowód w postępowaniu karnym, utraconych w wyniku przestępstwa lub wykroczenia (wpisy tzw. procesowe), a także w celu zapobiegania przestępstwom, ich wykrywania, prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych lub ich ścigania, wykonania wyroku w sprawach karnych lub

w sprawach o przestępstwa skarbowe, zapobiegania zagrożeniom dla bezpieczeństwa publicznego, co do których istnieją wyraźne przesłanki, że przedmioty, w tym bezgotówkowe środki płatnicze, są powiązane z przestępstwami, o których mowa w art. 607w ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 37), zwanej dalej k.p.k..

Poleć uczestnikom kursu wypełnienie wszystkich dostępnych formularzy rejestracji do komunikacji z biurem SIRENE w przypadku wprowadzania przez Policję niektórych kategorii danych z art. 32 i z art. 36 rozporządzenia 2018/1862 oraz formularz do komunikacji z Biurem SIRENE w odniesieniu do zarejestrowanych przez Policję osób albo przedmiotów, które uległy replikacji do SIS.

Podczas zajęć podkreśl zasadność przekazywania organom wymiaru sprawiedliwości danych dotyczących przedmiotów służących lokalizacji osób poszukiwanych ze szczególnym uwzględnieniem osób ściganych - ze względów operacyjnych prowadzonych przez Policje poszukiwań; Pomimo, że Policja nie wprowadza tej kategorii danych do SIS - to uczestniczy pośrednio w dbaniu o jakość danych takich wpisów, co może się przekładać bezpośrednio na efektywnośc takich poszukiwań.

TEMAT NR 3: Regulacje dotyczące VIS oraz VISMail

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z VIS z uwzględnieniem prawa krajowego oraz omówić strukturę VIS,

- wskazać podstawy prawne funkcjonowania VIS (w tym wskazać cel, zadania systemu oraz organy uprawnione do dostępu do danych VIS, ze szczególnym uwzględnieniem roli i zadań Policji w omawianym zakresie),

- wskazać zakres danych gromadzonych i przetwarzanych w VIS,

- wyjaśnić podstawowe terminy odnoszące się do kwestii wizowych, które zostały wykorzystane w Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen,

- wypełniać obowiązki wynikające z Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen (art. 25 Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen) oraz przepisów prawa krajowego związanego z VIS (w szczególności znajomość postępowania w przypadku uzyskania trafienia na skutek przeglądania danych VIS).

ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)MetodaWskazówki do realizacji
1. Funkcjonowanie VIS na podstawie prawa europejskiego.

2. Kontrola legalności pobytu cudzoziemców i jej konsekwencje prawne.

1wykładNa podstawie niżej wymienionych aktów prawnych:

- decyzji Rady z dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie ustanowienia Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) (2004/512/WE) (Dz. Urz. UE L 213 z 15.06.2004, str. 5, z późn. zm.),

- decyzji Rady (WE) nr 2008/633/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie dostępu wyznaczonych organów państw członkowskich i Europolu do Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) do celów jegoprzeglądania, w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania i ścigania (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 129, z późn. zm.), zwanej dalej decyzją 633/2008,

- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 60, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem 767/2008,

- rozporządzenia Parlamentu Europejskiegoi Rady (UE) nr 2018/1806 z dnia 14 listopada 2018 r. wymieniające państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych oraz te, których obywatle są zwolnieni z tego wymogu (tekst jednolity) (Dz. Urz. UE L 303 z 28.11.2018, str. 39, z późn. zm.),

omów:

- cel VIS,

- warunki dostępu wyznaczonych organów państw członkowskich do danych zgromadzonych w VIS (tj. z art. 5 decyzji 633/2008),

- kategorie danych rejestrowanych w VIS.

Na podstawie:

- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Wizowy (kodeks wizowy) (Dz. Urz. UE L 243 z 15.09.2009, str. 1, z późn. zm.),

- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie unijnego kodeksu zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen) (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2016, str. 1),

- ustawy o cudzoziemcach,

omów terminy i następujące zagadnienia:

- wiza,

- wiza jednolita,

- wiza o ograniczonej ważności terytorialnej,

- tranzytowa wiza lotniskowa,

- naklejka wizowa,

- uznawany dokument podróży,

- konsultacje,

- centralny organ wizowy,

- pojęcie obywatela państwa trzeciego,

- pojęcie cudzoziemca,

- kontrola legalności pobytu,

- sprawdzenie w dostępnych systemach informatycznych,

- przesłanki wydania decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu/przesłanki wydania decyzji.

3. Funkcjonowanie VIS w Polsce. VISMail.2wykładNa podstawie:

- ustawy o SIS i VIS,

- zarządzenia nr 24 Komendanta Głównego Policji z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie wglądu Policji do danych Wizowego Systemu Informacyjnego (Dz.Urz. KGP poz. 45, z 2018 r. poz. 13 oraz z 2022 r. poz. 149),

- decyzji nr 310 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 września 2016 r. w sprawie trybu postępowania w Policji w przypadku stwierdzenia rozbieżności pomiędzy danymi znajdującymi się w dokumencie a danymi zawartymi w Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz.Urz. KGP poz. 59 oraz z 2018 r. poz. 84), wyjaśnij wybrane zagadnienia dotyczące funkcjonowania VIS w Policji:

- bezpośredni dostęp umożliwiający wgląd do danych VIS (art. 6 ustawy o SIS i VIS),

- bezpośredni dostęp w celu dokonywania wpisów danych VIS (art. 5 ustawy o SIS i VIS),

- pośredni dostęp w celu wglądu do danych VIS poprzez centralny punkt dostępu (art. 7 ustawy o SIS I VIS),

- sposób wyznaczania użytkowników końcowych i osób upoważnionych, - tryb postępowania w Policji w przypadku stwierdzenia rozbieżności pomiędzy danymi znajdującymi się w dokumencie a danymi zawartymi w VIS,

- procedurę postępowania Policji w celu dostępu do danych VIS poprzez centralny punkt dostępu (przedstawić kartę zapytania, katalog przestępstw - art. 607w k.p.k., korzyści z dostępu do danych VIS na potrzeby prowadzonych postępowań i czynności operacyjno- rozpoznawczych),

- dostęp osób do danych, które ich dotyczą (informacje na temat udostępniania danych osobowych w Systemie Informacyjnym Schengen zamieszczone są na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Komendanta Głównego Policji www.bip.kgp.policja.gov.pl - w zakładce centralny organ techniczny KSI (w języku polskim) oraz w języku angielskim na stronie internetowej Policji. Prawo osób do informacji - Policja.pl - Portal polskiej Policji (w języku polskim i języku angielskim).

Na podstawie poniższych aktów prawnych:

- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz. Urz. UE L 2018 z 13.08.2008, str. 60, z późn. zm.) w szczególności art. 16, 24 i 25,

- decyzji Komisji z dnia 5 maja 2009 r. w sprawie przyjęcia środków wykonawczych do mechanizmu konsultacji i innych procedur określonych w art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz. Urz. UE L 117 z 12.05.2009, str. 3), omów:

- pojęcie VISMail,

- zadania VISMail, zakres danych przekazywanych za pośrednictwem VISMail.

TEMAT NR 4: Metodyka nauczania z zakresu korzystania z zasobów SIS, VIS oraz funkcjonowania VISMail.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz:

- będzie znał podstawy planowania i programowania szkoleniowego, podstawowe metody dydaktyczne oraz zasady opracowywania dokumentacji umożliwiajacej mu samodzielne przygotowanie zajęć z zakresu korzystania z zasobów SIS, VIS oraz funkcjonowania VISMail,

- sporządzi dokumentację do przeprowadzenia przedmiotowych zajęć.

ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)MetodaWskazówki do realizacji
1. Metody przeprowadzania zajęć.

2. Dobór metody do przekazywanych treści.

3. Sporządzenie dokumentacji do przeprowadzenia doskonalenia.

2wykład, pokazPrzedstaw rodzaje metod stosowanych podczas realizacji zajęć. Wskaż zalety i wady poszczególnych metod. Wspólnie z grupą wypracuj najbardziej optymalne metody przydatne do realizacji treści z zakresu korzystania z zasobów SIS, VIS oraz funkcjonowania VISMail. Wykorzystując pokaz multimedialny (foliogramy) wskaż możliwości ich wykorzystania do treści będących przedmiotem zajęć.