Program doskonalenia zawodowego centralnego prowadzonego w formie kursu specjalistycznego dla policjantów ruchu drogowego w zakresie kierowania motocyklem służbowym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2024.9

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 lutego 2024 r.

DECYZJA Nr 39
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 12 lutego 2024 r.
w sprawie programu doskonalenia zawodowego centralnego prowadzonego w formie kursu specjalistycznego dla policjantów ruchu drogowego w zakresie kierowania motocyklem służbowym

Na podstawie art. 34h ust. 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2024 r. poz. 145) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program doskonalenia zawodowego centralnego prowadzonego w formie kursu specjalistycznego dla policjantów ruchu drogowego w zakresie kierowania motocyklem służbowym, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Centrum Szkolenia Policji w Legionowie.
§  3. 
Kursy specjalistyczne dla policjantów ruchu drogowego w zakresie kierowania motocyklem szosowym, rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji, kontynuuje się na podstawie programu obowiązującego w dniu ich rozpoczęcia.
§  4. 
Traci moc decyzja nr 352 Komendanta Głównego Policji z dnia 24 listopada 2011 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów ruchu drogowego w zakresie kierowania motocyklem szosowym (Dz. Urz. KGP poz. 68 oraz z 2019 r. poz. 112).
§  5. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM DOSKONALENIA ZAWODOWEGO CENTRALNEGO PROWADZONEGO W FORMIE KURSU SPECJALISTYCZNEGO DLA POLICJANTÓW RUCHU DROGOWEGO W ZAKRESIE KIEROWANIA MOTOCYKLEM SŁUŻBOWYM

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia, w tym lista wyposażenia dydaktycznego

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Forma zakończenia kursu

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla policjantów ruchu drogowego w zakresie kierowania motocyklem służbowym, zwany dalej "kursem".

2. Cel kursu

Celem kursu jest przygotowanie policjanta do kierowania motocyklem służbowym, zgodnie z zasadami techniki jazdy i eksploatacji, w zróżnicowanych warunkach drogowych i atmosferycznych, pełnienia służby na motocyklu służbowym oraz wykonywania zadań związanych z realizacją eskort policyjnych.

Warunkiem prawidłowego wykonywania. czynności i zadań służbowych z wykorzystaniem motocykla służbowego jest opanowanie wiedzy i doskonalenie umiejętności z zakresu:

- budowy motocykla służbowego oraz realizacji czynności obsługowych,

- rozwijania zdolności do właściwego zachowania w czasie kierowania motocyklem służbowym w zmieniających się warunkach drogowych i atmosferycznych,

- dynamicznego zatrzymania kierujących pojazdami uczestników ruchu na drodze,

- kierowania motocyklem służbowym jako pojazdem uprzywilejowanym, w tym w trakcie prowadzenia pościgu,

- wykonywania eskorty policyjnej w warunkach ruchu drogowego,

- wykonywania motocyklowej asysty honorowej (zwanej dalej MAH), - patrolowania rejonu służbowego z wykorzystaniem motocykla służbowego.

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kierowani są policjanci, którzy spełniają łącznie następujące kryteria:

1) pełnią służbę w komórkach organizacyjnych Policji właściwych w sprawach ruchu drogowego;

2) posiadają prawo jazdy kategorii A;

3) posiadają aktualne zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym;

4) posiadają aktualne ubezpieczenie odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy za szkody wyrządzone w mieniu pracodawcy.

Policjanci skierowani na kurs powinni posiadać ze sobą:

- kombinezon służbowy motocyklisty,

- rękawice służbowe motocyklisty,

- buty służbowe motocyklisty,

- kask (hełm) motocyklisty służbowy wraz z łącznością,

- ubiór ćwiczebny.

4. System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.

5. Czas trwania kursu

Kurs trwa 15 dni szkoleniowych. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
Rozpoczęcie kursu1
Treści kształcenia118
Zakończenie kursu1
Ogółem120

Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, realizowanych od poniedziałku do piątku, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.

W uzasadnionych przypadkach, kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących czasu służby, wprowadzić inny dzienny oraz tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych, a także realizować zajęcia w soboty.

6. Liczebność grupy szkoleniowej

Treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod i technik oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 18 osób.

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia, w tym lista wyposażenia dydaktycznego

Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej realizującej dane zagadnienie, dopuszczalne jest regulowanie czasu trwania zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów kształcenia, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.

Zajęcia praktyczne odbywają się na motodromie i placu manewrowym jednostki szkoleniowej realizującej kurs, a także na drogach poza jednostką szkoleniową. Zajęcia realizowane na drogach publicznych wymagają przygotowania odpowiednio dobranych założeń tras przejazdu.

Ze względu na warunki bezpieczeństwa, podczas realizacji kursu niezbędnym jest zapewnienie odpowiedniego przygotowania i doświadczenia zawodowego osób prowadzących zajęcia. Nauczyciele policyjni realizujący zajęcia zobowiązywani są do odbycia kursu doskonalenia techniki jazdy motocyklem służbowym oraz kursu dla osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, wynikające z odrębnych przepisów.

Zajęcia o charakterze praktycznym realizuje 4 nauczycieli policyjnych.

Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka i równego traktowania, zakazu dyskryminacji, obowiązku zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym zasad komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami oraz tematyki przeciwdziałania korupcji, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.

Lista wyposażenia dydaktycznego:

1.Motocykl służbowy25 szt.
2.Pojazd techniczny1 szt.
3.Samochód osobowy1 szt.
4.Przyczepa do przewozu motocykli1 szt.
5.Pachołki drogowe400 szt.
6.Deska1 szt.
7.Radiostacja nasobna25 szt.
8.Tarcza do zatrzymania pojazdów20 szt.
9.Kreda1 op.
10.Środki czyszczące do motocykla10 l
11.Szampon10 l
12.Gąbki25 szt.
13.Pędzle i szczotki do mycia łańcuchów5 szt.
14.Kamizelka z elementami odblaskowymi wraz z naniesionym numerem porządkowym od 1 do 1818 szt.

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

TematCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)System oceniania
Temat nr 1: Kierowanie motocyklem służbowym w warunkach symulowanych na terenie jednostki szkoleniowej - wykonywanie manewrów.31Każdy temat podlega zaliczeniu na podstawie ćwiczeń wykonywanych na zakończenie zajęć z danego tematu. Oceny w skali od 1 do 6 uzyskane z zaliczeń tematów stanowią oceny bieżące.

Każda negatywna ocena musi być poprawiona na ocenę pozytywną.

Temat nr 2: Kierowanie motocyklem służbowym w warunkach symulowanych na terenie jednostki szkoleniowej - pokonywanie zakrętów.

Taktyka pracy policjanta ruchu drogowego.

32
Temat nr 3: Realizacja eskort policyjnych.16
Temat nr 4: Kierowanie motocyklem służbowym w rzeczywistych warunkach drogowych.16
Temat nr 5: Wykonywanie zleconych zadań w ramach pełnienia służby na motocyklu służbowym.16
Temat nr 6: Praktyczne czynności związane z obsługą motocykla służbowego.7Zaliczenie tematu następuje na podstawie oceny z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen

z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).

RAZEM118

9. Forma zakończenia kursu

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia doskonalenia zawodowego centralnego z wpisanym ogólnym wynikiem nauki, który stanowi ocena wynikająca ze średniej arytmetycznej pozytywnych ocen bieżących.

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

TEMAT NR 1: Kierowanie motocyklem służbowym w warunkach symulowanych na terenie jednostki szkoleniowej - wykonywanie manewrów.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wykonać czynności obsługi codziennej motocykla służbowego,

- kierować motocyklem służbowym po torze wyznaczonym pachołkami,

- w sposób prawidłowy podnieść leżący motocykl służbowy.

ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metody realizacji zajęćWskazówki do realizacji
Doskonalenie kierowania motocyklem służbowym na motodromie lub placu manewrowym.31wykład, pokaz, ćwiczenia, symulacjaOpisz budowę motocykla służbowego, zapoznaj słuchaczy z przeznaczeniem poszczególnych elementów jego wyposażenia, zwróć szczególną uwagę

na wyposażenie specjalne (sygnały pojazdu uprzywilejowanego w ruchu). Omów czynności, które należy wykonać w związku z obsługą codzienną motocykla służbowego oraz zapoznaj z jego charakterystyką i parametrami technicznymi. Omów możliwości wykorzystania walorów technicznych (oddziaływanie psychologiczne motocykla służbowego na innych uczestników ruchu drogowego) podczas pełnienia służby.

Zweryfikuj posiadane umiejętności kierowania motocyklem służbowym przez słuchaczy rozpoczynających szkolenie na podstawie przejazdu po ustalonym torze przeszkód:

- slalom między siedmioma pachołkami, rozstawionymi w linii prostej co 4,2 m, - slalom bramkowy składający się z 5 bramek, każda o szerokości 1,7 m rozstawionych na odcinku ok. 30 m,

- jazda "po okręgu" o średnicy 7,4 m, w obu kierunkach,

- jazda po torze wyznaczonym w kształcie cyfry "8", gdzie pachołki centralne oddalone są od siebie o 7 m, a promień okręgu wynosi 3,7 m,

- przejazd po torze w kształcie cyfry "8" wpisanej w prostokąt o wymiarach 15,7 m x 7 m, gdzie wjazd i wyjazd mają szerokość 1,7 m i są umiejscowione w centralnych miejscach dłuższych boków, a wyjazd oznaczony pachołkami w kształcie tunelu wewnątrz prostokąta, ma długość 2 m.

W trakcie pokonywania ustalonego toru, błędem jest:

- przesunięcie pachołka,

- wywrócenie pachołka,

- podparcie się nogami o podłoże.

Wskaż właściwą pozycję motocyklisty podczas kierowania, przyspieszania i hamowania motocyklem służbowym. Podkreśl konieczność płynnego manewrowania manetką gazu i dźwignią sprzęgła motocykla służbowego. Zwróć uwagę na technikę kierowania tego rodzaju pojazdem (zwłaszcza przy hamowaniu i zatrzymaniu się, wykonywaniu skrętów oraz manewrowaniu). Podkreśl znaczenie korzystania z hamulca przedniego, tylnego oraz obu równocześnie. Zademonstruj technikę ruszania z miejsca, osiągania optymalnych obrotów silnika, zmiany i redukcji biegów. Omów prawidłowe ułożenie ciała i stopy na podnóżku podczas manewrowania i pokonywania zakrętów.

Pokaż sposób prawidłowego stawiania i zestawiania motocykla służbowego ze stopki centralnej oraz poprawnych sposobów podnoszenia. Wyznacz miejsce przeprowadzenia zajęć, zabezpiecz je przed osobami postronnymi. Omów ćwiczenia, a następnie zademonstruj prawidłowe ich wykonanie.

Zwracaj szczególną uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wykonywanych ćwiczeń. Zaprezentuj kolejno ćwiczenia, a następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy pod twoim nadzorem wykonywał następujące ćwiczenia:

1) ruszanie z miejsca i zatrzymanie się przed wyznaczoną linią;

2) przyspieszanie, zwalnianie oraz prawidłowa zmiana biegów;

3) jazda między rozstawionymi co 3-4 m pachołkami tak, aby nie doprowadzić do ich potrącenia lub podparcia się nogami;

4) wykonywanie slalomów między pachołkami rozstawionymi w linii prostej

i w kształcie litery "S";

5) jazda "po okręgu" i w kształcie cyfry "8";

6) jazda po torach wyznaczonych pachołkami;

7) poprawny sposób podnoszenia leżącego motocykla służbowego.

Słuchacze po zaprezentowaniu przez nauczyciela policyjnego wymienionych ćwiczeń, wykonują je indywidualnie.

Podczas prowadzonych zajęć koryguj popełniane przez słuchaczy błędy.

Zwracaj szczególną uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wykonywanych ćwiczeń, w szczególności na odległości między motocyklami służbowymi.

Na zakończenie tematu oceń nabyte przez słuchaczy umiejętności kierowania motocyklem służbowym podczas przejazdu po ustalonym torze przeszkód.

TEMAT NR 2: Kierowanie motocyklem służbowym w warunkach symulowanych na terenie jednostki szkoleniowej - pokonywanie zakrętów.

Taktyka pracy policjanta ruchu drogowego.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- pokonywać zakręty przy różnych prędkościach bez podpierania się po torze bezpiecznym i optymalnym,

- wykonać przeciwskręt przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością,

- kierować motocyklem służbowym po różnego rodzaju nawierzchni (miękkiej, gruntowej, trawiastej),

- awaryjnie hamować (ominięcie nagłej przeszkody),

- poruszać się w kolumnie przy różnych prędkościach,

- dynamicznie ruszać i zatrzymywać się w wyznaczonych miejscach,

- zmieniać kierunek jazdy w ograniczonej przestrzeni,

- omijać przeszkodę w ograniczonej przestrzeni,

- stosować taktykę pracy policjanta ruchu drogowego pełniącego służbę z wykorzystaniem motocykla służbowego.

ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metody realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Doskonalenie kierowania motocyklem służbowym w warunkach symulowanych na motodromie - pokonywanie zakrętów.24wykład, pokaz, ćwiczenia, symulacjaOmów zasady prawidłowego pokonywania zakrętów z zachowaniem toru optymalnego i bezpiecznego.

Zwracaj szczególną uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas prowadzonych zajęć. Zaprezentuj, a następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy pod twoim nadzorem wykonał następujące ćwiczenia:

- pokonywanie zakrętów przy różnych prędkościach bez podpierania się po torze bezpiecznym i optymalnym,

- przeciwskręt przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością,

- kierowanie motocyklem służbowym po różnego rodzaju nawierzchni (miękkiej, gruntowej i trawiastej),

- awaryjne hamowanie (ominięcie nagłej przeszkody),

- poruszanie się w kolumnie przy różnych prędkościach,

- dynamiczne ruszanie i zatrzymywanie się w wyznaczonych miejscach, - zmiana kierunku jazdy w ograniczonej przestrzeni,

- omijanie przeszkód w ograniczonej przestrzeni.

2. Taktyka pracy policjanta ruchu drogowego.8wykład, pokaz, ćwiczenia, symulacjaOmów taktykę pracy policjanta ruchu drogowego, pełniącego służbę z wykorzystaniem motocykla służbowego.

Na terenie jednostki szkoleniowej, przeprowadź ze słuchaczami kursu praktyczne ćwiczenia z zakresu umiejętności wykonywania manewrów, omawianych w temacie nr 1, we wskazówkach do realizacji w punktach od 1 do 7. W czasie zajęć słuchacze wykorzystują nabyte umiejętności w kierowaniu motocyklem służbowym, podejmują interwencje podczas symulowanego ruchu drogowego.

Podczas prowadzonych zajęć, omawiaj i koryguj na bieżąco popełnione przez słuchaczy błędy.

Usystematyzuj wiedzę słuchacza na temat taktyki pracy policjanta pełniącego służbę na motocyklu służbowym, w oparciu o nabyte wcześniej umiejętności oraz zdobytą wiedzę. Omów i wykonaj ćwiczenia z taktyki i techniki interwencji policyjnych związane z zasadami zatrzymania do kontroli uczestników ruchu drogowego w sposób statyczny i dynamiczny.

Podziel grupę na patrole dwuosobowe i przeprowadź zajęcia na terenie jednostki szkoleniowej, polegające na symulowanym pełnieniu służby na motocyklu służbowym przez policjanta ruchu drogowego, w zakresie zatrzymania do kontroli pojazdu w sposób statyczny oraz dynamiczny.

Na bieżąco koryguj błędy popełnione przez słuchaczy.

Na zakończenie zagadnienia oceń nabyte umiejętności kierowania motocyklem służbowym przez słuchaczy w trakcie przejazdu po ustalonym torze.

TEMAT NR 3: Realizacja eskort policyjnych.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wykonywać eskortę policyjną pojazdu lub grupy pojazdów przy wykorzystaniu motocykla służbowego, - wykonywać MAH.

ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metody realizacji zajęćWskazówki do realizacji
Eskorta policyjna pojazdu lub grupy pojazdów i MAH.16wykład, pokaz, ćwiczenia, symulacjaOmów przepisy i zasady prowadzenia eskorty policyjnej. Przeprowadź wykład na podstawie obowiązujących przepisów dotyczących metod i form wykonywania przez policjantów zadań związanych z realizacją eskort policyjnych.

Przeprowadź ćwiczenia na podstawie wariantów wynikających z zarządzenia nr 37 Komendanta Głównego Policji z dnia 4 sierpnia 2023 r. w sprawie metod i form wykonywania przez policjantów zadań związanych z realizacją eskort policyjnych (Dz. Urz. KGP poz. 67). Następnie wykonaj ćwiczenia z wykorzystaniem jednego lub kilku eskortowanych pojazdów z różną liczbą motocykli służbowych. Podziel grupę szkoleniową na zespoły i przeprowadź symulację eskorty policyjnej na terenie jednostki szkoleniowej. Zmieniaj pozycję słuchaczy w zespołach. Na bieżąco koryguj błędy popełnione przez słuchaczy. W dalszej kolejności przeprowadź poniższe ćwiczenia:

- jazda dwójkami, trójkami, czwórkami,

- jazda przy pojeździe w ograniczonej przestrzeni,

- ruszanie dynamiczne w sytuacji podjęcia eskortowanego pojazdu w ruchu, - zatrzymanie docelowe eskortowanego pojazdu.

TEMAT NR 4: Kierowanie motocyklem służbowym w rzeczywistych warunkach drogowych.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- kierować motocyklem służbowym poza obszarem zabudowanym,

- kierować motocyklem służbowym w warunkach ruchu miejskiego.

ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metody realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Kierowanie motocyklem służbowym z różną prędkością w warunkach dużego natężenia ruchu drogowego poza obszarem zabudowanym.8pogadanka, ćwiczeniaZajęcia realizuj na drogach publicznych. Przed przystąpieniem do ćwiczeń przypomnij słuchaczom o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. W trakcie przejazdu po wyznaczonych trasach, motocykle służbowe poruszają się jako kolumna pojazdów uprzywilejowana w ruchu drogowym.

Podaj rejon realizacji oraz numery tras, na których odbywać się będą zajęcia. W trakcie przejazdu po wyznaczonych trasach kolumna porusza się jako pojazdy uprzywilejowane. Omów i wykonaj następujące ćwiczenia:

- kierowanie motocyklem służbowym w warunkach dużego natężenia ruchu drogowego,

- zabezpieczanie rejonu skrzyżowań,

- dynamiczne ruszanie i zatrzymanie,

- tworzenie toru przejazdu dla kolejnych pojazdów z kolumny,

- utrzymanie toru przejazdu,

- pokonywanie łuków drogowych po torach bezpiecznych i optymalnych,

- zachowanie właściwych odległości w kolumnie przy różnych prędkościach.

W czasie zajęć słuchacze, wykorzystując zdobyte umiejętności w kierowaniu motocyklem służbowym, poruszać się będą po drogach o różnym natężeniu ruchu, w zmieniających się formacjach. W zależności od danej sytuacji na drodze, kierowanie motocyklem służbowym będzie odbywać się w kolumnie pojedynczej lub dwójkowej. Na wyznaczonym odcinku drogi ekspresowej, przeprowadź zajęcia polegające

na zdobywaniu umiejętności szybkiej jazdy motocyklem służbowym. Na bieżąco, w czasie przerw omawiaj i koryguj popełniane przez słuchaczy błędy.
2. Doskonalenie techniki kierowania motocyklem służbowym w warunkach ruchu miejskiego.8pogadanka, ćwiczeniaZajęcia realizuj na terenie dużych aglomeracji miejskich.

W trakcie przejazdu po wyznaczonych trasach, motocykle służbowe poruszają się jako kolumna pojazdów uprzywilejowana w ruchu drogowym.

Przed przystąpieniem do ćwiczeń przypomnij słuchaczom o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Podaj rejon realizacji zajęć oraz numery tras, na których odbywać się będą zajęcia. Omów i wykonaj następujące ćwiczenia: - kierowanie motocyklem służbowym w dużym natężeniu ruchu drogowego, - zabezpieczanie rejonu skrzyżowań, - dynamiczne ruszanie i zatrzymanie, - tworzenie toru przejazdu dla kolejnych pojazdów kolumny, - utrzymanie toru przejazdu, - pokonywanie łuków drogowych po torach bezpiecznych i optymalnych, - zachowanie właściwych odległości w kolumnie przy różnych prędkościach.

Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy oraz podaj sposoby ich unikania. Na bieżąco lub w czasie przerw, omawiaj i koryguj popełniane przez słuchaczy błędy. Oceń słuchaczy.

TEMAT NR 5: Wykonywanie zleconych zadań w ramach pełnienia służby na motocyklu służbowym.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wykonać eskortę policyjną pojazdu lub grupy pojazdów,

- wykonać MAH na drodze publicznej,

- współdziałać w patrolu oraz z innymi patrolami podczas pełnienia służby z wykorzystaniem motocykla służbowego.

ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metody realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Realizacja zleconych zadań służbowych oraz prowadzenie eskorty policyjnej pojazdu lub grupy pojazdów na drogach publicznych.8pogadanka, ćwiczeniaW porozumieniu z właściwym terytorialnie dyżurnym jednostki organizacyjnej Policji, wyznacz trasę eskorty policyjnej.

Wykonaj wraz ze słuchaczami eskortę policyjną na drodze publicznej, po wyznaczonej i omówionej trasie. Wykorzystaj wiedzę i umiejętności nabyte podczas realizacji tematu nr 3 "Realizacja eskort policyjnych".

Do wykonania eskorty policyjnej skieruj różną liczbę słuchaczy. Zmieniaj pozycje słuchaczy w szyku. Zwróć uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas realizacji zajęć.

Na bieżąco, przy pomocy środków łączności, koryguj błędy popełnione przez słuchaczy.

2. Wykonywanie MAH na drodze publicznej.8pogadanka, ćwiczeniaPrzeprowadź na drodze publicznej eskortę MAH jednego pojazdu VIP, na wyznaczonej i omówionej trasie.

Wykorzystaj wiedzę i umiejętności nabyte podczas realizacji tematu nr 3 "Realizacja eskort policyjnych". Przypomnij różne warianty eskorty MAH oraz zadania poszczególnych policjantów w szyku.

W zależności od wariantu eskorty MAH wyznacz poszczególnym słuchaczom funkcje w szyku.

Na drogach o różnym natężeniu ruchu przećwicz ze słuchaczami zajmowanie różnych pozycji w szyku.

Zwróć uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas realizacji zajęć.

Na bieżąco, przy pomocy środków łączności, koryguj ewentualne błędy. Dokonaj oceny nabytych przez słuchaczy umiejętności kierowania motocyklem służbowym.

TEMAT NR 6: Praktyczne czynności związane z obsługą motocykla służbowego.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- przygotować motocykl służbowy do użytkowania w codziennej służbie, - przygotować motocykl służbowy do sezonu zimowego.

ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metody realizacji zajęćWskazówki do realizacji
Praktyczne czynności związane z obsługą motocykla służbowego.7pogadanka, ćwiczeniaPoleć słuchaczom wykonanie obsługi motocykla służbowego, polegającej między innymi na zabezpieczeniu akumulatora przed rozładowaniem, dokładnym umyciu motocykla służbowego, łącznie z silnikiem (przy pomocy odpowiednich środków czystości). Wymienione czynności realizuj na terenie jednostki szkoleniowej lub w wyznaczonych obiektach poza jednostką szkoleniową.

Sprawdź staranność wykonania przez słuchaczy wyżej wymienionych czynności.

Dokonaj przeglądu stanu technicznego motocykla służbowego powierzonego słuchaczowi na czas trwania kursu.

Na zakończenie zajęć oceń wykonanie zleconych czynności.