Procedura legislacyjna w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ABW.2015.24

Akt utracił moc
Wersja od: 2 listopada 2018 r.

ZARZĄDZENIE Nr 38
SZEFA AGENCJI BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
z dnia 14 października 2015 r.
w sprawie procedury legislacyjnej w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.) w związku z art. 8 i art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Zarządzenie określa sposób i tryb:
1)
opiniowania projektów aktów normatywnych przekazanych do zaopiniowania Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej "ABW", przez naczelne i centralne organy administracji rządowej oraz projektów ustaw przygotowywanych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejm i Senat Rzeczypospolitej Polskiej lub obywateli;
2)
opracowywania założeń, projektowania i dokonywania uzgodnień wewnętrznych projektów aktów normatywnych powszechnie obowiązujących, pozostających w zakresie działania ABW;
3)
opracowywania i uzgadniania powstałych w ABW projektów umów i porozumień międzynarodowych oraz projektów aktów normatywnych opracowanych przez organy Unii Europejskiej bądź organizacje międzynarodowe;
4)
opracowywania założeń, projektowania, uzgadniania i wydawania aktów prawnych Szefa ABW o charakterze wewnętrznym, pozostających w zakresie działania ABW oraz porozumień, których stroną jest Szef ABW;
5)
sposób ogłaszania w elektronicznym dzienniku urzędowym ABW, zwanym dalej "e-dziennikiem", aktów prawnych Szefa ABW o charakterze wewnętrznym.
§  2. 
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
"jednostka merytoryczna" - jednostkę organizacyjną ABW właściwą w zakresie spraw, które mają być przedmiotem uregulowania w akcie normatywnym lub w akcie prawnym Szefa ABW o charakterze wewnętrznym albo w porozumieniu, którego stroną jest Szef ABW;
2)
"projekt aktu normatywnego" - projekt: założeń projektu ustawy, ustawy, rozporządzenia, zarządzenia, uchwały Rady Ministrów oraz innego dokumentu, w szczególności strategii, programu, sprawozdania, informacji, stanowiska Rządu do pozarządowego projektu ustawy lub innego stanowiska przewidzianego w obowiązujących przepisach, zleconego przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów albo przygotowanego za jego zgodą w celu przedstawienia Radzie Ministrów;
3)
"projekt aktu prawnego o charakterze wewnętrznym" - projekt zarządzenia, decyzji, pisma okólnego, wytycznych Szefa ABW;
4)
"dokument europejski" - akt normatywny Unii Europejskiej skierowany do konsultacji z państwami członkowskimi przez właściwe instytucje lub organy Unii Europejskiej oraz dokumenty związane z wdrażaniem prawa Unii Europejskiej do polskiego systemu prawa.
§  3. 
1. 
Biuro Prawne ABW sprawuje koordynację działalności legislacyjnej w ABW.
2. 
Jednostki organizacyjne ABW dokonują bieżącego przeglądu aktów normatywnych oraz aktów prawnych o charakterze wewnętrznym pozostających w ich właściwości przedmiotowej i niezwłocznie informują Biuro Prawne ABW o potrzebie dokonania nowelizacji tych aktów.
3. 
W przypadku potrzeby dokonania nowelizacji aktów normatywnych oraz aktów prawnych o charakterze wewnętrznym, o której mowa w ust. 2, przepisy rozdziału 3 i 5 stosuje się.
4. 
Przedstawiciele jednostek merytorycznych oraz Biura Prawnego ABW uczestniczą w pracach legislacyjnych prowadzonych przez rządowe i parlamentarne komisje, komitety oraz, w przypadku projektów aktów normatywnych pozostających w zakresie właściwości tych jednostek, uczestniczą w szczególności w konferencjach uzgodnieniowych.
5. 
Na posiedzeniach komisji prawniczej w Rządowym Centrum Legislacji, ABW reprezentuje przedstawiciel Biura Prawnego ABW. W uzasadnionych przypadkach w posiedzeniu komisji prawniczej w Rządowym Centrum Legislacji, obok przedstawiciela Biura Prawnego ABW, uczestniczy również przedstawiciel jednostki merytorycznej.
§  4. 
1. 
Podjęcie prac nad projektem aktu normatywnego, projektem aktu prawnego o charakterze wewnętrznym oraz projektem porozumienia, którego stroną jest Szef ABW, wymaga uzyskania przez właściwą jednostkę merytoryczną zgody Szefa ABW.
2. 
Właściwość przedmiotowa jednostek merytorycznych ABW, w "Zakresie zagadnień legislacyjnych podlegających opiniowaniu przez jednostki organizacyjne ABW", stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.

Rozdział  2

Sposób i tryb opiniowania projektów aktów normatywnych przekazanych do zaopiniowania Szefowi ABW przez naczelne i centralne organy administracji rządowej oraz projektów ustaw przygotowanych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejm i Senat Rzeczypospolitej Polskiej lub obywateli

§  5. 
1. 
Wobec projektu aktu normatywnego, po raz pierwszy:
1)
przekazanego do zaopiniowania Szefowi ABW przez podmioty, o których mowa w § 1 pkt 1,
2)
uzyskanego w wyniku prowadzonego w Biurze Prawnym ABW monitoringu procesu legislacyjnego

- Biuro Prawne ABW dokonuje wstępnej weryfikacji w zakresie właściwości ABW w odniesieniu do materii objętej projektem oraz dokonuje oceny tej materii w kontekście wpływu projektu aktu normatywnego na obszary istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa oraz poprawności formalno-legislacyjnej tego projektu.

2. 
Dyrektor Biura Prawnego ABW, niezwłocznie, na podstawie weryfikacji, o której mowa w ust. 1, podejmuje decyzję o przekazaniu projektu aktu normatywnego jednostkom merytorycznym, celem zgłoszenia uwag. Przekazując projekt aktu normatywnego dyrektor Biura Prawnego ABW wskazuje w szczególności:
1)
tematykę projektu;
2)
zakres wprowadzanych zmian, istotnych z punktu widzenia ustawowych zadań ABW;
3)
istotne obszary wymagające wyrażenia stanowiska przez jednostki merytoryczne;
4)
termin na zajęcie stanowiska przez jednostkę merytoryczną;
5)
możliwość wystąpienia korupcji.
3. 
Dyrektor Biura Prawnego ABW określi sposób i tryb postępowania wewnętrznego w Biurze Prawnym ABW przy opiniowaniu projektów aktów normatywnych przekazanych Szefowi ABW przez projektodawcę, bądź uzyskanych w wyniku prowadzonego w Biurze Prawnym ABW monitoringu procesu legislacyjnego.
§  6. 
1. 
Dyrektor jednostki merytorycznej przekazuje na piśmie uwagi do projektu aktu normatywnego.
2. 
Uwagi do projektu aktu normatywnego wpływające do Biura Prawnego ABW po terminie wymienionym w § 5 ust. 2 pkt 4, podlegają rozpatrzeniu w przypadku, gdy nie zostało jeszcze zatwierdzone stanowisko Szefa ABW, o którym mowa w § 7.
§  7. 
1. 
Biuro Prawne ABW, na podstawie własnej oceny oraz uwag przekazanych przez jednostki merytoryczne, opracowuje projekt stanowiska Szefa ABW dotyczący projektu aktu normatywnego.
2. 
Projekt stanowiska, o którym mowa w ust. 1, podlega uzgodnieniom z jednostkami merytorycznymi, które zgłosiły uwagi do projektu aktu normatywnego.
3. 
W przypadku rozbieżności w zakresie oceny projektu aktu normatywnego dokonanej przez Biuro Prawne ABW i jednostki merytoryczne, Biuro Prawne ABW organizuje spotkanie robocze mające na celu wypracowanie wspólnego, jednolitego stanowiska.
4. 
W przypadku braku możliwości uzgodnienia wspólnego, jednolitego stanowiska, Biuro Prawne ABW przedstawia rozbieżności do rozstrzygnięcia Szefowi ABW albo Zastępcy Szefa ABW nadzorującemu Biuro Prawne ABW.
§  8. 
1.  1
 W przypadku ponownego przekazania do zaopiniowania bądź uzyskania kolejnej wersji projektu aktu normatywnego w wersji skierowanej do rozpatrzenia przez:
1)
właściwe komitety będące organami pomocniczymi Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów,
2)
Radę Ministrów,
3)
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej,
4)
Senat Rzeczypospolitej Polskiej

– Biuro Prawne ABW poddaje projekt ponownej weryfikacji i ocenie, w szczególności w kontekście wcześniejszych prac oraz stanowiska Szefa ABW wobec tego projektu.

2. 
Dyrektor Biura Prawnego ABW, niezwłocznie, na podstawie weryfikacji, o której mowa w ust. 1, może podjąć decyzję o ponownym przekazaniu projektu aktu normatywnego jednostkom merytorycznym celem zgłoszenia uwag, w szczególności gdy do projektu wprowadzono liczne istotne zmiany bądź projekt bezpośrednio odnosi się do stanowiska Szefa ABW. Przepisy § 6 i § 7 stosuje się odpowiednio.
§  9. 
1. 
Uzgodnienia, o których mowa § 5-8, są prowadzone przy wykorzystaniu:
1)
systemu informatycznego "Legislator";
2)
elektronicznego systemu obiegu dokumentów (ESOD2).
2. 
W uzasadnionych przypadkach, wynikających w szczególności z terminu do zgłoszenia uwag, objętości oraz zakresu aktu normatywnego dopuszcza się prowadzenie uzgodnień, o których mowa w ust. 1, za pomocą:
1)
wewnętrznej poczty elektronicznej (ABWAN);
2)
zewnętrznej poczty elektronicznej.

Rozdział  3

Opracowywanie założeń, projektowanie i dokonywanie uzgodnień wewnętrznych projektów aktów normatywnych pozostających w zakresie działania ABW

§  10. 
1. 
Projekt aktu normatywnego wraz w uzasadnieniem opracowuje Biuro Prawne ABW na podstawie założeń merytorycznych opracowanych i uzgodnionych wewnętrznie przez jednostkę merytoryczną, zwanych dalej "założeniami".
2. 
W przypadku, gdy projekt aktu normatywnego ma dotyczyć kilku jednostek merytorycznych, jednostki te:
1)
wspólnie opracowują założenia, w trybie roboczych uzgodnień wewnętrznych;
2)
wybierają jednostkę merytoryczną wiodącą w pracach nad projektem aktu normatywnego, zwaną dalej "jednostką wiodącą".
3. 
W przypadku sporu kompetencyjnego między jednostkami merytorycznymi Szef ABW wskazuje jednostkę wiodącą.
4. 
W założeniach wskazuje się w szczególności:
1)
potrzebę i cel wydania aktu normatywnego;
2)
istotę proponowanych rozwiązań w akcie normatywnym;
3)
zasadnicze kwestie, które będą regulowane w akcie normatywnym, sposób ich uregulowania oraz różnice między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym;
4)
proponowany termin wejścia w życie aktu normatywnego;
5)
wstępną ocenę skutków regulacji (OSR), w szczególności finansowych oraz kadrowych projektowanego aktu normatywnego.
5. 
Założenia mogą przybierać formę propozycji konkretnych przepisów prawnych.
§  11. 
1. 
Projekt aktu normatywnego wraz z uzasadnieniem Biuro Prawne ABW przesyła do jednostki merytorycznej albo do jednostki wiodącej, celem ostatecznego uzgodnienia projektu z tą jednostką.
2. 
Projekt aktu normatywnego, który będzie powodować skutki finansowe lub kadrowe, Biuro Prawne ABW uzgadnia odpowiednio z Biurem Finansów ABW i Biurem Kadr ABW.
§  12. 
1. 
Biuro Prawne ABW prowadzi uzgodnienia międzyresortowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, projektu aktu normatywnego i przesyła do jednostki merytorycznej albo do jednostki wiodącej uwagi zgłoszone do tego projektu.
2. 
Jednostka merytoryczna albo jednostka wiodąca decyduje o uwzględnieniu albo odrzuceniu uwag, o których mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku uwzględnienia przez jednostkę merytoryczną albo jednostkę wiodącą uwag, o których mowa w ust. 1, Biuro Prawne ABW sporządza nową wersję projektu aktu normatywnego.
4. 
W przypadku zaistnienia rozbieżności w ramach uzgodnień międzyresortowych Biuro Prawne ABW, w porozumieniu z jednostką merytoryczną albo jednostką wiodącą, organizuje i przeprowadza konferencję uzgodnieniową, celem ich usunięcia.

Rozdział  4

Opracowywanie i uzgadnianie powstałych w ABW projektów umów i porozumień międzynarodowych oraz projektów aktów normatywnych opracowanych przez organy Unii Europejskiej bądź organizacje międzynarodowe

§  13. 
Do trybu podjęcia prac, opracowywania założeń, projektowania i dokonywania konsultacji wewnętrznych projektu:
1)
umowy międzynarodowej pozostającej we właściwości Szefa ABW - przepisy rozdziału 3 stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem § 15;
2)
porozumienia międzynarodowego zawieranego przez Szefa ABW z właściwymi organami i służbami innych państw, które nie stanowi umowy międzynarodowej w rozumieniu ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.) - przepisy rozdziału 5 stosuje się odpowiednio.
§  14. 
1. 
Do trybu podjęcia prac, projektowania i dokonywania konsultacji wewnętrznych projektów umów międzynarodowych pozostających we właściwości Szefa ABW, jako krajowej władzy bezpieczeństwa, zwanych dalej "umowami", stosuje się przepisy niniejszego paragrafu.
2. 
Departament Ochrony Informacji Niejawnych ABW, zwany dalej "Departamentem IV", odpowiada za opracowanie pod względem merytorycznym projektu umowy, uzasadnienia i instrukcji negocjacyjnej.
3. 
Biuro Prawne ABW odpowiada za:
1)
weryfikację poprawności formalno-prawnej tekstu umowy, uzasadnienia i instrukcji negocjacyjnej;
2)
opracowanie projektów wniosków o: udzielenie przez Prezesa Rady Ministrów zgody na rozpoczęcie negocjacji umowy, udzielenie przez Radę Ministrów zgody na podpisanie umowy oraz ratyfikację umowy;
3)
opracowanie projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie udzielenia zgody na podpisanie umowy;
4)
opracowanie i przedłożenie Szefowi ABW do podpisu wniosków o: udzielenie przez Prezesa Rady Ministrów zgody na rozpoczęcie negocjacji umowy, udzielenie przez Radę Ministrów zgody na podpisanie umowy oraz ratyfikację umowy.
4. 
Biuro Prawne ABW odpowiada za proces uzgodnień międzyresortowych projektów:
1)
umowy, uzasadnienia i instrukcji negocjacyjnej;
2)
wniosku o udzielenie zgody na podpisanie umowy;
3)
wniosku o ratyfikację umowy.
5. 
Biuro Prawne ABW uzgadnia z Departamentem IV sposób uwzględnienia uwag merytorycznych zgłoszonych w toku uzgodnień międzyresortowych do projektu umowy, uzasadnienia i instrukcji negocjacyjnej. W przypadku zgłoszenia znacznej liczby uwag, Biuro Prawne ABW może zorganizować konferencję uzgodnieniową, w uzgodnieniu z Departamentem IV i z udziałem jego przedstawicieli.
6. 
Departament IV odpowiada za proces negocjacji międzyrządowej umowy międzynarodowej, w tym za uzyskanie pełnomocnictwa do prowadzenia negocjacji oraz pełnomocnictwa do podpisania umowy. W negocjacjach międzyrządowych bierze udział przedstawiciel Biura Prawnego ABW.
7. 
Departament IV odpowiada za zgodność językową tekstu umowy międzynarodowej w języku polskim i angielskim.
§  15. 
Projekt dokumentu europejskiego:
1)
przekazany do zaopiniowania Szefowi ABW przez podmioty, o których mowa w § 1 pkt 1,
2)
uzyskany z prowadzonego w Biurze Prawnym ABW monitoringu procesu legislacyjnego Unii Europejskiej

- Biuro Prawne ABW przekazuje do uzgodnień wewnętrznych jednostkom merytorycznym. Przepisy § 6 i § 9 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  5

Opracowywanie założeń, projektowanie, uzgadnianie i wydawanie aktów prawnych o charakterze wewnętrznym oraz porozumień, których stroną jest Szef ABW

§  16. 
1. 
Wstępny projekt aktu prawnego o charakterze wewnętrznym wraz z uzasadnieniem opracowuje jednostka merytoryczna.
2. 
W przypadku, gdy projekt aktu prawnego o charakterze wewnętrznym ma dotyczyć kilku jednostek merytorycznych, wstępny projekt tego aktu opracowują wspólnie te jednostki, w trybie roboczych uzgodnień wewnętrznych. Przepisy § 10 ust. 2 i 3 stosuje się.
3. 
Na uzasadniony wniosek kierownika jednostki merytorycznej albo jednostki wiodącej projekt aktu prawnego o charakterze wewnętrznym opracowuje Biuro Prawne ABW na podstawie założeń. Przepisy § 10 ust. 4 i 5 stosuje się.
4.  2
 Jednostka merytoryczna albo jednostka wiodąca jest obowiązana przesłać e-mailem siecią ABWAN do Wydziału I Biura Prawnego ABW wersję elektroniczną wstępnego projektu aktu prawnego o charakterze wewnętrznym.
§  17. 
1. 
Jednostka merytoryczna albo jednostka wiodąca uzgadnia wewnętrznie wstępny projekt aktu prawnego o charakterze wewnętrznym. Przepis § 11 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. 
Na uzasadniony wniosek kierownika jednostki merytorycznej albo jednostki wiodącej uzgodnienia wewnętrzne, o których mowa w ust. 1, prowadzi Biuro Prawne ABW. Zgłoszone uwagi Biuro Prawne ABW przesyła do jednostki merytorycznej albo jednostki wiodącej, celem zajęcia stanowiska w kwestii ich uwzględnienia bądź odrzucenia.
§  18. 
Po zakończeniu uzgodnień wewnętrznych jednostka merytoryczna albo jednostka wiodąca, a w przypadku, o którym mowa w § 17 ust. 2, Biuro Prawne ABW:
1)
sporządza nową wersję projektu aktu prawnego o charakterze wewnętrznym uwzględniającego uwagi zgłoszone do tego projektu albo
2)
organizuje i przeprowadza robocze spotkanie - celem usunięcia zaistniałych rozbieżności.
§  19. 
1. 
Jednostka merytoryczna albo jednostka wiodąca przesyła do Biura Prawnego ABW ostatecznie uzgodniony projekt aktu prawnego o charakterze wewnętrznym wraz z uzasadnieniem, do ostatecznej oceny pod względem formalno-prawnym oraz legislacyjnym.
2. 
W razie zaistnienia uzasadnionych wątpliwości Biuro Prawne ABW wyjaśnia je z jednostką merytoryczną albo jednostką wiodącą uzyskując jej ostateczne stanowisko w sprawie tego projektu.
2a.  3
 Po uzyskaniu ostatecznego stanowiska w sprawie projektu aktu prawnego o charakterze wewnętrznym, o którym mowa w ust. 1, dyrektor albo zastępca dyrektora jednostki merytorycznej albo jednostki wiodącej akceptuje projekt pod względem merytorycznym imienną pieczątką i podpisem.
3. 
Biuro Prawne ABW ustala z jednostką merytoryczną albo jednostką wiodącą sposób podpisania przez Szefa ABW aktu prawnego o charakterze wewnętrznym.
4.  4
 Przed przedłożeniem do podpisu Szefowi ABW projektu aktu prawnego o charakterze wewnętrznym, dyrektor Biura Prawnego ABW albo jego zastępca oraz naczelnik Wydziału I Biura Prawnego ABW albo jego zastępca parafuje projekt tego aktu pieczątką "za zgodność pod względem prawnym i redakcyjnym" oraz imienną pieczątką i podpisem.
§  20. 
Do projektów porozumień, których stroną jest Szef ABW przepisy § 16-19 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  6

Ogłaszanie w e-dzienniku aktów prawnych o charakterze wewnętrznym

§  21. 
1.  5
 E-dziennik wydaje Zespół Informacji Prawnej działający w ramach struktury organizacyjnej Wydziału II - Umów Międzynarodowych i Prawa Europejskiego Biura Prawnego ABW.
2. 
W e-dzienniku, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych:
1)
ogłasza się jawne zarządzenia i decyzje Szefa ABW;
2)
mogą być ogłaszane jawne wytyczne, pisma okólne, informacje, komunikaty, obwieszczenia i ogłoszenia Szefa ABW.
3. 
W e-dzienniku nie ogłasza się:
1)
niejawnych aktów prawnych o charakterze wewnętrznym;
2)
innych dokumentów, a w szczególności decyzji administracyjnych, postanowień, zaświadczeń i zezwoleń oraz innych rozstrzygnięć wydawanych w indywidualnych sprawach w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego i innych ustaw.
4. 
Akty prawne o charakterze wewnętrznym zawierające dane osobowe:
1)
funkcjonariuszy ABW, z wyłączeniem danych osobowych Szefa ABW, Zastępców Szefa ABW, kierowników jednostek organizacyjnych ABW i ich zastępców oraz funkcjonariuszy ABW działających w sferze publiczno-prawnej,
2)
osób nie będących funkcjonariuszami ABW

- oznacza się klauzulą tajności co najmniej "ZASTRZEŻONE".

§  22.  6
 Budowę aktu prawnego o charakterze wewnętrznym, w tym układ przepisów, określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  23.  7
1. 
Po ostatecznym uzgodnieniu projektu aktu prawnego o charakterze wewnętrznym wersja elektroniczna tego projektu jest formatowana w Wydziale I Biura Prawnego ABW, w szablonie projektu aktu prawnego zaleconym przez Stały Komitet Rady Ministrów. Po dokonaniu formatowania projekt aktu prawnego o charakterze wewnętrznym jest drukowany.
2. 
Przed przedłożeniem przez kierownika jednostki merytorycznej albo kierownika jednostki wiodącej do podpisu Szefowi ABW projektu aktu prawnego o charakterze wewnętrznym, wydrukowana jego wersja papierowa jest parafowana "za zgodność pod względem prawnym i redakcyjnym" przez dyrektora albo zastępcę dyrektora Biura Prawnego ABW oraz naczelnika albo zastępcę naczelnika Wydziału I Biura Prawnego ABW imienną pieczątką i podpisem.
3.  8
 Akt prawny o charakterze wewnętrznym, o którym mowa w ust. 2, podpisany przez Szefa ABW jest niezwłocznie przesyłany za pismem przewodnim przez jednostkę merytoryczną albo jednostkę wiodącą do Wydziału I Biura Prawnego ABW celem jego rejestracji w Rejestrze Przepisów przez Zespół Informacji Prawnej działający w ramach struktury organizacyjnej Wydziału II - Umów Międzynarodowych i Prawa Europejskiego Biura Prawnego ABW. Akt prawny o charakterze wewnętrznym przed rejestracją w Rejestrze Przepisów nie podlega odwzorowaniu.
4. 
Na jawnym akcie prawnym o charakterze wewnętrznym, podpisanym przez Szefa ABW, przesyłanym za pismem przewodnim do Wydziału I Biura Prawnego ABW jest niedopuszczalne nanoszenie jakichkolwiek oznaczeń, w szczególności numerów DKKO z systemu ESOD2 w postaci elektronicznej lub odręcznej.
5. 
Akt prawny o charakterze wewnętrznym podpisany przez Szefa ABW i zarejestrowany w Rejestrze Przepisów jest oryginałem aktu prawnego o charakterze wewnętrznym.
6. 
Zamieszczone na oryginale aktu prawnego o charakterze wewnętrznym dane z Rejestru Przepisów (kolejny numer aktu prawnego o charakterze wewnętrznym oraz data jego podpisania przez Szefa ABW), są nanoszone na wersję elektroniczną tego aktu prawnego.
7.  9
 Wersja elektroniczna aktu prawnego o charakterze wewnętrznym, o której mowa w ust. 5, jest przekazywana Szefowi ABW lub upoważnionemu przez niego Zastępcy Szefa ABW w celu opatrzenia go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Podpisany w ten sposób akt prawny o charakterze wewnętrznym stanowi podstawę do jego ogłoszenia w e-dzienniku.
8. 
Akt prawny o charakterze wewnętrznym, o którym mowa w ust. 7, jest przygotowywany do ogłoszenia w e-dzienniku zgodnie z § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych zawierających akty normatywne i inne akty prawne, dzienników urzędowych wydawanych w postaci elektronicznej oraz środków komunikacji elektronicznej i informatycznych nośników danych (Dz. U. Nr 289, poz. 1699).
9.  10
 Autentyczność aktu prawnego o charakterze wewnętrznym przesyłanego do ogłoszenia w e- dzienniku jest gwarantowana kwalifikowanym podpisem elektronicznym naczelnika Wydziału I Biura Prawnego ABW lub jego zastępcy albo wyznaczonego funkcjonariusza Wydziału I Biura Prawnego ABW.
§  24.  11
1. 
Oryginał aktu prawnego o charakterze wewnętrznym, o którym mowa w § 23 ust. 5, i wersja elektroniczna tego aktu prawnego, o której mowa w § 23 ust. 7, muszą być tożsame.
2. 
Dokonywanie zmian na wersji papierowej:
1)
zaparafowanego projektu aktu prawnego o charakterze wewnętrznym.
2)
aktu prawnego o charakterze wewnętrznym podpisanego przez Szefa ABW

- jest niedopuszczalne.

3. 
W przypadku dostrzeżenia omyłki pisarskiej albo błędu merytorycznego w aktach prawnych o charakterze wewnętrznym, o których mowa w ust. 2, akty te podlegają zwrotowi do Wydziału I Biura Prawnego ABW.
4. 
Wydział I Biura Prawnego ABW dokonuje korekty omyłki pisarskiej w wersji papierowej i elektronicznej aktu prawnego o charakterze wewnętrznym.
5. 
Wydział I Biura Prawnego ABW dokonuje korekty błędu merytorycznego w wersji papierowej i elektronicznej aktu prawnego o charakterze wewnętrznym, po uzyskaniu stanowiska jednostki merytorycznej albo jednostki wiodącej.
6. 
Do postępowania z aktem prawnym o charakterze wewnętrznym, w którym dokonano korekty omyłki pisarskiej lub błędu merytorycznego, przepisy § 23 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.
7. 
W przypadku dostrzeżenia omyłki pisarskiej lub błędu merytorycznego w opublikowanym w e-dzienniku akcie prawnym o charakterze wewnętrznym, fakt ten należy zgłosić do Wydziału I Biura Prawnego ABW.
8. 
W przypadku dostrzeżenia w opublikowanym w e-dzienniku akcie prawnym o charakterze wewnętrznym:
1)
omyłki pisarskiej - Wydział I Biura Prawnego ABW przygotowuje obwieszczenie Szefa ABW o sprostowaniu błędu;
2)
błędu merytorycznego - Wydział I Biura Prawnego ABW przygotowuje projekt nowelizacji tego aktu prawnego.
§  25. 
Akt prawny o charakterze wewnętrznym, który nie będzie spełniać formalnych wymagań określonych w niniejszym zarządzeniu, nie będzie podlegać ogłoszeniu w e-dzienniku.
§  26. 
Akty prawne o charakterze wewnętrznym, które są wydawane przez kierowników jednostek organizacyjnych AB W, powinny spełniać wymogi, o których mowa w § 22.

Rozdział  7

Przepisy przejściowe i końcowe

§  27. 
Do spraw wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  28. 
Traci moc:
1)
zarządzenie nr 40 Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 7 listopada 2014 r. w sprawie ogłaszania w elektronicznym dzienniku urzędowym Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego aktów prawnych Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego o charakterze wewnętrznym (Dz. Urz. ABW poz. 34);
2)
decyzja nr Z-14 Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 9 lutego 2012 r. w sprawie powołania Zespołu do Spraw Wsparcia Przedstawiciela Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w Komitecie Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji zmieniona decyzją nr Z-173 Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 20 grudnia 2012 r.;
3)
procedura postępowania przy opracowywaniu aktów prawnych wydanych przez Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zawarta w piśmie P-3224/2007/MPK z dnia 10 lipca 2007 r.
§  29. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 2 listopada 2015 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  12  

Zakres zagadnień legislacyjnych podlegających opiniowaniu przez jednostki organizacyjne ABW

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

ZARZĄDZENIA ORAZ DECYZJI SZEFA ABW

ZARZĄDZENIE Nr _________/DECYZJA Nr ______

SZEFA AGENCJI BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO

z dnia _________ r.

w sprawie ___________________________

Na podstawie art. __________ ustawy (rozporządzenia, zarządzenia) z dnia ___________

o _______________________ (Dz. U. _________) zarządza się/postanawia się, co następuje:

§ 1. ___________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

§ 2. ___________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

§ 3. Zarządzenie Decyzja wchodzi w życie __________________________.

 SZEF

 AGENCJI BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO

 ___________________________

 (stopień, imię i nazwisko)

1 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 24 z dnia 20 lutego 2018 r. (Dz.Urz.ABW.2018.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2018 r.
2 § 16 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 11 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.Urz.ABW.2016.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 2016 r.
3 § 19 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 24 z dnia 20 lutego 2018 r. (Dz.Urz.ABW.2018.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2018 r.
4 § 19 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 11 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.Urz.ABW.2016.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 2016 r.
5 § 21 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 11 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.Urz.ABW.2016.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 2016 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 9 z dnia 17 lutego 2017 r. (Dz.Urz.ABW.2017.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 2017 r.

6 § 22 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 24 z dnia 20 lutego 2018 r. (Dz.Urz.ABW.2018.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2018 r.
7 § 23 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 11 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.Urz.ABW.2016.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 2016 r.
8 § 23 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 9 z dnia 17 lutego 2017 r. (Dz.Urz.ABW.2017.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 2017 r.
9 § 23 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 79 z dnia 7 października 2016 r. (Dz.Urz.ABW.2016.46) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 października 2016 r.
10 § 23 ust. 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 79 z dnia 7 października 2016 r. (Dz.Urz.ABW.2016.46) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 października 2016 r.
11 § 24 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 11 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.Urz.ABW.2016.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 marca 2016 r.
12 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 19 z dnia 19 kwietnia 2016 r. (Dz.Urz.ABW.2016.17) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 kwietnia 2016 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 123 z dnia 16 października 2018 r. (Dz.Urz.ABW.2018.55) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 listopada 2018 r.