Powołanie Zespołu Resortowego do Spraw Harmonizacji Technicznej i Normalizacji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MI.2004.5.12

Akt utracił moc
Wersja od: 29 lutego 2004 r.

ZARZĄDZENIE NR 5
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 26 lutego 2004 r.
w sprawie powołania Zespołu Resortowego do Spraw Harmonizacji Technicznej i Normalizacji

Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Powołuje się Zespół Resortowy do Spraw Harmonizacji Technicznej i Normalizacji zwany dalej "Zespołem HTiN"
2.
Zespół HTiN jest organem pomocniczym Ministra Infrastruktury.
§  2.
1.
Członkami Zespołu HTiN z prawem głosu są:
1)
Przewodniczący - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury lub upoważniony przedstawiciel Ministra Infrastruktury;
2)
Wiceprzewodniczący - dyrektor Departamentu Programowania i Strategii (SK);
3)
przedstawiciele komórek organizacyjnych Ministerstwa Infrastruktury związanych z wdrożeniem i stosowaniem zasad nowego i globalnego podejścia:

- dyrektor Departamentu Architektury i Budownictwa (BA),

- dyrektor Departamentu Telekomunikacji (ŁT),

- dyrektor Departamentu Transportu Kolejowego (TK),

- dyrektor Departamentu Administracji Morskiej i Śródlądowej (MA),

- dyrektor Departamentu Transportu Drogowego (TD),

- dyrektor Departamentu Prawno - Legislacyjnego (SP),

- dyrektor Departamentu Kontroli (MK),

- dyrektor Biura Audytu Wewnętrznego (GBA),

- przedstawiciel Departamentu Programowania i Strategii (SK) koordynującego działania Ministerstwa Infrastruktury związane z dyrektywami nowego i globalnego podejścia oraz odpowiedzialnego za prowadzenie zagadnień ogólnych dotyczących normalizacji;

4)
przedstawiciele następujących organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Infrastruktury:

- przedstawiciel Urzędu Transportu Kolejowego (UTK),

- przedstawiciel Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (GINB),

- przedstawiciel Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP),

- przedstawiciel Urzędu Morskiego w Gdyni, Urzędu Morskiego w Słupsku i Urzędu Morskiego w Szczecinie,

- Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC),

- Główny Inspektor Transportu Drogowego (GITD);

5)
resortowi eksperci ds. systemów oceny zgodności i nadzoru rynku w zakresie dyrektyw nowego podejścia, w liczbie 1 ekspert na 1 dyrektywę;
6)
resortowi eksperci ds. bezpieczeństwa wyrobów i harmonizacji technicznej w obszarach niezharmonizowanych, w ilości: 1 ekspert na 1 dziedzinę, w szczególności w zakresie:

- wyrobów budowlanych,

- pojazdów mechanicznych,

- innych wyrobów nie podlegających pełnej harmonizacji.

2.
W posiedzeniach Zespołu HTiN mogą uczestniczyć z prawem głosu Dyrektor Generalny MI oraz Podsekretarze Stanu.
3.
Członkami Zespołu HTiN na prawach obserwatora są:
1)
przedstawiciele departamentów merytorycznych MI, innych niż wymienione w ust. 1, zaangażowanych lub uczestniczących w realizacji zadań związanych z harmonizacją techniczną i normalizacją;
2)
przedstawiciele krajowych organizacji zrzeszających jednostki notyfikowane w zakresie dyrektyw nowego podejścia;
3)
osoby zaproszone na dane posiedzenie przez Przewodniczącego, zwłaszcza przedstawiciele jednostek administracji rządowej oraz urzędów i organizacji realizujących zadania ważne dla funkcjonowania krajowego systemu oceny zgodności, w szczególności przedstawiciele:

- Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (MGPiPS),

- Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK),

- Polskiego Centrum Akredytacji (PCA),

- Polskiego Komitetu Normalizacyjnego (PKN),

- Głównego Urzędu Miar (GUM).

4.
W przypadku nieobecności Sekretarza Stanu lub osoby upoważnionej przez Ministra Infrastruktury jego funkcję pełni Wiceprzewodniczący.
§  3.
1.
Do zadań Zespołu HTiN należy, w szczególności:
1)
wyznaczanie kierunków i priorytetów działań, w tym badawczych, niezbędnych do bieżącego dostosowywania krajowych rozwiązań prawnych, organizacyjnych i technicznych w zakresie harmonizacji technicznej i normalizacji, w odniesieniu do dziedzin leżących w obszarze właściwości resortu infrastruktury, w kontekście członkostwa w Unii Europejskiej;
2)
podejmowanie decyzji o akceptacji planów i projektów działań przedłożonych przez Departament Programowania i Strategii (SK) oraz inne komórki organizacyjne Ministerstwa Infrastruktury lub organy i jednostki podległe lub nadzorowane przez Ministra, a związanych z dostosowywaniem do warunków wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej lub współpracy międzynarodowej, w zakresie harmonizacji technicznej i normalizacji, odnoszących się do obszaru zharmonizowanego i niezharmonizowanego;
3)
nadzór nad realizacją priorytetowych zadań dotyczących harmonizacji technicznej i normalizacji w odniesieniu do obszaru zharmonizowanego w oparciu o dyrektywy nowego podejścia i zasady starego podejścia oraz do obszaru niezharmonizowanego, a w szczególności zadań dotyczących:
a)
wdrażania i stosowania zasad nowego podejścia, w tym autoryzacji jednostek aspirujących do notyfikacji Komisji Europejskiej i państwom członkowskim w zakresie dyrektyw nowego podejścia,
b)
realizacji przez organy wyspecjalizowane nadzoru rynku nad wyrobami podlegającymi dyrektywom nowego podejścia,
c)
realizacji zadań związanych z kontrolą i nadzorem nad jednostkami autoryzowanymi przez MI i notyfikowanymi w zakresie dyrektyw nowego podejścia, prowadzonymi na podstawie art. 22 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. Nr 166, poz. 1360 z późn. zm.) oraz innych ustaw,
d)
rozwiązywania problemów związanych ze stosowaniem lub naruszeniem zasady swobodnego przepływu towarów, występujących w obszarze znajdującym się w kompetencji Ministra Infrastruktury,
e)
tworzenia innych systemów oceny zgodności, niż związane z dyrektywami nowego podejścia, w obszarach znajdujących się w kompetencji MI, na podstawie ustawy o systemie zgodności lub innych ustaw transponujących na grunt krajowy prawo wspólnotowe dotyczące obszaru nie w pełni zharmonizowanego;
4)
akceptowanie w formie uchwał - projektów decyzji Ministra, dotyczących harmonizacji technicznej i normalizacji, w tym w szczególności decyzji dotyczących:
a)
autoryzacji jednostek kandydujących do notyfikacji w zakresie dyrektyw nowego podejścia,
b)
zasad prowadzenia nadzoru nad jednostkami autoryzowanymi i notyfikowanymi;
5)
ustalanie zakresu i form współpracy MI z krajowymi i zagranicznymi organizacjami oraz innymi urzędami centralnymi w zakresie harmonizacji technicznej i normalizacji;
6)
wyrażanie opinii o projektach przyjmowanych do realizacji w MI, w których przewidziane są zadania bezpośrednio związane z harmonizacją techniczną i normalizacją;
7)
współdziałanie z innymi organami pomocniczymi Ministerstwa Infrastruktury w zakresie wspólnych obszarów działania, w tym z Komitetami Sterującymi zarządzającymi funduszami strukturalnymi i funduszem spójności;
8)
okresowa analiza stanu kluczowych zagadnień dotyczących harmonizacji technicznej i normalizacji zarówno w odniesieniu do obszaru pełnej harmonizacji jak i obszaru niezharmonizowanego;
9)
kreowanie działań prowadzących do rozwoju zakresu zastosowania systemów zintegrowanego zarządzania jakością w resorcie infrastruktury;
10)
kreowanie polityki i zasad współpracy ze środowiskami gospodarczymi i zawodowymi związanymi z resortem infrastruktury, w zakresie działania Zespołu HTiN;
11)
rozpatrywanie szczególnie ważnych wniosków dotyczących harmonizacji technicznej i normalizacji kierowanych do MI ze strony środowisk gospodarczych, zawodowych i społecznych;
12)
podejmowanie decyzji w sprawie przyjęcia lub zmiany regulaminu pracy oraz innych spraw dotyczących działalności Zespołu HTiN.
2.
Pracami Zespołu HTiN kieruje Przewodniczący przy pomocy Sekretariatu.
3.
Sekretariat Zespołu HTiN prowadzi Departament Programowania i Strategii.
§  4.
1.
Szczegółowe zasady pracy Zespołu HTiN określa Regulamin pracy uchwalony przez Zespół HTiN.
2.
Zespół HTiN może pracować w trybie:
1)
plenarnym, udział wszystkich członków - posiadających prawo głosu - w posiedzeniu przyjmuje się za obowiązkowy,
2)
roboczym, za obowiązkowy przyjmuje się udział, tych członków Zespołu HTiN, których udział jest niezbędny do rozpatrzenia spraw bieżącej agendy, według ustaleń Przewodniczącego lub jego zastępcy, w trybie roboczym rozpatrzenie spraw może zostać dokonane metodą obiegową, łącznie z podjęciem uchwały;
3)
konsultacyjno-operacyjnym, członek lub grupa członków Zespołu HTiN może być, na wniosek lub z rekomendacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, wyznaczona do konsultacji lub rozpatrzenia w trybie roboczym spraw bieżących, wymagających pilnego działania.
3.
Tryb działania Zespołu HTiN w odniesieniu do danej sprawy ustala Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący.
§  5.
1.
Eksperci będący członkami Zespołu HTiN uczestniczą w jego pracach osobiście. Pozostali członkowie, uczestniczą w jego pracach osobiście lub poprzez osobę zastępującą, która powinna być upoważniona do pełnego działania w imieniu danego członka.
2.
Jednostki i organizacje, reprezentowane w Zespole HTiN, na wniosek Przewodniczącego wyznaczają imiennie swojego przedstawiciela, jak również osobę na zastępstwo.
3.
O powołaniu lub odwołaniu członków Zespołu HTiN decyduje instytucja lub organ delegujący, niezwłocznie informując o tym Przewodniczącego.
4.
Posiedzenia Zespołu HTiN zwołuje Przewodniczący w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
5.
Wniosek o powołanie członków Zespołu HTiN, może być postawiony i rozpatrywany na posiedzeniu plenarnym, przez każdego z członków z prawem głosu.
§  6.
1.
Decyzje Zespołu HTiN podejmowane są w formie uchwał, zwykłą większością głosów lub na wniosek Przewodniczącego zaakceptowany przez Zespół HTiN, w drodze osiągnięcia konsensusu.
2.
Decyzje Zespołu HTiN podejmowane w sprawach rozpatrywanych w trybie roboczym nie wymagają zatwierdzenia na posiedzeniu plenarnym.
3.
Z każdego posiedzenia Zespołu HTiN sporządzany jest protokół, akceptowany przez Przewodniczącego.
4.
Z posiedzeń Zespołu HTiN odbywających się w trybie plenarnym i roboczym protokoły sporządzane są przez Departament Programowania i Strategii (SK). W przypadku realizacji zadań w trybie konsultacyjno-operacyjnym protokół sporządza członek Komisji, wskazany przez Przewodniczącego. W takim przypadku protokół przekazywany jest do Departamentu Programowania i Strategii (SK) do akceptacji Wiceprzewodniczącego Komisji, a na najbliższym posiedzeniu plenarnym przedstawiany Zespołowi HTiN do akceptacji.
5.
Każdy członek Zespołu HTiN dysponuje jednym głosem.
6.
W przypadku tej samej liczby głosów za i przeciw, decydujący głos należy do Przewodniczącego.
7.
W szczególnych sytuacjach możliwe jest podejmowanie decyzji w trybie obiegowym.
8.
Decyzje Zespołu HTiN są ostateczne.
§  7.
Zespół HTiN może powoływać grupy robocze, a także, w kwestiach wymagających dodatkowych opinii, może korzystać z dodatkowej pomocy ekspertów.
§  8.
1.
Członkowie Zespołu HTiN pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.
2.
Koszty funkcjonowania Zespołu HTiN pokrywane są ze środków budżetowych Ministerstwa Infrastruktury.
3.
Koszty delegacji członków Zespołu HTiN ponoszą właściwe jednostki delegujące.
§  9.
Zespół HTiN powołuje się na czas nieoznaczony.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.