Powołanie Zespołu do spraw zapewnienia bezpieczeństwa paliwowego Państwa.
Dz.Urz.ME.2017.2
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII 1
z dnia 12 stycznia 2017 r.
w sprawie powołania Zespołu do spraw zapewnienia bezpieczeństwa paliwowego Państwa
UZASADNIENIE
UZASADNIENIE
Celem niniejszego zarządzenia jest zapewnienie Ministrowi Energii, jako organowi odpowiedzialnemu za zapewnienie bezpieczeństwa paliwowego państwa, wsparcia w realizowaniu jego zadań w tym zakresie.
W tym celu do prac Zespołu do spraw związanych z bezpieczeństwem paliwowym państwa zaproszeni powinni zostać przedstawiciele resortów oraz urzędów centralnych, których zakres obowiązków pozwala na merytoryczne wsparcie Ministra Energii przy podejmowaniu decyzji służących zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego. Jako stałych członków Zespołu, proponuje się wskazać przedstawicieli:
Propozycja składu Zespołu opiera się na podziale kompetencji pomiędzy organy administracji rządowej w Polsce, określonym w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 812, z późn. zm., zwaną dalej - "ustawa o działach") oraz uprawnieniach posiadanych przez organy reprezentowane w Zespole w oparciu o istniejące szczególne przepisy prawne, przy uwzględnieniu wyżej wskazanych zakresów interwencji.
Jednocześnie projekt przewiduje możliwość zapraszania na posiedzenia Zespołu członków ad hoc - w szczególności przedstawicieli agencji rządowych i spółek działających na rynku gazu ziemnego i ropy naftowej.
Proponowany skład Zespołu ma umożliwić zgromadzenie pełni informacji o bieżącej sytuacji w systemach gazowych i ropy naftowej lub paliw, niezbędnych Ministrowi Energii do podjęcia najwłaściwszej decyzji, najskuteczniej przyczyniającej się do zapobieżenia zakłóceniom w dostawach lub skutkom tych zakłóceń lub zwiększonego zapotrzebowania odbiorców. Sformalizowanie zasad współpracy pomiędzy wskazanymi organami, jakie stanowi utworzenie Zespołu, przyczyni się również do usprawnienia wymiany informacji, co nie pozostaje bez znaczenia w ewentualnej sytuacji kryzysowej.
Zadania w zakresie bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego
Przepis art. 3 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 994/2010 w sprawie środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i uchylenia dyrektywy Rady 2004/67/WE (zwanego dalej - "rozporządzenie 994/2010") za bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego czyni współodpowiedzialnymi przedsiębiorstwa gazowe, państwa członkowskie, za pośrednictwem wskazanego przez nie organu właściwego oraz Komisję Europejską. W tym celu przepisy rozporządzenia nakładają na właściwy organ szereg obowiązków w tym: okresowe dokonywanie oceny ryzyka oraz opracowywanie na jej podstawie planu działań zapobiegawczych, planu na wypadek sytuacji nadzwyczajnej oraz monitorowanie bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego na poziomie krajowym.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2012 r. poz. 1059, z późn. zm.), ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Energii (Dz. U. poz. 2087), Minister Energii działa jako organ właściwy w rozumieniu rozporządzenia 994/2010, tj. organ odpowiedzialny za zapewnienie realizacji zadań oraz wdrożenia środków określonych przepisami rozporządzenia.
Rozporządzenie 994/2010 zostało oparte na założeniu, zgodnie z którym najskuteczniejszym sposobem zapewnienia ciągłych dostaw gazu do UE jest stworzenie wewnętrznego rynku gazu i skutecznej konkurencji na nim. Rozporządzenie stawia więc na pierwszym miejscu stosowanie środków o charakterze rynkowym, natomiast środki nierynkowe mogą być wykorzystywane dopiero na ostatnim etapie działań, kiedy mniej ingerencyjne środki nie są wystarczające, aby zapobiec skutkom zakłóceń w dostawach.
Przepisy rozporządzenia 994/2010, poprzez nałożenie obowiązku sporządzania planu działań zapobiegawczych oraz planu na wypadek sytuacji nadzwyczajnej, przewidują dla organu właściwego, tj. Ministra Energii, rolę koordynatora działań podejmowanych przez przedsiębiorstwa energetyczne w celu zapobieżenia skutkom zakłóceń w dostawach lub zwiększonego zapotrzebowania odbiorców na gaz ziemny oraz de facto podmiotu decydującego o podjęciu środków o charakterze nierynkowym po ogłoszeniu, zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. c, stanu nadzwyczajnego.
Przepisy ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 1695, z późn. zm., zwaną dalej - "ustawa o zapasach") również wskazują Ministra Energii jako organ, który dysponuje środkami o charakterze nierynkowym. Do jego uprawnień należy wydawanie zgody na uruchomienie zapasów obowiązkowych gazu ziemnego oraz składanie wniosku do Rady Ministrów o wprowadzanie ograniczeń w poborze gazu ziemnego.
Zadania w zakresie bezpieczeństwa dostaw ropy naftowej i paliw płynnych
Powołanie struktury odpowiedzialnej za koordynowanie działań interwencyjnych w zakresie dostaw ropy naftowej do Polski oraz zaopatrzenia rynku w paliwa płynne należy do wymagań członkowskich w Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE) - tzw. NESO - National Emergency Strategy Organisation.
Na podstawie § 2 uchwały Nr 69/2008 Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłożenia Porozumienia o Międzynarodowym Programie Energetycznym, sporządzonego w Paryżu dnia 18 listopada 1974 r., ze zmianami z dnia 30 listopada 2007 r. wykonanie Porozumienia zostało powierzone Ministrowi Gospodarki.
Dodatkowo obowiązki związane z zapewnieniem wypełniania przez Polskę zobowiązań wynikających z przystąpienia do MAE należą do kompetencji Ministra Energii z następujących względów:
Projekt przewiduje, że spotkania Zespołu będą odbywać się w terminach wyznaczonych przez Przewodniczącego, przy czym ustanowiony zostanie wymóg przeprowadzenia przynajmniej jednego posiedzenia w roku - przed rozpoczęciem sezonu zimowego celem dokonania oceny stanu przygotowania systemów.
Spośród szczegółowych zadań Zespołu należy wymienić:
Wejście w życie projektowanego zarządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa i nie wpłynie na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki oraz rozwój regionalny.