Powołanie Społecznej Rady do spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.2023.206

Akt obowiązujący
Wersja od: 6 listopada 2023 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 3 listopada 2023 r.
w sprawie powołania Społecznej Rady do spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości

Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Powołuje się Społeczną Radę do spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości, zwaną dalej "Radą", jako organ pomocniczy Ministra Sprawiedliwości.
§  2. 
Do zadań Rady należy proponowanie i prowadzenie działań w kierunku rozwoju alternatywnych metod rozwiązywania sporów, w szczególności:
1)
proponowanie rozwiązań o charakterze prawnym oraz organizacyjno-praktycznym służących rozwojowi alternatywnych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji;
2)
opiniowanie projektów aktów prawnych służących rozwojowi alternatywnych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji;
3)
opracowanie i propagowanie zasad etycznych pracy mediatora i postępowania mediacyjnego oraz standardów szkolenia mediatorów.
§  3. 
1. 
W skład Rady wchodzą:
1)
Przewodniczący - Minister Sprawiedliwości lub osoba wyznaczona przez niego spośród członków Kierownictwa Ministerstwa Sprawiedliwości;
2)
pozostali członkowie:
a)
ks. dr hab. Włodzimierz Broński - profesor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II,
b)
adwokat dr Małgorzata Kożuch - przedstawiciel Naczelnej Rady Adwokackiej,
c)
radca prawny Tomasz Parkasiewicz - przedstawiciel Krajowej Izby Radców Prawnych,
d)
notariusz Ilona Sądel-Bendkowska - przedstawiciel Krajowej Rady Notarialnej,
e)
doradca podatkowy Przemysław Jakub Hinc - przedstawiciel Krajowej Izby Doradców Podatkowych,
f)
Piotr Nowak - przedstawiciel Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej,
g)
radca prawny Paweł Szewczyk - przedstawiciel Ministerstwa Finansów,
h)
adwokat Paweł Kosmulski - przedstawiciel Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej,
i)
Teresa Bodys - sędzia koordynator ds. mediacji w Sądzie Okręgowym w Zamościu,
j)
Irena Opolska - sędzia koordynator ds. mediacji w Sądzie Okręgowym w Białymstoku,
k)
adwokat Roman Gładysz,
l)
dr hab. Agnieszka Lewicka-Zelent - profesor Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie,
m)
dr hab. Olga Sitarz - profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach,
n)
adwokat dr Agnieszka Zemke-Górecka - mediator,
o)
radca prawny Andrzej Misiak - mediator,
p)
Anna Zabrzuch - mediator,
r)
Monika Pujan - mediator,
s)
Aleksandra Rusin-Batko - Dyrektor Departamentu Strategii i Funduszy Europejskich w Ministerstwie Sprawiedliwości,
t)
Tomasz Gajewski - Zastępca Dyrektora Departamentu Strategii i Funduszy Europejskich w Ministerstwie Sprawiedliwości,
u)
Agnieszka Markocka - Naczelnik Wydziału do spraw Mediacji w Departamencie Strategii i Funduszy Europejskich w Ministerstwie Sprawiedliwości.
§  4. 
Członków Rady powołuje i odwołuje Minister Sprawiedliwości.
§  5. 
1. 
Pracami Rady kieruje Przewodniczący lub wyznaczona przez niego osoba.
2. 
Do zadań osoby, o której mowa w ust. 1, należy:
1)
zwoływanie posiedzeń Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady, nie rzadziej niż dwa razy w ciągu roku;
2)
przewodniczenie posiedzeniom Rady i czuwanie nad ich sprawnym przebiegiem;
3)
ustalanie terminów i programów kolejnych posiedzeń Rady, z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez członków Rady.
§  6. 
1. 
Przewodniczący może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady, jeżeli jest to niezbędne do realizacji zadań Rady:
1)
tworzyć grupy robocze lub zespoły doradcze;
2)
zlecać ekspertyzy i opinie;
3)
zapraszać do udziału w pracach Rady, z głosem doradczym, osoby niebędące członkami Rady.
2. 
Za czynności, o których mowa w ust. 1, nie przysługuje wynagrodzenie oraz zwrot kosztów wynikających z udziału w pracach Rady.
§  7. 
1. 
Rada podejmuje decyzje w formie uchwał na posiedzeniach.
2. 
Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady.
3. 
W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady.
4. 
Uzgodnione projekty uchwał mogą być poddane pod głosowanie w trybie obiegowym.
§  8. 
1. 
Na pierwszym posiedzeniu Rada wybiera ze swojego grona Sekretarza Rady.
2. 
Sekretarz Rady sporządza protokół z posiedzenia Rady.
§  9. 
Obsługę organizacyjno-biurową Rady zapewnia Wydział do spraw Mediacji w Departamencie Strategii i Funduszy Europejskich Ministerstwa Sprawiedliwości.
§  10. 
Wydatki związane z działalnością Rady pokrywa Ministerstwo Sprawiedliwości.
§  11. 
Członkom Rady oraz osobom, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 3, nie przysługuje wynagrodzenie oraz zwrot kosztów wynikających z udziału w pracach Rady, z wyjątkiem kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca posiedzenia Rady, ustalanych na zasadach określonych w przepisach w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
§  12. 
1. 
Wydział do spraw Mediacji w Departamencie Strategii i Funduszy Europejskich Ministerstwa Sprawiedliwości przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości lub wyznaczonemu przez niego Sekretarzowi albo Podsekretarzowi Stanu:
1)
sprawozdanie roczne z realizacji zadań Rady w terminie do dnia 31 marca następnego roku;
2)
końcowe sprawozdanie z realizacji zadań Rady w terminie 30 dni od zakończenia pracy Rady.
2. 
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają:
1)
dane identyfikacyjne (osoba sporządzająca i zatwierdzająca dokument, podstawa prawna utworzenia Rady, okres objęty sprawozdaniem);
2)
wnioski płynące z prac Rady;
3)
plany działalności na kolejny okres;
4)
informacje o ewentualnych zagrożeniach realizacji celów przez Radę;
5)
określenie liczby i dat posiedzeń Rady w okresie sprawozdawczym;
6)
informacje dotyczące celowości dalszego istnienia Rady;
7)
inne niezbędne informacje o funkcjonowaniu Rady.
3. 
Do sprawozdań, o których mowa w ust. 1, dołącza się kopie podjętych uchwał lub innych istotnych dokumentów wytworzonych w ramach prac Rady.
§  13. 
1. 
Kadencja Rady upływa z dniem 31 października 2027 r.
2. 
Minister Sprawiedliwości może skrócić kadencję Rady w każdym czasie, jeżeli uzna, że zadania Rady zostały zrealizowane.
§  14. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.