Powołanie Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MF.2014.44
Akt obowiązujący Wersja od: 24 października 2014 r.
ZARZĄDZENIE Nr 54
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 października 2014 r.
w sprawie powołania Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego
Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Powołuje się Radę Konsultacyjną Prawa Podatkowego, zwaną dalej "Radą", jako organ pomocniczy, przy ministrze właściwym do spraw finansów publicznych, zwanym dalej "Ministrem".§ 2.
Do zakresu działania Rady należy udzielanie Ministrowi konsultacji w sprawach regulowanych prawem podatkowym, w szczególności:1)
wyrażanie opinii w sprawach przedstawianych Radzie przez Ministra;2)
przedstawianie Ministrowi wniosków oraz propozycji zmian przepisów prawa podatkowego mających na celu ujednolicenie stosowania prawa podatkowego, usprawnienie wykonywania obowiązków podatkowych oraz poboru podatków.§ 3.
1.
Rada liczy 25 członków powoływanych i odwoływanych przez Ministra, niezatrudnionych oraz niepełniących służby w Ministerstwie Finansów, urzędach i izbach skarbowych, urzędach kontroli skarbowej oraz urzędach i izbach celnych. Minister powołuje przewodniczącego Rady spośród jej członków.2.
W ramach Rady działają Zespoły problemowe do spraw:1)
Podatków Bezpośrednich;2)
Podatków Pośrednich;3)
Podatków Lokalnych;4)
Administracji Podatkowej, Ordynacji podatkowej i Egzekucji Administracyjnej.3.
Rada wybiera wiceprzewodniczącego Rady oraz przewodniczących i wiceprzewodniczących Zespołów problemowych spośród członków Rady, na wniosek przewodniczącego Rady.§ 4.
Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki osobiście. Członek Rady może brać udział w pracach więcej niż jednego Zespołu problemowego.§ 5.
Dyrektor Departamentu Polityki Podatkowej Ministerstwa Finansów wyznacza, spośród pracowników kierowanego departamentu, osobę wykonującą czynności sekretarza Rady.§ 6.
1.
Kadencja Rady trwa 2 lata licząc od dnia, w którym został powołany cały skład Rady.2.
Członek Rady może być odwołany z jej składu przez Ministra przed upływem kadencji Rady.3.
W miejsce odwołanego członka Rady Minister może powołać nowego członka Rady. Kadencja nowego członka Rady kończy się wraz z upływem kadencji Rady.§ 7.
1.
Rada działa na posiedzeniach plenarnych. Posiedzeniu Rady przewodniczy przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności - wiceprzewodniczący Rady.2.
Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący Rady, co najmniej raz na kwartał.3.
Przewodniczący Rady jest obowiązany zwołać posiedzenie Rady również na wniosek Ministra lub na wniosek co najmniej 3 członków Rady, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania wniosku o zwołanie takiego posiedzenia.4.
Na zaproszenie przewodniczącego Rady w pracach Rady mogą uczestniczyć, w charakterze ekspertów, również inne osoby mające praktyczne doświadczenie w dziedzinie prawa podatkowego lub znajomości zagadnień funkcjonowania organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Osoby zaproszone nie biorą udziału w głosowaniu.§ 8.
1.
Na wniosek przewodniczącego Rady, co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia, sekretarz Rady zawiadamia członków Rady oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady o terminie, miejscu oraz porządku dziennym posiedzenia Rady.2.
W przypadku zwołania posiedzenia Rady na wniosek, o którym mowa w § 7 ust. 3, porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie spraw zawartych we wniosku.§ 9.
1.
Rada wydaje opinie, przedstawia wnioski oraz propozycje zmian przepisów prawa podatkowego w drodze uchwał.2.
Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos osoby przewodniczącej posiedzeniu Rady.3.
Dopuszcza się podejmowanie uchwał przez Radę w trybie obiegowym. Decyzję w tej sprawie podejmuje przewodniczący Rady.4.
Uchwały, o których mowa w ust. 3, podejmowane są bezwzględną większością głosów.5.
Podjęte przez Radę uchwały podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu Rady.§ 10.
1.
Z każdego posiedzenia Rady sekretarz Rady sporządza protokół, do którego załącza się treść podjętych uchwał.2.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, podpisuje osoba, która przewodniczy posiedzeniu Rady oraz sekretarz Rady.§ 11.
Przepisy § 7-10 stosuje się odpowiednio do zespołów problemowych.§ 12.
Członkom Rady oraz osobom zaproszonym w charakterze ekspertów nie przysługuje wynagrodzenie za udział w pracach Rady oraz zwrot kosztów podróży i noclegów.§ 13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.