Powołanie Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.2014.44

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 października 2014 r.

ZARZĄDZENIE Nr 54
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 października 2014 r.
w sprawie powołania Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego

Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:
§  1.
Powołuje się Radę Konsultacyjną Prawa Podatkowego, zwaną dalej "Radą", jako organ pomocniczy, przy ministrze właściwym do spraw finansów publicznych, zwanym dalej "Ministrem".
§  2.
Do zakresu działania Rady należy udzielanie Ministrowi konsultacji w sprawach regulowanych prawem podatkowym, w szczególności:
1)
wyrażanie opinii w sprawach przedstawianych Radzie przez Ministra;
2)
przedstawianie Ministrowi wniosków oraz propozycji zmian przepisów prawa podatkowego mających na celu ujednolicenie stosowania prawa podatkowego, usprawnienie wykonywania obowiązków podatkowych oraz poboru podatków.
§  3.
1.
Rada liczy 25 członków powoływanych i odwoływanych przez Ministra, niezatrudnionych oraz niepełniących służby w Ministerstwie Finansów, urzędach i izbach skarbowych, urzędach kontroli skarbowej oraz urzędach i izbach celnych. Minister powołuje przewodniczącego Rady spośród jej członków.
2.
W ramach Rady działają Zespoły problemowe do spraw:
1)
Podatków Bezpośrednich;
2)
Podatków Pośrednich;
3)
Podatków Lokalnych;
4)
Administracji Podatkowej, Ordynacji podatkowej i Egzekucji Administracyjnej.
3.
Rada wybiera wiceprzewodniczącego Rady oraz przewodniczących i wiceprzewodniczących Zespołów problemowych spośród członków Rady, na wniosek przewodniczącego Rady.
§  4.
Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki osobiście. Członek Rady może brać udział w pracach więcej niż jednego Zespołu problemowego.
§  5.
Dyrektor Departamentu Polityki Podatkowej Ministerstwa Finansów wyznacza, spośród pracowników kierowanego departamentu, osobę wykonującą czynności sekretarza Rady.
§  6.
1.
Kadencja Rady trwa 2 lata licząc od dnia, w którym został powołany cały skład Rady.
2.
Członek Rady może być odwołany z jej składu przez Ministra przed upływem kadencji Rady.
3.
W miejsce odwołanego członka Rady Minister może powołać nowego członka Rady. Kadencja nowego członka Rady kończy się wraz z upływem kadencji Rady.
§  7.
1.
Rada działa na posiedzeniach plenarnych. Posiedzeniu Rady przewodniczy przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności - wiceprzewodniczący Rady.
2.
Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący Rady, co najmniej raz na kwartał.
3.
Przewodniczący Rady jest obowiązany zwołać posiedzenie Rady również na wniosek Ministra lub na wniosek co najmniej 3 członków Rady, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania wniosku o zwołanie takiego posiedzenia.
4.
Na zaproszenie przewodniczącego Rady w pracach Rady mogą uczestniczyć, w charakterze ekspertów, również inne osoby mające praktyczne doświadczenie w dziedzinie prawa podatkowego lub znajomości zagadnień funkcjonowania organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Osoby zaproszone nie biorą udziału w głosowaniu.
§  8.
1.
Na wniosek przewodniczącego Rady, co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia, sekretarz Rady zawiadamia członków Rady oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady o terminie, miejscu oraz porządku dziennym posiedzenia Rady.
2.
W przypadku zwołania posiedzenia Rady na wniosek, o którym mowa w § 7 ust. 3, porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie spraw zawartych we wniosku.
§  9.
1.
Rada wydaje opinie, przedstawia wnioski oraz propozycje zmian przepisów prawa podatkowego w drodze uchwał.
2.
Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos osoby przewodniczącej posiedzeniu Rady.
3.
Dopuszcza się podejmowanie uchwał przez Radę w trybie obiegowym. Decyzję w tej sprawie podejmuje przewodniczący Rady.
4.
Uchwały, o których mowa w ust. 3, podejmowane są bezwzględną większością głosów.
5.
Podjęte przez Radę uchwały podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu Rady.
§  10.
1.
Z każdego posiedzenia Rady sekretarz Rady sporządza protokół, do którego załącza się treść podjętych uchwał.
2.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, podpisuje osoba, która przewodniczy posiedzeniu Rady oraz sekretarz Rady.
§  11.
Przepisy § 7-10 stosuje się odpowiednio do zespołów problemowych.
§  12.
Członkom Rady oraz osobom zaproszonym w charakterze ekspertów nie przysługuje wynagrodzenie za udział w pracach Rady oraz zwrot kosztów podróży i noclegów.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.