Powołanie Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do spraw Budowy Systemu Zintegrowanej Obrony Przeciwlotniczej i Przeciwrakietowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2021.258

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 grudnia 2021 r.

DECYZJA Nr 176/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 14 grudnia 2021 r.
w sprawie powołania Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do spraw Budowy Systemu Zintegrowanej Obrony Przeciwlotniczej i Przeciwrakietowej

Na podstawie art. 2 pkt 1 i 22 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196), § 2 pkt 4 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) oraz § 5 ust. 2 pkt 3 regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 33/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 sierpnia 2015 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 250, z późn. zm. 1 ), ustala się, co następuje:
§  1. 
1. 
Powołuje się Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw Budowy Systemu Zintegrowanej Obrony Przeciwlotniczej i Przeciwrakietowej, zwanego dalej "Pełnomocnikiem".
2. 
Pełnomocnikiem jest osoba zajmująca stanowisko Zastępcy Szefa Agencji Uzbrojenia właściwego do spraw zintegrowanej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej.
3. 
Nadzór nad działalnością Pełnomocnika sprawuje Minister Obrony Narodowej.
§  2. 
Do zadań Pełnomocnika należy zarządzanie procesami związanymi z budową systemu zintegrowanej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, w tym w szczególności:
1)
koordynacja procesów pozyskania systemów WISŁA i NAREW, w tym przygotowywania i przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz, w przypadku udzielenia stosownych upoważnień, zawieranie umów;
2)
nadzór nad realizacją umów zawartych w wyniku postępowań, o których mowa w pkt 1, w tym weryfikacja i uzgadnianie pod względem merytorycznym dokumentów rozliczeniowych dotyczących realizowanych umów;
3)
zarządzanie technicznymi aspektami systemów WISŁA i NAREW, w tym koordynacja integracji systemu z otoczeniem sprzętowym;
4)
ustalanie należności Skarbu Państwa, wynikających z realizowanych i nadzorowanych umów, o których mowa w pkt 2;
5)
nadzór nad wykonywaniem zadań w zakresie przygotowania wdrożenia systemów WISŁA i NAREW, w tym w szczególności dotyczących infrastruktury, struktury organizacyjnoetatowej, eksploatacji, zabezpieczenia logistycznego oraz realizacji kształcenia i szkoleń specjalistycznych;
6)
koordynacja integracji systemów WISŁA i NAREW z innymi zestawami rakietowymi oraz polskimi rozwiązaniami technicznymi;
7)
udział w realizacji projektów realizowanych poza resortem obrony narodowej, w tym w ramach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, związanych z pozyskaniem i wdrożeniem systemów WISŁA i NAREW;
8)
przygotowywanie i opiniowanie aktów prawnych właściwych w obszarze pozyskania i wdrożenia systemów WISŁA i NAREW;
9)
przygotowywanie propozycji, wniosków, opracowań, odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie oraz oświadczenia senatorskie, zapytania dziennikarskie oraz udzielanie odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej, w obszarze pozyskania i wdrożenia systemów WISŁA i NAREW;
10)
przygotowanie informacji i materiałów dla podmiotów nadzorujących, kontrolujących i monitorujących w obszarze pozyskania i wdrożenia systemów WISŁA i NAREW;
11)
zlecanie zadań Oficerom Łącznikowym wyznaczonym w celu wdrożenia systemów WISŁA i NAREW oraz nadzór nad ich realizacją;
12)
przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej meldunków z realizowanych przedsięwzięć i zadań;
13)
inicjowanie oraz wspieranie działań komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej "komórkami i jednostkami organizacyjnymi", w obszarze przedsięwzięć związanych z pozyskaniem i wdrożeniem systemów WISŁA i NAREW;
14)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Ministra Obrony Narodowej w obszarze pozyskania i wdrożenia systemów WISŁA i NAREW.
§  3. 
Pełnomocnik w ramach realizacji zadań, o których mowa w § 2, współpracuje,

w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek i jednostek organizacyjnych, z:

1)
podmiotami krajowymi i zagranicznymi w zakresie integracji systemów WISŁA i NAREW z narodowym i sojuszniczym systemem dowodzenia i kierowania walką;
2)
komórkami i jednostkami organizacyjnymi w obszarze pozyskania i wdrożenia systemów WISŁA i NAREW;
3)
podmiotami krajowymi i zagranicznymi, w tym organami administracji publicznej oraz organizacjami pozarządowymi, nauki oraz gospodarki w obszarze pozyskania i wdrożenia systemów WISŁA i NAREW.
§  4. 
Pełnomocnik jest uprawniony do:
1)
przedstawiania Ministrowi Obrony Narodowej propozycji koordynatorów projektów oraz inicjowania nowych projektów, zgodnie z przepisami właściwymi w zakresie planowania i realizacji w resorcie obrony narodowej czynności nadzoru nad projektami dotyczącymi obronności i bezpieczeństwa państwa realizowanymi poza resortem obrony narodowej;
2)
reprezentowania resortu obrony narodowej w zakresie dotyczącym systemów WISŁA i NAREW;
3)
prowadzenia korespondencji;
4)
zwracania się o wykonanie analiz, ekspertyz, opinii do komórek i jednostek organizacyjnych oraz zlecanie ich wykonania podmiotom spoza resortu obrony narodowej;
5)
zgłaszania i opiniowania kandydatur na stanowiska w etatowej wewnętrznej komórce organizacyjnej Agencji Uzbrojenia właściwej w zakresie realizacji programu zintegrowanej obrony powietrznej i przeciwrakietowej, zwanej dalej "komórką".
§  5. 
Zadania i uprawnienia Pełnomocnika nie naruszają kompetencji i właściwości instytucji obserwujących proces pozyskania systemów WISŁA i NAREW, w szczególności nie nadają Pełnomocnikowi uprawnienia do wydawania wiążących poleceń tym instytucjom.
§  6. 
Osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej oraz dyrektorzy (szefowie, kierownicy, dowódcy) komórek i jednostek organizacyjnych, stosownie do właściwości, na wniosek Pełnomocnika, udzielą niezbędnej pomocy w celu właściwej realizacji jego zadań.
§  7. 
1. 
Obsługę merytoryczną Pełnomocnika zapewnia komórka w Agencji Uzbrojenia.
2. 
Zakresy obowiązków dla żołnierzy zawodowych oraz pracowników resortu obrony narodowej w komórce opracowuje Pełnomocnik, a zatwierdza Szef Agencji Uzbrojenia.
3. 
W zakresie spraw organizacyjno-etatowych i kompetencyjnych związanych z funkcjonowaniem komórki stosuje się przepisy decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie działalności organizacyjno-etatowej i kompetencyjnej.
§  8. 
Wszelka korespondencja Pełnomocnika kierowana do Ministra Obrony Narodowej realizowana będzie poprzez Szefa Agencji Uzbrojenia.
§  9. 
Traci moc decyzja Nr 157/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 września 2017 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do spraw Pozyskania i Wdrożenia do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej Systemu WISŁA (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 174, z 2018 r. poz. 177 oraz z 2020 r. poz. 42).
§  10. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.
1 zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2016 r. poz. 165; z 2017 r. poz. 103, 185 i 220, z 2018 r. poz. 6, 38, 143 i 202, z 2019 r. poz. 106 i 201, z 2020 r. poz. 68, 117 i 178 oraz z 2021 r. poz. 142 i 214)