Powołanie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych oraz Zespołów Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GDDKiA.2018.28

Akt obowiązujący
Wersja od: 31 lipca 2018 r.

ZARZĄDZENIE Nr 28
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 31 lipca 2018 r.
w sprawie powołania Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych oraz Zespołów Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych

Na podstawie § 4 ust. 2 pkt 1 załącznika Nr 1 do zarządzenia Nr 7 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 1 marca 2017 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządza się, co następuje:
§  1. 
W celu oceny przygotowania inwestycji drogowych, w zakresie budowy lub przebudowy dróg krajowych, zwanych dalej "Inwestycjami", dla których inwestorem jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, zwany dalej "Inwestorem" lub "Generalnym Dyrektorem", powołuję:
1)
Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, zwaną dalej "KOPI", działającą w Centrali Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad", zwanej dalej "GDDKiA;
2)
Zespoły Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, zwane dalej "ZOPI", działające w poszczególnych Oddziałach GDDKIA.
§  2. 
1. 
KOPI nadaję regulamin, stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
2. 
ZOPI nadaję regulamin, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  3. 
1. 
KOPI ocenia dokumentacje sporządzone, w ramach przygotowania Inwestycji, na etapie opracowania:
1)
Studium-Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego lub Studium-Techniczno -Ekonomiczno-Środowiskowego z Elementami Koncepcji Programowej;
2)
Koncepcji Programowej;
3)
Projektu Budowlanego - dla zadań realizowanych w systemie Buduj;
2. 
KOPI ocenia dokumentacje, o których mowa w ust. 1, w szczególności pod względem:
1)
zgodności z realizacją polityki transportowej w zakresie dróg;
2)
bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanego dalej "BRD";
3)
spójności sieci dróg publicznych w obszarze Inwestycji;
4)
zaproponowanych odstępstw od przepisów prawa;
5)
uwarunkowań (np. społecznych, technicznych, środowiskowych i ekonomicznych) istniejących i generowanych w sąsiedztwie Inwestycji, wynikających w szczególności z warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, zaleceń audytu BRD, stanowiska zarządcy drogi;
6)
spełnienia wymagań związanych z ochroną środowiska i dóbr kultury;
7)
spełnienia wymagań w zakresie przygotowania infrastruktury drogowej na potrzeby obrony państwa;
8)
zagospodarowania pasa drogowego oraz jego wyposażenia dla potrzeb zarządzania drogą, w szczególności lokalizacji OUD, MPO, MOP lub dróg technologicznych;
9)
zakresu rzeczowego niezbędnych robót okołoinwestycyjnych w sąsiedztwie Inwestycji, w tym remontów i przebudów istniejącej sieci drogowej;
10)
wskazania wariantu przebiegu drogi preferowanego przez Inwestora, na potrzeby postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
11)
wyboru optymalnych rozwiązań technicznych z uwzględnieniem: kosztów nabycia nieruchomości, budowy, utrzymania; czasu, technologii i trybu realizacji oraz zasad utrzymania;
12)
zagwarantowania środków finansowych dla przygotowania i realizacji Inwestycji;
13)
zgodności kosztów Inwestycji z planami, programami i limitami przyjętymi w GDDKiA;
14)
optymalizacji zajętości terenu planowanego pod obszar Inwestycji.
3. 
Posiedzenie KOPI w sprawie dokumentacji, o której mowa w ust. 1, jest organizowane dla Inwestycji dotyczących:
1)
budowy lub przebudowy dróg klasy A, S oraz obwodnic - obligatoryjnie;
2)
budowy dróg klas innych niż określone w pkt 1, o szacunkowej wartości robót budowlanych większej niż 100 min zł (brutto) - na wniosek Dyrektora Oddziału lub Departamentu Centrali.
§  4. 
1. 
W skład KOPI wchodzą pracownicy GDDKiA zajmujący stanowiska:
1)
Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - kierujący zagadnieniami właściwymi ze względu na przedmiot KOPI - przewodniczący KOPI;
2)
Dyrektor Departamentu Inwestycji - zastępca przewodniczącego KOPI;
3)
Sekretarz KOPI - pracownik wskazany przez Dyrektora Departamentu Inwestycji z wydziału właściwego ds. przygotowania inwestycji;
4)
Dyrektor Departamentu Studiów;
5)
Dyrektor Departamentu Zarządzania Siecią Dróg Krajowych;
6)
Dyrektor Departamentu Finansowego;
7)
Dyrektor Departamentu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego;
8)
Dyrektor Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Przygotowań Obronnych;
9)
Kierujący Stanowiskiem do spraw Audytu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
2. 
W posiedzeniach KOPI biorą ponadto udział:
1)
projektanci opracowujący dokumentację;
2)
Dyrektor Oddziału GDDKiA lub inni wskazani przez niego pracownicy Oddziału GDDKiA.
3. 
W posiedzeniach KOPI mogą brać udział zaproszeni przez przewodniczącego KOPI:
1)
przedstawiciele komórek organizacyjnych GDDKiA;
2)
przedstawiciele organów administracji rządowej i samorządowej oraz instytucji zainteresowanych Inwestycją ocenianą przez KOPI;
3)
eksperci i rzeczoznawcy.
4. 
Pracownicy GDDKiA (Członkowie KOPI), o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4-9, są zobowiązani do uczestnictwa w:
1)
co najmniej ostatniej Radzie Technicznej organizowanej przez Oddział GDDKiA dla inwestycji, określonych w § 7 ust. 1 pkt 1 i 2;
2)
posiedzeniu ZOPI dla inwestycji określonych w § 7 ust. 1 pkt 1 i 2.
5. 
Członkowie KOPI w przypadku braku możliwości osobistego udziału w posiedzeniach KOPI, ZOPI lub Radzie Technicznej delegują osoby je zastępujące.
6. 
Członkowie KOPI mogą odstąpić od udziału w posiedzeniach KOPI, ZOPI lub Radzie Technicznej, poprzez pisemne oświadczenie, złożone przewodniczącemu KOPI, najpóźniej na jeden dzień przed rozpoczęciem posiedzenia wskazujące, że zakres przedmiotowej Inwestycji nie dotyczy zakresu właściwości danej komórki zgodnie z tabelą odpowiedzialności, określoną w załączniku nr 3 do zarządzenia, bądź tego, że nie zgłaszają uwag do rozwiązań przedstawionych w dokumentacji będącej przedmiotem posiedzenia.
7. 
Udział członków KOPI w posiedzeniach Rady Technicznej i ZOPI może być realizowany za pośrednictwem telekonferencji.
§  5. 
1. 
KOPI podejmuje uchwałę dotyczącą ocenianej dokumentacji, która jest zawarta w protokole z posiedzenia KOPI, a następnie przedkładana jest do zatwierdzenia przez Generalnego Dyrektora.
2. 
Dla Inwestycji przed ogłoszeniem o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia na roboty lub projekt i roboty budowlane, zmiana przyjętych protokołem KOPI parametrów technicznych lub zakresu realizacji Inwestycji wymaga pisemnego aneksu i zatwierdzenia przez Generalnego Dyrektora. O konieczności zorganizowania odrębnego posiedzenia KOPI decyduje Generalny Dyrektor.
§  6. 
Obsługę posiedzeń KOPI oraz telekonferencji z posiedzeń ZOPI i ostatniej Rady Technicznej, prowadzi Departament Inwestycji.
2. 
Koszty wynikające z obsługi i organizacji posiedzeń KOPI pokrywane są przez Centralę GDDKiA.
§  7. 
1. 
ZOPI oceniają dokumentacje dotyczące:
1)
budowy lub przebudowy dróg klasy A, S oraz obwodnic;
2)
budowy lub przebudowy dróg klas innych niż określone w pkt 1, o szacunkowej wartości robót budowlanych co najmniej 100 min zł (brutto);
3)
budowy lub przebudowy dróg klas innych niż określone w pkt 1 i 2, o szacunkowej wartości robót budowlanych co najmniej 24 min zł (brutto)

- na wszystkich etapach procesu przygotowywania Inwestycji, z wyłączeniem projektów budowlanych i projektów wykonawczych dla zadań realizowanych w systemie "Projektuj i Buduj".

2. 
ZOPI ocenia poprawność rozwiązań zawartych w dokumentacjach, o których mowa w ust. 1, pod względem:
1)
określonym w § 3 ust. 2;
2)
zgodności z wymaganiami:
a)
określonymi w SIWZ,
b)
określonymi w zarządzeniach, wzorcowych dokumentach lub ujednoliconych zasadach postępowania wdrożonych w GDDKiA,
c)
określonymi w ostatecznych rozstrzygnięciach administracyjnych,
d)
zgłoszonymi przez członków ZOPI lub KOPI na Radach Technicznych,
e)
wynikających z realizacji uchwał ZOPI i KOPI z wcześniejszych etapów przygotowania Inwestycji.
3. 
ΖΟΡΙ ocenia dokumentacje, o których mowa w ust. 1, a następnie przedstawia Dyrektorowi Oddziału GDDKiA uchwałę zawartą w protokole ΖΟΡΙ, w celu:
1)
akceptacji ustaleń wynikających z dokumentacji;
2)
odesłania dokumentacji do wykonawcy celem dokonania uzupełnień, zmian lub poprawek i przedłożenia jej do ponownego rozpatrzenia przez ΖΟΡΙ.
4. 
W przypadku akceptacji dokumentacji, o których mowa w ust. 1, dla Inwestycji drogi klasy A, na podstawie oceny własnej oraz oświadczenia projektanta i sprawdzającego, Kierownik Projektu rekomenduje Dyrektorowi Oddziału GDDKiA uzgodnienie projektu pod względem zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi dotyczącymi autostrad płatnych.
§  8. 
W skład ΖΟΡΙ wchodzą pracownicy Oddziału GDDKiA zajmujący stanowiska:
1)
Zastępca Dyrektora ds. Inwestycji właściwego Oddziału GDDKiA - przewodniczący ΖΟΡΙ;
2)
Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania Drogami i Mostami Oddziału GDDKiA - zastępca przewodniczącego ΖΟΡΙ;
3)
Zastępca Dyrektora ds. Technologii Oddziału GDDKiA - zastępca przewodniczącego ΖΟΡΙ;
4)
pracownik komórki organizacyjnej Oddziału GDDKiA prowadzącej inwestycję - sekretarz ΖΟΡΙ;
5)
kierownik projektu właściwego Oddziału GDDKiA;
6)
kierujący komórką właściwą ds. dokumentacji;
7)
kierujący komórką właściwą ds. mostów;
8)
kierujący komórką właściwą ds. środowiska;
9)
kierujący komórką właściwą ds. dróg i sieci drogowej;
10)
kierujący komórką właściwą ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i zarządzania mchem;
11)
kierujący komórką właściwą ds. planowania;
12)
kierujący komórką właściwą ds. realizacji;
13)
kierujący komórką właściwą ds. nieruchomości;
14)
kierujący komórką właściwą ds. technologii;
15)
kierujący komórką właściwą ds. uzgodnień i zagospodarowania przestrzennego;
16)
kierujący komórką właściwą ds. zarządzania kryzysowego i przygotowań obronnych.
2. 
W posiedzeniach ΖΟΡΙ, oprócz osób wskazanych w ust. 1, biorą udział:
1)
projektanci opracowujący dokumentację;
2)
Dyrektor Oddziału GDDKiA lub inni wskazani przez niego pracownicy Oddziału GDDKiA;
3)
Członkowie KOPI wskazani w § 4 ust. 1 pkt 2 i 4-9, z uwzględnieniem § 4 ust. 4, 5 i 6.
3. 
W posiedzeniach ZOPI mogą brać udział zaproszeni przez przewodniczącego ZOPI przedstawiciele organów administracji samorządowej i rządowej oraz instytucji zainteresowanych ocenianym zadaniem inwestycyjnym, a także eksperci i rzeczoznawcy.
4. 
Członkowie KOPI wskazani w § 4 ust. 1 pkt 2-9, mają prawo do uczestnictwa we wszystkich Radach Technicznych prowadzonych podczas przygotowania Inwestycji.
§  9. 
W szczególnym przypadku np. uczestnictwa wszystkich członków KOPI wskazanych w § 4 ust. 1 i 5 w posiedzeniu co najmniej ostatniej Rady Technicznej oraz po spełnieniu, przed posiedzeniem ZOPI, wszelkich wymagań formalnych określonych w Regulaminie KOPI, stanowiącym załącznik nr 1 do zarządzenia, Generalny Dyrektor może zatwierdzić protokół ZOPI bez konieczności organizowania posiedzenia KOPI, co traktuje się jako równoznaczne z przeprowadzeniem posiedzenia KOPI.
§  10. 
1. 
Obsługą posiedzeń Rad Technicznych i ZOPI, w tym telekonferencji z Centralą, zajmuje się komórka organizacyjna Oddziału GDDKiA, prowadząca Inwestycję.
2. 
Koszty wynikające z obsługi i organizacji posiedzeń Rad Technicznych i ZOPI pokrywane są przez Oddział GDDKiA.
§  11. 
Traci moc zarządzenie Nr 9 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 26 stycznia 2018 r. w sprawie powołania Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych oraz Zespołów Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych.
§  12. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

REGULAMIN KOPI

§  1. 
1. 
Posiedzenie KOPI jest organizowane na wniosek Dyrektora Oddziału GDDKiA skierowany do przewodniczącego KOPI, lub z inicjatywy:
1)
Generalnego Dyrektora;
2)
Zastępcy Generalnego Dyrektora;
3)
kierownika komórki organizacyjnej Centrali GDDKiA.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
kompletną dokumentację;
2)
stanowiska organów administracji rządowej i samorządowej;
3)
zaakceptowany przez Dyrektora Oddziału GDDKiA protokół z posiedzenia ZOPI, wraz z odniesieniem się do uwag zgłoszonych przez uczestników ww. posiedzenia;
4)
uzgodnienia komórek organizacyjnych Centrali GDDKiA właściwych do spraw:
a)
środowiska - dotyczące poprawności opracowania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko albo karty informacyjnej przedsięwzięcia,
b)
geologii i geotechniki - dotyczące poprawności wykonania badań podłoża, oceny warunków geologicznych i geotechnicznych,
c)
prognozowania i modelowania ruchu - dotyczące poprawności wyników analiz i prognoz ruchu z właściwymi zarządzeniami GDDKiA;
5)
pisemne stanowiska komórek organizacyjnych Centrali GDDKiA właściwych do spraw:
a)
zabezpieczania środków na realizację Inwestycji - dotyczące zgodności wartości kosztorysowej całej Inwestycji z aktualnie zatwierdzoną w Programie Inwestycji,
b)
utrzymania drogi - dotyczące: akceptacji lokalizacji i zakresu niezbędnego zagospodarowania drogi, np. w OUD, Miejsca do Kontroli Pojazdów, ITS oraz uzgodnienia zakresu robót remontowych ujętych w dokumentacji na drogach krajowych przyległych do Inwestycji,
c)
partnerstwa publiczno-prywatnego - dotyczące lokalizacji MOP i pod kątem etapowania zakresu ich realizacji (w aspekcie możliwości dzierżawy) oraz możliwości wpływu Inwestycji na zobowiązania koncesyjne lub PPP.
§  2. 
Departament Inwestycji udostępnia członkom KOPI dokumentację, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, niezwłocznie po wyznaczeniu terminu posiedzenia KOPI.
§  3. 
1. 
Przewodniczący KOPI:
1)
za pośrednictwem zastępcy lub sekretarza KOPI:
a)
wyznacza termin, miejsce i skład osobowy posiedzenia KOPI,
b)
ustala przedmiot i porządek posiedzenia,
c)
informuje Oddział GDDKiA o konieczności dokonania uzupełnień, opinii, analiz lub ekspertyz;
2)
przewodniczy posiedzeniu KOPI i akceptuje lub odrzuca ustalenia KOPI;
3)
przedkłada Generalnemu Dyrektorowi uchwałę i protokół KOPI do zatwierdzenia.
2. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego KOPI, posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego KOPI.
3. 
Generalny Dyrektor:
1)
zatwierdza uchwałę KOPI, w przypadku dokumentacji, o której mowa w § 3 ust. 1 zarządzenia;
2)
zatwierdza uchwałę ZOPI w przypadku, o którym mowa w § 9 zarządzenia.
§  4. 
1. 
Sekretarz KOPI:
1)
informuje członków KOPI o wyznaczonym terminie posiedzenia;
2)
sporządza protokół z posiedzenia KOPI, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do Regulaminu KOPI;
3)
dołącza do protokołu listę obecności z podpisami uczestników obecnych na posiedzeniu KOPI;
4)
uzyskuje od osób, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 i 4-9 zarządzenia, propozycje zapisów do ustaleń protokołu KOPI, w terminie 5 dni roboczych od posiedzenia KOPI;
5)
zapewnia możliwość dokonywania akceptacji protokołu w formie elektronicznej, w tabeli udostępnionej na dysku sieciowym GDDKiA lub na dedykowanej stronie internetowej;
6)
nadzoruje zamieszczenie przez Oddział GDDKiA, kopii protokołu KOPI w systemie Centralnego Zasobu Danych, w terminie 5 dni roboczych od podpisania protokołu przez Generalnego Dyrektora.
2. 
Członkowie KOPI są zobowiązani do:
1)
przekazania Sekretarzowi KOPI propozycji zapisów do ustaleń protokołu KOPI, w terminie 5 dni roboczych od posiedzenia KOPI;
2)
elektronicznej akceptacji lub zgłoszenia uwag ostatecznych ustaleń protokołu KOPI, w terminie 3 dni roboczych od dnia powiadomienia.
3. 
Wzór protokołu z posiedzenia KOPI, określa załącznik do Regulaminu KOPI.

Załącznik

WZÓR

PROTOKÓŁ Nr.../... (rok)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

REGULAMIN ΖΟΡΙ

§  1. 
1. 
Posiedzenie ΖΟΡΙ jest organizowane na wniosek kierującego komórką organizacyjną Oddziału GDDKiA prowadzącą inwestycję, skierowany do przewodniczącego ΖΟΡΙ, lub z inicjatywy:
1)
Generalnego Dyrektora;
2)
Zastępcy Generalnego Dyrektora;
3)
kierownika komórki organizacyjnej Centrali GDDKiA.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
kompletną dokumentację;
2)
stanowiska organów administracji rządowej i samorządowej;
3)
pisemne stanowiska członków ΖΟΡΙ wskazanych w § 8 ust. 1 pkt 4-16, że przekazana dokumentacja jest kompletna i opracowana poprawnie oraz może podlegać ocenie podczas posiedzenia ΖΟΡΙ;
4)
uzupełnione listy sprawdzające dla właściwych opracowań, zgodnie z wymaganiami Podręcznika POIiŚ.
3. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być złożony wyłącznie pod warunkiem dostosowania dokumentacji do zgłoszonych uwag podczas ostatniej Rady Technicznej.
§  2. 
Kierujący komórką prowadzącą inwestycję:
1)
informuje Centralę GDDKiA o terminach wszystkich Radach Technicznych i ich szczegółowej agendzie;
2)
udostępnia w formie elektronicznej członkom KOPI, dokumentację podlegającą ocenie, w terminie minimum 5 dni roboczych przed wyznaczonym terminem Rady Technicznej lub posiedzenia ΖΟΡΙ.
§  3. 
1. 
Przewodniczący ΖΟΡΙ:
1)
osobiście lub za pośrednictwem zastępcy lub sekretarza ΖΟΡΙ:
a)
wyznacza termin, miejsce i skład osobowy posiedzenia ΖΟΡΙ,
b)
ustala przedmiot i porządek posiedzenia,
c)
poleca Wykonawcy dokonanie uzupełnień, opinii, analiz lub ekspertyz;
2)
przewodniczy posiedzeniu ΖΟΡΙ i akceptuje lub odrzuca ustalenia i uchwałę ΖΟΡΙ;
3)
dla dokumentacji, o której mowa w § 3 ust. 1 zarządzenia, sporządza wniosek do Generalnego Dyrektora o zorganizowanie posiedzenia KOPI, zawierający w szczególności elementy określone w § 1 ust. 2 Regulaminu KOPI.
2. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego ZOPI, posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego ZOPI.
3. 
Dyrektor Oddziału:
1)
zatwierdza uchwałę ZOPI, w przypadku dokumentacji wymienionej w § 3 zarządzenia;
2)
zatwierdza uchwałę ZOPI w przypadku projektów budowlanych i wykonawczych dla zadań realizowanych w systemie "Buduj" i "Projektuj i Buduj".
§  4. 
1. 
Sekretarz ZOPI:
1)
sporządza protokół z posiedzenia ZOPI, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do Regulaminu ZOPI;
2)
dołącza do protokołu listę obecności z podpisami uczestników obecnych na posiedzeniu ZOPI;
3)
uzyskuje od osób wskazanych w § 8 ust. 1 pkt 4-14 zarządzenia propozycje zapisów do ustaleń protokołu ZOPI, w terminie 5 dni roboczych od posiedzenia ZOPI;
4)
uzyskuje od osób wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 2, 4-9 zarządzenia propozycje zapisów do ustaleń protokołu ZOPI w terminie 5 dni roboczych od posiedzenia ZOPI. Brak zgłoszenia uwag do protokołu ZOPI w tym terminie jest traktowany jako uzgodnienie protokołu;
5)
zapewnia możliwość dokonywania akceptacji protokołu w formie elektronicznej, w tabeli akceptacji udostępnionej na dysku sieciowym GDDKiA;
6)
zapewnia zamieszczenie kopii protokołu ZOPI (a także protokołu KOPI, w przypadku, gdy dokumentacja podlegała procedurze KOPI) w systemie Centralny Zasób Danych w ciągu 5 dni roboczych od podpisania przez Przewodniczącego ZOPI lub Generalnego Dyrektora (w przypadku protokołu KOPI);
7)
ustala termin posiedzenia ZOPI z Departamentem Inwestycji.
2. 
Wzór protokołu z posiedzenia ZOPI stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu ZOPI.

Załącznik

WZÓR

PROTOKÓŁ Nr.../... (rok)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Zarządzanie Jakością Projektów w GDDKiA