Powołanie i trybu działania Rady do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSiT.2018.47

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 sierpnia 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 13
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 29 maja 2018 r.
w sprawie powołania i trybu działania Rady do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej

Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się co następuje:
§  1. 
1. 
Powołuje się Radę do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej działającą przy Ministrze Sportu i Turystyki, zwaną dalej "Radą".
2. 
Rada stanowi kolegialny organ pomocniczy Ministra Sportu i Turystyki, zwanego dalej "Ministrem", o charakterze opiniodawczo-doradczym w obszarze kształcenia i doskonalenia kadr kultury fizycznej.
3. 
Do zadań Rady należy opiniowanie i formułowanie stanowisk w związku z wejściem w życie w dniu 15 lipca 2016 r. części przepisów ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U z 2017 r. poz. 986) i wynikających z niej obowiązków dla Ministra w zakresie rozpatrywania wniosków o ustanowienie kwalifikacji rynkowych w obszarze sportu oraz powoływania instytucji certyfikujących (egzaminujących).
§  2. 
1. 
Wskład Rady wchodzą:
1)
Przewodniczący Rady,
2) 2
 dwóch Wiceprzewodniczących Rady:
a)
Wiceprzewodniczący Rady do spraw Sportu Wyczynowego,
b)
Wiceprzewodniczący Rady do spraw Sportu Powszechnego,
3)
Sekretarz Rady,
4)
10 do 15 członków

- powoływani i odwoływani przez Ministra spośród osób posiadających nieposzlakowaną opinię oraz reprezentujących środowisko związane z kulturą fizyczną.

2. 
Przewodniczący Rady, dwóch Wiceprzewodniczących Rady oraz Sekretarz tworzą Prezydium Rady.
§  3. 
Tryb pracy Rady określa Regulamin Rady, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  3a.  3
1. 
Tryb procedowania wniosków o ustanowienie kwalifikacji określa Regulamin procedowania Rady do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej przy Ministrze Sportu i Turystyki w zakresie oceny wniosku o włączenie kwalifikacji rynkowej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wraz z rekomendacją, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
2. 
Tryb procedowania wniosków o ustanowienie instytucji certyfikującej dla kwalifikacji rynkowej określa Regulamin procedowania Rady do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej przy Ministrze Sportu i Turystyki w zakresie oceny wniosku o ustanowienie Instytucji Certyfikującej dla kwalifikacji rynkowej włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  4. 
Obsługę pracy Rady zapewnia Departament Sportu Wyczynowego w Ministerstwie Sportu i Turystyki.
§  5. 
Traci moc zarządzenie nr 15 Ministra Sportu z dnia 16 listopada 2006 r. w sprawie powołania i trybu działania Rady do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej, zmienione zarządzeniem Ministra Sportu nr 3 z dnia 12 kwietnia 2007 r., zarządzeniem Ministra Sportu i Turystyki nr 27 z dnia 22 września 2008 r. oraz zarządzeniem Ministra Sportu i Turystyki nr 32 z dnia 15 października 2008 r.
§  6. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

Regulamin Rady do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej przy Ministrze Sportu i Turystyki

§  1. 
1. 
Działalność Rady jest kadencyjna.
2. 
Kadencja Rady trwa 2 lata.
§  2. 
1. 
Przewodniczący organizuje i kieruje pracą Rady oraz reprezentuje ją na zewnątrz przy współpracy dwóch Wiceprzewodniczących i Sekretarza.
2. 
Do udziału w posiedzeniach Rady mogą być zapraszane przez Przewodniczącego Rady lub Ministra inne osoby z głosem doradczym.
§  3. 
1. 
Członkowie Rady wykonują swoje funkcje społecznie nie otrzymując wynagrodzenia.
2. 
Członkowi Rady nie przysługuje zwrot za poniesione koszty i utracone korzyści związane z wykonywaniem obowiązków w ramach działania w Radzie za wyjątkiem zwrotu udokumentowanych kosztów dojazdu na terenie kraju z miejsca zamieszkania, w związku z udziałem w posiedzeniach Rady, na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167). Zwrot kosztów dojazdu następuje na podstawie przedłożonych rachunków, faktur i biletów zatwierdzonych pod względem merytorycznym przez Dyrektora Departamentu Sportu Wyczynowego, nie podlegają zwrotowi koszty podróży samolotem.
3. 
Wydatki związane z działalnością Rady, w tym ewentualne koszty wynajmu sali, wyżywienia i obsługi administracyjno-technicznej pokrywane są przez Ministerstwo Sportu i Turystyki z budżetu państwa z części 25-Kultura Fizyczna.
§  4. 
1. 
Rada obraduje na posiedzeniach.
2.  4
 Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady lub jeden z Wiceprzewodniczących na wniosek Departamentu Sportu Wyczynowego.
§  5. 
1. 
Posiedzenia Rady odbywają się w siedzibie Ministerstwa Sportu i Turystyki lub w uzasadnionych przypadkach w innym miejscu wyznaczonym przez Ministra.
2. 
W przypadku organizacji posiedzenia Rady poza siedzibą Ministerstwa Sportu i Turystyki, koszty noclegu pokrywane są przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.
§  6. 
1.  5
 Zaproszenie informujące o zwołaniu posiedzenia Rady doręcza się członkom Rady na co najmniej 10 dni przed terminem posiedzenia w formie pisemnej lub elektronicznej.
2. 
W sytuacjach pilnych zawiadomienie o zwołaniu posiedzenia Rady może być dokonane także telefonicznie, za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej w terminie krótszym niż 7 dni przed planowanym terminem posiedzenia.
3. 
W zawiadomieniu podaje się termin, miejsce oraz proponowany porządek obrad, jak również przedkłada dokumenty niezbędne dla odbycia posiedzenia.
§  7. 
1. 
Posiedzenia Rady są protokołowane przez pracownika Departamentu Sportu Wyczynowego. Obligatoryjnym załącznikiem protokołu jest lista obecności.
2. 
Sekretarz Rady każdorazowo po odbyciu posiedzenia i przyjęciu protokołu otrzymuje jeden odpis protokołu wraz z materiałami źródłowymi, listą obecności oraz wszelkimi innymi dokumentami, z których korzystała Rada.
§  8. 
1. 
Członek Rady może być zawieszony w czynności lub odwołany ze składu Rady, jeżeli:
1)
nie wykonuje przyjętych obowiązków;
2)
działa niezgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności dotyczącymi kultury fizycznej oraz niniejszym Regulaminem;
3)
godzi w dobre imię Ministra lub Rady;
4)
w inny sposób zawiódł zaufanie członków Rady lub Ministra.

ZAŁĄCZNIK Nr  2  6  

Regulamin procedowania Rady do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej w zakresie oceny wniosku o włączenie kwalifikacji rynkowej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

§  1. 
Wnioski o ustanowienie kwalifikacji kierowane do Ministerstwa Sportu i Turystyki (zwanego dalej MSiT), przekazywane są przez Departament Sportu Wyczynowego drogą mailową do członków Rady celem ich przeanalizowania przed najbliższym posiedzeniem oraz zebrania informacji o potencjalnych podmiotach do konsultacji społecznych oraz specjalistach przygotowujących opinię nt. społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia danej kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu kwalifikacji (zwanego dalej ZSK).
§  2. 
1. 
Na pierwszym posiedzeniu Rady (licząc od daty wpłynięcia wniosku) wniosek jest dyskutowany. Rada przedstawia Ministrowi Sportu i Turystyki (zwanego dalej Ministrem) propozycje podmiotów reprezentatywnych dla kwalifikacji celem przeprowadzenia konsultacji środowiskowych (rekomendowane jest wskazanie minimum dwóch podmiotów) oraz proponuje kandydatury na specjalistów do wykonania oceny społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia danej kwalifikacji do ZSK (rekomendowane jest przedstawienie minimum dwóch osób). Proponowani specjaliści muszą spełniać wymogi określone w art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 986).
2. 
Jeden z proponowanych specjalistów jest wyłaniany spośród członków Rady oraz pełni funkcję koordynatora merytorycznego wniosku. Koordynator sporządza opinię do danego wniosku oraz dokonuje analizy opinii innych specjalistów oraz uwag z konsultacji środowiskowych.
3. 
Ze względu na potencjalny konflikt interesów w procesie oceny wniosku, Rada, przy wyborze podmiotów do przeprowadzenia konsultacji środowiskowych oraz specjalistów do oceny społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia danej kwalifikacji, powinna unikać proponowania podmiotów i osób, które z wnioskodawcą mogą łączyć bliskie relacje zawodowe lub osobiste.
§  3. 
1. 
Po zebraniu przez MSiT kompletu opinii z konsultacji środowiskowych oraz opinii specjalistów, przekazywane są one drogą mailową do członków Rady, celem przeanalizowania przed kolejnym posiedzeniem.
2. 
Na najbliższym posiedzeniu Rady opinie z konsultacji społecznych i opinie specjalistów są referowane przez koordynatora merytorycznego dla danej kwalifikacji. Koordynator przedstawia też swoje stanowisko co do oceny danego wniosku. Następnie dany wniosek jest poddawany dyskusji na forum Rady i podejmowana jest decyzja co do rekomendacji dla Ministra o włączeniu kwalifikacji do ZSK, skierowaniu wniosku do poprawy lub o jego odrzuceniu. Decyzja podejmowana jest większością głosów. W przypadku równej liczby głosów o wyniku głosowania decyduje decyduje koordynator merytoryczny wniosku. W imieniu Rady rekomendację podpisuje Przewodniczący lub jeden z Wiceprzewodniczących Rady oraz Sekretarz Rady.
§  4. 
1. 
Rada może wydać rekomendację dla Ministra co do przyjęcia/odrzucenia wniosku lub skierowania wniosku do poprawy. W przypadku rekomendacji skierowania wniosku do poprawy, Rada, za pośrednictwem MSiT, wskazuje wnioskodawcy elementy wniosku wymagające zmian i/lub uzupełnienia.
2. 
Wzór rekomendacji stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu procedowania Rady w zakresie oceny wniosku o włączenie kwalifikacji rynkowej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
3. 
W przypadku uwag wnioskodawcy do rekomendacji Rady, koordynator merytoryczny uczestniczy w negocjacjach MSiT z wnioskodawcą nad ostateczną decyzją co do danego wniosku.
4. 
Jeżeli w toku negocjacji z wnioskodawcą doszło do istotnych zmian w stosunku do rekomendacji Rady, na wniosek koordynatora, uwagi do wniosku są omawiane na kolejnym posiedzeniu Rady.
5. 
W przypadku gdy rekomendacje Rady podlegają negocjacjom z wnioskodawcą, po ich zakończeniu Rada przedstawia Ministrowi właściwemu do spraw kultury fizycznej końcową opinię co do przyjęcia lub odrzucenia wniosku.
6. 
Wzór końcowej opinii Rady stanowi Załącznik nr 2 do Regulaminu procedowania Rady w zakresie oceny wniosku o włączenie kwalifikacji rynkowej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
§  5. 
1. 
Na posiedzeniu, na którym Rada rekomenduje Ministrowi włączenie kwalifikacji do ZSK, proponowany jest skład osobowy zespołu ekspertów do przygotowania rekomendacji dla przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji (zwanej dalej PRK) do danej kwalifikacji (3 lub 5 osób). Proponowani eksperci muszą spełniać wymogi określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 19 sierpnia 2016 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać eksperci powoływani do zespołu ekspertów, trybu powoływania ekspertów oraz procedury porównywania efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji z charakterystykami poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.
2. 
Ekspertami pracującymi nad rekomendacją dla Ministra co do przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji, powinny być w pierwszej kolejności osoby uczestniczące nad opracowaniem Sektorowej Ramy Kwalifikacji w Sporcie oraz członkowie Rady, celem utrzymania spójnych kryteriów w tym procesie. Wskazana jest merytoryczna i praktyczna znajomość formy sportu, z którą związana jest dana kwalifikacja. Jednakże Rada może również wskazać ekspertów zewnętrznych do przypisania poziomu PRK dla danej kwalifikacji.
§  6. 
1. 
Celem zwiększenia efektywności prac, pomiędzy posiedzeniami Rady członkowie mogą wymieniać swoje uwagi co do procedowania nad wnioskiem. Wskazany jest kontakt mailowy podawany do wiadomości wszystkich członków Rady.
2. 
Rekomendowany jest termin przekazania dokumentów dotyczących wniosków o ustanowienie kwalifikacji rynkowej do członków Rady nie później niż 10 dni przed jej posiedzeniem.
§  7. 
Ze względu na potencjalny konflikt interesów w procesie oceny wniosku, członkowie Rady włączeni w przygotowanie danego wniosku, powinni być wyłączeni z wykonania opinii na jego temat, zarówno w formie konsultacji społecznych, jak i formie w opinii nt. przydatności społeczno-gospodarczej kwalifikacji. Mogą natomiast uczestniczyć w dyskusjach Rady i w głosowaniu.
§  8. 
W uzasadnionych przypadkach posiedzenia Rady mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej na odległość.

Załącznik Nr  1 7

Ocena wniosku o włączenie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, kwalifikacji rynkowej z obszaru sportu wraz z Rekomendacją Rady do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej co do dalszego procedowania

CZĘŚĆ I. INFORMACJE WPROWADZAJĄCE
Nazwa kwalifikacji
Nazwa podmiotu, który złożył wniosek
Imię i nazwisko oraz adres elektroniczny osoby składającej wniosek
Data wpływu wniosku do ministerstwa
Informacje o konsultacjach wniosku ze środowiskami zainteresowanymi
Czas trwania konsultacji wniosku ze środowiskami zainteresowanymi

(od... do...)

Liczba podmiotów, które wzięły udział w konsultacjach wniosku
Liczba głosów aprobujących wniosek
Liczba głosów negujących wniosek
Informacje o pozyskanych opiniach specjalistów
Liczba pozyskanych opinii specjalistów o społeczno-gospodarczej potrzebie włączenia kwalifikacji do ZSK
Liczba pozytywnych opinii specjalistów o społeczno-gospodarczej potrzebie włączenia kwalifikacji do ZSK
Liczba negatywnych opinii specjalistów o społeczno-gospodarczej potrzebie włączenia kwalifikacji do ZSK
Krótka informacja o przebiegu współpracy z wnioskodawcą w trakcie procedowania wniosku (np. informacja o liczbie i przedmiocie spotkań)
CZĘŚĆ II. ANALIZA KWALIFIKACJI
Część II Karty oceny zawiera przykładowe pytania dotyczące najważniejszych elementów wniosku o włączenie kwalifikacji rynkowej do ZSK. Odpowiedzi na poszczególne pytania będą pomocne w przygotowaniu uzasadnienia do oceny wniosku przez ministra właściwego, dokonywanej po konsultacjach wniosku ze środowiskami zainteresowanymi i zebraniu opinii specjalistów.

Część II Karty oceny proponuje określoną kolejność analizy treści wniosku: pytania w punktach 1-6 przybliżają odpowiedź na pytanie o celowość włączenia kwalifikacji do ZSK (art. 20 ust. 2 pkt 2 i 3), pytania w punktach 7 i 8 pomagają przeanalizować efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji, a także adekwatność wskazanych we wniosku wymagań dotyczących walidacji oraz podmiotów przeprowadzających walidację (art. 20 ust. 2 pkt 1 i 3), pytania w punktach 9-11 dotyczą pozostałych elementów wniosku, ważnych z punktu widzenia kompletności opisu kwalifikacji i jego czytelności dla użytkowników Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji. Ponieważ zalecana kolejność analizy treści wniosku jest inna niż kolejność pól

w formularzu wniosku, pracę w oparciu o część II Karty proponuje się rozpoczynać po zapoznaniu się z całym wnioskiem.

Pod tytułem każdego punktu Karty oceny podano kursywą instrukcje, którą otrzymał podmiot wnioskujący w formularzu wniosku o włączenie kwalifikacji rynkowej do ZSK.

Część II Karty oceny może być wykorzystywana również na wcześniejszych etapach rozpatrywania wniosku o włączenie kwalifikacji rynkowej do ZSK, może służyć do zbierania i komentowania ewentualnych propozycji zmian w treści wniosku i być narzędziem w komunikacji z przedstawicielem podmiotu, który złożył wniosek.

W polu Komentarz warto doprecyzować odpowiedź na każde pytanie.

1. Zapotrzebowanie na kwalifikację (pole obowiązkowe Art. 15 ust. 1 pkt 2i)

Należy wskazać, na jakie aktualne lub przewidywane potrzeby społeczne i gospodarcze (regionalne, krajowe, europejskie) odpowiada kwalifikacja. Warto odwołać się do różnych źródeł np. opinii organizacji gospodarczych, trendów obserwowanych na rynku pracy, prognoz dotyczących rozwoju technologii, a także strategii rozwoju kraju lub regionu.

1.1. Czy istnieją przesłanki społeczne i gospodarcze przemawiające za włączeniem kwalifikacji do ZSK?
Tak Nie 
Komentarz:
1.2. Czy uzasadnienie dotyczące zapotrzebowania na kwalifikację i włączenia jej do ZSK jest na tyle zwięzłe i klarowne, że może zostać upublicznione w rejestrze?
Tak Nie 
Komentarz:
1.3. Jeżeli w zapotrzebowaniu odwołano się do danych liczbowych, wyników badań, czy wskazano na wiarygodne źródła?
Tak Nie 
Komentarz:
2. Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

(pole obowiązkowe Art. 15 ust. 1 pkt 2k)

Należy wskazać, czym kwalifikacja różni się od innych kwalifikacji o zbliżonym charakterze. Punktem odniesienia powinny być kwalifikacje funkcjonujące w ZSK. Ponadto należy wskazać kwalifikacje wpisane do ZRK, które zawierają, co najmniej jeden wspólny zestaw efektów uczenia się.

2.1. Czy trafnie wskazano kwalifikacje o zbliżonym charakterze, które są już wpisane do ZRK (np. kwalifikacje nadawane w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego, kwalifikacje rynkowe, uregulowane)?
Tak Nie Rozbieżne opinie 
Komentarz:
2.2. Czy trafnie wskazano kwalifikacje wpisane do ZRK, zawierające, co najmniej jeden wspólny, kluczowy zestaw efektów uczenia się, z którymś z zestawów w opisie kwalifikacji we wniosku?
Tak Nie Nie dotyczy 
Komentarz:
3. Informacja na temat grup osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji (pole obowiązkowe Art. 15 ust. 1 pkt 2f)

Należy podać informacje na temat grup osób, które mogą być szczególnie zainteresowane uzyskaniem danej kwalifikacji (np. osoby zarządzające nieruchomościami, specjaliści z zakresu telekomunikacji, osoby powracające na rynek pracy itp.).

3.1. Czy trafnie wskazano grupy osób, które mogą być szczególnie zainteresowane uzyskaniem danej kwalifikacji?
Tak Nie 
Komentarz:
4. W razie potrzeby, warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji, w szczególności wymagany poziom wykształcenia

(pole obowiązkowe Art. 15 ust. 1 pkt 2g)

Jeżeli są wymagane konkretne kwalifikacje pełne lub cząstkowe, które musi posiadać osoba ubiegająca się o nadanie kwalifikacji (np. dyplom ukończenia studiów medycznych albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie np. "technik rachunkowości" albo świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie np. "naprawa zegarów i zegarków" itp.), należy je wybrać z listy. Jeżeli wymagana kwalifikacja poprzedzająca nie jest ujęta w rejestrze należy wpisać ją w polu.

O ile dotyczy, należy podać warunki, które musi spełniać osoba, żeby przystąpić do walidacji i móc uzyskać kwalifikację (np. wymagany poziom wykształcenia - wyższe, podstawowe itp.; zaświadczenie o niekaralności; orzeczenie lekarskie o braku przeciwskazań itp.). Warunki przystąpienia do walidacji określone w opisie kwalifikacji powinny być możliwe do zweryfikowania (warunki te nie są tożsame z warunkami zatrudnienia). Kompetencje wynikające z doświadczenia zawodowego powinny być odzwierciedlone przede wszystkim w opisie efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji. Dlatego doświadczenie zawodowe powinno być wskazywane, jako warunek przystąpienia do walidacji, jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Jeżeli nie ma takich warunków należy wpisać: "Nie dotyczy".

4.1. Jeżeli wskazano warunki (w tym wymagane kwalifikacje poprzedzające), czy są one uzasadnione (np. nie będą zbędną barierą w dostępie do kwalifikacji)?
Tak Nie Nie dotyczy 
Komentarz:
4.2. Jeżeli wskazano warunki, czy są one możliwe do spełnienia przez osoby wymienione w polu "Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji"?
Tak Nie Nie dotyczy 
Komentarz:
4.3. Jeżeli wskazano warunki, czy ich spełnienie jest możliwe do zweryfikowania przez podmioty przeprowadzające walidację?
Tak Nie Nie dotyczy 
Komentarz:
4.4.Jeżeli nie wskazano żadnych warunków, czy jest to uzasadnione?
Tak Nie Nie dotyczy 
Komentarz:
5. Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji (pole obowiązkowe Art. 15 ust. 1 pkt 2j)
Należy wskazać przykładowe możliwości zatrudnienia i dalszego uczenia się osoby posiadającej daną kwalifikację, np. Do pracy na jakich stanowiskach przygotowuje dana kwalifikacja? Jakie perspektywy dalszego rozwoju otwierają się dla osoby, która uzyskała tę kwalifikację?
5.1. Czy trafnie wyjaśniono, jakie możliwości zatrudnienia może dać kwalifikacja osobom wymienionym w polu "Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji" (jeśli jest to zasadne, czy wskazano na przykład, jakie inne warunki muszą być najczęściej spełnione przez osobę z daną kwalifikacją, by mogła wykonywać określone zadania)?
Tak Nie 
Komentarz:
5.2. Czy trafnie wyjaśniono, jakie możliwości dalszego uczenia się i rozwoju zawodowego daje kwalifikacja osobom wymienionym w polu "Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji"?
Tak Nie 
Komentarz:
6. Uprawnienia związane z posiadaniem kwalifikacji (pole obowiązkowe Art. 15 ust. 1 pkt 2e)

Należy podać, o jakie uprawnienia może się ubiegać osoba po uzyskaniu kwalifikacji.

Jeśli z uzyskaniem kwalifikacji nie wiąże się uzyskanie uprawnień, należy wpisać "Nie dotyczy".

6.1.Czy trafnie wskazano uprawienia związane z posiadaniem kwalifikacji?
Tak Nie Nie dotyczy 
Komentarz:
7. Opis efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji

(pole obowiązkowe Art. 9 ust. 1 pkt 1)

Opis efektów uczenia się obejmuje: syntetyczną charakterystykę efektów uczenia się (J. ogólną charakterystykę wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych poprzez określenie rodzajów działań, do których podjęcia będzie przygotowana osoba posiadająca daną kwalifikację), zestawy efektów uczenia się oraz poszczególne efekty uczenia się w zestawach wraz z kryteriami weryfikacji ich osiągnięcia (na podstawie, których ocenia się, czy efekt został osiągnięty).

Należy podać poszczególne efekty uczenia się (w zestawach) opisane za pomocą umiejętności (J. zdolności wykonywania zadań i rozwiązywania problemów) wraz z kryteriami ich weryfikacji, które doprecyzowują ich zakres oraz określają niezbędną wiedzę i kompetencje społeczne.

Poszczególne efekty uczenia się (w zestawach) powinny być:

jednoznaczne (niebudzące wątpliwości, pozwalające na zaplanowanie i przeprowadzanie walidacji, których wyniki będą porównywalne), realne (możliwe do osiągnięcia przez osoby, dla których kwalifikacja jest przewidziana), możliwe do zweryfikowania podczas walidacji, zrozumiałe dla osób potencjalnie zainteresowanych kwalifikacją. Podczas opisywania poszczególnych efektów uczenia się (w zestawach) korzystne jest stosowanie czasowników operacyjnych (np. adaptuje, wykonuje, demonstruje, diagnozuje).

7.1. Czy opis efektów uczenia się jest uporządkowany, w tym m.in. poszczególne efekty uczenia się są odpowiednio pogrupowane w zestawy, efekty uczenia się nie powielają się, kryteria weryfikacji są adekwatne do umiejętności?
Tak Nie 
Komentarz:
7.2. Czy poszczególne elementy opisu efektów uczenia się (tj. syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się, nazwy zestawów efektów uczenia się oraz poszczególne efekty uczenia się w zestawach wraz z kryteriami weryfikacji ich osiągnięcia) są ze sobą spójne?
Tak Nie 
Komentarz:
7.3. Czy poszczególne elementy opisu efektów uczenia się są spójne z informacjami o kwalifikacji w polach "typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji", "krótka charakterystyka kwalifikacji"?
Tak Nie 
Komentarz:
7.4. Czy syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się oraz opis poszczególnych efektów uczenia się wraz z kryteriami weryfikacji umożliwia odniesienie ich do Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz do Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sporcie?
Tak Nie 
Komentarz:
7.5. Czy efekty uczenia się są możliwe do osiągnięcia przez osoby wskazane, jako potencjalnie zainteresowane uzyskaniem danej kwalifikacji?
Tak Nie 
Komentarz:
7.6. Czy kryteria weryfikacji są sformułowane w sposób, który umożliwia zweryfikowanie osiągnięcia efektów uczenia się?
Tak Nie 
Komentarz:
8. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację (pole obowiązkowe Art. 15 ust. 1 pkt 2h)

Należy podać tylko takie wymagania, które muszą obowiązywać każdą instytucję przeprowadzającą walidację, żeby zapewnić odpowiedni poziom wiarygodności i porównywalności wyników walidacji w skali całego kraju. Wskazane wymagania powinny pozwalać na tworzenie różnych scenariuszy walidacji w różnych instytucjach.

Wymagania mogą dotyczyć: doboru metod stosowanych w walidacji (służących weryfikacji efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji, ale także, o ile to potrzebne, identyfikowaniu i dokumentowaniu efektów uczenia się), kompetencji osób przeprowadzających walidację, warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do przeprowadzenia walidacji. Odpowiednio do potrzeby wymagania te mogą dotyczyć pojedynczych efektów uczenia się i poszczególnych lub wszystkich zestawów efektów uczenia się, wymaganych dla kwalifikacji. Należy brać pod uwagę, że spełnienie tych wymagań jest jednym z warunków uzyskania przez daną instytucję uprawnień do nadawania kwalifikacji (uzyskania statusu "instytucji certyfikującej").

Więcej na temat walidacji zob. "Walidacja - nowe możliwości zdobywania kwalifikacji" IBE 2016 http://www.kwalifikacje.gov.pl/download/Publikacje/Walidacja nowe możliwości zdobywania kwalifikacji z wkladka.pdf

8.1. Czy opis wymagań określa niezbędne warunki, jakie muszą być spełnione przy tworzeniu scenariuszy walidacji przez instytucje certyfikujące?
Tak Nie 
Komentarz:
8.2. Czy wskazane warunki pozwalają tworzyć różne scenariusze walidacji przez instytucje certyfikujące?
Tak Nie 
Komentarz:
9. Nazwa kwalifikacji (pole obowiązkowe Art. 15 ust. 1 pkt 2a)

Należy wpisać pełną nazwę kwalifikacji, która ma być widoczna w ZRK i być umieszczana na dokumencie potwierdzającym jej uzyskanie. Nazwa kwalifikacji (na ile to możliwe) powinna: jednoznacznie identyfikować kwalifikację, różnić się od nazw innych kwalifikacji, różnić się od nazwy zawodu, stanowiska pracy, tytułu zawodowego, uprawnienia, być możliwie krótka, nie zawierać skrótów, być oparta na rzeczowniku odczasownikowym (np. gromadzenie, przechowywanie, szycie).

9.1. Czy nazwa dobrze oddaje specyfikę kwalifikacji?
Tak Nie 
Komentarz:
9.2. Czy nazwa kwalifikacji wystarczająco odróżnia ją od nazw kwalifikacji już wpisanych do ZRK?
Tak Nie 
Komentarz:
10. Krótka charakterystyka kwalifikacji, obejmująca informacje o działaniach lub zadaniach, które potrafi wykonywać osoba posiadająca tę kwalifikację oraz orientacyjny koszt uzyskania dokumentu potwierdzającego otrzymanie danej kwalifikacji
(pole obowiązkowe Art. 15 ust. 1 pkt 2d)

Należy podać wybrane informacje o kwalifikacji skierowane do osób zainteresowanych uzyskaniem kwalifikacji oraz do pracodawców, które pozwolą im szybko ocenić, czy dana kwalifikacja jest właśnie tą, której poszukują. Ponadto należy podać orientacyjną wysokość opłaty za przeprowadzenie walidacji i wystawienie dokumentu potwierdzającego otrzymanie danej kwalifikacji. Uwaga: Kwestia wysokości opłat nie podlega ocenie.

10.1. Czy krótka charakterystyka oddaje sens kwalifikacji i jest napisana w sposób zrozumiały dla niespecjalistów?
Tak Nie 
Komentarz:
11. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

(pole obowiązkowe Art. 15 ust. 1 pkt 2b)

W przypadku kwalifikacji nadawanej na czas nieokreślony, należy wpisać: "Kwalifikacja ważna bezterminowo".

W przypadku kwalifikacji nadawanej na czas określony, należy podać, po jakim czasie konieczne jest odnowienie ważności oraz warunki przedłużenia ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji.

11.1. Czy wskazany okres ważności dokumentu jest zasadny?
Tak Nie Nie dotyczy 
Komentarz:
11.2. Jeżeli wskazano inny niż bezterminowy okres ważności dokumentu, czy podano warunki przedłużenia jego ważności?
Tak Nie Nie dotyczy 
Komentarz:
11.3. Jeżeli wskazano warunki przedłużenia ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji, czy są one zasadne?
Tak Nie Nie dotyczy 
Komentarz:
Pozostałe elementy wniosku zazwyczaj nie wymagają tak szczegółowej analizy.
INNE UWAGI, W TYM UWAGI O CHARAKTERZE OGÓLNYM
CZĘŚĆ III. PODSUMOWANIE
Ocena celowości włączenia danej kwalifikacji rynkowej do ZSK (Art. 20 ust. 2 pkt 2 i 3)
Czy celowość włączenia danej kwalifikacji do ZSK jest potwierdzona przez wnioski z konsultacji środowiskowych?TAKCZĘŚCIOWONIE
Komentarz:
Czy celowość włączenia danej kwalifikacji do ZSK jest potwierdzona opiniami specjalistów?TAKCZĘŚCIOWONIE
Komentarz:
Ocena efektów uczenia się wymaganych dla danej kwalifikacji rynkowej (Art. 20 ust. 2 pkt 1 i 3)
Czy opisane efekty uczenia się są wystarczającą podstawą do podejmowania działań lub zadań, które ma wykonywać osoba posiadająca tę kwalifikację?TAKNIE
Czy wymagania dotyczące walidacji są adekwatne do efektów uczenia się wskazanych w opisie kwalifikacji?TAKNIE
Ocena wniosku, o której mowa w Art. 20 ust. 1 i 2
pozytywna negatywna 
Data i podpis osoby odpowiedzialnej za ocenę wniosku
CZĘŚĆ IV. REKOMENDACJA CO DO DALSZEGO POSTĘPOWANIA

(Wypełnia członek Prezydium Rady po zreferowaniu przez koordynatora części I-III)

Na podstawie ww. oceny Rada Do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej rekomenduje Ministrowi Sportu i Turystyki:
włączenie przedmiotowego wniosku do ZSK 
odmowę włączenia przedmiotowego wniosku do ZSK 
Uzasadnienie:
poprawy przedmiotowego wniosku następujących zmian 
Następujące elementy wniosku wymagają poprawy lub uzupełnienia:
Data i podpis

Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego Rady

Data i podpis Sekretarz Rady

Załącznik Nr  2

Ocena końcowa wniosku o włączenie kwalifikacji rynkowej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

(obowiązująca w przypadku wydania rekomendacji Rady co do zmian w treści wniosku i ich negocjacji z wnioskodawcą)

W oparciu o analizę wniosku o włączenie kwalifikacji rynkowej

..........................................................................................................(pełna nazwa kwalifikacji)

złożonego przez ..........................................................................................(nazwa podmiotu),

przeprowadzone konsultacje środowiskowe z zainteresowanymi przedstawicielami branży i opinie specjalistów dotyczące społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia powyższej kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, a także po przedstawieniu rekomendacji co do zmian i negocjacji ostatecznej treści wniosku z wnioskodawcą, Rada ds. Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Kadr Kultury Fizycznej dokonała oceny końcowej wniosku uwzględniając następujące kryteria:

1.
efekty uczenia się wymagane dla powyższej kwalifikacji są adekwatne/nieadekwatne do zadań, które podejmują osoby posiadające tę kwalifikację;
2.
zakładane dla powyższej kwalifikacji efekty uczenia się są możliwe/niemożliwe do osiągnięcia w przewidywanym czasie i możliwe do zweryfikowania;
3.
wymagania dotyczące walidacji określonych w kwalifikacji efektów uczenia się zostały określone prawidłowo/nieprawidłowo;
4.
powyższa kwalifikacji odpowiada/nie odpowiada potrzebom społecznym, rynku pracy i oczekiwaniom pracodawców;
5.
powyższa kwalifikacja przejawia podobieństwo/nie przejawia podobieństwa do kwalifikacji włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji o nazwie

Na podstawie ww. oceny Rada Do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej rekomenduje Ministrowi Sportu i Turystyki:i

1.
włączenie przedmiotowego wniosku do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
2.
odmowę włączenia przedmiotowego wniosku do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Stanowisko to uzasadnia się tym, że:

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

Sekretarz RadyPrzewodniczący/Wiceprzewodniczący Rady

____________________________

i Niepotrzebne skreślić

ZAŁĄCZNIK Nr  3  8  

Regulamin procedowania Rady do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej w zakresie oceny wniosku o ustanowienie Instytucji Certyfikującej dla kwalifikacji rynkowej włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

§  1. 
1. 
Wnioski o ustanowienie Instytucji Certyfikującej (IC) dla danej kwalifikacji rynkowej włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) kierowane do MSiT, przekazywane są przez Departament Sportu Wyczynowego (DSW) drogą mailową do członków Rady celem ich przeanalizowania przed najbliższym posiedzeniem.
2. 
Decyzję o wystąpieniu o opinię Rady w zakresie wniosku o ustanowienie IC podejmuje po indywidualnej wstępnej ocenie DSW.
§  2. 
1. 
Na pierwszym posiedzeniu Rady (licząc od daty wpłynięcia wniosku) wniosek wymagający w opinii DSW opinii Rady, jest dyskutowany i podejmowana jest decyzja co do rekomendacji dla Ministra Sportu i Turystki (zwanego dalej Ministrem) o ustanowienie IC, skierowaniu wniosku do poprawy lub o jego odrzuceniu. Decyzja podejmowana jest większością głosów. W przypadku równej liczby głosów o wyniku głosowania decyduje Przewodniczący lub prowadzący posiedzenie jeden z Wiceprzewodniczących Rady.
2. 
Rada wydaje rekomendację co do przesłanych wniosków o ustanowienie IC w odniesieniu do treści wniosku opisanej w art. 25 ust. 2 pkt 5 i 7 oraz art. 42 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
3. 
Wzór rekomendacji stanowi załącznik do Regulaminu Rady do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej w zakresie oceny wniosku o ustanowienie Instytucji Certyfikującej dla kwalifikacji rynkowej włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
§  3. 
1. 
Celem zwiększenia efektywności prac, pomiędzy posiedzeniami Rady członkowie mogą wymieniać swoje uwagi co do procedowania nad wnioskiem. Wskazany jest kontakt mailowy podawany do wiadomości wszystkich członków Rady.
2. 
Rekomendowany jest termin przekazania dokumentów dotyczących wniosków o ustanowienie Instytucji Certyfikującej do członków Rady nie później niż 5 dni roboczych przed jej posiedzeniem.
§  4. 
W uzasadnionych przypadkach posiedzenia Rady mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej na odległość.

Załącznik

Ocena wniosku o ustanowienie Instytucji Certyfikującej dla kwalifikacji rynkowej włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

W oparciu o analizę wniosku podmiotu ubiegającego się o nadanie uprawnień do certyfikowania kwalifikacji rynkowej ..............................................(pełna nazwa kwalifikacji)

złożonego przez .............................................................................................(nazwa podmiotu)

Rada ds. Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Kadr Kultury Fizycznej stoi na stanowisku, że wniosek odpowiada/nie odpowiada/odpowiada częściowoi kryteriom określonym w obwieszeniu o ustanowieniu kwalifikacji rynkowej............................

Uzasadnienie...............................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Na podstawie ww. oceny Rada Do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej rekomenduje Ministrowi Sportu i Turystyki wydanie:ii

1.
pozytywnej decyzji dla podmiotu ubiegającego się o nadanie uprawnień do certyfikowania kwalifikacji
2.
wydanie negatywnej decyzji dla podmiotu ubiegającego się o nadanie uprawnień do certyfikowania kwalifikacji

Stanowisko to uzasadnia się tym, że:

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

3.
wystąpienie do podmiotu ubiegającego się o nadanie uprawnień do certyfikowania kwalifikacji o następujące wyjaśnienia i/lub uzupełnienia wniosku:

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

..................................................................................................

(uzupełnić jeśli dotyczy).

Sekretarz RadyPrzewodniczący/Wiceprzewodniczący Rady

____________________________________

i Niepotrzebne skreślić

ii Niepotrzebne skreślić

1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2318).
2 § 2 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 31 z dnia 23 sierpnia 2022 r. (Dz.Urz.MSiT.2022.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 sierpnia 2022 r.
3 § 3a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 19 z dnia 5 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MSiT.2019.46) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 lipca 2019 r.
4 Załącznik nr 1 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 19 z dnia 5 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MSiT.2019.46) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 lipca 2019 r.
5 Załącznik nr 1 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 19 z dnia 5 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MSiT.2019.46) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 lipca 2019 r.
6 Załącznik nr 2 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 19 z dnia 5 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MSiT.2019.46) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 lipca 2019 r.
7 Załącznik nr 1 do Załącznika nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 31 z dnia 23 sierpnia 2022 r. (Dz.Urz.MSiT.2022.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 sierpnia 2022 r.
8 Załącznik nr 3 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 19 z dnia 5 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MSiT.2019.46) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 lipca 2019 r.