Porozumienie w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania nadzoru sanitarnego i kontroli sanitarnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.CBA.2010.1.37

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 lipca 2009 r.

POROZUMIENIE GŁÓWNEGO INSPEKTORA SANITARNEGO MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI ORAZ SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 20 lipca 2009 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania nadzoru sanitarnego i kontroli sanitarnych

W celu realizacji postanowień § 5 i 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 4 listopada 2002 r. w sprawie organizacji oraz zasad i trybu wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 192, poz. 1614), Główny Inspektor Sanitarny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwani dalej "Stronami", wspólnie ustalają, co następuje:
§  1.
Porozumienie określa szczegółowe zasady, zakres i tryb przekazywania informacji o podległych Szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego jednostkach organizacyjnych dotyczących terenów, obiektów i urządzeń zajmowanych przez Centralne Biuro Antykorupcyjne, których stan sanitarno-higieniczy może mieć wpływ na zdrowie i życie funkcjonariuszy i pracowników Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz sposób dokonywania kontroli sanitarnych.
§  2.
Ilekroć w porozumieniu jest mowa o:
1)
CBA - należy przez to rozumieć Centralne Biuro Antykorupcyjne;
2)
informacjach - należy przez to rozumieć dotyczące terenów, obiektów i urządzeń, których stan sanitarno-higieniczny może mieć wpływ na zdrowie i życie funkcjonariuszy i pracowników Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
3)
Inspekcji - należy przez to rozumieć Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
4)
jednostce - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną CBA, o której mowa w § 3 ust. 1 statutu Centralnego Biura Antykorupcyjnego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 32 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu (M. P. Nr 21. poz. 244), lub jej delegaturę;
5)
MSWiA - należy przez to rozumieć Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji;
6)
rozporządzeniu należy przez to rozumieć rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 4 listopada 2002 r. w sprawie organizacji oraz zasad i trybu wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  3.
1.
Szef CBA udostępnia Inspekcji informacje w zakresie niezbędnym do realizacji jej ustawowych zadań.
2.
Udostępnione informacje Inspekcja wykorzysta wyłącznie w zakresie niezbędnym do realizacji ustawowych zadań związanych ze sprawowanym nadzorem sanitarnym.
3.
Przekazaniu do Inspekcji podlegają informacje kwalifikowane jako jawne, zastrzeżone, poufne i tajne, z zastrzeżeniem postanowień § 4.
4.
Informacje, o których mowa w ust. 3, przekazuje się w formie "Arkuszy Informacyjnych".
5.
Arkusze Informacyjne wypełnia i przesyła do Inspekcji upoważniony przez Szefa CBA funkcjonariusz lub pracownik CBA.
6.
Wzory Arkuszy Informacyjnych stanowią załączniki nr 1 i 2 do porozumienia.
§  4.
Nie podlegają przekazaniu do Inspekcji informacje o należących do jednostek terenach, obiektach, lokalach i urządzeniach mających charakter operacyjny, a także o klauzuli:
1)
ściśle tajne;
2)
niższej niż ściśle tajne, jeżeli ze względów tajności działania CBA nie można ujawnić ich nazwy lub adresu.
§  5.
Inspekcja zobowiązuje się do wytwarzania, przechowywania i przetwarzania informacji niejawnych o terenach, obiektach i urządzeniach jednostek w zakresie niezbędnym do realizacji zadań związanych z nadzorem sanitarnym i zgodnie z zasadami rękojmi zachowania tajemnicy i bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz odpowiedniej ochrony fizycznej informacji niejawnych, określonych na podstawie przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych.
§  6.
1.
Szef CBA zobowiązuje się do uzgadniania w ramach zapobiegawczego nadzoru sanitarnego, w trybie przewidzianym odrębnymi przepisami, projektów budowy nowych obiektów, generalnych remontów budynków istniejących, instalowania i uruchamiania urządzeń emitujących promieniowanie jonizujące i elektromagnetyczne, przeznaczonych na pobyt funkcjonariuszy i pracowników CBA, z wyłączeniem terenów, obiektów i urządzeń, o których mowa w § 4 - w aktualnym brzmieniu.
2.
Główny Inspektor Sanitarny MSWiA zobowiązuje się do wyznaczenia spośród rzeczoznawców do spraw sanitarno-higienicznych realizujących zadania na rzecz Inspekcji, jednego rzeczoznawcy, który będzie uzgadniał dokumentację projektową na potrzeby CBA na terenie całego kraju, z wyłączeniem terenów, obiektów i urządzeń, o których mowa w § 4 - w aktualnym brzmieniu.
3.
Szef CBA zobowiązuje się do informowania Głównego Inspektora Sanitarnego MSWiA o zmianach w użytkowaniu terenów, obiektów i urządzeń, zawartych w przekazanych wcześniej Arkuszach Informacyjnych, w tym ich likwidacji.
§  7.
1.
Inspekcja zobowiązuje się do sprawowania bieżącego nadzoru sanitarnego terenów, obiektów i urządzeń jednostek, w tym kontroli sanitarnych, w trybie określonym w § 6 rozporządzenia, z wyłączeniem terenów, obiektów i urządzeń o których mowa w § 4.
2.
Przeprowadzenie kontroli sanitarnej terenów, obiektów i urządzeń, o których mowa w § 4, może odbyć się wyłącznie na pisemny wniosek i za zgodą Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego lub osoby przez niego upoważnionej.
3.
Do sprawowania nadzoru sanitarnego terenów, obiektów i urządzeń jednostek oraz w stosunku do funkcjonariuszy i pracowników CBA w Warszawie upoważniony jest Państwowy Inspektor Sanitarny MSWiA właściwy dla województwa mazowieckiego, a w odniesieniu do pozostałych jednostek Państwowy Inspektor Sanitarny MSWiA właściwy na obszarze danego województwa.
4.
Główny Inspektor Sanitarny MSWiA może wyznaczyć spośród pracowników Inspekcji pracownika, który będzie sprawował nadzór sanitarny terenów, obiektów i urządzeń jednostek oraz w stosunku do funkcjonariuszy i pracowników CBA na terenie całego kraju.
5.
O wyznaczeniu pracownika, o którym mowa w ust. 4, Główny Inspektor Sanitarny MSWiA niezwłocznie informuje Szefa CBA.
§  8.
1.
Z przeprowadzonej kontroli sanitarnej terenów, obiektów i urządzeń jednostek, Państwowy Inspektor Sanitarny MSWIA lub wyznaczony pracownik sporządza protokół kontroli.
2.
Protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z zastrzeżeniem ust. 4, z których jeden pozostawia się w skontrolowanej jednostce, a drugi przekazuje do Inspekcji.
3.
Przekazanie protokołu kontroli, o którym mowa w ust. 2, oznaczonego klauzulą tajności, odbywa się zgodnie z przepisami regulującymi przesyłanie korespondencji niejawnej.
4.
W przypadku prowadzenia kontroli sanitarnej terenu, obiektu lub urządzenia, o którym mowa w § 3, protokół kontroli sporządza się w jednym egzemplarzu, który pozostawia się w kontrolowanej jednostce. W protokole, w miejsce nazwy i adresu kontrolowanego terenu, obiektu lub urządzenia można wpisać kryptonim obiektu ustalony przez kierownika kontrolowanej jednostki.
§  9.
1.
W przypadku wystąpienia w jednostce:
1)
zbiorowego zatrucia pokarmowego, zatrucia substancjami chemicznymi lub innych zdarzeń zagrażających zdrowiu lub życiu funkcjonariuszy i pracowników;
2)
zdarzeń mogących spowodować zagrożenie stanu sanitarnego terenów, obiektów i urządzeń;
3)
zachorowań, podejrzeń o zachorowania lub zgonów na choroby zakaźne

- kierownik jednostki lub upoważniona przez niego osoba niezwłocznie powiadamia właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego MSWiA lub Głównego Inspektora Sanitarnego MSWiA.

2.
W przypadku zaistnienia zdarzeń, o których mowa w ust. 1, stosuje się tryb postępowania określony w § 6 ust. 4 rozporządzenia, z zastrzeżeniem § 6 ust. 2.
§  10.
Inspekcja jest zobowiązana do nie ujawniania, bez pisemnej zgody Szefa CBA, jakichkolwiek informacji, w których posiadanie weszła w związku z realizacją zadań kontrolnych w jednostkach oraz wobec funkcjonariuszy i pracowników CBA.
§  11.
Zmiana treści porozumienia wymaga formy pisemnej, poprzez sporządzenie aneksu do porozumienia.
§  12.
Porozumienie sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.
§  13.
Porozumienie wchodzi w życie z dniem podpisania.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ARKUSZ OCENY STANU SANITARNEGO

grafika

Załącznik

Pomieszczenie przeznaczone do suszenia dowodów rzeczowych powinno mieć:

* podłogę oraz ściany odporne na czynniki myjące i procesy dezynfekcyjny,

* powinno posiadać wentylację wspomaganą mechanicznie - włącznik wentylatora powinien znajdować się na zewnątrz pomieszczenia. Wentylator powinien być uruchamiany przed wejściem do pomieszczenia,

* umywalkę z dostępem bieżącej wody zimnej i ciepłej wyposażoną w dozownik na mydło w płynie do dezynfekcji rąk, zasobnik na ręczniki jednorazowe lub elektryczną suszarkę do rąk,

* w pomieszczeniu powinien być punkt ujęcia wody do celów myjąco-dezynfekujących,

* urządzenia do suszenia dowodów rzeczowych (wieszaki, suszarki itp.),

* regał do ich magazynowania (odporny na proces myjąco-dezynfekujący),

* kratkę ściekową zamontowaną w podłodze pomieszczenia,

* temperatura powietrza utrzymywana na poziomie 14-20°C,

* wilgotność względna powietrza w pomieszczeniu utrzymywana na poziomie 45-60%.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

.........................................................................

(pieczątka nagłówkowa Zespołu PIS)

HP -...../OS

ARKUSZ OCENY STANU SANITARNEGO

.......................................................................................................................................................

(nazwa problematyki podlegającej ocenie)

.......................................................................................................................................................

(nazwa obiektu lub jego części z pełnym adresem i podaniem jego numeru)

Podstawa oceny:

...........................................................................

Lp.Wymóg podlegający ocenieTakNieNie dotyczyUwagi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Uzupełnienie (informacje uzupełniające dotyczące kontrolowanego problemu, których nie można umieścić w rubryce uwagi - wynikające z poszczególnych pytań):

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Inne informacje o stanie sanitarnym (inne spostrzeżenia z zakresu kontrolowanej problematyki, nawet formalnie nie uregulowane w aktach prawnych, które mają lub mogą mieć wpływ na stan zdrowia lub życia człowieka albo warunki jego pracy - wymienić i krótko opisać):

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Uwagi i zastrzeżenia kontrolowanego:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

................................................................................. ...........................................

(podpis osoby reprezentującej kontrolowany obiekt) (podpis kontrolującego)