Polityka rachunkowości dla Dysponenta głównego w zakresie części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowych funduszy celowych Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Dz.Urz.MSiT.2015.21
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 20
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 3 sierpnia 2015 r.
w sprawie polityki rachunkowości dla Dysponenta głównego w zakresie części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowych funduszy celowych Ministerstwa Sportu i Turystyki
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Polityka Rachunkowości
Polityka Rachunkowości
Dysponenta głównego
Ministerstwa Sportu i Turystyki
____________________________________
W zakresie części:
25 - Kultura fizyczna,
40 - Turystyka,
oraz państwowych funduszy celowych:
Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,
Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.
____________________________________
Spis treści
Dział I. OGÓLNE ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
Przepisy ogólne (§1 - §6)
Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych (§7)
Określenie roku obrotowego oraz okresów sprawozdawczych (§8)
Dział II. SPOSÓB PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
Technika prowadzenia ksiąg rachunkowych (§9)
Przelewy bankowe (§10)
Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych (§11)
Zakładowy plan kont (§12)
Dział III. OBOWIĄZUJĄCE METODY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW
ORAZ USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO
Obowiązujące zasady wyceny aktywów i pasywów (§13)
Aktualizacja należności (§14)
Ustalanie wyniku finansowego (§16)
Dział IV. SPRAWOZDAWCZOŚĆ
Sprawozdawczość budżetowa (§17)
Sprawozdawczość finansowa (§18)
Sprawozdawczość z wydatków strukturalnych (§19)
Sprawozdawczość z udzielonej pomocy publicznej (§20)
Dział V. INWENTARYZACJA
Inwentaryzacja składników majątkowych (§21)
Dział VI. BUDŻET W UKŁADZIE ZADANIOWYM
Ewidencja zaangażowania umów dotacyjnych (§22)
Planowanie (§23)
Dział VII. SYSTEM OCHRONY DANYCH W JEDNOSTCE
Ochrona zbiorów ksiąg rachunkowych (§24)
Przechowywanie zbiorów (§25)
Dział I.
OGÓLNE ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
OGÓLNE ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
koszty dotyczące ponoszonych z góry wydatków w szczególności zakupu prenumeraty, biletów, opłat abonamentowych, ubezpieczeń majątkowych i rzeczowych oraz inne płatności, ponoszone za okres przekraczający jeden miesiąc roku obrotowego, nie podlegają rozliczeniom w czasie za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów ze względu na nieistotny wpływ na sytuację finansową oraz na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej jednostki oraz wyniku finansowego. Operacje te księguje się w całości w kosztach miesiąca, w którym został dokonany zakup;
nie ma konieczności potwierdzania należności zerowych drogą uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych stanu tych należności. Należności te potwierdzane są drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji ich wartości;
zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy o rachunkowości, podstawą zapisów są sporządzone przez jednostkę dowody księgowe korygujące poprzednie zapisy. Jednostka sporządza własny dowód księgowy (PK - polecenie księgowania) zawierający korekty błędnych poprzednich zapisów.
Zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o rachunkowości, stwierdzone błędy w zapisach poprawia się przez wprowadzenie do ksiąg rachunkowych dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów, dokonywane tylko zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymi przy zalecanym użyciu storna czerwonego. Dokonanie zapisu korygującego polega na poprawieniu błędnego zapisu przez zaksięgowanie błędnej kwoty na tych samych kontach i na tych samych stronach kont, na których dokonano nieprawidłowego zapisu, lecz z zastosowaniem liczb ujemnych.
Dział II.
SPOSÓB PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
SPOSÓB PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
System składa się z następujących modułów:
Obroty zestawienia są zgodne z obrotami zestawienia dzienników.
Dział III.
OBOWIĄZUJĄCE METODY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW ORAZ USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO
OBOWIĄZUJĄCE METODY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW ORAZ USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO
Za termin, od którego ustala się okres zaległości przyjmuje się termin 14 dni od dnia wydania dokumentu, na podstawie którego przypisuje się należność. Zapis ten stosuje się wyłącznie w celu ujednolicenia ewidencji okresów zaległych należności.
Dział IV.
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
Dział V.
INWENTARYZACJA
INWENTARYZACJA
Dział VI.
BUDŻET W UKŁADZIE ZADANIOWYM
BUDŻET W UKŁADZIE ZADANIOWYM
Dział VII.
SYSTEM OCHRONY DANYCH W JEDNOSTCE
SYSTEM OCHRONY DANYCH W JEDNOSTCE
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Wykaz kont syntetycznych
Wykaz kont syntetycznych
Dysponenta głównego
Ministerstwa Sportu i Turystyki
___________________________________
W zakresie części:
25 - Kultura fizyczna,
40 - Turystyka,
oraz państwowych funduszy celowych:
Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,
Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.
___________________________________
ZAKŁADOWY PLAN KONT
Księgi pomocnicze tworzy się do następujących kont księgi głównej:
KONTA BILANSOWE
Zespół 1 | "Środki pieniężne i rachunki bankowe" |
130 131 136 139 140 141 | Rachunek bieżący jednostki - wydatki Rachunek bieżący jednostki - dochody Rachunek państwowych funduszy celowych Inne rachunki bankowe Krótkoterminowe aktywa finansowe Środki pieniężne w drodze |
Zespół 2 | "Rozrachunki i roszczenia" |
221 222 223 224 226 229 240 245 290 | Należności z tytułu dochodów budżetowych Rozliczenie dochodów budżetowych Rozliczenie wydatków budżetowych Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich Długoterminowe należności budżetowe Pozostałe rozrachunki publicznoprawne Pozostałe rozrachunki Wpływy do wyjaśnienia Odpisy aktualizujące należności |
Zespół 7 | "Przychody i koszty ich uzyskania" |
720 750 751 760 761 | Przychody z tytułu dochodów budżetowych Przychody finansowe Koszty finansowe Pozostałe przychody operacyjne Pozostałe koszty operacyjne |
Zespół 8 | "Fundusze, rezerwy i wynik finansowy" |
800 810 | Fundusz jednostki Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje |
853 860 | Fundusze celowe Wynik finansowy |
KONTA POZABILANSOWE
903 904 906 908 | Ewidencja zwrotów Ewidencja nadpłat Ewidencja weksli obcych Ewidencja rozliczeń umów inwestycyjnych wieloletnich niezakończonych (bez rozliczeń cząstkowych) |
975 980 986 990 992 | Wydatki strukturalne Plan finansowy wydatków budżetowych Plan dochodów budżetowych i przychodów funduszy celowych Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym Zapewnienie finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa |
998 | Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego |
999 | Zaangażowanie wydatków budżetowych lat przyszłych |
KONTA BILANSOWE - opis kont syntetycznych
Konto 130 Rachunek bieżący jednostki - wydatki
___________________________________________________________________________
Konto 130 służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym z tytułu wydatków budżetowych objętych planem finansowym.
Wn130 | 130 Rachunek bieżący jednostki - wydatki | Ma130 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
141 | Środki pieniężne w drodze Wpływ środków na rachunek bieżący | Środki pieniężne w drodze Redystrybucja środków między własnymi rachunkami | 141 | |||||
223 | Otrzymanie środków z budżetu państwa | Przelew do dysponenta niższego stopnia Zwrot do bp niewykorzystanych środków | 223 | |||||
224 | Otrzymanie zwrotu kwot dotacji niewykorzystanych w trakcie roku | Wypłata dotacji beneficjentowi | 224 |
Ewidencja szczegółowa do konta 130 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego wydatków budżetowych.
Zapisy na koncie 130 są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych drukowanych z systemu BGK i Videotel. Ewidencja szczegółowa jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej.
Na koncie 130 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, dla błędnych zapisów, zwrotów, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny.
Saldo konta 130 ulega likwidacji przez księgowanie przelewu środków budżetowych niewykorzystanych do końca roku.
Konto 131 Rachunek bieżący jednostki - dochody
___________________________________________________________________________
Konto 131 służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym z tytułu dochodów (wpływów) budżetowych objętych planem finansowym.
Wn131 | 131 Rachunek bieżący jednostki - wydatki | Ma131 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
141 | Środki pieniężne w drodze Wpływ środków na rachunek bieżący | Środki pieniężne w drodze Redystrybucja środków między własnymi rachunkami | 141 | |||||
221 | Zrealizowane dochody z przypisu | Okresowe przelewy dochodów budżetowych do budżetu państwa | 222 | |||||
720 | Wpłaty dochodów |
Ewidencja szczegółowa do konta 131 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego dochodów.
Zapisy na koncie 131 są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych drukowanych z systemu BGK i Videotel. Ewidencja szczegółowa jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej.
Na koncie 131 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, dla błędnych zapisów, zwrotów, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny.
Konto 136 Rachunek państwowych funduszy celowych
___________________________________________________________________________
Konto 136 służy do ewidencji środków pieniężnych państwowych funduszy celowych znajdujących się na rachunku bankowym funduszy:
* Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,
* Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.
Wn136 136 Mal36
Wn136 | 136 Rachunek państwowych funduszy celowych | Ma136 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
140 | Wpływ środków z lokaty | Założenie lokaty | 140 | |||||
141 | Środki pieniężne w drodze Wpływ środków na rachunek funduszu | Zwiększenia środków pieniężnych w drodze | 141 | |||||
221 | Wpłata należności przypisanej: *odsetki, * kary umowne, * zwrot odzyskanego VAT-u | Wypłata dotacji | 224 | |||||
Zwrot nadpłaty kontrahentowi | 221 | |||||||
224 | Otrzymanie zwrotu kwot dotacji niewykorzystanych w trakcie roku | Zwrot nadpłat z tytułu deklaracji DRA-1 | 229 | |||||
229 | Realizacja przychodów z DRA-1 | Wyjaśnione wpływy do zwrotu | 245 | |||||
245 | Wpływy do wyjaśnienia | Koszty finansowe: * opłat bankowej * koszty postępowania egzekucyjnego | 751 | |||||
750 | Przychody finansowe | Pozostałe koszty operacyjne: * koszty postępowania egzekucyjnego | 761 | |||||
760 | Pozostałe przychody operacyjne |
Ewidencja szczegółowa prowadzona dla konta 136 zapewnia podział środków według rachunków bankowych dla każdego funduszu odrębnie. Umożliwia ustalenie wysokości wydatków i wykonanych przychodów zgodnie z klasyfikacją budżetową oraz planem rzeczowo - finansowym w układzie zadaniowym oraz tradycyjnym.
Konta 136 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków na rachunku bankowym odrębnie dla każdego funduszu celowego
Konto 139 Inne rachunki bankowe
___________________________________________________________________________
Konto 139 służy do ewidencji środków rachunku pomocniczego na którym ujmowane są wpływy środków budżetowych do wyjaśnienia.
Wn139 | 139 Inne rachunki bankowe | Ma139 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
245 | Wpływy do wyjaśnienia | Wyjaśnione wpływy | 245 |
Ewidencja szczegółowa umożliwia ustalenie stanu środków rachunku pomocniczego w ramach części budżetowej według kontrahentów.
Saldo Wn konta 139 oznacza stan niewyjaśnionych wpływów na rachunek pomocniczy.
Konto 140 Krótkoterminowe aktywa finansowe
___________________________________________________________________________
Konto 140 służy do ewidencji krótkoterminowych aktywów finansowych, w szczególności akcji, udziałów i innych papierów wartościowych wyrażonych zarówno w walucie polskiej, jak też w walutach obcych.
Wn140 | 140 Krótkoterminowe aktywa finansowe | Ma140 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
136 | Wpływ środków z rachunku bieżącego - założenie lokaty lub OVN | Przekazanie środków na rachunek bieżący - rozwiązanie lokaty lub OVN | 136 | |||||
853 | BO - ewidencja przychodów funduszy celowych |
Ewidencja szczegółowa umożliwia analizę stanu lokat terminowych utworzonych ze środków funduszy celowych. Na koniec roku konto 140 może wykazywać saldo Wn oznaczające stan aktywnych lokaty terminowych oraz overnight-ów.
Konto 141 Środki pieniężne w drodze
___________________________________________________________________________
Konto 141 służy do ewidencji środków pieniężnych w drodze.
Wn141 | 141 Środki pieniężne w drodze | Ma141 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
130 | 130 | |||||||
131 | Zwiększenia środków pieniężnych w drodze | Zmniejszenia środków pieniężnych w drodze | 131 | |||||
136 | 136 | |||||||
139 | 139 | |||||||
221 | Rozliczenie kosztów komorniczych | Koszty komornicze | 761 |
Środki pieniężne w drodze są księgowane na bieżąco.
Konto 141 może wykazywać saldo Wn które oznacza stan środków pieniężnych w drodze.
Konto 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
___________________________________________________________________________
Konto 221 służy do ewidencji należności jednostki z tytułu dochodów budżetowych i państwowych funduszy celowych
Wn221 | 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych | Ma221 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
131 136 | Zwrot nadpłaty Kontrahentowi | Spłata należności przez Kontrahenta | 131 136 | |||||
224 | Przypis należności z tytułu nierozliczonej dotacji; Przeksięgowanie salda należności po rozliczeniu dotacji | Przekwalifikowanie należności krótkoterminowych do należności długoterminowych | 226 | |||||
240 | Odpisanie zasądzonych lub oddalonych roszczeń spornych | Przekwalifikowanie należności do należności spornych Powstanie roszczenia spornego (pod datą skierowania pozwu) | 240 | |||||
290 | Przypis zasądzonych należności z tytułu kosztów postępowania i odsetek | Zmniejszenia wartości odpisów w skutek: - umorzenia należności - przedawnienia należności - należności nieściągalne | 290 | |||||
226 | Przeniesienie należności długoterminowych do krótkoterminowych | Odpis - zmniejszenie uprzednio przypisanej należności na podstawie: korekty rozliczenia dotacji, decyzji administracyjnej, wniosku lub wystąpienia pokontrolnego | 720 750 760 | |||||
245 | Wpływy do wyjaśnienia | Koszty komornicze potrącone w postępowaniu egzekucyjnym, przypis na podstawie decyzji, korekty lub wyroku sądowego | 761 | |||||
720 750 760 | Przypis należności - odsetki, decyzje, dokumenty pokontrolne, koszty upomnień, rozliczenie dotacji |
Ewidencja szczegółowa jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej, rodzaju środków, dłużników oraz departamentów właściwych do prowadzonego procesu windykacji.
Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan niespłaconych należności z tytułu dochodów budżetowych i należności funduszy celowych. Saldo Ma oznacza stan zobowiązań jednostki z tytułu nadpłat w tych dochodach.
Konto 222 Rozliczenie dochodów budżetowych.
___________________________________________________________________________
Konto 222 służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych przez jednostkę dochodów budżetowych.
Wn222 | 222 Rozliczenie dochodów budżetowych | Ma222 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
131 | Przekazanie zrealizowanych dochodów do budżetu państwa | Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów budżetowych na podstawie na fundusz jednostki, na podstawie sprawozdań budżetowych | 800 |
Konto 222 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan dochodów budżetowych zrealizowanych, lecz nieprzekazanych do budżetu państwa.
Saldo konta 222 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu do budżetu dochodów budżetowych pobranych, lecz nieprzekazanych do końca roku.
Na koniec roku obrotowego Saldo konta 222 zostaje przeksięgowane na stronę Wn Konta 800 - Fundusz jednostki.
Konto 223 Rozliczenie wydatków budżetowych.
___________________________________________________________________________
Konto 223 służy do ewidencji rozliczenia otrzymanych przez jednostkę środków budżetowych na realizację zadań.
Wn223 | 223 Rozliczenie wydatków budżetowych | Ma223 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
130 | Przekazanie środków dysponentom niższego stopnia; Zwrot do budżetu państwa środków niewykorzystanych | Otrzymanie środków z budżetu państwa; Zwroty niewykorzystanych środków od dysponentów niższego stopnia | 130 | |||||
800 | Przeksięgowanie zrealizowanych wydatków budżetowych na fundusz jednostki, na podstawie sprawozdań budżetowych |
Konto 223 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan środków pieniężnych otrzymanych na pokrycie wydatków budżetowych, lecz niewykorzystanych do końca roku.
Saldo konta 223 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu na rachunek budżetu państwa, środków pieniężnych niewykorzystanych do końca roku.
Konto 224 Rozliczenie dotacji budżetowych
___________________________________________________________________________
Konto 224 służy do ewidencji rozliczenia przez organ dotujący udzielonych dotacji budżetowych.
Wn224 | 224 Rozliczenie dotacji budżetowych | Ma224 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
130 136 | Ewidencja wypłaconych dotacji | Zwrot dotacji w roku bieżącym | 130 136 | |||||
760 | Przypis do rozliczenia w roku następnym umów inwestycyjnych zapłaconych a nierozliczonych | Przypis należności z rozliczonej i przypisanej do zwrotu dotacji | 221 | |||||
Przyjęcie rozliczenia dotacji | 810 |
Ewidencja szczegółowa prowadzona dla konta 224 jest zgodna z klasyfikacją budżetową i planem rzeczowo - finansowym w układzie zadaniowym i umożliwia ustalenie wartości przekazanych dotacji.
Saldo Wn Konto 224 oznacza stan nierozliczonych dotacji. Saldo konta ulega likwidacji poprzez przyjęcie rozliczenia lub przypis należności z dotacji rozliczonej i wskazującej należność do zwrotu.
Konto 226 Długoterminowe należności budżetowe
___________________________________________________________________________
Konto 226 służy do ewidencji należności długoterminowych.
Wn226 | 226 Długoterminowe należności budżetowe | Ma226 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
221 | Przekwalifikowanie należności krótkoterminowych na należności długoterminowe | Spłata należności przez Kontrahenta | 131 | |||||
720 | Przypis należności długoterminowej | Przekwalifikowanie należności długoterminowych na należności krótkoterminowe | 221 | |||||
Umorzenie, odpisy oraz korekty należności długoterminowych |
Ewidencja szczegółowa jest prowadzona według klasyfikacji budżetowej oraz dłużników i umożliwia ustalenie stanu poszczególnych należności budżetowych. Konto może wykazywać Saldo Wn, które oznacza stan należności nie spłaconych.
Konto 229 pozostałe rozrachunki publiczno prawne
___________________________________________________________________________
Konto 229 służy do ewidencji należności z tytułu deklaracji DRA-1
Wn229 | 229 Pozostałe rozrachunki publiczno-prawne | Ma229 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
136 | Zwrot nadpłaty Kontrahentowi | Wpłata należności przez Kontrahenta | 136 | |||||
245 | Wpływy do wyjaśnienia | Korekta przypisu należności funduszu celowego | 750 | |||||
750 | Przypis należności o charakterze finansowym na podstawie deklaracji, wniosku lub decyzji | Zmniejszenia wartości odpisów w skutek: - umorzenia należności - przedawnienia należności - należności nieściągalne - objętej uprzednio odpisem aktualizującym | 290 | |||||
290 | Przypis zasądzonych należności z tytułu kosztów postępowania i odsetek. |
Ewidencja szczegółowa jest prowadzona według klasyfikacji budżetowej oraz dłużników i umożliwia ustalenie stanu należności i zobowiązań według tytułów rozrachunków oraz podmiotów, którymi są dokonywane rozliczenia.
Konto może wykazywać saldo Wn oznaczające stan należności lub saldo Ma oznaczające stan nadpłat z tytułu zgłoszonych korekt.
Konto 240 Pozostałe rozrachunki
___________________________________________________________________________
Konto 240 służy do ewidencji należności spornych (należności skierowanych na drogę postępowania sądowego w celu ich wyegzekwowania)
Wn240 | 240 Pozostałe rozrachunki | Ma240 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
130 136 | Zwrot roszczenia Kontrahentowi | Spłata należności spornej przez Kontrahenta | 130 136 | |||||
221 | Przekwalifikowanie należności do należności spornych Powstanie roszczenia spornego (pod datą skierowania pozwu | Odpisanie zasądzonych lub oddalonych roszczeń spornych: | 221 | |||||
Umorzenie należności spornej oraz odpisanie należności przedawnionych. - pozostałe koszty operacyjne - koszty finansowe (dla odsetek) potrącone w postępowaniu egzekucyjnym, przypis na podstawie decyzji, korekty lub wyroku sądowego, które nie były objęte odpisem aktualizującym. | 761 751 |
Ewidencja szczegółowa jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej, rodzaju środków dłużników oraz departamentów właściwych do prowadzonego procesu windykacji.
Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan niespłaconych należności spornych z tytułu dochodów budżetowych i należności funduszy celowych. Saldo Ma oznacza stan zobowiązań jednostki z tytułu nadpłat w tych dochodach objętych sporem sądowym.
Konto 245 Wpływy do wyjaśnienia
___________________________________________________________________________
Konto 245 służy do ewidencji wpłaconych a niewyjaśnionych kwot.
Wn245 | 245 Wpływy do wyjaśnienia | Ma245 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
130 136 139 | Wpływy wyjaśnione podlegające zwrotowi lub rozliczające rozrachunki | Wpływ kwot do wyjaśnienia | 130 136 139 | |||||
221 | Uznanie wpłaty za spłatę należności po przeprowadzonym postępowaniu wyjaśniającym |
Konto 245 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan niewyjaśnionych wpłat.
Konto 290 Odpisy aktualizujące należności
___________________________________________________________________________
Konto 290 służy do ewidencji odpisów aktualizujących wartości należności wątpliwych.
Wn290 | 290 Odpisy aktualizujące należności | Ma290 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
221 229 | Zmniejszenia wartości odpisów w skutek: - umorzenia należności - przedawnienia należności - nieściągalności należności | Zwiększenia wartości odpisów w skutek: - uznania należności za wątpliwą - dłużnik postawiony w stan likwidacji lub upadłości, - skierowanie należności na drogę postępowania sądowego | 751 761 | |||||
750 760 | Zmniejszenia wartości odpisów w skutek: - uregulowania należności | Przypis zasądzonych należności z tytułu kosztów postępowania i odsetek | 221 229 |
Ewidencja szczegółowa zapewnia możliwość ustalenia odpisów aktualizujących do poszczególnych należności.
Konto 290 może wykazywać saldo Ma, które oznacza wartość odpisów aktualizujących.
Konto 720 Przychody z tytułu dochodów budżetowych
___________________________________________________________________________
Konto 720 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych związanych bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki, w szczególności dochodów, do których zalicza się podatki, składki, opłaty, inne dochody budżetu państwa, należne na podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych.
Wn720 | 720 Przychody z tytułu dochodów budżetowych | Ma720 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
221 | Odpisy i korekty należności | Wpłata dochodów budżetowych | 131 | |||||
226 | Odpisy i korekty należności długoterminowych | Przypis należności, odsetek, kosztów upomnień na podstawie decyzji, dokumentów pokontrolnych, rozliczenie dotacji lub inny dok. wskazujących należność do zwrotu | 221 | |||||
860 | Przeniesienie przychodów z tytułu dochodów budżetowych na koniec roku | Przypis należności długoterminowej | 226 | |||||
Ewidencja szczegółowa prowadzona na koncie 720 zapewnia wyodrębnienie przychodów z tytułu dochodów budżetowych według pozycji planu rzeczowo - finansowego w układzie zadaniowym.
Na koniec roku obrotowego saldo konta 720 przenosi się na konto 860 - Wynik Finansowy.
Na koniec roku konto 720 nie wykazuje salda.
Konto 750 Przychody finansowe
___________________________________________________________________________
Konto 750 służy do ewidencji przychodów finansowych. Na koncie 750 ujmuje się przychody z tytułu operacji finansowych, w szczególności przychody ze sprzedaży papierów wartościowych, przychody z udziałów i akcji, dywidendy oraz odsetki od udzielonych pożyczek, dyskonto przy zakupie weksli, czeków obcych i papierów wartościowych oraz odsetki za zwłokę z zapłacie należności, dodatnie różnice kursowe.
Wn750 | 750 Przychody finansowe | Ma750 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
229 | Korekta przypisu należności funduszu celowego | Wpływ środków z tytułu dopłat do gier oraz odsetek os środków zgromadzonych na rachunku bankowym | 136 | |||||
860 | Przeniesienie na koniec roku osiągniętych przychodów finansowych | Przypis należności funduszu celowego na 229 podstawie otrzymanej deklaracji DRA-1 | 229 | |||||
853 | Okresowy odpis techniczny odsetek przypisanych a niezapłaconych; Roczne przeksięgowanie przychodów funduszy | Okresowy odpis odsetek przypisanych a niezapłaconych | 853 | |||||
221 | Korekta przypisu należności finansowych | Przypisanie wymagalnych odsetek należności w wysokości wpłaconych lub należnych na koniec kwartału | 221 |
Ewidencja szczegółowa prowadzona na koncie 750 zapewnia wyodrębnienie przychodów budżetowych według pozycji planu rzeczowo - finansowego w układzie zadaniowym.
Saldo konta 750 na koniec roku obrotowego przenosimy na stronę Ma konta 860 - "Wynik Finansowy" a w przypadku państwowych funduszy celowych na stronę Ma konta 853 - "Fundusz celowy". Na koniec roku konto 750 nie wykazuje salda.
Konto 751 Koszty finansowe
___________________________________________________________________________
Konto 751 służy do ewidencji kosztów finansowych.
Na koncie 751 ujmuje się w szczególności wartość sprzedanych udziałów, akcji i innych papierów wartościowych, odsetki od obligacji, odsetki od kredytów i pożyczek, odsetki za zwłokę w zapłacie zobowiązań, z wyjątkiem obciążających środki trwałe w budowie, odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu operacji finansowych, dyskonto przy sprzedaży weksli, czeków obcych i papierów wartościowych, ujemne różnice kursowe, z wyjątkiem obciążających środki trwałe w budowie.
Wn751 | 751 Koszty finansowe | Ma751 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
136 | Opłaty bankowe | Przeksięgowanie salda kosztów na stan funduszu celowego | 853 | |||||
290 | Zwiększenia wartości odpisów w skutek: - uznania należności za wątpliwą - dłużnik postawiony w stan likwidacji lub upadłości |
Saldo konta 751 na koniec roku obrotowego przenosimy na stronę Wn konta 853 - Fundusz celowy.
Na koniec roku konto 751 nie wykazuje salda.
Konto 760 Pozostałe przychody operacyjne
___________________________________________________________________________
Konto 760 służy do ewidencji przychodów niezwiązanych bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki, w tym wszelkich innych przychodów niż podlegające ewidencji na kontach: 720 i 750.
Wn760 | 760 Pozostałe przychody operacyjne | Ma760 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
221 | Korekta przypisu należności | Wpływ pozostałych przychodów operacyjnych | 136 | |||||
853 | Przeksięgowanie salda przychodów funduszy celowych, na koniec roku obrotowego | Przypis należności | 221 | |||||
860 | Przeksięgowanie salda przychodów budżetowych, na koniec roku obrotowego | Przypis do rozliczenia w roku następnym umów inwestycyjnych zapłaconych a nierozliczonych | 224 | |||||
Zmniejszenia wartości odpisów aktualizujących w skutek: uregulowania należności | 290 |
W funduszach celowych saldo konta 760 na koniec roku obrotowego przenosimy na stronę Ma konto 853. Saldo przychodów budżetowych dysponenta głównego, na koniec roku obrotowego przenosimy na stronę Ma konta 860 - Wynik finansowy.
Na koniec roku konto 760 nie wykazuje salda.
Konto 761 Pozostałe koszty operacyjne
___________________________________________________________________________
Konto 761 służy do ewidencji kosztów niezwiązanych bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki.
Wn761 | 761 Pozostałe koszty operacyjne | Ma761 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
136 | Poniesione koszty operacyjne | Przeksięgowanie salda kosztów na stan funduszu celowego | 853 | |||||
141 | Koszty komornicze | Przeksięgowanie salda pozostałych kosztów operacyjnych środków budżetowych na wynik finansowy | 860 | |||||
221 | Koszty komornicze potrącone w postępowaniu egzekucyjnym, przypis na podstawie decyzji, korekty lub wyroku sądowego | |||||||
290 | Zwiększenia wartości odpisów w skutek: - uznania należności za wątpliwą - dłużnik postawiony w stan likwidacji lub upadłości | |||||||
240 | Należności sporne dochodzone na drodze postępowania sądowego |
W funduszach celowych saldo konta 761 na koniec roku obrotowego przenosimy na stronę Wn konto 853. Saldo pozostałych kosztów operacyjnych środków budżetowych dysponenta głównego, na koniec roku obrotowego przenosimy na stronę Wn konta 860 - Wynik finansowy.
Na koniec roku konto 761 nie wykazuje salda.
Konto 800 Fundusz jednostki
___________________________________________________________________________
Konto 800 służy do ewidencji równowartości majątku trwałego i obrotowego jednostki i ich zmian. Na stronie Wn konta 800 ujmuje się zmniejszenia funduszu, a na stronie Ma jego zwiększenia.
Wn800 | 800 Fundusz jednostki | Ma800 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
222 | Przeksięgowanie, pod datą sprawozdania budżetowego, zrealizowanych dochodów budżetowych | Przeksięgowanie zrealizowanych wydatków budżetowych | 223 | |||||
810 | Przeksięgowanie w końcu roku obrotowego salda rozliczonych dotacji udzielonych ze środków budżetowych | Przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego zysku bilansowego roku ubiegłego | 860 | |||||
860 | Przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, straty bilansowej roku ubiegłego |
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 800 zapewnia możliwość ustalenia przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu.
Konto 800 wykazuje na koniec roku saldo Ma, które oznacza stan funduszu jednostki.
Konto 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje
___________________________________________________________________________
Konto 810 służy do ewidencji dotacji budżetowych, płatności z budżetu środków europejskich oraz środków z budżetu na inwestycje.
Wn810 | 810 Dotacje budżetowe... | Ma810 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
224 | Ewidencja rozliczeń dotacji | Przeksięgowanie salda rozliczonych dotacji udzielonych ze środków budżetowych | 800 | |||||
Przeksięgowanie salda rozliczonych dotacji udzielonych ze środków funduszy celowych | 853 |
Ewidencja szczegółowa prowadzona w układzie budżetu zadaniowego umożliwia analizę rozliczeń dotacji dla każdego Kontrahenta.
Saldo konta 810 na koniec roku obrotowego jest przenoszone na stronę Wn konta 800 dla dotacji udzielonych z budżetu państwa i na stronę Wn konta 853 dla dotacji udzielonych z funduszy celowych. Na koniec roku konto 810 nie wykazuje salda
Konto 853 Fundusze celowe
___________________________________________________________________________
Konto 853 służy do ewidencji stanu, zwiększeń i zmniejszeń funduszy celowych.
Wn853 | 853 Fundusze celowe | Ma853 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
750 | Okresowy odpis odsetek przypisanych a niezapłaconych | Okresowy odpis techniczny odsetek przypisanych a niezapłaconych; Roczne przeksięgowanie przychodów funduszy | 750 | |||||
751 761 | Przeksięgowanie sald kont kosztowych | Przeksięgowanie przychodów funduszy | 750 760 | |||||
810 | Przeksięgowanie salda rozliczonych dotacji udzielonych ze środków funduszy celowych |
Ewidencja szczegółowa umożliwia ustalenie zwiększeń i zmniejszeń funduszy celowych na koniec roku oddzielnie dla każdego z funduszy. W trakcie roku ewidencja stanu zwiększeń i zmniejszeń funduszu prowadzona jest na kontach zespołu "7" mających charakter kont posiłkowych dla konta 853.
Saldo Ma konta 853 wyraża stan funduszy celowych.
Konto 860 Wynik finansowy
___________________________________________________________________________
Konto 860 służy do ustalenia wyniku finansowego jednostki.
Wn860 | 860 Wynik finansowy | Ma860 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
751 761 | Przeksięgowanie sald kont kosztowych | Przeksięgowanie dochodów budżetowych i przychodów na wynik finansowy | 720 750 760 | |||||
800 | Przeksięgowanie zysku w roku następnym, pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego | Przeksięgowanie straty w roku następnym, pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego | 800 |
Saldo konta 860 wyraża na koniec roku obrotowego wynik finansowy jednostki. Saldo Ma oznacza zysk a saldo Wn oznacza stratę.
Zysk lub strata jest przenoszona w roku następnym, pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego na odpowiednią stronę konta 800 - Fundusz jednostki.
KONTA POZABILANSOWE - opis kont syntetycznych
Konto 903 Ewidencja zwrotów
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji otrzymanych zwrotów dotacji. Na stronie Wn konta ujmuje się wartość zwróconych kwot.
Konto 904 Ewidencja nadpłat
__________________________________________________________________________
Służy do ewidencji nadpłat z tytułu otrzymanych zwrotów dotacji w związku z przyjęciem rozliczenia umowy dotacyjnej. Na stronie Ma konta 904 ujmowana jest wartość tej nadpłaty.
Konto 906 Ewidencja weksli obcych
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji weksli obcych otrzymanych jako zabezpieczenie wykonania umowy inwestycyjnej. Na stronie Ma konta 906 ujmowana jest wartość weksli zabezpieczających umowę, w wysokości równej wartości przyznanego dofinansowania.
Konto 908 Ewidencja nierozliczonych wieloletnich umów inwestycyjnych
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji zrealizowanych wydatków inwestycyjnych z lat poprzednich do momentu rozliczenia umowy. Na stronie Ma konta 908 ujmowane są wartość nierozliczonej umowy inwestycyjnej, na stronie Wn konta 908 ujmowane są wartość rozliczające umowy inwestycyjnej po otrzymaniu dokumentu rozliczenia od departamentu merytorycznego.
Konto 975 Wydatki strukturalne
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji wartości zrealizowanych wydatków strukturalnych. Ewidencja prowadzona jest według klasyfikacji wydatków strukturalnych na podstawie informacji zbiorczej przekazywanej przez departamenty merytoryczne. Na stronie Ma konta 975 ujmuje się wartość zrealizowanych wydatków strukturalnych.
Konto 980 Plan finansowy wydatków budżetowych
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji planu finansowego wydatków w układzie zadaniowym. Na stronie Wn konta 980 ujmuje się plan finansowy i jego korekty. Na stronie Ma konta 980 ujmuje się równowartość zrealizowanych wydatków.
Konto 986 Plan dochodów budżetowych i przychodów funduszy celowych
__________________________________________________________________________
Służy do ewidencji planu dochodów budżetowych i przychodów funduszy celowych. Na stronie Wn konta 986 ujmuje się plan dochodów i przychodów,
Konto 990 Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji planu finansowego wydatków w układzie zadaniowym. Na stronie Wn konta 990 ujmowany się plan finansowy i jego korekty w układzie zadaniowym. Na stronie Ma konta 990 ujmowana jest się równowartość zrealizowanych wydatków w układzie zadaniowym. Saldo konta 990 oznacza wartość niezrealizowanego planu.
Konto 992 Zapewnienie finansowanie lub dofinansowania z budżetu państwa
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji kwot ujętych w zapewnieniach finansowania lub dofinansowania wydatków, projektach i programach z budżetu państwa. Na stronie Wn konta 992 ujmowane się kwoty udzielonego zapewnienia. Na stronie Ma konta 992 dokonuje się przeniesień kwot wynikających z ww. zapewnienia na konto 980 - Plan finansowy wydatków budżetowych.
Konto 998 Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków ujętych w planie finansowym jednostki danego roku budżetowego. Na stronie Wn konta 998 ujmuje się równowartość sfinansowanych wydatków budżetowych. Na stronie Ma konta 998 ujmuje się wartość zawartych umów lub postanowień, których wykonanie spowoduje konieczność dokonania wydatku w danym roku budżetowym z uwzględnieniem wysokości planu finansowego. Ewidencja szczegółowa jest prowadzona zgodnie z klasyfikacją budżetową.
Konto 999 Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych lat przyszłych. Na stronie Ma konta 999 ujmuje się wysokość zaangażowanych wydatków lat przyszłych. Konto może wykazywać saldo Ma oznaczające zaangażowanie wydatków budżetowych lat przyszłych. Na początku roku obrotowego saldo konta 999 roku ubiegłego podlega przeksięgowaniu na konto 998.
Zasady tworzenia kont analitycznych
1. Każde konto analityczne otrzymuje parametry dotyczące rodzaju konta w zależności od jego przeznaczenia. Wyodrębnić należy konta dochodowe, wydatkowe oraz pozostałe konta jako grupę kont nieokreślonych.
2. Każde konto winno zostać powiązane z odpowiednim rejestrem księgowym.
3. Konta analityczne bilansowe zespołu 1, 2, 7 oznacza się w sposób następujący: pierwsze trzy znaki są numerami konta syntetycznego z planu kont, następnie kolejne dwa znaki określają część budżetową, kolejne pięć znaków oznacza rozdział, a następne cztery oznaczają paragraf. Każdy kolejny znak określony za pomocą kolejnych numerów (jedno lub dwu znakowych) oznacza następny poziom analityki, umożliwiający w miarę potrzeb ministerstwa do pogrupowania operacji gospodarczych według rodzaju wydatków, przeznaczenia, kontrahentów i dalszych kryteriów szczegółowych potrzebnych do analiz finansowych.
Zespół 1 "Środki pieniężne i rachunki bankowe"
130-XX (część budżetowa)
13 0-XX-XXXXX (rozdział)
130-XX-XXXXX-XXXX (paragraf)
130-XX-XXXXX-XXXX-XXXX (analityka rodzajowa)
130-XX-XXXXX-XXXX-XXXX-XX (analityka dodatkowa)
W ramach zespołu 2 "Rozrachunki i roszczenia" oraz zespołu 7 "Przychody, dochody i koszty", rozbudowa analityczna jest uzależniona od rodzaju rozrachunku oraz konieczności grupowania danych w sposób pozwalający przedstawić rzetelnie i jasno sytuację majątkową ministerstwa.
4. Do konta syntetycznego 800 "Fundusz jednostki" analityka oznaczona jest w sposób następujący: pierwsze trzy znaki są numerami konta syntetycznego z planu kont, następnie kolejne dwa znaki określają część budżetową, kolejny znak oznacza zwiększenie lub zmniejszenie funduszu jednostki, następny określa przyczynę zwiększenia bądź zmniejszenia funduszu jednostki.
Zespół 8 - "Fundusze, rezerwy i wynik finansowy"
800-XX (część budżetowa)
800-XX-00000X000 (zwiększenia/zmniejszenia)
800-XX-00000-X000-000X (analityka dodatkowa)
5. Do kont syntetycznego 810 "Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje" analityka prowadzona jest w podziale na części budżetowe.
810-XX (część budżetowa)
6. Konta Analityczne pozabilansowe
Do wszystkich kont pozabilansowych prowadzona jest analityka oznaczona w sposób następujący: pierwsze trzy znaki są numerami konta syntetycznego z planu kont, następnie kolejne dwa znaki określają część budżetową, kolejne pięć znaków oznacza rozdział, a następne cztery oznaczają paragraf.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Wewnętrzna instrukcja inwentaryzacyjna
Wewnętrzna instrukcja inwentaryzacyjna
Dysponenta głównego
Ministerstwa Sportu i Turystyki
__________________________________
W zakresie części:
25 - Kultura fizyczna,
40 - Turystyka,
oraz państwowych funduszy celowych:
Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,
Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.
___________________________________
Dział I.
PODSTAWY PRAWNE I OBOWIĄZUJĄCE AKTY NORMATYWNE
PODSTAWY PRAWNE I OBOWIĄZUJĄCE AKTY NORMATYWNE
* ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r., poz. 330 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą o rachunkowości";
* rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289) zwanego dalej "rozporządzeniem o zasadach rachunkowości oraz planów kont".
Dział II.
CEL PRZEPROWADZENIA INWENTARYZACJI
CEL PRZEPROWADZENIA INWENTARYZACJI
* uzgodnienia zapisów księgowych ze stanem rzeczywistym,
* rozliczenia osób materialnie odpowiedzialnych za powierzony im majątek,
* dokonania oceny przydatności gospodarczej składników majątku objętych inwentaryzacją,
* przeciwdziałania nieprawidłowościom związanym z gospodarowaniem składnikami majątku.
Dział III.
FORMY, METODY I TERMINY INWENTARYZACJI
FORMY, METODY I TERMINY INWENTARYZACJI
Dział IV.
OBOWIĄZKI I KOMPETENCJE OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZEPROWADZENIE INWENTARYZACJI
OBOWIĄZKI I KOMPETENCJE OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZEPROWADZENIE INWENTARYZACJI
Dział V.
ZASADY INWENTARYZACJI ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH ORAZ NALEŻNOŚCI DYSPONENTA GŁÓWEGO MINISTERSTWA SPORTU I TURYSTYKI
ZASADY INWENTARYZACJI ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH ORAZ NALEŻNOŚCI DYSPONENTA GŁÓWEGO MINISTERSTWA SPORTU I TURYSTYKI
1) aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych;
2) należności publiczno-prawne.
1) należności sporne, wątpliwe i dochodzone na drodze sądowej, o ile uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe.
1) obroty strona WN konta 130 - rachunek bieżący wydatków budżetowych powinny równać się obrotom strony MA konta 223 - rozliczenie wydatków budżetowych, saldo powinno być zgodne ze stanem na wyciągu bankowym,
2) obroty strona MA konta 131 - rachunek bieżący dochodów budżetowych powinny równać się obrotom strony WN konta 222 - rozliczenie dochodów budżetowych, saldo powinno być zgodne ze stanem na wyciągu bankowym,
3) saldo konta 136 - rachunek państwowych funduszy celowych powinno być zgodne ze stanem na wyciągu bankowym,
4) saldo konta 139 - inne rachunki bankowe powinno być zgodne ze stanem na wyciągu bankowym,
5) saldo konta 140 - krótkoterminowe aktywa finansowe oznacza stan aktywnych lokat terminowych utworzonych ze środków państwowych funduszy celowych FRKF i FZSdU w tym środków na overnight,
6) konto 141 środki w drodze powinno wykazywać saldo 0,00 zł.,
7) obroty strony WN konta 222 - rozliczenie dochodów budżetowych powinny równać się obrotom strony MA konta 221 - należności z tytułu dochodów budżetowych,
8) obroty strony MA konta 224 - rozliczenie dotacji budżetowych powinny być równe obrotom konta 810 strona WN,
9) konto 245 - wpływy do wyjaśnienia nie powinno wskazywać salda na dzień bilansowy, obroty strony MA powinny równać się obrotom strony WN konta 139 - budżet i konta 136 - państwowe fundusze celowe,
10) obroty strony MA konta pozabilansowego 980 - plan finansowy wydatków budżetowych powinny równać się obrotom strony MA konta 990 - plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym oraz obrotom strony WN konta 998 - zaangażowanie wydatków budżetowych,
11) obroty strony WN konta pozabilansowego 998 - zaangażowanie wydatków budżetowych powinny równać się obrotom strony WN konta 224, natomiast obroty strony MA konta 998 nie powinny być większe niż obroty strony WN konta 990 oraz 980,
12) sprawdzić zgodność zapisów operacji gospodarczych na kontach w pozycji np.: rozrachunek, umowa, kontrahent.
Dział VI.
ZAKOŃCZENIE INWENTARYZACJI
ZAKOŃCZENIE INWENTARYZACJI
Załącznik Nr 1
Protokół z inwentaryzacji
WEKSLI
przeprowadzony metodą weryfikacji ilościowej według stanu na 31.12.......r.
Protokół z inwentaryzacji
WEKSLI
przeprowadzony metodą weryfikacji ilościowej według stanu na 31.12.......r.
złożonych w depozyt w Departamencie Ekonomiczno - Finansowym
L.p | Numer w rejestrze | Wystawca weksla | Numer umowy | Wartość zdeponowanych weksli | Data przekazania weksla w depozyt do DEF |
1 | |||||
2 | |||||
3 | |||||
4 | |||||
5 | |||||
6 | |||||
7 | |||||
8 | |||||
9 | |||||
10 | |||||
11 | |||||
12 | |||||
13 | |||||
14 | |||||
15 | |||||
16 | |||||
17 | |||||
18 | |||||
19 | |||||
20 | |||||
SUMA |
Podpis osoby odpowiedzialnej
za ewidencję księgową
..................................................................
Główny księgowy resortu
...................................
(data i podpis)
Załącznik Nr 2
PROTOKÓŁ Z WERYFIKACJI SALD RACHUNKÓW BANKOWYCH DYSPONENTA GŁÓWNEGO MSiT W ZAKRESIE CZ. 25 - KULTURA FIZYCZNA I CZ. 40 TURYSTYKA WG STANU NA 31.12...... r.
PROTOKÓŁ Z WERYFIKACJI SALD RACHUNKÓW BANKOWYCH DYSPONENTA GŁÓWNEGO MSiT W ZAKRESIE CZ. 25 - KULTURA FIZYCZNA I CZ. 40 TURYSTYKA WG STANU NA 31.12...... r.
SYMBOL KONTA | NAZWA RACHUNKU BANKOWEGO | NUMER RACHUNKU BANKOWEGO | SALDO |
1 | 2 | 3 | 4 |
................ | ............................... | ...................................................................... | .......................... |
................ | ............................... | ...................................................................... | .......................... |
................ | ............................... | ...................................................................... | .......................... |
................ | ............................... | ...................................................................... | .......................... |
................ | ............................... | ...................................................................... | .......................... |
za ewidencję księgową
................................................
Główny księgowy resortu
...................................
(data i podpis)
Załącznik Nr 3
PROTOKÓŁ Z WERYFIKACJI SALD RACHUNKÓW BANKOWYCH PAŃSTWOWYCH FUNDUSZY CELOWYCH W DYSPOZYCJI MSiT WG STANU NA 31.12......... r.
PROTOKÓŁ Z WERYFIKACJI SALD RACHUNKÓW BANKOWYCH PAŃSTWOWYCH FUNDUSZY CELOWYCH W DYSPOZYCJI MSiT WG STANU NA 31.12......... r.
SYMBOL KONTA | NAZWA RACHUNKU BANKOWEGO | NUMER RACHUNKU BANKOWEGO | SALDO |
1 | 2 | 3 | 4 |
................ | ............................... | ...................................................................... | .......................... |
................ | ............................... | ...................................................................... | .......................... |
................ | ............................... | ...................................................................... | .......................... |
................ | ............................... | ...................................................................... | .......................... |
................ | ............................... | ...................................................................... | .......................... |
za ewidencję księgową
.................................................
Główny księgowy resortu
...............................
(data i podpis)
Załącznik Nr 4
Protokół z inwentaryzacji należności przeprowadzonej I metodą uzgodnienia sald z kontrahentami na 30.11......r. cz.........
Protokół z inwentaryzacji należności przeprowadzonej I metodą uzgodnienia sald z kontrahentami na 30.11......r. cz.........
Lp. | Kontrahent (nr konta analitycznego | Dzień na jaki dokonywane było uzgodnienie | Data powstania należności | Tytuł należności | Kwota należności (zł) | Odpowiedź kontrahenta | Różnice (zł) | Wyjaśnienie różnic i proponowany sposób ich likwidacji/inne uwagi |
1. | ||||||||
2. | ||||||||
3. | ||||||||
Razem: |
Podpis osoby odpowiedzialnej
za ewidencję księgową
................................................
Główny księgowy resortu
.............................
(data i podpis)
Uwagi:
Załącznik Nr 5
Protokół z inwentaryzacji należności przeprowadzonej II metodą weryfikacji sald z kontrahentami na 30.11.....r. cz......
Protokół z inwentaryzacji należności przeprowadzonej II metodą weryfikacji sald z kontrahentami na 30.11.....r. cz......
L.p. | Kontrahenci, konta analityczne | Data powstania należności | Tytuł należności | Nazwa konta | Stan konta | Uwagi (dotyczące ewentualnych różnic) | |
Przed weryfikacją | Po weryfikacji | ||||||
1. | |||||||
2. | |||||||
3. | |||||||
Razem: |
Podpis osoby odpowiedzialnej
za ewidencję księgową
....................................................
Główny księgowy resortu
.............................
(data i podpis)
Uwagi:
Załącznik Nr 6
PROTOKÓŁ ZBIORCZY INWENTARYZACJI DOKONANEJ DROGĄ WERYFIKACJI STANÓW KSIĘGOWYCH Z DOKUMENTACJĄ KSIĘGOWĄ AKTYWÓW I PASYWÓW NIEOBJĘTYCH INWENTARYZACJĄ POPRZEZ SPIS Z NATURY LUB POTWIERDZENIE SALD WG STANU NA ..........
PROTOKÓŁ ZBIORCZY INWENTARYZACJI DOKONANEJ DROGĄ WERYFIKACJI STANÓW KSIĘGOWYCH Z DOKUMENTACJĄ KSIĘGOWĄ AKTYWÓW I PASYWÓW NIEOBJĘTYCH INWENTARYZACJĄ POPRZEZ SPIS Z NATURY LUB POTWIERDZENIE SALD WG STANU NA ..........
Symbol kota | Nazwa konta | Stan | Uwagi (dotyczące ewentualnych różnic) | |
Przed weryfikacją | Po weryfikacji | |||
1. Konta bilansowe objęte weryfikacją: | ||||
......................... | ......................... | ......................... | ......................... | ......................... |
......................... | ......................... | ......................... | ......................... | ......................... |
......................... | ......................... | ......................... | ......................... | ......................... |
2. Konta pozabilansowe objęte weryfikacją: | ||||
......................... | ......................... | ......................... | ......................... | ......................... |
......................... | ......................... | ......................... | ......................... | ......................... |
Zmiany wynikające z ustaleń przeprowadzonej weryfikacji zostały wprowadzone do ksiąg rachunkowych. Po wprowadzeniu wyników weryfikacji salda, wymienionych w niniejszym protokole kont, uznaje się za realne i prawidłowe. |
za ewidencję księgową
......................................................
Główny księgowy resortu
............................
(data i podpis)
Uwagi:
Załącznik Nr 7
SPRAWOZDANIE
SPRAWOZDANIE
1) Środków pieniężnych na rachunkach bankowych metodą uzgodnienia sald na podstawie potwierdzenia sald z NBP, BGK O/O Warszawa na dzień 31.12...... r.
Stwierdzone stany zgodne na kontach wynoszą:
1. konto 130 - rachunek bieżący jednostki - wydatki budżetowe saldo .......
2. konto 131-rachunek bieżący jednostki - dochody budżetowe saldo ........
3. konto 136 - rachunek Państwowych Funduszy Celowych dla FRKF saldo ............
4. konto 136 - rachunek Państwowych Funduszy Celowych dla FZSdU saldo ............
5. konto 139 - rachunek pomocniczy saldo...............
6. konto 140 - krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne FKRF saldo ............
7. konto 140 - krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne dla FZSdU saldo.................
2) Spis z natury - weksle obce stanowiące zabezpieczenie wykonania umów inwestycyjnych
Sprawdzono metodą weryfikacji: zdeponowano i zrejestrowano w księgach rachunkowych .............. weksli o wartości .................. na dzień 31.12 ............r.
1. konto 906 - ewidencja weksli obcych saldo .............................................
3) Należności wynikające z rozrachunków z poszczególnymi kontrahentami uzgodnione przez pisemne wysyłanie informacji i pisemne potwierdzenie lub zgłoszenie zastrzeżeń do jego wysokości na dzień 31.12.........r.
1. konto 221 - należności z tytułu dochodów budżetowych cz. 25 saldo .....................
2. konto 221 - należności z tytułu dochodów budżetowych cz. 40 saldo ......................
3. konto 221 - należności FRKF saldo ....................................
4. konto 221 - należności FZSdU saldo ..................................
5. konto 229 - rozrachunki publiczno-prawne FZSdU saldo ...................
Na dzień inwentaryzacji nie wpłynęły wszystkie zwrotne potwierdzenia sald, dlatego porównano stany księgowe z dokumentami źródłowymi składającymi się na salda należności. Stwierdzono stan zgodny na 30 listopada ..........r
Jednocześnie w załączeniu przekazuje protokoły z inwentaryzacji przeprowadzonej metodą weryfikacji sald za rok ................
1. Protokół..............
2. Protokół..............
Wykazane w protokołach zinwentaryzowane salda kont za rok ...... drogą weryfikacji są zgodne z zestawieniami obrotów i sald na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania.
W związku z powyższym zwracam się z uprzejmą prośbą o zatwierdzenie sprawozdania z przeprowadzonej inwentaryzacji za rok ....
Załącznik Nr 8
WYJAŚNIENIE RÓŻNIC POMIĘDZY PROTOKOŁEM ZBIORCZYM INWENTARYZACJI DOKONANEJ DROGĄ WERYFIKACJI STANÓW KSIĘGOWYCH WYKAZANYCH NA 15.01....... r. WG STANU KSIĘGOWEGO NA 31.12........ r., A KWOTAMI WYKAZANYMI W BILANSIE ZA ....... ROK.
WYJAŚNIENIE RÓŻNIC POMIĘDZY PROTOKOŁEM ZBIORCZYM INWENTARYZACJI DOKONANEJ DROGĄ WERYFIKACJI STANÓW KSIĘGOWYCH WYKAZANYCH NA 15.01....... r. WG STANU KSIĘGOWEGO NA 31.12........ r., A KWOTAMI WYKAZANYMI W BILANSIE ZA ....... ROK.
Nr protokołu weryfikacji | Kwota wykazane w protokole na dzień weryfikacji | Kwota wykazana w bilansie | RÓŻNICA |
- PK ........ zmniejszenia/zwiększenia na kwotę ...............
- WB ....... zmniejszenia/zwiększenia na kwotę ...............
- RDOT .......... zmniejszenia/zwiększenia na kwotę .............
Podpis osoby odpowiedzialnej
za ewidencję księgową
.................................................
Główny księgowy resortu
..............................
(data i podpis)
Uwagi: