Polityka rachunkowości dla Dysponenta głównego w zakresie części 25 - kultura fizyczna, części 40 - turystyka oraz państwowych funduszy celowych Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Dz.Urz.MSiT.2013.18
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 17
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 21 czerwca 2013 r.
w sprawie polityki rachunkowości dla Dysponenta głównego w zakresie części 25 - kultura fizyczna, części 40 - turystyka oraz państwowych funduszy celowych Ministerstwa Sportu i Turystyki
40 - turystyka oraz państwowych funduszy celowych Ministerstwa Sportu i Turystyki, stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia;
40 - turystyka oraz państwowych funduszy celowych w Ministerstwie Sportu i Turystyki, wraz z przyjętymi zasadami klasyfikacji zdarzeń oraz zasad tworzenia kont analitycznych stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Polityka Rachunkowości
Polityka Rachunkowości
Dysponenta głównego
Ministerstwa Sportu i Turystyki
___________________________________
W zakresie części:
25 - kultura fizyczna,
40 - turystyka,
oraz państwowych funduszy celowych:
Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,
Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.
___________________________________
Spis treści
Dział I. OGÓLNE ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
Przepisy ogólne (§1 - §6)
Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych (§7)
Określenie roku obrotowego oraz okresów sprawozdawczych (§8)
Dział II. SPOSÓB PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
Technika prowadzenia ksiąg rachunkowych (§9)
Zakładowy plan kont (§10)
Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych (§11)
Przelewy bankowe (§12)
Dział III. OBOWIĄZUJĄCE METODY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW ORAZ USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO
Obowiązujące zasady wyceny aktywów i pasywów (§13)
Ustalanie wyniku finansowego (§14)
Dział IV. SPRAWOZDAWCZOŚĆ
Sprawozdawczość budżetowa (§15)
Sprawozdawczość finansowa (§16)
Sprawozdawczość z wydatków strukturalnych (§17)
Sprawozdawczość z udzielonej pomocy publicznej (§18)
Dział V. INWENTARYZACJA
Metody i terminy inwentaryzowania składników majątkowych (§19)
Dział VI. BUDŻET W UKLADZIE ZADANIOWYM
Ewidencja zaangażowania umów dotacyjnych (§20)
Planowanie (§21)
Dział VII. SYSTEM OCHRONY DANYCH W JEDNOSTCE
Ochrona zbiorów ksiąg rachunkowych (§22)
Przechowywanie zbiorów (§23)
Dział I.
OGÓLNE ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
OGÓLNE ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
ponoszone z góry wydatki dotyczące w szczególności zakupu prenumeraty, biletów, opłat abonamentowych, ubezpieczeń majątkowych i rzeczowych oraz inne płatności ponoszone za okres przekraczający jeden miesiąc, nie podlegają rozliczeniom w czasie za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów ze względu na nieistotny wpływ na sytuację finansową oraz na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej jednostki oraz wyniku finansowego. Operacje te księguje się w całości w kosztach miesiąca, w którym został dokonany zakup;
należności zerowe nie podlegają potwierdzeniu drogą uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych stanu tych należności. Należności te potwierdzane są drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji ich wartości;
zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy o rachunkowości, podstawą zapisów są sporządzone przez jednostkę dowody księgowe korygujące poprzednie zapisy. Jednostka sporządza własny dowód księgowy (PK - polecenie księgowania) zawierający korekty błędnych poprzednich zapisów. Zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o rachunkowości, stwierdzone błędy w zapisach poprawia się przez wprowadzenie do ksiąg rachunkowych dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów, dokonywane tylko zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymi przy zalecanym użyciu storna czerwonego. Dokonanie zapisu korygującego polega na poprawieniu błędnego zapisu przez zaksięgowanie błędnej kwoty na tych samych kontach i na tych samych stronach kont, na których dokonano nieprawidłowego zapisu, lecz z zastosowaniem liczb ujemnych.
Dział II.
SPOSÓB PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
SPOSÓB PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
Obroty zestawienia są zgodne z obrotami dziennika.
Dział III.
OBOWIĄZUJĄCE METODY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW ORAZ USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO
OBOWIĄZUJĄCE METODY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW ORAZ USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO
Dział IV.
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
Dział V.
INWENTARYZACJA
INWENTARYZACJA
Ta forma inwentaryzacji dotyczy m.in.:
Dział VI.
BUDŻET W UKLADZIE ZADANIOWYM
BUDŻET W UKLADZIE ZADANIOWYM
Dział VII.
SYSTEM OCHRONY DANYCH W JEDNOSTCE
SYSTEM OCHRONY DANYCH W JEDNOSTCE
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Wykaz kont syntetycznych
Wykaz kont syntetycznych
Dysponenta głównego
Ministerstwa Sportu i Turystyki
___________________________________
W zakresie części:
25 - kultura fizyczna,
40 - turystyka,
oraz państwowych funduszy celowych:
Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,
Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.
ZAKŁADOWY PLAN KONT
Księgi pomocnicze tworzy się do następujących kont księgi głównej:
KONTA BILANSOWE | ||
Zespół 1 | "Środki pieniężne i rachunki bankowe" | |
130 | Rachunek bieżący jednostki | |
136 | Rachunek państwowych funduszy celowych | |
139 | Inne rachunki bankowe | |
140 | Krótkoterminowe aktywa finansowe | |
141 | Środki pieniężne w drodze | |
Zespół 2 | "Rozrachunki i roszczenia" | |
221 | Należności z tytułu dochodów budżetowych | |
222 | Rozliczenie dochodów budżetowych | |
223 | Rozliczenie wydatków budżetowych | |
224 | Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich | |
226 | Długoterminowe należności budżetowe | |
229 | Pozostałe rozrachunki publicznoprawne | |
245 | Wpływy do wyjaśnienia | |
Zespół 7 | "Przychody i koszty ich uzyskania" | |
720 | Przychody z tytułu dochodów budżetowych | |
750 | Przychody finansowe | |
751 | Koszty finansowe | |
760 | Pozostałe przychody operacyjne | |
761 | Pozostałe koszty operacyjne | |
Zespół 8 | "Fundusze, rezerwy i wynik finansowy" | |
800 | Fundusz jednostki | |
810 | Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich | |
oraz środki z budżetu na inwestycje | ||
853 | Fundusze celowe | |
860 | Wynik finansowy |
KONTA POZABILANSOWE | |
903 | Ewidencja zwrotów |
906 | Ewidencja weksli obcych |
908 | Ewidencja rozliczeń umów inwestycyjnych wieloletnich niezakończonych (bez rozliczeń cząstkowych) |
975 | Wydatki strukturalne |
980 | Plan finansowy wydatków budżetowych |
986 | Plan dochodów i przychodów budżetowych |
990 | Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym |
992 | Zapewnienie finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa |
998 | Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego |
999 | Zaangażowanie wydatków budżetowych lat przyszłych |
KONTA BILANSOWE - opis kont syntetycznych
Konto 130 Rachunek bieżący jednostki
___________________________________________________________________________
Konto 130 służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym z tytułu wydatków i dochodów (wpływów) budżetowych objętych planem finansowym.
Wn130 | 130 Rachunek bieżący jednostki | Ma130 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
141 | Środki pieniężne w drodze Wpływ środków na rachunek bieżący | Środki pieniężne w drodze Redystrybucja środków między własnymi rachunkami | 141 | ||||
221 | Zrealizowane dochody z przypisu | Okresowe przelewy dochodów budżetowych do budżetu państwa | 222 | ||||
223 | Otrzymanie środków z budżetu państwa | Przelew do dysponenta niższego stopnia Zwrot do bp niewykorzystanych środków | 223 | ||||
224 | Otrzymanie zwrotu kwot dotacji niewykorzystanych w trakcie roku | Wypłata dotacji beneficjentowi | 224 | ||||
720 | Wpłaty dochodów |
Ewidencja szczegółowa do konta 130 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego dochodów i wydatków budżetowych.
Zapisy na koncie 130 są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych drukowanych z systemu BGK i Videotel. Ewidencja szczegółowa jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej.
Na koncie 130 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, dla błędnych zapisów, zwrotów, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny.
Saldo konta 130 ulega likwidacji przez księgowanie przelewu środków budżetowych niewykorzystanych do końca roku.
Konto 136 Rachunek państwowych funduszy celowych
___________________________________________________________________________
Konto 136 służy do ewidencji środków pieniężnych państwowych funduszy celowych znajdujących się na rachunku bankowym funduszy:
* Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,
* Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.
Wn136 | 136 Rachunek państwowych funduszy celowych | Ma136 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
140 | Wpływ środków z lokaty | Założenie lokaty | 140 | |||||
141 | Środki pieniężne w drodze Wpływ środków na rachunek funduszu | Zwiększenia środków pieniężnych w drodze | 141 | |||||
221 | Wpłata należności przypisanej: * odsetki, * kary umowne, * VAT | Wypłata dotacji | 224 | |||||
224 | Otrzymanie zwrotu kwot dotacji niewykorzystanych w trakcie roku | Zwrot nadpłat z tytułu deklaracji DRA-1 | 229 | |||||
229 | Realizacja przychodów z DRA-1 | Wyjaśnione wpływy | 245 | |||||
245 | Wpływy do wyjaśnienia | Koszty finansowe: * opłat bankowe * koszty postępowania egzekucyjnego | 751 | |||||
750 | Przychody finansowe | Pozostałe koszty operacyjne: * koszty postępowania egzekucyjnego | 761 | |||||
760 | Pozostałe przychody operacyjne |
Ewidencja szczegółowa prowadzona dla konta 136 zapewnia podział środków według rachunków bankowych dla każdego funduszu odrębnie. Umożliwia ustalenie wysokości wydatków i wykonanych przychodów zgodnie z klasyfikacją budżetową oraz planem rzeczowo - finansowym w układzie zadaniowym oraz tradycyjnym.
Konta 136 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków na rachunku bankowym odrębnie dla każdego funduszu celowego.
Konto 139 Inne rachunki bankowe
___________________________________________________________________________
Konto 139 służy do ewidencji środków rachunku pomocniczego na którym ujmowane są wpływy środków budżetowych do wyjaśnienia.
Wn139 | 139 Inne rachunki bankowe | Ma139 | ||||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | |||||
245 | Wpływy do wyjaśnienia | Wyjaśnione wpływy | 245 |
Ewidencja szczegółowa umożliwia ustalenie stanu środków rachunku pomocniczego w ramach części budżetowej według kontrahentów.
Saldo Wn konta 139 oznacza stan niewyjaśnionych wpływów na rachunek pomocniczy.
Konto 140 Krótkoterminowe aktywa finansowe
___________________________________________________________________________
Konto 140 służy do ewidencji krótkoterminowych aktywów finansowych, w szczególności akcji, udziałów i innych papierów wartościowych wyrażonych zarówno w walucie polskiej, jak też w walutach obcych.
Wn140 | 140 Krótkoterminowe aktywa finansowe | Ma140 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
136 | Wpływ środków z rachunku bieżącego - założenie lokaty lub OVN | Przekazanie środków na rachunek bieżący - rozwiązanie lokaty lub OVN | 136 | ||||
853 | BO - ewidencja przychodów funduszy celowych |
Ewidencja szczegółowa umożliwia analizę stanu lokat terminowych utworzonych ze środków funduszy celowych. Na koniec roku konto 140 może wykazywać saldo Wn oznaczające stan aktywnych lokaty terminowych oraz overnight-ów.
Konto 141 Środki pieniężne w drodze
___________________________________________________________________________
Konto 141 służy do ewidencji środków pieniężnych w drodze.
Wn141 | 141 Środki pieniężne w drodze | Ma141 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
130 136 139 | Zwiększenia środków pieniężnych w drodze | Zmniejszenia środków pieniężnych w drodze | 130 136 139 | ||||
221 | Rozliczenie kosztów komorniczych | Koszty komornicze | 761 |
Środki pieniężne w drodze są księgowane na bieżąco.
Konto 141 może wykazywać saldo Wn które oznacza stan środków pieniężnych w drodze.
Konto 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
___________________________________________________________________________
Konto 221 służy do ewidencji należności jednostki z tytułu dochodów budżetowych, oraz przypisanych należności z tytułu rozliczonych dotacji ze środków państwowego funduszu celowego, z wyjątkiem należności zahipotekowanych ujmowanych na koncie 226.
Wn221 | 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych | Ma221 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
130 136 | Zwrot nadpłaty Kontrahentowi | Spłata należności przez Kontrahenta | 130 136 | ||||
224 | Przypis należności z tytułu nierozliczonej dotacji ; Przeksięgowanie salda należności po rozliczeniu dotacji | Przekwalifikowanie należności krótkoterminowych do należności długoterminowych | 226 | ||||
226 | Przeniesienie należności długoterminowych do krótkoterminowych | Odpis - zmniejszenie uprzednio przypisanej należności na podstawie: korekty rozliczenia dotacji, decyzji administracyjnej, wniosku lub wystąpienia pokontrolnego | 720 750 760 | ||||
245 | Wpływy do wyjaśnienia | Koszty komornicze potrącone w postępowaniu egzekucyjnym, przypis na podstawie decyzji, korekty lub wyroku sądowego | 761 | ||||
720 750 760 | Przypis należności - odsetki, decyzje, dokumenty pokontrolne, koszty upomnień, rozliczenie dotacji |
Ewidencja szczegółowa jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej, rodzaju środków, dłużników oraz departamentów właściwych do prowadzonego procesu windykacji.
Konto może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan niespłaconych należności z tytułu dochodów budżetowych i należności funduszy celowych. Saldo Ma oznacza stan zobowiązań jednostki z tytułu nadpłat w tych dochodach.
Konto 222 Rozliczenie dochodów budżetowych.
___________________________________________________________________________
Konto 222 służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych przez jednostkę dochodów budżetowych.
Wn222 | 222 Rozliczenie dochodów budżetowych | Ma222 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
130 | Przekazanie zrealizowanych dochodów do budżetu państwa | Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów budżetowych na podstawie na fundusz jednostki, na podstawie sprawozdań budżetowych | 800 |
Konto 222 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan dochodów budżetowych zrealizowanych, lecz nieprzekazanych do budżetu państwa.
Saldo konta 222 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu do budżetu dochodów budżetowych pobranych, lecz nieprzekazanych do końca roku.
Na koniec roku obrotowego Saldo konta 222 zostaje przeksięgowane na stronę Wn Konta 800 - Fundusz jednostki.
Konto 223 Rozliczenie wydatków budżetowych.
___________________________________________________________________________
Konto 223 służy do ewidencji rozliczenia otrzymanych przez jednostkę środków budżetowych na realizację zadań.
Wn223 | 223 Rozliczenie wydatków budżetowych | Ma223 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
130 | Przekazanie środków dysponentom niższego stopnia; Zwrot do budżetu państwa środków niewykorzystanych | Otrzymanie środków z budżetu państwa; Zwroty niewykorzystanych środków od dysponentów niższego stopnia | 130 | ||||
800 | Przeksięgowanie zrealizowanych wydatków budżetowych na fundusz jednostki, na podstawie sprawozdań budżetowych |
Konto 223 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan środków pieniężnych otrzymanych na pokrycie wydatków budżetowych, lecz niewykorzystanych do końca roku.
Saldo konta 223 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu na rachunek budżetu państwa, środków pieniężnych niewykorzystanych do końca roku.
Konto 224 Rozliczenie dotacji budżetowych
___________________________________________________________________________
Konto 224 służy do ewidencji rozliczenia przez organ dotujący udzielonych dotacji budżetowych.
Wn224 | 224 Rozliczenie wydatków budżetowych | Ma224 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
130 136 | Ewidencja wypłaconych dotacji | Zwrot dotacji w roku bieżącym | 130 136 | ||||
Przypis należności z rozliczonej i przypisanej do zwrotu dotacji | 221 | ||||||
Przyjęcie rozliczenia dotacji | 810 |
Ewidencja szczegółowa prowadzona dla konta 224 jest zgodna z klasyfikacją budżetową i planem rzeczowo - finansowym w układzie zadaniowym i umożliwia ustalenie wartości przekazanych dotacji.
Saldo Wn Konto 224 oznacza stan nierozliczonych dotacji. Saldo konta ulega likwidacji poprzez przyjęcie rozliczenia lub przypis należności z dotacji rozliczonej i wskazującej należność do zwrotu.
Konto 226 Długoterminowe należności budżetowe
___________________________________________________________________________
Konto 226 służy do ewidencji należności długoterminowych.
Wn226 | 226 Długoterminowe należności budżetowe | Ma226 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
221 | Przekwalifikowanie należności krótkoterminowych na należności długoterminowe | Spłata należności przez Kontrahenta | 130 | ||||
720 | Przypis należności długoterminowej | Przekwalifikowanie należności długoterminowych na należności krótkoterminowe | 221 | ||||
Umorzenie, odpisy oraz korekty należności długoterminowych | 720 |
Ewidencja szczegółowa jest prowadzona według klasyfikacji budżetowej oraz dłużników i umożliwia ustalenie stanu poszczególnych należności budżetowych. Konto może wykazywać Saldo Wn, które oznacza stan należności nie spłaconych.
Konto 229 Pozostałe rozrachunki publiczno-prawne
___________________________________________________________________________
Konto 229 służy do ewidencji należności z tytułu deklaracji DRA-1
Wn229 | 229 Pozostałe rozrachunki publiczno-prawne | Ma229 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
136 | Zwrot nadpłaty Kontrahentowi | Wpłata należności przez Kontrahenta | 136 | ||||
245 | Wpływy do wyjaśnienia | Korekta przypisu należności funduszu celowego | 750 | ||||
750 | Przypis należności na podstawie deklaracji, wniosku lub decyzji. |
Ewidencja szczegółowa jest prowadzona według klasyfikacji budżetowej oraz dłużników i umożliwia ustalenie stanu należności i zobowiązań według tytułów rozrachunków oraz podmiotów, którymi są dokonywane rozliczenia.
Konto może wykazywać saldo Wn oznaczające stan należności lub nadpłat z tytułu zgłoszonych korekt.
Konto 245 Wpływy do wyjaśnienia
___________________________________________________________________________
Konto 245 służy do ewidencji wpłaconych a niewyjaśnionych kwot należności z tytułu dochodów budżetowych, przychodów państwowych funduszy celowych lub zwrotów środków z dotacji.
Wn245 | 245 Pozostałe rozrachunki publiczno-prawne | Ma245 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
130 136 139 | Wpływy wyjaśnione podlegające zwrotowi lub rozliczające rozrachunki | Wpływ kwot do wyjaśnienia | 130 136 139 | ||||
221 | Uznanie wpłaty za spłatę należności po przeprowadzonym postępowaniu wyjaśniającym |
Konto 245 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan niewyjaśnionych wpłat.
Konto 290 Odpisy aktualizujące należności
___________________________________________________________________________
Konto 290 służy do ewidencji odpisów aktualizujących wartości należności wątpliwych.
Wn290 | 290 Odpisy aktualizujące należności | Ma290 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
221 | Zmniejszenia wartości odpisów w skutek: | Zwiększenia wartości odpisów w skutek: | |||||
- umorzenia należności | - uznania należności za wątpliwą | 720 | |||||
- przedawnienia należności | - dłużnik postawiony w stan likwidacji | 751 | |||||
- należności nieściągalne | - należność przedawniona | 761 | |||||
720 750 760 | Zmniejszenia wartości odpisów w skutek: - uregulowania należności | Przypis zasądzonych należności z tytułu kosztów postępowania i odsetek | 221 229 | ||||
853 | Zmniejszenie odpisu aktualizującego należności funduszu celowego, w związku z zapłatą | Odpis aktualizujący wątpliwe należności | 853 |
Ewidencja szczegółowa zapewnia możliwość ustalenia odpisów aktualizujących do poszczególnych należności.
Saldo konto 290 oznacza wartość odpisów aktualizujących.
Konto 720 Przychody z tytułu dochodów budżetowych
___________________________________________________________________________
Konto 720 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych związanych bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki, w szczególności dochodów, do których zalicza się podatki, składki, opłaty, inne dochody budżetu państwa, należne na podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych.
Wn720 | 720 Przychody z tytułu dochodów budżetowych | Ma720 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
221 | Odpisy i korekty należności i odsetek | Wpłata dochodów budżetowych | 130 | ||||
226 | Odpisy i korekty należności długoterminowych | Przypis należności, odsetek, kosztów upomnień na podstawie decyzji, dokumentów pokontrolnych, rozliczenie dotacji lub inny dok. wskazujących należność do zwrotu | 221 | ||||
860 | Przeniesienie przychodów z tytułu dochodów budżetowych na koniec roku | Przypis należności długoterminowej | 226 |
Ewidencja szczegółowa prowadzona na koncie 720 zapewnia wyodrębnienie przychodów z tytułu dochodów budżetowych według pozycji planu rzeczowo - finansowego w układzie zadaniowym.
Na koniec roku obrotowego saldo konta 720 przenosi się na konto 860 - Wynik Finansowy.
Na koniec roku konto 720 nie wykazuje salda.
Konto 750 Przychody finansowe
___________________________________________________________________________
Konto 750 służy do ewidencji przychodów finansowych niestanowiących dochodów budżetowych. Na koncie 750 ujmuje się przychody z tytułu operacji finansowych, w szczególności przychody ze sprzedaży papierów wartościowych, przychody z udziałów i akcji, dywidendy oraz odsetki od udzielonych pożyczek, dyskonto przy zakupie weksli, czeków obcych i papierów wartościowych oraz odsetki za zwłokę z zapłacie należności, dodatnie różnice kursowe jak również przychody państwowych funduszy celowych.
Wn750 | 750 Przychody finansowe | Ma750 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
229 | Korekta przypisu należności funduszu celowego | Wpływ środków z tytułu dopłat do gier oraz odsetek os środków zgromadzonych na rachunku bankowym | 136 | ||||
860 | Przeniesienie na koniec roku osiągniętych przychodów finansowych | Przypis należności funduszu celowego na podstawie otrzymanej deklaracji DRA-1 | 229 | ||||
853 | Okresowy odpis techniczny odsetek przypisanych a niezapłaconych; Roczne przeksięgowanie przychodów funduszy | Okresowy odpis odsetek przypisanych a niezapłaconych | 853 |
Ewidencja szczegółowa prowadzona na koncie 750 zapewnia wyodrębnienie przychodów budżetowych według pozycji planu rzeczowo - finansowego w układzie zadaniowym.
Saldo konta 750 na koniec roku obrotowego przenosimy na stronę Ma konto 860 - "Wynik Finansowy" a w przypadku państwowych funduszy celowych na stronę Ma konta 853 - "Fundusz celowy".
Na koniec roku konto 750 nie wykazuje salda.
Konto 751 Koszty finansowe
___________________________________________________________________________
Konto 751 służy do ewidencji kosztów finansowych.
Na koncie 751 ujmuje się w szczególności wartość sprzedanych udziałów, akcji i innych papierów wartościowych, odsetki od obligacji, odsetki od kredytów i pożyczek, odsetki za zwłokę w zapłacie zobowiązań, z wyjątkiem obciążających środki trwałe w budowie, odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu operacji finansowych, dyskonto przy sprzedaży weksli, czeków obcych i papierów wartościowych, ujemne różnice kursowe, z wyjątkiem obciążających środki trwałe w budowie.
Wn751 | 751 Koszty finansowe | Ma751 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
136 | Opłaty bankowe | Przeksięgowanie salda kosztów na stan funduszu celowego | 853 |
Saldo konta 751 na koniec roku obrotowego przenosimy na stronę Wn konto 853 - Fundusz celowy.
Na koniec roku konto 751 nie wykazuje salda.
Konto 760 Pozostałe przychody operacyjne
__________________________________________________________________________
Konto 760 służy do ewidencji przychodów niezwiązanych bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki, w tym wszelkich innych przychodów niż podlegające ewidencji na kontach: 720 i 750.
Wn760 | 760 Pozostałe przychody operacyjne | Ma760 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
221 | Korekta przypisu należności | Wpływ pozostałe przychodów operacyjnych | 136 | ||||
853 | Przeksięgowanie salda przychodów funduszy celowych, na koniec roku obrotowego | Przypis należności | 221 | ||||
860 | Przeksięgowanie salda przychodów budżetowych, na koniec roku obrotowego |
W funduszach celowych saldo konta 760 na koniec roku obrotowego przenosimy na stronę Ma konto 853. Saldo przychodów budżetowych dysponenta głównego, na koniec roku obrotowego przenosimy na stronę Ma konta 860 - Wynik finansowy.
Na koniec roku konto 760 nie wykazuje salda.
Konto 761 Pozostałe koszty operacyjne
___________________________________________________________________________
Konto 761 służy do ewidencji kosztów niezwiązanych bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki.
Wn761 | 761 Pozostałe koszty operacyjne | Ma761 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
136 | Poniesione koszty operacyjne | Przeksięgowanie salda kosztów na stan funduszu celowego | 853 | ||||
141 | Koszty komornicze | Przeksięgowanie salda pozostałych kosztów operacyjnych środków budżetowych na wynik finansowy | 860 | ||||
221 | Koszty komornicze potrącone w postępowaniu egzekucyjnym, przypis na podstawie decyzji, korekty lub wyroku sądowego |
W funduszach celowych saldo konta 761 na koniec roku obrotowego przenosimy na stronę Wn konto 853. Saldo pozostałych kosztów operacyjnych środków budżetowych dysponenta głównego, na koniec roku obrotowego przenosimy na stronę Wn konta 860 - Wynik finansowy.
Na koniec roku konto 761 nie wykazuje salda.
Konto 800 Fundusz jednostki
___________________________________________________________________________
Konto 800 służy do ewidencji równowartości majątku trwałego i obrotowego jednostki i ich zmian. Na stronie Wn konta 800 ujmuje się zmniejszenia funduszu, a na stronie Ma jego zwiększenia.
Wn800 | 800 Fundusz jednostki | Ma800 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
222 | Przeksięgowanie, pod datą sprawozdania budżetowego, zrealizowanych dochodów budżetowych | Przeksięgowanie zrealizowanych wydatków budżetowych | 223 | ||||
810 | Przeksięgowanie w końcu roku obrotowego salda rozliczonych dotacji udzielonych ze środków budżetowych | Przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego zysku bilansowego roku ubiegłego | 860 | ||||
860 | Przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, straty bilansowej roku ubiegłego |
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 800 zapewnia możliwość ustalenia przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu.
Konto 800 wykazuje na koniec roku saldo Ma, które oznacza stan funduszu jednostki.
Dotacje budżetowe,
Konto 810 płatności z budżetu środków europejskich
oraz środki z budżetu na inwestycje
___________________________________________________________________________
Konto 810 służy do ewidencji dotacji budżetowych, płatności z budżetu środków europejskich oraz środków z budżetu na inwestycje.
Wn810 | 810 Dotacje budżetowe | Ma810 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
224 | Ewidencja rozliczeń dotacji | Przeksięgowanie salda rozliczonych dotacji udzielonych ze środków budżetowych | 800 | ||||
Przeksięgowanie salda rozliczonych dotacji udzielonych ze środków funduszy celowych | 853 |
Ewidencja szczegółowa prowadzona w układzie budżetu zadaniowego umożliwia analizę rozliczeń dotacji dla każdego Kontrahenta.
Saldo konta 810 na koniec roku obrotowego jest przenoszone na stronę Wn konta 800 dla dotacji udzielonych z budżetu państwa i na stronę Wn konta 853 dla dotacji udzielonych z funduszy celowych. Na koniec roku konto 810 nie wykazuje salda
Konto 853 Fundusze celowe
___________________________________________________________________________
Konto 853 służy do ewidencji stanu, zwiększeń i zmniejszeń funduszy celowych.
Wn853 | 853 Fundusze celowe | Ma853 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
750 | Okresowy odpis odsetek przypisanych a niezapłaconych | Okresowy odpis techniczny odsetek przypisanych a niezapłaconych; Roczne przeksięgowanie przychodów funduszy | 750 | ||||
751 761 | Przeksięgowanie sald kont kosztowych | Przeksięgowanie przychodów funduszy | 750 760 | ||||
810 | Przeksięgowanie salda rozliczonych dotacji udzielonych ze środków funduszy celowych |
Ewidencja szczegółowa umożliwia ustalenie przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszy celowych oddzielnie dla każdego z funduszy.
Saldo Ma konta 853 wyraża stan funduszy celowych.
Konto 860 Wynik finansowy
___________________________________________________________________________
Konto 860 służy do ustalenia wyniku finansowego jednostki.
Wn860 | 860 Wynik finansowy | Ma860 | |||||
Konto przeciwstawne Ma | Treść zapisu | Treść zapisu | Konto przeciwstawne Wn | ||||
751 761 | Przeksięgowanie sald kont kosztowych | Przeksięgowanie dochodów budżetowych i przychodów na wynik finansowy | 720 750 760 | ||||
800 | Przeksięgowanie zysku w roku następnym, pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego | Przeksięgowanie straty w roku następnym, pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego | 800 |
Saldo konta 860 wyraża na koniec roku obrotowego wynik finansowy jednostki. Saldo Ma oznacza zysk a saldo Wn oznacza stratę.
Zysk lub strata jest przenoszona w roku następnym, pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego na odpowiednią stronę konta 800 - Fundusz jednostki.
KONTA POZABILANSOWE - opis kont syntetycznych
Konto 903 Ewidencja zwrotów
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji otrzymanych zwrotów dotacji. Na stronie Wn konta ujmuje się wartość zwróconych kwot.
Konto 906 Ewidencja weksli obcych
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji weksli obcych otrzymanych jako zabezpieczenie wykonania umowy inwestycyjnej. Na stronie Ma konta 906 ujmowana jest wartość weksli zabezpieczających umowę, w wysokości równej wartości przyznanego dofinansowania.
Konto 908 Ewidencja nierozliczonych wieloletnich umów inwestycyjnych
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji zrealizowanych wydatków inwestycyjnych z lat poprzednich do momentu rozliczenia umowy. Na stronie Ma konta 908 ujmowane są wartość nierozliczonej umowy inwestycyjnej, na stronie Wn konta 908 ujmowane są wartość rozliczające umowy inwestycyjnej po otrzymaniu dokumentu rozliczenia od departamentu merytorycznego.
Konto 975 Wydatki strukturalne
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji wartości zrealizowanych wydatków strukturalnych. Ewidencja prowadzona jest według klasyfikacji wydatków strukturalnych na podstawie informacji zbiorczej przekazywanej przez departamenty merytoryczne. Na stronie Ma konta 975 ujmuje się wartość zrealizowanych wydatków strukturalnych.
Konto 980 Plan finansowy wydatków budżetowych
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji planu finansowego wydatków w układzie zadaniowym. Na stronie Wn konta 980 ujmuje się plan finansowy i jego korekty. Na stronie Ma konta 980 ujmuje się równowartość zrealizowanych wydatków.
Konto 986 Plan dochodów i przychodów budżetowych
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji planu dochodów i przychodów budżetowych. Na stronie Wn konta 986 ujmuje się plan dochodów i przychodów
Konto 990 Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji planu finansowego wydatków w układzie zadaniowym. Na stronie Wn konta 990 ujmowany się plan finansowy i jego korekty w układzie zadaniowym. Na stronie Ma konta 990 ujmowana jest się równowartość zrealizowanych wydatków w układzie zadaniowym. Saldo konta 990 oznacza wartość niezrealizowanego planu.
Konto 992 Zapewnienie finansowanie lub dofinansowania z budżetu państwa
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji kwot ujętych w zapewnieniach finansowania lub dofinansowania wydatków, projektach i programach z budżetu państwa. Na stronie Wn konta 992 ujemne się kwoty udzielonego zapewnienia. Na stronie Ma konta 992 dokonuje się przeniesień kwot wynikających z ww. zapewnienia na konto 980 - Plan finansowy wydatków budżetowych.
Konto 998 Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków ujętych w planie finansowym jednostki danego roku budżetowego. Na stronie Wn konta 998 ujmuje się równowartość sfinansowanych wydatków budżetowych. Na stronie Ma konta 998 ujmuje się wartość zawartych umów lub postanowień, których wykonanie spowoduje konieczność dokonania wydatku w danym roku budżetowym z uwzględnieniem wysokości planu finansowego.
Ewidencja szczegółowa jest prowadzona zgodnie z klasyfikacją budżetową.
Konto 999 Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
___________________________________________________________________________
Służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych lat przyszłych. Na stronie Ma konta 999 ujmuje się wysokość zaangażowanych wydatków lat przyszłych. Konto może wykazywać saldo Ma oznaczające zaangażowanie wydatków budżetowych lat przyszłych. Na początku roku obrotowego saldo konta 999 roku ubiegłego podlega przeksięgowaniu na konto 998.
Zasady tworzenia kont analitycznych
1. Każde konto analityczne otrzymuje parametry dotyczące rodzaju konta w zależności od jego przeznaczenia. Wyodrębnić należy konta dochodowe, wydatkowe oraz pozostałe konta jako grupę kont nieokreślonych.
2. Każde konto winno zostać powiązane z odpowiednim rejestrem księgowym.
3. Konta analityczne bilansowe zespołu 1, 2, 7 oznacza się w sposób następujący: pierwsze trzy znaki są numerami konta syntetycznego z planu kont, następnie kolejne dwa znaki określają część budżetową, kolejne pięć znaków oznacza rozdział, a następne cztery oznaczają paragraf. Każdy kolejny znak określony za pomocą kolejnych numerów (jedno lub dwu znakowych) oznacza następny poziom analityki, umożliwiający w miarę potrzeb ministerstwa do pogrupowania operacji gospodarczych według rodzaju wydatków, przeznaczenia, kontrahentów i dalszych kryteriów szczegółowych potrzebnych do analiz finansowych.
Zespół 1 "Środki pieniężne i rachunki bankowe"
130-XX (część budżetowa)
130-XX-XXXXX (rozdział)
130-XX-XXXXX-XXXX (paragraf)
130-XX-XXXXX-XXXX-XXXX (analityka rodzajowa)
130-XX-XXXXX-XXXX-XXXX-XX (analityka dodatkowa)
W ramach zespołu 2 "Rozrachunki i roszczenia" oraz zespołu 7 "Przychody, dochody i koszty", rozbudowa analityczna jest uzależniona od rodzaju rozrachunku oraz konieczności grupowania danych w sposób pozwalający przedstawić rzetelnie i jasno sytuację majątkową ministerstwa.
4. Do konta syntetycznego 800 "Fundusz jednostki" analityka oznaczona jest w sposób następujący: pierwsze trzy znaki są numerami konta syntetycznego z planu kont, następnie kolejne dwa znaki określają część budżetową, kolejny znak oznacza zwiększenie lub zmniejszenie funduszu jednostki, następny określa przyczynę zwiększenia bądź zmniejszenia funduszu jednostki.
Zespół 8 - "Fundusze, rezerwy i wynik finansowy"
800-XX (część budżetowa)
800-XX-00000X000 (zwiększenia/zmniejszenia)
800-XX-00000-X000-000X (analityka dodatkowa)
5. Do kont syntetycznego 810 "Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje" analityka prowadzona jest w podziale na części budżetowe.
810-XX (część budżetowa)
6. Konta Analityczne pozabilansowe
Do wszystkich kont pozabilansowych prowadzona jest analityka oznaczona w sposób następujący: pierwsze trzy znaki są numerami konta syntetycznego z planu kont, następnie kolejne dwa znaki określają część budżetową, kolejne pięć znaków oznacza rozdział, a następne cztery oznaczają paragraf.