Polityka rachunkowości dla Dysponenta części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, których dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSiT.2022.28

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 października 2021 r.

ZARZĄDZENIE Nr 27
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 2 czerwca 2022 r.
w sprawie polityki rachunkowości dla Dysponenta części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, których dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki

Na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, z późn. zm. 2 ) i art. 40 ust. 1-3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm. 3 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W Ministerstwie Sportu i Turystyki wprowadza się:
1)
Politykę rachunkowości dla Dysponenta części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia;
2)
Wykaz kont syntetycznych wraz z przyjętymi zasadami klasyfikacji zdarzeń oraz zasadami tworzenia kont analitycznych Dysponenta części: 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia;
3)
Wewnętrzną instrukcję inwentaryzacyjną dla Dysponenta części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, stanowiącą załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  2. 
W celu zapewnienia ciągłości realizacji zadań w zakresie części 40 - Turystyka, do czasu sporządzenia sprawozdań za rok 2021, księgi rachunkowe dla tej części w zakresie 2021 r. prowadzi Ministerstwo Rozwoju i Technologii na podstawie porozumienia zawartego w dniu 16 grudnia 2021 r. pomiędzy Ministrem Rozwoju i Technologii, a Ministrem Sportu i Turystyki.
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia z mocą od dnia 26 października 2021 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Polityka Rachunkowości

Dysponenta części:

25 - Kultura fizyczna,

40 - Turystyka,

oraz państwowych funduszy celowych:

Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,

Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.

ROZDZIAŁ  1

OGÓLNE ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH

§  1. 
Polityka rachunkowości dla Dysponenta części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, ma na celu przedstawienie obowiązujących w Ministerstwie Sportu i Turystyki:
1)
ogólnych zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych;
2)
metod wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego;
3)
sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym:
a)
zakładowego planu kont i wykazu kont ksiąg pomocniczych,
b)
wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych,
c)
opisu systemu przetwarzania danych - systemu informatycznego;
4)
systemu służącego ochronie danych, w tym: dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów.
§  2. 
Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
1)
ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Sportu i Turystyki;
2)
Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa Sportu i Turystyki;
3)
Dysponencie - należy przez to rozumieć Ministra Sportu i Turystyki dysponenta części budżetowej 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz Dysponenta państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów;
4)
Dysponencie III stopnia części budżetowej 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa Sportu i Turystyki;
5)
komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć komórki organizacyjne wymienione w Statucie Ministerstwa stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 248 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2021 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Sportu i Turystyki (M.P. poz. 1005);
6)
dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora, zastępcę dyrektora komórki organizacyjnej albo inną osobę, której powierzono kierowanie komórką organizacyjną;
7)
głównym księgowym - należy przez to rozumieć głównego księgowego resortu lub głównego księgowego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów z właściwością wynikającą z otrzymanych upoważnień Ministra Sportu i Turystyki;
8)
zdarzeniu gospodarczym - należy przez to rozumieć zdarzenie wywołane działalnością Dysponenta, nie wywołujące zmian materialno-kapitałowych;
9)
operacji gospodarczej - należy przez to rozumieć każde zdarzenie gospodarcze, które wywiera wpływ na aktywa lub pasywa, w związku z czym podlega odpowiedniemu zapisowi w księgowości, wyraża się w jednostkach pieniężnych, dokumentuje, a następnie zapisuje w księgach rachunkowych;
10)
zarządzeniu - należy przez to rozumieć niniejszą politykę rachunkowości dla Dysponenta części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów w Ministerstwie Sportu i Turystyki;
11)
ustawie o rachunkowości - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
12)
ustawie o finansach publicznych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
13)
ordynacji podatkowej - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm. 4 );
14)
rozporządzeniu o zasadach rachunkowości oraz planów kont - należy przez to rozumieć rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342);
15)
rozporządzeniu o sposobie wykonania budżetu państwa - należy przez to rozumieć rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 259);
16)
rozporządzeniu o sprawozdawczości budżetowej - należy przez to rozumieć rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 144);
17)
rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości w układzie zadaniowym - należy przez to rozumieć rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1731);
18)
rozporządzeniu w sprawie sprawozdań jednostek w zakresie operacji finansowych - należy przez to rozumieć rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. poz. 2396 i 2431);
19)
dokumencie księgowym - należy przez to rozumieć dowód księgowy zgodny z art. 21 ustawy o rachunkowości;
20)
aktywach - należy przez to rozumieć kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych;
21)
zobowiązaniach - należy przez to rozumieć wynikający z przeszłych zdarzeń obowiązek wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości, które spowodują wykorzystanie już posiadanych lub przyszłych aktywów jednostki;
22)
okresie sprawozdawczym - należy przez to rozumieć okres, za który sporządza się sprawozdania budżetowe i finansowe lub inne sprawozdania sporządzane na podstawie ksiąg rachunkowych;
23)
klasyfikacji zdarzeń gospodarczych - należy przez to rozumieć przyporządkowanie ich do grupy zdarzeń bilansowych i wynikowych oraz określenie ich skutków finansowych dla sytuacji finansowej i rentowności jednostki;
24)
dniu bilansowym - należy przez to rozumieć ostatni dzień roku obrotowego (tj. dzień 31 grudnia);
25)
sprawozdaniu finansowym - należy przez to rozumieć sprawozdania sporządzane zgodnie z przepisami rozporządzenia o zasadach rachunkowości oraz planów kont oraz przepisem art. 45 ustawy o rachunkowości;
26)
sprawozdaniu budżetowym - należy przez to rozumieć sprawozdania sporządzane zgodnie z rozporządzeniem o sprawozdawczości budżetowej.
§  3. 
Celem rachunkowości jest prowadzenie księgowej ewidencji zdarzeń gospodarczych w sposób zapewniający:
1)
wiarygodność ksiąg, to jest ujęcie w nich operacji gospodarczych w sposób rzetelny, kompletny i sprawdzalny;
2)
odzwierciedlenie wpływu operacji gospodarczych na zmiany majątku jednostki, jej zobowiązań i wyniku finansowego;
3)
odzwierciedlenie kosztów, przychodów, strat i zysków;
4)
prezentację informacji koniecznych dla oceny bieżącego i przyszłego stanu finansowego jednostki;
5)
możliwość sporządzania:
a)
sprawozdań finansowych zgodnych z rozporządzeniem o zasadach rachunkowości oraz planów kont,
b)
okresowych oraz rocznych sprawozdań budżetowych zgodnych z rozporządzeniem o sprawozdawczości budżetowej, rozporządzeniem w sprawie sprawozdawczości w układzie zadaniowym, rozporządzeniem w sprawie sprawozdań jednostek w zakresie operacji finansowych, a także innych sprawozdań określonych w odrębnych przepisach.
§  4. 
1. 
W zakresie Dysponenta dla części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów stosuje się następujące zasady rachunkowości:
1)
zasadę kontynuacji, która zakłada, że działalność będzie prowadzona w dającej się przewidzieć przyszłości w niezmniejszonym istotnie zakresie;
2)
zasadę ciągłości, która oznacza, iż w kolejnych latach:
a)
jednakowo grupowane są operacje gospodarcze,
b)
według tych samych zasad wyceniane są aktywa i pasywa,
c)
tym samym sposobem ustalany jest wynik finansowy,
d)
będą stosowane te same zasady sporządzania sprawozdań finansowych;
3)
zasadę podstawy memoriałowej, która oznacza konieczność ujęcia w księgach rachunkowych i uwzględnienia w wyniku finansowym przychodów i kosztów związanych z tymi przychodami, w roku budżetowym którego dotyczą, niezależnie od terminu zapłaty;
4)
dochody i wydatki będą ujmowane w księgach i prezentowane w sprawozdaniach finansowych w zakresie faktycznych (kasowo zrealizowanych) wpływów i wydatków dokonanych na rachunkach dochodów i wydatków budżetowych;
5)
zasadę ostrożnej wyceny, która oznacza konieczność dokonywania aktualnej, ostrożnej, realnej rzeczywistej wyceny aktywów i pasywów oraz ich elementów, mających wpływ na wynik finansowy;
6)
zasadę istotności, która oznacza konieczność wyodrębnienia w rachunkowości i wykazania w sprawozdaniach finansowych wszystkich operacji, istotnych dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego.
2. 
Przyjęte zasady rachunkowości należy stosować w sposób ciągły.
§  5. 
1. 
W zakresie Dysponenta wykonującego zadania w ramach części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, należy stosować zasady rachunkowości, przedstawiając rzetelnie i jasno sytuację majątkową oraz finansową, a także wynik finansowy.
2. 
Operacje gospodarcze ujmuje się w księgach rachunkowych i wykazuje się w sprawozdaniu budżetowym i finansowym zgodnie z treścią ekonomiczną operacji.
3. 
Ewidencja finansowo-księgowa Dysponenta wykonującego zadania w zakresie:
1)
części 25 jest prowadzona dla obsługi realizowanych zadań w zakresie kultury fizycznej;
2)
części 40 jest prowadzona dla obsługi realizowanych zadań w zakresie turystyki;
3)
środków pochodzących z państwowych funduszy celowych, tj. Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, jest prowadzona dla obsługi zadań realizowanych przez te fundusze.
§  6. 
1. 
Wykaz kont analitycznych Dysponenta jest na bieżąco uaktualniany odpowiednio przez głównego księgowego, stosownie do potrzeb planowania, analizy, sprawozdawczości i rozliczeń.
2. 
W zakresie zadań dysponenta III stopnia opracowana jest odrębna polityka rachunkowości dostosowana do potrzeb i specyfiki działalności dysponenta III stopnia przy zastosowaniu poniższych uproszczeń.
1)
w zasadach wyceny aktywów i pasywów: koszty dotyczące ponoszonych z góry wydatków w szczególności zakupu prenumeraty, biletów, opłat abonamentowych, ubezpieczeń majątkowych i rzeczowych oraz inne płatności, ponoszone za okres przekraczający jeden miesiąc roku obrotowego, nie podlegają rozliczeniom w czasie za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów ze względu na nieistotny wpływ na sytuację finansową oraz na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej jednostki oraz wyniku finansowego. Operacje te księguje się w całości w kosztach miesiąca, w którym został dokonany zakup;
2)
w zasadach inwentaryzacji aktywów i pasywów: nie ma konieczności potwierdzania należności zerowych drogą uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych stanu tych należności. Należności te potwierdzane są drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji ich wartości;
3)
w zakresie korygowania błędów w zapisach: zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy o rachunkowości, podstawą zapisów są sporządzone przez jednostkę dowody księgowe korygujące poprzednie zapisy. Jednostka sporządza własny dowód księgowy (PK - polecenie księgowania) zawierający korekty błędnych poprzednich zapisów. Zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o rachunkowości, stwierdzone błędy w zapisach poprawia się przez wprowadzenie do ksiąg rachunkowych dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów, dokonywane tylko zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymi przy zalecanym użyciu storna czerwonego. Dokonanie zapisu korygującego polega na poprawieniu błędnego zapisu przez zaksięgowanie błędnej kwoty na tych samych kontach i na tych samych stronach kont, na których dokonano nieprawidłowego zapisu, lecz z zastosowaniem liczb ujemnych.
§  7. 
Księgi rachunkowe Dysponenta prowadzi się w siedzibie ministerstwa w Warszawie przy ul. Senatorskiej 14, w Departamencie Ekonomiczno-Finansowym.
§  8. 
1. 
Rokiem obrotowym jest okres roku budżetowego, czyli rok kalendarzowy od 1 stycznia do 31 grudnia.
2. 
Okresem sprawozdawczym jest każdy miesiąc roku obrotowego, kwartał, półrocze lub rok, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
3. 
Okres sprawozdawczy zamykany jest w zakresie środków budżetowych części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka w cyklu miesięcznym do 10-go dnia następnego miesiąca, w zakresie środków państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów w cyklu kwartalnym do 20-go dnia następnego miesiąca po kwartale, z wyjątkiem miesiąca grudnia. Ostateczne zamknięcie miesiąca następuje po zatwierdzeniu sprawozdań w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa.
4. 
Księgi rachunkowe otwiera się na początek każdego następnego roku obrotowego, a zamyka na dzień kończący rok obrotowy, nie później jednak niż do dnia 30 kwietnia roku następnego. Zamknięcie ksiąg rachunkowych polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonania zapisów księgowych w zbiorach tworzących zamknięte księgi rachunkowe.

ROZDZIAŁ  2

SPOSÓB PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH

§  9. 
1. 
Księgi rachunkowe Dysponenta prowadzone są z wykorzystaniem systemu informatycznego.
2. 
Do prowadzenia ksiąg rachunkowych Dysponenta części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów od 1 stycznia 2009 r. wykorzystywany jest zintegrowany system Quorum firmy QNT - Systemy Informatyczne Sp. z o.o. eksploatowany od 1 stycznia 2009 r., ostatnia wersja przyjęta do eksploatacji - Quorum 2021/2 - moduł F-K i 2021/2 - moduł AZF.

System składa się z następujących modułów:

1)
finansowo-księgowy - Quorum F-K;
2)
asystent zarządzania finansowaniem - Quorum AZF.
3. 
Program informatyczny Quorum firmy QNT - Systemy Informatyczne Sp. z o.o. do prowadzenia ksiąg rachunkowych posiada odrębne przepisy systemów przetwarzania i zabezpieczania danych, spełnia wymogi ustawy o rachunkowości oraz innych aktów prawnych.
4. 
Moduł programu finansowo-księgowego i AZF - asystent zarządzania finansowaniem jest oddzielny dla budżetowych środków finansowych w zakresie części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.
5. 
W ramach modułów możliwe jest tworzenie, w miarę potrzeb jednostki, rejestrów księgowych, które pozwalają na grupowanie jednego rodzaju dokumentów, bądź wprowadzenie określonego rodzaju operacji.
6. 
Zapisy księgowe posiadają automatycznie nadany kolejny numer pozycji i umożliwiają ustalenie osoby odpowiedzialnej za treść zapisu.
7. 
Zapisy w księgach rachunkowych dokonywane są w sposób zapewniający ich trwałość, obroty liczone są w sposób ciągły. Wydruki komputerowe składają się z automatycznie numerowanych stron, z oznaczeniem pierwszej i ostatniej strony, obroty sumowane są na kolejnych stronach w sposób ciągły, narastająco.
8. 
W poszczególnych modułach wprowadza się określone uprawnienia dla przypisanych rejestrów bądź wykonywanych czynności w stosunku do osób zarejestrowanych do programu.
§  10. 
1. 
Przelewy bankowe dotyczące środków budżetowych w zakresie części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka sporządzane są w asystencie zarządzania finansowaniem, następnie zaciągane są do modułu finansowo-księgowego i eksportowane do systemu bankowości elektronicznej NBP.
2. 
Przelewy bankowe środków państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów sporządzane są w asystencie zarządzania finansowaniem, następnie zaciągane są do modułu finansowo-księgowego i eksportowane do systemu bankowości internetowej bgk24 Banku Gospodarstwa Krajowego.
§  11. 
1. 
Księgi rachunkowe odpowiadają warunkom określonym w art. 13 ustawy o rachunkowości i obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów i sald, które tworzą:
1)
dzienniki;
2)
księgę główną;
3)
księgi pomocnicze (konta analityczne);
4)
zestawienia: obrotów i sald księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych;
5)
wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).
2. 
Dzienniki prowadzone są w sposób następujący:
1)
zdarzenia, jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym, ujmowane są w nich chronologicznie;
2)
zapisy w poszczególnych dziennikach są kolejno numerowane w okresie roku/miesiąca, co pozwala na ich jednoznaczne powiązanie ze sprawdzonymi i zatwierdzonymi dowodami księgowymi;
3)
sumy zapisów (obroty) w poszczególnych dziennikach liczone są w sposób ciągły;
4)
zestawienie obrotów tych dzienników sporządzane jest za dany okres sprawozdawczy;
5)
suma obrotów dzienników częściowych jest zgodna z obrotami zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej.
3. 
Ewidencja w systemie odbywa się na zasadzie "dzienników". Dzienniki w systemie przypisuje się do występujących rejestrów.
4. 
Księga główna (konta syntetyczne) prowadzona jest w sposób spełniający następujące zasady:
1)
podwójnego zapisu;
2)
systematycznego i chronologicznego rejestrowania zdarzeń gospodarczych zgodnie z zasadą memoriałową, z wyjątkiem dochodów i wydatków, które ujmowane są w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu którego dotyczą;
3)
według "zmodyfikowanej" zasady kasowej na podstawie Rozdziału 7 - "Rozliczenia w okresie przejściowym po zakończeniu roku budżetowego" rozporządzenia o sposobie wykonywania budżetu państwa;
4)
powiązania dokonywanych w niej zapisów z zapisami w dzienników.
5. 
Księgi pomocnicze (konta analityczne) stanowią zapisy uszczegóławiające dla wybranych kont księgi głównej. Zapisy na kontach analitycznych dokonywane są zgodnie z zasadą zapisu powtarzanego. Ich forma dostosowywana jest za każdym razem do przedmiotu ewidencji konta głównego.
6. 
Konta pozabilansowe pełnią funkcję wyłącznie informacyjno-kontrolną. Zdarzenia na nich rejestrowane nie powodują zmian w składnikach aktywów i pasywów. Na kontach pozabilansowych obowiązuje zapis jednokrotny, który nie podlega uzgodnieniu z dziennikiem ani innym urządzeniem ewidencyjnym. Ujmowane są na nich w szczególności:
1)
Konto 998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego oraz zaangażowanie wydatków państwowych funduszy celowych;
2)
Konto 999 - Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat;
3)
Konto 980 - Plan finansowy wydatków budżetowych;
4)
Konto 981 - Plan finansowy niewygasających wydatków;
5)
Konto 986 - Plan finansowy dochodów budżetowych i przychodów funduszy celowych;
6)
Konto 990 - Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym.
7. 
Księgi rachunkowe prowadzi się w celu uzyskania odpowiednich danych wykorzystywanych do sporządzenia sprawozdań budżetowych, finansowych, statystycznych i innych oraz rozliczeń z budżetem państwa do których Dysponent jest zobowiązany.
8. 
Program komputerowy zapewnia powiązanie poszczególnych zbiorów ksiąg rachunkowych w jedną całość odzwierciedlającą dzienniki i księgę główną.
9. 
Zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej są sporządzane za poszczególne okresy sprawozdawcze, w terminie umożliwiającym sporządzenie sprawozdań budżetowych i innych sprawozdań, a za rok obrotowy - nie później niż do 85 dnia po dniu bilansowym zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy o rachunkowości.
10. 
Zestawienie obrotów i sald zawiera:
1)
symbole i/lub nazwy kont;
2)
salda kont na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obroty za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku oraz salda na koniec okresu sprawozdawczego;
3)
sumę sald na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obrotów za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku oraz sald na koniec okresu sprawozdawczego.

Obroty zestawienia są zgodne z obrotami zestawienia dzienników.

11. 
Zestawienie sald kont ksiąg pomocniczych sporządzane jest dla wszystkich ksiąg pomocniczych na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, a dla składników objętych inwentaryzacją na dzień inwentaryzacji.
12. 
Zgodnie z art. 13 ust. 6 ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe należy wydrukować nie później niż na koniec roku obrotowego. Za równoważne z wydrukiem uznaje się przeniesienie treści ksiąg rachunkowych na informatyczny nośnik danych, zapewniający trwałość zapisu informacji, przez czas nie krótszy od wymaganego dla przechowywania ksiąg rachunkowych. Przeniesienia treści ksiąg rachunkowych na informatyczny nośnik danych dokonuje administrator systemu.
13. 
W ewidencji księgowej ujmuje się w okresie sprawozdawczym, dokumenty finansowe sprawdzone i zatwierdzone pod względem merytorycznym, które wpłynęły do Departamentu Ekonomiczno-Finansowego najpóźniej:
1)
do 5 dnia miesiąca kolejnego - w zakresie środków budżetowych części 25 - Kultura fizyczna; części 40 - Turystyka;
2)
do 15 dnia miesiąca kolejnego - w zakresie środków państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów a w przypadku, gdy dzień ten przypada w dzień wolny od pracy - do ostatniego dnia roboczego przed tym dniem.

Po tym terminie dokumenty ujmowane są w ewidencji księgowej w miesiącu, w którym wpłynęły do Departamentu Ekonomiczno-Finansowego, z zastrzeżeniem terminów wynikających z rozporządzenia o sposobie wykonania budżetu państwa.

14. 
Zapis księgowy powinien zawierać:
1)
datę dokonania operacji gospodarczej;
2)
określenie symbolu i numeru identyfikacyjnego dowodu księgowego stanowiącego podstawę zapisu oraz jego datę, jeśli różni się ona od daty dokonania operacji okresu sprawozdawczego;
3)
opis operacji zapisany w sposób zrozumiały;
4)
kwotę będącą przedmiotem zapisu księgowego;
5)
datę zapisu pod którym ujęto dokument w księgach rachunkowych;
6)
wskazanie sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja);
7)
oznaczenie kont, których dotyczy;
8)
klasyfikację w układzie tradycyjnym (paragraf klasyfikacji budżetowej) i w układzie zadaniowym (funkcję, zadanie, podzadanie, działanie, czynność);
9)
datę wpływu dowodu księgowego do wewnętrznych komórek księgowych w Departamencie Ekonomiczno -Finansowym.
15. 
Za równoważny z zapisem księgowym na dokumencie uważa się zapis wygenerowany przez system zawierający wymagane elementy.
16. 
Przyjmuje się następujące symbole grup rodzajowych dokumentów księgowych dla budżetu państwa w zakresie części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka i państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów:
1)
BO - Bilans otwarcia;
2)
ODU - odpisy aktualizacyjne/umorzenia;
3)
WB - Wyciąg bankowy;
4)
PK - Polecenie księgowania (dokumenty wewnętrzne jednostki);
5)
UM/ANE - Umowy / Aneksy;
6)
RO - Rozliczenia dotacji;

Symbole grup rodzajowych dokumentów księgowych mogą być uzupełniane lub zmieniane w miarę potrzeb wynikających z przeprowadzonych operacji, bez konieczności każdorazowej aktualizacji Polityki rachunkowości.

17. 
W zależności od potrzeb numeracja w poszczególnych rejestrach może być nadawana w okresach miesięcznych bądź rocznych, przy czym w przypadku nadawania numerów w okresach miesięcznych numeracja jest przełamana numerem miesiąca. Każda grupa dokumentów jest przechowywana w odrębnych segregatorach. Numeracja komputerowa jest zgodna z numeracją zamieszczoną na dokumentach księgowych (numer na dowodzie: symbol, rok, miesiąc, numer dowodu). W poszczególnych dziennikach nadawana jest numeracja roczna w odniesieniu do dokumentów w ramach każdego rejestru księgowego.
§  12. 
1. 
Podstawą prowadzenia ksiąg rachunkowych Dysponenta jest zakładowy plan kont stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia, opracowany w oparciu o rozporządzenie o zasadach rachunkowości oraz planów kont.
2. 
Zakładowy plan kont zawiera wykaz kont księgi głównej i wykaz ksiąg pomocniczych:
1)
konta syntetyczna (bilansowe i pozabilansowe),
2)
konta analityczne (bilansowe i pozabilansowe).
3. 
Opis przyjętych przez Dysponenta zasad klasyfikacji zdarzeń wynika z komentarza do planu kont ujętego w załączniku nr 3 do rozporządzenia o zasadach rachunkowości oraz planów kont.
4. 
Obowiązujące konta mogą być uzupełniane w miarę potrzeb wynikających z przeprowadzonych operacji gospodarczych o właściwe konta, zgodne z rozporządzeniem o zasadach rachunkowości oraz planów kont, bez konieczności każdorazowej aktualizacji Polityki rachunkowości w danym roku budżetowym.
5. 
Konta pozabilansowe nie ujęte w rozporządzeniu o zasadach rachunkowości oraz planów kont są w miarę potrzeb jednostki wprowadzane i zatwierdzane przez głównego księgowego.

ROZDZIAŁ  3

OBOWIĄZUJĄCE METODY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW ORAZ USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO

§  13. 
1. 
Aktywa i pasywa jednostki wycenia się według zasad określonych w ustawie o rachunkowości oraz w przepisach szczególnych wydanych na podstawie ustawy o finansach publicznych według niżej przedstawionych zasad:
1)
środki trwałe w budowie (inwestycje rozpoczęte) - w wysokości ogółu kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem, pomniejszonych o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości;
2)
środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne - według ceny nabycia lub kosztów wytworzenia lub wartości przeszacowanej (po aktualizacji wyceny środków trwałych), pomniejszonych o odpisy umorzeniowe, a także o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości; przy czym wartość początkowa środków trwałych i dotychczas dokonane odpisy umorzeniowe podlegają aktualizacji zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach, a wyniki aktualizacji odnoszone są na fundusz jednostki;
3)
środki trwałe otrzymane od innych jednostek nieodpłatnie - według wartości określonej w decyzji właściwego organu;
4)
do bilansu wartość środków trwałych przyjmowana jest w wysokości netto, czyli po pomniejszeniu o wartość umorzenia obliczonego za cały okres od początku użytkowania środka trwałego;
5)
rzeczowe składniki majątku obrotowego według ceny nabycia lub kosztów wytworzenia nie wyższych od cen ich sprzedaży netto na dzień bilansowy;
6)
krajowe środki pieniężne wycenia się i ujmuje w księgach rachunkowych w wartości nominalnej;
7)
środki pieniężne na realizacje operacji gospodarczych w walutach obcych dysponenta niższego stopnia są przekazywane w PLN. Dysponent nie wykonuje operacji w walutach obcych;
8)
należności wycenia się na dzień bilansowy oraz pod datą ostatniego dnia kwartału w kwocie wymagającej zapłaty to jest łącznie z odsetkami, przy czym na dzień bilansowy z zachowaniem zasady ostrożności;
9)
zobowiązania, które mają charakter krótkoterminowy, tj. o terminie płatności do 12 miesięcy, wycenia się na dzień bilansowy oraz pod datą ostatniego dnia kwartału w kwocie wymagającej zapłaty z uwzględnieniem odsetek naliczonych przez kontrahentów;
10)
rzeczywista wycena aktywów i pasywów oraz ich elementów, mających wpływ na wynik finansowy dokonywana jest zgodnie z zasadą ostrożnej wyceny, która oznacza konieczność dokonywania aktualnej, ostrożnej, realnej wyceny wartości aktywów i pasywów;
11)
wartość poszczególnych składników aktywów i pasywów ustala się oddzielnie, nie można kompensować ze sobą różnych co do rodzaju wartości aktywów i pasywów, przychodów i związanych z nimi kosztów oraz zysków i strat nadzwyczajnych.
2. 
Należności Dysponenta dzielimy na:
1)
należności długoterminowe - to należności, których termin spłaty przypada w okresie dłuższym niż rok od dnia bilansowego. Wyceniane są na dzień bilansowy oraz pod datą ostatniego dnia kwartału w kwocie wymagającej zapłaty, a więc łącznie z należnymi odsetkami, przy czym na dzień bilansowy pomniejszone są o ewentualne odpisy aktualizujące ich wartość;
2)
należności krótkoterminowe - to należności o terminie spłaty w ciągu jednego roku, licząc od dnia bilansowego. Wyceniane są w wartości nominalnej, na dzień bilansowy oraz pod datą ostatniego dnia kwartału w wysokości wymaganej zapłaty, czyli łącznie z wymagalnymi odsetkami, przy czym na dzień bilansowy z zachowaniem zasady ostrożnej wyceny pomniejszone są o ewentualne odpisy aktualizujące ich wartość;
3. 
Należności krótkoterminowe z tytułu dochodów budżetowych oraz należności państwowych funduszy celowych, których termin płatności przypada na bieżący rok budżetowy ujmowane są na koncie 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych". W trakcie roku obrotowego należności, o terminie zapłaty przypadającym w następnym roku (kolejnych latach) ujmowane są na koncie 226 "Długoterminowe należności budżetowe". Na dzień 31 grudnia należności, których termin zapłaty przypada w następnym roku po dniu bilansowym, przenoszone są z konta 226 "Długoterminowe należności budżetowe" na konto 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych", z odpowiednią analityką pozwalającą zidentyfikować rok na który przypada termin zapłaty.
4. 
Kwoty nierozliczonych dotacji w bilansie za rok obrotowy, w którym zostały wypłacone prezentuje się w pozycji aktywów obrotowych, należności krótkoterminowe - pozostałe należności.
5. 
Odsetki od należności i zobowiązań ujmuje się w księgach rachunkowych w dniu ich zapłaty, lecz nie później niż pod datą ostatniego dnia kwartału w wysokości odsetek naliczonych na koniec tego kwartału:
1)
odsetki od dotacji obliczane są zgodnie z art. 168 i art. 169 ustawy o finansach publicznych;
2)
naliczone odsetki za zwłokę zaokrągla się do pełnych złotych zgodnie z art. 63 § 1 ordynacji podatkowej;
3)
nie nalicza się odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych zgodnie z art. 54 § 1 pkt 5 ordynacji podatkowej.
6. 
W przypadku nieuregulowania należności wobec państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów lub budżetu państwa w zakresie części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka z tytułu udzielonych dotacji wszczyna się postępowanie administracyjne. Dysponent może wcześniej poinformować pisemnie o stanie należności.
7. 
Za dzień zwrotu należności uznaje się dzień obciążenia rachunku zleceniodawcy zgodnie z art. 60 § 1 pkt 2 ordynacji podatkowej.
8. 
Podstawą dokonania zwrotu nadpłaty jest pisemne polecenie zwrotu podpisane przez głównego księgowego.
9. 
Zwrot nadpłaty następuje na wskazany rachunek bankowy wnioskodawcy, zawarty we wniosku o uznanie nadpłaty.
§  14. 
1. 
Dysponent dokonuje odpisów aktualizujących należności w oparciu o przepis art. 35b ustawy o rachunkowości.
2. 
Odpisu aktualizującego należności dokonuje się indywidualnie dla poszczególnych należności w oparciu o przeprowadzoną analizę sytuacji poszczególnych dłużników, na podstawie posiadanej dokumentacji z prowadzonej egzekucji zaległości lub innych dokumentów uzasadniających dokonanie odpisu, z uwzględnieniem stanowiska właściwej komórki organizacyjnej.
3. 
Odpisów aktualizujących należności (Ma 290) dokonuje się odpowiednio w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych (Wn konto 761) lub kosztów finansowych (Wn konto 751) zależnie od rodzaju należności, której dotyczy odpis aktualizacji. Odpis figuruje w księgach tak długo, jak długo aktualne jest ryzyko nieściągalności ujętej w księgach należności, której dotyczy, a należność nie jest zapłacona lub umorzona.
4. 
Odpisów aktualizujących wartość należności dokonuje się na dzień 31 grudnia każdego roku. Na stronie Wn konta 290 ujmuje się zmniejszenie wartości odpisów aktualizujących należności, a na stronie Ma - zwiększenie wartości odpisów aktualizujących należności. Konto 290 może wykazywać saldo Ma, które oznacza wartość odpisów aktualizujących należności. Saldo to na koniec roku pomniejsza w bilansie jednostki budżetowej stan należności.
5. 
W przypadku braku informacji o sytuacji finansowej i majątkowej dłużnika wysokość odpisu aktualizującego ustala się poprzez zakwalifikowanie należności wymagalnej do przedziału czasowego zalegania z płatnością. Przedziałom czasowym okresów zalegania z płatnością przypisane są stawki procentowe odpisów aktualizujących wycenę należności.
6. 
Podział na okresy zalegania z płatnością na dzień 31 grudnia dla należności i przypisane im wartości odpisów aktualizujących są następujące:
1)
do 1 roku - bez odpisu aktualizującego;
2)
powyżej 1 roku do 3 lat - odpis aktualizujący w wysokości 50% należności;
3)
powyżej 3 lat - odpis aktualizujący w wysokości 100% należności.

Za termin, od którego ustala się okres zaległości przyjmuje się termin 14 dni od dnia wydania dokumentu, na podstawie którego przypisuje się należność. Zapis ten stosuje się wyłącznie w celu ujednolicenia ewidencji okresów zaległych należności.

7. 
Wycenę należności w zakresie odpisów aktualizujących przeprowadza się raz w roku na dzień bilansowy.
8. 
Wycenę bilansową należności należy zakończyć do końca lutego roku następnego.
9. 
Należności spłacone po 31 grudnia, a przed terminem ustalenia odpisów aktualizujących, nie podlegają aktualizacji wyceny.
§  15. 
1. 
Należności umorzone, przedawnione lub nieściągalne zmniejszają dokonane uprzednio odpisy aktualizujące ich wartość.
2. 
Umorzenie, przedawnienie i nieściągalność należności stwierdza się:
1)
w przypadku należności umorzonych - w odniesieniu do należności publicznoprawnych w formie ostatecznej decyzji o umorzeniu należności wydanej na wniosek zobowiązanego;
2)
w przypadku należności przedawnionych - protokołem podpisanym przez głównego księgowego i dyrektora Departamentu Prawnego, wskazującym dzień przedawnienia, a ponadto zawierającym wykaz dat i zdarzeń mających wpływ na bieg, przerwanie i zawieszenie przedawnienia;
3)
w przypadku należności nieściągalnych:
a)
postanowieniem o nieściągalności należności dłużnika, uznanym przez wierzyciela jako odpowiadającemu stanowi faktycznemu, wydanym przez właściwy organ postępowania egzekucyjnego, albo
b)
postanowieniem sądu o:
oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania, lub - umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania, lub
ukończeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku,
c)
protokołem, sporządzonym przez komórkę organizacyjną prowadzącą sprawę, stwierdzającym, że miejsce pobytu dłużnika jest nieznane i nie został ujawniony jego majątek mimo podjęcia przez wierzyciela działań zmierzających do ustalenia tego miejsca i majątku, lub
d)
protokołem sporządzonym przez radcę prawnego, stwierdzającym, że przewidywane koszty procesowe i egzekucyjne związane z dochodzeniem wierzytelności byłyby równe albo wyższe od tej kwoty z zastrzeżeniem, że w przypadkach, o których mowa w szczególności w lit. a i b, po wydaniu postanowienia należy przeprowadzić postępowanie o wyjawienie majątku dłużnika, a ponadto ustalić, że za należność dłużnika nie odpowiadają osoby trzecie.
3. 
Należności, o których mowa w ust. 2, od których nie dokonano odpisów aktualizujących ich wartość lub dokonano odpisów w niepełnej wysokości, zalicza się odpowiednio do pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów finansowych.
4. 
Należności skierowane przez kontrahenta na drogę postępowania sądowego stają się roszczeniem spornym i należy wyksięgować je z konta 221 Należności z tytułów dochodów budżetowych i zaksięgować na koncie 240 Pozostałe rozrachunki z analityką roszczenie sporne.
5. 
Należność, która została skierowana na drogę postępowania sądowego staje się należnością sporną.
§  16. 
1. 
W celu ustalenia wyniku finansowego Dysponent sporządza rachunek zysków i strat w wariancie porównawczym zgodnie z załącznikiem nr 10 do rozporządzenia o zasadach rachunkowości oraz planów kont.
2. 
W związku z § 23 ust. 1 i § 24 rozporządzenia o zasadach rachunkowości oraz planów kont, państwowe fundusze celowe: Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej i Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów nie sporządzają rachunku zysku i strat oraz zestawienia zmian w funduszu, ponieważ zdarzenia dotyczące państwowego funduszu celowego ujmuje się w księgach rachunkowych i wykazuje się w sprawozdaniu finansowym jednostki obsługującej dysponenta.
3. 
W rachunku zysków i strat wykazuje się oddzielnie przychody, koszty, zyski i straty oraz obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego za bieżący i poprzedni rok obrotowy.
4. 
Wynik finansowy Dysponenta w zakresie części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka ustalany jest na koncie 860 Wynik finansowy.
5. 
Ewidencja stanu, zwiększeń i zmniejszeń państwowych funduszy celowych jest prowadzona na koncie 853 Fundusze celowe odrębnie dla Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i odrębnie dla Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.
6. 
Ewidencja stanu, zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki w zakresie środków budżetowych jest prowadzona na koncie 800 Fundusz jednostki dla części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka.
7. 
Ewidencja stanu zwiększeń i zmniejszeń funduszu w zakresie środków państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów prowadzona jest w trakcie roku na kontach zespołu "7", które to konta mają charakter posiłkowy dla konta 853.
8. 
W końcu roku obrotowego pod datą 31 grudnia przenosi się:
1)
obroty kont zespołu "7" na odpowiednią stronę konta 860 Wynik finansowy, a w przypadku funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów na odpowiednią stronę konta 853 Fundusze celowe;
2)
saldo konta 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje przenosi się na stronę Wn konta 800 Fundusz jednostki, a w przypadku państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, na stronę WN konta 853 Fundusze celowe.
9. 
Saldo konta 860 wykazuje na koniec roku obrotowego wynik finansowy:
1)
Saldo Wn - strata;
2)
Saldo Ma - zysk.
10. 
W roku następnym po roku obrotowym saldo konta 860 Wynik finansowy przeksięgowuje się na konto 800 Fundusz jednostki pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego.
11. 
Saldo Ma konta 853 Fundusze celowe wyraża stan państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.

ROZDZIAŁ  4

SPRAWOZDAWCZOŚĆ

§  17. 
1. 
Sprawozdania budżetowe są sporządzane na podstawie własnych ksiąg rachunkowych, oddzielnie dla każdego rodzaju środków.
2. 
Dokumenty w rejestrach księgowych zamykane są na koniec okresu sprawozdawczego, to jest:
1)
w zakresie środków budżetowych części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka w cyklu miesięcznym do 10-go dnia następnego miesiąca, z wyjątkiem sprawozdań miesięcznych za grudzień i sprawozdań rocznych, z zastrzeżeniem terminów okresu przejściowego wynikających z rozporządzenia o sposobie wykonywania budżetu państwa;
2)
w zakresie środków państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów w cyklu kwartalnym do 20-go dnia następnego miesiąca po kwartale, z wyjątkiem sprawozdań za IV kwartał.

Ostateczne zamknięcie miesiąca następuje po zatwierdzeniu sprawozdań w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa.

3. 
Po dokonaniu weryfikacji wprowadzonych zapisów do ksiąg rachunkowych oraz zatwierdzeniu zaakceptowanego zestawienia obrotów i sald przez głównego księgowego okresy sprawozdawcze są zamykane, w terminie określonym w § 8 ust. 3.
4. 
Sprawozdania budżetowe państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów sporządzane są na podstawie kont zespołu "7" (przychody - wykonanie) oraz zespołu "2" i "7" (koszty i inne obciążenia). Wartość rozliczonych umów wieloletnich pomniejsza na koniec roku stan przychodów Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Wartość nierozliczonych umów z lat ubiegłych prezentowana jest na koniec roku jako pozostałe środki obrotowe.
5. 
Sprawozdania w układzie budżetu zadaniowego sporządzane są przez:
1)
komórki organizacyjne właściwe rzeczowo - w zakresie wartości mierników;
2)
komórkę organizacyjną właściwą finansowo - w zakresie planu, planu po zmianach i wykonania na podstawie danych wynikających z ksiąg rachunkowych.
6. 
Sprawozdania jednostkowe miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne w zakresie Dysponenta podpisują zgodnie z właściwością główny księgowy oraz Minister lub osoba przez niego upoważniona.
7. 
Sprawozdania łączne podpisują główny księgowy resortu oraz Minister lub osoba przez niego upoważniona.
8. 
Za okresy miesięczne sporządza się sprawozdania budżetowe jednostkowe oraz łączne:
1)
Rb-23;
2)
Rb-27;
3)
Rb-28;
4)
Rb-28 NW;
5)
Rb-28 Programy;
6)
Rb-28 NW Programy;
7)
Rb-28 UE.
10. 
Za okresy kwartalne sporządza się sprawozdania budżetowe:
1)
Rb-33;
2)
Rb-40;
3)
Rb-N;
4)
Rb-Z;
5)
Rb-70.
11. 
Za rok składa się sprawozdania budżetowe:
1)
Rb-23;
2)
Rb-27;
3)
Rb-28;
4)
Rb-28 NW;
5)
Rb-28 Programy;
6)
Rb-28 NW Programy;
5)
Rb-28 UE;
6)
Rb-33;
7)
Rb-40;
8)
Rb-70;
9)
Rb-N;
10)
Rb-Z;
11)
Rb-UZ;
12)
Rb-BZ1;
13)
Rb-BZ2.
§  18. 
1. 
Sytuacja finansowa i majątkowa ministerstwa jest w sposób wierny i zgodny z rzeczywistością prezentowana w sprawozdaniu finansowym.
2. 
Sprawozdania finansowe są sporządzane zgodnie z ustawą o rachunkowości według zasady współmierności przychodów i kosztów z nimi związanych, według stanu na dzień bilansowy.
3. 
Dane liczbowe w sprawozdaniach finansowych wykazuje się w złotych i groszach.
4. 
Bilans wykazuje stany aktywów i pasywów na dzień kończący bieżący i poprzedni rok obrotowy.
5. 
Jeżeli po sporządzeniu i przekazaniu sprawozdania finansowego podmioty, o których mowa w § 2 pkt 3 i 4 zarządzenia, otrzymały informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na dane wykazane w sprawozdaniu, to ich skutki ujmuje się w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym wpłynęły informacje.
6. 
Jeżeli w danym roku obrotowym podmioty o których mowa w § 2 pkt 3 i 4, stwierdziły popełnienie w poprzednich latach obrotowych błędu podstawowego, w następstwie którego nie można uznać bilansu za rok lub lata poprzednie za rzetelny, to kwotę korekty spowodowanej usunięciem tego błędu odnosi się na fundusz własny i wykazuje jako zysk lub stratę z lat ubiegłych.
7. 
Jeżeli zdarzenia, które nastąpiły po dniu bilansowym, nie powodują zmiany stanu istniejącego na dzień bilansowy, to odpowiednie wyjaśnienia załącza się do bilansu jako informację dodatkową.
8. 
Błędy popełnione w poprzednich latach obrotowych, zawarte w zatwierdzonych sprawozdaniach finansowych, wykryte w bieżącym roku obrotowym lub po jego zakończeniu należy skorygować w księgach rachunkowych bieżącego roku obrotowego (Krajowe Standardy Rachunkowości nr 7).
9. 
W zakresie środków budżetowych sprawozdania finansowe składa się z:
1)
bilansu;
2)
rachunku zysków i strat (wariant porównawczy);
3)
zestawienia zmian w funduszu;
4)
informacji dodatkowej.
10. 
Dysponent części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka sporządza sprawozdanie finansowe obejmujące bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian funduszu oraz informację dodatkową, na podstawie jednostkowych sprawozdań dysponenta części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, sporządzonych w oparciu o zapisy z ksiąg rachunkowych.
11. 
Dysponent III stopnia części budżetowej 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowe fundusze celowe: Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej i Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów przekazują Dysponentowi jednostkowe sprawozdania finansowe sporządzone na podstawie własnych ksiąg rachunkowych, w terminie 5 dni roboczych przed upływem terminu określonego w § 34 ust. 1 rozporządzenia o zasadach rachunkowości oraz planów kont.
12. 
Sprawozdanie finansowe jednostki budżetowej dla części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka obejmuje bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian funduszu oraz informację dodatkową:
1)
Dysponenta części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka;
2)
Dysponenta III stopnia części budżetowej 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka.
13. 
Sprawozdanie finansowe jednostki budżetowej dla części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka sporządza się w terminie 3 miesięcy od dnia, na który zamyka się księgi rachunkowe.
14. 
Ostateczne zamknięcie i otwarcie ksiąg rachunkowych Dysponenta powinno nastąpić do dnia 30 kwietnia.
§  19. 
1. 
Środki wydatkowane przez Dysponenta w zakresie dotacji wypłacanych z budżetu państwa części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz państwowych funduszy celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów spełniające kryteria pomocy publicznej są kwalifikowane przez komórki organizacyjne udzielające finansowania bądź dofinansowania zadań publicznych, a informacja o powyższym jest przekazywana do Departamentu Ekonomiczno - Finansowego w terminie 4 dni od udzielenia pomocy publicznej.
2. 
Za dzień udzielenia pomocy publicznej uznaje się dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy, np. dzień podpisania umowy lub wydania decyzji.
3. 
Informacja przekazana przez komórki organizacyjne Ministerstwa właściwe dla obszaru kultury fizycznej oraz obszaru turystyki jest sporządzana w formie sprawozdania zgodnie z formularzem pomocniczym do wczytywania sprawozdań z pliku, zamieszczonym na stronie UOKiK.
4. 
Na podstawie informacji zebranych od właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych o udzieleniu lub nieudzieleniu pomocy publicznej przez Ministra przesyłanych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Departament Ekonomiczno-Finansowy składa w terminie 7 dni od dnia udzielenia pomocy publicznej, sprawozdanie z udzielonej pomocy publicznej do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
5. 
Złożone sprawozdanie o udzielonej pomocy publicznej podlega aktualizacji w przypadku zmiany wartości udzielonej pomocy lub wartości zrealizowanych płatności, w terminie 7 dni od dnia uzyskania informacji o zmianie.

ROZDZIAŁ  5

INWENTARYZACJA

§  20. 
Sposoby i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji przez Dysponenta oraz zasady jej dokumentowania i rozliczania różnic inwentaryzacyjnych zostały określone w wewnętrznej instrukcji inwentaryzacyjnej stanowiącej załącznik Nr 3 do zarządzenia.

ROZDZIAŁ  6

BUDŻET W UKŁADZIE ZADANIOWYM

§  21. 
1. 
W systemie finansowo-księgowym prowadzona jest ewidencja wykonania budżetu w układzie zadaniowym.
2. 
Na stronie Ma konta 998 Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego oraz konta 999 Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat ewidencja jest prowadzona na podstawie podpisanych umów dotacyjnych.
3. 
Równolegle z zapisem wprowadzającym dokonanie wydatku jest wprowadzany zapis po stronie Ma konta 980 Plan finansowy wydatków budżetowych oraz po stronie Wn konta 998.
4. 
Na podstawie informacji o przyjęciu rozliczenia, zaangażowanie rozliczanej umowy dotacyjnej może zostać pomniejszone tzw.: "aneksem technicznym" o wartość otrzymanego zwrotu.
5. 
Na koniec roku budżetowego zaangażowanie umów dotacyjnych pomniejsza się do wysokości wykonania.
6. 
Na potrzeby sprawozdawczości w układzie zadaniowym wprowadza się konto 990 Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym. Po stronie Wn tego konta księgowany jest plan wydatków a po stronie Ma poniesienie wydatku.
§  22. 
1. 
Planowanie środków finansowych w ramach budżetu zadaniowego odbywa się zgodnie z przyjętymi funkcjami państwa (wykaz funkcji w ramach danej części budżetowej w zależności od realizowanych zadań może ulec zmianie w danym roku budżetowym):
1)
część 25 - Kultura fizyczna, funkcja 8, 11, 22;
2)
część 40 - Turystyka, funkcja 6, 11, 22;
3)
państwowe fundusze celowe, funkcja 8.
2. 
Dysponent III stopnia części budżetowej 25 - Kultura fizyczna, część 40 - Turystyka koordynuje podział środków w ramach budżetu zadaniowego w zakresie planu wydatków Dysponenta III stopnia części budżetowej 25 - Kultura fizyczna, część 40 - Turystyka.
3. 
Podział zadań w ramach funkcji 11 jest ustalony przez Ministerstwo Obrony Narodowej.
4. 
Program finansowo-księgowy umożliwia sporządzanie zestawień z uwzględnieniem podziału wydatków w układzie budżetu zadaniowego.

ROZDZIAŁ  7

SYSTEM OCHRONY DANYCH W JEDNOSTCE

§  23. 
1. 
Szczególnej ochronie poddane są:
1)
sprzęt komputerowy użytkowany w dziale księgowym;
2)
księgowy system informatyczny;
3)
kopie zapisów księgowych;
4)
dowody księgowe;
5)
dokumentacja inwentaryzacyjna;
6)
sprawozdania budżetowe i finansowe;
7)
dokumentacja rachunkowa opisująca przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości.
2. 
Przy prowadzeniu ksiąg przy użyciu komputera:
1)
stosuje się nośniki danych odporne na zagrożenia;
2)
stosuje się właściwe środki ochrony zewnętrznej;
3)
systematycznie tworzy się rezerwowe kopie danych;
4)
zapewnia się ochronę przed nieupoważnionym dostępem do programów komputerowych.
3. 
Dla prawidłowej ochrony ksiąg rachunkowych stosuje się poniższe zasady:
1)
każde konto z dostępem do systemu finansowo-księgowego przypisane jest jednemu użytkownikowi i chronione podwójnym logowaniem na poziomie systemu i aplikacji;
2)
dostęp do sieci systemu finansowo-księgowego zabezpieczony jest unikalnym loginem oraz hasłem dostępu (z wymaganą ilością znaków zgodnie z zasadami obowiązującymi w ministerstwie);
3)
w systemie finansowo-księgowym, każdy użytkownik ma zdefiniowaną rolę z uprawnieniami odpowiadającymi wykonywanym zadaniom w ministerstwie;
4)
moduł systemu finansowo-księgowego zainstalowany jest w serwerowni ministerstwa;
5)
dostęp do serwerowni mają tylko osoby upoważnione;
6)
możliwość zalogowania do serwera systemu oraz modułu systemu finansowo-księgowego posiadają administratorzy systemu.
4. 
Codziennie wykonywana jest pełna kopia bazy danych modułu finansowo-księgowego i raz w tygodniu umieszczana na nośniku zewnętrznym.
5. 
Kopie bazy danych wykonuje się przed każdą modyfikacją bazy danych.
6. 
Po zakończeniu roku budżetowego księgi rachunkowe, dowody księgowe i sprawozdania finansowe zabezpiecza się przed uszkodzeniem lub zniszczeniem, nieupoważnionym rozpowszechnianiem lub niedozwolonymi zmianami poprzez przechowywanie dokumentów w zamkniętych szafach.
7. 
Po zakończeniu każdego okresu sprawozdawczego oraz na koniec roku obrotowego dokonuje się przeniesienia treści ksiąg na inny nośnik danych zapewniający trwałość zapisu informacji. Przeniesienia treści ksiąg dokonuje pracownik Departamentu Nowych Technologii w Sporcie i Informatyki, właściwy w zakresie obsługi informatycznej ministerstwa.
8. 
Nośniki danych są przechowywane w Departamencie Nowych Technologii w Sporcie i Informatyki, na stanowisku pracy właściwym w zakresie obsługi informatycznej ministerstwa.
9. 
Użytkownicy modułu finansowo-księgowego zabezpieczają stanowiska pracy przed niepowołanym dostępem.
10. 
Wprowadza się ścisły nadzór nad dodawaniem i usuwaniem użytkowników, kontrolowany przez administratora systemu na zasadach obowiązujących w ministerstwie.
11. 
Z uwagi na transakcyjność pracy wszystkie komputery podłącza się do urządzeń podtrzymujących zasilanie.
12. 
W celu ochrony przed zagrożeniami typu wirus, koń trojański, spyware, addware, każde stanowisko pracy wyposażone jest w system antywirusowy zarządzany centralnie przez administratora systemu.
13. 
Administrator systemu na koniec roku obrotowego przenosi kompletne księgi rachunkowe na inny komputerowy nośnik danych, zapewniający trwałość zapisu informacji, przez czas nie krótszy niż 5 lat.
§  24. 
1. 
Dokumentację finansowo-księgową, dowody księgowe i księgi rachunkowe przechowuje się w siedzibie ministerstwa.
2. 
Dowody księgowe powinny być, na bieżąco, porządkowane i układane w segregatorach w kolejności chronologicznej, wynikającej z prowadzonych ksiąg rachunkowych.
3. 
Roczne sprawozdania budżetowe i finansowe podlegają trwałemu przechowywaniu nie krócej niż 50 lat.
4. 
Dokumentację w pozostałym zakresie przechowuje się:
1)
księgi rachunkowe - 5 lat;
2)
dowody księgowe dotyczące środków trwałych w budowie, pożyczek, kredytów oraz umów handlowych, roszczeń dochodzonych w postępowaniu cywilnym lub objętych postępowaniem karnym albo podatkowym - przez 5 lat od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym operacje, transakcje i postępowanie zostały ostatecznie zakończone, spłacone, rozliczone lub przedawnione;
3)
dokumentację przyjętego sposobu prowadzenia rachunkowości - przez okres nie krótszy niż 5 lat od upływu jej ważności;
4)
dokumenty inwentaryzacyjne - 5 lat;
5)
pozostałe dowody księgowe i dokumenty - 5 lat.
5. 
Okresy przechowywania oblicza się od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory dotyczą.
6. 
Księgi rachunkowe, dowody księgowe, kopie sprawozdań finansowych należy przechowywać w należyty sposób i chronić przed niedozwolonymi zmianami, nieupoważnionym rozpowszechnianiem, uszkodzeniem lub zniszczeniem.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Wykaz kont syntetycznych wraz z przyjętymi zasadami klasyfikacji zdarzeń oraz zasadami tworzenia kont analitycznych

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Wewnętrzna instrukcja inwentaryzacyjna

Dysponenta części:

25 - Kultura fizyczna,

40 - Turystyka,

oraz państwowych funduszy celowych:

Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.

ROZDZIAŁ  1

PRZEPISY OGÓLNE

§  1. 
Instrukcja inwentaryzacyjna, zwana dalej "instrukcją", została sporządzona na podstawie:
1)
ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości zwanej dalej "ustawą o rachunkowości";
2)
rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej "rozporządzeniem o zasadach rachunkowości oraz planów kont".
§  2. 
Instrukcja określa zasady przygotowania, przebiegu, wyceny oraz rozliczania inwentaryzacji (składników aktywów i pasywów).
§  3. 
Inwentaryzacja to zespół czynności, których przeprowadzenie umożliwia ustalenie rzeczywistego stanu składników aktywów i pasywów jednostki.
§  4. 
Inwentaryzację przeprowadza się w celu:
1)
uzgodnienia zapisów księgowych ze stanem rzeczywistym;
2)
rozliczenia osób materialnie odpowiedzialnych za powierzony im majątek;
3)
dokonania oceny przydatności gospodarczej składników majątku objętych inwentaryzacją;
4)
przeciwdziałania nieprawidłowościom związanym z gospodarowaniem składnikami majątku.

ROZDZIAŁ  2

FORMY, METODY I TERMINY INWENTARYZACJI

§  5. 
Sposoby i terminy przeprowadzania inwentaryzacji oraz zasady jej dokumentowania i rozliczania różnic inwentaryzacyjnych wynikają z art. 26 i 27 ustawy o rachunkowości.
§  6. 
Inwentaryzacja może być przeprowadzona w formie:
1)
inwentaryzacji okresowej, którą przeprowadza się zgodnie z planem inwentaryzacji, uwzględniającym terminy i częstotliwość dokonywania inwentaryzacji, wynikające z art. 26 ust. 3 ustawy o rachunkowości;
2)
inwentaryzacji ciągłej, która polega na sukcesywnym ustaleniu rzeczywistego stanu poszczególnych składników aktywów i pasywów w taki sposób, żeby w ciągu wymaganego przepisami okresu inwentaryzacyjnego objąć wszystkie zdarzenia zaewidencjonowane w księgach rachunkowych;
3)
inwentaryzacji doraźnej, którą przeprowadza się w przypadku zaistnienia zdarzeń uzasadniających jej przeprowadzenie, głównie na skutek wypadków i zdarzeń losowych (pożar, powódź, kradzież, itp.), zaleceń organów kontroli zewnętrznej lub potrzeby rozliczenia osób odpowiedzialnych materialnie oraz w dowolnym czasie na wniosek. Inwentaryzacja może być przeprowadzona przy wykorzystaniu wszystkich metod w zależności od rodzaju spisywanych aktywów i pasywów oraz jej formy.
§  7. 
W Ministerstwie Sportu i Turystyki w zakresie Dysponenta części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów występują trzy formy przeprowadzania inwentaryzacji:
1)
spis z natury - polegający na: zliczeniu, oglądzie rzeczowych składników majątku i porównaniu stanu realnego ze stanem ewidencyjnym oraz na wycenie różnic inwentaryzacyjnych;
2)
uzgodnienie sald - uzgodnienie z bankami i kontrahentami należności oraz powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów drogą potwierdzenia zgodności ich stanu wykazywanego w księgach jednostki oraz wyjaśnienie i rozliczenie ewentualnych różnic;
3)
weryfikacja sald - porównanie danych zapisanych w księgach jednostki z odpowiednimi dokumentami i weryfikacja realnej wartości tych składników.
§  8. 
1. 
W Ministerstwie Sportu i Turystyki w zakresie Dysponenta części 25 - Kultura Fizyczna, części 40 - Turystyka oraz Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów ustala się następujące terminy inwentaryzowania składników majątkowych:
1)
na 30 listopada każdego roku:
a)
metodą potwierdzenia sald należności z kontrahentami,
b)
metodą inwentaryzacji i weryfikacji kont;
2)
na dzień bilansowy każdego roku:
a)
aktywów pieniężnych,
b)
weksli obcych,
c)
składników aktywów i pasywów, których stan ustala się drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników (zwanej dalej weryfikacją sald),
d)
pozostałych składników aktywów i pasywów, które nie zostały wymienione w pkt 1 i 2 lit. a - c - drogą weryfikacji.
2. 
Termin inwentaryzacji uważa się za dotrzymany, jeżeli inwentaryzację składników aktywów rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego i zakończono do 15 dnia następnego roku, a ustalenie stanu nastąpiło przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda - przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych.

ROZDZIAŁ  3

OBOWIĄZKI I KOMPETENCJE OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZEPROWADZENIE INWENTARYZACJI

§  9. 
1. 
Główny księgowy Resortu oraz Główny księgowy Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów sprawuje nadzór nad procesem przygotowania, przebiegu i rozliczenia inwentaryzacji.
2. 
Zapewnia i nadzoruje:
1)
spis z natury aktywów pieniężnych i papierów wartościowych;
2)
potwierdzenie drogą uzgodnienia salda:
a)
aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych,
b)
należności (innych niż podlegające weryfikacji sald z odpowiednimi dokumentami).
§  10. 
Pracownicy Departamentu Ekonomiczno-Finansowego - Wydziału Księgowości Dysponenta części 25, części 40, Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów w zakresie swoich obowiązków przeprowadzają inwentaryzację zgodnie z obowiązującymi przepisami.

ROZDZIAŁ  4

ZASADY INWENTARYZACJI ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH ORAZ NALEŻNOŚCI DYSPONENTA CZĘŚCI 25 - KULTURA FIZYCZNA, CZĘŚCI 40 - TURYSTYKA, FUNDUSZU ROZWOJU KULTURY FIZYCZNEJ I FUNDUSZU ZAJĘĆ SPORTOWYCH DLA UCZNIÓW

§  11. 
1. 
Inwentaryzację środków pieniężnych przeprowadza się na ostatni dzień roku obrotowego.
2. 
Spisem z natury obejmowane są weksle obce. Spis dokumentowany jest "Protokołem inwentaryzacji weksli przeprowadzony metodą weryfikacji ilościowej według stanu na 31.12 r." zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej instrukcji.
3. 
Inwentaryzacja środków pieniężnych na rachunkach bankowych jest dokumentowana wyciągami potwierdzającymi stan konta bankowego i polega na pisemnym potwierdzeniu sald z bankiem oraz sporządzeniu "Protokołu weryfikacji sald rachunków bankowych dysponenta części 25 - Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka według stanu na 31.12 r." zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszej instrukcji, a także "Protokołu weryfikacji sald rachunków bankowych państwowych funduszy celowych Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów według stanu na 31.12 r." zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszej instrukcji.
§  12. 
1. 
Drogą potwierdzenia sald inwentaryzuje się:
1)
aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych;
2)
należności publiczno-prawne.
2. 
Drogą weryfikacji sald inwentaryzuje się należności sporne, wątpliwe i dochodzone na drodze sądowej, o ile uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe.
3. 
Inwentaryzację poprzez uzyskanie pisemnego potwierdzenia stanów, przeprowadzają pracownicy Departamentu Ekonomiczno-Finansowego Wydziału Księgowości Dysponenta Głównego cz. 25, cz.40, Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów z weryfikacją stanów należności w ewidencji księgowej, a dokumentami księgowymi.
4. 
Inwentaryzacji należności dokonuje się w drodze uzgodnienia (potwierdzenia) sald pomiędzy jednostką a jej kontrahentami. Polega ona na dwustronnym pisemnym potwierdzeniu stanów księgowych (i faktycznych) rozrachunków. Uzgodnienie sald następuje na wniosek wierzyciela.
5. 
Pracownik wysyła listem poleconym, w dwóch egzemplarzach, pismo dotyczące uzgodnienia sald w zakresie swojej właściwości, wygenerowane w systemie finansowo-księgowym QNT, z prośbą o odesłanie w ciągu 7 dni odcinka B z potwierdzeniem salda przypominając jednocześnie, że ustawa o rachunkowości nie dopuszcza tzw. "milczącego akceptu".
6. 
Potwierdzenie rozrachunków jest dokonywane ostatniego dnia listopada każdego roku obrotowego. Ustalenie stanu wynikającego z potwierdzonych sald następuje przez zwiększenie lub zmniejszenie, jakie nastąpiły między datą potwierdzenia a stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych w dniu 31 grudnia każdego roku.
7. 
Z przeprowadzonych uzgodnień sald sporządza się "Protokół z inwentaryzacji należności przeprowadzonej I metodą uzgodnienia sald z kontrahentami według stanu na 30.11 r." zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 4 do niniejszej instrukcji oraz "Protokół z inwentaryzacji należności przeprowadzonej II metodą weryfikacji sald z kontrahentami według stanu na 30.11 r." zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 5 do niniejszej instrukcji.
8. 
Ujawnione w toku inwentaryzacji sald ewentualne różnice (nieprawidłowości i rozbieżności) między stanem ujawnionym a stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych należy wyjaśnić oraz rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.
§  13. 
1. 
Aktywa i pasywa niepodlegające inwentaryzacji drogą spisu z natury, potwierdzenia sald lub kwalifikujące się do inwentaryzacji tymi metodami, lecz nie zinwentaryzowane za ich pomocą z różnych przyczyn, podlegają inwentaryzacji drogą weryfikacji sald. Celem inwentaryzacji tą metodą jest stwierdzenie, czy posiadane dokumenty potwierdzają istnienie określonego składnika oraz czy saldo jest realne i zostało prawidłowo wycenione. W tym celu dokonuje się porównania danych wynikających z ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami stanowiącymi podstawę zapisów na koncie i weryfikuje realną wartość składników. Osoby dokonujące weryfikacji odnotowują fakt przeprowadzenia inwentaryzacji i umieszczają swój podpis.
2. 
Inwentaryzację drogą weryfikacji sald przeprowadzają wyznaczeni przez Głównego księgowego Resortu oraz Głównego księgowego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów pracownicy Departamentu Ekonomiczno-Finansowego - Wydział Księgowości dysponenta części 25, części 40 oraz FRKF i FZSdU, sporządzając z tych czynności: "Protokół zbiorczy inwentaryzacji dokonanej drogą weryfikacji stanów księgowych z dokumentacją księgową aktywów i pasywów nieobjętych inwentaryzacją poprzez spis z natury lub potwierdzenie sald" zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 6 do niniejszej instrukcji.
3. 
Przed przystąpieniem do weryfikacji powinno się dokonać wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych poprzez analizę kont pod różnym kontem i w różnych korelacjach, między innymi np.:
1)
obroty strona WN konta 130 - rachunek bieżący wydatków budżetowych powinny równać się obrotom strony MA konta 223 - rozliczenie wydatków budżetowych, saldo powinno być zgodne ze stanem na wyciągu bankowym;
2)
obroty strona MA konta 131 - rachunek bieżący dochodów budżetowych powinny równać się obrotom strony WN konta 222 - rozliczenie dochodów budżetowych, saldo powinno być zgodne ze stanem na wyciągu bankowym;
3)
saldo konta 136 -- rachunek państwowych funduszy celowych powinno być zgodne ze stanem na wyciągu bankowym;
4)
saldo konta 139 - inne rachunki bankowe powinno być zgodne ze stanem na wyciągu bankowym;
5)
saldo konta 140 - krótkoterminowe aktywa finansowe oznacza stan aktywnych lokat terminowych utworzonych ze środków państwowych funduszy celowych Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów w tym środków na overnight;
6)
konto 141 środki w drodze powinno wykazywać saldo 0,00 zł.;
7)
obroty strony WN konta 222 - rozliczenie dochodów budżetowych powinny co do zasady równać się obrotom strony MA konta 221 - należności z tytułu dochodów budżetowych (z pominięciem operacji, które mogą mieć wpływ na zwiększenie obrotów na kontach 222 - rozliczenie dochodów budżetowych i 221 - należności z tytułu dochodów budżetowych np. zwroty dochodów, polecenia księgowania);
8)
obroty strony MA konta 224 - rozliczenie dotacji budżetowych powinny być równe obrotom konta 810 strona WN;
9)
konto 245 - wpływy do wyjaśnienia nie powinno wskazywać salda na dzień bilansowy, obroty strony MA powinny równać się obrotom strony WN konta 139 - budżet i konta 136 państwowe fundusze celowe;
10)
obroty strony MA konta pozabilansowego 980 - plan finansowy wydatków budżetowych powinny równać się obrotom strony MA konta 990 - plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym oraz obrotom strony WN konta 998 - zaangażowanie wydatków budżetowych;
11)
obroty strony WN konta pozabilansowego 998 - zaangażowanie wydatków budżetowych powinny równać się obrotom strony WN konta 224, natomiast obroty strony MA konta 998 nie powinny być większe niż obroty strony WN konta 990 oraz 980;
12)
sprawdzić zgodność zapisów operacji gospodarczych na kontach w pozycji np.: rozrachunek, umowa, kontrahent.
4. 
Kontrolę prawidłowości przeprowadzonej weryfikacji sald sprawuje Główny księgowy Resortu lub Główny księgowy Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.
5. 
Osoby dokonujące weryfikacji odnotowują fakt przeprowadzenia inwentaryzacji umieszczając swoje podpisy na protokole.
ZAKOŃCZENIE INWENTARYZACJI
§  14. 
1. 
Różnice pomiędzy potwierdzeniami sald a ewidencją księgową podlegają rozliczeniu i ujęciu w księgach rachunkowych poprzez dokument PK.
2. 
Rozliczenie i ujęcie w księgach skutków inwentaryzacji ma nastąpić w danym roku obrotowym, na jaki przypadał termin realizacji.
3. 
Ujęcie w księgach rachunkowych wyników rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych (w następnym miesiącu po terminie inwentaryzacji - nie później jednak niż z datą ostatniego dnia roku).
4. 
Na zakończenie wszystkich czynności związanych z inwentaryzacją Główny księgowy Resortu oraz Główny księgowy Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów sporządza "Sprawozdanie z przeprowadzonej inwentaryzacji rocznej niematerialnych składników majątkowych na podstawie zarządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia r." w sprawie wprowadzenia polityki rachunkowości dla dysponenta części 25 Kultura fizyczna, części 40 - Turystyka oraz funduszy Celowych: Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów, w zakresie: "zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 7 do niniejszej instrukcji.
5. 
Po przeprowadzonej inwentaryzacji do 15 stycznia następnego roku według stanu na 31 grudnia roku obrotowego dopuszczalne są zmiany w zapisach księgowych jeżeli sytuacja tego wymagała, z tym, że należy sporządzić "Wyjaśnienie różnic pomiędzy protokołem zbiorczym inwentaryzacji dokonanej drogą weryfikacji stanów księgowych wykazanych na 15.01 r. według stanu księgowego na 31.12 r., a kwotami wykazanymi w bilansie za rok" zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 8 do niniejszej instrukcji.
6. 
Dokumenty inwentaryzacyjne są przechowywane przez okres 5 lat, licząc od końca roku obrotowego którego inwentaryzacja dotyczyła, w siedzibie Ministerstwa Sportu i Turystyki w oryginalnej postaci i porządku dostosowanym do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Załącznik Nr  1

PROTOKÓŁ Z INWENTARYZACJI WEKSLI PRZEPROWADZONY METODĄ WERYFIKACJI ILOŚCIOWEJ WEDŁUG STANU NA 31.12.... R.

Załącznik Nr  2

PROTOKÓŁ Z WERYFIKACJI SALD RACHUNKÓW BANKOWYCH DYSPONENTA CZ. 25 - KULTURA FIZYCZNA, CZ. 40 - TURYSTYKA WEDŁUG STANU NA 31.12... R.

Załącznik Nr  3

PROTOKÓŁ Z WERYFIKACJI SALD RACHUNKÓW BANKOWYCH FUNDUSZY CELOWYCH: FUNDUSZU ROZWOJU KULTURY FIZYCZNEJ ORAZ FUNDUSZU ZAJĘĆ SPORTOWYCH DLA UCZNIÓW WEDŁUG STANU NA 31.12.... R.

Załącznik Nr  4

PROTOKÓŁ Z INWENTARYZACJI NALEŻNOŚCI PRZEPROWADZONEJ I METODĄ UZGODNIENIA SALD Z KONTRAHENTAMI NA 30.11... R.

Załącznik Nr  5

PROTOKÓŁ Z INWENTARYZACJI NALEŻNOŚCI PRZEPROWADZONEJ II METODĄ WERYFIKACJI SALD Z KONTRAHENTAMI NA 30.11.... r.

Załącznik Nr  6

PROTOKÓŁ ZBIORCZY INWENTARYZACJI DOKONANEJ DROGĄ WERYFIKACJI STANÓW KSIĘGOWYCH Z DOKUMENTACJĄ KSIĘGOWĄ AKTYWÓW I PASYWÓW NIEOBJĘTYCH INWENTARYZACJĄ POPRZEZ SPIS Z NATURY LUB POTWIERDZENIE SALD WEDŁUG STANU NA ..... R.

Załącznik Nr  7

SPRAWOZDANIE Z PRZEPROWADZONEJ INWENTARYZACJI ROCZNEJ NIEMATERIALNYCH SKŁADNIKÓW MAJĄTKOWYCH NA PODSTAWIE ZARZĄDZENIA MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI Z DNIA R. W SPRAWIE WPROWADZENIA POLITYKI RACHUNKOWOŚCI DLA DYSPONENTA CZĘŚCI 25 - KULTURA FIZYCZNA, CZĘŚCI 40 - TURYSTYKA ORAZ FUNDUSZY CELOWYCH: FUNDUSZU ROZWOJU KULTURY FIZYCZNEJ I FUNDUSZU ZAJĘĆ SPORTOWYCH DLA UCZNIÓW:

Załącznik Nr  8

WYJAŚNIENIE RÓŻNIC POMIĘDZY PROTOKOŁEM ZBIORCZYM INWENTARYZACJI DOKONANEJ DROGĄ WERYFIKACJI STANÓW KSIĘGOWYCH WYKAZANYCH NA 15.01.... R. WG. STANU KSIĘGOWEGO NA 31.12 R.., A KWOTAMI WYKAZANYMI W BILANSIE ZA... ROK.

1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działami administracji rządowej - kultura fizyczna oraz turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 i 2106.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2021 r. poz. 1236, 1535,1773, 1927, 1981, 2054 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 583, 655 i 1079.
4 (Dz. U. z 2021 r. poz. 1598, 2076, 2105, 2262, 2320, 2328 oraz z 2022 r. 835 i 974)