Polityka antykorupcyjna w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.GDDKiA.2019.29
Akt obowiązujący Wersja od: 27 września 2019 r.
ZARZĄDZENIE Nr 29
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 27 września 2019 r.
Polityka antykorupcyjna w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1 załącznika do zarządzenia Nr 36 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 4 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie reguluje postępowanie antykorupcyjne oraz działania sprzyjające podnoszeniu zaufania do służby cywilnej w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwanej dalej "GDDKiA", poprzez określenie zasad:1)
zapobiegania konfliktom interesów;2)
przeciwdziałania możliwości wystąpienia zjawisk korupcyjnych.§ 2.
1.
Zarządzenie dotyczy osób świadczących pracę, na rzecz GDDKiA, na podstawie:1)
umów o pracę, powołania lub mianowania,2)
umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia, umowy o dzieło i inne umowy nienazwane), pod warunkiem zawarcia odpowiednich postanowień, w ich treści, o stosowaniu niniejszego zarządzenia- zwanych dalej "pracownikami".
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o zjawiskach korupcyjnych, należy przez to rozumieć działania pracowników, polegające na:1)
przyjmowaniu lub udzielaniu jakichkolwiek korzyści majątkowych lub osobistych albo ich obietnicy w związku z pełnioną funkcją, a także uzależnianie wykonania czynności służbowej lub wynikającej z powierzonych zadań od otrzymania takiej korzyści lub jej obietnicy;2)
wykorzystywaniu zajmowanego stanowiska lub funkcji w GDDKiA, a także zakresu powierzonych zadań w celu faworyzowania lub protegowania małżonka, krewnych lub powinowatych w linii prostej, krewnych bocznych do drugiego stopnia i powinowatych bocznych do drugiego stopnia, osób związanych z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także osób pozostających w takich relacjach faktycznych, że mogłoby to wywołać uzasadnioną wątpliwość co do bezstronności;3)
umyślnej niegospodarności środkami publicznymi lub majątkiem publicznym pozostającym w dyspozycji GDDKiA, w szczególności w celu przysporzenia nienależnych korzyści majątkowych podmiotom i osobom trzecim, również poprzez niedochodzenie od tych podmiotów i osób przysługujących należności i świadczeń.§ 3.
Za działania wskazujące na możliwość powstania konfliktów interesów lub zjawisk korupcyjnych uznaj e się zachowania pracownika mogące rodzić wątpliwości co do bezstronnego i obiektywnego wykonywania powierzonych zadań i obowiązków, w szczególności:1)
uczestniczenie w:a)
procedurze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,b)
negocjowaniu lub zawieraniu umów,c)
odbiorach dostaw, usług i robót budowlanych,d)
zatwierdzaniu płatności- którego uczestnikiem (oferentem, wykonawcą) jest małżonek, krewny lub powinowaty w linii prostej, krewny w linii bocznej do drugiego stopnia lub powinowaty w linii bocznej do drugiego stopnia, osoba związana z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także osoba pozostająca w takich relacjach faktycznych, że mogłoby to wywołać uzasadnioną wątpliwość co do bezstronności pracownika;
2)
podejmowanie zajęć zarobkowych u osób i podmiotów:a)
współpracujących z GDDKiA, zwanych dalej "kontrahentami" związanych bezpośrednio lub pośrednio z dostawcami, usługodawcami lub wykonawcami robót budowlanych na rzecz GDDKiA,b)
uczestniczących w postępowaniach administracyjnych lub sądowych, których stroną jest GDDKiA;3)
nieupoważnione ujawnianie informacji, narażających na szkodę GDDKiA;4)
świadczenie przez kontrahentów GDDKiA usług, dostaw i robót budowlanych na rzecz pracowników, z wyłączeniem usług i dostaw powszechnie dostępnych, w szczególności usług pocztowych, telekomunikacyjnych oraz dostaw energii i gazu;5)
opracowywanie lub podpisywanie rozstrzygnięć administracyjnych bez zachowania zasady równego traktowania podmiotów lub z rażącym naruszeniem przepisów prawa.§ 4.
Obszarami działalności w GDDKiA szczególnie narażonymi na konflikt interesów lub wystąpienie zjawisk korupcyjnych są:1)
planowanie zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane;2)
przygotowanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;3)
zawieranie umów cywilnoprawnych;4)
dokonywanie odbiorów dostaw, usług lub robót budowlanych oraz realizacja płatności;5)
naliczanie i egzekwowanie należności umownych;6)
wydawanie decyzji lub postanowień administracyjnych;7)
audyt i kontrola wewnętrzna.§ 5.
1.
Pracownicy są zobowiązani, w trakcie świadczenia pracy, do:1)
przestrzegania zasad uczciwości oraz rzetelności, a także do zapobiegania konfliktom interesów, przeciwdziałaniu zjawiskom korupcyjnym oraz podnoszenia zaufania do służby cywilnej;2)
przestrzegania ograniczeń, w zakresie możliwości dodatkowego zatrudnienia, określonych w:a)
ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1393, z późn. zm.),b)
art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1915, z późna zm.),c)
art. 80 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2018 r. 1559, z późn. zm.);3)
pisemnego zgłaszania:a)
zamiaru podjęcia dodatkowego zatrudnienia, w sytuacji gdy przepisy prawa wymagają uzyskania pisemnej zgody na takie zatrudnienie,b)
zaistnienia okoliczności mogących skutkować konfliktem interesów.2.
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:1)
należy złożyć do:a)
dyrektora oddziału GDDKiA - w przypadku pracowników świadczących pracę na rzecz oddziału GDDKiA,b)
Dyrektora Generalnego GDDKiA w przypadku pracowników świadczących pracę na rzecz Centrali GDDKiA,c)
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - w przypadku Zastępców i Radców Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Dyrektora Generalnego GDDKiA oraz dyrektorów oddziałów GDDKiA;2)
powinno zawierać:a)
rodzaj zajęć zarobkowych, które pracownik zamierza podjąć,b)
termin wykonywania zajęć zarobkowych,c)
informację, iż podjęcie zajęć zarobkowych nie będzie stanowić konfliktu interesów, kolizji ze świadczeniem pracy na rzecz GDDKiA, albo w inny sposób podważać zaufania do służby cywilnej.3.
W przypadku celowego niewykonania przez pracownika GDDKiA zobowiązań określonych w ust. 1 lub zatajenia informacji w zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, pracownik podlega odpowiedzialności, na podstawie obowiązujących przepisów.§ 6.
W celu zapobiegania i eliminowania możliwości wystąpienia zjawisk korupcyjnych lub konfliktu interesu w GDDKiA pracowników obowiązują następujące zasady postępowania:1)
przy realizacji zadań w obszarach, o których mowa w § 4, należy stosować zasadę "dwóch par oczu" tak by każde działanie jednego pracownika było weryfikowane przez przełożonego lub innego upoważnionego pracownika;2)
wszelkie sprawy związane z obsługą kontrahentów lub interesantów, powinny być załatwiane w przydzielonych miejscach pracy pracowników GDDKiA, na właściwych stanowiskach pracy, o ile nie zachodzą uzasadnione okoliczności wyłączające taką możliwość ze względu na rodzaj i termin załatwienia sprawy;3)
pracownik obowiązany jest niezwłocznie, w formie pisemnej (elektronicznej), zawiadomić kierującego właściwą komórką organizacyjną GDDKiA o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096, z późn. zm.);4)
w przypadku powzięcia informacji o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w art. 24 ust. 1 Kodeks postępowania administracyjnego, kierujący komórką organizacyjną GDDKiA powinien wyłączyć pracownika z dalszego prowadzenia danej sprawy;5)
jeżeli okoliczności, o których mowa w art. 24 ust. 1 Kodeks postępowania administracyjnego, dotyczą dyrektora albo zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej GDDKiA, decyzje o wyłączeniu dyrektora albo zastępcy dyrektora z prowadzenia danej sprawy podejmuje Dyrektor Generalny GDDKiA. Pkt 3 i 4 stosuje się odpowiednio;6)
zakazane jest przyjmowanie przez pracowników, w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych lub świadczeniem pracy, wszelkich korzyści majątkowych, z zastrzeżeniem pkt 7;7)
za korzyść majątkową nie uznaje się materiałów reklamowych i promocyjnych, w szczególności takich jak: kalendarze, wydawnictwa i materiały informacyjne.§ 7.
Z zastrzeżeniem przepisów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2, pracownicy nie mogą wykonywać czynności pozostających w sprzeczności z ich obowiązkami, które mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność, w tym w szczególności:1)
być zatrudnionymi lub wykonywać zajęcia zarobkowe u kontrahentów przy realizacji dostaw, usług lub robót budowlanych na rzecz GDDKiA;2)
nadzorować wykonywanie lub dokonywać odbiorów dostaw, usług i robót budowlanych w tym dokonywać rozliczeń i zatwierdzać płatności za ich realizację, jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986, z późn. zm.);3)
udostępniania osobom nieupoważnionym informacji, których ujawnienie naraża na szkodę interes Skarbu Państwa i GDDKiA.§ 8.
Pracowników, zobowiązuje się do nieujawniania do wiadomości publicznej wszelkich pomysłów, informacji, wiadomości, projektów i know-how uzyskanych w trakcie i w związku ze świadczeniem pracy na rzecz GDDKiA oraz niewykorzystywania ich w jakikolwiek sposób bez pisemnej zgody przełożonego lub osoby reprezentującej zamawiającego.§ 9.
Traci moc zarządzenie Nr 9 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 6 marca 2012 r. Polityka antykorupcyjna w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.§ 10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2019 r.