Polityka antykorupcyjna w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GDDKiA.2019.29

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 września 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 29
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 27 września 2019 r.
Polityka antykorupcyjna w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1 załącznika do zarządzenia Nr 36 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 4 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie reguluje postępowanie antykorupcyjne oraz działania sprzyjające podnoszeniu zaufania do służby cywilnej w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwanej dalej "GDDKiA", poprzez określenie zasad:
1)
zapobiegania konfliktom interesów;
2)
przeciwdziałania możliwości wystąpienia zjawisk korupcyjnych.
§  2. 
1. 
Zarządzenie dotyczy osób świadczących pracę, na rzecz GDDKiA, na podstawie:
1)
umów o pracę, powołania lub mianowania,
2)
umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia, umowy o dzieło i inne umowy nienazwane), pod warunkiem zawarcia odpowiednich postanowień, w ich treści, o stosowaniu niniejszego zarządzenia

- zwanych dalej "pracownikami".

2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o zjawiskach korupcyjnych, należy przez to rozumieć działania pracowników, polegające na:
1)
przyjmowaniu lub udzielaniu jakichkolwiek korzyści majątkowych lub osobistych albo ich obietnicy w związku z pełnioną funkcją, a także uzależnianie wykonania czynności służbowej lub wynikającej z powierzonych zadań od otrzymania takiej korzyści lub jej obietnicy;
2)
wykorzystywaniu zajmowanego stanowiska lub funkcji w GDDKiA, a także zakresu powierzonych zadań w celu faworyzowania lub protegowania małżonka, krewnych lub powinowatych w linii prostej, krewnych bocznych do drugiego stopnia i powinowatych bocznych do drugiego stopnia, osób związanych z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także osób pozostających w takich relacjach faktycznych, że mogłoby to wywołać uzasadnioną wątpliwość co do bezstronności;
3)
umyślnej niegospodarności środkami publicznymi lub majątkiem publicznym pozostającym w dyspozycji GDDKiA, w szczególności w celu przysporzenia nienależnych korzyści majątkowych podmiotom i osobom trzecim, również poprzez niedochodzenie od tych podmiotów i osób przysługujących należności i świadczeń.
§  3. 
Za działania wskazujące na możliwość powstania konfliktów interesów lub zjawisk korupcyjnych uznaj e się zachowania pracownika mogące rodzić wątpliwości co do bezstronnego i obiektywnego wykonywania powierzonych zadań i obowiązków, w szczególności:
1)
uczestniczenie w:
a)
procedurze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
b)
negocjowaniu lub zawieraniu umów,
c)
odbiorach dostaw, usług i robót budowlanych,
d)
zatwierdzaniu płatności

- którego uczestnikiem (oferentem, wykonawcą) jest małżonek, krewny lub powinowaty w linii prostej, krewny w linii bocznej do drugiego stopnia lub powinowaty w linii bocznej do drugiego stopnia, osoba związana z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także osoba pozostająca w takich relacjach faktycznych, że mogłoby to wywołać uzasadnioną wątpliwość co do bezstronności pracownika;

2)
podejmowanie zajęć zarobkowych u osób i podmiotów:
a)
współpracujących z GDDKiA, zwanych dalej "kontrahentami" związanych bezpośrednio lub pośrednio z dostawcami, usługodawcami lub wykonawcami robót budowlanych na rzecz GDDKiA,
b)
uczestniczących w postępowaniach administracyjnych lub sądowych, których stroną jest GDDKiA;
3)
nieupoważnione ujawnianie informacji, narażających na szkodę GDDKiA;
4)
świadczenie przez kontrahentów GDDKiA usług, dostaw i robót budowlanych na rzecz pracowników, z wyłączeniem usług i dostaw powszechnie dostępnych, w szczególności usług pocztowych, telekomunikacyjnych oraz dostaw energii i gazu;
5)
opracowywanie lub podpisywanie rozstrzygnięć administracyjnych bez zachowania zasady równego traktowania podmiotów lub z rażącym naruszeniem przepisów prawa.
§  4. 
Obszarami działalności w GDDKiA szczególnie narażonymi na konflikt interesów lub wystąpienie zjawisk korupcyjnych są:
1)
planowanie zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane;
2)
przygotowanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
3)
zawieranie umów cywilnoprawnych;
4)
dokonywanie odbiorów dostaw, usług lub robót budowlanych oraz realizacja płatności;
5)
naliczanie i egzekwowanie należności umownych;
6)
wydawanie decyzji lub postanowień administracyjnych;
7)
audyt i kontrola wewnętrzna.
§  5. 
1. 
Pracownicy są zobowiązani, w trakcie świadczenia pracy, do:
1)
przestrzegania zasad uczciwości oraz rzetelności, a także do zapobiegania konfliktom interesów, przeciwdziałaniu zjawiskom korupcyjnym oraz podnoszenia zaufania do służby cywilnej;
2)
przestrzegania ograniczeń, w zakresie możliwości dodatkowego zatrudnienia, określonych w:
a)
ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1393, z późn. zm.),
b)
art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1915, z późna zm.),
c)
art. 80 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2018 r. 1559, z późn. zm.);
3)
pisemnego zgłaszania:
a)
zamiaru podjęcia dodatkowego zatrudnienia, w sytuacji gdy przepisy prawa wymagają uzyskania pisemnej zgody na takie zatrudnienie,
b)
zaistnienia okoliczności mogących skutkować konfliktem interesów.
2. 
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:
1)
należy złożyć do:
a)
dyrektora oddziału GDDKiA - w przypadku pracowników świadczących pracę na rzecz oddziału GDDKiA,
b)
Dyrektora Generalnego GDDKiA w przypadku pracowników świadczących pracę na rzecz Centrali GDDKiA,
c)
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - w przypadku Zastępców i Radców Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Dyrektora Generalnego GDDKiA oraz dyrektorów oddziałów GDDKiA;
2)
powinno zawierać:
a)
rodzaj zajęć zarobkowych, które pracownik zamierza podjąć,
b)
termin wykonywania zajęć zarobkowych,
c)
informację, iż podjęcie zajęć zarobkowych nie będzie stanowić konfliktu interesów, kolizji ze świadczeniem pracy na rzecz GDDKiA, albo w inny sposób podważać zaufania do służby cywilnej.
3. 
W przypadku celowego niewykonania przez pracownika GDDKiA zobowiązań określonych w ust. 1 lub zatajenia informacji w zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, pracownik podlega odpowiedzialności, na podstawie obowiązujących przepisów.
§  6. 
W celu zapobiegania i eliminowania możliwości wystąpienia zjawisk korupcyjnych lub konfliktu interesu w GDDKiA pracowników obowiązują następujące zasady postępowania:
1)
przy realizacji zadań w obszarach, o których mowa w § 4, należy stosować zasadę "dwóch par oczu" tak by każde działanie jednego pracownika było weryfikowane przez przełożonego lub innego upoważnionego pracownika;
2)
wszelkie sprawy związane z obsługą kontrahentów lub interesantów, powinny być załatwiane w przydzielonych miejscach pracy pracowników GDDKiA, na właściwych stanowiskach pracy, o ile nie zachodzą uzasadnione okoliczności wyłączające taką możliwość ze względu na rodzaj i termin załatwienia sprawy;
3)
pracownik obowiązany jest niezwłocznie, w formie pisemnej (elektronicznej), zawiadomić kierującego właściwą komórką organizacyjną GDDKiA o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096, z późn. zm.);
4)
w przypadku powzięcia informacji o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w art. 24 ust. 1 Kodeks postępowania administracyjnego, kierujący komórką organizacyjną GDDKiA powinien wyłączyć pracownika z dalszego prowadzenia danej sprawy;
5)
jeżeli okoliczności, o których mowa w art. 24 ust. 1 Kodeks postępowania administracyjnego, dotyczą dyrektora albo zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej GDDKiA, decyzje o wyłączeniu dyrektora albo zastępcy dyrektora z prowadzenia danej sprawy podejmuje Dyrektor Generalny GDDKiA. Pkt 3 i 4 stosuje się odpowiednio;
6)
zakazane jest przyjmowanie przez pracowników, w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych lub świadczeniem pracy, wszelkich korzyści majątkowych, z zastrzeżeniem pkt 7;
7)
za korzyść majątkową nie uznaje się materiałów reklamowych i promocyjnych, w szczególności takich jak: kalendarze, wydawnictwa i materiały informacyjne.
§  7. 
Z zastrzeżeniem przepisów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2, pracownicy nie mogą wykonywać czynności pozostających w sprzeczności z ich obowiązkami, które mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność, w tym w szczególności:
1)
być zatrudnionymi lub wykonywać zajęcia zarobkowe u kontrahentów przy realizacji dostaw, usług lub robót budowlanych na rzecz GDDKiA;
2)
nadzorować wykonywanie lub dokonywać odbiorów dostaw, usług i robót budowlanych w tym dokonywać rozliczeń i zatwierdzać płatności za ich realizację, jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986, z późn. zm.);
3)
udostępniania osobom nieupoważnionym informacji, których ujawnienie naraża na szkodę interes Skarbu Państwa i GDDKiA.
§  8. 
Pracowników, zobowiązuje się do nieujawniania do wiadomości publicznej wszelkich pomysłów, informacji, wiadomości, projektów i know-how uzyskanych w trakcie i w związku ze świadczeniem pracy na rzecz GDDKiA oraz niewykorzystywania ich w jakikolwiek sposób bez pisemnej zgody przełożonego lub osoby reprezentującej zamawiającego.
§  9. 
Traci moc zarządzenie Nr 9 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 6 marca 2012 r. Polityka antykorupcyjna w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
§  10. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2019 r.