Planowanie finansowo-gospodarcze w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2001.3.22

Akt utracił moc
Wersja od: 29 stycznia 2001 r.

ZARZĄDZENIE Nr 7
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 29 stycznia 2001 r.
w sprawie planowania finansowo-gospodarczego w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.

G-0130 p. 382

Na podstawie art. 33, ust. 1 i ust. 3, pkt 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz.U. 00.56.679), a także § 8, ust. 1, pkt 2 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, oraz w związku z § 6 tego Statutu, a także w związku z § 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz.U. nr 134, poz. 692) - zarządzam, co następuje:

§  1.
1.
Coroczne planowanie finansowo-gospodarcze w Lasach Państwowych powinno kończyć się opracowaniem, zatwierdzeniem i wprowadzeniem do stosowania:
1)
planów finansowo-gospodarczych nadleśnictw;
2)
planów finansowo-gospodarczych innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, o których mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy o lasach, zwanych dalej zakładami;
3)
planów finansowo-gospodarczych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych;
4)
planu finansowo-gospodarczego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;
5)
planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych.
2.
Zawartość planów, o których mowa w ust. 1, podano w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§  2.
1.
Plan finansowo-gospodarczy Lasów Państwowych wprowadza się do stosowania aktem wewnętrznym w randze zarządzenia dyrektora generalnego Lasów Państwowych.
2.
Wzór aktu wewnętrznego, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
3.
Wprowadzenie do stosowania planu finansowo-gospodarczego LP poprzedza pobranie opinii Kolegium Lasów Państwowych o jego projekcie, a także wydanie decyzji przez Ministra Środowiska w sprawie określenia wysokości wpłat obciążających działalność nadleśnictw na utrzymanie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych i regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz ustalenia odpisu podstawowego na fundusz leśny - stosownie do uregulowań zawartych w art. 53, ust. 2 i art. 57, ust. 2 ustawy o lasach.
4.
Wzór wystąpienia dyrektora generalnego LP o określenie lub ustalenie parametrów, o których mowa w ust. 3, stanowi załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
5.
Plany finansowo-gospodarcze regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych (cześć I, II - pkt 3.1 oraz część IV), a także zakładów o zasięgu krajowym (część syntetyczna) zatwierdza dyrektor generalny Lasów Państwowych odpowiednio w formie decyzji lub zarządzenia.
6.
Wzory aktów, o których mowa w ust. 5, podano w załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia.
7.
Plany finansowo-gospodarcze regionalnych dyrekcji (całość planu) wprowadzają do stosowania dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych poprzez wydanie zarządzeń.
8.
Plany finansowo-gospodarcze nadleśnictw i zakładów o zasięgu regionalnym (części syntetyczne) zatwierdzają zarządzeniami dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.
9.
Całość planów finansowo-gospodarczych (części syntetyczna i szczegółowa) nadleśnictw i zakładów jest wprowadzana do stosowania zarządzeniami odpowiednio nadleśniczego lub kierownika zakładu LP.
10.
Plan finansowo-gospodarczy Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych zatwierdza i wprowadza do stosowania dyrektor generalny LP, wydając w tej sprawie zarządzenie wg wzoru, podanego w załączniku nr 5 do niniejszego zarządzenia.
§  3.
Z planowaniem finansowo-gospodarczym w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe są związane następujące zadania:

A. Opracowywanie, zatwierdzenie i wprowadzenie do stosowania planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych i jednostek organizacyjnych LP, w tym:

1. Znowelizowanie długoterminowej prognozy sytuacji finansowo-gospodarczej Lasów Państwowych w powiązaniu z przewidywanym poziomem inflacji.

2. Opracowanie modeli matematycznych uzależniających poziom kosztów jednostkowych poszczególnych rodzajów działalności w nadleśnictwach od warunków przyrodniczych i ekonomicznych tej działalności w minionych okresach.

3. Ustalenie makrowskaźników planistycznych, obejmujących oczekiwany poziom cen na drewno oraz spodziewany poziom kosztów jednostkowych działalności administracyjnej i wybranych zadań z obszaru działalności podstawowej, a także:

- kwotę najniższego wynagrodzenia na potrzeby planu wynagrodzeń,

- maksymalną wartość przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia,

- cenę 1 mp grubizny opałowej sosnowej na potrzeby ustalenia ekwiwalentu za deputat opałowy,

- przeciętne wynagrodzenie miesięczne na potrzeby ustalenia kwoty nagród jubileuszowych,

- średnią cenę sprzedaży drewna uzyskanego przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok objęty planowaniem (na potrzeby ustalenia podatku leśnego),

- spodziewane zasilenie LP środkami budżetu państwa oraz środkami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

4. Ustalenie na poziomie nadleśnictw, zakładów LP, regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wykazu zadań do wykonania w zakresie działalności podstawowej, ubocznej, dodatkowej i administracyjnej, a także wstępnego planu kosztów działalności tych jednostek.

5. Sporządzenie na poziomie nadleśnictw wstępnego planu sprzedaży drewna.

6. Zagregowanie w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych, przesłanie do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz przeanalizowanie w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wstępnych planów sprzedaży drewna, m.in. pod kątem:

a)
zgodności z danymi zawartymi w długookresowej prognozie sytuacji finansowo-gospodarczej LP (zgodność ze spodziewanym na dany rok poziomem ceny na drewno),
b)
przystawania ceny średniej do dotychczasowego trendu jej zmian w skali danej regionalnej dyrekcji LP,
c)
informacji o wstępnych wynikach procedowania prowadzonego zgodnie z Zarządzeniem 5A dyrektora generalnego LP z dnia 30.10.2000 r.

7. Ustalenia - w następstwie analizy, o której mowa w pkt 6 - wskaźników cenowych korygujących wstępny plan sprzedaży drewna w poszczególnych regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych.

8. Opracowanie drugiej wersji wstępnego planu sprzedaży drewna w regionalnej dyrekcji LP.

9. Sporządzenie w jednostkach organizacyjnych wstępnego planu wynagrodzeń.

10. Zagregowanie wstępnego planu sprzedaży drewna (druga wersja) oraz wstępnego planu kosztów działalności nadleśnictw do postaci wstępnego druku LPIR-1.

11. Zanalizowanie oraz zagregowanie w regionalnych dyrekcjach LP danych zawartych na drukach LPIR-1 z uwzględnieniem wskaźników cenowych, o których mowa w pkt 7, celem przesłania tak uzyskanych zestawień zbiorczych do Dyrekcji Generalnej LP.

12. Porównanie wielkości finansowo-gospodarczych wynikających ze wstępnych druków LPIR-1 z odpowiednimi parametrami zawartymi w długookresowej prognozie, o której mowa powyżej.

13. Ustalenie dla regionalnych dyrekcji LP wskaźników kosztów jednostkowych działalności administracyjnej oraz kosztów jednostkowych wybranych zadań w ramach działalności podstawowej w nadleśnictwach.

14. Ustalenie przypisu środków na wynagrodzenia (wraz z pochodnymi) do planu wynagrodzeń pracowników na stanowiskach nierobotniczych w nadleśnictwach skupionych w poszczególnych regionalnych dyrekcjach LP z uwzględnieniem efektu eliminowania dysproporcji płacowych występujących pomiędzy poszczególnymi regionalnymi dyrekcjami LP.

15. Ustalenie ostatecznych wartości makrowskaźników kosztowych do przyjęcia w planach finansowo-gospodarczych jednostek organizacyjnych skupionych w poszczególnych regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych.

16. Ustalenie przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych makrowskaźników i innych wytycznych dla poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych skupionych w poszczególnych regionalnych dyrekcjach LP.

17. Opracowanie w jednostkach organizacyjnych LP ostatecznych wersji druków LPIR-1 (nadleśnictwa) i tabel syntetycznych (nadleśnictwa i zakłady), przesłanie materiałów zbiorczych wraz z tabelami planistycznymi biur regionalnych dyrekcji LP do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

18. Opracowanie, zatwierdzenie i wprowadzenie do stosowania planów finansowo-gospodarczych Lasów Państwowych, Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, nadleśnictw i zakładów.

B. Uruchamianie rezerw planowych i zadań do realizacji z ponadplanowych środków finansowych.

C. Sporządzenie, zestawienie przez regionalne dyrekcje Lasów Państwowych i przesłanie do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych druków LPIR-1 - wynikowych (sprawozdawczych z wykonania planów finansowo-gospodarczych nadleśnictw).

D. Przeprowadzenie procedur ustalających wartość nie wykonanych zadań rzeczowych z zakresu działalności podstawowej nadleśnictw oraz oceny wyniku nadleśnictw uzyskanego w odniesieniu do działalności podstawowej i administracyjnej.

Znowelizowanie długoterminowej prognozy sytuacji finansowo-gospodarczej Lasów Państwowych w powiązaniu z przewidywanym poziomem inflacji

§  4.
1.
Długookresowa prognoza sytuacji finansowo-gospodarczej Lasów Państwowych, stanowiąc podstawowy dokument sygnalizujący konieczność podejmowania przez Lasy Państwowe określonych działań zapobiegających utracie zdolności do samofinansowania przez tę jednostkę swojej działalności, powinna podlegać nieustannej weryfikacji - tak, aby pod koniec prac planistycznych na dany rok stanowiła opracowanie o możliwie największej aktualności.
2.
Sposób weryfikacji, o której mowa w ust. 1, scharakteryzowano ogólnie w załączniku nr 6 do niniejszego zarządzenia.
3.
Szczegółowa procedura aktualizacji prognozy, o której mowa w ust. 1, będzie przedmiotem odrębnego opracowania.
§  5.
Za aktualizowanie (konserwowanie) prognozy sytuacji finansowo-gospodarczej są odpowiedzialni kierownicy właściwych komórek organizacyjnych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych - stosownie do podziału zadań, dokonanego w Regulaminie Organizacyjnym Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.
§  6.
W miarę postępu prac nad nowelizacją prognozy sytuacji finansowo-gospodarczej Lasów Państwowych, dyrektor generalny Lasów Państwowych w formie decyzji upublicznia okresowo tę prognozę - nie rzadziej niż dwa razy do roku.

Opracowanie modeli matematycznych uzależniających poziom kosztów jednostkowych poszczególnych rodzajów działalności w nadleśnictwach od warunków przyrodniczych i ekonomicznych tej działalności w minionych okresach

§  7.
1.
Corocznie, po przesłaniu z regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych druków sprawozdawczych LPIR-1, w wydziale Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwym w sprawach planowania są opracowywane modele matematyczne, ukazujące zależność pomiędzy kosztami jednostkowymi:
a)
funkcjonowania Służby Leśnej w nadleśnictwach,
b)
działalności w pozostałej sferze administracyjnej,
c)
wybranych obszarów działalności podstawowej a wskaźnikami charakteryzującymi przyrodnicze i ekonomiczne warunki działalności administracyjnej i podstawowej nadleśnictwa.
2.
Modele, o których mowa w ust. 1, ze względów czasowych uzyskiwania sprawozdań LPIR-1 dotyczą roku zaprzeszłego w stosunku do roku objętego planowaniem finansowo-gospodarczym (np. dla planowania w roku 2000 mają zastosowanie modele matematyczne odzwierciedlające prawidłowości występujące w roku 1998) i są tworzone metodą regresji wielokrotnej, a gdy ta okazuje się zawodna - metodą statystyczną analizy skupień.
§  8.
Modele, o których mowa w § 7, mają odpowiednie zastosowanie przy weryfikacji wyniku finansowego jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, a z punktu widzenia procesu planistycznego służą do ustalania makrowskaźników kosztów jednostkowych funkcjonowania nadleśnictw skupionych w poszczególnych regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych - w sposób scharakteryzowany w dalszej części niniejszego zarządzenia.
§  9.
Wyniki prac nad modelowaniem matematycznym kosztów jednostkowych funkcjonowania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w obszarze administracyjnym i w wybranych obszarach działalności podstawowej są upubliczniane w formie decyzji dyrektora generalnego Lasów Państwowych.

Ustalenie makrowskaźników planistycznych;

sporządzenie na poziomie nadleśnictw wstępnego planu sprzedaży drewna;

zagregowanie w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych, przesłanie do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz zanalizowanie w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wstępnych planów sprzedaży drewna;

ustalenie wskaźników cenowych korygujących wstępny plan sprzedaży drewna w poszczególnych regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych;

opracowanie drugiej wersji wstępnego planu sprzedaży drewna w regionalnej dyrekcji LP;

porównanie wielkości finansowo-gospodarczych wynikających ze wstępnych druków LPIR-1 z odpowiednimi parametrami zawartymi w długookresowej prognozie finansowo-gospodarczej; ustalenie dla regionalnych dyrekcji LP wskaźników kosztów jednostkowych działalności administracyjnej oraz wybranych zadań w ramach działalności podstawowej w nadleśnictwach

§  10.
1.
Spodziewany poziom cen na drewno na potrzeby planowania finansowo-gospodarczego w Lasach Państwowych jest ustalany w wydziale DGLP właściwym w sprawach planowania w następstwie niżej wymienionych czynności, następujących po opracowaniu wstępnego planu sprzedaży drewna, o którym mowa w Zarządzeniu nr 5A dyrektora generalnego Lasów Państwowych z roku 2000:
1)
dla każdej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych jest wyprowadzana linia trendu zmiany przeciętnej ceny drewna w nadleśnictwach w funkcji czasu;
2)
dla każdej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych są ustalane prawidłowości zmian w czasie (zmiany z roku na rok) udziału poszczególnych klas jakościowo-wymiarowych drewna w ogólnym pozyskaniu drewna;
3)
na podstawie linii trendu, o której mowa w punkcie 1, ekstrapolowana jest cena 1 m3 drewna w roku objętym planowaniem finansowo-gospodarczym;
4)
na podstawie trendów, o których mowa w punkcie 2, z użyciem formuły: (teoretyczny udział danej klasy jakościowo-wymiarowej w pozyskaniu drewna x planowane pozyskanie drewna ogółem x cena na daną klasę jakościowo-wymiarową osiągnięta w ciągu trzech kwartałów roku poprzedzającego rok planistyczny) obliczany jest spodziewany przychód ze sprzedaży drewna danej klasy jakościowo-wymiarowej, a w efekcie z sumy takich przychodów cząstkowych - spodziewany przychód drewna ogółem ze sprzedaży drewna;
5)
po podzieleniu spodziewanego przychodu, o którym mowa w punkcie 4, przez planowane pozyskanie drewna - ustalana jest cena 1 m3 drewna, jaką na poziomie nadleśnictw powinny uzyskać poszczególne regionalne dyrekcje Lasów Państwowych przy założeniu utrzymania cen na drewno z pierwszych trzech kwartałów roku poprzedzającego rok objęty planem finansowo-gospodarczym, a także osiągnięcia struktury pozyskania, wyprowadzonej metodą trendu;
6)
cena drewna, spodziewana do osiągnięcia ze sprzedaży drewna w nadleśnictwach poszczególnych regionalnych dyrekcji LP w roku objętym planowaniem finansowo-gospodarczym, będąca średnią ważoną ceny, o której mowa w punkcie 3 i 5, jest następnie poddawana analizie eksperckiej na poziomie poszczególnych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, a następnie dyskutowana podczas jednej z centralnych narad planistycznych;
7)
kolejny etap prac nad ceną 1 m3 drewna do przyjęcia do planu następuje po pierwszej fazie procedur, prowadzonych w trybie Zarządzenia 5A dyrektora generalnego Lasów Państwowych z roku 2000; w tym celu zbierane są meldunki o wynikach procedur przetargowych w układzie stanowiącym załącznik nr 7 do niniejszego zarządzenia;
8)
meldunki, o których mowa w punkcie 7, są traktowane jako dane wskaźnikowe przy wnioskowaniu o cenach, jakich należy oczekiwać w roku planistycznym z pierwszej fazy przetargów; analizy, umożliwiające takie wnioskowanie, przeprowadza wydział DGLP właściwy w sprawach planowania, biorąc za podstawę wieloletnie prawidłowości kształtowania się cen w poszczególnych regionalnych dyrekcjach LP w ciągu roku;
9)
cena 1 m3 drewna do przyjęcia do drugiej wersji planu sprzedaży drewna oraz do umieszczenia w pierwszej wersji druku LPIR-1 jest ostatecznie wyprowadzana na podstawie następującej kalkulacji (tabela):
RDLPCena 1 m3 z trendu zmian ceny średniejCena 1 m3 z trendu zmian struktury pozyskaniaCena 1 m3 z 1. fazy przetargówCena 1 m3 - ważonaPlan sprzedaży (tys. m3)Spodziewane przychody ze sprzedaży drewna

(k.6 x k.5)

Przychód LP wg wieloletniej prognozySpodziewany przychód ze sprzedaży drewna po korekcie

(kol. 8, wiersz 18/ suma k.7 x k.7)

Cena 1 m3 do planu

(do dyskusji podczas narady planistycznej) (k.9/k.6)

12345678910
1.X
2.X
3.X
4.X
5.X
6.X
.
.
16.X
17.X
Rm
2.
Różnica pomiędzy ceną drewna, przyjętą dla danej regionalnej dyrekcji LP do planu finansowo-gospodarczego LP, w ramach postępowania scharakteryzowanego w punktach od 1 do 9, a ceną faktycznie uzyskaną jest traktowana jako efekt dobrego marketingu, zaś wynik finansowy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych z tego tytułu jest uznawany za "prawidłowy" na etapie jego weryfikacji przeprowadzanej w trybie stosownego, niżej przywołanego zarządzenia dyrektora generalnego LP.
3.
Wyniki analiz, prowadzących do ustalenia spodziewanej ceny 1 m3 drewna, o których mowa w ust. 1, pkt 6, jest upubliczniana w formie decyzji dyrektora generalnego LP; w formie decyzji są też upubliczniane analizy prowadzące do prognozowania ceny 1 m3 drewna na podstawie wstępnej fazy przetargów oraz ceny 1 m3 drewna do przyjęcia w planowaniu finansowo-gospodarczym.
§  11.
1.
Spodziewany poziom kosztów jednostkowych działalności administracyjnej oraz wybranych obszarów działalności podstawowej jest ustalany na podstawie następującej kalkulacji (tabela):
RDLPKoszt jednostkowy działalnościMiano kosztuKosztKosztSpodziewany
Koszt jedn. modelowy skorygowany o inflacjęKoszt jedn. z Koszt jedn. zeKoszt jednostkowyjednostkowegodziałalności przy danymdziałalności wedługkoszt jednostkowy
199719981999Itd.linii trenduwstępnej wersji druku LPIR-1jako średnia ważonakoszcie jednostkowym (k. 8 x k. 9)długookresowej prognozy[(k.11 wiersz 18/ suma k. 10 x x k. 10)/k. 9]
123456789101112
1.X
2.x
.
.
17.X
Rm
2.
Koszty jednostkowe działalności, ustalone według algorytmu, o którym mowa w ust. 1, są poddawane dyskusji na kolejnych centralnych naradach planistycznych z uwzględnieniem m.in. następujących kwestii:
1)
korekty kosztów jednostkowych ze względu na przypis środków na wynagrodzenia do danej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, związany z wyrównywaniem dysproporcji płacowych;
2)
korekty kosztów jednostkowych ze względu na potrzeby w zakresie remontów infrastruktury administracyjnej;
3)
korekty kosztów jednostkowych ze względu na szczególne uwarunkowania działalności danej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych;
4)
korekty kosztów jednostkowych ze względu na potrzebę stworzenia podstaw tendencji rozwojowych w sferze kontraktowego wykonawstwa zadań w leśnictwie;
5)
korekty kosztów jednostkowych ze względu na ogólną spodziewaną sytuację finansową Lasów Państwowych.
3.
Każda modyfikacja kosztów jednostkowych, rozpatrywana w ramach dyskusji, o której mowa w ust. 2, powinna być odnoszona do długookresowej prognozy sytuacji finansowo-gospodarczej Lasów Państwowych dla zbadania oddziaływania takiej modyfikacji na zdolność Lasów Państwowych do uzyskiwania nadwyżek finansowych w bliższej i dalszej perspektywie czasowej.
4.
Koszty jednostkowe działalności Lasów Państwowych, przyjęte do planowania finansowo-gospodarczego, podlegają opublikowaniu w "Biuletynie Informacyjnym Lasów Państwowych" w formie decyzji dyrektora generalnego Lasów Państwowych.
§  12.
1.
Wydział właściwy w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w sprawach planowania ustala na podstawie sprawozdawczości powszechnej, zapisów w aktach prawnych oraz sprawozdawczości wewnętrznej, a także na podstawie innych źródeł informacji, następujące inne makrowskaźniki planistyczne:

- kwotę najniższego wynagrodzenia na potrzeby planu wynagrodzeń,

- maksymalną wartość przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia,

- cenę 1 mp grubizny opałowej sosnowej na potrzeby ustalenia ekwiwalentu za deputat opałowy,

- przeciętne wynagrodzenie miesięczne na potrzeby ustalenia kwoty nagród jubileuszowych,

- średnią cenę sprzedaży drewna uzyskaną przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok objęty planowaniem (na potrzeby ustalenia podatku leśnego),

- spodziewane zasilenie LP środkami budżetu państwa oraz środkami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

2.
Makrowskaźniki, o których mowa w ust. 1, są publikowane w "Biuletynie Informacyjnym Lasów Państwowych" w formie decyzji dyrektora generalnego Lasów Państwowych.

Ustalenie na poziomie nadleśnictw, zakładów LP, regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wykazu zadań do wykonania w zakresie działalności podstawowej, ubocznej, dodatkowej i administracyjnej, a także wstępnego planu kosztów działalności tych jednostek

§  13.
1.
Za pierwszy etap planowania finansowo-gospodarczego na poziomie nadleśnictw należy traktować wykonywanie szacunków brakarskich, tj. prowadzenie prac, mających za przedmiot ustalanie ilości drewna, z uwzględnieniem jego klasyfikacji gatunkowej i jakościowo-wymiarowej, jakie w ramach rębnego i przedrębnego użytkowania lasu planuje się pozyskać w nadleśnictwie w danym roku gospodarczym.
2.
Typowanie drzewostanów do objęcia szacunkami brakarskimi, przetwarzanie danych z terenowych prac w ramach szacunków brakarskich, sporządzanie ostatecznej listy drzewostanów przewidywanych do użytkowania głównego, a w końcu sporządzanie planu pozyskania drewna na dany rok gospodarczy podlega wspomaganiu przez System Informatyczny Lasów Państwowych (SILP). Odrębna instrukcja użytkownika SILP omawia szczegółowy sposób wykorzystywania SILP w procesie sporządzania szacunków brakarskich i planu pozyskania drewna.
3.
Poczynając od roku 2001, w kolejnych nadleśnictwach proces sporządzania szacunków brakarskich będzie dodatkowo wspomagany przez użycie programów matematycznych, umieszczonych w rejestratorach leśniczego i służących do bezpośredniego wprowadzania na nośniki magnetyczne (celem eksportu do serwerów w nadleśnictwach) informacji o pierśnicach drzew, ich wysokościach na potrzeby sporządzania krzywych wysokości, a także klasyfikacji jakościowo-wymiarowej drzew.
4.
Kolejnym etapem prac planistycznych na poziomie nadleśnictwa jest sporządzenie wstępnego rejestru pozostałych zadań gospodarczych (tj. innych niż pozyskanie drewna) i administracyjnych do podjęcia w danym roku gospodarczym, który to rejestr, z uwzględnieniem szczegółowej klasyfikacji działalności administracyjnej, podstawowej, ubocznej i dodatkowej, powinien być sporządzany z uwzględnieniem:
1)
zaleceń gospodarczych wynikających z planów urządzenia lasu nadleśnictwa;
2)
spostrzeżeń gospodarczych (takich, jak: ewidencja luk, ewidencja odnowień naturalnych, inwentaryzacja zwierzyny i szkód czynionych przez nią w drzewostanach, ocena udatności upraw, rejestr potrzeby przeprowadzenia zabiegów pielęgnacyjnych w poszczególnych drzewostanach itp.), prowadzonych głównie przez leśniczych, a także inne służy nadleśnictwa w okresach poprzedzających planowanie finansowo-gospodarcze;
3)
wyników analiz i ekspertyz, zlecanych przez nadleśnictwo (np. analiz glebowych w szkółkach, ekspertyz postępowania w ramach likwidacji skutków klęsk żywiołowych itp.);
4)
wyników corocznej inwentaryzacji zagrożenia lasu ze strony czynników biotycznych;
5)
wyników okresowej inwentaryzacji i analizy potrzeb w zakresie prac remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych;
6)
rejestru zadań do wykonania w obszarze działalności administracyjnej, z uwzględnieniem:
a)
obowiązków nałożonych na nadleśnictwo z mocy przepisów prawa o charakterze ogólnym i z mocy aktów reglamentacji wewnętrznej,
b)
zadań wynikających ze spraw bieżących, wszczętych lub przewidywanych do wszczęcia w nadleśnictwie w danym roku gospodarczym,
c)
decyzji własnych nadleśniczego.
5.
Podstawowe informacje do otwartego wykazu zadań gospodarczych, o których mowa w ust. 4, dostarczają leśniczowie w trybie wniosków do szczegółowego planu finansowo-gospodarczego nadleśnictwa (zwanych dalej wnioskami gospodarczymi), w których podaje się miejsce wykonania zadania (adres leśny, tj. najczęściej wydzielenie drzewostanowe), szczegółowe czynności do wykonania w ramach danego zadania, czasochłonność realizacji poszczególnych czynności i całego zadania, inne dane, niezbędne do oszacowania przewidywanego kosztu realizacji zadania.
6.
Poczynając od planu finansowo-gospodarczego dla roku 2002, wnioski gospodarcze będą sporządzane przy istotnym wspomaganiu ze strony specjalnego programu informatycznego, umieszczonego w rejestratorze leśniczego - w pierwszej kolejności do rejestratora leśniczego będą eksportowane z SILP, z uwzględnieniem pilności, informacje o zadaniach gospodarczych do wykonania w leśnictwie według zapisów w planie urządzenia lasu, a także w świetle wyników corocznej inwentaryzacji zagrożenia lasu ze strony czynników biotycznych; wstępne rozpoznanie zadań gospodarczych do wykonania w obrębie leśnictwa będzie uzupełniane odpowiednim uszeregowaniem spostrzeżeń gospodarczych, o których mowa w ust. 4; do obowiązków leśniczego należeć będzie:
1)
dokonanie lustracji terenowej drzewostanów, gdzie w ww. trybie odnotowana będzie potrzeba przeprowadzenia określonych prac, pod kątem oszacowania, rozpoznania i odnotowania w rejestratorze: szacunkowej czasochłonności prac, rzeczywistej ich pilności, faktycznych czynności do wykonania, innych istotnych elementów rzutujących na zakres oraz koszty realizacji zadań w danym drzewostanie;
2)
dopisanie w rejestratorze nowych, pilnych pozycji zadaniowych (tj. nie ujętych w wyżej wymienionych informacjach wstępnych /sygnalnych/), a następnie ich scharakteryzowanie pod względem rzeczowym i finansowym.
7.
Dane z wniosków gospodarczych przygotowanych przez leśniczych są umieszczane w systemie informatycznym nadleśnictwa jako element wyżej wymienionego otwartego wykazu zadań gospodarczych i administracyjnych; dodatkowo wykaz ten jest z poziomu biura nadleśnictwa uzupełniany o rejestr zadań ustalony na podstawie źródeł, o których mowa w ust. 4, pkt 3, 5 i 6; otwarty wykaz zadań gospodarczych i administracyjnych stanowi następnie podstawę do ustalenia dla nadleśnictwa wstępnego planu kosztów (w tym kosztów pozyskania drewna) i nakładów inwestycyjnych; wstępny plan kosztów i nakładów powinien mieć następującą strukturę danych:
Lp.Adres zadaniaWyszczególnienie zadania i czynnościCharakterystyka istotnych warunków wykonania zadaniaStopień pilnościIlość jednostek miaryKalkulacja kosztów
8.
Kalkulacja kosztów, o której mowa w ust. 7, powinna być prowadzona z uwzględnieniem:
a)
opracowanej przez nadleśniczego tabeli lokalnych kosztów jednostkowych działalności gospodarczej z uwzględnieniem inflacji;
b)
lokalnych tabel czasochłonności prac oraz spodziewanej stawki godzinowej;
c)
normatywów zużycia materiałów, energii i pracy sprzętu w połączeniu z cenami jednostkowymi materiałów, energii i pracy sprzętu;
d)
procedur kosztorysowych, obowiązujących przy planowaniu inwestycji;
e)
wyników negocjacji i przetargów, prowadzonych z zakładami usług leśnych - w miarę ich prowadzenia;
f)
rozpoznania rynku i analiz własnych nadleśniczych.
9.
Wspomaganie budowy wstępnego planu kosztów nadleśnictwa przez SILP będzie przedmiotem odrębnej instrukcji użytkownika.
10.
Ustalanie wstępnego planu kosztów i nakładów w zakładach LP, biurach regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych powinno przebiegać odpowiednio do toku postępowania w tym zakresie w nadleśnictwach.

Sporządzenie w jednostkach organizacyjnych wstępnego planu wynagrodzeń

§  14.
1.
Wstępny plan wynagrodzeń należy sporządzać w układzie druku LPIO-6, przyjmując m.in.:
a)
wskaźnik p.m.w. na poziomie określonym w normującym tę sprawę akcie prawnym;
b)
skutki przeszeregowań i innych trwałych decyzji płacowych, zaistniałych w roku poprzedzającym rok planistyczny;
c)
przewidywane skutki wypłat nagród jubileuszowych;
d)
przewidywane skutki innych świadczeń, wynikających np. z PUZP.
2.
W odniesieniu do pracowników na stanowiskach nierobotniczych - wstępny plan wynagrodzeń wraz z pochodnymi od wynagrodzeń powinien być wykorzystywany do planowania we wstępnej wersji druku LPIR-1 kosztów osobowych utrzymania Służby Leśnej i pracowników na stanowiskach nierobotniczych poza Służbą Leśną; tak rozumiane wstępne koszty osobowe utrzymania Służby Leśnej i utrzymania pracowników na stanowiskach nierobotniczych poza Służbą Leśną, powiększone o inne przewidywane wstępnie koszty utrzymania pracowników na stanowiskach nierobotniczych, o których mowa w planie kont LP (koszty utrzymania samochodów służbowych, koszty remontów infrastruktury administracyjnej, koszty delegacji itp.) należy traktować jako wstępne koszty utrzymania Służby Leśnej i pracowników nierobotniczych poza Służbą Leśną.

Zagregowanie planu sprzedaży drewna (druga wersja) oraz wstępnego planu kosztów działalności nadleśnictw do postaci wstępnego druku LPIR-1

§  15.
1.
Wskaźniki cenowe, ustalane w trybie, o którym mowa w § 10, wstępny plan kosztów i nakładów, o którym mowa w § 13, a także wstępny plan kosztów utrzymania pracowników na stanowiskach nierobotniczych stanowią podstawę do opracowania w nadleśnictwie wstępnych wersji druków LPIR-1.
2.
Dane, zawarte we wstępnych wersjach druku LPIR-1, po zagregowaniu w RDLP są przesyłane do DGLP celem poddania analizom i uwzględnienia dla ustalenia ostatecznych wartości kosztów jednostkowych działalności, o których mowa w § 11.
3.
Wraz ze wstępnymi wersjami druków LPIR-1 - do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych przesyłane są zestawienia zapotrzebowania na środki funduszu leśnego do wydatkowania w ramach wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.

Ustalenie przypisu środków na wynagrodzenia (wraz z pochodnymi) do planu wynagrodzeń pracowników na stanowiskach nierobotniczych w nadleśnictwach skupionych w poszczególnych regionalnych dyrekcjach LP z uwzględnieniem efektu eliminowania dysproporcji placowych występujących pomiędzy poszczególnymi regionalnymi dyrekcjami LP

§  16.
1.
Dla usuwania dysproporcji występujących między regionalnymi dyrekcjami LP na poziomie nadleśnictwa pod względem kształtowania się wynagrodzeń - regionalne dyrekcje Lasów Państwowych przesyłają do Dyrekcji Generalnej LP dane o zatrudnieniu wg kategorii zaszeregowania, stażu pracy i dodatków funkcyjnych w Służbie Leśnej nadleśnictw według stanu na koniec roku poprzedzającego rok gospodarczy.
2.
Na podstawie danych, o których mowa w ust. 1, a także m.in. na podstawie:
a)
danych sprawozdawczych o wynagrodzeniach w roku poprzedzającym rok objęty planowaniem finansowo-gospodarczym;
b)
przewidywanego kształtowania się kwoty najniższego wynagrodzenia, ustalonego w ramach tzw. komisji trójstronnej;
c)
przewidywanej wartości maksymalnego przyrostu p.m.w. do wynegocjowania z partnerami związkowymi w trybie wynikającym ze stosownego zarządzenia dyrektora generalnego Lasów Państwowych;
d)
przewidywanych terminów i kwot nagród uznaniowych do udzielenia pracownikom Lasów Państwowych w ciągu roku gospodarczego;
e)
danych zawartych we wstępnych planach wynagrodzeń, o których mowa w § 14 -

- do poszczególnych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych jest ustalany przypis środków na wynagrodzenia pracownicze w nadleśnictwach.

3.
Przypis, o którym mowa w ust. 2, ustalany jest w wysokości nie powodującej przyrostu kosztów jednostkowych działalności administracyjnej w wysokości zagrażającej utrzymaniu efektu nadwyżkowości finansowej Lasów Państwowych.
4.
Szczegółowy sposób ustalania przypisu do wstępnego planu wynagrodzeń jest przedmiotem odrębnego opracowania.

Uregulowania końcowe

§  17.
1.
Wskaźniki cenowe, o których mowa w § 10, ust. 1, pkt 9, koszty jednostkowe działalności, o których mowa w § 11, ust. 4 (uwzględniające przypis środków na wynagrodzenia, o którym mowa w § 16), a także limity wydatków z funduszu leśnego na wspólne przedsięwzięcia inwestycyjne przyjmuje się za podstawę do sporządzenia ostatecznych wersji druków LPIR-1 oraz tabel planistycznych, o których mowa w § 1, ust. 2.
2.
Na podstawie ostatecznych druków LPIR-1 i wymienionych w ust. 1 tabel planistycznych sporządza się projekt planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych.
3.
Dane zawarte w planie finansowo-gospodarczym stanowią podstawę do opracowania planów finansowo-gospodarczych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.
4.
Dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych według procedur przez siebie ustalonych dokonują reglamentacji wskaźników cenowych, kosztów jednostkowych i limitów wydatków inwestycyjnych do poszczególnych nadleśnictw.
5.
Wskaźniki reglamentacyjne, o których mowa w ust. 4, stanowią podstawę do zmian we wstępnym planie kosztów i nakładów nadleśnictwa, który po tych zmianach staje się szczegółowym planem kosztów i nakładów nadleśnictwa, stanowiącym część składową SILP na poziomie nadleśnictwa.
6.
W razie realizacji w nadleśnictwie zadań z rezerw planowych lub/oraz ze środków ponadplanowych - zadania te są utrwalane w SILP pod nowymi tytułami zadaniowymi (pod wspólnym hasłem zadania realizowane z rezerw celowych lub środków ponadplanowych).
§  18.
1.
Szczegółowy tryb planowania finansowo-gospodarczego w DGLP jest przedmiotem odrębnego uregulowania.
2.
Plan wydatków funduszu leśnego, opracowywany w trybie, o którym mowa w ust. 1, jest tematem jednej z centralnych narad planistycznych.
§  19.
Harmonogram realizacji poszczególnych etapów planowania finansowo-gospodarczego w Lasach Państwowych każdorazowo stanowi przedmiot decyzji dyrektora generalnego Lasów Państwowych.
§  20.
1.
Plany finansowo-gospodarcze Lasów Państwowych, Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, nadleśnictw oraz zakładów w ciągu roku gospodarczego nie podlegają korektom.
2.
W razie potrzeby jednostki organizacyjne LP w trybie zawartym w Zarządzeniu nr 49 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 11 maja 1999 r. mogą występować o przydział środków rezerwowych lub pochodzących z ponadplanowych przychodów funduszu leśnego na realizację zadań administracyjnych, gospodarczych i rozwojowych.
3.
Realizacja zadań planowych w nadleśnictwach podlega corocznej weryfikacji w trybie zawartym w Zarządzeniu nr 24 dyrektora generalnego z dnia 22.05.1998 roku (tekst jednolity wprowadzony Zarządzeniem nr 53 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 27.10.1998 r.).
§  21.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i w zakresie ustalonym przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych w trybie operacyjnym ma zastosowanie do planowania finansowo-gospodarczego na potrzeby roku 2001.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

A.

CZĘŚCI SKŁADOWE

planu finansowo-gospodarczego nadleśnictwa

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ZARZĄDZENIE NR .........

DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH

z dnia .........

w sprawie wprowadzenia planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych.

znak spr.: .........

Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. nr 101, poz. 444 z późn. zm.), w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, nadanego Zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r., zarządzam, co następuje:

§  1.
Wprowadzam do stosowania plan finansowo-gospodarczy Lasów Państwowych stanowiący załączniki nr 1, 2 i 3 do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Za integralną składową planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych, o którym mowa w § 1 (obok opracowania zasadniczego - zał. 1), należy uważać:

- plany regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, o których mowa w § 6, ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (zał. 2),

- plan Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (zał. 3),

- plany zakładów o zasięgu ogólnokrajowym (zał. 4).

§  3.
1.
W terminie do ......... dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych zatwierdzą zarządzeniem plany nadleśnictw i zakładów, o których mowa w § 6, ust. 2, zobowiązując w tym zarządzeniu nadleśniczych i dyrektorów podległych zakładów do opracowania i wprowadzenia zarządzeniem planów własnych nadleśnictw i zakładów.
2.
W terminie do ......... dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych opracują i wprowadzą zarządzeniem do stosowania plany finansowo-gospodarcze regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, o których mowa w § 6, ust. 2 ww. rozporządzenia.
3.
W terminie do ......... dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych prześlą do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w formie zapisu na dyskietce i wydruków LPIR-1 (plan) w układzie nadleśnictw.
§  4.
W formie załączników do niniejszego zarządzenia przekazuje się:

1. Opinię Kolegium Lasów Państwowych z dnia 19 kwietnia 2000 r. w sprawie "Planu finansowo-gospodarczego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na rok 2000" (zał. 5).

2. Wystąpienie do Ministra Środowiska z dnia 21.04.2000 r. o określenie wysokości wpłat na utrzymanie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, a także o ustalenie odpisu podstawowego w roku 2000 na fundusz leśny (zał. 6).

3. Decyzję Ministra Środowiska z dnia 27 kwietnia 2000 roku w sprawie jak w pkt 2 (zał. 7).

§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązywania parametrów planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych od 1 stycznia.....

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Pan

MINISTER ŚRODOWISKA

Sprawa: wniosek o określenie wysokości obciążeń nadleśnictw dla pokrycia kosztów utrzymania Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz dyrekcji regionalnych Lasów Państwowych i ustalenie wielkości odpisu podstawowego na fundusz leśny

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 53 oraz 57 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. nr 101, poz. 444 z późn. zm.) zwracam się do Pana Ministra z prośbą:

1. O określenie wysokości wpłat na utrzymanie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz dyrekcji regionalnych Lasów Państwowych obciążających koszty nadleśnictw, o jakich mowa w art. 53, ust. 1 ustawy o lasach, na poziomie 115.000 tys. PLN.

2. O ustalenie odpisu podstawowego na fundusz leśny, o którym mowa w art. 57, ust. 2 ustawy o lasach, na poziomie 14,8% planowanych w roku 2000 przychodów ze sprzedaży drewna.

UZASADNIENIE

Postulowany poziom wpłat nadleśnictw zapewni pokrycie niżej wyszczególnionych, następujących planowanych kosztów utrzymania jednostek nadrzędnych Lasów Państwowych:

Lp.Wyszczególnienie jednostki lub komórki organizacyjnejKwota wpłat nadleśnictw (tys. PLN)
1.Biuro Dyrekcji Generalnej LP
2.Zespoły Ochrony Lasu
3.Regiony Inspekcyjne Inspekcji LP
4.Biura regionalnych dyrekcji LP
RAZEM
5.Rezerwa dyrektora generalnego
6.OGÓŁEM

Przewidywane przychody na pokrycie działalności podstawowej i pozainwestycyjnej działalności administracyjnej osiągną w nadleśnictwach następujące wartości:

Lp.Tytuł przychodu lub wpływuKwota przychodu lub wpływu (tys. PLN)
1.Planowane przychody ze sprzedaży drewna
2.Środki budżetu Państwa na zadania zlecone
3.Środki NFOŚiGW
4.Pozostałe przychody z działaln. podst. i administr.
RAZEM

Przewidywane obciążenie nadleśnictw z tytułu utrzymania jednostek nadrzędnych LP stanowić zatem będą: ......... przewidywanych przychodów nadleśnictw, pokrywających koszty działalności podstawowej i pozainwestycyjnej działalności administracyjnej.

Będzie to wskaźnik o .. % niższy niż zaplanowany na ......... rok.

Zgodnie z § 21 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz.U. nr 134, poz. 692) - odpis podstawowy na fundusz leśny jest ustalony wskaźnikiem procentowym "w stosunku do planowanych przychodów ze sprzedaży drewna" na podstawie planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych "przedstawianego w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych".

Zaopiniowany (zał. 1) przez Kolegium Lasów Państwowych projekt "Planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych" załącza się do niniejszego wniosku.

Wnioskowany odpis podstawowy funduszu leśnego jest określony na poziomie planowanym w ......... roku.

Szczegółowy plan funduszu leśnego na ......... rok stanowi część III projektu "Planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych", załączonego do niniejszego pisma.

Mając na uwadze przedstawione uzasadnienie, proszę, jak na wstępie.

Zał. szt. 1

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

DECYZJA NR .........

DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH

z dnia .........

w sprawie zatwierdzenia planu finansowo-gospodarczego Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych

w ..........

znak spr.: .........

Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. nr 101, poz. 444 z późn. zm.), a także § 6, ust. 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz.U. nr 134, poz. 692), w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18.05.1994 r. - ustalam, co następuje:

§  1.
Zatwierdzam plan finansowo-gospodarczy Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w ......... dla roku ........., obejmujący:

1. Tabelę przychodów, kosztów i przewidywanego wyniku (zał. 1).

2. Tabelę obciążeń funduszu leśnego z tytułu prac w zakresie urządzania lasu (zał. 1b).

3. Tabelę nakładów inwestycyjnych i źródeł ich pokrycia (zał. 2).

4. Tabelę planowanego zatrudnienia i wynagrodzeń (zał. 3).

5. Tabelę wybranych zadań rzeczowych (zał. 4).

6. Tabelę planu biura RDLP oraz Regionu Inspekcyjnego i ZOL-u (zał. 5).

7. Tabelę rozrachunków wewnątrzbranżowych (zał. 6).

§  2.
Dane, o których mowa w § 1, powinny być podstawą opracowania planu, o których mowa w § 6, ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązywania od .........

ZARZĄDZENIE NR .........

DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH

z dnia .........

w sprawie zatwierdzenia planów

zakładów o zasięgu ogólnokrajowym.

znak: .........

Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. nr 101, poz. 444 z późn. zm.), w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, nadanego Zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r., zarządzam, co następuje:

§  1.
Zatwierdzam plan finansowo-gospodarczy zakładów Lasów Państwowych o zasięgu ogólnokrajowym:
1)
.........
§  2.
1.
Plan przychodów, kosztów i wyniku stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2.
Plan nakładów inwestycyjnych i źródeł ich pokrycia stanowi załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
3.
Plan zatrudnienia i wynagrodzeń stanowi załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązywania od ......

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

ZARZĄDZENIE NR .........

DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH

z dnia .........

w sprawie zatwierdzenia i wprowadzenia planu

finansowo-gospodarczego

Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych

znak: .........

Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. nr 101, poz. 444 z późn. zm.), w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, nadanego Zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r., zarządzam, co następuje:

§  1.
Zatwierdzam i wprowadzam do stosowania plan finansowo-gospodarczy Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Integralną składową planu finansowo-gospodarczego, o którym mowa w § 1, stanowią, zamieszczone w części VI, plany zakładów Lasów Państwowych o zasięgu krajowym, zatwierdzone przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych:
1)
.........
2)
.........
3)
.........
4)
.........
§  3.
Dyrektorzy zakładów, o których mowa w § 2, w terminie do ......... opracują i swoimi zarządzeniami wprowadzą plany finansowo-gospodarcze, obejmujące:
1)
plan finansowo-gospodarczy, zatwierdzony przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych, o którym mowa w § 2;
2)
część szczegółową, której treść i formę pozostawia się dyrektorowi zakładu.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązywania parametrów planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych od ......

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

SPOSÓB WERYFIKACJI

długookresowej prognozy sytuacji finansowo-gospodarczej Lasów Państwowych

Weryfikacja długookresowej prognozy sytuacji finansowo-gospodarczej Lasów Państwowych powinna polegać na:

1)
wprowadzaniu przewidywanego, a w końcowej fazie planowania rocznego rzeczywistego poziomu inflacji krajowej w roku poprzedzającym rok objęty planowaniem - przy czerpaniu w tym zakresie informacji z danych zawartych w miesięcznikach statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego, a także z innych dostępnych źródeł;
2)
wprowadzaniu planowanego poziomu inflacji w roku objętym planowaniem - przy czerpaniu w tym zakresie informacji z różnych analiz, założeń do budżetu Państwa, projektów ustawy budżetowej, ustawy budżetowej, a także innych dostępnych źródeł;
3)
uaktualnianiu prognozy poziomu inflacji w kolejnych latach kalendarzowych - przy czerpaniu w tym zakresie informacji z analiz długookresowych ogłaszanych przez Radę Polityki Pieniężnej i inne instytucje finansowo-gospodarcze;
4)
wprowadzaniu spodziewanego dopuszczalnego poziomu przyrostu przeciętnego wynagrodzenia w Lasach Państwowych w roku poprzedzającym rok objęty planowaniem finansowo-gospodarczym, a także w roku objętym planowaniem finansowo-gospodarczym - przy czerpaniu danych z informacji o wynikach prac komisji trójstronnej, powołanej do corocznego negocjowania przyrostu p.m.w. w gospodarce narodowej, z uregulowań zawartych w aktach prawnych regulujących sprawę p.m.w., z informacji o wynikach negocjacji między Lasami Państwowymi a przedstawicielstwami związków zawodowych działających w Lasach Państwowych;
5)
korygowaniu spodziewanego przyrostu p.m.w. w kolejnych latach prognozy sytuacji finansowo-gospodarczej Lasów Państwowych - na podstawie analiz własnych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, prowadzonych z uwzględnieniem dotychczasowych relacji między kształtowaniem się inflacji krajowej a p.m.w. w Lasach Państwowych;
6)
wprowadzaniu kolejnych przybliżeń zatrudnienia w Lasach Państwowych w roku poprzedzającym rok objęty planowaniem - przy czerpaniu danych z informacji zawartych w sprawozdaniach wewnętrznych i powszechnych;
7)
korygowaniu spodziewanego zatrudnienia w Lasach Państwowych w kolejnych latach objętych prognozą sytuacji finansowo-gospodarczej w Lasach Państwowych - na podstawie analiz własnych DGLP, m.in. z uwzględnieniem odchyleń rzeczywistego zatrudnienia a poziomu zatrudnienia, wcześniej przewidywanego;
8)
wprowadzaniu kolejnych przybliżeń przychodów ze sprzedaży drewna - przy czerpaniu danych ze sprawozdań wewnętrznych;
9)
wprowadzeniu kolejnych przybliżeń przychodów z działalności ubocznej nadleśnictw - przy czerpaniu danych ze sprawozdań wewnętrznych;
10)
korygowaniu spodziewanych przychodów z działalności ubocznej - na podstawie analiz własnych DGLP, uwzględniających m.in. doskonaloną wiedzę o prawidłowości kształtowania się stosunku przychodów do kosztów działalności ubocznej w funkcji czasu;
11)
wprowadzaniu kolejnych przybliżeń przychodów z działalności dodatkowej - przy czerpaniu danych z deklaracji i sprawozdań wewnętrznych;
12)
korygowaniu spodziewanych przychodów z działalności dodatkowej - na podstawie analiz własnych DGLP, uwzględniających m.in. doskonaloną wiedzę o prawidłowości kształtowania się stosunku przychodów do kosztów działalności dodatkowej w LP;
13)
wprowadzaniu kolejnych przybliżeń przychodów z działalności zakładów - przy czerpaniu danych z różnych źródeł;
14)
wprowadzaniu poprawki do strumieni środków budżetowych, uzyskanych w roku poprzedzającym planowanie w razie niezrealizowania ustawy budżetowej - przy czerpaniu danych z odpowiednich urządzeń księgowych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;
15)
wprowadzeniu danych o spodziewanym strumieniu środków budżetowych w roku objętym planowaniem finansowo-gospodarczym - przy czerpaniu danych ze zgłoszeń wstępnych, kierowanych przez Lasy Państwowe do Ministerstwa Środowiska, a następnie - kolejnych wersji projektu ustawy budżetowej, a w końcu uchwalonej ustawy budżetowej;
16)
korygowaniu strumieni środków budżetowych, spodziewanych w kolejnych latach prognozy sytuacji finansowo-gospodarczej Lasów Państwowych - z uwzględnieniem doskonalonej wiedzy o kształtowaniu prawidłowości relacji między strumieniem środków budżetowych a kosztem technicznym odnowień i zalesień;
17)
wprowadzeniu kolejnych przybliżeń kwoty środków na nadzorowanie gospodarki leśnej w lasach niepaństwowych - z uwzględnieniem danych z różnych źródeł informacji;
18)
korygowaniu kwoty środków na nadzorowanie gospodarki leśnej w lasach niepaństwowych, spośród spodziewanych w kolejnych latach objętych prognozą sytuacji finansowo-gospodarczej LP - z uwzględnieniem analiz własnych DGLP;
19)
wprowadzaniu poprawki do strumieni nadzwyczajnych środków budżetowych (np. na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, obejmowanych odrębnym finansowaniem) w razie niewywiązania się budżetu z zobowiązań lub uznania części wydatków za przechodzące na rok następny - przy czerpaniu danych z urządzeń księgowych DGLP;
20)
wprowadzeniu danych o strumieniu środków nadzwyczajnych, o których mowa w pkt 19 w roku objętym planowaniem - na podstawie zgłoszeń wstępnych, kierowanych przez Lasy Państwowe do Ministerstwa Środowiska, a następnie - kolejnych wersji projektu ustawy budżetowej, a w końcu uchwalonej ustawy budżetowej;
21)
wprowadzeniu danych o rzeczywistym strumieniu środków dodatkowych przychodów funduszu leśnego (łącznie z przychodami z budżetów NFOŚiGW, wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, EkoFunduszu itd.) - przy czerpaniu danych z: a) informacji zawartych w meldunkach uzupełniających, pobieranych przynajmniej raz do roku z poziomu poszczególnych RDLP w odniesieniu do wpływów z odszkodowań, należności z tytułu wyłączeń gruntów spod produkcji leśnej itp. uprawnionych tytułów, b) meldunków operacyjnych z NFOŚiGW, wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, Ekofunduszu itp. instytucji o zakresie rzeczywistego dotowania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, c) sprawozdawczości wewnętrznej LP, d) danych w urządzeniach księgowych (dotyczących np. rzeczywistego wpływu dodatkowych przychodów na fundusz leśny);
22)
korygowaniu strumienia dodatkowych przychodów funduszu leśnego w kolejnych latach objętych prognozą sytuacji finansowo-gospodarczej LP - na podstawie analiz własnych DGLP (także innych źródeł zasilenia informacyjnego);
23)
wprowadzaniu danych, będących kolejnym przybliżeniem rzeczywistych kwot pozostałych przychodów Lasów Państwowych - z wykorzystaniem następujących źródeł zasilenia informacyjnego;
24)
nowelizowaniu poziomu spodziewanego wskaźnika pozostałych przychodów Lasów Państwowych i korygowaniu w prognozie sytuacji finansowo-gospodarczej poprawki przychodów o element pozostałych przychodów Lasów Państwowych - na podstawie analiz własnych DGLP;
25)
wprowadzaniu kolejnych przybliżeń odpisu netto na fundusz leśny w roku poprzedzającym rok objęty planowaniem - z wykorzystaniem najpierw przewidywanego, a później rzeczywistego poziomu przychodów ze sprzedaży drewna (wynikającego ze sprawozdań wewnętrznych i powszechnie obowiązujących, a także ze wskaźnika odpisu na fundusz leśny, kwoty dotacji brutto z funduszu leśnego, danych o dodatkowych dotacjach z funduszu leśnego, udzielanych w ciągu roku, a końcowo na podstawie danych, zawartych w druku LPIR-1 -wykonanie), a także danych z weryfikacji wyniku finansowego za rok poprzedzający rok objęty planowaniem finansowo-gospodarczym;
26)
korygowaniu spodziewanego odpisu netto w kolejnych latach prognozy sytuacji finansowo-gospodarczej Lasów Państwowych - na podstawie analiz własnych DGLP.

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

ARKUSZ MELDUNKU BIEŻĄCEGO

z przebiegu procedur naboru nabywców drewna
Przedział czasowy, objęty procedurąŹródło danychRodzaj sortymentuKlasa jakościKlasa grubościZaplanowana ilość sprzedaży w skali rokuIlość sprzedaży wg meldunku ze wstępnej fazy procedowania wg Zarządzenia nr 5ACena uzyskana w roku 2000 wg meldunkuCena uzyskana przy procedowaniu wg Zarządzenia nr 5APrognoza ceny na 2001 rok (z meldunku)
12345678910
meldunkidrewno ogółemXXX
meldunkigrubizna ogółemXXX
meldunkiWO-SoWA02X
meldunkiWO-SoWA03X
meldunkiWO-SoWB01X
meldunkiWO-SoWB02X
meldunkiWO-SoWB03X
meldunkiWO-SoWC1X
meldunkiWO-SoWC2X
meldunkiWO-SoWC3X
meldunkiWO-SoWD1X
meldunkiWO-SoWD2X
meldunkiWO-SoWD3X
meldunkiWO-ŚwWA02X
meldunkiWO-ŚwWA03X
meldunkiWO-ŚwWB01X
meldunkiWO-ŚwWB02X
meldunkiWO-ŚwWB03X
meldunkiWO-ŚwWC1X
meldunkiWO-ŚwWC2X
meldunkiWO-ŚwWC3X
meldunkiWO-ŚwWD1X
meldunkiWO-ŚwWD2X
meldunkiWO-ŚwWD3X
meldunkiWO-BkWA02X
meldunkiWO-BkWA03X
meldunkiWO-BkWB01X
meldunkiWO-BkWB02X
meldunkiWO-BkWB03X
meldunkiWO-BkWC1X
meldunkiWO-BkWC2X
meldunkiWO-BkWC3X
meldunkiWO-BkWD1X
meldunkiWO-BkWD2X
meldunkiWO-BkWD3X
meldunkiWO-DbWA02X
meldunkiWO-DbWA03X
meldunkiWO-DbWB01X
meldunkiWO-DbWB02X
meldunkiWO-DbWB03X
meldunkiWO-DbWC1X
meldunkiWO-DbWC2X
meldunkiWO-DbWC3X
meldunkiWO-DbWD1X
meldunkiWO-DbWD2X
meldunkiWO-DbWD3X
meldunkiWO-BrzWA02X
meldunkiWO-BrzWA03X
meldunkiWO-BrzWB01X
meldunkiWO-BrzWB02X
meldunkiWO-BrzWB03X
meldunkiWO-BrzWC1X
meldunkiWO-BrzWC2X
meldunkiWO-BrzWC3X
meldunkiWO-BrzWD1X
meldunkiWO-BrzWD2X
meldunkiWO-BrzWD3X
meldunkiS2b iglasteX
wyniki negocjacji z partnerami strategicznymiS2a-So

do nabywców strategicznych

x
wyniki negocjacji z partnerami strategicznymiS2a-Św

do nabywców strategicznych

x
wyniki negocjacji z partnerami strategicznymiS2a-Brz

do nabywców strategicznych

x
wyniki negocjacji z partnerami strategicznymiS2a-liściaste twarde do nabywców strategicznychx
wyniki negocjacji z partnerami strategicznymiS2a-liściaste miękkie do nabywców strategicznychx
wyniki negocjacji z partnerami strategicznymiS2a-Bk

do nabywców strategicznych

x
wyniki negocjacji z partnerami strategicznymiS3a, M1

do nabywców strategicznych

x