Planowanie działalności oraz zarządzanie ryzykiem w urzędach górniczych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2019.55

Akt utracił moc
Wersja od: 4 lipca 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 26
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 4 lipca 2019 r.
w sprawie planowania działalności oraz zarządzania ryzykiem w urzędach górniczych

Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869), a także art. 166 ust. 2 oraz art. 167 ust. 1 i 10 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2019 r. poz. 868 i 1214) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Zarządzenie określa sposób i tryb:
1)
planowania działalności,
2)
zarządzania ryzykiem, rozumianego jako uporządkowany proces, obejmujący:
a)
identyfikację ryzyk,
b)
ocenę ryzyk pod względem istotności,
c)
przeciwdziałanie zaistnieniu ryzyk,
d)
monitoring ryzyk

- w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwanym dalej "WUG", okręgowych urzędach górniczych, zwanych dalej "OUG", oraz Specjalistycznym Urzędzie Górniczym, zwanym dalej "SUG".

2. 
Zarządzenia nie stosuje się do planowania działalności oraz związanej z nim sprawozdawczości, dokonywanych w trybie określonym w art. 70 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
"dyrektorze" - rozumie się przez to dyrektora komórki organizacyjnej w WUG, naczelnika samodzielnego wydziału w WUG, dyrektora OUG oraz dyrektora SUG;
2)
"komórce" - rozumie się przez to komórkę organizacyjną w WUG oraz samodzielny wydział w WUG;
3)
"ryzyku" - rozumie się przez to potencjalne niepożądane zdarzenie, którego efektem mógłby być brak realizacji w całości lub w części celu określonego we właściwym planie.
§  3. 
W ramach planowania działalności oraz zarządzania ryzykiem w urzędach górniczych uwzględnia się, określone i ogłoszone na podstawie przepisów o finansach publicznych, standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych oraz szczegółowe wytyczne w tym zakresie.

Rozdział  2

Sporządzanie i treść planów

§  4. 
Sporządza się następujące plany:
1)
plan strategiczny, wspólny dla WUG, OUG oraz SUG, zwany również "strategią działania urzędów górniczych";
2)
plan operacyjny, wspólny dla WUG, OUG oraz SUG;
3)
plan pracy, odrębny dla każdej komórki, dla każdego OUG oraz dla SUG.
§  5. 
1. 
Plan strategiczny określa:
1)
długofalowe cele strategiczne;
2)
kierunki działania, konieczne dla realizacji celów, o których mowa w pkt 1.
2. 
Prezes WUG może:
1)
w porozumieniu z pozostałymi osobami kierownictwa WUG, określić wytyczne do sporządzenia planu strategicznego;
2)
powołać zespół zadaniowy do sporządzenia planu strategicznego.
3. 
Za sporządzenie planu strategicznego, także w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, odpowiada dyrektor Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia, zwanego dalej "WPS".
4. 
Plan strategiczny jest zatwierdzany przez Prezesa WUG.
5. 
W przypadku zatwierdzenia nowego planu strategicznego, który obejmuje - w całości albo w części - okres obowiązywania dotychczasowego planu strategicznego, dotychczasowy plan strategiczny traci moc z pierwszym dniem obowiązywania nowego planu strategicznego.
§  6. 
1. 
Plan operacyjny stanowi uszczegółowienie planu strategicznego na dany rok kalendarzowy, zwany dalej "rokiem".
2. 
Prezes WUG może powołać zespół zadaniowy do sporządzenia planu operacyjnego.
3. 
Za sporządzenie planu operacyjnego, także w przypadku, o którym mowa w ust. 2, odpowiada dyrektor WPS.
4. 
Plan operacyjny określa w szczególności:
1)
cele operacyjne;
2)
mierniki realizacji celów operacyjnych;
3)
zadania operacyjne, za pomocą których zostaną zrealizowane cele operacyjne.
5. 
Do celu operacyjnego przypisuje się co najmniej jeden miernik jego realizacji.
6. 
Miernik realizacji celu operacyjnego:
1)
posiada format liczbowy, a w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach - format inny niż liczbowy;
2)
może być przypisany do więcej niż jednego celu operacyjnego.
7. 
Dla miernika realizacji celu operacyjnego określa się wartość planowaną do osiągnięcia na koniec roku.
8. 
Do zadania operacyjnego przypisuje się:
1)
komórkę, komórki, urząd górniczy lub urzędy górnicze, odpowiedzialne za realizację celu operacyjnego;
2)
termin realizacji, nie późniejszy niż koniec roku.
9. 
Plan operacyjny jest zatwierdzany przez Prezesa WUG.
§  7. 
1. 
Plany pracy są sporządzane na okres roku.
2. 
Za sporządzenie planu pracy odpowiada dyrektor.
3. 
Plan pracy określa:
1)
cele operacyjne, za których realizację są odpowiedzialne komórka, OUG lub SUG;
2)
podzadania operacyjne, będące uszczegółowieniem zadań operacyjnych na dany rok, do których jest przypisana komórka, OUG lub SUG;
3)
co najmniej dwa własne zadania priorytetowe komórki, OUG lub SUG;
4)
zadania realizowane w ramach systemu przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym.
4. 
Elementy planu pracy, wymienione w ust. 3 pkt 2-4, wskazują:
1)
czynność do wykonania;
2)
stanowisko odpowiedzialne za wykonanie czynności;
3)
termin wykonania czynności.
5. 
Plan pracy OUG oraz SUG określa również kryteria częstotliwości kontroli, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 33 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Specjalistycznego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG z 2018 r. poz. 177).
6. 
Prezes WUG może ustalić dodatkowe elementy, które mają zostać określone w planach pracy wszystkich lub wybranych komórek albo urzędów górniczych na dany rok.
7. 
Załącznikami do planu pracy OUG oraz SUG są:
1)
plan kontroli, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 33 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Specjalistycznego Urzędu Górniczego;
2)
zestawienie liczby dni nadzorczych i kontrolnych wynikającej z liczby etatów obsadzonych przez pracowników inspekcyjno-technicznych w OUG oraz SUG w poszczególnych specjalnościach.
8. 
Plan pracy jest przesyłany w postaci elektronicznej dyrektorowi WPS do 30 listopada roku poprzedniego, a w przypadku komórek - do 15 grudnia roku poprzedniego.
9. 
Plan pracy komórki podlega zaopiniowaniu przez WPS do 20 grudnia roku poprzedniego.
10. 
Plan pracy OUG oraz SUG podlega zaopiniowaniu, do 10 grudnia roku poprzedniego, przez:
1)
Departament Górnictwa;
2)
Departament Energomechaniczny;
3)
WPS, także pod względem poprawności zastosowanych technik planistycznych oraz zarządzania ryzykiem;
4)
Departament Ochrony Środowiska i Gospodarki Złożem;
5)
Samodzielne Stanowisko do spraw Kontroli.
11. 
Plan pracy, podpisany przez dyrektora, jest zatwierdzany przez właściwą osobę kierownictwa WUG, w dwóch egzemplarzach, do 31 grudnia roku poprzedniego.
12. 
Jeden egzemplarz zatwierdzonego planu pracy jest przekazywany właściwemu dyrektorowi.
§  8. 
W planie operacyjnym oraz planie pracy umieszcza się metrykę, zawierającą w szczególności:
1)
wskazanie osób, które sporządziły dokument;
2)
wskazanie dyrektora, odpowiedzialnego za treść dokumentu;
3)
datę i numer pierwotnej oraz obowiązującej wersji dokumentu.
§  9. 
1. 
Pracownicy urzędów górniczych są obowiązani do zapoznania się z obowiązującą wersją planu strategicznego, planu operacyjnego oraz właściwego planu pracy.
2. 
Potwierdzenie zapoznania się z dokumentami, o których mowa w ust. 1, jest przechowywane we właściwej komórce lub urzędzie górniczym.
§  10. 
Obowiązująca wersja planu strategicznego, planu operacyjnego oraz planu pracy jest:
1)
opatrywana kolejnym numerem;
2)
umieszczana w extranecie urzędów górniczych.

Rozdział  3

Zarządzanie ryzykiem

§  11. 
Identyfikacja ryzyk, ich ocena pod względem istotności oraz wybór reakcji na zagrożenie wynikające z możliwości zaistnienia albo zaistnienia ryzyka, zwanej dalej "reakcją na ryzyko", są dokonywane na etapie sporządzania:
1)
planu operacyjnego - przez dyrektora WPS, we współpracy z dyrektorami właściwych merytorycznie komórek lub urzędów górniczych, odpowiedzialnych za realizację poszczególnych celów określonych w tym planie;
2)
planu pracy - przez właściwego dyrektora.
§  12. 
1. 
Identyfikacja ryzyk polega na:
1)
analizie:
a)
różnorodnych aspektów funkcjonowania danej komórki, OUG lub SUG, w kontekście:
długofalowych celów strategicznych,
celów określonych w planie operacyjnym oraz właściwym planie pracy,
b)
czynników zewnętrznych, mogących bezpośrednio albo pośrednio wpłynąć na realizację albo brak realizacji w całości lub w części celu określonego w planie operacyjnym oraz właściwym planie pracy;
2)
wskazaniu wszystkich ryzyk dla celów określonych w planie operacyjnym oraz właściwym planie pracy.
2. 
To samo ryzyko może zostać jednocześnie wskazane dla kilku celów.
§  13. 
1. 
Każde zidentyfikowane ryzyko podlega ocenie pod względem jego istotności.
2. 
Istotność ryzyka stanowi iloczyn prawdopodobieństwa i wpływu ryzyka.
3. 
Prawdopodobieństwo ryzyka jest wynikiem oszacowania stopnia zagrożenia, że ryzyko zaistnieje.
4. 
Prawdopodobieństwo ryzyka określa się w skali od 1 do 4, gdzie:
1)
1 - oznacza, że prawdopodobieństwo zaistnienia ryzyka jest bardzo małe;
2)
2 - oznacza, że ryzyko raczej nie zaistnieje;
3)
3 - oznacza, że ryzyko raczej zaistnieje;
4)
4 - oznacza, że zaistnienie ryzyka jest prawie pewne.
5. 
Wpływ ryzyka jest wynikiem oszacowania:
1)
wielkości nakładu środków, które będą konieczne dla usunięcia skutków zaistnienia danego ryzyka, lub
2)
tego, jak daleko idące konsekwencje:
a)
dla komórki, OUG lub SUG,
b)
w przypadku planu operacyjnego - dla wszystkich urzędów górniczych

- będzie miało zaistnienie danego ryzyka dla realizacji celów określonych w planie operacyjnym oraz właściwym planie pracy.

6. 
Wpływ ryzyka określa się w skali od 1 do 4, gdzie:
1)
1 - oznacza, że wpływ jest bardzo mały;
2)
2 - oznacza, że wpływ jest mały;
3)
3 - oznacza, że wpływ jest duży;
4)
4 - oznacza, że wpływ jest bardzo duży.
7. 
Istotność ryzyka określa się w skali od 1 do 16.
§  14. 
1. 
Po określeniu istotności ryzyka dyrektor dokonuje wyboru co najmniej jednej reakcji na ryzyko.
2. 
Ustala się następujące reakcje na ryzyko:
1)
eliminacja - usunięcie możliwości zaistnienia ryzyka;
2)
redukcja - zmniejszenie prawdopodobieństwa lub wpływu ryzyka;
3)
plan rezerwowy - zaplanowanie działań, które zostaną podjęte z chwilą, gdy ryzyko zaistnieje;
4)
przeniesienie - przekazanie odpowiedzialności za ryzyko innemu podmiotowi;
5)
akceptacja - zaniechanie podejmowania działań zaradczych, ze względu na:
a)
niemożność wskazania takich działań, które byłyby skuteczne, lub
b)
znacząco wyższy koszt działań, które byłyby skuteczne, niż koszt poniesienia ryzyka.
3. 
Dla każdej wybranej reakcji na ryzyko, z wyjątkiem akceptacji, określa się działania w ramach reakcji na ryzyko. Działania te są konkretne, zrozumiałe oraz określone w czasie.
4. 
Jeżeli istotność ryzyka jest mniejsza niż 3, dyrektor może odstąpić od wyboru reakcji na ryzyko oraz określania działań w ramach reakcji na ryzyko.
§  15. 
1. 
Wyniki identyfikacji ryzyk, ich oceny pod względem istotności, dokonane wybory reakcji na poszczególne ryzyka oraz określone dla tych reakcji działania w ramach reakcji na poszczególne ryzyka są zamieszczane w rejestrach ryzyk.
2. 
W rejestrach ryzyk wskazuje się także osoby odpowiedzialne w komórce, OUG lub SUG za monitoring ryzyk wskazanych dla celów, za których realizację są odpowiedzialne komórka, OUG lub SUG.
3. 
Rejestry ryzyk są sporządzane odrębnie dla:
1)
planu operacyjnego na dany rok,
2)
każdego planu pracy

- oraz są integralną częścią tych planów.

Rozdział  4

Monitoring ryzyk

§  16. 
1. 
Ryzyka są monitorowane na bieżąco.
2. 
Celem monitoringu ryzyka jest w szczególności zidentyfikowanie:
1)
ustania okoliczności, które wywołują ryzyko;
2)
powstania okoliczności, które mogą spowodować zmianę prawdopodobieństwa lub wpływu ryzyka;
3)
trudności w wykonywaniu działań w ramach reakcji na ryzyko.
§  17. 
1. 
Na podstawie wyników monitoringu ryzyka:
1)
dyrektor WPS opracowuje:
a)
w lipcu - za pierwsze półrocze,
b)
w październiku - za pierwsze trzy kwartały roku

- okresowy przegląd ryzyk planu operacyjnego;

2)
dyrektorzy opracowują i przesyłają w postaci elektronicznej dyrektorowi WPS:
a)
do 10 lipca - za pierwsze półrocze,
b)
do 10 października - za pierwsze trzy kwartały roku

- okresowe przeglądy ryzyk planu pracy.

2. 
W okresowym przeglądzie ryzyk zamieszcza się w szczególności:
1)
informację na temat stanu faktycznego ryzyk, których istotność określono na poziomie 12 lub 16;
2)
uzasadnienie reakcji akceptacji dla ryzyk, których istotność określono na poziomie co najmniej 8;
3)
informację o niewykonanych w terminie działaniach w ramach reakcji na ryzyko;
4)
informację o przypadkach braku realizacji w całości lub w części celów określonych w planie operacyjnym oraz właściwym planie pracy, pomimo podjęcia działań w ramach reakcji na ryzyko.

Rozdział  5

Zmiany planów

§  18. 
1. 
Plany mogą zostać zmienione w przypadku uzasadnionej potrzeby, w szczególności na podstawie danych zamieszczonych w okresowych przeglądach ryzyk.
2. 
Zmiany planu dokonuje się w formie ustalenia nowego brzmienia całego planu.
3. 
Propozycję zmiany planu mogą zgłosić:
1)
osoby kierownictwa WUG, w tym z inicjatywy dyrektora WPS;
2)
właściwi merytorycznie dyrektorzy.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2:
1)
propozycja zmiany planu:
a)
jest przesyłana w postaci elektronicznej, z uzasadnieniem, dyrektorowi WPS,
b)
podlega zaopiniowaniu przez WPS oraz właściwą merytorycznie komórkę - jeżeli to nie ona zaproponowała zmianę;
2)
propozycja zmiany planu pracy OUG oraz SUG podlega zaopiniowaniu przez WPS oraz właściwe merytorycznie komórki.
5. 
Zaopiniowanie propozycji zmiany planu następuje w terminie 10 dni roboczych od dnia przesłania tej propozycji dyrektorowi WPS.
6. 
Zmiana planu:
1)
dotycząca planu strategicznego albo planu operacyjnego, podpisana przez dyrektora WPS, jest zatwierdzana przez Prezesa WUG;
2)
dotycząca planu pracy, podpisana przez dyrektora, jest zatwierdzana, w dwóch egzemplarzach, przez właściwą osobę kierownictwa WUG.
7. 
Zatwierdzona zmiana planu staje się jego obowiązującą wersją.
8. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, jeden egzemplarz obowiązującej wersji planu pracy jest przekazywany właściwemu dyrektorowi.

Rozdział  6

Raportowanie

§  19. 
1. 
Dyrektorzy przesyłają w postaci elektronicznej dyrektorowi WPS:
1)
do 10 kwietnia - za pierwszy kwartał roku,
2)
do 10 lipca - za pierwsze półrocze,
3)
do 10 października - za pierwsze trzy kwartały roku,
4)
do 10 stycznia roku następnego - za rok poprzedni

- informacje dotyczące aktualnego stopnia wykonania planu operacyjnego, w zakresie swojej odpowiedzialności za realizację celu operacyjnego.

2. 
Dyrektor WPS przedstawia Prezesowi WUG:
1)
w kwietniu - za pierwszy kwartał roku,
2)
w lipcu - za pierwsze półrocze,
3)
w październiku - za pierwsze trzy kwartały roku

- zbiorczą informację dotyczącą aktualnego stopnia wykonania planu operacyjnego, opracowaną przez WPS na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3.

§  20. 
1. 
Dyrektorzy opracowują raporty z wykonania planów pracy i przesyłają je w postaci elektronicznej dyrektorowi WPS do 31 stycznia roku następnego.
2. 
Odrębną częścią raportu, o którym mowa w ust. 1, jest raport o ryzyku, w którym zamieszcza się w syntetycznej formie dane o zarządzaniu ryzykiem w komórce albo urzędzie górniczym, w szczególności dane określone w § 17 ust. 2.
§  21. 
1. 
Dyrektor WPS przedstawia do akceptacji Prezesowi WUG, do końca lutego roku następnego, zbiorczy raport z wykonania planu operacyjnego oraz planów pracy, opracowany przez WPS na podstawie informacji, o których mowa w § 19 ust. 1 pkt 4 oraz raportów, o których mowa w § 20 ust. 1.
2. 
Odrębną częścią zbiorczego raportu, o którym mowa w ust. 1, jest raport o ryzyku, w którym zamieszcza się w syntetycznej formie dane o zarządzaniu ryzykiem w komórkach oraz urzędach górniczych, w szczególności dane określone w § 17 ust. 2.
3. 
Zbiorczy raport, o którym mowa w ust. 1, może zawierać propozycje rozwiązań systemowych mających na celu usprawnienie funkcjonowania urzędów górniczych.
§  22. 
Raport o ryzyku, o którym mowa w § 21 ust. 2, jest przesyłany w postaci elektronicznej Samodzielnemu Stanowisku do spraw Audytu Wewnętrznego.

Rozdział  7

Wzory dokumentów

§  23. 
Wzory:
1)
planu operacyjnego,
2)
planu pracy komórki,
3)
planu pracy OUG oraz SUG,
4)
formularza służącego do opracowania okresowego przeglądu ryzyk planu pracy,
5)
formularza raportu z wykonania planu pracy

- są opracowywane przez WPS, akceptowane przez Prezesa WUG, umieszczane w extranecie urzędów górniczych i podlegają obowiązkowemu stosowaniu.

Rozdział  8

Przepis przejściowy, przepis dostosowujący oraz przepisy końcowe

§  24. 
Pozostają w mocy:
1)
plan strategiczny na lata 2018-2020,
2)
plan operacyjny na rok 2019,
3)
plany pracy na rok 2019

- sporządzone na podstawie przepisów dotychczasowych.

§  25. 
Wzory, o których mowa w § 23, zostaną opracowane w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  26. 
Traci moc zarządzenie nr 30 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 17 października 2017 r. w sprawie planowania działalności oraz zarządzania ryzykiem w urzędach górniczych (Dz. Urz. WUG z 2018 r. poz. 157).
§  27. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2019 r.