Nowość Patronat nad klasami mundurowymi straży granicznej.
Dz.Urz.KGSG.2024.43
Akt oczekującyDECYZJA Nr 140
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 19 czerwca 2024 r.
w sprawie patronatu nad klasami mundurowymi straży granicznej
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
PROGRAM NAUCZANIA PRZEDMIOTU "WIEDZA O STRAŻY GRANICZNEJ"
PROGRAM NAUCZANIA PRZEDMIOTU "WIEDZA O STRAŻY GRANICZNEJ"
Jan Zamoyski
I. WPROWADZENIE
Przedmiot "Wiedza o Straży Granicznej" realizowany jest w szkołach średnich w certyfikowanych klasach straży granicznej. Zadaniem tego przedmiotu jest przygotowanie uczniów do podjęcia służby w Straży Granicznej oraz nauki w szkołach wyższych, w szczególności resortu spraw wewnętrznych. Nauczanie z zakresu "Wiedzy o Straży Granicznej" ma na celu wstępne zapoznanie uczniów z problematyką ochrony granic Rzeczypospolitej Polskiej, zewnętrznej granicy Unii Europejskiej oraz kształtowanie postaw patriotycznych. Ponadto w cyklu nauczania uczniowie zapoznają się z funkcjonowaniem służb mundurowych w szczególności Straży Granicznej.
Przybliżenie tematyki związanej z zadaniami, strukturą oraz sposobem działania Straży Granicznej pozwoli młodzieży poznać charakter służby oraz umożliwi podjęcie decyzji związanej z wyborem przyszłego zawodu.
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
1. Podstawą merytoryczną programu jest ustawa z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej, ustawa z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej, ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, ustawa z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie unijnego kodeksu zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen).
2. Program zakłada realizację zajęć na terenie szkoły oraz na terenie jednostek organizacyjnych Straży Granicznej.
3. Współpraca, o której jest mowa w punkcie 2, realizowana jest na podstawie zawartych porozumień pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Straży Granicznej a szkołami średnimi realizującymi nauczanie przedmiotu "Wiedza o Straży Granicznej".
4. Klasy w szkołach średnich, w których realizowana jest nauka przedmiotu "Wiedza o Straży Granicznej" uzyskują status klas certyfikowanych straży granicznej.
5. Program przewiduje rozszerzenie z języka obcego o słownictwo branżowe Straży Granicznej.
6. Integralną częścią nauczania jest 5-dniowy obóz szkoleniowy oraz wizyty studyjne w jednostkach organizacyjnych Straży Granicznej.
7. Realizację programu nauczania przewiduje się w minimalnym wymiarze:
a) w klasie 1-72 godziny,
b) w klasie 2-72 godziny,
c) w klasie 3-72 godziny,
d) w klasie 4 lub 5 (w przypadku technikum) - 5 dniowy obóz szkoleniowy (33 godziny) w jednostkach organizacyjnych Straży Granicznej oraz egzamin końcowy (9 godzin) przeprowadzony w jednostce patronackiej przez komisję powołaną przez kierownika tej jednostki.
8. Ilość godzin dydaktycznych wymienionych w pkt 7 można zwiększyć, w zależności od potrzeb jednostki organizacyjnej Straży Granicznej lub szkoły.
9. Po ukończeniu edukacji w certyfikowanej klasie straży granicznej oraz zdaniu egzaminu końcowego uczeń uzyskuje certyfikat podpisany przez kierownika jednostki patronackiej Straży Granicznej.
III. CELE PROGRAMU NAUCZANIA REALIZOWANEGO W CERTYFIKOWANYCH KLASACH STRAŻY GRANICZNEJ
1. Cele ogólne:
1) kształtowanie postaw patriotycznych młodzieży oraz wzmacnianie szacunku do symboli narodowych, historii i tradycji polskich formacji granicznych;
2) zdobywanie wiedzy o organizacji i funkcjonowaniu Straży Granicznej oraz przygotowanie uczniów do podjęcia służby w Straży Granicznej;
3) kształtowanie kompetencji przydatnych w służbie w Straży Granicznej oraz zdolności proobronnych;
4) promowanie Straży Granicznej;
5) upowszechnianie wiedzy z zakresu ustawowych zadań Straży Granicznej;
6) wspieranie systemu naboru do Straży Granicznej.
2. Cele edukacyjne:
1) kształcenie i wychowanie młodzieży oraz przygotowanie do nauki w szkołach wyższych;
2) zapewnienie niezbędnych warunków do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego;
3) rozwijanie u uczniów poczucia odpowiedzialności, patriotyzmu i miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego;
4) kształcenie i wychowanie w duchu tolerancji i humanizmu, przekazywanie wiedzy o społeczeństwie, o problemach społecznych, ekonomicznych kraju i świata, o kulturze i środowisku naturalnym;
5) wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do racjonalnych i skutecznych zachowań w przypadku wystąpienia zagrożeń indywidualnych i zbiorowych;
6) przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w przedsięwzięciach o charakterze proobronnym.
3. Cele te osiągane są poprzez:
1) przekazanie uczniom wiedzy pomagającej zrozumieć ich miejsce w otaczającym świecie;
2) zapoznanie uczniów z podstawami funkcjonowania państwa i jego instytucji oraz normami współżycia społecznego;
3) przygotowanie uczniów do właściwego kształtowania stosunków z otoczeniem oraz świadomego, samodzielnego, aktywnego i odpowiedzialnego wykonywania zadań w życiu rodzinnym i społecznym;
4) wspieranie inicjatyw kształtujących wrażliwość społeczną, emocjonalną i etyczną oraz umiejętność niesienia pomocy innym;
5) kształtowanie u uczniów umiejętności niezbędnych do radzenia sobie w sytuacjach życiowych;
6) wspieranie uczniów w pogłębianiu wiedzy i doskonaleniu umiejętności z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa;
7) kształtowanie świadomości proobronnej młodzieży;
8) kształtowanie racjonalnych zachowań w sytuacjach szczególnych oraz przygotowanie do uczestnictwa w przedsięwzięciach o charakterze proobronnym organizowanych przez organy administracji rządowej i samorządowej oraz organizacje społeczne.
4. Osiągnięcia uczniów.
Uczniowie po zakończeniu nauki powinni:
1) umieć scharakteryzować główne cele i zadania Straży Granicznej oraz jej strukturę;
2) znać podstawowe prawa i obowiązki funkcjonariusza Straży Granicznej;
3) znać podstawy musztry indywidualnej i zespołowej;
4) znać przebieg i oznakowanie granicy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej;
5) znać podstawowy sprzęt uzbrojenia i wyposażenia Straży Granicznej;
6) znać zasady bhp podczas obchodzenia się z bronią i amunicją;
7) znać zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia człowieka;
8) znać sygnały alarmowe obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej oraz czynności, które należy wykonać po ich usłyszeniu;
9) scharakteryzować zagrożenia czasu pokoju ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń regionalnych, ich źródła, zasady postępowania w przypadku wystąpienia i po wystąpieniu;
10) posiadać umiejętność podstawowych technik samoobrony;
11) rozróżnić system militarny i pozamilitarny kraju;
12) orientować się w terenie z mapą i bez mapy;
13) znać podstawowe informacje o Unii Europejskiej oraz Europejskim Obszarze Gospodarczym;
14) znać zasady współdziałania służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa;
15) posiadać sprawność fizyczną umożliwiającą zdanie egzaminu z wychowania fizycznego obowiązującego w II etapie postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów do służby w Straży Granicznej.
IV. TREŚCI NAUCZANIA
1. Ramowy rozkład godzin zajęć w ramach programu nauczania z przedmiotu "Wiedza o Straży Granicznej"
Liczba godzin zajęć | |||||
szkolenie zawodowe i wspierające | obóz szkoleniowy | egzamin końcowy | |||
klasa I | klasa II | klasa III | klasa IV/klasa V | ||
Zajęcia teoretyczne | 19 | 9 | 18 | 3 | 4 |
Zajęcia praktyczne | 53 | 63 | 54 | 30 | 5 |
Razem | 72 | 72 | 72 | 33 | 9 |
2. Ramowy rozkład bloków tematycznych w ramach programu nauczania z przedmiotu "Wiedza o Straży Granicznej"
Blok tematyczny | Klasa I | Klasa II | Klasa III | Klasa IV/Klasa V | Razem |
liczba godzin | liczba godzin | liczba godzin | liczba godzin | ||
Szkolenie zawodowe | 9 | 29 | 17 | 0 | 55 |
Szkolenie wspierające | 63 | 43 | 55 | 0 | 161 |
Obóz szkoleniowy | 0 | 0 | 0 | 33 | 33 |
Egzamin końcowy | 0 | 0 | 0 | 9 | 9 |
Razem | 72 | 72 | 72 | 42 | 258 |
3. Szczegółowy rozkład godzin zajęć w ramach programu nauczania przedmiotu "Wiedza o Straży Granicznej"
Blok tematyczny | Tematyka | Liczba godzin zajęć | Razem | |||||||
klasa I | klasa II | klasa III | klasa IV | |||||||
teoretyczne | praktyczne | teoretyczne | praktyczne | teoretyczne | praktyczne | teoretyczne | praktyczne | |||
Szkolenie | Zasady naboru do służby w Straży Granicznej | 2 | 1 | 3 | ||||||
zawodowe | Zadania Straży Granicznej i uprawnienia funkcjonariuszy Straży Granicznej | 2 | 2 | |||||||
Struktura organizacyjna Straży Granicznej | 2 | 2 | ||||||||
Historia polskich formacji granicznych | 2 | 2 | ||||||||
Etyka funkcjonariusza Straży Granicznej | 1 | 1 | ||||||||
Zasady i formy pełnienia służby granicznej | 2 | 4 | 6 | |||||||
Orientowanie się w terenie | 4 | 4 | ||||||||
Podstawowe wiadomości o mapie topograficznej, określanie współrzędnych | 2 | 6 | 8 | |||||||
Przepisy i zasady prowadzenia korespondencji radiowej UKF i obsługa sprzętu łączności | 1 | 2 | 3 | |||||||
Zasady sporządzania pism urzędowych | 2 | 2 | ||||||||
Przenośne urządzenia obserwacji technicznej | 1 | 2 | 3 | |||||||
Ogólne zasady prowadzenia obserwacji określonych miejsc i rejonów | 1 | 2 | 3 | |||||||
Dokumenty publiczne w kontroli granicznej | 2 | 2 | ||||||||
Rozpoznawanie zabezpieczeń stosowanych w dokumentach publicznych | 2 | 2 | ||||||||
Czynniki powodujące migracje | 2 | 2 | ||||||||
Przestępstwa i wykroczenia będące we właściwości Straży Granicznej | 2 | 2 | ||||||||
Środki przymusu bezpośredniego | 2 | 2 | ||||||||
Zadania Straży Granicznej w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania nielegalnej migracji oraz współpraca z organami realizującymi działania wobec cudzoziemców | 2 | 2 | ||||||||
Zasady przekraczania granic zewnętrznych i wewnętrznych państw członkowskich Unii Europejskiej i Strefy Schengen | 2 | 2 | ||||||||
Kontrola graniczna osób i środków transportu w przejściach granicznych | 2 | 2 | ||||||||
Szkolenie wspierające | Przepisy ogólne dotyczące musztry. Stopnie Straży Granicznej | 2 | 2 | |||||||
Postawa zasadnicza i swobodna. Zwroty w miejscu | 2 | 2 | ||||||||
Oddawanie honorów indywidualnie | 2 | 2 | ||||||||
Musztra zespołowa | 6 | 6 | 6 | 18 | ||||||
Przygotowanie do ślubowania | 4 | 4 | ||||||||
Zasady bezpiecznego użytkowania broni palnej | 2 | 2 | 4 | |||||||
Budowa i zasady działania broni palnej | 2 | 8 | 8 | 6 | 24 | |||||
Podstawowe zasady celnego strzelania | 1 | 3 | 4 | |||||||
Nauka strzelania z pistoletu/karabinu pneumatycznego (strzelnica/trenażer) | 10 | 10 | ||||||||
Doskonalenie strzelania z pistoletu/karabinu pneumatycznego (strzelnica/trenażer) | 10 | 10 | 10 | 30 | ||||||
Przygotowanie do testu z wychowania fizycznego wg norm II etapu postepowania kwalifikacyjnego do służby w Straży Granicznej | 1 | 2 | 4 | 4 | 11 | |||||
Techniki upadania - pady | 4 | 2 | 2 | 8 | ||||||
Techniki samoobrony | 4 | 4 | 8 | |||||||
Siła fizyczna w postaci technik obezwładniania | 4 | 4 | 8 | |||||||
Techniki zakładania kajdanek | 2 | 4 | 6 | |||||||
Ogólne wiadomości o pierwszej pomocy | 2 | 2 | ||||||||
Resuscytacja krążeniowo- oddechowa | 3 | 3 | 6 | |||||||
Rany ciała i krwotoki | 4 | 4 | ||||||||
Urazy kostne i stawowe | 2 | 2 | ||||||||
Wypadki komunikacyjne | 1 | 1 | ||||||||
Ćwiczenia w udzielaniu pierwszej pomocy | 3 | 3 | ||||||||
Metody radzenia sobie ze stresem | 2 | 2 | ||||||||
Obóz szkoleniowy | Wykrywanie, rozpoznawanie i zabezpieczanie śladów przekroczenia granicy państwowej wbrew przepisom. Ślady kryminalistyczne i zabezpieczenie miejsca zdarzenia | 4 | 4 | |||||||
Pełnienie służby granicznej oraz zapoznanie z odcinkiem granicy państwowej | 7 | 7 | ||||||||
Prezentacja sprzętu wykorzystywanego w kontroli bezpieczeństwa w komunikacji | 1 | 1 | ||||||||
Użycie lub wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego w służbie - techniki interwencji | 3 | 3 | ||||||||
Terenoznawstwo - marsz wg mapy | 4 | 4 | ||||||||
Konkurencje testu sprawnościowego - trening | 2 | 2 | ||||||||
Legitymowanie oraz inne sposoby ustalania tożsamości osób. Rysopis i identyfikacja osoby | 3 | 3 | ||||||||
Doskonalenie strzelania z pistoletu/karabinu pneumatycznego (strzelnica/trenażer) | 4 | 4 | ||||||||
Musztra zespołowa | 2 | 2 | ||||||||
Analiza informacji w nowoczesnych mediach | 2 | 2 | ||||||||
Nabór do służby w Straży Granicznej | 1 | 1 | ||||||||
Egzamin końcowy | Przygotowanie do egzaminu końcowego | 2 | 2 | 4 | ||||||
Sprawdzenie wiedzy teoretycznej | 2 | 2 | ||||||||
Test sprawności fizycznej wg norm II etapu postępowania kwalifikacyjnego do służby w Straży Granicznej | 3 | 3 | ||||||||
Liczba godzin razem | 19 | 53 | 9 | 63 | 18 | 54 | 7 | 35 | 258 | |
72 | 72 | 72 | 42 | 258 |
V. MATERIAŁ NAUCZANIA - SZCZEGÓŁOWE TREŚCI SZKOLENIA
CZĘŚĆ I. SZKOLENIE ZAWODOWE
Lp. | Temat zajęć | Liczba jednostek lekcyjnych |
1. | Zasady naboru do służby w Straży Granicznej | 3 |
2. | Zadania Straży Granicznej i uprawnienia funkcjonariuszy Straży Granicznej | 2 |
3. | Struktura organizacyjna Straży Granicznej | 2 |
4. | Historia polskich formacji granicznych | 2 |
5. | Etyka funkcjonariusza Straży Granicznej | 1 |
6. | Zasady i formy pełnienia służby granicznej | 6 |
7. | Orientowanie się w terenie | 4 |
8. | Podstawowe wiadomości o mapie topograficznej, określanie współrzędnych | 8 |
9. | Przepisy i zasady prowadzenia korespondencji radiowej UKF i obsługa sprzętu łączności | 3 |
10. | Zasady sporządzania pism urzędowych | 2 |
11. | Przenośne urządzenia obserwacji technicznej | 3 |
12. | Ogólne zasady prowadzenia obserwacji określonych miejsc i rejonów | 3 |
13. | Dokumenty w kontroli granicznej | 2 |
14. | Rozpoznawanie zabezpieczeń stosowanych w dokumentach | 2 |
15. | Czynniki powodujące migracje | 2 |
16. | Przestępstwa i wykroczenia będące we właściwości Straży Granicznej | 2 |
17. | Środki przymusu bezpośredniego i broń palna | 2 |
18. | Zadania Straży Granicznej w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania nielegalnej migracji | 2 |
19. | Zasady przekraczania granic | 2 |
20. | Kontrola graniczna osób i środków transportu w przejściach granicznych | 2 |
RAZEM | 55 |
OPIS ZAJĘĆ
Temat 1. Zasady naboru do służby w Straży Granicznej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Wymienić akty prawne regulujące nabór do służby w Straży Granicznej 2. Omówić system i procedury naboru do Straży Granicznej | 3 | 1. System naboru na funkcjonariuszy Straży Granicznej 2. Podstawy prawne 3. Wymogi, które musi spełnić kandydat do służby w Straży Granicznej | Wykład |
Temat 2. Zadania Straży Granicznej i uprawnienia funkcjonariuszy Straży Granicznej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Scharakteryzować zadania Straży Granicznej i uprawnienia funkcjonariuszy Straży Granicznej | 2 | 1. Zadania Straży Granicznej określone w ustawie o Straży Granicznej i innych ustawach 2. Uprawnienia funkcjonariuszy Straży Granicznej podczas wykonywania czynności służbowych określone w ustawie o Straży Granicznej i innych ustawach | Wykład |
Temat 3. Struktura organizacyjna Straży Granicznej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Omówić strukturę organizacyjną Straży Granicznej 2. Określić zasady podległości służbowej w Straży Granicznej | 2 | 1. Organy Straży Granicznej 2. Struktura organizacyjna Komendy Głównej oraz oddziału Straży Granicznej 3. Podległość służbowa w Straży Granicznej | Wykład |
Temat 4. Historia polskich formacji granicznych
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Omówić zadania pierwszych formacji granicznych w systemie ochrony granic II RP do połowy lat 20. XX wieku 2. Scharakteryzować struktury i zadania formacji granicznych II RP 3. Omówić na wybranych przykładach walki formacji granicznych we wrześniu 1939 r. | 2 | 1. Pierwsze formacje graniczne II Rzeczypospolitej 2. Straż Graniczna 1928-1939 3. Korpus Ochrony Pogranicza 1924-1939 4. Formacje graniczne w wojnie 1939 r. | Wykład |
Temat 5. Etyka funkcjonariusza Straży Granicznej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Uzasadnić potrzebę przestrzegania Zasad etyki funkcjonariusza Straży Granicznej podczas pełnienia służby | 1 | 1. T radycje formacji a współczesne standardy zachowań oparte o zasady etyki zawodowej 2. Funkcje etyki zawodowej oraz ich zastosowanie w służbie | Wykład |
Temat 6. Zasady i formy pełnienia służby granicznej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Omówić wybrane przepisy i zasady pełnienia służby granicznej 2. Scharakteryzować formy pełnienia służby i wynikające z nich zadania. | 2 | 1. Formy pełnienia służby 2. Podstawowe zadania form pełnienia służby 3. Bezpieczeństwo w patrolu (współdziałanie) | Wykład |
1. Omówić zadania do służby. 2. Scharakteryzować wyposażenie i umundurowanie do służby. | 4 | 1. Odprawa do służby 2. Pełnienie służby granicznej 3. Dokumentowanie służby 4. Zakończenie służby 5. Ochrona granicy poza przejściem granicznym | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 7. Orientowanie się w terenie
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Scharakteryzować rodzaj terenu i jego poszczególne elementy 2. Orientować się w terenie bez mapy | 4 | 1. Pojęcie i rodzaj terenu 2. Elementy składowe terenu 3. Wyznaczanie kierunków stron świata w terenie 4. Orientowanie się w terenie bez mapy 5. Wykorzystanie terenu w służbie granicznej | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 8. Podstawowe wiadomości o mapie topograficznej, określanie współrzędnych
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Wymienić elementy składowe arkusza mapy 2. Odczytać umowne znaki topograficzne 3. Określić współrzędne punktów na mapie topograficznej 4. Dokonać pomiaru odległości na mapie przy użyciu wybranych technik i narzędzi 5. Opisać teren na podstawie mapy | 2 | 1. Elementy składowe arkusza mapy 2. Rodzaje współrzędnych używanych na mapach topograficznych 3. Rodzaje warstwic 4. Rodzaje umownych znaków topograficznych 5. Określanie współrzędnych geograficznych 6. Określanie punktów na mapie za pomocą współrzędnych prostokątnych płaskich 7. Pomiary odległości na mapie 8. Analiza terenu na podstawie mapy | Wykład |
Ćwiczenia z mapą w terenie | 6 | 1. Orientowanie mapy w terenie 2. Ustalenie własnego położenia na mapie 3. Marsz na azymut | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 9. Przepisy i zasady prowadzenia korespondencji radiowej UKF i obsługa sprzętu łączności
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Wymienić i omówić zasady oraz przepisy prowadzenia korespondencji w sieciach i kierunkach radiowych UKF | 1 | 1. Zasady prowadzenia korespondencji radiowej 2. Przepisy prowadzenia korespondencji radiowej | Wykład |
Obsługiwać sprzęt łączności UKF | 2 | 1. Przeznaczenie i budowa sprzętu łączności radiowej UKF 2. Zasady prawidłowej eksploatacji sprzętu łączności radiowej UKF | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 10. Zasady sporządzania pism urzędowych
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Wymienić elementy pisma urzędowego 2. Sporządzić pismo urzędowe | 2 | 1. Podstawowe elementy pisma urzędowego 2. Notatka służbowa 3. Rodzaje pism urzędowych: wniosek, podanie | Wykład |
Temat 11. Przenośne urządzenia obserwacji technicznej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Omówić możliwości techniczne i podstawowe tryby pracy urządzeń noktowizyjnych i termowizyjnych | 1 | 1. Budowa, przeznaczenie i wyposażenie urządzeń noktowizyjnych 2. Funkcje, możliwości i tryby pracy urządzeń noktowizyjnych 3. Konserwacja i bezpieczna obsługa urządzenia | Wykład |
Obserwować i rozpoznawać obiekty przy użyciu optoelektronicznych urządzeń obserwacyjnych w różnych trybach pracy | 2 | Obsługa urządzeń optoelektronicznych: - uruchomienie i przygotowanie przenośnych urządzeń obserwacyjnych do prowadzenia obserwacji - ustawienie optymalnych funkcji kamery termowizyjnej podczas obserwacji - wykrywanie i rozpoznawanie obserwowanych obiektów | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 12. Ogólne zasady prowadzenia obserwacji określonych miejsc i rejonów
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Omówić zasady obowiązujące podczas pełnienia służby granicznej w formie patrolowania z zadaniem prowadzenia obserwacji w różnych warunkach | 1 | 1. Wybór stanowiska w terenie 2. Sposoby maskowania 3. Nawiązywanie łączności w trakcie pełnienia służby 4. Postępowanie po zaobserwowaniu zdarzenia 5. Dokumentowanie przebiegu zajęć | Wykład |
Obserwować wyznaczony rejon | 2 | 1. Wyznaczenie sektorów obserwacji i zadań do realizacji 2. Omówienie spostrzeżeń z obserwacji | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 13. Dokumenty w kontroli granicznej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Wymienić rodzaje dokumentów | 2 | 1. Rodzaje dokumentów - paszporty (zwykły, dyplomatyczny, służbowy) 2. Inne dokumenty (książeczka żeglarska, dowód osobisty, prawo jazdy) | Wykład |
Temat 14. Rozpoznawanie zabezpieczeń stosowanych w dokumentach
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Wskazać poszczególne elementy zabezpieczeń dokumentów 2. Omówić system zabezpieczeń dokumentów | 2 | 1. Zabezpieczenia w papierze stosowane przez producenta 2. Zabezpieczenia stosowane przez producenta podczas druku 3. Zabezpieczenia stosowane w trakcie personalizacji 4. Zabezpieczenia w innych podłożach | Wykład |
Temat 15. Czynniki powodujące migracje
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Omówić czynniki sprzyjające powstaniu migracji | 2 | 1. Pojęcie migracji 2. Powody i skutki migracji 3. Główne szlaki migracyjne | Wykład |
Temat 16. Przestępstwa i wykroczenia będące we właściwości Straży Granicznej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Omówić wybrane przestępstwa i wykroczenia pozostające we właściwości Straży Granicznej 2. Określić kwalifikację prawną przestępstw i wykroczeń pozostających we właściwości Straży Granicznej | 2 | 1. Wybrane przestępstwa i wykroczenia będące we właściwości Straży Granicznej 2. Metody popełniania przestępstw i wykroczeń będących we właściwości Straży Granicznej 3. Kwalifikacja prawna przestępstw i wykroczeń pozostających we właściwości Straży Granicznej | Wykład |
Temat 17. Środki przymusu bezpośredniego i broń palna
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Omówić katalog, warunki oraz zasady użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego i broni palnej | 2 | 1. Podstawa prawna użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego oraz broni palnej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej 2. Zasady użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego 3. Katalog środków przymusu bezpośredniego w Straży Granicznej | Wykład |
Temat 18. Zadania Straży Granicznej w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania nielegalnej migracji
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Omówić cele i metody przeciwdziałania i zwalczania nielegalnej migracji 2. Wymienić i omówić działania weryfikacyjne i kontrolne Straży Granicznej w zakresie zwalczania nielegalnej migracji | 2 | 1. Podstawy prawne postępowania w sprawie cudzoziemców 2. Kontrola legalności pobytu i kontrola legalności zatrudnienia 3. System detencji w RP | Wykład |
Temat 19. Zasady przekraczania granic
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Omówić zasady przekraczania granic zewnętrznych i wewnętrznych 2. Wymienić państwa Unii Europejskiej i państwa Schengen 3. Omówić prawa swobodnego przemieszczania się | 2 | 1. Zasady przekraczania granic zewnętrznych i wewnętrznych 2. Państwa Unii Europejskiej i państwa Schengen 3. Prawa swobodnego przemieszczania się 4. Środki kompensacyjne wprowadzone w związku ze zniesieniem kontroli na granicach wewnętrznych | Wykład |
Temat 20. Kontrola graniczna osób i środków transportu w przejściach granicznych
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Scharakteryzować rodzaje przejść granicznych i omówić zasady kontroli granicznej 2. Scharakteryzować organizację odprawy granicznej | 2 | 1. Rodzaje przejść granicznych 2. Zasady kontroli osób, środków transportu w przejściu granicznym 3. Organizacja odprawy granicznej | Wykład |
CZĘŚĆ II. SZKOLENIE WSPIERAJĄCE
Lp. | Temat zajęć | Liczba jednostek lekcyjnych |
1. | Przepisy ogólne dotyczące musztry. Stopnie Straży Granicznej | 2 |
2. | Postawa zasadnicza i swobodna. Zwroty w miejscu | 2 |
3. | Oddawanie honorów indywidualnie | 2 |
4. | Musztra zespołowa | 18 |
5. | Przygotowanie do ślubowania | 4 |
6. | Zasady bezpiecznego użytkowania broni palnej | 4 |
7. | Budowa i zasady działania broni palnej | 24 |
8. | Podstawowe zasady celnego strzelania | 4 |
9. | Nauka strzelania z pistoletu/karabinu pneumatycznego (strzelnica/trenażer) | 10 |
10. | Doskonalenie strzelania z pistoletu/karabinu pneumatycznego (strzelnica/trenażer) | 30 |
11. | Przygotowanie do testu sprawności fizycznej wg norm II etapu postepowania kwalifikacyjnego do służby w Straży Granicznej | 11 |
12. | Techniki upadania - pady | 8 |
13. | Techniki samoobrony | 8 |
14. | Techniki obezwładniania | 8 |
15. | Techniki zakładania kajdanek | 6 |
16. | Ogólne wiadomości o pierwszej pomocy | 2 |
17. | Resuscytacja krążeniowo-oddechowa | 6 |
18. | Rany ciała i krwotoki | 4 |
19. | Urazy kostne i stawowe | 2 |
20. | Wypadki komunikacyjne | 1 |
21. | Ćwiczenia w udzielaniu pierwszej pomocy | 3 |
22. | Metody radzenia sobie ze stresem | 2 |
RAZEM | 161 |
OPIS ZAJĘĆ
Temat 1. Przepisy ogólne dotyczące musztry. Stopnie Straży Granicznej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Wymienić źródła przepisów dotyczących musztry oraz zachowania w służbie i poza nią stosując terminologię w nich zawartą 2. Wymienić i rozróżniać stopnie Straży Granicznej | 2 | 1. Przepisy ogólne (rodzaje musztry, rodzaje ugrupowań, elementy szyku, komendy) 2. Stopnie Straży Granicznej | Wykład |
Temat 2. Postawa zasadnicza i swobodna. Zwroty w miejscu
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Przyjąć postawę zasadniczą i swobodną oraz wykonać zwroty w miejscu zgodnie z podanymi komendami | 2 | 1. Postawa zasadnicza i swobodna 2. Zwroty w miejscu | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 3. Oddawanie honorów indywidualnie
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Oddać honory indywidualnie we wskazanych sytuacjach w miejscu i w marszu, w nakryciu głowy i bez nakrycia głowy, z bronią i bez broni | 2 | 1. Oddawanie honorów w miejscu i w marszu bez nakrycia głowy 2. Oddawanie honorów w miejscu i w marszu z nakryciem głowy 3. Oddawanie honorów w sytuacjach i miejscach określonych w regulaminie musztry | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 4. Musztra zespołowa
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Omówić i wykonać czynności związane z zachowaniem w szyku 2. Wystąpić i wstąpić do szyku w ugrupowaniu rozwiniętym i marszowym 3. Wykonać komendy do zmiany ugrupowania: odstąpić, łączyć | 18 | 1. Równanie i krycie, odliczanie 2. Występowanie i wstępowanie do ugrupowania rozwiniętego (szereg, dwuszereg, trójszereg) 3. Występowanie i wstępowanie do ugrupowania marszowego w miejscu i marszu 4. Odstępowanie i łączenie 5. Zmiana ugrupowania w miejscu i marszu 6. Krok zwykły i defiladowy w ugrupowaniu marszowym 7. Oddawanie honorów pododdziałem | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 5. Przygotowanie do ślubowania
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Omówić i wykonać łączne czynności do ślubowania | 4 | Przygotowanie i udział w uroczystości ślubowania | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 6. Zasady bezpiecznego użytkowania broni palnej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Stosować zasady bezpiecznego użytkowania broni palnej | 2 | 1. Zasady bezpiecznego postępowania z bronią palną 2. Zasady bezpieczeństwa obowiązujące na strzelnicy | Wykład |
1. Zastosować urządzenie do bezpiecznego ładowania i rozładowania podczas pobierania i zdawania broni 2. Stosować zasady bezpiecznego posługiwania się bronią palną | 2 | 1. Praktyczne stosowanie urządzenia do bezpiecznego ładowania i rozładowania 2. Bezpieczniki występujące w broni palnej 3. Zasady bezpiecznego przenoszenia broni | Ćwiczenia praktyczne |
4. Przygotowanie broni do strzelania/służby 5. Podstawowe czynności w trakcie treningu strzeleckiego |
Temat 7. Budowa i zasady działania broni palnej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Znać budowę i zasady działania broni palnej 2. Scharakteryzować wskazane jednostki broni | 2 | 1. Budowa i zasada działania broni palnej będącej na wyposażeniu Straży Granicznej 2. Prezentacja pojęć: broń palna, broń automatyczna, broń automatyczna samopowtarzalna, broń automatyczna samoczynna, broń automatyczna samopowtarzalno-samoczynna 3. Ogólne zasady rozkładania i składania broni palnej | Wykład |
1. Stosować zasady bezpiecznego posługiwania się bronią palna 2. Dokonać częściowego rozłożenia i złożenia broni nazywając podstawowe części i mechanizmy 3. Konserwować broń w celu zapewnienia jej właściwego funkcjonowania | 22 | 1. Stosowanie zasad bezpieczeństwa w trakcie rozkładania i składania broni palnej 2. Częściowe rozłożenie i złożenie broni, podstawowe elementy składowe i ich nazewnictwo 3. Konserwacja i przechowywanie broni palnej | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 8. Podstawowe zasady celnego strzelania
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Stosować zasady mające wpływ na celność strzelania | 1 | 1. Prawidłowa postawa strzelecka 2. Chwyty broni 3. Zgrywanie przyrządów celowniczych | Wykład |
1. Przyjąć właściwą postawę strzelecką 2. Złożyć się do strzału | 3 | 1. Przyjmowanie właściwej postawy stojącej i chwyt broni 2. Składanie się do strzału i płynna praca na języku spustowym | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 9. Nauka strzelania z pistoletu/karabinu pneumatycznego (strzelnica/trenażer)
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Wykonać strzelania statyczne z pistoletu/karabinu pneumatycznego z różnych postaw | 10 | 1. Trening bezstrzałowy 2. Strzelanie statyczne z pistoletu/karabinu pneumatycznego | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 10. Doskonalenie strzelania z pistoletu/karabinu pneumatycznego (strzelnica/trenażer)
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Wykonać strzelania statyczne/szybkie/dynamiczne z pistoletu/karabinu pneumatycznego z różnych postaw | 30 | 1. Trening bezstrzałowy 2. Strzelanie statyczne/szybkie/dynamiczne z pistoletu/karabinu pneumatycznego | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 11. Przygotowanie do testu sprawności fizycznej wg norm II etapu postępowania kwalifikacyjnego do służby w Straży Granicznej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Omówić zasady testu sprawności fizycznej wg norm II etapu postępowania kwalifikacyjnego do służby w Straży Granicznej | 1 | 1. Zapoznanie z elementarni testu sprawności 2. Zapoznanie z normami testu sprawności | Wykład |
2. Przystąpić do testu sprawności fizycznej wg norm II etapu postępowania kwalifikacyjnego do służby w Straży Granicznej | 10 | 1. Rozgrzewka 2. Przeprowadzenie testu sprawności 3. Omówienie wyników testu sprawności | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 12. Techniki upadania - pady
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Wykonać bezpiecznie pady | 8 | 1. Pad w tył 2. Pad w bok | Ćwiczenia praktyczne |
3. Pad w przód 4. Pad w przód z przewrotem |
Temat 13. Techniki samoobrony
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Obronić się przed atakiem | 8 | Techniki obrony przed atakiem | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 14. Techniki obezwładniania
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Obezwładnić osobę w różnych sytuacjach 2. Przemieścić osobę obezwładnioną z leżenia na plecach do leżenia na brzuchu 3. Przeprowadzić zewnętrzne sprawdzenie osoby 4. Podnieść osobę obezwładnioną | 8 | 1. Techniki obezwładniania w różnych sytuacjach 2. Techniki przemieszczania osoby z leżenia na plecach do leżenia na brzuchu 3. Zewnętrzne sprawdzenie osoby 4. Techniki podnoszenia osoby | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 15. Techniki zakładania kajdanek
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Założyć kajdanki osobie 2. Dokonać zewnętrznego sprawdzenia osoby 3. Prowadzić osobę skutą kajdankami za pomocą wybranej dźwigni | 6 | 1. Sposób wyjmowania kajdanek i przygotowanie ich do użycia 2. Użycie środków przymusu bezpośredniego wobec osoby - zakładanie kajdanek w różnych sytuacjach 3. Zewnętrzne sprawdzenie osoby, która ma założone kajdanki 4. Dźwignie transportowe | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 16. Ogólne wiadomości o pierwszej pomocy
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Omówić prawne aspekty udzielania pierwszej pomocy 2. Wymienić informacje, które powinny zawierać powiadomienie służb ratownictwa zawodowego z zachowaniem odpowiedniej kolejności | 2 | 1. Cel wprowadzenia szkolenia i organizacja zajęć 2. Rozwój cywilizacji a nagłe stany zagrożenia zdrowotnego (NSZZ) 3. Prawne i moralno - etyczne aspekty związane z udzielaniem pierwszej pomocy 4. Powiadamianie służb ratownictwa zawodowego 5. Łańcuch przeżycia i rola przypadkowego ratownika | Wykład |
Temat 17. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Wyjaśnić zasady i przeprowadzić resuscytację osób dorosłych, dzieci oraz niemowląt wg zaleceń Europejskiej Rady Resuscytacji | 6 | 1. Definicje resuscytacji i reanimacji 2. Sekwencja postępowania w przypadku powstania zagrożenia dla życia i zdrowia ludzkiego 3. Resuscytacja krążeniowo- oddechowa dorosłych 4. Resuscytacja krążeniowo- oddechowa niemowląt i dzieci 5. Prowadzenie resuscytacji krążeniowo- oddechowej | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 18. Rany ciała i krwotoki
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Zastosować odpowiedni opatrunek do zaobserwowanej rany | 4 | 1. Rodzaje ran i zasady postępowania z ranami ciała 2. Rodzaje krwotoków | Ćwiczenia praktyczne |
3. Postępowanie w czasie krwotoków 4. Rodzaje opatrunków 5. Zakładanie opatrunków |
Temat 19. Urazy kostne i stawowe
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Udzielić osobie poszkodowanej pierwszej pomocy w zależności od stwierdzonego urazu kostno-stawowego | 2 | 1. Rodzaje urazów, mechanizmy ich powstawania i następstwa 2. Ogólne zasady postępowania z poszkodowanymi 3. Zasady układania i transportowania poszkodowanych | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 20. Wypadki komunikacyjne
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Udzielić pomocy ofiarom wypadków komunikacyjnych na podstawie zdobytej wiedzy i opanowanych umiejętności | 1 | 1. Ogólne zasady postępowania po wypadku komunikacyjnym 2. Ewakuacja poszkodowanych z pojazdu grożącego zapaleniem się lub wybuchem 3. Selekcja osób poszkodowanych, organizacja i udzielanie pierwszej pomocy w miejscu zdarzenia | Wykład |
Temat 21. Ćwiczenia w udzielaniu pierwszej pomocy
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Udzielić pomocy osobie w nagłym stanie zagrożenia zdrowotnego | 3 | 1. Prowadzenie resuscytacji oddechowo- krążeniowej 2. Zakładanie opatrunków i blokad 3. Układanie w pozycji bezpiecznej | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 22. Metody radzenia sobie ze stresem
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Zdefiniować pojęcie stresu 2. Wymienić i scharakteryzować objawy stresu 3. Omówić sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach 4. Dokonać autoprezentacji | 2 | 1. Czym jest stres 2. Objawy reakcji stresowej na różnych płaszczyznach funkcjonowania (fizjologicznej, emocjonalnej, poznawczej i behawioralnej) 3. Autodiagnoza własnego typu osobowości oraz stylu radzenia sobie w sytuacjach trudnych 4. Autoprezentacja i wystąpienia publiczne | Ćwiczenia praktyczne |
CZĘŚĆ III. OBÓZ SZKOLENIOWY
Lp. | Temat zajęć | Liczba jednostek lekcyjnych |
1. | Wykrywanie, rozpoznawanie i zabezpieczanie śladów przekroczenia granicy państwowej wbrew przepisom. Ślady kryminalistyczne i zabezpieczenie miejsca zdarzenia | 4 |
2. | Pełnienie służby granicznej oraz zapoznanie z odcinkiem granicy państwowej | 7 |
3. | Prezentacja sprzętu wykorzystywanego w kontroli bezpieczeństwa w komunikacji | 1 |
4. | Użycie lub wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego w służbie - techniki interwencji | 3 |
5. | Terenoznawstwo - marsz wg mapy | 4 |
6. | Konkurencje testu sprawnościowego - trening | 2 |
7. | Legitymowanie oraz inne sposoby ustalania tożsamości osób. Rysopis i identyfikacja osoby | 3 |
8. | Doskonalenie strzelania z pistoletu/karabinu pneumatycznego (strzelnica/trenażer) | 4 |
9. | Musztra zespołowa | 2 |
10. | Analiza informacji w nowoczesnych mediach | 2 |
11. | Nabór do służby w Straży Granicznej | 1 |
RAZEM | 33 |
OPIS ZAJĘĆ
Temat 1. Wykrywanie, rozpoznawanie i zabezpieczanie śladów przekroczenia granicy państwowej wbrew przepisom. Ślady kryminalistyczne i zabezpieczenie miejsca zdarzenia
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Rozpoznać i zabezpieczyć ślady przed zniszczeniem lub utratą 2. Sprawdzić teren przyległy do miejsca ujawnienia śladów pgpwp 3. Zameldować o ujawnionych śladach służbie dyżurnej | 4 | 1. Określenie miejsca ujawnienia śladów pgpwp i przewidywanego czasu ich pozostawienia 2. Określenie kierunku prowadzenia śladów pgpwp 3. Określenie przypuszczalnej liczby osób, które dokonały pgpwp 4. Cechy ujawnionych śladów 5. Meldowanie o ujawnionych śladach służbie dyżurnej 6. Zabezpieczenie ujawnionych śladów 7. Sprawdzenie terenu przyległego do miejsca ujawnienia śladów pgpwp 8. Dokumentowanie zdarzenia | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 2. Zapoznanie z odcinkiem granicy państwowej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Zapoznać z przebiegiem i oznakowaniem granicy państwowej 2. Zapoznać z odprawą graniczną w przejściu granicznym | 7 | 1. Pojęcie granicy państwowej i jej przebieg w terenie 2. Podział pogranicza 3. Obiekty i urządzenia służące ochronie granicy państwowej 4. Przebieg i oznaczenie granicy państwowej na poszczególnych odcinkach | Wizyta studyjna |
Temat 3. Prezentacja sprzętu wykorzystywanego w kontroli bezpieczeństwa w komunikacji
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Zapoznać ze sprzętem wykorzystywanym w kontroli bezpieczeństwa w komunikacji | 1 | Sprzęt wykorzystywany do kontroli bezpieczeństwa w komunikacji | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 4. Użycie lub wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego w służbie - techniki interwencji
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Zapoznać z podstawowymi technikami użycia pałki służbowej 2. Obronić się przed atakiem z wykorzystaniem pałki służbowej | 3 | 1. Techniki podstawowe pałką służbową 2. Dźwiganie pałka służbową 3. Bloki i uderzenia pałką służbową 4. Techniki obrony przed atakiem niebezpiecznym narzędziem - użycie i wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego oraz dostępnych technik obrony | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 5. Terenoznawstwo - marsz wg mapy
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Doskonalić umiejętność pracy z mapą | 4 | 1. Orientowanie się w terenie z wykorzystaniem mapy 2. GPS i busola AK 3. Marsz na azymut | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 6. Konkurencje testu sprawnościowego - trening
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Doskonalić konkurencje testu sprawności fizycznej wg norm II etapu postępowania kwalifikacyjnego do służby w Straży Granicznej | 2 | 1. Rozgrzewka 2. Przeprowadzenie testu sprawności 3. Omówienie wyników testu sprawności | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 7. Legitymowanie oraz inne sposoby ustalania tożsamości osób. Rysopis i identyfikacja osoby
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
1. Ustalić tożsamość osoby na podstawie dokumentu tożsamości 2. Sporządzić rysopis osoby | 3 | 1. Ubezpieczanie w trakcie legitymowania 2. Legitymowanie osoby 3. Dokumentowanie ustalenia tożsamości (notatnik służbowy) 4. Sprawdzenie danych 5. Zasady sporządzania rysopisu 6. Terminologia opisu wyglądu osoby stosowana w kryminalistyce 7. Sporządzanie rysopisu | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 8. Doskonalenie strzelania z pistoletu/karabinu pneumatycznego (strzelnica/trenażer)
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Doskonalić strzelanie statyczne/szybki/dynamiczne z pistoletu/karabinu pneumatycznego z różnych postaw | 4 | 1. Trening bezstrzałowy 2. Strzelanie statyczne/szybkie/dynamiczne z pistoletu/karabinu pneumatycznego 3. Zawody strzeleckie | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 9. Musztra zespołowa
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Doskonalić musztrę zespołową | 2 | 1. Krok zwykły i defiladowy 2. Marsz, bieg, zatrzymanie 3. Oddawanie honorów pododdziałem | Ćwiczenia praktyczne |
Temat 10. Analiza informacji w nowoczesnych mediach
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Zapoznać z metodami analizy i weryfikacji informacji w nowoczesnych mediach | 2 | 1. Znaczenie analizy informacji (typy informacji, źródła informacji) 2. Metody pozyskiwania informacji i jej analiza 3. Wykrywanie dezinformacji | Wykład Ćwiczenia |
Temat 11. Nabór do służby w Straży Granicznej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Zapoznać z procedurą naboru do służby w Straży Granicznej | 1 | 1. Zasady naboru do służby 2. Proces rekrutacji | Wykład |
CZĘŚĆ IV. EGZAMIN KOŃCOWY
Lp. | Temat zajęć | Liczba jednostek lekcyjnych |
1. | Przygotowanie do egzaminu końcowego | 4 |
2. | Egzamin - sprawdzenie wiedzy teoretycznej | 2 |
3. | Egzamin - test sprawności fizycznej wg norm II etapu postępowania kwalifikacyjnego do służby w Straży Granicznej | 3 |
RAZEM | 9 |
OPIS ZAJĘĆ
Temat 1. Przygotowanie do egzaminu końcowego
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Omówić przebieg egzaminu końcowego | 4 | 1. Zakres tematyczny wiedzy teoretycznej 2. Test sprawności fizycznej | Wykład, ćwiczenia praktyczne |
Temat 2. Egzamin - sprawdzenie wiedzy teoretycznej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Rozwiązać test złożony z 30 pytań jednokrotnego wyboru | 2 | Zagadnienia związane z przedmiotem "Wiedza o Straży Granicznej" | Test |
* Skala ocen
0-14 - ocena niedostateczna
15-17 - ocena dopuszczająca
18-21 - ocena dostateczna
22-24 - ocena dobra
25-28 - ocena bardzo dobra
29-30 - ocena celująca
Temat 3. Egzamin - test sprawności fizycznej wg norm II etapu postępowania kwalifikacyjnego do służby w Straży Granicznej
Cel operacyjny (sekwencji zajęć) | Liczba jednostek lekcyjnych | Treści (zawartość) | Sposób realizacji (sugerowane metody) |
Przystąpić do testu sprawności fizycznej wg norm II etapu postępowania kwalifikacyjnego do służby w Straży Granicznej | 3 | Konkurencje testu sprawności fizycznej z II etapu postępowania kwalifikacyjnego* | Ćwiczenia praktyczne |
*Skala ocen
0-14 - ocena niedostateczna
15-17 - ocena dopuszczająca
18-21 - ocena dostateczna
22-24 - ocena dobra
25-28 - ocena bardzo dobra
29-30 - ocena celująca