Organizacja wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w dziale administracji rządowej gospodarka.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MPiT.2018.52
Akt utracił moc Wersja od: 20 sierpnia 2018 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TECHNOLOGII 1
z dnia 20 sierpnia 2018 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w dziale administracji rządowej gospodarka
Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1430, z późn. zm.) oraz na podstawie art. 4 w związku z art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571), a także w związku z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (Dz. U. poz. 1871, z 2016 r. poz. 1325 oraz z 2017 r. poz. 1075 i 2143) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w dziale administracji rządowej - gospodarka.§ 2.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:1)
jednostkach - rozumie się przez to jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Przedsiębiorczości i Technologii lub przez niego nadzorowane;2)
komórkach organizacyjnych - rozumie się przez to komórki organizacyjne Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii;3)
Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii;4)
Ministrze - rozumie się przez to Ministra Przedsiębiorczości i Technologii;5)
organach - rozumie się przez to organy podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane;6)
osobach upoważnionych - rozumie się przez to dyrektorów komórek organizacyjnych, dyrektorów i prezesów jednostek oraz organów, a także przedsiębiorców;7)
przedsiębiorcach - rozumie się przez to przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo- obronnym, na których minister właściwy do spraw gospodarki nałożył, na podstawie ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców, obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa.2.
Użyte w zarządzeniu skróty oznaczają komórki organizacyjne Ministerstwa:1)
BA - Biuro Administracyjne;2)
BDG - Biuro Dyrektora Generalnego;3)
BK - Biuro Kontroli;4)
DZK - Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego;5)
DBG - Departament Budżetu Gospodarki;6)
DNP - Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych;7)
DP - Departament Prawny.§ 3.
Do zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony wykonywanych w dziale administracji rządowej gospodarka zalicza się w szczególności:1)
tworzenie warunków organizacyjno-prawnych do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;2)
planowanie operacyjne;3)
programowanie obronne;4)
przeglądy obronne;5)
przygotowanie elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;6)
organizacja systemu stałych dyżurów;7)
przedsięwzięcia z zakresu mobilizacji gospodarki;8)
świadczenia na rzecz obrony;9)
zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;10)
militaryzacja;11)
szczególna ochrona obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;12)
gotowość do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;13)
współpraca cywilno-wojskowa;14)
szkolenie obronne;15)
kontrola wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.§ 4.
1.
Realizację zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony, o których mowa w § 3, w Ministerstwie oraz w odniesieniu do organów, jednostek i przedsiębiorców koordynuje DZK.2.
Komórki organizacyjne, organy, jednostki i przedsiębiorcy zobowiązane są do współpracy z DZK w realizacji zadań, o których mowa w § 3.§ 5.
1.
W komórkach organizacyjnych, organach, jednostkach i u przedsiębiorców zadania w ramach powszechnego obowiązku obrony, o których mowa w § 3, wykonują osoby wyznaczone przez osoby upoważnione.2.
Osoby upoważnione, w zakresie swoich kompetencji, uwzględniają zadania w ramach powszechnego obowiązku obrony, o których mowa w § 3, w szczególności w statutach, regulaminach i opisach stanowisk osób wyznaczonych do ich realizacji.§ 6.
W ramach tworzenia warunków organizacyjno-prawnych do realizacji zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony:1)
DZK opracowuje koncepcję przygotowań obronnych oraz akty normatywne regulujące tę problematykę i ich nowelizacje;2)
DZK, w uzgodnieniu z DP, przygotowuje projekty decyzji administracyjnych nakładających zadania na rzecz obronności państwa na przedsiębiorców na podstawie ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców oraz umowy na realizacje tych zadań.§ 7.
1.
W ramach planowania operacyjnego:1)
DZK przygotowuje Plan operacyjny funkcjonowania działu administracji rządowej gospodarka w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, zwany dalej "POF DAR" oraz jego aktualizacje;2)
komórki organizacyjne przekazują wkład z zakresu swojej właściwości do POF DAR oraz, w uzgodnieniu z DZK, opracowują i aktualizują karty realizacji zadań operacyjnych;3)
organy, jednostki i przedsiębiorcy opracowują i aktualizują, na podstawie wytycznych Ministerstwa, swoje plany operacyjne funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz karty realizacji zadań operacyjnych.2.
W planie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględnia się zadania operacyjne przewidziane do wykonania przez komórki organizacyjne, organy, jednostki i przedsiębiorców.§ 8.
W ramach programowania obronnego:1)
DZK, w uzgodnieniu z DBG, przygotowuje program pozamilitarnych przygotowań obronnych działu administracji rządowej gospodarka oraz jego aktualizacje;2)
organy opracowują i aktualizują programy pozamilitarnych przygotowań obronnych urzędów ich obsługujących;3)
DZK, we współpracy z jednostkami i przedsiębiorcami, opracowuje dane i informacje niezbędne do sporządzenia programu mobilizacji gospodarki.§ 9.
1.
W ramach przeglądów obronnych DZK, we współpracy z jednostkami i przedsiębiorcami, przygotowuje ocenę stanu przygotowań obronnych w dziale administracji rządowej gospodarka w formie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych.2.
Organy sporządzają Narodowe Kwestionariusze Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych tych organów.§ 10.
1.
W ramach przygotowania elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym DZK, we współpracy w szczególności z BDG i BA, przygotowuje główne stanowisko kierowania Ministra:1)
w stałej siedzibie;2)
w zapasowym miejscu pracy.2.
DZK opracowuje dokumentację związaną z funkcjonowaniem Ministerstwa na stanowisku kierowania w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, w tym w szczególności:1)
dokument określający organizację Ministerstwa - we współpracy z BDG;2)
plan przemieszczenia do zapasowego miejsca pracy - we współpracy z BA i BDG;3)
regulamin pracy na stanowisku kierowania - we współpracy z BDG.§ 11.
1.
W celu zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz podwyższania gotowości obronnej organizuje się w dziale administracji rządowej gospodarka system stałych dyżurów.2.
Organizację systemu stałych dyżurów określa zarządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii Nr 50 z dnia 20 sierpnia 2018 r. w sprawie organizacji systemu stałych dyżurów w dziale administracji rządowej gospodarka.§ 12.
1.
W ramach przedsięwzięć w zakresie mobilizacji gospodarki DZK, we współpracy z przedsiębiorcami, dokonuje analizy możliwości zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych, jednostek organizacyjnych nadzorowanych, podległych lub podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych i Ministrowi Sprawiedliwości, a także jednostek organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz możliwości produkcyjno-usługowych jednostek i przedsiębiorców.2.
DZK, w uzgodnieniu z DP, przygotowuje projekty decyzji administracyjnych nakładających na przedsiębiorców zadania w ramach programu mobilizacji gospodarki oraz, we współpracy z DBG, z upoważnienia Ministra, udziela i rozlicza dotacje z budżetu państwa na pokrycie kosztów realizacji tych zadań.§ 13.
1.
W ramach świadczeń na rzecz obrony DZK:1)
we współpracy z BA, określa potrzeby w zakresie nieruchomości, sprzętu transportowego i osób, zapewniających realizację zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;2)
sporządza wnioski do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych.2.
Zadania związane z przyjmowaniem obiektów i środków transportu uzyskanych w drodze świadczeń rzeczowych oraz świadczeń osobistych wykonuje w Ministerstwie BA we współpracy z DZK.3.
Organy i przedsiębiorcy planują i organizują świadczenia na rzecz obrony w zakresie niezbędnym do realizacji swoich zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.§ 14.
1.
W celu zapewnienia zasobów osobowych do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony, w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, wnioskuje się do terenowych organów administracji wojskowej o zwolnienie wybranych pracowników Ministerstwa, organów, przedsiębiorców i Urzędu Dozoru Technicznego z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w drodze reklamowania z urzędu i na wniosek.2.
Reklamowanie z urzędu w Ministerstwie realizuje DZK, we współpracy z BDG.3.
Reklamowanie na wniosek w Ministerstwie realizuje DZK, we współpracy z BDG oraz komórkami organizacyjnymi, na rzecz których wykonują zadania osoby przewidziane do reklamowania.4.
Organy, przedsiębiorcy i Urząd Dozoru Technicznego prowadzą reklamowanie z urzędu i na wniosek.§ 15.
1.
W ramach militaryzacji przygotowuje się wybranych przedsiębiorców do objęcia militaryzacją w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.2.
DZK sporządza wnioski o ustalanie przedsiębiorców przewidzianych do objęcia militaryzacją oraz koordynuje ich przygotowania do militaryzacji.3.
Przedsiębiorcy, wobec których Minister wystąpił z wnioskiem o objęcie militaryzacją, prowadzą przygotowania organizacyjno-mobilizacyjne.§ 16.
1.
W ramach szczególnej ochrony przygotowuje się obiekty, w stosunku do których Minister wystąpił z wnioskiem o uznanie ich za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, do prowadzenia szczególnej ochrony.2.
Za organizację, koordynację i nadzór nad przygotowaniami do szczególnej ochrony odpowiada DZK we współpracy z właścicielami obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa.§ 17.
1.
W ramach realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza, w celu utrzymania gotowości do udzielenia informacji tworzy się punkt kontaktowy HNS (Host Nation Support) w Ministerstwie oraz punkty informacyjno-konsultacyjne w wybranych organach i jednostkach oraz u wybranych przedsiębiorców.2.
Zadania punktu kontaktowego HNS w Ministerstwie realizuje DZK.3.
Zadania punktów informacyjno-konsultacyjnych w organach, jednostkach i u przedsiębiorców realizują pracownicy wskazani przez osoby upoważnione.§ 18.
W ramach współpracy cywilno-wojskowej DZK współpracuje z Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej oraz koordynuje w dziale administracji rządowej gospodarka realizację Celów NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC).§ 19.
1.
DZK odpowiada za planowanie, organizację i koordynację szkolenia obronnego.2.
Szkoleniu obronnemu podlegają:1)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie, w organach, jednostkach i u przedsiębiorców;2)
pracownicy Ministerstwa, organów, jednostek i przedsiębiorców zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.3.
DZK współpracuje z DNP przy planowaniu szkolenia obronnego dla organów i jednostek.4.
DZK współpracuje z BDG w zakresie organizacji szkoleń dla pracowników Ministerstwa.5.
DZK współpracuje z DBG w zakresie finansowania szkolenia obronnego.6.
Organy, jednostki i przedsiębiorcy planują oraz organizują szkolenie obronne w celu przygotowania swoich pracowników do realizacji zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.§ 21.
1.
W zakresie kontroli wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony dokonuje się sprawdzenia prawidłowości realizacji zadań, o których mowa w § 3 oraz określenia stanu przygotowań obronnych organów, jednostek i przedsiębiorców.2.
DZK przy współpracy z BK i DNP przygotowuje plan kontroli z analizą ryzyka.3.
W kontrolach uczestniczą pracownicy DZK oraz mogą uczestniczyć pracownicy BK i DNP oraz, upoważnieni przez Ministra, eksperci zewnętrzni.4.
DZK przygotowuje dokumentację kontroli.§ 22.
Przedsiębiorcy realizują zadania w ramach powszechnego obowiązku obrony zgodnie z decyzjami administracyjnymi wydanymi przez Ministra.§ 23.
Traci moc zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 sierpnia 2017 r. (Dz. Urz. MRiF poz. 166) w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w działach administracji rządowej gospodarka i rozwój regionalny - w zakresie działu administracji rządowej gospodarka.§ 24.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.1 Minister Przedsiębiorczości i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Przedsiębiorczości i Technologii (Dz. U. poz. 93).