Organizacja wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.2012.113

Akt utracił moc
Wersja od: 17 lipca 2012 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 17 lipca 2012 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony

Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Sprawiedliwości:
1)
jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej;
2)
sądach apelacyjnych;
3)
sądach okręgowych;
4)
sądach rejonowych;
5)
zakładach dla nieletnich;
6)
Instytucie Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie;
7)
Instytucie Wymiaru Sprawiedliwości;
8)
Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury
-
zwanych dalej "jednostkami organizacyjnymi".
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:
1)
Ministrze - rozumie się przez to Ministra Sprawiedliwości;
2)
Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Sprawiedliwości;
3)
zakładach dla nieletnich - rozumie się przez to zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich;
4)
ośrodkach szkolenia Służby Więziennej - rozumie się przez to Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej, ośrodki szkolenia Służby Więziennej;
5)
zadaniach obronnych - rozumie się przez to zadania wykonywane w ramach powszechnego obowiązku obrony wynikające z ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej "ustawą", i przepisów wykonawczych do tej ustawy.
§  3.
1.
W Ministerstwie zadania obronne Ministra realizuje i koordynuje komórka właściwa w sprawach obronnych Ministerstwa.
2.
Komórka właściwa w sprawach obronnych Ministerstwa koordynuje wykonywanie zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych.
§  4.
Do zadań obronnych wykonywanych w Ministerstwie zalicza się w szczególności:
1)
planowanie i finansowanie zadań obronnych wykonywanych w ramach przygotowań obronnych;
2)
przygotowywanie projektów podziału zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki organizacyjne, stosownie do ich możliwości wykonawczych;
3)
określanie procedur wykonywania zadań obronnych;
4)
uzgadnianie i zatwierdzanie planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych;
5)
określanie i realizację zadań w ramach podwyższania gotowości obronnej państwa oraz tworzenie dla tych potrzeb systemu stałych dyżurów;
6)
organizowanie i przygotowanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym na potrzeby Ministra;
7)
przygotowanie i utrzymywanie obronnych systemów łączności na potrzeby kierowania bezpieczeństwem narodowym oraz zarządzania kryzysowego;
8)
przygotowanie obiektów i infrastruktury Ministerstwa dla właściwego funkcjonowania Zespołu Zarządzania Kryzysowego, stałego dyżuru oraz Stanowiska Kierowania Ministra;
9)
przygotowywanie określonych jednostek organizacyjnych Służby Więziennej do militaryzacji;
10)
reklamowanie pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
11)
zapewnienie obsady kadrowej Ministerstwa w czasie wojny;
12)
doskonalenie współpracy cywilno-wojskowej w strukturach NATO oraz realizację zadań wynikających z obowiązków państwa - gospodarza wobec sił sojuszniczych i organizacji NATO;
13)
realizację zadań z zakresu ochrony obiektów przewidzianych na potrzeby funkcjonowania systemu kierowania, będących w trwałym zarządzie Ministra;
14)
doskonalenie systemu nadzoru nad realizacją zadań z zakresu prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, uznanych za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
15)
organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu spraw obronnych oraz kontroli realizacji zadań obronnych.
§  5.
Komórki organizacyjne Ministerstwa realizują wspólne zadania obejmujące:
1)
udział w tworzeniu i przygotowaniu:
a)
dokumentacji planowania operacyjnego i programowania obronnego,
b)
kart realizacji zadań operacyjnych,
c)
regulaminu organizacyjnego, struktury i etatów Ministerstwa na czas wojny,
d)
planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych,
e)
warunków funkcjonowania systemu stałych dyżurów oraz Stanowiska Kierowania Ministra,
f)
planów przemieszczenia wydzielonych sił i środków na zapasowe Stanowisko Kierowania Ministra;
2)
wspieranie:
a)
udziału Ministra w przygotowaniu systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym,
b)
zespołów zadaniowych i grup eksperckich, tworzonych w ramach przygotowania Stanowiska Kierowania Ministra oraz współpracy cywilno-wojskowej;
3)
współpracę z komórką właściwą w sprawach obronnych Ministerstwa w zakresie:
a)
wnioskowania o reklamowanie pracowników od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
b)
dostosowywania obowiązujących aktów normatywnych, dotyczących funkcjonowania jednostek organizacyjnych do realiów i uwarunkowań czasu kryzysu i wojny oraz kształtowania rozwiązań organizacyjno-prawnych w tej dziedzinie,
c)
realizacji zadań operacyjnych, zgodnie z opracowaną tabelą realizacji zadań operacyjnych, stanowiącą załącznik do Planu Operacyjnego Funkcjonowania działu administracji rządowej sprawiedliwość,
d)
planowania i realizacji zamierzeń szkoleniowych, ujętych w planach i programach szkolenia obronnego Ministerstwa.
§  6.
Kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa jest upoważniony do żądania od kierowników komórek organizacyjnych Ministerstwa i jednostek organizacyjnych w zakresie ich właściwości, sprawozdań i informacji dotyczących stanu przygotowań obronnych, a także wydawania tym kierownikom wytycznych i doraźnych poleceń w sprawach wykonywania zadań obronnych.
§  7.
1.
Do zadań obronnych wykonywanych w jednostkach organizacyjnych zalicza się w szczególności:
1)
planowanie i finansowanie zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych;
2)
przygotowanie projektów podziału zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju przez wewnętrzne komórki organizacyjne oraz jednostki podporządkowane i nadzorowane stosownie do ich możliwości wykonawczych;
3)
określanie procedur wykonywania zadań obronnych;
4)
wykonywanie i uzgadnianie z Ministrem za pośrednictwem kierownika komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa, wymaganych planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych;
5)
realizacja zadań z obszaru współpracy cywilno-wojskowej w zakresie nadawania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych do jednostek zmilitaryzowanych oraz prowadzenia ćwiczeń w jednostkach organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji;
6)
podwyższanie gotowości obronnej oraz tworzenie dla tych potrzeb systemu stałych dyżurów;
7)
udział w przygotowaniu systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;
8)
występowanie do właściwego wojskowego komendanta uzupełnień o reklamowanie pracowników jednostki organizacyjnej od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
9)
zapewnienie obsady kadrowej jednostki organizacyjnej w czasie wojny;
10)
realizacja zadań z zakresu ochrony obiektów wykorzystywanych przez jednostki organizacyjne do potrzeb funkcjonowania systemu kierowania;
11)
wykonywanie zadań związanych z przygotowaniem i prowadzeniem szczególnej ochrony obiektów w jednostkach organizacyjnych uznanych jako szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
12)
organizowanie i prowadzenie szkolenia obronnego oraz kontroli wykonywania zadań obronnych zgodnie z wytycznymi Ministra do szkolenia na dany rok szkoleniowy;
13)
realizacja przedsięwzięć związanych z opracowywaniem sprawozdań z realizacji zadań obronnych.
2.
Wykonywanie zadań obronnych należy do obowiązków kierowników jednostek organizacyjnych.
§  8.
1.
Kierownicy jednostek organizacyjnych kierują całokształtem wykonywania zadań obronnych w jednostce oraz odpowiadają za jej przygotowanie do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, w czasie kryzysu i w czasie wojny.
2.
Zadania obronne w jednostkach organizacyjnych realizują komórki właściwe w sprawach obronnych, pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach do spraw obronnych i pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek.
3.
Szczegółowe zakresy zadań i czynności dla podmiotów określonych w ust. 2 określają kierownicy jednostek organizacyjnych.
§  9.
W jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 1 pkt 6-8, zakres oraz sposób realizacji zadań obronnych określają dyrektorzy tych jednostek, w uzgodnieniu z kierownikiem komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa.
§  10.
1.
Dyrektor Generalny Służby Więziennej sprawuje nadzór nad organizacją i realizacją zadań obronnych przez jednostki organizacyjne Służby Więziennej.
2.
W Centralnym Zarządzie Służby Więziennej zadania obronne Dyrektora Generalnego Służby Więziennej realizuje komórka właściwa w sprawach obronnych.
3.
W ośrodkach szkolenia Służby Więziennej zadania obronne wykonują funkcjonariusze lub pracownicy wyznaczeni przez komendantów tych jednostek.
§  11.
1.
Dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej organizują, koordynują i nadzorują wykonywanie zadań obronnych przez podległe jednostki organizacyjne Służby Więziennej.
2.
W okręgowych inspektoratach Służby Więziennej oraz w jednostkach organizacyjnych podległych dyrektorom okręgowym Służby Więziennej zadania obronne wykonują funkcjonariusze lub pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek.
§  12.
1.
Prezesi sądów apelacyjnych organizują, koordynują i nadzorują wykonywanie zadań obronnych w podległych im sądach apelacyjnych oraz sądach okręgowych, zgodnie z terytorialnym zakresem ich działania.
2.
Prezesi sądów okręgowych organizują, koordynują i nadzorują wykonywanie zadań obronnych w podległych im sądach okręgowych, właściwych terytorialnie sądach rejonowych oraz w nadzorowanych zakładach dla nieletnich.
3.
W sądach apelacyjnych oraz w sądach okręgowych zadania obronne realizują zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy inspektorzy do spraw obronnych, podlegli w zakresie realizowanych zadań obronnych prezesom sądów.
4.
W sądach rejonowych oraz w zakładach dla nieletnich zadania obronne wykonują pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek.
§  13.
Planowanie zadań obronnych obejmuje w szczególności wykonywanie, uzgadnianie i aktualizowanie:
1)
rocznych planów zamierzeń obronnych;
2)
planów operacyjnych;
3)
programów obronnych;
4)
planów obrony jednostek organizacyjnych Służby Więziennej.
§  14.
Roczne plany zamierzeń obronnych sporządzają kierownicy jednostek organizacyjnych wykonujących zadania obronne.
§  15.
1.
Plany operacyjne określają zasady funkcjonowania Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
2.
W ramach planowania operacyjnego sporządza się:
1)
plan operacyjny funkcjonowania działu administracji rządowej sprawiedliwość;
2)
plan operacyjny funkcjonowania Centralnego Zarządu Służby Więziennej;
3)
plany operacyjne funkcjonowania ośrodków szkolenia Służby Więziennej;
4)
plany operacyjne funkcjonowania okręgowych inspektoratów Służby Więziennej;
5)
plany operacyjne funkcjonowania sądów apelacyjnych;
6)
plany operacyjne funkcjonowania sądów okręgowych.
3.
W planach, o których mowa w ust. 2:
1)
pkt 4 - uwzględnia się zadania operacyjne przewidziane do wykonania przez podległe jednostki organizacyjne;
2)
pkt 6 - uwzględnia się zadania operacyjne przewidziane do wykonania przez jednostki działające w okręgu sądowym.
§  16.
W ramach programowania obronnego sporządza się w Ministerstwie Program Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych działu administracji rządowej sprawiedliwość oraz Program Mobilizacji Gospodarki.
§  17.
1.
Zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny określają regulaminy organizacyjne na czas wojny.
2.
W regulaminie organizacyjnym na czas wojny ujmuje się w szczególności:
1)
zadania jednostki;
2)
strukturę organizacyjną jednostki;
3)
zadania komórek organizacyjnych;
4)
zadania i obowiązki kierownika jednostki i innych osób funkcyjnych;
5)
etat jednostki;
6)
imienną obsadę kadrową;
7)
potrzeby kadrowe i plan ich uzupełnienia;
8)
zabezpieczenie logistyczne.
§  18.
W celu zapewnienia sprawnego przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych tworzy się w stanie stałej gotowości obronnej państwa system stałych dyżurów.
§  19.
1.
Jednostki organizacyjne uznane za obiekty szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa wykonują zadania w zakresie szczególnej ochrony tych obiektów.
2.
Z propozycją wniosku o uznanie jednostki organizacyjnej za obiekt szczególnie ważny dla bezpieczeństwa i obronności państwa występują do Ministra, za pośrednictwem kierownika komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa:
1)
Dyrektor Generalny Służby Więziennej;
2)
prezesi sądów apelacyjnych;
3)
prezesi sądów okręgowych.
3.
Zasadność proponowanych wniosków, o których mowa w ust. 3, kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa, konsultuje z właściwymi dyrektorami komórek organizacyjnych Ministerstwa.
4.
W przypadku utraty przez jednostkę organizacyjną znaczenia dla bezpieczeństwa i obronności państwa przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§  20.
1.
W celu skutecznego realizowania zadań obronnych w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych realizuje się proces szkolenia obronnego na zasadach wynikających z przepisów w sprawie szkolenia obronnego.
2.
Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, realizuje się zgodnie z:
1)
Programem Szkolenia Obronnego Ministra;
2)
Planem Szkolenia Obronnego, sporządzanym na dany rok szkoleniowy dla działu administracji rządowej sprawiedliwość;
3)
Wytycznymi Ministra do szkolenia obronnego na dany rok szkoleniowy dla Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych.
3.
Szkoleniu obronnemu podlegają:
1)
Minister;
2)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie:
a)
sekretarz stanu,
b)
podsekretarze stanu,
c)
Dyrektor Generalny Ministerstwa Sprawiedliwości,
d)
dyrektorzy departamentów, biur oraz ich zastępcy;
3)
Dyrektor Generalny Służby Więziennej i jego zastępcy;
4)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Służbie Więziennej:
a)
kierownicy komórek organizacyjnych w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej oraz ich zastępcy,
b)
dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej oraz ich zastępcy,
c)
dyrektorzy zakładów karnych i aresztów śledczych oraz ich zastępcy,
d)
komendanci ośrodków szkolenia Służby Więziennej;
5)
prezesi i wiceprezesi sądów apelacyjnych, okręgowych i rejonowych;
6)
dyrektorzy sądów apelacyjnych i okręgowych;
7)
dyrektorzy zakładów dla nieletnich;
8)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska w jednostkach organizacyjnych:
a)
dyrektor Instytutu Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie,
b)
dyrektor Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości,
c)
dyrektor Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury;
9)
pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w Ministerstwie;
10)
pracownicy i funkcjonariusze zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych, a w szczególności:
a)
inspektorzy do spraw obronnych w sądach apelacyjnych i w sądach okręgowych,
b)
pracownicy, którym powierzono wykonywanie zadań obronnych w sądach rejonowych oraz w zakładach dla nieletnich,
c)
funkcjonariusze i pracownicy realizujący zadania obronne w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej,
d)
funkcjonariusze i pracownicy, o których mowa w § 11 ust. 2.
4.
Szkolenie obronne obowiązani są organizować:
1)
kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa dla:
a)
Ministra,
b)
osób zajmujących kierownicze stanowiska w Ministerstwie,
c)
Dyrektora Generalnego Służby Więziennej i jego zastępców,
d)
prezesów i wiceprezesów sądów apelacyjnych,
e)
dyrektorów sądów apelacyjnych,
f)
dyrektorów zakładów dla nieletnich,
g)
osób zajmujących kierownicze stanowiska w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 3 pkt 8,
h)
pracowników zatrudnionych na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w Ministerstwie,
i)
inspektorów do spraw obronnych w sądach apelacyjnych i w sądach okręgowych;
2)
Dyrektor Generalny Służby Więziennej dla:
a)
osób zajmujących kierownicze stanowiska w Służbie Więziennej,
b)
funkcjonariuszy i pracowników realizujących zadania obronne w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej, w okręgowych inspektoratach Służby Więziennej oraz w ośrodkach szkolenia Służby Więziennej;
3)
dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej dla funkcjonariuszy i pracowników realizujących zadania obronne w podległych jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej;
4)
prezesi sądów apelacyjnych dla:
a)
prezesów i wiceprezesów sądów okręgowych,
b)
dyrektorów sądów okręgowych,
c)
prezesów i wiceprezesów sądów rejonowych,
d)
pracowników zatrudnionych na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w podległych sądach oraz zakładach dla nieletnich.
§  21.
1.
Szkolenie obronne prowadzi się w formie zajęć teoretycznych i praktycznych oraz ćwiczeń.
2.
Zajęcia teoretyczne i praktyczne realizuje się w cyklu rocznym.
3.
Ćwiczenia obejmują:
1)
ćwiczenia działowe, które przeprowadza się nie rzadziej niż raz na dwa lata;
2)
ćwiczenia specjalistyczne, w tym treningi i gry, które przeprowadza się w zależności od potrzeb, zamiennie lub łącznie z zajęciami teoretycznymi i praktycznymi.
4.
Organizatorami ćwiczeń są:
1)
kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa - w przypadku ćwiczeń działowych;
2)
Dyrektor Generalny Służby Więziennej, dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej, prezesi sądów apelacyjnych - w przypadku ćwiczeń specjalistycznych.
5.
Dokumentacja ćwiczeń specjalistycznych podlega uzgodnieniu:
1)
z kierownikiem komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa -w przypadku ćwiczeń organizowanych przez Dyrektora Generalnego Służby Więziennej oraz prezesów sądów apelacyjnych;
2)
z Dyrektorem Generalnym Służby Więziennej - w przypadku ćwiczeń organizowanych przez dyrektorów okręgowych Służby Więziennej.
6.
Do obowiązków organizatorów szkolenia obronnego należy w szczególności:
1)
opracowywanie planów i programów szkolenia, zgodnie z okresowymi wytycznymi Ministra w sprawie głównych kierunków szkolenia obronnego;
2)
uzgadnianie planów szkolenia w zakresie ich terminów i tematów z kierownikiem komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa;
3)
zapewnienie właściwych warunków do realizacji procesu szkolenia;
4)
prowadzenie dokumentacji szkoleniowej.
§  22.
1.
Kontrole wykonywania zadań obronnych prowadzi się w stosunku do wszystkich jednostek organizacyjnych.
2.
Kontrole mogą być prowadzone jako kontrole problemowe lub doraźne.
3.
Kontrole problemowe zarządzają, organizują i prowadzą:
1)
kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa - w stosunku do wszystkich jednostek organizacyjnych;
2)
Dyrektor Generalny Służby Więziennej - w stosunku do jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;
3)
dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej - w stosunku do podległych jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;
4)
prezesi sądów apelacyjnych - w działających na obszarze apelacji sądach okręgowych i rejonowych;
5)
prezesi sądów okręgowych - w podległych im jednostkach organizacyjnych.
4.
Podmioty uprawnione do zarządzania kontroli problemowych, sporządzają roczne plany tych kontroli w uzgodnieniu z organem nadrzędnym. Zatwierdzenie planu kontroli jest równoznaczne z zarządzeniem kontroli.
5.
Kontrole doraźne mogą zarządzać i prowadzić w każdym czasie podmioty uprawnione do zarządzania kontroli problemowych.
§  23.
1.
Sprawozdawczość z wykonywania zadań obronnych obejmuje sporządzanie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych oraz niezbędnych do jego opracowania sprawozdań i informacji zawierających dane liczbowe oraz oceny opisowe.
2.
Narodowy Kwestionariusz Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych za dział administracji rządowej sprawiedliwość sporządza komórka właściwa w sprawach obronnych Ministerstwa.
3.
Dyrektor Generalny Służby Więziennej i prezesi sądów apelacyjnych przekazują sprawozdania i informacje dotyczące stanu przygotowań obronnych do komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa.
4.
Zakresy i terminy składania sprawozdań i informacji, o których mowa w ust. 3, określa kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa.
5.
Dyrektor Generalny Służby Więziennej i prezesi sądów apelacyjnych określają zakresy i terminy składania sprawozdań i informacji z wykonywania zadań obronnych przez podległe jednostki organizacyjne.
§  24.
Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 6, poz. 23).
§  25.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.