Organizacja wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MS.2012.113
Akt utracił moc Wersja od: 17 lipca 2012 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 17 lipca 2012 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony
Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Sprawiedliwości:1)
jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej;2)
sądach apelacyjnych;3)
sądach okręgowych;4)
sądach rejonowych;5)
zakładach dla nieletnich;6)
Instytucie Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie;7)
Instytucie Wymiaru Sprawiedliwości;8)
Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury-
zwanych dalej "jednostkami organizacyjnymi".§ 2.
Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:1)
Ministrze - rozumie się przez to Ministra Sprawiedliwości;2)
Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Sprawiedliwości;3)
zakładach dla nieletnich - rozumie się przez to zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich;4)
ośrodkach szkolenia Służby Więziennej - rozumie się przez to Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej, ośrodki szkolenia Służby Więziennej;5)
zadaniach obronnych - rozumie się przez to zadania wykonywane w ramach powszechnego obowiązku obrony wynikające z ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej "ustawą", i przepisów wykonawczych do tej ustawy.§ 3.
1.
W Ministerstwie zadania obronne Ministra realizuje i koordynuje komórka właściwa w sprawach obronnych Ministerstwa.2.
Komórka właściwa w sprawach obronnych Ministerstwa koordynuje wykonywanie zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych.§ 4.
Do zadań obronnych wykonywanych w Ministerstwie zalicza się w szczególności:1)
planowanie i finansowanie zadań obronnych wykonywanych w ramach przygotowań obronnych;2)
przygotowywanie projektów podziału zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki organizacyjne, stosownie do ich możliwości wykonawczych;3)
określanie procedur wykonywania zadań obronnych;4)
uzgadnianie i zatwierdzanie planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych;5)
określanie i realizację zadań w ramach podwyższania gotowości obronnej państwa oraz tworzenie dla tych potrzeb systemu stałych dyżurów;6)
organizowanie i przygotowanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym na potrzeby Ministra;7)
przygotowanie i utrzymywanie obronnych systemów łączności na potrzeby kierowania bezpieczeństwem narodowym oraz zarządzania kryzysowego;8)
przygotowanie obiektów i infrastruktury Ministerstwa dla właściwego funkcjonowania Zespołu Zarządzania Kryzysowego, stałego dyżuru oraz Stanowiska Kierowania Ministra;9)
przygotowywanie określonych jednostek organizacyjnych Służby Więziennej do militaryzacji;10)
reklamowanie pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;11)
zapewnienie obsady kadrowej Ministerstwa w czasie wojny;12)
doskonalenie współpracy cywilno-wojskowej w strukturach NATO oraz realizację zadań wynikających z obowiązków państwa - gospodarza wobec sił sojuszniczych i organizacji NATO;13)
realizację zadań z zakresu ochrony obiektów przewidzianych na potrzeby funkcjonowania systemu kierowania, będących w trwałym zarządzie Ministra;14)
doskonalenie systemu nadzoru nad realizacją zadań z zakresu prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, uznanych za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;15)
organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu spraw obronnych oraz kontroli realizacji zadań obronnych.§ 5.
Komórki organizacyjne Ministerstwa realizują wspólne zadania obejmujące:1)
udział w tworzeniu i przygotowaniu:a)
dokumentacji planowania operacyjnego i programowania obronnego,b)
kart realizacji zadań operacyjnych,c)
regulaminu organizacyjnego, struktury i etatów Ministerstwa na czas wojny,d)
planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych,e)
warunków funkcjonowania systemu stałych dyżurów oraz Stanowiska Kierowania Ministra,f)
planów przemieszczenia wydzielonych sił i środków na zapasowe Stanowisko Kierowania Ministra;2)
wspieranie:a)
udziału Ministra w przygotowaniu systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym,b)
zespołów zadaniowych i grup eksperckich, tworzonych w ramach przygotowania Stanowiska Kierowania Ministra oraz współpracy cywilno-wojskowej;3)
współpracę z komórką właściwą w sprawach obronnych Ministerstwa w zakresie:a)
wnioskowania o reklamowanie pracowników od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,b)
dostosowywania obowiązujących aktów normatywnych, dotyczących funkcjonowania jednostek organizacyjnych do realiów i uwarunkowań czasu kryzysu i wojny oraz kształtowania rozwiązań organizacyjno-prawnych w tej dziedzinie,c)
realizacji zadań operacyjnych, zgodnie z opracowaną tabelą realizacji zadań operacyjnych, stanowiącą załącznik do Planu Operacyjnego Funkcjonowania działu administracji rządowej sprawiedliwość,d)
planowania i realizacji zamierzeń szkoleniowych, ujętych w planach i programach szkolenia obronnego Ministerstwa.§ 6.
Kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa jest upoważniony do żądania od kierowników komórek organizacyjnych Ministerstwa i jednostek organizacyjnych w zakresie ich właściwości, sprawozdań i informacji dotyczących stanu przygotowań obronnych, a także wydawania tym kierownikom wytycznych i doraźnych poleceń w sprawach wykonywania zadań obronnych.§ 7.
1.
Do zadań obronnych wykonywanych w jednostkach organizacyjnych zalicza się w szczególności:1)
planowanie i finansowanie zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych;2)
przygotowanie projektów podziału zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju przez wewnętrzne komórki organizacyjne oraz jednostki podporządkowane i nadzorowane stosownie do ich możliwości wykonawczych;3)
określanie procedur wykonywania zadań obronnych;4)
wykonywanie i uzgadnianie z Ministrem za pośrednictwem kierownika komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa, wymaganych planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych;5)
realizacja zadań z obszaru współpracy cywilno-wojskowej w zakresie nadawania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych do jednostek zmilitaryzowanych oraz prowadzenia ćwiczeń w jednostkach organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji;6)
podwyższanie gotowości obronnej oraz tworzenie dla tych potrzeb systemu stałych dyżurów;7)
udział w przygotowaniu systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;8)
występowanie do właściwego wojskowego komendanta uzupełnień o reklamowanie pracowników jednostki organizacyjnej od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;9)
zapewnienie obsady kadrowej jednostki organizacyjnej w czasie wojny;10)
realizacja zadań z zakresu ochrony obiektów wykorzystywanych przez jednostki organizacyjne do potrzeb funkcjonowania systemu kierowania;11)
wykonywanie zadań związanych z przygotowaniem i prowadzeniem szczególnej ochrony obiektów w jednostkach organizacyjnych uznanych jako szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;12)
organizowanie i prowadzenie szkolenia obronnego oraz kontroli wykonywania zadań obronnych zgodnie z wytycznymi Ministra do szkolenia na dany rok szkoleniowy;13)
realizacja przedsięwzięć związanych z opracowywaniem sprawozdań z realizacji zadań obronnych.2.
Wykonywanie zadań obronnych należy do obowiązków kierowników jednostek organizacyjnych.§ 8.
1.
Kierownicy jednostek organizacyjnych kierują całokształtem wykonywania zadań obronnych w jednostce oraz odpowiadają za jej przygotowanie do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, w czasie kryzysu i w czasie wojny.2.
Zadania obronne w jednostkach organizacyjnych realizują komórki właściwe w sprawach obronnych, pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach do spraw obronnych i pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek.3.
Szczegółowe zakresy zadań i czynności dla podmiotów określonych w ust. 2 określają kierownicy jednostek organizacyjnych.§ 9.
W jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 1 pkt 6-8, zakres oraz sposób realizacji zadań obronnych określają dyrektorzy tych jednostek, w uzgodnieniu z kierownikiem komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa.§ 10.
1.
Dyrektor Generalny Służby Więziennej sprawuje nadzór nad organizacją i realizacją zadań obronnych przez jednostki organizacyjne Służby Więziennej.2.
W Centralnym Zarządzie Służby Więziennej zadania obronne Dyrektora Generalnego Służby Więziennej realizuje komórka właściwa w sprawach obronnych.3.
W ośrodkach szkolenia Służby Więziennej zadania obronne wykonują funkcjonariusze lub pracownicy wyznaczeni przez komendantów tych jednostek.§ 11.
1.
Dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej organizują, koordynują i nadzorują wykonywanie zadań obronnych przez podległe jednostki organizacyjne Służby Więziennej.2.
W okręgowych inspektoratach Służby Więziennej oraz w jednostkach organizacyjnych podległych dyrektorom okręgowym Służby Więziennej zadania obronne wykonują funkcjonariusze lub pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek.§ 12.
1.
Prezesi sądów apelacyjnych organizują, koordynują i nadzorują wykonywanie zadań obronnych w podległych im sądach apelacyjnych oraz sądach okręgowych, zgodnie z terytorialnym zakresem ich działania.2.
Prezesi sądów okręgowych organizują, koordynują i nadzorują wykonywanie zadań obronnych w podległych im sądach okręgowych, właściwych terytorialnie sądach rejonowych oraz w nadzorowanych zakładach dla nieletnich.3.
W sądach apelacyjnych oraz w sądach okręgowych zadania obronne realizują zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy inspektorzy do spraw obronnych, podlegli w zakresie realizowanych zadań obronnych prezesom sądów.4.
W sądach rejonowych oraz w zakładach dla nieletnich zadania obronne wykonują pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek.§ 13.
Planowanie zadań obronnych obejmuje w szczególności wykonywanie, uzgadnianie i aktualizowanie:1)
rocznych planów zamierzeń obronnych;2)
planów operacyjnych;3)
programów obronnych;4)
planów obrony jednostek organizacyjnych Służby Więziennej.§ 14.
Roczne plany zamierzeń obronnych sporządzają kierownicy jednostek organizacyjnych wykonujących zadania obronne.§ 15.
1.
Plany operacyjne określają zasady funkcjonowania Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.2.
W ramach planowania operacyjnego sporządza się:1)
plan operacyjny funkcjonowania działu administracji rządowej sprawiedliwość;2)
plan operacyjny funkcjonowania Centralnego Zarządu Służby Więziennej;3)
plany operacyjne funkcjonowania ośrodków szkolenia Służby Więziennej;4)
plany operacyjne funkcjonowania okręgowych inspektoratów Służby Więziennej;5)
plany operacyjne funkcjonowania sądów apelacyjnych;6)
plany operacyjne funkcjonowania sądów okręgowych.3.
W planach, o których mowa w ust. 2:1)
pkt 4 - uwzględnia się zadania operacyjne przewidziane do wykonania przez podległe jednostki organizacyjne;2)
pkt 6 - uwzględnia się zadania operacyjne przewidziane do wykonania przez jednostki działające w okręgu sądowym.§ 16.
W ramach programowania obronnego sporządza się w Ministerstwie Program Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych działu administracji rządowej sprawiedliwość oraz Program Mobilizacji Gospodarki.§ 17.
1.
Zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny określają regulaminy organizacyjne na czas wojny.2.
W regulaminie organizacyjnym na czas wojny ujmuje się w szczególności:1)
zadania jednostki;2)
strukturę organizacyjną jednostki;3)
zadania komórek organizacyjnych;4)
zadania i obowiązki kierownika jednostki i innych osób funkcyjnych;5)
etat jednostki;6)
imienną obsadę kadrową;7)
potrzeby kadrowe i plan ich uzupełnienia;8)
zabezpieczenie logistyczne.§ 18.
W celu zapewnienia sprawnego przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych tworzy się w stanie stałej gotowości obronnej państwa system stałych dyżurów.§ 19.
1.
Jednostki organizacyjne uznane za obiekty szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa wykonują zadania w zakresie szczególnej ochrony tych obiektów.2.
Z propozycją wniosku o uznanie jednostki organizacyjnej za obiekt szczególnie ważny dla bezpieczeństwa i obronności państwa występują do Ministra, za pośrednictwem kierownika komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa:1)
Dyrektor Generalny Służby Więziennej;2)
prezesi sądów apelacyjnych;3)
prezesi sądów okręgowych.3.
Zasadność proponowanych wniosków, o których mowa w ust. 3, kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa, konsultuje z właściwymi dyrektorami komórek organizacyjnych Ministerstwa.4.
W przypadku utraty przez jednostkę organizacyjną znaczenia dla bezpieczeństwa i obronności państwa przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.§ 20.
1.
W celu skutecznego realizowania zadań obronnych w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych realizuje się proces szkolenia obronnego na zasadach wynikających z przepisów w sprawie szkolenia obronnego.2.
Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, realizuje się zgodnie z:1)
Programem Szkolenia Obronnego Ministra;2)
Planem Szkolenia Obronnego, sporządzanym na dany rok szkoleniowy dla działu administracji rządowej sprawiedliwość;3)
Wytycznymi Ministra do szkolenia obronnego na dany rok szkoleniowy dla Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych.3.
Szkoleniu obronnemu podlegają:1)
Minister;2)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie:a)
sekretarz stanu,b)
podsekretarze stanu,c)
Dyrektor Generalny Ministerstwa Sprawiedliwości,d)
dyrektorzy departamentów, biur oraz ich zastępcy;3)
Dyrektor Generalny Służby Więziennej i jego zastępcy;4)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Służbie Więziennej:a)
kierownicy komórek organizacyjnych w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej oraz ich zastępcy,b)
dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej oraz ich zastępcy,c)
dyrektorzy zakładów karnych i aresztów śledczych oraz ich zastępcy,d)
komendanci ośrodków szkolenia Służby Więziennej;5)
prezesi i wiceprezesi sądów apelacyjnych, okręgowych i rejonowych;6)
dyrektorzy sądów apelacyjnych i okręgowych;7)
dyrektorzy zakładów dla nieletnich;8)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska w jednostkach organizacyjnych:a)
dyrektor Instytutu Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie,b)
dyrektor Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości,c)
dyrektor Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury;9)
pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w Ministerstwie;10)
pracownicy i funkcjonariusze zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych, a w szczególności:a)
inspektorzy do spraw obronnych w sądach apelacyjnych i w sądach okręgowych,b)
pracownicy, którym powierzono wykonywanie zadań obronnych w sądach rejonowych oraz w zakładach dla nieletnich,c)
funkcjonariusze i pracownicy realizujący zadania obronne w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej,d)
funkcjonariusze i pracownicy, o których mowa w § 11 ust. 2.4.
Szkolenie obronne obowiązani są organizować:1)
kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa dla:a)
Ministra,b)
osób zajmujących kierownicze stanowiska w Ministerstwie,c)
Dyrektora Generalnego Służby Więziennej i jego zastępców,d)
prezesów i wiceprezesów sądów apelacyjnych,e)
dyrektorów sądów apelacyjnych,f)
dyrektorów zakładów dla nieletnich,g)
osób zajmujących kierownicze stanowiska w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 3 pkt 8,h)
pracowników zatrudnionych na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w Ministerstwie,i)
inspektorów do spraw obronnych w sądach apelacyjnych i w sądach okręgowych;2)
Dyrektor Generalny Służby Więziennej dla:a)
osób zajmujących kierownicze stanowiska w Służbie Więziennej,b)
funkcjonariuszy i pracowników realizujących zadania obronne w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej, w okręgowych inspektoratach Służby Więziennej oraz w ośrodkach szkolenia Służby Więziennej;3)
dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej dla funkcjonariuszy i pracowników realizujących zadania obronne w podległych jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej;4)
prezesi sądów apelacyjnych dla:a)
prezesów i wiceprezesów sądów okręgowych,b)
dyrektorów sądów okręgowych,c)
prezesów i wiceprezesów sądów rejonowych,d)
pracowników zatrudnionych na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w podległych sądach oraz zakładach dla nieletnich.§ 21.
1.
Szkolenie obronne prowadzi się w formie zajęć teoretycznych i praktycznych oraz ćwiczeń.2.
Zajęcia teoretyczne i praktyczne realizuje się w cyklu rocznym.3.
Ćwiczenia obejmują:1)
ćwiczenia działowe, które przeprowadza się nie rzadziej niż raz na dwa lata;2)
ćwiczenia specjalistyczne, w tym treningi i gry, które przeprowadza się w zależności od potrzeb, zamiennie lub łącznie z zajęciami teoretycznymi i praktycznymi.4.
Organizatorami ćwiczeń są:1)
kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa - w przypadku ćwiczeń działowych;2)
Dyrektor Generalny Służby Więziennej, dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej, prezesi sądów apelacyjnych - w przypadku ćwiczeń specjalistycznych.5.
Dokumentacja ćwiczeń specjalistycznych podlega uzgodnieniu:1)
z kierownikiem komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa -w przypadku ćwiczeń organizowanych przez Dyrektora Generalnego Służby Więziennej oraz prezesów sądów apelacyjnych;2)
z Dyrektorem Generalnym Służby Więziennej - w przypadku ćwiczeń organizowanych przez dyrektorów okręgowych Służby Więziennej.6.
Do obowiązków organizatorów szkolenia obronnego należy w szczególności:1)
opracowywanie planów i programów szkolenia, zgodnie z okresowymi wytycznymi Ministra w sprawie głównych kierunków szkolenia obronnego;2)
uzgadnianie planów szkolenia w zakresie ich terminów i tematów z kierownikiem komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa;3)
zapewnienie właściwych warunków do realizacji procesu szkolenia;4)
prowadzenie dokumentacji szkoleniowej.§ 22.
1.
Kontrole wykonywania zadań obronnych prowadzi się w stosunku do wszystkich jednostek organizacyjnych.2.
Kontrole mogą być prowadzone jako kontrole problemowe lub doraźne.3.
Kontrole problemowe zarządzają, organizują i prowadzą:1)
kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa - w stosunku do wszystkich jednostek organizacyjnych;2)
Dyrektor Generalny Służby Więziennej - w stosunku do jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;3)
dyrektorzy okręgowi Służby Więziennej - w stosunku do podległych jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;4)
prezesi sądów apelacyjnych - w działających na obszarze apelacji sądach okręgowych i rejonowych;5)
prezesi sądów okręgowych - w podległych im jednostkach organizacyjnych.4.
Podmioty uprawnione do zarządzania kontroli problemowych, sporządzają roczne plany tych kontroli w uzgodnieniu z organem nadrzędnym. Zatwierdzenie planu kontroli jest równoznaczne z zarządzeniem kontroli.5.
Kontrole doraźne mogą zarządzać i prowadzić w każdym czasie podmioty uprawnione do zarządzania kontroli problemowych.§ 23.
1.
Sprawozdawczość z wykonywania zadań obronnych obejmuje sporządzanie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych oraz niezbędnych do jego opracowania sprawozdań i informacji zawierających dane liczbowe oraz oceny opisowe.2.
Narodowy Kwestionariusz Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych za dział administracji rządowej sprawiedliwość sporządza komórka właściwa w sprawach obronnych Ministerstwa.3.
Dyrektor Generalny Służby Więziennej i prezesi sądów apelacyjnych przekazują sprawozdania i informacje dotyczące stanu przygotowań obronnych do komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa.4.
Zakresy i terminy składania sprawozdań i informacji, o których mowa w ust. 3, określa kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych Ministerstwa.5.
Dyrektor Generalny Służby Więziennej i prezesi sądów apelacyjnych określają zakresy i terminy składania sprawozdań i informacji z wykonywania zadań obronnych przez podległe jednostki organizacyjne.§ 24.
Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 6, poz. 23).§ 25.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.