Organizacja systemu stałych dyżurów w dziale administracji rządowej gospodarka.
Dz.Urz.MPiT.2018.50
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TECHNOLOGII 1
z dnia 20 sierpnia 2018 r.
w sprawie organizacji systemu stałych dyżurów w dziale administracji rządowej gospodarka
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA STAŁEGO DYŻURU
NAZWA JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ
ZATWIERDZAM
KIEROWNIK
JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ
MIEJSCOWOŚĆ, ROK
SPIS TREŚCI
I. Postanowienia ogólne
II. Organizacja stałego dyżuru w ...nazwa urzędu/instytutu/spółki...
III. Zadania realizowane przez stały dyżur
IV. Procedura uruchamiania i zakończenia funkcjonowania stałego dyżuru
V. Procedura uruchamiania i odwoływania zadań operacyjnych
VI. Zasady aktualizacji lub zmiany instrukcji
Załącznik A: Struktura organizacyjna systemu stałych dyżurów ministra właściwego do spraw gospodarki
Załącznik B: Skład zespołu stałego dyżuru Załącznik C: Plan dyżurów
Załącznik D: Wykaz koordynatorów zadań operacyjnych
Załącznik E: Zasady wprowadzania stopni alarmowych i środków reagowania kryzysowego
Załącznik F: Wykaz numerów telefonów powiadamianej kadry kierowniczej
Załącznik G: Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze
Załącznik H: Wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów
Załącznik I: Dziennik ewidencji stałego dyżuru
I.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Celem systemu stałych dyżurów jest zapewnienie ciągłości przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz w Wykazie przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego.
Zadania wykonywane w ramach systemu stałych dyżurów, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie gotowości obronnej państwa, obejmują w szczególności:
1) uruchamianie, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;
2) przekazywanie decyzji upoważnionych organów w sprawie uruchomienia określonych zadań wynikających z wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa oraz przekazywanie właściwym organom informacji o stanie sił uruchamianych podczas podwyższania gotowości obronnej państwa.
Ponadto - zgodnie z ustawą z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym - zakres zadań stałego dyżuru może również obejmować przekazywanie decyzji upoważnionych organów w sprawie realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego.
System stałych dyżurów ministra właściwego do spraw gospodarki obejmuje stały dyżur w Ministerstwie, stałe dyżury organów i jednostek podległych lub nadzorowanych oraz stałe dyżury przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, a także punkty kontaktowe w jednostkach, które nie są przewidziane do realizacji zadań operacyjnych.
W ramach tak funkcjonującego systemu, na podstawie ...nazwa dokumentu zgodnie, z którym utworzono stały dyżur w urzędzie/instytucie/spółce... utworzono w ............ stały dyżur.
Strukturę organizacyjną systemu stałych dyżurów ministra właściwego do spraw gospodarki przedstawia załącznik A.
II.
Organizacja stałego dyżuru w ... nazwa urzędu/instytutu/spółki...
Organizacja stałego dyżuru w ... nazwa urzędu/instytutu/spółki...
imię i nazwisko: .....................................
stanowisko: .....................................
telefon: .....................................
e-mail: .....................................
2. Zadania stałego dyżuru wykonuje zespół stałego dyżuru na stanowisku zlokalizowanym w:
adres: .....................................
pomieszczenie nr: .....................................
telefon stacjonarny: .....................................
telefon komórkowy: .....................................
fax: .....................................
e-mail: .....................................
(fakultatywnie) oraz dyżury w ...sekretariatach komórek organizacyjnych/oddziałach/... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki).
3. Skład zespołu stałego dyżuru wraz z danymi kontaktowymi określa załącznik B.
4. Zespół stałego dyżuru pełni dyżur całodobowo w systemie ............. zmianowym:
I zmiana od godziny ............ do ............,
II zmiana od godziny ............ do ............,
III zmiana od godziny ............ do ............ (opcjonalnie w przypadku ustanowienia trzech zmian),
Zmiana dyżurna składa się z ............ pracowników. Plan dyżurów określa załącznik C do instrukcji.
5. (punkt fakultatywny) Dyżury w ...sekretariatach komórek organizacyjnych/oddziałach/... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) są pełnione w godzinach służbowych od............do............ oraz w sytuacjach szczególnych w wydłużonym czasie, zgodnie z ...decyzją/poleceniem dyrektora/prezesa... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki). Dane kontaktowe dyżurów uwzględnia załącznik B.
6. Wyposażenie stanowiska zespołu stałego dyżuru stanowi:
1) komputer z dostępem do sieci internet i pocztą e-mail,
2) środki łączności: telefon stacjonarny, telefon komórkowy, fax, pulpit dyspozytorski (opcjonalnie), system opal (opcjonalnie),
3) środki do odbioru programów radiowych i telewizyjnych,
4) wyposażenie umożliwiające odpoczynek oraz przygotowanie posiłku.
7. (punkt fakultatywny) Wyposażenie dyżuru w ...sekretariatach komórek organizacyjnych/oddziałach... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) stanowi:
1) komputer z dostępem do sieci internet i pocztą e-mail,
2) środki łączności: telefon stacjonarny lub telefon komórkowy, fax.
8. Przygotowanie i wyposażenie stanowiska zespołu stałego dyżuru zapewnia: ..........................stanowisko osoby odpowiedzialnej, telefon, e-mail ..............................
9. Szkolenie i koordynację wykonywania stałych dyżurów organizuje i prowadzi ............. stanowisko osoby odpowiedzialnej, telefon, e-mail.....................
10. (punkt fakultatywny) Inne ustalenia w zależności od specyfiki jednostki organizacyjnej.
III.
Zadania realizowane przez stały dyżur.
Zadania realizowane przez stały dyżur.
2. Do szczegółowych zadań zespołu stałego dyżuru należy:
1) przekazywanie koordynatorom zadań operacyjnych decyzji w sprawie ich uruchomienia - wykaz koordynatorów zadań operacyjnych określa załącznik D,
2) przekazywanie wykonawcom zadań operacyjnych decyzji koordynatora w sprawie ich realizacji,
3) przekazywanie koordynatorom zadań operacyjnych informacji dotyczących ich realizacji,
4) przekazywanie ...dyrektorowi/prezesowi... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) decyzji dotyczących podwyższania/obniżania stanów gotowości obronnej,
5) przekazywanie ...dyrektorowi/prezesowi (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki)... decyzji dotyczących uruchamiania stopni alarmowych i środków reagowania kryzysowego - zasady wprowadzania stopni alarmowych i środków reagowania kryzysowego zawiera załącznik E,
6) monitorowanie przebiegu sytuacji kryzysowych dla potrzeb decyzyjnych,
7) powiadamianie kadry kierowniczej o sytuacjach nadzwyczajnych oraz o konieczności stawienia się w miejscu pracy - wykaz numerów telefonów powiadamianej kadry kierowniczej zawiera załącznik F,
8) przekazywanie informacji o sygnałach alarmowych i komunikatach ostrzegawczych - sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze zawiera załącznik G,
9) (punkt fakultatywny, zgodnie ze specyfiką jednostki organizacyjnej) przyjmowanie po godzinach funkcjonowania ...urzędu/instytutu/przedsiębiorcy (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki)... przesyłek, dotyczących realizacji zadań obronnych i zarządzania kryzysowego,
10) (punkt fakultatywny) Inne zadania w zależności od specyfiki jednostki organizacyjnej i przyjętych rozwiązań.
3. Do obowiązków osób pełniących dyżur w zespole stałego dyżuru należy:
1) wykonywanie zadań stałego dyżuru zgodnie z ............(nazwa dokumentu zgodnie, z którym utworzono stały dyżur)............ oraz niniejszą instrukcją,
2) utrzymywanie łączności ze stałym dyżurem ............(Prezesa Rady Ministrów/Ministerstwa
Przedsiębiorczości i Technologii)... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) ............, stałymi dyżurami .............wojewody/miasta/itp. .............. (fakultatywnie) dyżurami w ...sekretariatach komórek organizacyjnych/oddziałach... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) ... oraz służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo publiczne - wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów zawiera załącznik H,
3) przyjmowanie oraz rejestrowanie w dzienniku ewidencji stałego dyżuru przychodzących i wychodzących zadań, sygnałów, informacji oraz komunikatów - dziennik ewidencji stałego dyżuru stanowi załącznik I,
4) monitorowanie w środkach masowego przekazu informacji na temat sytuacji kryzysowej, jej rozwoju oraz wpływu na bezpieczeństwo i funkcjonowanie ...urzędu/spółki/instytutu... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki),
5) znajomość sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych oraz sposobu postępowania po ich ogłoszeniu,
6) udział w szkoleniach i treningach stałego dyżuru,
7) (punkt fakultatywny) Inne obowiązki w zależności od specyfiki jednostki organizacyjnej i przyjętych rozwiązań.
4. (punkt fakultatywny) Do szczegółowych zadań dyżurów ...w sekretariatach komórek organizacyjnych/oddziałach/...(wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) należy:
1) przekazywanie kierownikom ...komórek organizacyjnych/oddziałów/...(wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) decyzji dotyczących realizacji zadań operacyjnych,
2) przekazywanie zespołowi stałego dyżuru informacji z realizacji zadań operacyjnych,
3) przekazywanie informacji o sygnałach alarmowych i komunikatach ostrzegawczych,
4) powiadamianie pracowników zgodnie z decyzjami kierowników ...komórek organizacyjnych/oddziałów... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki),
5) (punkt fakultatywny) Inne zadania w zależności od specyfiki jednostki organizacyjnej i przyjętych rozwiązań.
5. (punkt fakultatywny) Do obowiązków osób pełniących dyżur w ...sekretariatach komórek organizacyjnych/oddziałach/...(wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) należą:
1) wykonywanie zadań stałego dyżuru zgodnie z ...nazwa dokumentu zgodnie, z którym utworzono stały dyżur... oraz niniejszą instrukcją,
2) (fakultatywnie) przyjmowanie oraz rejestrowanie w dzienniku ewidencji przychodzących i wychodzących zadań, sygnałów, informacji oraz komunikatów,
3) znajomość sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych oraz sposobu postępowania po ich ogłoszeniu,
4) utrzymywanie łączności z zespołem stałego dyżuru ...urzędu/spółki/instytutu... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki),
5) udział w treningach stałego dyżuru,
6) (punkt fakultatywny) Inne obowiązki w zależności od specyfiki jednostki organizacyjnej i przyjętych rozwiązań.
IV.
Procedura uruchamiania i zakończenia funkcjonowania stałego dyżuru
Procedura uruchamiania i zakończenia funkcjonowania stałego dyżuru
2. Procedura przyjęcia polecenie uruchomienia stałego dyżuru (realizuje osoba wyznaczona przez ...dyrektora/prezesa... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) do organizacji, uruchomienia i zakończenia funkcjonowania stałego dyżuru, o której mowa w pkt II.1):
1) polecenie uruchomienia stałego dyżuru przekazywane jest poprzez osobę wyznaczoną przez ...dyrektora/prezesa (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki)... do organizacji, uruchomienia i zakończenia funkcjonowania stałego dyżuru, o której mowa w pkt II.1,
2) po otrzymaniu polecenia uruchomienia stałego dyżuru należy niezwłocznie potwierdzić jego otrzymanie wraz z podaniem nazwy jednostki organizacyjnej oraz imieniem, nazwiskiem i stanowiskiem osoby przyjmującej polecenie:
"Potwierdzam otrzymanie polecenia uruchomienia stałego dyżuru w ........................nazwa urzędu/instytutu/spółki............ - imię i nazwisko, stanowisko" - przedmiotowa informacja przekazywana jest drogą telefoniczną lub mejlową w zależności od sposobu otrzymania polecenia uruchomienia stałego dyżuru,
3) w przypadku wątpliwości, co do wiarygodności otrzymanego polecenia należy skontaktować się ze stałym dyżurem ...PRM/MPiT...(wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) oraz potwierdzić uruchomienie stałego dyżuru,
4) powiadomienie ... prezesa/dyrektora... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) o otrzymanym poleceniu uruchomienia stałego dyżuru.
3. Procedura uruchomienia stałego dyżuru (realizuje osoba wyznaczona przez ...dyrektora/prezesa... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) do organizacji, uruchomienia i zakończenia funkcjonowania stałego dyżuru, o której mowa w pkt II.1):
1) powiadomienie pierwszej zmiany dyżurnej o obowiązku stawienia się w miejscu wykonywania stałego dyżuru,
2) (punkt fakultatywny) powiadomienie ...sekretariatów komórek organizacyjnych/oddziałów... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) o konieczności wprowadzenia dyżurów,
3) przygotowanie pomieszczenia stałego dyżuru do jego pełnienia (uruchomienie systemu łączności i informatycznego) i udostępnienie pierwszej zmianie dyżurnej,
4) przekazanie pierwszej zmianie dyżurnej instrukcji stałego dyżuru,
5) ewentualna aktualizacja planu dyżurów,
6) ewentualne przeprowadzenie szkolenia uzupełniającego dla pracowników wchodzących w skład zespołu stałego dyżuru.
4. Procedura przejęcia obowiązków przez zespół stałego dyżuru:
1) przejęcie instrukcji stałego dyżuru,
2) odnotowanie uruchomienia stałego dyżuru w dzienniku ewidencji,
3) przekazanie informacji o uruchomieniu stałego dyżuru stałemu dyżurowi ...PRM/MPiT... np. "Informuję o uruchomieniu stałego dyżuru w ...nazwa urząd/instytut/spółka... - imię i nazwisko, stały dyżur ...nazwa urzędu/instytutu/spółki..."
5. Procedura zakończenia funkcjonowania stałego dyżuru:
1) po otrzymaniu polecenia zakończenia stałego dyżuru należy niezwłocznie potwierdzić jego otrzymanie wraz z podaniem nazwy jednostki organizacyjnej oraz imieniem, nazwiskiem i stanowiskiem osoby przyjmującej polecenie:
np. "Potwierdzam otrzymanie polecenia zakończenia funkcjonowania stałego dyżuru w ...nazwa urząd/instytut/spółka... - imię i nazwisko, stały dyżur ...nazwa urzędu/instytutu/spółki..." - przedmiotowa informacja przekazywana jest drogą telefoniczną lub mejlową w zależności od sposobu otrzymania polecenia uruchomienia stałego dyżuru,
2) w przypadku wątpliwości, co do wiarygodności otrzymanego polecenia należy skontaktować się ze stałym dyżurem ...PRM/MPiT...(wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) oraz potwierdzić polecenie zakończenia stałego dyżuru,
3) powiadomienie ...prezesa/dyrektora... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) o otrzymanym poleceniu zakończenia funkcjonowania stałego dyżuru,
4) zakończenie wpisów w dzienniku ewidencji oraz przekazanie go wraz z instrukcją stałego dyżuru osobie wyznaczonej przez ...dyrektora/prezesa (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki)... do organizacji, uruchomienia i zakończenia funkcjonowania stałego dyżuru, o której mowa w pkt II.1
6. (punkt fakultatywny) Do zakończenia funkcjonowania dyżuru w ...sekretariatach komórek organizacyjnych/oddziałach... (wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) stosuje się procedurę określoną w pkt. 2 i 5.
V.
Procedura uruchamiania i odwoływania zadań operacyjnych
Procedura uruchamiania i odwoływania zadań operacyjnych
2. Zadania operacyjne będą uruchamiane z wykorzystaniem następujących kryptonimów w formie pisemnej lub telefonicznej:
1) TATRY - oznacza zaistnienie realnej sytuacji kryzysowej lub zagrożenia bezpieczeństwa państwa oraz bezzwłoczną realizację zadań operacyjnych
2) GRA - oznacza uruchamianie zadań w ograniczonym zakresie w czasie gier, ćwiczeń, treningów oraz sprawdzenia stałego dyżuru,
3) REWERS - oznacza odwołanie lub wstrzymanie wykonywania zadań operacyjnych uruchamianych kryptonimami TATRY i GRA.
np.: Proszę wykonać GRA ABC 01 - w przypadku przesłania zadania w formie pisemnej, Proszę wykonać "GRA Anna Bożena Celina zero jeden", powtarzam "GRA Anna Bożena Celina zero jeden" - w przypadku przekazania zadania przez telefon.
Tabela kodowa w przypadku przekazywania zadań przez telefon.
A | ANNA | N | NATALIA | 0 | ZERO |
B | BOŻENA | O | OLGA | 1 | JEDEN |
C | CELINA | P | PAWEŁ | 2 | DWA |
D | DANUTA | Q | QUEBEC | 3 | TRZY |
E | EMIL | R | ROMAN | 4 | CZTERY |
F | FRANCISZEK | S | STEFAN | 5 | PIĘĆ |
G | GUSTAW | T | TOMASZ | 6 | SZEŚĆ |
H | HENRYK | U | URSZULA | 7 | SIEDEM |
I | IGNACY | V | VIOLETTA | 8 | OSIEM |
J | JANINA | W | WŁADYSŁAW | 9 | DZIEWIĘĆ |
K | KRZYSZTOF | X | XYLOFON | ||
L | LUDWIK | Y | YPSYLON | ||
M | MARIA | Z | ZYGMUNT |
3. Po otrzymaniu polecenia uruchomienia zadania operacyjnego należy niezwłocznie potwierdzić jego otrzymanie wraz z podaniem nazwy jednostki organizacyjnej oraz imieniem, nazwiskiem i stanowiskiem osoby przyjmującej polecenie: np.: "Potwierdzam otrzymanie GRA ABC 01 - imię i nazwisko, stały dyżur .................nazwa urzędu/instytutu/spółki................" - w przypadku przesłania zadania w formie pisemnej,
"Potwierdzam otrzymanie GRA Anna Bożena Celina zero jeden - imię i nazwisko, stały dyżur .................nazwa urzędu/instytutu/spółki................." - w przypadku przekazania zadania przez telefon.
4. W przypadku wątpliwości, co do wiarygodności otrzymanego polecenia uruchomienia zadania operacyjnego należy skontaktować się ze stałym dyżurem ...PRM/MPiT...(wypełnić zgodnie ze specyfiką jednostki) oraz potwierdzić uruchomienie zadania operacyjnego.
5. Przyjęcie polecenia uruchomienia zadania operacyjnego należy odnotować w dzienniku ewidencji stałego dyżuru.
6. Otrzymane polecenie uruchomienia zadania operacyjnego należy niezwłocznie przekazać koordynatorowi zadania - wykaz koordynatorów zadań zawiera załącznik C.
7. Na ewentualne polecenie koordynatora należy przekazać polecenie uruchomienia zadania operacyjnego lub informacji o jego realizacji do wskazanych przez koordynatora komórek organizacyjnych lub wskazanego przez koordynatora stałego dyżuru.
VI.
Zasady zmiany lub aktualizacji instrukcji
Zasady zmiany lub aktualizacji instrukcji
2. Aktualizacja lub zmiana załączników B lub C nie wymaga ponownego zatwierdzania instrukcji - zatwierdzeniu przez kierownika jednostki organizacyjnej podlega tyko zaktualizowany albo nowy załącznik B lub C.
3. Aktualizacja lub zmiana załączników D, F oraz H nie wymaga ponownego zatwierdzania instrukcji ani tych załączników.
4. Załączniki E i G nie podlegają zmianom do czasu zmiany aktów prawnych, na podstawie których zostały opracowane - w przypadku wejścia w życie nowych przepisów w tym zakresie, ich aktualizacja nie będzie wymagała ponownego zatwierdzania Instrukcji ani tych załączników.
Załącznik A
Struktura organizacyjna systemu stałych dyżurów ministra właściwego do spraw gospodarki
Struktura organizacyjna systemu stałych dyżurów ministra właściwego do spraw gospodarki
Załącznik B
Skład zespołu stałego dyżuru
Skład zespołu stałego dyżuru
Lp. | Nazwisko i imię | Komórka organizacyjna | Telefon | |
1 | ||||
2 | ||||
3 | ||||
4 | ||||
5 | ||||
6 | ||||
7 | ||||
8 | ||||
9 | ||||
10 | ||||
11 | ||||
12 | ||||
14 | ||||
15 | ||||
16 |
Lp. | Nazwisko i imię | Komórka organizacyjna | Telefon | |
1 | ||||
2 | ||||
3 | ||||
4 | ||||
5 | ||||
6 | ||||
7 | ||||
8 | ||||
9 | ||||
10 |
ZAŁĄCZNIK C
Plan dyżurów
Plan dyżurów
Kolejność pełnienia dyżuru | Data pełnienia dyżuru | Nazwisko i imię | Komórka organizacyjna | |
1 doba | I zmiana | |||
II zmiana | ||||
2 doba | I zmiana | |||
II zmiana | ||||
3 doba | I zmiana | |||
II zmiana | ||||
4 doba | I zmiana | |||
II zmiana | ||||
5 doba | I zmiana | |||
II zmiana | ||||
6 doba | I zmiana | |||
II zmiana | ||||
7 doba | I zmiana | |||
II zmiana | ||||
8 doba | I zmiana | |||
II zmiana | ||||
9 doba | I zmiana | |||
II zmiana | ||||
ZAŁĄCZNIK D
Wykaz koordynatorów zadań operacyjnych
Wykaz koordynatorów zadań operacyjnych
Numer zadania operacyjnego | Komórka organizacyjna lub nazwisko i imię osoby koordynującej zadanie | Telefon do koordynatora | E-mail do koordynatora |
ZAŁĄCZNIK E
Zasady wprowadzania stopni alarmowych i środków reagowania kryzysowego
Zasady wprowadzania stopni alarmowych i środków reagowania kryzysowego
1) Prezesa Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Szefa ABW;
2) w przypadkach niecierpiących zwłoki - przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Szefa ABW i poinformowaniu o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów.
2. W przypadku zagrożenia atakiem o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym wprowadza się jeden z czterech stopni alarmowych:
1) pierwszy stopień alarmowy (stopień ALFA);
2) drugi stopień alarmowy (stopień BRAVO);
3) trzeci stopień alarmowy (stopień CHARLIE);
4) czwarty stopień alarmowy (stopień DELTA).
3. W przypadku wystąpienia zagrożenia atakiem na systemy teleinformatyczne organów administracji publicznej oraz systemy teleinformatyczne wchodzące w skład infrastruktury krytycznej wprowadza się stopnie alarmowe CRP:
1) pierwszy stopień alarmowy CRP (stopień ALFA-CRP);
2) drugi stopień alarmowy CRP (stopień BRAVO-CRP);
3) trzeci stopień alarmowy CRP (stopień CHARLIE-CRP);
4) czwarty stopień alarmowy CRP (stopień DELTA-CRP).
4. Pierwszy stopień alarmowy wprowadza się w przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym, którego rodzaj i zakres jest trudny do przewidzenia. Jego wprowadzenie ma charakter ogólnego ostrzeżenia, a okoliczności nie usprawiedliwiają uruchomienia przedsięwzięć zawartych w wyższych stopniach alarmowych. Wszystkie organy administracji publicznej i służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo powinny być w stanie wprowadzić i utrzymywać przedsięwzięcia tego stanu alarmowego na czas nieograniczony.
5. Drugi stopień alarmowy wprowadza się w przypadku zaistnienia zwiększonego i przewidywalnego zagrożenia działalnością terrorystyczną lub aktem sabotażu, jednakże konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany. Wszystkie organy administracji publicznej i służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo powinny posiadać możliwość utrzymania tego stopnia do chwili ustąpienia zagrożenia, nie naruszając swoich zdolności do bieżącego działania.
6. Trzeci stopień alarmowy wprowadza się w przypadku wystąpienia konkretnego zdarzenia, potwierdzającego cel potencjalnego ataku terrorystycznego godzącego w bezpieczeństwo RP lub jego porządek publiczny lub w przypadku uzyskania informacji o osobach (grupach) przygotowujących działania terrorystyczne lub sabotażowe, albo też wystąpiły zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym godzące w bezpieczeństwo innych państw i stwarzające potencjalne zagrożenie dla RP. Utrzymywanie tego stopnia przez dłuższy czas może spowodować utrudnienia i będzie miało wpływ na funkcjonowanie służb odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa.
7. Czwarty stopień alarmowy wprowadza się w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym, powodującego zagrożenie bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej lub jej porządku publicznego lub bezpieczeństwa innych państw i stwarzającego zagrożenie dla RP, albo też wysokiego prawdopodobieństwa wystąpienia takich działań na terytorium RP.
8. Wyższy albo niższy stopień alarmowy i stopień alarmowy CRP mogą być wprowadzane z pominięciem stopni pośrednich.
9. Stopnie alarmowe mogą być wprowadzane:
1) na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) na obszarze jednej lub kilku jednostek podziału terytorialnego kraju;
3) na obszarze określonym w sposób inny niż przez odniesienie do jednostek podziału terytorialnego kraju;
4) dla określonych obiektów jednostek organizacyjnych administracji publicznej, prokuratury, sądów lub innych obiektów infrastruktury administracji publicznej lub infrastruktury krytycznej;
5) w przypadku gdy skutki zdarzenia o charakterze terrorystycznym mogą dotyczyć obywateli polskich przebywających za granicą Rzeczypospolitej Polskiej lub instytucji polskich albo polskiej infrastruktury mieszczących się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej innych niż placówki zagraniczne Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej.
10. Organy wprowadzające stopnie alarmowe przekazują wykonawcom jawne zarządzenie o wprowadzeniu stopnia alarmowego przy użyciu powszechnie dostępnych środków łączności. Zarządzenie oznacza się dodatkowo napisem o treści "ZARZĄDZENIE PODLEGA NATYCHMIASTOWEMU WYKONANIU". Uzupełnieniem zarządzenia może być szczegółowa informacja przekazana wykonawcom dotycząca przesłanek wprowadzenia stopnia lub kierunkująca niezbędne działania, której klauzula tajności będzie zależała od rodzaju zawartych w niej danych.
11. Zadania wynikające z zarządzenia wydanego przez organy wprowadzające stopnie alarmowe są niezwłocznie realizowane przez właściwe organy administracji publicznej wraz z instytucjami podległymi lub nadzorowanymi oraz służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo zgodnie z przyjętymi wewnętrznymi procedurami.
12. Po wprowadzeniu lub zmianie stopni alarmowych Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz organy i jednostki podległe lub nadzorowane przez MPiT realizują czynności wynikające z opracowanych dla każdego stopnia alarmowego procedur realizacji przedsięwzięć (modułów zadaniowych).
13. W związku z wprowadzonym stopniem alarmowym, Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego może udzielać dodatkowych zaleceń organom i podmiotom zagrożonym działaniami terrorystycznymi lub sabotażowymi.
14. Organy wprowadzające stopnie alarmowe mogą ogłosić społeczeństwu komunikat o wprowadzeniu obowiązującego stopnia oraz wynikających z niego zaleceniach poprzez wykorzystanie funkcjonujących na danym terenie środków społecznego przekazu.
15. Zadania wynikające ze środków reagowania kryzysowego z Wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego uruchamiane będą poprzez stały dyżur tak jak zadania operacyjne.
Załącznik F
Wykaz numerów telefonów powiadamianej kadry kierowniczej
Wykaz numerów telefonów powiadamianej kadry kierowniczej
Lp. | Nazwisko i imię | Komórka organizacyjna/stanowisko | Telefon |
1 | |||
2 | |||
3 | |||
4 | |||
5 | |||
6 | |||
7 | |||
8 | |||
9 | |||
10 | |||
11 | |||
12 | |||
13 | |||
14 | |||
15 | |||
16 | |||
17 | |||
18 | |||
19 | |||
20 | |||
21 | |||
22 | |||
23 | |||
24 | |||
25 | |||
26 | |||
27 | |||
28 | |||
29 |
ZAŁĄCZNIK G
Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze
Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze
Lp. | Rodzaj alarmu | Sposób ogłoszenia alarmów | ||
akustyczny system alarmowy | środki masowego przekazu | wizualny sygnał alarmowy | ||
1 | Ogłoszenie alarmu | Sygnał akustyczny - modulowany dźwięk syreny w okresie trzech minut | Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Uwaga! Ogłaszam alarm (podać przyczynę, rodzaj alarmu itp.) ..................... dla ........................... | Znak żółty w kształcie trójkąta lub w uzasadnionych przypadkach innej figury geometrycznej |
2 | Odwołanie alarmu | Sygnał akustyczny - ciągły dźwięk syreny w okresie trzech minut | Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Uwaga! Odwołuję alarm (podać przyczynę, rodzaj alarmu itp.) dla |
Komunikaty ostrzegawcze
Lp. | Rodzaj komunikatu | Sposób ogłoszenia komunikatu | Sposób odwołania komunikatu | ||
akustyczny system alarmowy | środki masowego przekazu | akustyczny system alarmowy | środki masowego przekazu | ||
1 | Uprzedzenie o zagrożeniu skażeniami | Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Osoby znajdujące się na terenie ................ około godz. ....... min. ........ może nastąpić skażenie .................... (podać rodzaj skażenia) w kierunku ..................... (podać kierunek) | Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Odwołuję uprzedzenie o zagrożeniu ................. (podać rodzaj skażenia) dla .................... | ||
2 | Uprzedzenie o zagrożeniu zakażeniami | Formę i treść komunikatu uprzedzenia o zagrożeniu zakażeniami ustalają organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej | Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Odwołuję uprzedzenie o zagrożeniu ................... (podać rodzaj zakażenia) dla ......................... | ||
3 | Uprzedzenie o klęskach żywiołowych i zagrożeniu środowiska | Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Informacja o zagrożeniu i sposobie postępowania mieszkańców ........................... (podać rodzaj zagrożenia, spodziewany czas wystąpienia i wytyczne dla mieszkańców) | Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Odwołuję uprzedzenie o zagrożeniu .................. (podać rodzaj klęski) dla ........................ |
ZAŁĄCZNIK H
Wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów
Wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów
Lp. | Instytucja | Telefon | Fax | |
1 | ||||
2 | ||||
3 | ||||
4 | ||||
5 | ||||
6 | ||||
7 | ||||
8 | ||||
9 | ||||
10 | ||||
11 | ||||
12 | ||||
13 | ||||
14 | ||||
15 | ||||
16 | ||||
17 | ||||
18 | ||||
19 | ||||
20 | ||||
21 | ||||
22 | ||||
23 | ||||
24 | ||||
25 | ||||
26 | ||||
27 | ||||
28 |
ZAŁĄCZNIK I
WZÓR
DZIENNIK EWIDENCJI STAŁEGO DYŻURU
WZÓR
DZIENNIK EWIDENCJI STAŁEGO DYŻURU
NAZWA JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ
MIEJSCOWOŚĆ, ROK
Lp. | Nadawca (organizacja, nazwisko) | Czego dotyczy | Komu przekazano (stanowisko, nazwisko) | Ewentualne uwagi | |
wypełnia każda kolejna zmiana stałego dyżuru ...wpisać numer zmiany... zmiana stałego dyżuru z:................wpisać datę w formacie dd-mm-rrrr. .....................imię i nazwisko dyżurnego oraz podpis............... .....................imię i nazwisko dyżurnego oraz podpis............... | |||||
UWAGA:
1. Dziennik ewidencji stałego dyżuru może być wypełniany ręcznie lub elektronicznie.
2. W przypadku wypełniania dziennika elektronicznie każda kolejna zmiana dyżurna po zakończeniu dyżuru drukuje wypełnione strony i podpisuje pierwszą stronę w miejscu do tego wskazanym. Z wydrukowanych stron tworzy się dziennik ewidencji stałego dyżuru.
3. W przypadku wypełniania dziennika ręcznie należy wydrukować odpowiednią ilość stron wg powyższego wzoru oraz zbindować w jedną całość. Pierwszy wers na każdej stronie powinien zostać scalony i pozostawiony pusty w celu wpisania danych kolejnej zmiany dyżurnej.