Organizacja ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych resortu sprawiedliwości.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.1988.5.19

Akt utracił moc
Wersja od: 28 czerwca 1988 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 28 czerwca 1988 r.
w sprawie organizacji ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych resortu sprawiedliwości

Na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 20, poz. 106) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa organizację ochrony przeciwpożarowej w:
1)
Ministerstwie Sprawiedliwości,
2)
jednostkach organizacyjnych resortu podległych lub nadzorowanych przez Ministra Sprawiedliwości oraz Przedsiębiorstwie Państwowym "Wydawnictwo Prawnicze", zwanych dalej "jednostkami".
2.
Organizację ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych więziennictwa oraz w przedsiębiorstwach państwowych działających przy zakładach karnych regulują odrębne przepisy.
§  2.
Nadzór nad ochroną przeciwpożarową w resorcie sprawuje wyznaczony podsekretarz stanu.
§  3.
Ochronę przeciwpożarową w obiektach i pomieszczeniach Ministerstwa Sprawiedliwości zapewnia dyrektor Biura Administracyjno-Budżetowego oraz kierownicy komórek organizacyjnych, każdy w zakresie swego działania.
§  4.
Ochronę przeciwpożarową w jednostkach zapewniają kierownicy tych jednostek.
§  5.
1.
Koordynację ochrony przeciwpożarowej w jednostkach sprawuje dyrektor Biura Spraw Obronnych w Ministerstwie Sprawiedliwości za pośrednictwem stanowiska do spraw ochrony przeciwpożarowej.
2.
Na stanowisku, o którym mowa w ust. 1, zatrudnia się osobę mającą wykształcenie inżynieryjno-techniczne oraz specjalistyczne przeszkolenie w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
§  6.
1.
Dyrektor Biura Administracyjno-Budżetowego oraz kierownicy jednostek powierzą prowadzenie spraw ochrony przeciwpożarowej pracownikom do spraw ochrony przeciwpożarowej.
2.
Pracownikiem do spraw ochrony przeciwpożarowej powinna być osoba mająca co najmniej średnie wykształcenie techniczne oraz specjalistyczne przeszkolenie w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
3.
W uzasadnionych przypadkach prowadzenie spraw ochrony przeciwpożarowej można powierzyć pracownikom wykonującym inne zadania.
§  7.
Szczegółowy zakres działania osoby zatrudnionej na stanowisku do spraw ochrony przeciwpożarowej oraz ramowe zadania pracowników do spraw ochrony przeciwpożarowej określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  8.
1.
Dyrektor Biura Administracyjno-Budżetowego oraz kierownicy jednostek są odpowiedzialni za wykonywanie zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej, wynikających z postanowień art. 8 ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 20, poz. 106), a w szczególności:
1)
powołują komisje pożarowo-techniczne i pogotowia przeciwpożarowe według wytycznych stanowiących załącznik nr 2 do zarządzenia,
2)
zapewniają bieżącą kontrolę warunków zabezpieczenia przeciwpożarowego i przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej według wytycznych stanowiących załącznik nr 3 do zarządzenia.
2.
Do zadań osób, o których mowa w ust. 1, należy ponadto:
1)
zapewnienie odpowiednich środków materiałowo-technicznych i finansowych na realizację zadań ochrony przeciwpożarowej,
2)
dokonywanie ocen i analizy stanu ochrony przeciwpożarowej,
3)
określenie zasad bezpieczeństwa pożarowego w czasie prac remontowo-budowlanych, montażowych i modernizacyjnych.
§  9.
1.
Dyrektor Biura Administracyjno-Budżetowego oraz kierownicy jednostek opracują regulamin ochrony przeciwpożarowej.
2.
W regulaminie ochrony przeciwpożarowej określa się:
1)
szczegółowe zasady organizacji i działania w przedmiocie zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz zaopatrzenia w podręczny sprzęt gaśniczy,
2)
zadania i obowiązki pracowników w zakresie ochrony przeciwpożarowej ze szczególnym uwzględnieniem zadań i obowiązków pracowników tych komórek organizacyjnych, w których istnieje największe zagrożenie pożarowe (magazyny, archiwa, stolarnie, garaże, kotłownie itp.).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Szczegółowy zakres działania osoby zatrudnionej na stanowisku do spraw ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz ramowe zadania pracowników do spraw ochrony przeciwpożarowej w jednostkach

1.
Do zakresu działania osoby zatrudnionej na stanowisku do spraw ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie Sprawiedliwości należy:
1)
ustalanie kierunków i sposobów działania, koordynacja oraz nadzór fachowy w zakresie ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie Sprawiedliwości i jednostkach,
2)
prowadzenie okresowych kontroli prawidłowości i skuteczności działania pracowników do spraw ochrony przeciwpożarowej,
3)
korygowanie i kontrolowanie opracowanych planów ochrony przeciwpożarowej oraz planów ewakuacji na wypadek pożaru, a także opracowywanie resortowych przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
4)
kontrolowanie i analizowanie stanu ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie Sprawiedliwości i jednostkach oraz opracowywanie odpowiednich wniosków dla Ministra Sprawiedliwości,
5)
współdziałanie z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Sprawiedliwości w sprawach realizacji potrzeb ochrony przeciwpożarowej,
6)
opiniowanie w zakresie ochrony przeciwpożarowej dokumentacji projektowej inwestycji budowlanych Ministerstwa Sprawiedliwości i jednostek,
7)
ustalanie - w uzgodnieniu z Komendą Główną Straży Pożarnych - kierunków i programów szkolenia w zakresie ochrony przeciwpożarowej, organizowanie tych szkoleń oraz nadzór nad ich realizacją,
8)
udział w konferencjach, naradach i komisjach dotyczących ochrony przeciwpożarowej w zależności od potrzeb oraz organizowanie narad instruktażowych z pracownikami do spraw ochrony przeciwpożarowej,
9)
udział w pracach komisji pożarowo-technicznej,
10)
prowadzenie ewidencji pożarów, opracowywanie analiz i wniosków w tym zakresie,
11)
współdziałanie z właściwymi terenowo komendami straży pożarnych i pracownikami do spraw ochrony przeciwpożarowej innych resortów,
12)
ustalenie zakresu i częstotliwości przeprowadzania wewnętrznej kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie Sprawiedliwości i w jednostkach,
13)
załatwianie innych spraw dotyczących ochrony przeciwpożarowej,
14)
prowadzenie działalności propagandowej w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
2.
Do ramowych zadań pracowników do spraw ochrony przeciwpożarowej należy:

- w sądach wojewódzkich:

1) koordynacja kierunków działania w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego w podległych jednostkach,

2) realizacja zadań ochrony przeciwpożarowej określonych przepisami oraz wytycznymi,

3) prowadzenie okresowych kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej i sprawdzanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych w podległych jednostkach,

4) opracowywanie i przedstawianie prezesowi sądu wojewódzkiego wniosków w sprawie stwierdzonych nieprawidłowości w zabezpieczeniu przeciwpożarowym,

5) nadzór nad opracowaniem planów dostosowania obiektów do wymagań ochrony przeciwpożarowej oraz czuwanie nad ich realizacją,

6) planowanie potrzeb wyposażenia obiektów w sprzęt i urządzenia pożarnicze,

7) nadzorowanie szkolenia w zakresie zapobiegania pożarom i zwalczania pożarów,

8) udział w komisjach odbioru technicznego obiektów lub urządzeń,

9) współpraca z właściwymi terenowo komendami straży pożarnych w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego w podległych jednostkach,

10) okresowe składanie informacji prezesowi sądu wojewódzkiego o stanie i warunkach zabezpieczenia przeciwpożarowego w podległych jednostkach,

11) organizowanie i nadzorowanie szkolenia pracowników prowadzących sprawy ochrony przeciwpożarowej w podległych jednostkach,

12) prowadzenie dokumentacji dotyczącej zabezpieczenia przeciwpożarowego w podległych jednostkach,

- w Ministerstwie Sprawiedliwości, Naczelnym Sądzie Administracyjnym, instytutach, Przedsiębiorstwie Państwowym "Wydawnictwo Prawnicze", sądach rejonowych, zakładach dla nieletnich:

1) prowadzenie dokumentacji i spraw dotyczących ochrony przeciwpożarowej,

2) czuwanie nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych,

3) przeprowadzanie kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz udział w kontrolach prowadzonych przez organy ochrony przeciwpożarowej,

4) prowadzenie działalności propagandowej w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz instruktażu wstępnego i szkolenia okresowego pracowników,

5) kontrolowanie terminowości sprawdzania i konserwacji sprzętu pożarniczego i urządzeń przeciwpożarowych,

6) planowanie potrzeb wyposażenia budynków i pomieszczeń w sprzęt i urządzenia pożarnicze,

7) zgłaszanie dyrektorowi (kierownikowi) spostrzeżeń i wniosków mających wpływ na stopień zabezpieczenia przeciwpożarowego zajmowanych budynków i pomieszczeń,

8) udział w pracach komisji pożarowo-technicznej,

9) współpraca z właściwą terenową komendą straży pożarnych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WYTYCZNE

w sprawie zasad powoływania oraz zakresu działania komisji pożarowo-technicznych i pogotowi przeciwpożarowych
§  1.
1.
Komisję pożarowo-techniczną, zwaną dalej "komisją", powołuje w Ministerstwie Sprawiedliwości Dyrektor Biura Administracyjno-Budżetowego, a w jednostkach - kierownicy tych jednostek.
2.
W skład komisji wchodzą:
1)
jako przewodniczący - zastępca dyrektora (kierownika), w którego zakresie działania znajdują się sprawy ochrony przeciwpożarowej,
2)
jako członkowie:

- kierownik komórki administracyjno-gospodarczej,

- kierownik komórki inwestycji i planowania,

- kierownik komórki wykonawstwa,

- pracownik do spraw ochrony przeciwpożarowej,

- przedstawiciel służby bhp,

- przedstawiciel rady pracowniczej.

3.
Skład komisji może być zmieniony, w zależności od charakteru i potrzeb. W dużych jednostkach mogą być powołane dla poszczególnych działów podkomisje pożarowo-techniczne, podlegające komisji pożarowo-technicznej.
§  2.
1.
Komisja działa na podstawie rocznego planu pracy zatwierdzonego przez dyrektora (kierownika).
2.
Posiedzenia komisji powinny odbywać się nie rzadziej niż dwa razy w roku (w okresie wiosennym i jesiennym). W razie potrzeby dyrektor (kierownik) zwołuje dodatkowe posiedzenie komisji.
3.
Do podstawowych zadań komisji należy:
1)
przeprowadzanie okresowych kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej obiektów, analizowanie wyników tych kontroli oraz przedstawianie dyrektorowi (kierownikowi) wniosków zmierzających do wyeliminowania występujących nieprawidłowości,
2)
okresowe dokonywanie kompleksowej oceny stanu ochrony przeciwpożarowej oraz przedstawianie dyrektorowi (kierownikowi) wniosków wypływających z tej oceny,
3)
opiniowanie wewnętrznych zarządzeń, wytycznych i regulaminów oraz ważniejszych instrukcji z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
4)
opiniowanie dokumentacji inwestycyjnej, jeżeli zamierzone inwestycje wpływają w istotny sposób na zagrożenie pożarowe w obiekcie.
4.
Podczas przeprowadzania kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej obiektu komisja powinna sprawdzać w szczególności:
1)
stan i prawidłowość funkcjonowania urządzeń technicznych,
2)
stan i prawidłowość eksploatacji dróg i środków transportu, w tym dróg ewakuacyjnych i pożarowych,
3)
stan obiektu,
4)
rozmieszczenie i gospodarkę materiałami palnymi,
5)
stan urządzeń i sprzętu przeciwpożarowego, środków gaśniczych i alarmowania oraz zaopatrzenia wodnego do celów przeciwpożarowych,
6)
aktualność wewnętrznych instrukcji i przepisów przeciwpożarowych.
5.
Działalność komisji powinna być udokumentowana w postaci protokołów z kontroli i posiedzeń.
6.
Protokoły z posiedzeń komisji powinny zawierać wnioski i zalecenia zmierzające do:
1)
usunięcia zaniedbań, braków i usterek wpływających na zwiększenie zagrożenia pożarowego,
2)
zmniejszenia lub usunięcia istniejących zagrożeń pożarowych w wyniku przedsięwzięć organizacyjno-technicznych.
7.
Obowiązkiem komisji jest stałe sprawdzanie wdrażania jej wniosków, przyjętych do wykonania.
§  3.
Wszyscy członkowie komisji powinni mieć specjalistyczne przeszkolenie według programu zatwierdzonego przez Komendanta Głównego Straży Pożarnych.
§  4.
1.
Pogotowie przeciwpożarowe należy powoływać w pomieszczeniach (zespołach pomieszczeń) i obiektach o dużym zagrożeniu pożarowym.
2.
Pogotowia przeciwpożarowe powołuje dyrektor (kierownik) na wniosek pracownika do spraw ochrony przeciwpożarowej.
3.
Pogotowia przeciwpożarowe powinny być tworzone spośród pracowników zatrudnionych w danym pomieszczeniu (zespole pomieszczeń) lub obiekcie.
4.
Celem działania pogotowia jest utrzymanie ochrony przeciwpożarowej na właściwym poziomie oraz gaszenie powstałych pożarów w zarodku i niedopuszczenie do rozprzestrzeniania się.
5.
Ramowy schemat organizacyjny oraz zakres obowiązków członków pogotowia przeciwpożarowego jest następujący:
FunkcjaObowiązki członków pogotowia
w zakresie zapobiegania pożaromna wypadek pożaru
123
DowódcaWspółpracuje z kierownikiem działu w sprawach dotyczących ochrony przeciwpożarowej; sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów, regulaminów i instrukcji przeciwpożarowych oraz stanem sprzętu i urządzeń gaśniczych.Do czasu przybycia jednostek straży pożarnych kieruje akcją gaśniczą.
Zastępca dowódcyWspólnie z dowódcą nadzorują przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych oraz melduje dowódcy o stwierdzonych brakach i zaniedbaniach; wykonuje inne polecenia dowódcy.Bierze udział w akcji gaśniczej.
Pomocnik IDokonuje kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej pomieszczeń przed ich zamknięciem, pełni posterunki podczas wykonywania prac z otwartym ogniem, sprawdza gotowość podręcznego sprzętu gaśniczego, melduje dowódcy o potrzebie porządkowania terenów przyległych do obiektów; wykonuje inne polecenia dowódcy.Bierze udział w akcji gaśniczej.
Pomocnik IIPrzestrzega nietarasowania wyjść i dróg ewakuacyjnych, podręcznego sprzętu oraz urządzeń gaśniczych, rozdzielni i wyłączników elektrycznych; wykonuje inne polecenia dowódcy.Zawiadamia o powstaniu pożaru jednostkę straży pożarnej (określić, jaką jednostkę i podać nr tel.); z chwilą przybycia straży jest jej pilotem.

Uwaga: Skład liczbowy pogotowia ustala się w zależności od potrzeb lokalnych.

§  6.
1.
Członkowie pogotowia przeciwpożarowego powinni być przeszkoleni według następującego ramowego programu szkolenia:
Lp.TematykaLiczba godzin
wykładówćwiczeń
1234
1.Organizacja pogotowia przeciwpożarowego. Zadania i obowiązki dowódcy pogotowia:11
1) w zakresie zapobiegania pożarom,
2) w zakresie zwalczania pożarów.
2.Zadania i obowiązki członków pogotowia:1
2.1.w zakresie zapobiegania pożarom:
1) nadzór nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych przez współpracowników,
2) nadzór nad utrzymaniem czystości, ładu i porządku na stanowiskach pracy
3) nadzór nad zachowaniem wolnych dojść do stanowisk sprzętu gaśniczego, urządzeń elektrycznych oraz właściwej eksploatacji dróg i przejść ewakuacyjnych,
4) zakres czynności po zakończeniu pracy,
2.2.w zakresie alarmowania i zwalczania pożarów:
1) alarmowanie straży pożarnej,
2) gaszenie pożarów,
3) współdziałanie ze strażą pożarną,
4) ewakuacja ludzi i mienia.
3.Obsługa sprzętu gaśniczego i ochronnego:
1) charakterystyka urządzeń i środków gaśniczych,
2) zakres stosowania środków gaśniczych,
3) skuteczność gaśnicza środków gaśniczych na podstawie ćwiczeń.
Razem21
2.
Obowiązek szkolenia członków pogotowia przeciwpożarowego spoczywa na kierowniku komórki organizacyjnej, w której powołano pogotowie przeciwpożarowe.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

WYTYCZNE

w sprawie bieżącej kontroli warunków zabezpieczenia przeciwpożarowego i przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej
§  1.
1.
Kontrolę należy przeprowadzać we wszystkich obiektach Ministerstwa Sprawiedliwości i jednostek.
2.
Kontrolą należy objąć zarówno budynki, jak i instalacje techniczne, zbiorniki poza budynkami, składowiska, wiaty, drogi itp.
3.
Kontrola polega na przeprowadzeniu wizji lokalnej obiektów, sprawdzeniu zachowania wewnętrznych i zewnętrznych warunków zabezpieczenia przeciwpożarowego osób i mienia, zbadaniu przestrzegania przepisów z zakresu ochrony przeciwpożarowej, sprawdzeniu dokumentów związanych z zakresem kontroli i wymaga sporządzenia protokołu.
§  2.
1.
Częstotliwość przeprowadzania kontroli uzależnia się od:
1)
zagrożenia pożarowego obiektu,
2)
znaczenia obiektu,
3)
liczby osób zatrudnionych w danym obiekcie,
4)
wielkości obiektu.
2.
Obiekty o dużym zagrożeniu pożarowym (zaliczone do I i II kategorii niebezpieczeństwa pożarowego) powinny być kontrolowane nie rzadziej niż raz na kwartał, natomiast pozostałe obiekty co najmniej raz na pół roku.
§  3.
1.
Kontrole, o których mowa w § 1, przeprowadzają osoby zatrudnione na stanowiskach do spraw ochrony przeciwpożarowej oraz pracownicy do spraw ochrony przeciwpożarowej. Kontrolę przeprowadza się na podstawie rocznego planu kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej obiektów, zatwierdzonego co do stanowiska do spraw ochrony przeciwpożarowej przez Dyrektora Biura Spraw Obronnych, a co do pracowników do spraw ochrony przeciwpożarowej - przez Dyrektora Biura Administracyjno-Budżetowego lub kierownika jednostki.
2.
Przeprowadzający kontrole jest uprawniony do:
1)
żądania informacji i wyjaśnień w zakresie objętym kontrolą od osób zarządzających kontrolowanym obiektem,
2)
wglądu w dokumentację związaną z ochroną przeciwpożarową lub mającą na nią wpływ,
3)
wydawania doraźnych poleceń mających na celu usunięcie usterek o charakterze porządkowym.
3.
Kontrole stanu ochrony przeciwpożarowej należy przeprowadzać w obecności dyrektora (kierownika) lub osoby przez niego upoważnionej. Odmowa udziału w czynnościach kontrolnych nie stanowi przeszkody w ich przeprowadzeniu.
4.
Plan kontroli, o którym mowa w ust. 1, sporządza się i zatwierdza przed rozpoczęciem roku, którego dotyczy.
5.
W planie kontroli należy określić:
1)
obiekty przewidziane do kontroli,
2)
termin kontroli,
3)
osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie kontroli.
6.
Z realizacji rocznego planu kontroli sporządza się sprawozdanie w terminie do końca stycznia następnego roku.
§  4.
1.
W toku kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej należy sprawdzić:
1)
stan zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektu, a w szczególności:
a)
warunki budowlane (odporność ogniową i stopień zapalności elementów konstrukcji budowlanych, odległości między obiektami, podział na strefy pożarowe, wystrój wnętrz itp.) i ewakuacyjne (stan dróg i wyjść ewakuacyjnych),
b)
stan dojazdów pożarowych do obiektu,
c)
dostęp do budynków, urządzeń i instalacji technicznych i przeciwpożarowych oraz sprzętu gaśniczego,
d)
stan instalacji i urządzeń technicznych, elektrycznych, ogrzewczych, mechanicznych, wentylacyjnych, kanalizacyjnych, odgromowych i uziemiających,
e)
przestrzeganie instrukcji technicznych (w szczególności przy pracach zagrożonych możliwością pożaru), instrukcji obsługi maszyn i urządzeń oraz obowiązujących zarządzeń i instrukcji przeciwpożarowych,
f)
prawidłowość składowania i magazynowania materiałów w zależności od ich własności fizykochemicznych, wartości i zapalności oraz przy uwzględnieniu obowiązującej technologii składowania (magazynowania),
g)
porządek w pomieszczeniach magazynowych i pomocniczych oraz na terenie całego obiektu,
h)
stan urządzeń pożarniczych (gaśniczych, alarmowych, zbiorników wody, przeciwpożarowych itp.) i zabezpieczających,
i)
rozmieszczenie i stan gotowości podręcznego sprzętu gaśniczego,
2)
wykonanie zarządzeń i poleceń wydanych w wyniku wcześniejszych kontroli,
3)
przygotowanie obiektu do działań operacyjnych straży pożarnych (zaopatrzenie w wodę i środki gaśnicze, system łączności ze strażą pożarną itp.),
4)
stan przeszkolenia pracowników z zakresu ochrony przeciwpożarowej, a w szczególności:
a)
znajomość zagrożeń pożarowych występujących na terenie obiektu oraz sposobów zapobiegania tym zagrożeniom,
b)
umiejętność obsługi urządzeń gaśniczych, alarmowania i zabezpieczenia znajdujących się na terenie obiektu,
c)
znajomość zasad postępowania na wypadek pożaru, w tym również sposobu użycia podręcznego sprzętu gaśniczego,
5)
stan realizacji planu poprawy warunków ochrony przeciwpożarowej obiektu,
6)
realizację zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej przez komórki i osoby wyznaczone do ich wykonania postanowieniami regulaminu ochrony przeciwpożarowej.
2.
W zależności od specyfiki kontrolowanego obiektu, charakteru kontroli i istniejących potrzeb kontrola powinna dotyczyć wszystkich lub tylko niektórych zagadnień, o których mowa w ust. 1.
§  5.
1.
Po dokonaniu kontroli i sprawdzeniu odpowiednich dokumentów przeprowadzający kontrolę powinien omówić jej wyniki z dyrektorem (kierownikiem) ewentualnie z osobą przez niego upoważnioną. Po omówieniu wyników kontroli sporządza się protokół.
2.
Protokół z kontroli powinien zawierać następujące dane:
1)
datę przeprowadzenia kontroli,
2)
nazwę kontrolowanego obiektu,
3)
nazwisko i stanowisko osoby, która przeprowadziła kontrolę,
4)
nazwisko i stanowisko dyrektora (kierownika) oraz osoby zarządzającej obiektem,
5)
zakres kontroli,
6)
niedociągnięcia i nieprawidłowości stwierdzone podczas kontroli,
7)
wnioski z kontroli.
3.
Protokół z kontroli podpisują: kontrolujący oraz dyrektor lub osoba przez niego upoważniona. W razie odmowy podpisania protokołu prowadzący kontrolę czyni o tym wzmiankę w protokole.
4.
Dyrektor (kierownik) lub osoba przez niego upoważniona ma prawo wnieść zastrzeżenia do protokołu, jeżeli nie zgadza się z jego treścią.
5.
Odpisy protokołów otrzymują: dyrektor (kierownik) oraz osoba zarządzająca obiektem; oryginał protokołu zatrzymuje przeprowadzający kontrolę.
6.
W razie niestwierdzenia uchybień w zakresie ochrony przeciwpożarowej w kontrolowanym obiekcie zamiast protokołu sporządza się o tym krótką notatkę z kontroli.
§  6.
1.
W razie stwierdzenia podczas kontroli uchybień w zakresie ochrony przeciwpożarowej dyrektor (kierownik) lub osoba przez niego upoważniona wydaje polecenie pokontrolne w celu wyeliminowania występujących nieprawidłowości.
2.
W poleceniu pokontrolnym należy podać:
1)
datę wydania polecenia,
2)
stwierdzone nieprawidłowości z zakresu ochrony przeciwpożarowej np. "kontrola stanu ochrony przeciwpożarowej ... (nazwy kontrolowanych obiektów) przeprowadzona w dniu ... przez ... (nazwisko i funkcja kontrolującego)",
3)
konkretne zadania do wykonania w celu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli,
4)
osobę odpowiedzialną za wykonanie,
5)
termin wykonania zadania.
3.
Odpisy polecenia pokontrolnego otrzymują osoby zainteresowane i odpowiedzialne za realizację poszczególnych zadań ujętych w poleceniu; oryginał polecenia zatrzymuje przeprowadzający kontrolę.
4.
Osoby odpowiedzialne za wykonanie polecenia pokontrolnego zawiadamiają przeprowadzającego kontrolę o wykonaniu polecenia.
5.
W przypadku stwierdzenia niewykonania polecenia pokontrolnego osoba przeprowadzająca kontrolę informuje o tym fakcie dyrektora (kierownika) oraz może przedstawiać wnioski o ukaranie osób odpowiedzialnych.